Victron energy Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated de handleiding

Type
de handleiding
1
EN NL FR DE ES SE IT
1. Algemene beschrijving
De Orion Smart DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt als
voeding of als acculader. In de laadmodus zal het drietrappen-
laadalgoritme de levensduur van de accu verlengen door de accu
op de juiste manier op te laden. Vooral in het geval van
voertuigen met een slimme wisselstroomdynamo, of bij een
spanningsval veroorzaakt door lange kabels, is gecontroleerd
opladen onmisbaar. Ook beschermt het gecontroleerd opladen de
dynamo in lithiumsystemen, terwijl direct opladen de dynamo kan
overbelasten vanwege de lage impedantie van de lithiumaccu. In
de vaste uitgangsmodus blijft de uitgangsspanning stabiel,
onafhankelijk van de toegepaste belasting of variërende
ingangsspanning (binnen het opgegeven bereik).
De Orion Smart DC-DC-oplader kan worden ingesteld om alleen
stroom te leveren wanneer de motor aan staat. Dit is mogelijk
dankzij het ingebouwde motordetectie-uitschakelmechanisme. Dit
voorkomt ook dat de spanning aan boord van het voertuig te laag
wordt. Het is niet nodig om in te grijpen in het systeem van het
voertuig, om een afzonderlijke motordetectiesensor te installeren
of om in te grijpen in het CAN-bussysteem. Afgezien van deze
detectie kan de Orion Smart DC-DC-acculader ook worden
geactiveerd door een geforceerde oplaadfunctie, bijvoorbeeld
aangesloten op de contactschakelaar.
De Orion-Tr Smart DC-DC-acculader is volledig
programmeerbaar via de VictronConnect-app.
Ontdek hier alle instelmogelijkheden:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
2
2. Kenmerken
Slimme dynamocompatibiliteit
Voertuigfabrikanten introduceren vandaag de dag slimme door
ECU's (Engine Control Unit) gestuurde dynamo's om het
brandstofverbruik te verlagen en de uitstoot te verminderen.
Slimme dynamo's leveren een variabele uitgangsspanning en
worden uitgeschakeld wanneer ze niet nodig zijn. De omvormer
heeft een mechanisme om te detecteren of de motor draaiende
is. Dit voorkomt dat de omvormer de startaccu ontlaadt wanneer
de dynamo geen stroom levert. Zie sectie 5 van deze handleiding
voor meer informatie.
Scheiding van de startaccu en de dienstaccu
De Orion-Tr Smart Isolated DC-DC-acculader scheidt de
startaccu van de dienstaccu wanneer de motor niet draait.
Uitgebreide elektronische bescherming
Overtemperatuurbescherming en vermogensreductie wanneer de
temperatuur hoog is.
Beveiligd tegen overbelasting.
Beveiligd tegen kortsluiting.
Beveiligd tegen overtemperatuur.
Aangepast opladen in drie trappen
De Orion-Tr Smart Isolated DC-DC-acculader is geconfigureerd
voor een laadproces in drie stappen:
Bulk — Absorptie — Druppel.
Bulk
Tijdens deze fase levert de controller zoveel mogelijk laadstroom
om de accu's snel op te laden.
Absorptie
Wanneer de accuspanning de ingestelde limiet van de
absorptiespanning bereikt, schakelt de controller over naar de
constante spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk
dat tijdens beperkte ontladingen de absorptietijd kort wordt
gehouden om zo het overladen van de accu te voorkomen. Na
3
EN NL FR DE ES SE IT
een diepe ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd
om ervoor te zorgen dat de accu weer volledig wordt opgeladen.
Voor lithiumaccu's is de absorptietijd vast, standaard 2 uur. De
vaste of aanpasbare modus kan worden gekozen via de accu-
instellingen.
Druppel
Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast
om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer
de accuspanning ver onder dit niveau daalt, bijvoorbeeld door
een hoge belasting gedurende ten minste 1 minuut, wordt een
nieuwe laadcyclus geactiveerd.
Flexibel laadalgoritme
Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde
accu-instellingen.
Configureerbaar met VictronConnect.
Aanpasbare absorptietijd
Berekent automatisch de juiste absorptietijd.
Configureerbaar met VictronConnect.
Configureren en monitoren
Bluetooth Smart ingebouwd: de draadloze oplossing voor het
instellen, monitoren en actualiseren van de controller via Apple-
en Android-smartphones, tablets of andere apparaten.
Met de VictronConnect-app kunnen verschillende parameters
worden aangepast.
U kunt de VictronConnect-app downloaden via:
http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/
Gebruik de handleiding -VictronConnect - om het meeste uit de
VictronConnect-app te halen wanneer deze is verbonden met een
Orion Smart:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
Afsluiting ingangsspanning
Het apparaat wordt uitgeschakeld als de ingangsspanning onder
de afsluitwaarde daalt en opnieuw opgestart wanneer de
4
ingangsspanning boven de herstartwaarde stijgt.
Configureerbaar met VictronConnect.
Op afstand bedienbare aan/uit-schakelaar
Gebruik deze externe functie om de omvormer op afstand aan of
uit te schakelen via de externe aan/uit-aansluiting of met behulp
van de VictronConnect-app. Een aantal typische voorbeelden
voor het gebruik ervan zijn een door de gebruiker bediende vaste
schakelaar en een automatische bediening via bijvoorbeeld een
Battery Management System. Als de min van de dienstaccu niet
hetzelfde potentieel heeft als de min van de dynamo of startaccu,
is een geïsoleerde afstandsbedieningskabel tussen de BMS en
de aan/uit-poort vereist, zie hoofdstuk 4.4 voor meer informatie.
5
EN NL FR DE ES SE IT
3. Veiligheidsinstructies
BEWAAR DEZE INSTRUCTIES — Deze handleiding bevat
belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens
installatie en onderhoud.
• Lees deze handleiding zorgvuldig door alvorens het product te
installeren en te gebruiken.
• Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg
ervoor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen, gordijnen
of ander textiele producten enz. in de onmiddellijke nabijheid
van de apparatuur aanwezig zijn.
• Het is normaal dat de Orion Smart DC-DC-oplader opwarmt
tijdens het gebruik. Verwijder alle hittegevoelige voorwerpen.
• Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste
gebruiksomstandigheden. Bedien het nooit in een vochtige
omgeving.
• Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of
stofexplosies kunnen optreden.
• Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
• Vermijd het afdekken van de oplader.
• Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om na
te gaan of de accu geschikt is voor gebruik met dit product. De
veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu moeten
altijd in acht worden genomen.
• Naast deze handleiding moet de bedienings- of
onderhoudshandleiding van het apparaat een accu-
onderhoudshandleiding bevatten die van toepassing is op het
type accu's dat wordt gebruikt.
• Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
Gevaar van explosie door vonken
Gevaar van elektrische schok
6
• Voorkom vonken in de buurt van de accu. Een accu die wordt
opgeladen kan explosieve gassen uitstoten.
• Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief
kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale
vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij ze begeleid
worden of instructie hebben gekregen.
• Gebruik een flexibele koperen kabel met meerdere strengen voor
de aansluitingen. De maximale diameter van de afzonderlijke
strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26).
• De installatie moet een zekering bevatten in overeenstemming
met de aanbevelingen in de tabel "AANBEVELINGEN KABEL
EN ZEKERING".
7
EN NL FR DE ES SE IT
4. Installatie
4.1 Algemeen
• Verticaal monteren op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de
stroomaansluitingen naar beneden gericht. Houd een minimale
ruimte van 10 cm onder en boven het product vrij voor een
optimale koeling.
• Monteer het apparaat in de buurt van de accu, maar nooit
direct boven op de accu (om schade door vergassing van de
accu te voorkomen).
4.2 Aansluitinstelling voor voedingsmodus
1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel
aansluit of een accu aansluit)
4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik.
5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Figuur 1: Typische aansluitngsinstellingen als DC-DC-
omvormer
8
4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus
1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de Victron Connect-app om het product in te stellen.
(stel altijd het juiste laadalgoritme in voordat u een accu
aansluit)
4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen.
5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Figuur 2: Typische aansluitinstelling als oplader
9
EN NL FR DE ES SE IT
4.4 Aansluting externe aan/uitschakelaar
Het aanbevolen gebruik van de externe aan/uit-schakelaar is:
a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (Impedantie op
niveau tussen L-H pinnen: <500kΩ)
b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en H-
pin (op niveau: >3V)
c) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter) aarde (op
niveau: <5V)
Opmerking: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 V
DC
d) Bedrading L-
H-pin
e) Bedrading H-
pin
Figuur 3: Aansluitingen externe aan/uit-schakelaar
4.5 Motordetectie-uitschakelmechanisme
Wanneer er meer dan 7V wordt toegepast op de L-pin van het
externe aan/uit-circuit activeert het "moterdetectie-
uitschakelmechanische". De acculader is ingeschakeld zolang het
"motordetectie-uitschakelmechanisme" actief is. Met deze functie
kan een externe bediening (bv. ontstekingsschakelaar, CAN-
busmotor op detector) bepalen of het opladen mogelijk is.
De externe aan/uit-functie moet ook worden geactiveerd, dus
optie a) of b) in figuur 3 moet ook worden aangesloten. Zie
voorbeelden in figuur 4 hieronder.
10
Alleen een contactschakelaar
BMS
Figuur 4: Diagram Moterdetectie-uitschakelmechanisme
4.6 Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
Figuur 5: Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
Minimale kabeldiameter
Spanningswaard
e
(invoer of
uitvoer)
Externe accu
Beveiligingszeke
ring
1 m 2 m 5 m
12 V
60 A
10 mm
2
10 mm
2
16 mm
2
24 V
30 A
6 mm
2
6 mm
2
10 mm
2
11
EN NL FR DE ES SE IT
4.7 Aanbevolen koppel
Figuur 6
12
5. Compatibiliteit slimme dynamo
De motordetectie is gebaseerd op de spanning van de startaccu.
De acculader is niet altijd in staat om de exacte
startaccuspanning te meten vanwege spanningsval over de
ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen
zoals stroom, kabellengte en -dikte. Het
"motorderectiemechanisme" (zie figuur 7) voert periodieke tests
uit om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te
bepalen. Het testresultaat bepaalt of de motor draaiende
gehouden moet worden en of het opladen kan worden
ingeschakeld.
Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het
"motordetectie-uitschakelmechanisme" niet is geactiveerd. In de
omvormermodus bepaalt de ingangsspanningsvergrendeling
wanneer de uitgang actief is.
Configureerbaar met VictronConnect.
Figuur 7: Motor op detectiemechanisme
13
EN NL FR DE ES SE IT
0
 1:
Wanneer de motor in werking is, zal de spanning van de dynamo
oplopen, wanneer de spanning van de
startaccu
boven die van de
V
activerings
stijgt, start het laden.
1
 2:
Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de
ingangskabel (V
kabel
). Deze spanning vermindert de spanning aan
de ingang van de lader (V
IN
). Zolang V
IN
boven V
test
blijft, blijft het
opladen ingeschakeld.
2
 3
Wanneer V
IN
onder V
test
valt, wordt de "motordetectiesequente"
gestart. Elke 2 minuten wordt de acculader gedurende 10
seconden gepauzeerd om de spanning te meten. Zonder stroom
is V-
IN
gelijk aan V
start
, als V
IN
hoger dan V
test
is, wordt het opladen
hervat. Zolang het in deze toestand is, wordt de test om de 2
minuten uitgevoerd.
3
 4
Tijdens de detectiesequentie is V
IN
tot onder V
test
gedaald. Dit
betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet
worden gestopt. De laadsequentie is gepauzeerd.
4
 5:
V
IN
neemt toe tot boven V
inschakelspanning
. De laadsequenties gaat
door.
14
6. LED-vermeldingen
De blauwe LED is verbonden aan de Bluetooth-functionaliteit en
de groene LED aan de productstatus.
Status-LED (groene LED)
• LED uit:
o Geen ingangsspanning;
o Externe uitschakeling;
o Uitschakeling door de gebruiker;
o Beveiligd tegen overtemperatuur.
o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling
o Motor uit gedetecteerd (in de acculaadmodus)
• LED aan:
o Uitvoer actief op DC/DC-convertermodus;
o Acculader in druppellaadstand (accu opgeladen);
• LED knippert bij 1,25 Hz:
o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt
opgeladen);
BLE LED (Blauwe LED)
• LED uit:
o Geen ingangsspanning;
• LED knippert bij 0,33 Hz:
o Fout — moet worden gecontroleerd op VictronConnect;
• LED knippert bij 1,25 Hz:
o Aangesloten via Bluetooth;
• LED knippert bij 2,5 Hz:
o Identificeren;
• LED aan:
o Alle andere voorwaarden;
15
EN NL FR DE ES SE IT
7. Specificaties
Orion-Tr Smart Charger
Isolated 220-280 Watt
12/12-18 (220W) 12/24-10 (240W)
Ingangsspanningsbereik (1)
8-17V
8-17V
Afsluiting door onderspanning
7V
7V
Onderspanning herstart
7,5V
7,5V
Nominale uitgangsspanning
12,2V
24,2V
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
10-15V 20-30V
Uitgangsspanning tolerantie
+/- 0,2V
Ruis uitgangsstroom
2mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
18A 10A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
25A 15A
Kortsluiting uitgangsstroom
40A
25A
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
280W
280W
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
220W
240W
Rendement
87%
88%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 80mA < 100mA
Noodstroom
< 1mA
Galvanische isolatie
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% (niet-condenserend)
DC-aansluiting
Schroefklemmen
Maximale kabeldoorsnede
16mm² / AWG6
Gewicht
1,3 kg (3 lb)
Afmetingen (hxbxd)
130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
16
Specificaties - voortzetting
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 220 — 280
Watt
24/12-20
(240W)
24/24-12
(280W)
Ingangsspanningsbereik (1)
16-35V
16-35V
Afsluiting door onderspanning
14V
14V
Onderspanning herstart
15V
15V
Nominale uitgangsspanning
12,2V
24,2V
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
10-15V 20-30V
Uitgangsspanning tolerantie
+/- 0,2V
Ruis uitgangsstroom
2mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
20A 12A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
25A 15A
Kortsluiting uitgangsstroom
50A
30A
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
300W
320W
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
240W
280W
Rendement
88%
89%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 100mA < 80mA
Noodstroom
< 1mA
Galvanische isolatie
200 V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% (niet-condenserend)
DC-aansluiting
Schroefklemmen
Maximale kabeldoorsnede
16mm² / AWG6
Gewicht
1,3 kg (3 lb)
Afmetingen (hxbxd)
130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
17
EN NL FR DE ES SE IT
Specificaties - voortzetting
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 360 — 400
Watt
12/12-30
(360W)
12/24-15
(360W)
Ingangsspanningsbereik (1)
10-17V
10-17V
Afsluiting door onderspanning
7V
7V
Onderspanning herstart
7,5V
7,5V
Nominale uitgangsspanning
12,2V
24,2V
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
10-15V 20-30V
Uitgangsspanning tolerantie
+/- 0,2V
Ruis uitgangsstroom
2mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
30A 15A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
40A 25A
Kortsluiting uitgangsstroom
60A
40A
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
430W
430W
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
360W
360W
Rendement
87%
88%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 80mA < 100mA
Noodstroom
< 1mA
Galvanische isolatie
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% (niet-condenserend)
DC-aansluiting
Schroefklemmen
Maximale kabeldoorsnede
16mm² / AWG6
Gewicht
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
Afmetingen (hxbxd)
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
5,1 x 7,3 x 2,8 inch
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie).
Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft
(niet verlaagt) met hetzelfde percentage.
Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven.
Opmerking 2) De Orion-Tr Smart is niet uitgerust met een VE.Direct poort.
18
Specificaties - voortzetting
Orion-Tr Smart Charger
Geïsoleerd 360 — 400
Watt
24/12-30
(360W)
24/24-17
(400W)
Ingangsspanningsbereik (1)
20-35V
20-35V
Afsluiting door onderspanning
14V
14V
Onderspanning herstart
15V
15V
Nominale uitgangsspanning
12,2V
24,2V
Uitgangsspanning
aanpassingsbereik
10-15V 20-30V
Uitgangsspanning tolerantie
+/- 0,2 V
Ruis uitgangsstroom
2 mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
30A 17A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
45A 25A
Kortsluiting uitgangsstroom
60A
40A
Cont. uitgangsvermogen bij 25°C
430W
480W
Cont. uitgangsvermogen bij 40°C
360W
400W
Rendement
88%
89%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 100mA < 80mA
Noodstroom
< 1mA
Galvanische isolatie
200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% (niet-condenserend)
DC-aansluiting
Schroefklemmen
Maximale kabeldoorsnede
16mm² / AWG6
Gewicht
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
Afmetingen (hxbxd)
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
5,1 x 7,3 x 2,8 inch
Normen: Veiligheid
Emissie
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
19
EN NL FR DE ES SE IT
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie).
Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft
(niet verlaagt) met hetzelfde percentage.
Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven.
Opmerking 2) De Orion-Tr Smart is niet uitgerust met een VE.Direct poort.

Documenttranscriptie

1. Algemene beschrijving DE ES SE IT 1 FR De Orion-Tr Smart DC-DC-acculader is volledig programmeerbaar via de VictronConnect-app. Ontdek hier alle instelmogelijkheden: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start NL De Orion Smart DC-DC-oplader kan worden ingesteld om alleen stroom te leveren wanneer de motor aan staat. Dit is mogelijk dankzij het ingebouwde motordetectie-uitschakelmechanisme. Dit voorkomt ook dat de spanning aan boord van het voertuig te laag wordt. Het is niet nodig om in te grijpen in het systeem van het voertuig, om een afzonderlijke motordetectiesensor te installeren of om in te grijpen in het CAN-bussysteem. Afgezien van deze detectie kan de Orion Smart DC-DC-acculader ook worden geactiveerd door een geforceerde oplaadfunctie, bijvoorbeeld aangesloten op de contactschakelaar. EN De Orion Smart DC-DC-acculaders kunnen worden gebruikt als voeding of als acculader. In de laadmodus zal het drietrappenlaadalgoritme de levensduur van de accu verlengen door de accu op de juiste manier op te laden. Vooral in het geval van voertuigen met een slimme wisselstroomdynamo, of bij een spanningsval veroorzaakt door lange kabels, is gecontroleerd opladen onmisbaar. Ook beschermt het gecontroleerd opladen de dynamo in lithiumsystemen, terwijl direct opladen de dynamo kan overbelasten vanwege de lage impedantie van de lithiumaccu. In de vaste uitgangsmodus blijft de uitgangsspanning stabiel, onafhankelijk van de toegepaste belasting of variërende ingangsspanning (binnen het opgegeven bereik). 2. Kenmerken Slimme dynamocompatibiliteit Voertuigfabrikanten introduceren vandaag de dag slimme door ECU's (Engine Control Unit) gestuurde dynamo's om het brandstofverbruik te verlagen en de uitstoot te verminderen. Slimme dynamo's leveren een variabele uitgangsspanning en worden uitgeschakeld wanneer ze niet nodig zijn. De omvormer heeft een mechanisme om te detecteren of de motor draaiende is. Dit voorkomt dat de omvormer de startaccu ontlaadt wanneer de dynamo geen stroom levert. Zie sectie 5 van deze handleiding voor meer informatie. Scheiding van de startaccu en de dienstaccu De Orion-Tr Smart Isolated DC-DC-acculader scheidt de startaccu van de dienstaccu wanneer de motor niet draait. Uitgebreide elektronische bescherming Overtemperatuurbescherming en vermogensreductie wanneer de temperatuur hoog is. Beveiligd tegen overbelasting. Beveiligd tegen kortsluiting. Beveiligd tegen overtemperatuur. Aangepast opladen in drie trappen De Orion-Tr Smart Isolated DC-DC-acculader is geconfigureerd voor een laadproces in drie stappen: Bulk — Absorptie — Druppel. Bulk Tijdens deze fase levert de controller zoveel mogelijk laadstroom om de accu's snel op te laden. Absorptie Wanneer de accuspanning de ingestelde limiet van de absorptiespanning bereikt, schakelt de controller over naar de constante spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk dat tijdens beperkte ontladingen de absorptietijd kort wordt gehouden om zo het overladen van de accu te voorkomen. Na 2 SE IT 3 ES Afsluiting ingangsspanning Het apparaat wordt uitgeschakeld als de ingangsspanning onder de afsluitwaarde daalt en opnieuw opgestart wanneer de DE Configureren en monitoren Bluetooth Smart ingebouwd: de draadloze oplossing voor het instellen, monitoren en actualiseren van de controller via Appleen Android-smartphones, tablets of andere apparaten. Met de VictronConnect-app kunnen verschillende parameters worden aangepast. U kunt de VictronConnect-app downloaden via: http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/ Gebruik de handleiding -VictronConnect - om het meeste uit de VictronConnect-app te halen wanneer deze is verbonden met een Orion Smart: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start FR Aanpasbare absorptietijd Berekent automatisch de juiste absorptietijd. Configureerbaar met VictronConnect. NL Flexibel laadalgoritme Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde accu-instellingen. Configureerbaar met VictronConnect. EN een diepe ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd om ervoor te zorgen dat de accu weer volledig wordt opgeladen. Voor lithiumaccu's is de absorptietijd vast, standaard 2 uur. De vaste of aanpasbare modus kan worden gekozen via de accuinstellingen. Druppel Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer de accuspanning ver onder dit niveau daalt, bijvoorbeeld door een hoge belasting gedurende ten minste 1 minuut, wordt een nieuwe laadcyclus geactiveerd. ingangsspanning boven de herstartwaarde stijgt. Configureerbaar met VictronConnect. Op afstand bedienbare aan/uit-schakelaar Gebruik deze externe functie om de omvormer op afstand aan of uit te schakelen via de externe aan/uit-aansluiting of met behulp van de VictronConnect-app. Een aantal typische voorbeelden voor het gebruik ervan zijn een door de gebruiker bediende vaste schakelaar en een automatische bediening via bijvoorbeeld een Battery Management System. Als de min van de dienstaccu niet hetzelfde potentieel heeft als de min van de dynamo of startaccu, is een geïsoleerde afstandsbedieningskabel tussen de BMS en de aan/uit-poort vereist, zie hoofdstuk 4.4 voor meer informatie. 4 3. Veiligheidsinstructies EN NL BEWAAR DEZE INSTRUCTIES — Deze handleiding bevat belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens installatie en onderhoud. Gevaar van explosie door vonken FR Gevaar van elektrische schok DE SE IT 5 ES • Lees deze handleiding zorgvuldig door alvorens het product te installeren en te gebruiken. • Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg ervoor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen, gordijnen of ander textiele producten enz. in de onmiddellijke nabijheid van de apparatuur aanwezig zijn. • Het is normaal dat de Orion Smart DC-DC-oplader opwarmt tijdens het gebruik. Verwijder alle hittegevoelige voorwerpen. • Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste gebruiksomstandigheden. Bedien het nooit in een vochtige omgeving. • Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of stofexplosies kunnen optreden. • Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen. • Vermijd het afdekken van de oplader. • Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om na te gaan of de accu geschikt is voor gebruik met dit product. De veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu moeten altijd in acht worden genomen. • Naast deze handleiding moet de bedienings- of onderhoudshandleiding van het apparaat een accuonderhoudshandleiding bevatten die van toepassing is op het type accu's dat wordt gebruikt. • Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen. • Voorkom vonken in de buurt van de accu. Een accu die wordt opgeladen kan explosieve gassen uitstoten. • Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij ze begeleid worden of instructie hebben gekregen. • Gebruik een flexibele koperen kabel met meerdere strengen voor de aansluitingen. De maximale diameter van de afzonderlijke strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26). • De installatie moet een zekering bevatten in overeenstemming met de aanbevelingen in de tabel "AANBEVELINGEN KABEL EN ZEKERING". 6 4. Installatie NL FR DE ES SE 4.2 Aansluitinstelling voor voedingsmodus 1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de draadbrug). 2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan. 3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen. (pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel aansluit of een accu aansluit) 4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik. 5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het product te activeren. EN 4.1 Algemeen • Verticaal monteren op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de stroomaansluitingen naar beneden gericht. Houd een minimale ruimte van 10 cm onder en boven het product vrij voor een optimale koeling. • Monteer het apparaat in de buurt van de accu, maar nooit direct boven op de accu (om schade door vergassing van de accu te voorkomen). IT Figuur 1: Typische aansluitngsinstellingen als DC-DComvormer 7 4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus 1. Ontkoppel de externe aan/uit-schakelaar (verwijder de draadbrug). 2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan. 3. Open de Victron Connect-app om het product in te stellen. (stel altijd het juiste laadalgoritme in voordat u een accu aansluit) 4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen. 5. Sluit de externe aan/uit-schakelaar opnieuw aan om het product te activeren. Figuur 2: Typische aansluitinstelling als oplader 8 FR e) Bedrading Hpin f) Bedrading Lpin DE Bedrading LH-pin NL Opmerking: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 VDC d) EN 4.4 Aansluting externe aan/uitschakelaar Het aanbevolen gebruik van de externe aan/uit-schakelaar is: a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (Impedantie op niveau tussen L-H pinnen: <500kΩ) b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en Hpin (op niveau: >3V) c) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter) aarde (op niveau: <5V) ES De externe aan/uit-functie moet ook worden geactiveerd, dus optie a) of b) in figuur 3 moet ook worden aangesloten. Zie voorbeelden in figuur 4 hieronder. 9 IT 4.5 Motordetectie-uitschakelmechanisme Wanneer er meer dan 7V wordt toegepast op de L-pin van het externe aan/uit-circuit activeert het "moterdetectieuitschakelmechanische". De acculader is ingeschakeld zolang het "motordetectie-uitschakelmechanisme" actief is. Met deze functie kan een externe bediening (bv. ontstekingsschakelaar, CANbusmotor op detector) bepalen of het opladen mogelijk is. SE Figuur 3: Aansluitingen externe aan/uit-schakelaar Alleen een contactschakelaar BMS Figuur 4: Diagram Moterdetectie-uitschakelmechanisme 4.6 Aanbevelingen voor kabels en zekeringen Figuur 5: Aanbevelingen voor kabels en zekeringen Minimale kabeldiameter Spanningswaard e (invoer of uitvoer) 12 V 24 V 10 Externe accu Beveiligingszeke ring 60 A 30 A 1m 2m 2 10 mm 6 mm2 5m 2 10 mm 6 mm2 16 mm2 10 mm2 Aanbevolen koppel EN 4.7 NL FR DE ES SE Figuur 6 IT 11 5. Compatibiliteit slimme dynamo De motordetectie is gebaseerd op de spanning van de startaccu. De acculader is niet altijd in staat om de exacte startaccuspanning te meten vanwege spanningsval over de ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen zoals stroom, kabellengte en -dikte. Het "motorderectiemechanisme" (zie figuur 7) voert periodieke tests uit om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te bepalen. Het testresultaat bepaalt of de motor draaiende gehouden moet worden en of het opladen kan worden ingeschakeld. Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het "motordetectie-uitschakelmechanisme" niet is geactiveerd. In de omvormermodus bepaalt de ingangsspanningsvergrendeling wanneer de uitgang actief is. Configureerbaar met VictronConnect. Figuur 7: Motor op detectiemechanisme 12 EN NL FR DE ES SE 0  1: Wanneer de motor in werking is, zal de spanning van de dynamo oplopen, wanneer de spanning van destartaccuboven die van de Vactiverings stijgt, start het laden. 1  2: Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de ingangskabel (Vkabel). Deze spanning vermindert de spanning aan de ingang van de lader (VIN). Zolang VIN boven Vtest blijft, blijft het opladen ingeschakeld. 23 Wanneer VIN onder Vtest valt, wordt de "motordetectiesequente" gestart. Elke 2 minuten wordt de acculader gedurende 10 seconden gepauzeerd om de spanning te meten. Zonder stroom is V-INgelijk aan Vstart, als VIN hoger dan Vtest is, wordt het opladen hervat. Zolang het in deze toestand is, wordt de test om de 2 minuten uitgevoerd. 34 Tijdens de detectiesequentie is VIN tot onder Vtest gedaald. Dit betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet worden gestopt. De laadsequentie is gepauzeerd. 4  5: VIN neemt toe tot boven Vinschakelspanning. De laadsequenties gaat door. IT 13 6. LED-vermeldingen De blauwe LED is verbonden aan de Bluetooth-functionaliteit en de groene LED aan de productstatus. Status-LED (groene LED) • LED uit: o Geen ingangsspanning; o Externe uitschakeling; o Uitschakeling door de gebruiker; o Beveiligd tegen overtemperatuur. o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling o Motor uit gedetecteerd (in de acculaadmodus) • LED aan: o Uitvoer actief op DC/DC-convertermodus; o Acculader in druppellaadstand (accu opgeladen); • LED knippert bij 1,25 Hz: o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt opgeladen); BLE LED (Blauwe LED) • LED uit: o Geen ingangsspanning; • LED knippert bij 0,33 Hz: o Fout — moet worden gecontroleerd op VictronConnect; • LED knippert bij 1,25 Hz: o Aangesloten via Bluetooth; • LED knippert bij 2,5 Hz: o Identificeren; • LED aan: o Alle andere voorwaarden; 14 7. Specificaties 12/12-18 (220W) 20-30V +/- 0,2V 2mV rms 18A 10A 25A 15A 40A 280W 220W 87% 25A 280W 240W 88% < 80mA < 100mA SE IT < 1mA 200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing -20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C) Max. 95% (niet-condenserend) Schroefklemmen 16mm² / AWG6 1,3 kg (3 lb) 130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch) EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 ES 15 10-15V DE Vochtigheid DC-aansluiting Maximale kabeldoorsnede Gewicht Afmetingen (hxbxd) Normen: Veiligheid Emissie Immuniteit Automotive richtlijn 8-17V 7V 7,5V 24,2V FR Bedrijfstemperatuurbereik 12/24-10 (240W) 8-17V 7V 7,5V 12,2V NL Ingangsspanningsbereik (1) Afsluiting door onderspanning Onderspanning herstart Nominale uitgangsspanning Uitgangsspanning aanpassingsbereik Uitgangsspanning tolerantie Ruis uitgangsstroom Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Rendement Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie EN Orion-Tr Smart Charger Isolated 220-280 Watt Specificaties - voortzetting Orion-Tr Smart Charger Geïsoleerd 220 — 280 Watt Ingangsspanningsbereik (1) Afsluiting door onderspanning Onderspanning herstart Nominale uitgangsspanning Uitgangsspanning aanpassingsbereik Uitgangsspanning tolerantie Ruis uitgangsstroom Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Rendement Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie Bedrijfstemperatuurbereik Vochtigheid DC-aansluiting Maximale kabeldoorsnede Gewicht Afmetingen (hxbxd) Normen: Veiligheid Emissie Immuniteit Automotive richtlijn 16 24/12-20 (240W) 24/24-12 (280W) 16-35V 14V 15V 12,2V 16-35V 14V 15V 24,2V 10-15V 20-30V +/- 0,2V 2mV rms 20A 12A 25A 15A 50A 300W 240W 88% 30A 320W 280W 89% < 100mA < 80mA < 1mA 200 V DC tussen ingang, uitgang en behuizing -20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C) Max. 95% (niet-condenserend) Schroefklemmen 16mm² / AWG6 1,3 kg (3 lb) 130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch) EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 Normen: Veiligheid Emissie Immuniteit Automotive richtlijn +/- 0,2V 2mV rms 30A 15A 40A 25A 60A 430W 360W 87% 40A 430W 360W 88% < 80mA < 100mA < 1mA 200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing -20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C) Max. 95% (niet-condenserend) Schroefklemmen 16mm² / AWG6 12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg (3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb) 12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch) Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm 5,1 x 7,3 x 2,8 inch EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie). Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft (niet verlaagt) met hetzelfde percentage. Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven. Opmerking 2) De Orion-Tr Smart is niet uitgerust met een VE.Direct poort. 17 IT Afmetingen (hxbxd) 20-30V 10-15V SE Gewicht 10-17V 7V 7,5V 24,2V ES Vochtigheid DC-aansluiting Maximale kabeldoorsnede 10-17V 7V 7,5V 12,2V DE Bedrijfstemperatuurbereik 12/24-15 (360W) FR Ingangsspanningsbereik (1) Afsluiting door onderspanning Onderspanning herstart Nominale uitgangsspanning Uitgangsspanning aanpassingsbereik Uitgangsspanning tolerantie Ruis uitgangsstroom Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Rendement Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie 12/12-30 (360W) NL Orion-Tr Smart Charger Geïsoleerd 360 — 400 Watt EN Specificaties - voortzetting Specificaties - voortzetting Orion-Tr Smart Charger Geïsoleerd 360 — 400 Watt Ingangsspanningsbereik (1) Afsluiting door onderspanning Onderspanning herstart Nominale uitgangsspanning Uitgangsspanning aanpassingsbereik Uitgangsspanning tolerantie Ruis uitgangsstroom Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Rendement Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie Bedrijfstemperatuurbereik Vochtigheid DC-aansluiting Maximale kabeldoorsnede Gewicht Afmetingen (hxbxd) Normen: Veiligheid Emissie Immuniteit Automotive richtlijn 18 24/12-30 (360W) 24/24-17 (400W) 20-35V 14V 15V 12,2V 20-35V 14V 15V 24,2V 10-15V 20-30V +/- 0,2 V 2 mV rms 30A 17A 45A 25A 60A 430W 360W 88% 40A 480W 400W 89% < 100mA < 80mA < 1mA 200V DC tussen ingang, uitgang en behuizing -20 tot +55°C (vermindert 3% per °C boven 40°C) Max. 95% (niet-condenserend) Schroefklemmen 16mm² / AWG6 12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 1,8 kg (3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb) 12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch) Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm 5,1 x 7,3 x 2,8 inch EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 EN 1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost-functie). Wanneer het uitgangsspanning hoger ingesteld is dan nominaal volgens een bepaald percentage, verhoogt de minimale ingangsspanning waarbij de uitgangsspanning stabiel blijft (niet verlaagt) met hetzelfde percentage. Opmerking 1) De VictronConnect App zal geen stroom in of stroom uit weergeven. Opmerking 2) De Orion-Tr Smart is niet uitgerust met een VE.Direct poort. NL FR DE ES SE IT 19
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133

Victron energy Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated de handleiding

Type
de handleiding