Victron energy Orion-Tr Smart DC-DC Charger Non-Isolated de handleiding

Type
de handleiding
1
EN NL FR DE SV CZ
1. Algemene beschrijving
Orion Smart DC-DC-acculaders zijn speciaal ontwikkelde DC-DC-
omvormers voor het gecontroleerd opladen of vaste
uitgangsmodus. In de laadmodus zal het driefasen-laadalgoritme
de levensduur van de accu verlengen door de accu op de juiste
manier op te laden. Vooral in het geval van voertuigen met een
slimme dynamo of een spanningsval als gevolg van lange kabels,
is gecontroleerd laden essentieel. Gecontroleerd laden
beschermt tevens de dynamo in lithiumsystemen waarin direct
laden de dynamo kan overbelasten vanwege de lage impedantie
van de lithiumaccu. In vaste uitgangsmodus blijft de
uitgangsspanning stabiel onafhankelijk van de toegepaste
belasting of variërende ingangsspanning (binnen het opgegeven
bereik).
Om ervoor te zorgen dat de startaccu van het voertuig altijd eerst
wordt geladen, levert de Orion Smart DC-DC-acculader alleen
stroom wanneer de motor draait. Dit is mogelijk dankzij het
ingebouwde mechanisme om de activiteit van de motor te
detecteren. Hiermee wordt ook voorkomen dat de spanning aan
boord van het voertuig te laag wordt. Het is niet nodig om in te
grijpen in het systeem van het voertuig, een afzonderlijke sensor
voor de detectie van de activiteit van de motor te installeren of in
te grijpen in het CAN bussysteem. Afgezien van deze detectie
kan de Orion Smart DC-DC-acculader ook worden geactiveerd
door een oplaadfunctie die bijvoorbeeld is aangesloten op de
contactschakelaar.
De Orion Smart DC-DC-acculader is volledig programmeerbaar
met de VictronConnect app.
Ontdek hier alle instelmogelijkheden:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
2
2. Kenmerken
Slimme dynamocompatibiliteit
Voertuigfabrikanten introduceren nu slimme ECU (Engine
Control Unit)- gestuurde wisselstroomdynamo's om het
brandstofverbruik en de uitstoot te verlagen. Slimme dynamo's
leveren een variabele uitvoer en worden uitgeschakeld wanneer
ze niet nodig zijn. De omvormer heeft een uniek mechanisme
voor de detectie van motoractiviteit om een draaiende
voertuigmotor te kunnen detecteren. Hierdoor wordt voorkomen
dat de omvormer de startaccu ontlaadt als de dynamo geen
stroom levert. Zie hoofdstuk 5. "Slimme dynamocompatibiliteit”
voor meer informatie.
Configureerbaar met Victron Connect.
Scheiding van de startaccu en de serviceaccu
Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated scheidt de startaccu
van de serviceaccu wanneer de motor niet draait.
Uitgebreide elektronische bescherming
Bescherming tegen te hoge temperatuur en vermogensreductie
wanneer de temperatuur hoog is.
Beschermd tegen overbelasting.
Beschermd tegen kortsluiting.
Beschermd tegen te hoge temperaturen.
Adaptief opladen in drie stappen
De Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated is geconfigureerd
voor een laadproces in drie stappen: Bulk Absorptie
Druppel.
Bulk
Tijdens deze fase levert de regelaar zoveel mogelijk laadstroom
om de accu's snel op te laden.
Absorptie
Wanneer de accuspanning de ingestelde absorptiespanning
bereikt, schakelt de regelaar over naar de constante
spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk dat
3
EN NL FR DE SV CZ
tijdens oppervlakkige ontladingen, de absorptietijd kort wordt
gehouden om overbelasting van de accu te voorkomen. Na diepe
ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd om ervoor
te zorgen dat de accu opnieuw volledig wordt opgeladen. Voor
lithiumaccu's is de absorptietijd vastgesteld, meestal op 2 uur. U
kunt via de accu-instellingen kiezen voor een vaste of adaptieve
modus.
Druppel
Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast
om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer
de accuspanning door een hoge belasting onder de re-
bulkspanning daalt, wordt gedurende ten minste 1 minuut een
nieuwe laadcyclus geactiveerd.
Flexibel laadalgoritme
Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde
accu-instellingen.
Configureerbaar met VictronConnect.
Adaptieve absorptietijd
Berekent automatisch de juiste absorptietijd.
Configureerbaar met Victron Connect.
