Documenttranscriptie
1. Algemene beschrijving
DE
SV
CZ
1
FR
De Orion Smart DC-DC-acculader is volledig programmeerbaar
met de VictronConnect app.
Ontdek hier alle instelmogelijkheden:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
NL
Om ervoor te zorgen dat de startaccu van het voertuig altijd eerst
wordt geladen, levert de Orion Smart DC-DC-acculader alleen
stroom wanneer de motor draait. Dit is mogelijk dankzij het
ingebouwde mechanisme om de activiteit van de motor te
detecteren. Hiermee wordt ook voorkomen dat de spanning aan
boord van het voertuig te laag wordt. Het is niet nodig om in te
grijpen in het systeem van het voertuig, een afzonderlijke sensor
voor de detectie van de activiteit van de motor te installeren of in
te grijpen in het CAN bussysteem. Afgezien van deze detectie
kan de Orion Smart DC-DC-acculader ook worden geactiveerd
door een oplaadfunctie die bijvoorbeeld is aangesloten op de
contactschakelaar.
EN
Orion Smart DC-DC-acculaders zijn speciaal ontwikkelde DC-DComvormers voor het gecontroleerd opladen of vaste
uitgangsmodus. In de laadmodus zal het driefasen-laadalgoritme
de levensduur van de accu verlengen door de accu op de juiste
manier op te laden. Vooral in het geval van voertuigen met een
slimme dynamo of een spanningsval als gevolg van lange kabels,
is gecontroleerd laden essentieel. Gecontroleerd laden
beschermt tevens de dynamo in lithiumsystemen waarin direct
laden de dynamo kan overbelasten vanwege de lage impedantie
van de lithiumaccu. In vaste uitgangsmodus blijft de
uitgangsspanning stabiel onafhankelijk van de toegepaste
belasting of variërende ingangsspanning (binnen het opgegeven
bereik).
2. Kenmerken
Slimme dynamocompatibiliteit
Voertuigfabrikanten introduceren nu slimme ECU (Engine
Control Unit)- gestuurde wisselstroomdynamo's om het
brandstofverbruik en de uitstoot te verlagen. Slimme dynamo's
leveren een variabele uitvoer en worden uitgeschakeld wanneer
ze niet nodig zijn. De omvormer heeft een uniek mechanisme
voor de detectie van motoractiviteit om een draaiende
voertuigmotor te kunnen detecteren. Hierdoor wordt voorkomen
dat de omvormer de startaccu ontlaadt als de dynamo geen
stroom levert. Zie hoofdstuk 5. "Slimme dynamocompatibiliteit”
voor meer informatie.
Configureerbaar met Victron Connect.
Scheiding van de startaccu en de serviceaccu
Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated scheidt de startaccu
van de serviceaccu wanneer de motor niet draait.
Uitgebreide elektronische bescherming
Bescherming tegen te hoge temperatuur en vermogensreductie
wanneer de temperatuur hoog is.
Beschermd tegen overbelasting.
Beschermd tegen kortsluiting.
Beschermd tegen te hoge temperaturen.
Adaptief opladen in drie stappen
De Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated is geconfigureerd
voor een laadproces in drie stappen: Bulk — Absorptie —
Druppel.
Bulk
Tijdens deze fase levert de regelaar zoveel mogelijk laadstroom
om de accu's snel op te laden.
Absorptie
Wanneer de accuspanning de ingestelde absorptiespanning
bereikt, schakelt de regelaar over naar de constante
spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk dat
2
CZ
3
SV
Ingangsspanningvergrendeling
Schakelt uit wanneer de ingangsspanning onder de
DE
Configuratie en bewaking
Bluetooth Smart-integratie: de draadloze oplossing voor het
instellen, bewaken en bijwerken van de regelaar via Apple- en
Android-smartphones, tablets of andere apparaten.
Met de VictronConnect app kunnen verschillende parameters
kunnen worden aangepast.
De VicTronConnect app kan worden gedownload van:
http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/
Gebruik de handleiding — VictronConnect - om het meeste uit de
VictronConnect app te halen wanneer deze is verbonden met een
Orion Smart:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
FR
Adaptieve absorptietijd
Berekent automatisch de juiste absorptietijd.
Configureerbaar met Victron Connect.
NL
Flexibel laadalgoritme
Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde
accu-instellingen.
Configureerbaar met VictronConnect.
EN
tijdens oppervlakkige ontladingen, de absorptietijd kort wordt
gehouden om overbelasting van de accu te voorkomen. Na diepe
ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd om ervoor
te zorgen dat de accu opnieuw volledig wordt opgeladen. Voor
lithiumaccu's is de absorptietijd vastgesteld, meestal op 2 uur. U
kunt via de accu-instellingen kiezen voor een vaste of adaptieve
modus.
Druppel
Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast
om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer
de accuspanning door een hoge belasting onder de rebulkspanning daalt, wordt gedurende ten minste 1 minuut een
nieuwe laadcyclus geactiveerd.
vergrendelingswaarde daalt of wanneer de ingangsspanning
boven de herstartwaarde stijgt.
Configureerbaar met Victron Connect.
Externe aan-/uitschakelaar
Gebruik deze externe functie om het apparaat op afstand aan of
uit te schakelen met behulp van de externe aan/uit-schakelaar of
met behulp van de VictronConnect-app. Deze worden
voornamelijk gebruikt in het geval van een door de gebruiker
bediende bedrade schakelaar of automatische bediening met
behulp van bijvoorbeeld een Battery Management System.
4
3. Veiligheidsinstructies
EN
NL
BEWAAR DEZE INSTRUCTIES — Deze handleiding bevat
belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens
installatie en onderhoud.
Gevaar voor explosie door vonken
FR
Gevaar voor elektrische schokken
DE
CZ
5
SV
• Lees deze handleiding zorgvuldig door voordat u het product
installeert en in gebruik neemt.
• Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg er
daarom voor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen,
gordijnen of ander textielproducten enz. in de onmiddellijke
nabijheid van de apparatuur aanwezig zijn.
• Het is normaal dat de Orion Smart DC-DC-acculader warm
wordt tijdens gebruik. Houdt daarom alle voorwerpen weg die
hittegevoelig zijn.
• Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste
gebruiksomstandigheden. Gebruik het nooit in een vochtige
omgeving.
• Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of
stofexplosies kunnen optreden.
• Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
• Vermijd het bedekken van de oplader.
• Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om
ervoor te zorgen dat de accu geschikt is voor gebruik met dit
product. De veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu
moeten altijd in acht worden genomen.
• Naast deze handleiding dient de bedieningshandleiding voor
het systeem een onderhoudshandleiding voor de accu bevatten
die van toepassing is op het type accu's dat wordt gebruikt.
• Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
• Vermijd vonken dichtbij de accu. Een accu kan explosieve
gassen uitstoten tijdens het opladen.
• Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief
kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale
vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij onder
toezicht staan of instructie hebben gekregen.
• Gebruik een flexibele koperen multi-strengkabel voor het
aansluiten. De maximale diameter van de afzonderlijke
strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26).
• De installatie dient een zekering te bevatten in
overeenstemming met de aanbevelingen in de tabel
"AANBEVELINGEN KABELS EN ZEKERINGEN".
6
4. Installatie
NL
FR
DE
SV
4.2 Aansluitingsinstellingen voor DC-DC-omvormermodus
1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel aansluit
of een accu aansluit)
4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik.
5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
EN
4.1 Algemeen
• Monteer verticaal op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de
stroomaansluitingen naar beneden gericht. Behoudt een
minimale speling van 10 cm onder en boven het product voor
een optimale koeling.
• Monteer dicht bij de accu, maar nooit direct boven de accu (om
schade door gasvorming van de accu te voorkomen).
CZ
Afbeelding 1: Typische aansluitingsinstelling als DC-DComvormer
7
4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus
1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(stel altijd het juiste laadalgoritme in, voordat u een accu
aansluit)
4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen.
5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Afbeelding 2: Typische aansluitingsinstelling als
acculader
8
H-pin-bedrading
c)
H-pin-bedrading BMS
d)
L-pin-bedrading
DE
b)
FR
L-H pin-bedrading
NL
a)
EN
4.4 Aansluiting externe aan-uit
Het gebruik van de externe aan-/uitschakelaar is aanbevolen voor:
a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (op niveau
impedantie tussen L-H pinnen: <500 kΩ)
b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en H-pin
(op niveau: > 3V)
c) Aansluiting tussen "VE.BMS-belastingsontkoppeling" en H-pin
d) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter)-aarding (op
niveau: <5 V)
Let op: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 VDC
SV
CZ
Afbeelding 3: Aansluitingingen externe aan-/uitschakelaar
9
4.5 Opheffingsmechanisme voor motordetectie
Door > 7 V toe te passen op de L-pin van het circuit van de
externe aan-/uitschakelaar, activeert het "opheffingsmechanisme
voor motordetectie". De acculader blijft ingeschakeld zolang het
"opheffingsmechanisme voor motordetectie" actief is. Met deze
functie kan een externe regelaar (bijv. ontstekingsschakelaar of
CAN-busmotor op detector) bepalen of opladen is toegestaan.
De externe aan/uit-functie moet ook worden geactiveerd, dus
optie a) of b) in figuur 3 moet ook worden aangesloten. Zie
voorbeelden in figuur 4 hieronder.
Alleen een
BMS
contactschakelaar
Afbeelding 4: Schema aansluiting opheffingsmechanisme
voor motordetectie
10
Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
EN
4.6
NL
FR
DE
Afbeelding 5: Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
Spanningswaarde
(Invoer of uitvoer)
24 V
30 A
11
0,5
m
1m
2m
5m
10 m
6
mm2
4
mm2
10
mm2
6
mm2
10
mm2
6
mm2
16
mm2
10
mm2
16
mm2
10
mm2
CZ
12 V
Externe
accu
bescherming
door
zekering
60 A
SV
Minimale kabeldiameter
5. Compatibiliteit met slimme dynamos
FR
DE
SV
Configureerbaar met VictronConnect.
NL
Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het
"opheffingsmechanisme voor motordetectie" niet is geactiveerd.
In de omvormermodus bepaalt de
"ingangsspanningsvergrendeling" wanneer de uitgang actief is.
EN
De motoractiviteitsdetectie is gebaseerd op de spanning van de
startaccu. De acculader is niet altijd in staat om de exacte
startaccuspanning te meten vanwege spanningsval door de
ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen
zoals stroom, kabellengte en kabeldiameter. De
"motoractiviteitsdetectie" (zie figuur 7) voert periodieke tests uit
om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te meten.
Het testresultaat bepaalt of de motor draait en het opladen kan
worden ingeschakeld.
CZ
Afbeelding 7: Sequentie motoractiviteitsdetectie
13
0 1:
Wanneer de motor draait zal de spanning van de dynamo
oplopen, wanneer V-start boven V-inschakeling stijgt, start het laden.
1 2:
Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de
ingangskabel (V-kabel). Deze spanning vermindert de
ingangsspanning van de lader (V-in). Zolang V-in hoger dan V-test
is, blijft het opladen ingeschakeld.
2 3:
Als V-in minder dan Vtest is, wordt de "sequentie
motoractiviteitsdetectie" opgestart. Elke 2 minuten wordt de
acculader gedurende 10 seconden gepauzeerd om de spanning
te meten. Zonder stroom is V-in gelijk aan V-start, als V-in boven Vtest komt, wordt het opladen hervat. Terwijl het in deze toestand
blijft, wordt de test om de 2 minuten uitgevoerd.
3 4:
Tijdens de detectiesequentie is de V-in gedaald tot onder V-test. Dit
betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet
worden gestopt. De oplaadsequentie wordt in dat geval
gepauzeerd.
4 5:
V-in stijgt boven V-activering, de laadsequentie gaat door.
14
6. LED-status
EN
•
•
•
•
CZ
•
SV
•
DE
BLAUWE LED (Blauwe LED)
FR
LED-status (Groene LED)
• LED uit:
o Geen ingangsspanning;
o Extern uitschakelen;
o Uitschakelen door gebruiker;
o Aansluiting bescherming tegen te hoge temperatuur.
o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling
o Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus)
• LED aan:
o Uitvoer actief op DC/DC-omvormermodus;
o Oplader in druppellaadmodus (accu is opgeladen);
• LED knippert bij 1,25 Hz:
o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt opgeladen);
NL
De LED's veranderen van status om te waarschuwen wat de
Orion Smart op dit moment doet. Er zijn twee LED-lichtjes, de
blauwe LED is gewijd aan de Bluetooth-functionaliteit en de
groene LED aan de productstatus.
LED uit:
o
Geen ingangsspanning;
LED knippert bij 0,33 Hz:
o
Fout — moet worden gecontroleerd op VictronConnect;
LED knippert bij 1,25 Hz:
o
Verbonden via Bluetooth;
LED knippert bij 2,5 Hz:
o
Identificeren;
LED kippert eens elke 5 seconden:
o
Acculader uit vanwege omstandigheden zoals:
Extern uitschakelen;
Uitschakelen door gebruiker;
Gebruiker gedefinieerd onder spanningsvergrendeling;
Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus);
LED aan:
o
Alle andere voorwaarden;
15
7. Specificaties
Orion-Tr Smart Charger
non-Isolated 360 - 400 Watt
Ingangsspanningsbereik (1)
Uitschakeling bij onderspanning
Herstart bij onderspanning
Nominale uitgangsspanning
Aanpassingsbereik
uitgangsspanning
Tolerantie uitgangsspannings
Uitgangsruis
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij
25°C
Cont. uitgangsvermogen bij
40°C
Efficiëntie
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie
Bedrijfstemperatuurbereik
Vochtigheid
DC-verbinding
Maximale dwarsdoorsnede
kabel
Gewicht
Afmetingen hxbxd
Normen: Veiligheid
Uitstoot
Immuniteit
Automotive richtlijn
1)
12/12-30
(360 W)
10-17 V
7V
7,5 V
12,2 V
12/24-15
(360 W)
10-17 V
7V
7,5 V
24,2 V
10-15 V
20-30 V
+/- 20 mV
2 mV rms
30 A
15 A
40 A
25 A
60 A
40 A
430 W
430 W
360 W
360 W
87%
88%
< 80 mA
< 100 mA
< 1 mA
< 1 mA
200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel
-20 tot +55°C (derating 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% niet-condenserend
Schroefklemmen
16 mm² AWG6
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb)
Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
(5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie).
Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft
(verlaagt niet) met hetzelfde percentage.
16
Specificaties - vervolg
1)
17 A
45 A
25 A
60 A
40 A
430 W
480 W
360 W
400 W
88%
89%
< 100 mA
< 80 mA
< 1 mA
< 1 mA
200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel
-20 tot +55°C (derating 3% per °C boven
40°C)
Max. 95% niet-condenserend
Schroefklemmen
16 mm² AWG6
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb)
Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
(5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie).
Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft
(verlaagt niet) met hetzelfde percentage.
17
CZ
Normen: Veiligheid
Uitstoot
Immuniteit
Automotive richtlijn
30 A
SV
Afmetingen hxbxd
20-30 V
+/- 20 mV
2 mV rms
DE
Gewicht
10-15 V
FR
Vochtigheid
DC-verbinding
Maximale dwarsdoorsnede
kabel
24/24-17
(400 W)
20-35 V
14 V
15 V
24,2 V
NL
Bedrijfstemperatuurbereik
24/12-30
(360 W)
20-35 V
14 V
15 V
12,2 V
EN
Orion-Tr Smart Charger
non-Isolated 360 - 400 Watt
Ingangsspanningsbereik (1)
Uitschakeling bij onderspanning
Herstart bij onderspanning
Nominale uitgangsspanning
Aanpassingsbereik
uitgangsspanning
Tolerantie uitgangsspannings
Uitgangsruis
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
Kortsluiting uitgangsstroom
Cont. uitgangsvermogen bij
25°C
Cont. uitgangsvermogen bij
40°C
Efficiëntie
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
Noodstroom
Galvanische isolatie