Learning Resources LER0343 Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

10
NL
Activiteitengids voor rolwiel
Montage-instructies
De hendel van het rolwiel kan
op drie verschillende hoogten
worden ingesteld:
Laagst - 768 mm
Midden - 845 mm
Hoogst - 927 mm
Introductie
Een rolwiel is een stuk gereedschap dat vaak gebruikt wordt voor het meten van
afstanden. Landmeters, de politie, landschapsontwerpers, en vele andere
professionelen gebruiken rolwielen voor het meten van afstanden. Leerlingen zullen
plezier hebben met de rolwielactiviteiten terwijl ze leren om lengten te meten.
Hoe lang is de klas?
Leg alle leerlingen op een rij.
Meet de totale lengte van de klas met het rolwiel.
Zorg ervoor dat de teller op nul staat. Begin aan het begin van de rij met het rolwiel
op nul. Rol het rolwiel naar het eind van de rij en schrijf de totale lengte op.
Gebruik te teller om de juiste meting vast te leggen.
Meet alleen de lengte van de meisjes in de klas. Meet de lengte van alle jongens in
de klas. Maak een grafiek om te kijken welke groep langer is.
11
Extra activiteiten binnen
Vraag leerlingen om de afstand van hun klaslokaal naar alle uitgangen te vinden.
Welke is het dichtst bij? Welke is het verst? (N.B.: Als leerlingen een trap vinden
kunt u ze vragen hoe ze de horizontale afstand van de trap kunnen meten. Een
methode is het meten van de diepte - niet de hoogte - van elke trede en dat met
het aantal treden te vermenigvuldigen.)
Vraag de leerlingen om de afstand te vinden van hun klaslokaal tot andere
plaatsen in de school; het mediacentrum, het hoofdkantoor, het gymlokaal,
enzovoort.
Extra activiteiten buiten
Hoe ver kunnen leerlingen een voetbal of hockeybal gooien, slaan of schoppen?
Vraag aan de leerlingen om de omtrek van het schoolterrein te meten.
Rolwiel oriëntatielopen
Bij deze activiteit volgen de leerlingen een spoor met markeringen om een geheim
wachtwoord te vinden.
Als voorbereiding voor deze activiteit maakt u een lijst met aanwijzingen en een
aantal markeringen die u op het schoolterrein plaatst. U hebt ook een geheim
wachtwoord nodig dat de leerlingen kunnen vinden. Kies uw wachtwoord op basis
van het aantal markeringen die de leerlingen moeten vinden en op basis van een
woord waarover de leerlingen enthousiast zullen zijn. Een favoriet karakter uit een
boek dat de klas heeft gelezen is een goed idee.
Als markeringen kunt u flessen, melkpakken of andere artikelen gebruiken die u
kunt verzwaren zodat ze niet weg waaien. Iedere markering krijgt een letter.
Wanneer de leerlingen van de ene markering naar de andere gaan schrijven ze de
letter van iedere markering op, waarmee ze uiteindelijk het wachtwoord kunnen
spellen.
Op de lijst van aanwijzingen vertelt u de leerlingen hoever (in meters) de volgende
markering is. Op de dag waarop u de activiteit doet zet u de markeringen uit op
basis van deze lijst met aanwijzingen. Zorg ervoor dat er per aanwijzing maar één
markering als antwoord is.
Geef de leerlingen een lijst met aanwijzingen en geef aan waar ze moeten
beginnen. De leerlingen lezen de eerste aanwijzing om de eerste afstand te vinden.
Ze schatten welke markering op die afstand ligt en gebruiken het rolwiel om de
schatting te controleren. Leerlingen gaan door van markering tot markering tot ze
de route hebben voltooid en het wachtwoord hebben gevonden.
Uitbreiding en verrijking
Nodig leerlingen uit om grafieken te maken die hun vindingen uitbeelden.
Nodig leerlingen uit om op basis van hun vindingen tekeningen op schaal te
maken van de school of het schoolterrein.

