Documenttranscriptie
1. Algemene beschrijving
DE
SE
PL
1
FR
De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated-acculader is volledig
programmeerbaar via de VictronConnect-app.
Ontdek hier alle instelmogelijkheden:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
NL
De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated-oplader kan worden
ingesteld om alleen stroom te leveren wanneer de motor aan
staat. Dit is mogelijk dankzij het ingebouwde motordetectieuitschakelmechanisme. Dit voorkomt ook dat de spanning aan
boord van het voertuig te laag wordt. Het is niet nodig om in te
grijpen in het systeem van het voertuig, om een afzonderlijke
motordetectiesensor te installeren of om in te grijpen in het CANbussysteem. Afgezien van deze detectie kan de Orion-Tr Smart
DC-DC Charger Isolated-acculader ook worden geactiveerd door
een geforceerde oplaadfunctie, bijvoorbeeld aangesloten op de
contactschakelaar.
EN
De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated-acculaders kunnen
worden gebruikt als voeding of als acculader. In de laadmodus
zal het drietrappen-laadalgoritme de levensduur van de accu
verlengen door de accu op de juiste manier op te laden. Vooral in
het geval van voertuigen met een slimme wisselstroomdynamo,
of bij een spanningsval veroorzaakt door lange kabels, is
gecontroleerd opladen onmisbaar. Ook beschermt het
gecontroleerd opladen de dynamo in lithiumsystemen, terwijl
direct opladen de dynamo kan overbelasten vanwege de lage
impedantie van de lithiumaccu. In de vaste uitgangsmodus blijft
de uitgangsspanning stabiel, onafhankelijk van de toegepaste
belasting of variërende ingangsspanning (binnen het opgegeven
bereik).
2. Kenmerken
Slimme dynamocompatibiliteit
Voertuigfabrikanten introduceren vandaag de dag slimme door
ECU's (Engine Control Unit) gestuurde dynamo's om het
brandstofverbruik te verlagen en de uitstoot te verminderen.
Slimme dynamo's leveren een variabele uitgangsspanning en
worden uitgeschakeld wanneer ze niet nodig zijn. De omvormer
heeft een mechanisme om te detecteren of de motor draaiende
is. Dit voorkomt dat de omvormer de startaccu ontlaadt wanneer
de dynamo geen stroom levert. Zie sectie 5 van deze handleiding
voor meer informatie.
Scheiding van de startaccu en de dienstaccu
De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated-acculader scheidt de
startaccu van de dienstaccu wanneer de motor niet draait.
Uitgebreide elektronische bescherming
Overtemperatuurbescherming en vermogensreductie wanneer de
temperatuur hoog is.
Beveiligd tegen overbelasting.
Beveiligd tegen kortsluiting.
Beveiligd tegen overtemperatuur.
Aangepast opladen in drie trappen
De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated-acculader is
geconfigureerd voor een laadproces in drie stappen:
Bulk — Absorptie — Druppel.
Bulk
Tijdens deze fase levert de controller zoveel mogelijk laadstroom
om de accu's snel op te laden.
Absorptie
Wanneer de accuspanning de ingestelde limiet van de
absorptiespanning bereikt, schakelt de controller over naar de
constante spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk
dat tijdens beperkte ontladingen de absorptietijd kort wordt
gehouden om zo het overladen van de accu te voorkomen. Na
2
PL
3
SE
Afsluiting ingangsspanning
Het apparaat wordt uitgeschakeld als de ingangsspanning onder
de afsluitwaarde daalt en opnieuw opgestart wanneer de
DE
Configureren en monitoren
Bluetooth Smart ingebouwd: de draadloze oplossing voor het
instellen, monitoren en actualiseren van de controller via Appleen Android-smartphones, tablets of andere apparaten.
Met de VictronConnect-app kunnen verschillende parameters
worden aangepast.
U kunt de VictronConnect-app downloaden via:
http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/
Gebruik de handleiding -VictronConnect - om het meeste uit de
VictronConnect-app te halen wanneer deze is verbonden met een
Orion Smart:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
FR
Aanpasbare absorptietijd
Berekent automatisch de juiste absorptietijd.
Configureerbaar met VictronConnect.
NL
Flexibel laadalgoritme
Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde
accu-instellingen.
Configureerbaar met VictronConnect.
EN
een diepe ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd
om ervoor te zorgen dat de accu weer volledig wordt opgeladen.
Voor lithiumaccu's is de absorptietijd vast, standaard 2 uur. De
vaste of aanpasbare modus kan worden gekozen via de accuinstellingen.
Druppel
Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast
om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer
de accuspanning ver onder dit niveau daalt, bijvoorbeeld door
een hoge belasting gedurende ten minste 1 minuut, wordt een
nieuwe laadcyclus geactiveerd.
ingangsspanning boven de herstartwaarde stijgt.
Configureerbaar met VictronConnect.
Op afstand bedienbare aan/uit-schakelaar
Gebruik deze externe functie om de omvormer op afstand aan of
uit te schakelen via de externe aan/uit-aansluiting of met behulp
van de VictronConnect-app. Een aantal typische voorbeelden
voor het gebruik ervan zijn een door de gebruiker bediende vaste
schakelaar en een automatische bediening via bijvoorbeeld een
Battery Management System. Als de min van de dienstaccu niet
hetzelfde potentieel heeft als de min van de dynamo of startaccu,
is een geïsoleerde afstandsbedieningskabel tussen de BMS en
de aan/uit-poort vereist, zie hoofdstuk 4.4 voor meer informatie.
4
3. Veiligheidsinstructies
EN
NL
BEWAAR DEZE INSTRUCTIES — Deze handleiding bevat
belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens
installatie en onderhoud.
Gevaar van explosie door vonken
FR
Gevaar van elektrische schok
DE
PL
5
SE
• Lees deze handleiding zorgvuldig door alvorens het product te
installeren en te gebruiken.
• Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg
ervoor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen, gordijnen
of ander textiele producten enz. in de onmiddellijke nabijheid
van de apparatuur aanwezig zijn.
• Het is normaal dat de Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolatedoplader opwarmt tijdens het gebruik. Verwijder alle
hittegevoelige voorwerpen.
• Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste
gebruiksomstandigheden. Bedien het nooit in een vochtige
omgeving.
• Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of
stofexplosies kunnen optreden.
• Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
• Vermijd het afdekken van de oplader.
• Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om na
te gaan of de accu geschikt is voor gebruik met dit product. De
veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu moeten
altijd in acht worden genomen.
• Naast deze handleiding moet de bedienings- of
onderhoudshandleiding van het apparaat een accuonderhoudshandleiding bevatten die van toepassing is op het
type accu's dat wordt gebruikt.
• Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
• Voorkom vonken in de buurt van de accu. Een accu die wordt
opgeladen kan explosieve gassen uitstoten.
• Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief
kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale
vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij ze begeleid
worden of instructie hebben gekregen.
• Gebruik een flexibele koperen kabel met meerdere strengen voor
de aansluitingen. De maximale diameter van de afzonderlijke
strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26).
• De installatie moet een zekering bevatten in overeenstemming
met de aanbevelingen in de tabel "AANBEVELINGEN KABEL
EN ZEKERING".
6
4. Installatie
DE
SE
PL
7
FR
Figuur 1: Typische aansluitngsinstellingen als DC-DComvormer
NL
4.2 Aansluitinstelling voor voedingsmodus
1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel
aansluit of een accu aansluit)
4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik.
5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
EN
4.1 Algemeen
• Verticaal monteren op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de
stroomaansluitingen naar beneden gericht. Houd een minimale
ruimte van 10 cm onder en boven het product vrij voor een
optimale koeling.
• Monteer het apparaat in de buurt van de accu, maar nooit
direct boven op de accu (om schade door vergassing van de
accu te voorkomen).
4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus
1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de Victron Connect-app om het product in te stellen.
(stel altijd het juiste laadalgoritme in voordat u een accu
aansluit)
4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen.
5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Figuur 2: Typische aansluitinstelling als oplader
8
NL
FR
a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (Impedantie op
niveau tussen L-H pinnen: <500kΩ)
b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en H-pin
(op niveau: >3V)
c) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter) aarde (op
niveau: <5V)
d) Geïsoleerde aan-uit kabel op afstand, bv. geregeld door een
(mini)BMS
EN
4.4 Aansluting externe aan/uitschakelaar
Het aanbevolen gebruik van de externe aan/uit-schakelaar is:
Opmerking: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 VDC
Bedrading L-Hpin
b)
Bedrading H-pin
c)
Bedrading L-pin
DE
a)
SE
PL
d) Geïsoleerde op afstand aan-uit kabel
Figuur 3: Aansluitingen externe aan/uit-schakelaar
9
4.5
Motordetectie-uitschakelmechanisme
In oplaadmodus bepaalt de “motor op detectiereeks” of voorwaarden
nageleefd worden om opladen in te schakelen, zie hoofdstuk 5. Het
“overschrijven van motordetectie” dwingt de oplader om onafhankelijk
opladen van de motor op detectie toe te staan. Overschrijven
motordetectie wordt geactiveerd door >7 V toe te passen op de op
afstand L-pin. Dit staat externe regeling (bv. ontstekingsschakelaar,
CAN bus-motor op detector) toe om opladen in te schakelen.
Deze functie overschrijft de op afstand-functie niet. Bijgevolg moet de
op afstand-verbinding a), b) of d) geconfigureerd worden in combinatie
met overschrijven motordetectie. Zie voorbeelden in afbeelding 4.
Schakel opladen met een ontstekingsschakelaar en op afstand-optie a)
Schakel opladen met een ontstekingsschakelaar en op afstand-optie d)
Figuur 4: Schema aansluiting opheffingsmechanisme voor
motordetectie
10
4.6
Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
EN
NL
FR
Figuur 5: Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
DE
Minimale kabeldiameter
1m
2m
5m
60 A
30 A
10 mm2
6 mm2
10 mm2
6 mm2
16 mm2
10 mm2
Aanbevolen koppel
Figuur 6: Aanbevolen koppel
11
PL
4.7
Externe accu
Beveiligingszeke
ring
SE
Spanningswaard
e
(invoer of
uitvoer)
12 V
24 V
5. Compatibiliteit slimme dynamo
De motordetectie is gebaseerd op de spanning van de startaccu.
De acculader is niet altijd in staat om de exacte
startaccuspanning te meten vanwege spanningsval over de
ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen
zoals stroom, kabellengte en -dikte. Het
"motorderectiemechanisme" (zie figuur 7) voert periodieke tests
uit om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te
bepalen. Het testresultaat bepaalt of de motor draaiende
gehouden moet worden en of het opladen kan worden
ingeschakeld.
Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het
"motordetectie-uitschakelmechanisme" niet is geactiveerd. In de
omvormermodus bepaalt de ingangsspanningsvergrendeling
wanneer de uitgang actief is.
Configureerbaar met VictronConnect.
Figuur 7: Motor op detectiemechanisme
12
EN
NL
FR
DE
SE
0 1:
Wanneer de motor in werking is, zal de spanning van de dynamo
oplopen, wanneer de spanning van destartaccuboven die van de
Vactiverings stijgt, start het laden.
1 2:
Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de
ingangskabel (Vkabel). Deze spanning vermindert de spanning aan
de ingang van de lader (VIN). Zolang VIN boven Vtest blijft, blijft het
opladen ingeschakeld.
23
Wanneer VIN onder Vtest valt, wordt de "motordetectiesequente"
gestart. Elke 2 minuten wordt de acculader gedurende 10
seconden gepauzeerd om de spanning te meten. Zonder stroom
is V-INgelijk aan Vstart, als VIN hoger dan Vtest is, wordt het opladen
hervat. Zolang het in deze toestand is, wordt de test om de 2
minuten uitgevoerd.
34
Tijdens de detectiesequentie is VIN tot onder Vtest gedaald. Dit
betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet
worden gestopt. De laadsequentie is gepauzeerd.
4 5:
VIN neemt toe tot boven Vinschakelspanning. De laadsequenties gaat
door.
PL
13
6. LED-vermeldingen
De blauwe LED is verbonden aan de Bluetooth-functionaliteit en
de groene LED aan de productstatus.
Status-LED (groene LED)
• LED uit:
o Geen ingangsspanning;
o Externe uitschakeling;
o Uitschakeling door de gebruiker;
o Beveiligd tegen overtemperatuur.
o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling
o Motor uit gedetecteerd (in de acculaadmodus)
• LED aan:
o Uitvoer actief op DC/DC-convertermodus;
o Acculader in druppellaadstand (accu opgeladen);
• LED knippert bij 1,25 Hz:
o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt
opgeladen);
BLE LED (Blauwe LED)
• LED uit:
o Geen ingangsspanning;
• LED knippert bij 0,33 Hz:
o Fout — moet worden gecontroleerd op VictronConnect;
• LED knippert bij 1,25 Hz:
o Aangesloten via Bluetooth;
• LED knippert bij 2,5 Hz:
o Identificeren;
• LED aan:
o Alle andere voorwaarden;
14
7. Specificaties
12/12-18 (220W)
20-30V
+/- 0,2V
2mV rms
18A
10A
25A
15A
40A
280W
220W
87%
25A
280W
240W
88%
< 80mA
< 100mA
PL
< 1mA
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% (niet-condenserend)
Schroefklemmen
16mm² / AWG6
1,3 kg (3 lb)
130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
SE
15
10-15V
DE
Vochtigheid
DC-aansluiting
Maximale kabeldoorsnede
Gewicht
Afmetingen (hxbxd)
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
8-17V
7V
7,5V
24,2V
FR
Bedrijfstemperatuurbereik
12/24-10 (240W)
8-17V
7V
7,5V
12,2V
NL
Ingangsspanningsbereik (1)
Afsluiting door onderspanning
Onderspanning herstart
Nominale uitgangsspanning
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
Uitgangsspanning tolerantie
Ruis uitgangsstroom
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
Rendement
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie
EN
Orion-Tr Smart Charger
Isolated 220-280 Watt
Specificaties - voortzetting
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 220 — 280
Watt
Ingangsspanningsbereik (1)
Afsluiting door onderspanning
Onderspanning herstart
Nominale uitgangsspanning
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
Uitgangsspanning tolerantie
Ruis uitgangsstroom
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
Rendement
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie
Bedrijfstemperatuurbereik
Vochtigheid
DC-aansluiting
Maximale kabeldoorsnede
Gewicht
Afmetingen (hxbxd)
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
16
24/12-20
(240W)
24/24-12
(280W)
16-35V
14V
15V
12,2V
16-35V
14V
15V
24,2V
10-15V
20-30V
+/- 0,2V
2mV rms
20A
12A
25A
15A
50A
300W
240W
88%
30A
320W
280W
89%
< 100mA
< 80mA
< 1mA
200 V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% (niet-condenserend)
Schroefklemmen
16mm² / AWG6
1,3 kg (3 lb)
130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
30A
15A
40A
25A
60A
430W
360W
87%
40A
430W
360W
88%
< 80mA
< 100mA
< 1mA
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% (niet-condenserend)
Schroefklemmen
16mm² / AWG6
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb)
Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
5,1 x 7,3 x 2,8 inch
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie).
Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft
(niet verlaagt) met hetzelfde percentage.
Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven.
Opmerking 2) De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated is niet uitgerust met een VE.Direct poort.
17
PL
Afmetingen (hxbxd)
20-30V
+/- 0,2V
2mV rms
SE
Gewicht
10-15V
DE
Vochtigheid
DC-aansluiting
Maximale kabeldoorsnede
12/24-15
(360W)
10-17V
7V
7,5V
24,2V
FR
Bedrijfstemperatuurbereik
12/12-30
(360W)
10-17V
7V
7,5V
12,2V
NL
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 360 — 400 Watt
Ingangsspanningsbereik (1)
Afsluiting door onderspanning
Onderspanning herstart
Nominale uitgangsspanning
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
Uitgangsspanning tolerantie
Ruis uitgangsstroom
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
Rendement
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie
EN
Specificaties - voortzetting
Specificaties - voortzetting
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 360 — 400 Watt
Ingangsspanningsbereik (1)
Afsluiting door onderspanning
Onderspanning herstart
Nominale uitgangsspanning
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
Uitgangsspanning tolerantie
Ruis uitgangsstroom
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
Rendement
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie
Bedrijfstemperatuurbereik
Vochtigheid
DC-aansluiting
Maximale kabeldoorsnede
Gewicht
Afmetingen (hxbxd)
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
24/12-30
(360W)
20-35V
14V
15V
12,2V
24/24-17
(400W)
20-35V
14V
15V
24,2V
10-15V
20-30V
+/- 0,2 V
2 mV rms
30A
17A
45A
25A
60A
430W
360W
88%
40A
480W
400W
89%
< 100mA
< 80mA
< 1mA
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% (niet-condenserend)
Schroefklemmen
16mm² / AWG6
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb)
Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
5,1 x 7,3 x 2,8 inch
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie).
Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft
(niet verlaagt) met hetzelfde percentage.
Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven.
Opmerking 2) De Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated is niet uitgerust met een VE.Direct poort.
18