Configuratie en bewaking
Bluetooth Smart-integratie: de draadloze oplossing voor het
instellen, bewaken en bijwerken van de regelaar via Apple- en
Android-smartphones, tablets of andere apparaten.
Met de VictronConnect app kunnen verschillende parameters
kunnen worden aangepast.
De VicTronConnect app kan worden gedownload van:
http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/
Gebruik de handleiding VictronConnect - om het meeste uit de
VictronConnect app te halen wanneer deze is verbonden met een
Orion Smart:
https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start
Ingangsspanningvergrendeling
Schakelt uit wanneer de ingangsspanning onder de
4
vergrendelingswaarde daalt of wanneer de ingangsspanning
boven de herstartwaarde stijgt.
Configureerbaar met Victron Connect.
Externe aan-/uitschakelaar
Gebruik deze externe functie om het apparaat op afstand aan of
uit te schakelen met behulp van de externe aan/uit-schakelaar of
met behulp van de VictronConnect-app. Deze worden
voornamelijk gebruikt in het geval van een door de gebruiker
bediende bedrade schakelaar of automatische bediening met
behulp van bijvoorbeeld een Battery Management System.
5
EN NL FR DE SV CZ
3. Veiligheidsinstructies
BEWAAR DEZE INSTRUCTIES Deze handleiding bevat
belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens
installatie en onderhoud.
Lees deze handleiding zorgvuldig door voordat u het product
installeert en in gebruik neemt.
Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg er
daarom voor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen,
gordijnen of ander textielproducten enz. in de onmiddellijke
nabijheid van de apparatuur aanwezig zijn.
Het is normaal dat de Orion Smart DC-DC-acculader warm
wordt tijdens gebruik. Houdt daarom alle voorwerpen weg die
hittegevoelig zijn.
Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste
gebruiksomstandigheden. Gebruik het nooit in een vochtige
omgeving.
Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of
stofexplosies kunnen optreden.
Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen.
Vermijd het bedekken van de oplader.
Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om
ervoor te zorgen dat de accu geschikt is voor gebruik met dit
product. De veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu
moeten altijd in acht worden genomen.
Naast deze handleiding dient de bedieningshandleiding voor
het systeem een onderhoudshandleiding voor de accu bevatten
die van toepassing is op het type accu's dat wordt gebruikt.
Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen.
Gevaar voor explosie door vonken
Gevaar voor elektrische schokken
6
Vermijd vonken dichtbij de accu. Een accu kan explosieve
gassen uitstoten tijdens het opladen.
Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief
kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale
vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij onder
toezicht staan of instructie hebben gekregen.
Gebruik een flexibele koperen multi-strengkabel voor het
aansluiten. De maximale diameter van de afzonderlijke
strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26).
De installatie dient een zekering te bevatten in
overeenstemming met de aanbevelingen in de tabel
"AANBEVELINGEN KABELS EN ZEKERINGEN".
7
EN NL FR DE SV CZ
4. Installatie
4.1 Algemeen
Monteer verticaal op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de
stroomaansluitingen naar beneden gericht. Behoudt een
minimale speling van 10 cm onder en boven het product voor
een optimale koeling.
Monteer dicht bij de accu, maar nooit direct boven de accu (om
schade door gasvorming van de accu te voorkomen).
4.2 Aansluitingsinstellingen voor DC-DC-omvormermodus
1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel aansluit
of een accu aansluit)
4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik.
5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Afbeelding 1: Typische aansluitingsinstelling als DC-DC-
omvormer
8
4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus
1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de
draadbrug).
2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan.
3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen.
(stel altijd het juiste laadalgoritme in, voordat u een accu
aansluit)
4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen.
5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het
product te activeren.
Afbeelding 2: Typische aansluitingsinstelling als
acculader
9
EN NL FR DE SV CZ
4.4 Aansluiting externe aan-uit
Het gebruik van de externe aan-/uitschakelaar is aanbevolen voor:
a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (op niveau
impedantie tussen L-H pinnen: <500 kΩ)
b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en H-pin
(op niveau: > 3V)
c) Aansluiting tussen "VE.BMS-belastingsontkoppeling" en H-pin
d) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter)-aarding (op
niveau: <5 V)
Let op: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 V
DC
a) L-H pin-bedrading
b) H-pin-bedrading
c) H-pin-bedrading BMS
d) L-pin-bedrading
Afbeelding 3: Aansluitingingen externe aan-/uitschakelaar
10
4.5 Opheffingsmechanisme voor motordetectie
Door > 7 V toe te passen op de L-pin van het circuit van de
externe aan-/uitschakelaar, activeert het "opheffingsmechanisme
voor motordetectie". De acculader blijft ingeschakeld zolang het
"opheffingsmechanisme voor motordetectie" actief is. Met deze
functie kan een externe regelaar (bijv. ontstekingsschakelaar of
CAN-busmotor op detector) bepalen of opladen is toegestaan.
De externe aan/uit-functie moet ook worden geactiveerd, dus
optie a) of b) in figuur 3 moet ook worden aangesloten. Zie
voorbeelden in figuur 4 hieronder.
Alleen een
contactschakelaar
BMS
Afbeelding 4: Schema aansluiting opheffingsmechanisme
voor motordetectie
11
EN NL FR DE SV CZ
4.6 Aanbevelingen voor kabels en zekeringen
Minimale kabeldiameter
Spanningswaarde
(Invoer of uitvoer)
Externe
accu
bescherming
door
zekering
0,5
m
1 m 2 m 5 m 10 m
12 V
60 A
6
mm
2
10
mm
2
10
mm
2
16
mm
2
16
mm
2
24 V
30 A
4
mm
2
6
mm
2
6
mm
2
10
mm
2
10
mm
2
13
EN NL FR DE SV CZ
5. Compatibiliteit met slimme dynamos
De motoractiviteitsdetectie is gebaseerd op de spanning van de
startaccu. De acculader is niet altijd in staat om de exacte
startaccuspanning te meten vanwege spanningsval door de
ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen
zoals stroom, kabellengte en kabeldiameter. De
"motoractiviteitsdetectie" (zie figuur 7) voert periodieke tests uit
om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te meten.
Het testresultaat bepaalt of de motor draait en het opladen kan
worden ingeschakeld.
Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het
"opheffingsmechanisme voor motordetectie" niet is geactiveerd.
In de omvormermodus bepaalt de
"ingangsspanningsvergrendeling" wanneer de uitgang actief is.
Configureerbaar met VictronConnect.
Afbeelding 7: Sequentie motoractiviteitsdetectie
14
0
1:
Wanneer de motor draait zal de spanning van de dynamo
oplopen, wanneer V-
start
boven V-
inschakeling
stijgt, start het laden.
1
2:
Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de
ingangskabel (V-
kabel
). Deze spanning vermindert de
ingangsspanning van de lader (V-
in
). Zolang V-
in
hoger dan V-
test
is, blijft het opladen ingeschakeld.
2
3:
Als V-
in
minder dan V
test
is, wordt de "sequentie
motoractiviteitsdetectie" opgestart. Elke 2 minuten wordt de
acculader gedurende 10 seconden gepauzeerd om de spanning
te meten. Zonder stroom is V-
in
gelijk aan V-
start
, als V-
in
boven V-
test
komt, wordt het opladen hervat. Terwijl het in deze toestand
blijft, wordt de test om de 2 minuten uitgevoerd.
3
4:
Tijdens de detectiesequentie is de V-
in
gedaald tot onder V-
test
. Dit
betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet
worden gestopt. De oplaadsequentie wordt in dat geval
gepauzeerd.
4
5:
V
-in
stijgt boven V-
activering
, de laadsequentie gaat door.
15
EN NL FR DE SV CZ
6. LED-status
De LED's veranderen van status om te waarschuwen wat de
Orion Smart op dit moment doet. Er zijn twee LED-lichtjes, de
blauwe LED is gewijd aan de Bluetooth-functionaliteit en de
groene LED aan de productstatus.
LED-status (Groene LED)
LED uit:
o Geen ingangsspanning;
o Extern uitschakelen;
o Uitschakelen door gebruiker;
o Aansluiting bescherming tegen te hoge temperatuur.
o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling
o Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus)
LED aan:
o Uitvoer actief op DC/DC-omvormermodus;
o Oplader in druppellaadmodus (accu is opgeladen);
LED knippert bij 1,25 Hz:
o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt opgeladen);
BLAUWE LED (Blauwe LED)
LED uit:
o Geen ingangsspanning;
LED knippert bij 0,33 Hz:
o Fout moet worden gecontroleerd op VictronConnect;
LED knippert bij 1,25 Hz:
o Verbonden via Bluetooth;
LED knippert bij 2,5 Hz:
o Identificeren;
LED kippert eens elke 5 seconden:
o Acculader uit vanwege omstandigheden zoals:
Extern uitschakelen;
Uitschakelen door gebruiker;
Gebruiker gedefinieerd onder spanningsvergrendeling;
Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus);
LED aan:
o Alle andere voorwaarden;
16
7. Specificaties
Orion-Tr Smart Charger
non-Isolated 360 - 400 Watt
12/12-30
(360 W)
12/24-15
(360 W)
Ingangsspanningsbereik (1)
10-17 V
10-17 V
Uitschakeling bij onderspanning
7 V
7 V
Herstart bij onderspanning
7,5 V
7,5 V
Nominale uitgangsspanning
12,2 V
24,2 V
Aanpassingsbereik
uitgangsspanning
10-15 V 20-30 V
Tolerantie uitgangsspannings
+/- 20 mV
Uitgangsruis
2 mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
30 A 15 A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
40 A 25 A
Kortsluiting uitgangsstroom
60 A
40 A
Cont. uitgangsvermogen bij
25°C
430 W 430 W
Cont. uitgangsvermogen bij
40°C
360 W 360 W
Efficiëntie
87%
88%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 80 mA < 100 mA
Noodstroom
< 1 mA
< 1 mA
Galvanische isolatie
200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (derating 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% niet-condenserend
DC-verbinding
Schroefklemmen
Maximale dwarsdoorsnede
kabel
16 mm² AWG6
Gewicht
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
Afmetingen hxbxd
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
(5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
Normen: Veiligheid
Uitstoot
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie).
Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft
(verlaagt niet) met hetzelfde percentage.
17
EN NL FR DE SV CZ
Specificaties - vervolg
Orion-Tr Smart Charger
non-Isolated 360 - 400 Watt
24/12-30
(360 W)
24/24-17
(400 W)
Ingangsspanningsbereik (1)
20-35 V
20-35 V
Uitschakeling bij onderspanning
14 V
14 V
Herstart bij onderspanning
15 V
15 V
Nominale uitgangsspanning
12,2 V
24,2 V
Aanpassingsbereik
uitgangsspanning
10-15 V 20-30 V
Tolerantie uitgangsspannings
+/- 20 mV
Uitgangsruis
2 mV rms
Cont. uitgangsstroom bij
nominale uitgangsspanning en
40°C
30 A 17 A
Maximale uitgangsstroom (10 s)
bij nominaal uitgangsspanning
45 A 25 A
Kortsluiting uitgangsstroom
60 A
40 A
Cont. uitgangsvermogen bij
25°C
430 W 480 W
Cont. uitgangsvermogen bij
40°C
360 W 400 W
Efficiëntie
88%
89%
Geen laadingangsvermogen
laadstroom
< 100 mA < 80 mA
Noodstroom
< 1 mA
< 1 mA
Galvanische isolatie
200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel
Bedrijfstemperatuurbereik
-20 tot +55°C (derating 3% per °C boven
40°C)
Vochtigheid
Max. 95% niet-condenserend
DC-verbinding
Schroefklemmen
Maximale dwarsdoorsnede
kabel
16 mm² AWG6
Gewicht
12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg
(3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb)
Afmetingen hxbxd
12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen:
130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch)
Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm
(5,1 x 7,3 x 2,8 inch)
Normen: Veiligheid
Uitstoot
Immuniteit
Automotive richtlijn
EN 60950
EN 61000-6-3, EN 55014-1
EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2
ECE R10-5
1) Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven
binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie).
Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald
percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft
(verlaagt niet) met hetzelfde percentage.

Documenttranscriptie

1. Algemene beschrijving DE SV CZ 1 FR De Orion Smart DC-DC-acculader is volledig programmeerbaar met de VictronConnect app. Ontdek hier alle instelmogelijkheden: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start NL Om ervoor te zorgen dat de startaccu van het voertuig altijd eerst wordt geladen, levert de Orion Smart DC-DC-acculader alleen stroom wanneer de motor draait. Dit is mogelijk dankzij het ingebouwde mechanisme om de activiteit van de motor te detecteren. Hiermee wordt ook voorkomen dat de spanning aan boord van het voertuig te laag wordt. Het is niet nodig om in te grijpen in het systeem van het voertuig, een afzonderlijke sensor voor de detectie van de activiteit van de motor te installeren of in te grijpen in het CAN bussysteem. Afgezien van deze detectie kan de Orion Smart DC-DC-acculader ook worden geactiveerd door een oplaadfunctie die bijvoorbeeld is aangesloten op de contactschakelaar. EN Orion Smart DC-DC-acculaders zijn speciaal ontwikkelde DC-DComvormers voor het gecontroleerd opladen of vaste uitgangsmodus. In de laadmodus zal het driefasen-laadalgoritme de levensduur van de accu verlengen door de accu op de juiste manier op te laden. Vooral in het geval van voertuigen met een slimme dynamo of een spanningsval als gevolg van lange kabels, is gecontroleerd laden essentieel. Gecontroleerd laden beschermt tevens de dynamo in lithiumsystemen waarin direct laden de dynamo kan overbelasten vanwege de lage impedantie van de lithiumaccu. In vaste uitgangsmodus blijft de uitgangsspanning stabiel onafhankelijk van de toegepaste belasting of variërende ingangsspanning (binnen het opgegeven bereik). 2. Kenmerken Slimme dynamocompatibiliteit Voertuigfabrikanten introduceren nu slimme ECU (Engine Control Unit)- gestuurde wisselstroomdynamo's om het brandstofverbruik en de uitstoot te verlagen. Slimme dynamo's leveren een variabele uitvoer en worden uitgeschakeld wanneer ze niet nodig zijn. De omvormer heeft een uniek mechanisme voor de detectie van motoractiviteit om een draaiende voertuigmotor te kunnen detecteren. Hierdoor wordt voorkomen dat de omvormer de startaccu ontlaadt als de dynamo geen stroom levert. Zie hoofdstuk 5. "Slimme dynamocompatibiliteit” voor meer informatie. Configureerbaar met Victron Connect. Scheiding van de startaccu en de serviceaccu Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated scheidt de startaccu van de serviceaccu wanneer de motor niet draait. Uitgebreide elektronische bescherming Bescherming tegen te hoge temperatuur en vermogensreductie wanneer de temperatuur hoog is. Beschermd tegen overbelasting. Beschermd tegen kortsluiting. Beschermd tegen te hoge temperaturen. Adaptief opladen in drie stappen De Orion DC-DC Smart Charger Non-Isolated is geconfigureerd voor een laadproces in drie stappen: Bulk — Absorptie — Druppel. Bulk Tijdens deze fase levert de regelaar zoveel mogelijk laadstroom om de accu's snel op te laden. Absorptie Wanneer de accuspanning de ingestelde absorptiespanning bereikt, schakelt de regelaar over naar de constante spanningsmodus. Voor loodzuuraccu's is het belangrijk dat 2 CZ 3 SV Ingangsspanningvergrendeling Schakelt uit wanneer de ingangsspanning onder de DE Configuratie en bewaking Bluetooth Smart-integratie: de draadloze oplossing voor het instellen, bewaken en bijwerken van de regelaar via Apple- en Android-smartphones, tablets of andere apparaten. Met de VictronConnect app kunnen verschillende parameters kunnen worden aangepast. De VicTronConnect app kan worden gedownload van: http://www.victronenergy.nl/support-and-downloads/software/ Gebruik de handleiding — VictronConnect - om het meeste uit de VictronConnect app te halen wanneer deze is verbonden met een Orion Smart: https://www.victronenergy.com/live/victronconnect:start FR Adaptieve absorptietijd Berekent automatisch de juiste absorptietijd. Configureerbaar met Victron Connect. NL Flexibel laadalgoritme Programmeerbaar laadalgoritme en acht voorgeprogrammeerde accu-instellingen. Configureerbaar met VictronConnect. EN tijdens oppervlakkige ontladingen, de absorptietijd kort wordt gehouden om overbelasting van de accu te voorkomen. Na diepe ontlading wordt de absorptietijd automatisch verhoogd om ervoor te zorgen dat de accu opnieuw volledig wordt opgeladen. Voor lithiumaccu's is de absorptietijd vastgesteld, meestal op 2 uur. U kunt via de accu-instellingen kiezen voor een vaste of adaptieve modus. Druppel Tijdens deze fase wordt druppelspanning op de accu toegepast om deze in een volledig opgeladen toestand te houden. Wanneer de accuspanning door een hoge belasting onder de rebulkspanning daalt, wordt gedurende ten minste 1 minuut een nieuwe laadcyclus geactiveerd. vergrendelingswaarde daalt of wanneer de ingangsspanning boven de herstartwaarde stijgt. Configureerbaar met Victron Connect. Externe aan-/uitschakelaar Gebruik deze externe functie om het apparaat op afstand aan of uit te schakelen met behulp van de externe aan/uit-schakelaar of met behulp van de VictronConnect-app. Deze worden voornamelijk gebruikt in het geval van een door de gebruiker bediende bedrade schakelaar of automatische bediening met behulp van bijvoorbeeld een Battery Management System. 4 3. Veiligheidsinstructies EN NL BEWAAR DEZE INSTRUCTIES — Deze handleiding bevat belangrijke instructies die moeten worden opgevolgd tijdens installatie en onderhoud. Gevaar voor explosie door vonken FR Gevaar voor elektrische schokken DE CZ 5 SV • Lees deze handleiding zorgvuldig door voordat u het product installeert en in gebruik neemt. • Installeer het product in een hittebestendige omgeving. Zorg er daarom voor dat er geen chemicaliën, plastic onderdelen, gordijnen of ander textielproducten enz. in de onmiddellijke nabijheid van de apparatuur aanwezig zijn. • Het is normaal dat de Orion Smart DC-DC-acculader warm wordt tijdens gebruik. Houdt daarom alle voorwerpen weg die hittegevoelig zijn. • Zorg ervoor dat de apparatuur wordt gebruikt onder de juiste gebruiksomstandigheden. Gebruik het nooit in een vochtige omgeving. • Gebruik het product nooit op plaatsen waar gas- of stofexplosies kunnen optreden. • Zorg altijd voor goede ventilatie tijdens het opladen. • Vermijd het bedekken van de oplader. • Raadpleeg de specificaties van de fabrikant van de accu om ervoor te zorgen dat de accu geschikt is voor gebruik met dit product. De veiligheidsinstructies van de fabrikant van de accu moeten altijd in acht worden genomen. • Naast deze handleiding dient de bedieningshandleiding voor het systeem een onderhoudshandleiding voor de accu bevatten die van toepassing is op het type accu's dat wordt gebruikt. • Plaats de acculader nooit op de accu tijdens het opladen. • Vermijd vonken dichtbij de accu. Een accu kan explosieve gassen uitstoten tijdens het opladen. • Dit apparaat mag niet worden gebruikt door personen (inclusief kinderen) met beperkte fysieke, zintuiglijke of mentale vermogens of gebrek aan ervaring en kennis, tenzij zij onder toezicht staan of instructie hebben gekregen. • Gebruik een flexibele koperen multi-strengkabel voor het aansluiten. De maximale diameter van de afzonderlijke strengen is 0,4 mm/0,125 mm² (0,016 inch/AWG26). • De installatie dient een zekering te bevatten in overeenstemming met de aanbevelingen in de tabel "AANBEVELINGEN KABELS EN ZEKERINGEN". 6 4. Installatie NL FR DE SV 4.2 Aansluitingsinstellingen voor DC-DC-omvormermodus 1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de draadbrug). 2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan. 3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen. (pas de uitgangsspanning altijd aan, voordat u parallel aansluit of een accu aansluit) 4. Sluit de belasting aan. De omvormer is nu klaar voor gebruik. 5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het product te activeren. EN 4.1 Algemeen • Monteer verticaal op een niet-ontvlambaar oppervlak, met de stroomaansluitingen naar beneden gericht. Behoudt een minimale speling van 10 cm onder en boven het product voor een optimale koeling. • Monteer dicht bij de accu, maar nooit direct boven de accu (om schade door gasvorming van de accu te voorkomen). CZ Afbeelding 1: Typische aansluitingsinstelling als DC-DComvormer 7 4.3 Aansluitingsinstelling voor laadmodus 1. Ontkoppel de externe aan-/uitschakelaar (verwijder de draadbrug). 2. Sluit de ingangsvoedingskabels aan. 3. Open de VictronConnect-app om het product in te stellen. (stel altijd het juiste laadalgoritme in, voordat u een accu aansluit) 4. Sluit de accu aan die moet worden opgeladen. 5. Sluit de externe aan-/uitschakelaar opnieuw aan om het product te activeren. Afbeelding 2: Typische aansluitingsinstelling als acculader 8 H-pin-bedrading c) H-pin-bedrading BMS d) L-pin-bedrading DE b) FR L-H pin-bedrading NL a) EN 4.4 Aansluiting externe aan-uit Het gebruik van de externe aan-/uitschakelaar is aanbevolen voor: a) Een schakelaar bedraad tussen de L-H pinnen (op niveau impedantie tussen L-H pinnen: <500 kΩ) b) Een schakelaar bedraad tussen (ingang/start)-accu plus en H-pin (op niveau: > 3V) c) Aansluiting tussen "VE.BMS-belastingsontkoppeling" en H-pin d) Een schakelaar tussen de L-pin en (ingang/starter)-aarding (op niveau: <5 V) Let op: Spanningstolerantie L & H pin: +/- 70 VDC SV CZ Afbeelding 3: Aansluitingingen externe aan-/uitschakelaar 9 4.5 Opheffingsmechanisme voor motordetectie Door > 7 V toe te passen op de L-pin van het circuit van de externe aan-/uitschakelaar, activeert het "opheffingsmechanisme voor motordetectie". De acculader blijft ingeschakeld zolang het "opheffingsmechanisme voor motordetectie" actief is. Met deze functie kan een externe regelaar (bijv. ontstekingsschakelaar of CAN-busmotor op detector) bepalen of opladen is toegestaan. De externe aan/uit-functie moet ook worden geactiveerd, dus optie a) of b) in figuur 3 moet ook worden aangesloten. Zie voorbeelden in figuur 4 hieronder. Alleen een BMS contactschakelaar Afbeelding 4: Schema aansluiting opheffingsmechanisme voor motordetectie 10 Aanbevelingen voor kabels en zekeringen EN 4.6 NL FR DE Afbeelding 5: Aanbevelingen voor kabels en zekeringen Spanningswaarde (Invoer of uitvoer) 24 V 30 A 11 0,5 m 1m 2m 5m 10 m 6 mm2 4 mm2 10 mm2 6 mm2 10 mm2 6 mm2 16 mm2 10 mm2 16 mm2 10 mm2 CZ 12 V Externe accu bescherming door zekering 60 A SV Minimale kabeldiameter 5. Compatibiliteit met slimme dynamos FR DE SV Configureerbaar met VictronConnect. NL Deze functie is alleen actief in de laadmodus en wanneer het "opheffingsmechanisme voor motordetectie" niet is geactiveerd. In de omvormermodus bepaalt de "ingangsspanningsvergrendeling" wanneer de uitgang actief is. EN De motoractiviteitsdetectie is gebaseerd op de spanning van de startaccu. De acculader is niet altijd in staat om de exacte startaccuspanning te meten vanwege spanningsval door de ingangskabel. De spanningsval wordt bepaald door variabelen zoals stroom, kabellengte en kabeldiameter. De "motoractiviteitsdetectie" (zie figuur 7) voert periodieke tests uit om de exacte startaccuspanning tijdens het opladen te meten. Het testresultaat bepaalt of de motor draait en het opladen kan worden ingeschakeld. CZ Afbeelding 7: Sequentie motoractiviteitsdetectie 13 0  1: Wanneer de motor draait zal de spanning van de dynamo oplopen, wanneer V-start boven V-inschakeling stijgt, start het laden. 1  2: Door de laadstroom zal een spanningsval optreden over de ingangskabel (V-kabel). Deze spanning vermindert de ingangsspanning van de lader (V-in). Zolang V-in hoger dan V-test is, blijft het opladen ingeschakeld. 2  3: Als V-in minder dan Vtest is, wordt de "sequentie motoractiviteitsdetectie" opgestart. Elke 2 minuten wordt de acculader gedurende 10 seconden gepauzeerd om de spanning te meten. Zonder stroom is V-in gelijk aan V-start, als V-in boven Vtest komt, wordt het opladen hervat. Terwijl het in deze toestand blijft, wordt de test om de 2 minuten uitgevoerd. 3  4: Tijdens de detectiesequentie is de V-in gedaald tot onder V-test. Dit betekent dat de motor niet meer draait en het opladen moet worden gestopt. De oplaadsequentie wordt in dat geval gepauzeerd. 4  5: V-in stijgt boven V-activering, de laadsequentie gaat door. 14 6. LED-status EN • • • • CZ • SV • DE BLAUWE LED (Blauwe LED) FR LED-status (Groene LED) • LED uit: o Geen ingangsspanning; o Extern uitschakelen; o Uitschakelen door gebruiker; o Aansluiting bescherming tegen te hoge temperatuur. o Door gebruiker gedefinieerde onderspanningsvergrendeling o Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus) • LED aan: o Uitvoer actief op DC/DC-omvormermodus; o Oplader in druppellaadmodus (accu is opgeladen); • LED knippert bij 1,25 Hz: o Acculader in bulk of absorptietoestand (accu wordt opgeladen); NL De LED's veranderen van status om te waarschuwen wat de Orion Smart op dit moment doet. Er zijn twee LED-lichtjes, de blauwe LED is gewijd aan de Bluetooth-functionaliteit en de groene LED aan de productstatus. LED uit: o Geen ingangsspanning; LED knippert bij 0,33 Hz: o Fout — moet worden gecontroleerd op VictronConnect; LED knippert bij 1,25 Hz: o Verbonden via Bluetooth; LED knippert bij 2,5 Hz: o Identificeren; LED kippert eens elke 5 seconden: o Acculader uit vanwege omstandigheden zoals:  Extern uitschakelen;  Uitschakelen door gebruiker;  Gebruiker gedefinieerd onder spanningsvergrendeling;  Detectie motor inactief (tijdens oplaadmodus); LED aan: o Alle andere voorwaarden; 15 7. Specificaties Orion-Tr Smart Charger non-Isolated 360 - 400 Watt Ingangsspanningsbereik (1) Uitschakeling bij onderspanning Herstart bij onderspanning Nominale uitgangsspanning Aanpassingsbereik uitgangsspanning Tolerantie uitgangsspannings Uitgangsruis Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Efficiëntie Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie Bedrijfstemperatuurbereik Vochtigheid DC-verbinding Maximale dwarsdoorsnede kabel Gewicht Afmetingen hxbxd Normen: Veiligheid Uitstoot Immuniteit Automotive richtlijn 1) 12/12-30 (360 W) 10-17 V 7V 7,5 V 12,2 V 12/24-15 (360 W) 10-17 V 7V 7,5 V 24,2 V 10-15 V 20-30 V +/- 20 mV 2 mV rms 30 A 15 A 40 A 25 A 60 A 40 A 430 W 430 W 360 W 360 W 87% 88% < 80 mA < 100 mA < 1 mA < 1 mA 200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel -20 tot +55°C (derating 3% per °C boven 40°C) Max. 95% niet-condenserend Schroefklemmen 16 mm² AWG6 12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg (3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb) 12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch) Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch) EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie). Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft (verlaagt niet) met hetzelfde percentage. 16 Specificaties - vervolg 1) 17 A 45 A 25 A 60 A 40 A 430 W 480 W 360 W 400 W 88% 89% < 100 mA < 80 mA < 1 mA < 1 mA 200 V DC tussen invoer, uitvoer en omhulsel -20 tot +55°C (derating 3% per °C boven 40°C) Max. 95% niet-condenserend Schroefklemmen 16 mm² AWG6 12 V-ingangs- en/of 12 V-uitgangsmodellen: 1,8 kg (3 lb) Andere modellen: 1,6 kg (3,5 lb) 12V-ingangs- en/of 12V-uitgangsmodellen: 130 x 186 x 80 mm (5,1 x 7,3 x 3,2 inch) Andere modellen: 130 x 186 x 70 mm (5,1 x 7,3 x 2,8 inch) EN 60950 EN 61000-6-3, EN 55014-1 EN 61000-6-2, EN 61000-6-1, EN 55014-2 ECE R10-5 Wanneer ingesteld op nominaal of lager dan nominaal zal de uitgangsspanning stabiel blijven binnen het gespecificeerde ingangsspanningsbereik (buck-boost functie). Wanneer de uitgangsspanning hoger is ingesteld dan nominaal volgens een bepaald percentage, verhoogt de minimale invoerspanning waarbij de uitvoerspanning stabiel blijft (verlaagt niet) met hetzelfde percentage. 17 CZ Normen: Veiligheid Uitstoot Immuniteit Automotive richtlijn 30 A SV Afmetingen hxbxd 20-30 V +/- 20 mV 2 mV rms DE Gewicht 10-15 V FR Vochtigheid DC-verbinding Maximale dwarsdoorsnede kabel 24/24-17 (400 W) 20-35 V 14 V 15 V 24,2 V NL Bedrijfstemperatuurbereik 24/12-30 (360 W) 20-35 V 14 V 15 V 12,2 V EN Orion-Tr Smart Charger non-Isolated 360 - 400 Watt Ingangsspanningsbereik (1) Uitschakeling bij onderspanning Herstart bij onderspanning Nominale uitgangsspanning Aanpassingsbereik uitgangsspanning Tolerantie uitgangsspannings Uitgangsruis Cont. uitgangsstroom bij nominale uitgangsspanning en 40°C Maximale uitgangsstroom (10 s) bij nominaal uitgangsspanning Kortsluiting uitgangsstroom Cont. uitgangsvermogen bij 25°C Cont. uitgangsvermogen bij 40°C Efficiëntie Geen laadingangsvermogen laadstroom Noodstroom Galvanische isolatie
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109

Victron energy Orion-Tr Smart DC-DC Charger Non-Isolated de handleiding

Type
de handleiding