Documenttranscriptie

NL Activiteitengids voor rolwiel Montage-instructies De hendel van het rolwiel kan op drie verschillende hoogten worden ingesteld: Laagst - 768 mm Midden - 845 mm Hoogst - 927 mm Introductie Een rolwiel is een stuk gereedschap dat vaak gebruikt wordt voor het meten van afstanden. Landmeters, de politie, landschapsontwerpers, en vele andere professionelen gebruiken rolwielen voor het meten van afstanden. Leerlingen zullen plezier hebben met de rolwielactiviteiten terwijl ze leren om lengten te meten. Hoe lang is de klas? Leg alle leerlingen op een rij. Meet de totale lengte van de klas met het rolwiel. Zorg ervoor dat de teller op nul staat. Begin aan het begin van de rij met het rolwiel op nul. Rol het rolwiel naar het eind van de rij en schrijf de totale lengte op. Gebruik te teller om de juiste meting vast te leggen. Meet alleen de lengte van de meisjes in de klas. Meet de lengte van alle jongens in de klas. Maak een grafiek om te kijken welke groep langer is. 10 Extra activiteiten binnen • Vraag leerlingen om de afstand van hun klaslokaal naar alle uitgangen te vinden. Welke is het dichtst bij? Welke is het verst? (N.B.: Als leerlingen een trap vinden kunt u ze vragen hoe ze de horizontale afstand van de trap kunnen meten. Een methode is het meten van de diepte - niet de hoogte - van elke trede en dat met het aantal treden te vermenigvuldigen.) • Vraag de leerlingen om de afstand te vinden van hun klaslokaal tot andere plaatsen in de school; het mediacentrum, het hoofdkantoor, het gymlokaal, enzovoort. Extra activiteiten buiten • Hoe ver kunnen leerlingen een voetbal of hockeybal gooien, slaan of schoppen? • Vraag aan de leerlingen om de omtrek van het schoolterrein te meten. Rolwiel oriëntatielopen Bij deze activiteit volgen de leerlingen een spoor met markeringen om een geheim wachtwoord te vinden. Als voorbereiding voor deze activiteit maakt u een lijst met aanwijzingen en een aantal markeringen die u op het schoolterrein plaatst. U hebt ook een geheim wachtwoord nodig dat de leerlingen kunnen vinden. Kies uw wachtwoord op basis van het aantal markeringen die de leerlingen moeten vinden en op basis van een woord waarover de leerlingen enthousiast zullen zijn. Een favoriet karakter uit een boek dat de klas heeft gelezen is een goed idee. Als markeringen kunt u flessen, melkpakken of andere artikelen gebruiken die u kunt verzwaren zodat ze niet weg waaien. Iedere markering krijgt een letter. Wanneer de leerlingen van de ene markering naar de andere gaan schrijven ze de letter van iedere markering op, waarmee ze uiteindelijk het wachtwoord kunnen spellen. Op de lijst van aanwijzingen vertelt u de leerlingen hoever (in meters) de volgende markering is. Op de dag waarop u de activiteit doet zet u de markeringen uit op basis van deze lijst met aanwijzingen. Zorg ervoor dat er per aanwijzing maar één markering als antwoord is. Geef de leerlingen een lijst met aanwijzingen en geef aan waar ze moeten beginnen. De leerlingen lezen de eerste aanwijzing om de eerste afstand te vinden. Ze schatten welke markering op die afstand ligt en gebruiken het rolwiel om de schatting te controleren. Leerlingen gaan door van markering tot markering tot ze de route hebben voltooid en het wachtwoord hebben gevonden. Uitbreiding en verrijking • Nodig leerlingen uit om grafieken te maken die hun vindingen uitbeelden. • Nodig leerlingen uit om op basis van hun vindingen tekeningen op schaal te maken van de school of het schoolterrein. 11
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Learning Resources LER0343 Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor