Haba 300301 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
11
NEDERLANDS
Vliegenfestijn
Een vieze v
l
ie
g
enwe
d
stri
jd
voor 2 tot 4 spe
l
ers van 6 tot 99
j
aar
.
I
dee
: Di
et
m
a
r K
eusch
Licentie-agentsc
h
ap:
Wh
i
te
Castle
Illustraties:
K
a
i
Panne
n
Sp
eelduur:
1
5 - 20 min
ute
n
H
mmm, wat ruikt hier zo verleidelijk? Een mooie grote vliegensmulhoop lokt alle vliegen
m
a
g
isc
h
aan. Maar
d
e we
g
er
h
een is no
g
ver. Ge
l
u
kk
i
g
zi
j
n er on
d
erwe
g
a
ll
er
l
ei sma
k
e
l
i
jk
e
l
andin
g
spunten waarop ze even kunnen uitrusten. De vlie
g
en moeten proberen om als eerste
de lekkere 'smulhoop' te bereiken. Daarbij moeten ze goed oppassen! Niemand is veilig voor de
k
aart met de vlie
g
enmepper en meni
g
e vlie
g
moet vlak voor de fi nish weer teru
g
naar af!
W
ie met zi
j
n 'vlie
g
enkwartet' als eerste de smulhoop hee
f
t bereikt, wint deze vieze
v
liegenwedstrijd!
Spelinhoud
7
landin
g
spunten, 1 'smulhoop', 16 vlie
g
en (in 4 kleuren), 38 vlie
g
kaarten, 9
v
liegenmepperkaarten, 9 veegkaarten, 6 geurkaarten, 1 handleiding met spelregels.
Spelvoorbereiding
L
e
g
de landin
g
spunten in een willekeuri
g
e vol
g
orde naast elkaar (zie a
f
beeldin
g
). De smulhoop
(
= fi ni
sh
)
komt helemaal achteraan in de rij. Schud alle kaarten verdekt en leg ze als stapel
kl
aar. Ie
d
ere spe
l
er
k
ri
jg
t
d
e vier v
l
ie
g
en van één
kl
eur en
l
e
g
t
d
ie v
oor
h
et eerste
l
an
d
in
g
spunt
(= start
)
neer. De overtolli
g
e vlie
g
en
g
aan teru
g
in de doos.
1
2
NEDERLANDS
Spelverloop
Gespeeld wordt om beurten met de wi
j
zers van de klok mee. De speler die als laatste op een
hoopje‘ heeft getrapt, mag beginnen.
I
e
d
ere
b
eurt
b
estaat uit twee
h
an
d
e
l
ingen
:
1. V
l
iegenactie =
k
aart tre
kk
en en neer
l
eggen
.
2. Vlie
g
envlucht = een ei
g
en vlie
g
één o
f
twee landin
g
spunten vooruit zetten
.
1. Vliegenactie
Neem een kaart van de sta
p
el. Welke kaart is het?
De v
l
ieg
k
aar
t
Le
g
de vlie
g
kaart open op de markerin
g
van een willekeuri
g
landin
g
spunt.
De vlie
g
enmepperkaart
Leg
d
e v
l
iegenmepper
k
aart open op
d
e mar
k
ering van een wi
ll
e
k
eurig
l
an
d
in
g
spunt. A
l
s
d
aar op
d
at moment v
l
ie
g
en even uitrusten,
h
e
bb
en
z
e pech en moeten ze meteen terug naar de start. Dat geldt ook voor
vl
iegen van jouw eigen
kl
eur
!
De veeg
k
aar
t
W
issel twee willekeuri
g
e landin
g
spunten om. Let op! Op deze twee
landingspunten mogen zich géé
n
vliegen van jouw eigen kleur bevinden!
Le
g
de vee
g
kaart vervol
g
ens op de a
e
g
stapel naast het spel
.
De geur
k
aar
t
Vlie
g
met
j
ouw vlie
g
en naar het vol
g
ende landin
g
spunt.
Leg de geurkaart daarna op de afl egstapel naast het spel
.
2. Vlie
g
envlucht
H
eb je de vliegenactie uitgevoerd? Dan moet je nu met jouw vliegen verder vliegen. Daar
-
b
i
j
moet
j
e op
d
e vo
lg
en
d
e re
g
e
l
s
l
etten:
Trek met één van jouw vliegen
éé
n
o
f
t
w
ee
landingspunten verder
.
Op een landingspunt kunnen willekeurig veel eigen én andere vliegen staan.
Als jouw vlieg landt op een vliegkaar
t
in jouw kleur, moet jouw vlieg meteen
t
w
ee
p
l
aatsen ver
d
er v
l
ie
g
en. A
l
s
h
ier oo
k
weer een v
l
ie
gk
aart in
j
ouw
kl
eur
l
i
g
t, v
l
ie
g
t
j
ouw
vlie
g
weer twee plaatsen verder.
L
et op
!
Deze rege
l
ge
ld
t oo
k
a
l
s je
d
oor een geur
k
aart jouw v
l
ieg mag
b
ewegen.
1
3
NEDERLANDS
A
l
s
j
ouw v
l
ie
g
l
an
d
t op een
l
an
d
in
g
spunt met een v
l
iegenmeppe
r
, moet
h
i
j
meteen
teru
g
naar de start en is
j
ouw beurt voorbi
j
.
Let o
p
! Je mag een landingspunt met een vliegenmepperkaart omzeilen.
Als
j
e met één van
j
ouw vlie
g
en op de ‚smulhoop‘ (= fi nish) terecht komt, vervallen alle
over
g
ebleven vlie
g
punten
.
N
u is
d
e vo
lg
en
d
e spe
l
er aan
d
e
b
eurt en tre
k
t een
k
aart.
Be
l
angrij
k
!
Op de markeringen van de landingspunten kunnen meerdere kaarten op elkaar liggen.
De a
l
s
l
aatste ge
l
eg
d
e
k
aart
l
igt a
l
tij
d
b
ovenop
.
A
l
s
d
e voorraa
d
stape
l
is op
g
e
b
rui
k
t, tre
kk
en
j
u
ll
ie a
ll
een no
g
ver
d
er met
d
e v
l
ie
g
en.
Einde van het spel
H
et spel is uit zodra een speler met zi
j
n vierde - en dus laatste - vlie
g
de smulhoop hee
f
t
b
ereikt. Hij is de winnaar en mag nu door alle medespelers bejubeld worden en in een
v
reu
gd
ev
l
uc
h
t ron
d
d
e smu
lh
oop v
l
ie
g
en!
Liebe Kinder, liebe Eltern,
nach einer lustigen Spielerunde
f
ehlt diesem HABA-Spiel plötzlich ein Teil des Spielmaterials
u
nd es ist nirgendwo wiederzufinden. Kein Problem! Unter www.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
k
önnen Sie nach
f
ra
g
en, ob das Teil noch lie
f
erbar ist
.
Dear Children and Parents,
A
f
ter a
f
un round,
y
ou suddenl
y
discover that a part o
f
this HABA
g
ame is missin
g
and nowher
e
t
o be
f
ound. No problem! At
w
ww.haba.de/Ersatzteil
e
you can
nd out whether this part is
s
a
vailable for delivery
.
Chers enfants, chers parents,
Après une partie
d
e jeu amusante, vous vous ren
d
ez compte qu’i
l
manque sou
d
ain une pièce
a
u
j
eu HABA et vous ne
l
a trouvez nu
ll
e part. Pas
d
e pro
bl
ème ! Vous pouvez
d
eman
d
er via
www.haba.de/Ersatzteil
e
si la pièce est encore disponible
.
Beste ouders, lieve kinderen,
N
a een leuke spelronde ontbreekt plotseling een deel van het spelmateriaal en is niet meer te vinden.
Geen
p
robleem! Onder
w
ww.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
kunt u altijd navragen of het nog verkrijgbaar is
.
Queridos niños, queridos padres:
Después de una entretenida ronda de juego se descubre repentinamente que falta una pieza del
materia
l
d
e
j
ue
g
o que no se pue
d
e encontrar en nin
g
una parte. ¡Nin
g
ún pro
bl
ema! En
www.haba.de/Ersatzteil
e
podrá consultar si esta pieza está disponible como repuesto
.
Cari bambini e cari genitori,
dopo una divertente partita improvvisamente manca un pezzo di questo
g
ioco HABA e non si riesce
a
trovare
d
a nessuna parte? Nessun pro
bl
ema! Su
l
sito www.
haba
.
de/
Er
sat
z
te
i
le
(
ricambi
)
potete
c
h
ie
d
ere se i
l
p
ezzo è ancora
d
is
p
oni
b
i
l
e
.
Queridos pais, queridas crianças,
Depois de al
g
uns
j
o
g
os en
g
raçados ver
cou-se a
f
alta de al
g
umas peças q
u
conse
g
uem ser encontradas. Não
f
az mal! Sob
w
ww.haba.de/Ersatzteil
e
perguntar se a peça ain
d
a é
d
isponíve
l.
Kære børn, kære forældre,
det kan forekomme at man efter en sjov omgang med dette HABA-spil ik
k
nde re
g
lerne mere. Intet problem! Du kan spør
g
e om no
g
le n
y
e så
f
remt
d
s
tadigvæk kan leveres på hjemmesiden
w
ww.haba.de/Ersatzteil
e
.
Kära barn, kära föräldrar!
E
f
ter en skojig spelrunda saknas plötsligt en bit ur spelmaterialet
f
rån
detta HABA-spel och vi kan inte hitta det.Ingetproblem! Titta p
å
webbs
i
da
n www.
haba
.
de/
Er
sat
z
te
i
le
och frå
g
a om biten kan levereras
.
-GFXGU)[GTGMGM-GFXGU5\½NČM
'I[XKF¢OL¢VªMWV¢PJKTVGNGPJK¢P[\KMGPPGMC*#$#L¢VªMPCMGI[FCTC
D
ª
UUGJQNUGOVCN¢NL¢M5GOOKIQPF# www.haba.de/Ersatzteil
e
C
N
CVV
OGIMªTFG\JGVKMJQI[TCMV¢TQPXCPGOªIC\CFCTCD
u
e não
e
pode
k
e kan
d
e
D
LC
OGI
e
s
til
l

Documenttranscriptie

Vliegenfestijn Een vieze vliegenwedstrijd voor 2 tot 4 spelers van 6 tot 99 jaar. Idee: Dietmar Keusch Licentie-agentschap: White Castle Illustraties: Kai Pannen Speelduur: 15 - 20 minuten Hmmm, wat ruikt hier zo verleidelijk? Een mooie grote vliegensmulhoop lokt alle vliegen magisch aan. Maar de weg erheen is nog ver. Gelukkig zijn er onderweg allerlei smakelijke landingspunten waarop ze even kunnen uitrusten. De vliegen moeten proberen om als eerste de lekkere 'smulhoop' te bereiken. Daarbij moeten ze goed oppassen! Niemand is veilig voor de kaart met de vliegenmepper en menige vlieg moet vlak voor de finish weer terug naar af! Wie met zijn 'vliegenkwartet' als eerste de smulhoop heeft bereikt, wint deze vieze vliegenwedstrijd! NEDERLANDS Spelinhoud 7 landingspunten, 1 'smulhoop', 16 vliegen (in 4 kleuren), 38 vliegkaarten, 9 vliegenmepperkaarten, 9 veegkaarten, 6 geurkaarten, 1 handleiding met spelregels. Spelvoorbereiding Leg de landingspunten in een willekeurige volgorde naast elkaar (zie afbeelding). De smulhoop (= finish) komt helemaal achteraan in de rij. Schud alle kaarten verdekt en leg ze als stapel klaar. Iedere speler krijgt de vier vliegen van één kleur en legt die voor het eerste landingspunt (= start) neer. De overtollige vliegen gaan terug in de doos. 11 Spelverloop Gespeeld wordt om beurten met de wijzers van de klok mee. De speler die als laatste op een ‚hoopje‘ heeft getrapt, mag beginnen. Iedere beurt bestaat uit twee handelingen: 1. 2. Vliegenactie = kaart trekken en neerleggen. Vliegenvlucht = een eigen vlieg één of twee landingspunten vooruit zetten. • De vliegkaart Leg de vliegkaart open op de markering van een willekeurig landingspunt. • De vliegenmepperkaart Leg de vliegenmepperkaart open op de markering van een willekeurig landingspunt. Als daar op dat moment vliegen even uitrusten, hebben ze pech en moeten ze meteen terug naar de start. Dat geldt ook voor vliegen van jouw eigen kleur! • De veegkaart Wissel twee willekeurige landingspunten om. Let op! Op deze twee landingspunten mogen zich géén vliegen van jouw eigen kleur bevinden! Leg de veegkaart vervolgens op de aflegstapel naast het spel. • De geurkaart Vlieg met jouw vliegen naar het volgende landingspunt. Leg de geurkaart daarna op de aflegstapel naast het spel. NEDERLANDS 1. Vliegenactie Neem een kaart van de stapel. Welke kaart is het? 2. Vliegenvlucht Heb je de vliegenactie uitgevoerd? Dan moet je nu met jouw vliegen verder vliegen. Daarbij moet je op de volgende regels letten: • • • Trek met één van jouw vliegen één of twee landingspunten verder. Op een landingspunt kunnen willekeurig veel eigen én andere vliegen staan. Als jouw vlieg landt op een vliegkaart in jouw kleur, moet jouw vlieg meteen twee plaatsen verder vliegen. Als hier ook weer een vliegkaart in jouw kleur ligt, vliegt jouw vlieg weer twee plaatsen verder. Let op! Deze regel geldt ook als je door een geurkaart jouw vlieg mag bewegen. 12 NEDERLANDS • • Als jouw vlieg landt op een landingspunt met een vliegenmepper, moet hij meteen terug naar de start en is jouw beurt voorbij. Let op! Je mag een landingspunt met een vliegenmepperkaart omzeilen. Als je met één van jouw vliegen op de ‚smulhoop‘ (= finish) terecht komt, vervallen alle overgebleven vliegpunten. Nu is de volgende speler aan de beurt en trekt een kaart. Belangrijk! • Op de markeringen van de landingspunten kunnen meerdere kaarten op elkaar liggen. De als laatste gelegde kaart ligt altijd bovenop. • Als de voorraadstapel is opgebruikt, trekken jullie alleen nog verder met de vliegen. Einde van het spel Het spel is uit zodra een speler met zijn vierde - en dus laatste - vlieg de smulhoop heeft bereikt. Hij is de winnaar en mag nu door alle medespelers bejubeld worden en in een vreugdevlucht rond de smulhoop vliegen! 13 Liebe Kinder, liebe Eltern, nach einer lustigen Spielerunde fehlt diesem HABA-Spiel plötzlich ein Teil des Spielmaterials und es ist nirgendwo wiederzufinden. Kein Problem! Unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie nachfragen, ob das Teil noch lieferbar ist. Dear Children and Parents, After a fun round, you suddenly discover that a part of this HABA game is missing and nowheree to be found. No problem! At www.haba.de/Ersatzteile you can find out whether this part is still s available for delivery. Chers enfants, chers parents, Après une partie de jeu amusante, vous vous rendez compte qu’il manque soudain une pièce au jeu HABA et vous ne la trouvez nulle part. Pas de problème ! Vous pouvez demander via www.haba.de/Ersatzteile si la pièce est encore disponible. Beste ouders, lieve kinderen, Na een leuke spelronde ontbreekt plotseling een deel van het spelmateriaal en is niet meer te vinden. Geen probleem! Onder www.haba.de/Ersatzteile kunt u altijd navragen of het nog verkrijgbaar is. Queridos niños, queridos padres: Después de una entretenida ronda de juego se descubre repentinamente que falta una pieza del material de juego que no se puede encontrar en ninguna parte. ¡Ningún problema! En www.haba.de/Ersatzteile podrá consultar si esta pieza está disponible como repuesto. Cari bambini e cari genitori, dopo una divertente partita improvvisamente manca un pezzo di questo gioco HABA e non si riesce a trovare da nessuna parte? Nessun problema! Sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete chiedere se il pezzo è ancora disponibile. Queridos pais, queridas crianças, Depois de alguns jogos engraçados verficou-se a falta de algumas peças qu ue não conseguem ser encontradas. Não faz mal! Sob www.haba.de/Ersatzteile e pode perguntar se a peça ainda é disponível. Kære børn, kære forældre, det kan forekomme at man efter en sjov omgang med dette HABA-spil ikkke kan finde reglerne mere. Intet problem! Du kan spørge om nogle nye såfremt de d stadigvæk kan leveres på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile. Kära barn, kära föräldrar! Efter en skojig spelrunda saknas plötsligt en bit ur spelmaterialet från detta HABA-spel och vi kan inte hitta det.Ingetproblem! Titta på webbsidan www.haba.de/Ersatzteile och fråga om biten kan levereras. -GFXGU)[GTGMGM-GFXGU5\½NČM 'I[XKF¢OL¢VªMWV¢PJKTVGNGPJK¢P[\KMGPPGMC*#$#L¢VªMPCMGI[FCTCD DLC ªUUGJQNUGOVCN¢NL¢M5GOOKIQPF# www.haba.de/ErsatzteileCNCVV OGIMªTFG\JGVKMJQI[TCMV¢TQPXCPGOªIC\CFCTCD OGIMª
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22

Haba 300301 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding