Reely 1600320 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

• Deregelaarisnietgeschiktvoorbrushlesselektromotorenmetdrieaansluitingen!
• Houdbijdeinbouweenzogrootmogelijkeafstandtussendeontvangerenvlucht-
regelaar/motoraanomeenwederzijdsebeïnvloedingtevoorkomen.
• Legdeantennekabelvandeontvangernietparallelaandestroomvoerendeka-
bels.
• Bijgebruikvanhetmodelmoetvoorvoldoendekoelingvandevluchtregelaaren
demotorgezorgdworden.
• Voorkomdatdeaandrijvingwordtgeblokkeerd.Destromendiehieruitontstaan
kunnenschadeaandemotoren/ofdevluchtregelaartoebrengen.Wanneerde
motor,bijv.doordatdepropellereenhindernisraakt,wordtgeblokkeerd,schuif
danonmiddellijkdestuurknuppelvoordemotorfunctieindemotor-uit-positie.
• Letbijhetgebruikvaneentandwielaandrijvingopeenlichtlopende,regelmatig
onderhoudenaandrijfketting.
• Gavoorzichtigmethetproductom,hetproductkanbeschadigdrakendoorstoten,
slagen,ofeenval(zelfsvaneengeringehoogte).
• Laathetverpakkingsmateriaalnietrondslingeren,ditkanvoorkinderengevaarlijk
speelgoedzijn.
Aansluiting van de vluchtregelaar
1 Accu-aansluitkabels
2 Ontvanger-aansluitstekker
3 Vluchtregelaar
4 Jumpervoorderemfunctie
5 Jumpervoorhetaccutype
6 Motororaansluitkabels
7 Brushedelektromotor
Verbindtdebeidemotoraansluitkabels(6)metderechterkantvandevluchtregelaarmetde
motor(7).Afhankelijkvanhetgebruikkuntuhiervoordedradenaandemotorvastsolderenof
eenaanhetprestatiespectrumvandevluchtregelaaraangepastesteekverbindinggebruiken.
Inelkgevalmoetdeverbindingzodanigwordenuitgevoerddatdedraad(bijv.dooreenge-
schiktekrimpkous)tegenkortsluitingbeschermdis.
Letbijhetaansluitenvandemotoropdepolariteitvandedraadzodatdemotornietachteruit
loopt(rodedraad=pluspool/+,zwartedraad=minpool/-).Deaangeslotenelektromotormoet
volgensaanwijzingenvandemotorfabrikantovereenkomstigdevoorschriftenzijnontstoord.
Soldeerdeaccu-aansluitkabels(1)aaneenstekker,dieophetdoorugebruikteaccustek-
kersysteempast.Lethierbijabsoluutopdecorrectepolariteit(rodedraad=pluspool/+,zwarte
draad=minpool/-).
Instellen van de jumpers
Deremfunctieenookhetgebruikteaccutypekunnenmetbehulpvanbeidejumpersworden
ingesteld.
Bijeenelektrisch zweefvliegtuigmodel metklappropeller moet derem worden geactiveerd.
Plaatdebovenstejumper(4)zodanigdathetmiddelsteenhetbovenstecontactmetelkaar
verbondenzijn(“BrakeON”).Bijeenvliegmodelmeteenstarrepropellermoetderemuitge-
schakeldzijn.Plaatdebovenstejumper(4)zodanigdathetmiddelsteenhetbovenstecontact
metelkaarverbondenzijn(“BrakeOFF”).
BijhetgebruikvaneenLiPo-aandrijvingsaccumoetdeonderstejumper(5)zodanigworden
ingestokendathetmiddelsteenhetbovenstecontactmetelkaarverbondenzijn(“Li-xx”).Bij
hetbereikenvan3V/celvermindertderegelaardemotorprestatieomdeaccutegendiepont-
ladingte beschermen. Bij het gebruikvan een NiCd-/NiMH-aandrijfaccu moet de onderste
jumper(5)zodanigwordeningestokendathetmiddelsteenhetbovenstecontactmetelkaar
verbondenzijn(“Ni-xx”).
Belangrijk!
Dejumpersmogenalleenwordenverplaatstwanneerdevliegaccunietaandere-
gelaarisaangesloten.Verplaatsdejumpersnooitwanneerdevliegaccunogaande
regelaarisaangesloten.
Gebruikershandleiding
Brushed vluchtregelaar
Bestelnr. 1600319 (20 A)
Bestelnr. 1600320 (30 A)
Beoogd gebruik
Hetgaatbijditproductomeenelektronischevluchtregelaardieaaneenvrijkanaalvaneen
eenafstandsontvangervooreenmodelvliegtuigwordtaangeslotenendaarvooreentraploze
toerentalinstellingvaneenbrushedmotor(collectormotormettweeaansluitingen)wordtge-
bruikt.DevluchtregelaarbeschiktovereenBEC-schakelaardiederadio-ontvangerendeaan-
geslotenservo'svanstroomvoorzietuitdevliegaccu.
Wegensveiligheids-entoelatingsredenenmaguhetproductnietombouwenen/ofveranderen.
Indienuhetproductvooranderedoeleindengebruikt,kanhetbeschadigdraken.Bovendien
kanonjuistgebruikgevarenveroorzaken,zoalskortsluitingenbrand.Leesdezegebruiksaan-
wijzingaandachtigdoorenbewaardezegoed.Geef hetproductuitsluitendsamenmetde
gebruiksaanwijzingdooraanderden.
DitproductvoldoetaandenationaleenEuropesewettelijkevoorschriften.Allevoorkomende
bedrijfsnamenenproductaanduidingenzijnhandelsmerkenvandebetreffendeeigenaren.Alle
rechtenvoorbehouden.
Omvang van de levering
• Vluchtregelaar
• Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
Downloaddeactuelegebruiksaanwijzingenviadelinkwww.conrad.com/downloadsofscande
afgebeeldeQR-code.Volgdeaanwijzingenopdewebsite.
Verklaring van de symbolen
Hetpictogrammethetuitroeptekenineendriehoekwijstopbelangrijkeaanwijzin-
genindezegebruiksaanwijzingdieteallentijdenageleefdmoetenworden.
Utrefthetpijl-symboolaanbijbijzonderetipseninstructiesbetreffendedebedie-
ning.
Veiligheidsinstructies
Bij schade, veroorzaakt door het niet in acht nemen van deze
gebruiksaanwijzing, vervalt het recht op de waarborg/garantie. Wij zijn niet
aansprakelijk voor gevolgschade!
Bij materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door ondeskundig
gebruik of het niet naleven van de veiligheidsaanwijzingen, zijn wij niet
aansprakelijk. In dergelijke gevallen vervalt de waarborg/garantie!
• Om veiligheids- en vergunningsredenen is het eigenhandig ombouwen en/of
veranderenvanhetproductniettoegestaan.Demonteerhetproductniet,erzijn
geenonderdelendiedooruingesteldofonderhoudendienenteworden.Hierdoor
vervaltbovendiendewaarborg/garantie!
• Hetproductisgeenspeelgoed,houdhetbuitenbereikvankinderen!
• Devluchtregelaarmagnietvochtigofnatworden.
• Zetaltijdeerstdezenderaanenzetdestuurhendelvoordemotorregelinginde
onderstestand(motor-uit-positie).Pasdaarnakandevluchtregelaarmeteenac-
cupakwordenverbonden.Bijhetuitzettengaatuinomgekeerdevolgordetewerk.
Eestmoetdevluchtregelaarbijstilstaandemotorvandeaccuwordenlosgekop-
peldendaarnakandezenderwordenuitgeschakeld.
• Koppeldeaccualtijdvandevluchtregelaar,wanneerdevluchtregelaarnietnodig
is.
• Voordatdeaccuopgeladenwordt,dientdezevandevluchtregelaarlosgekoppeld
teworden.
• DevluchtregelaarkanzowelmetNiMH-/NiCd-Accu’s,alsmetLiPo-Accu’sworden
aangedreven.
• Demaximum toegelatenspannings-enstroomwaarden(zieparagraaf:Techni-
schegegevens)mogennietoverschredenworden,omdatandersdemotoren/of
vluchtregelaargestoordkunnenworden.Hetnietrespecterenvandegrenswaar-
denleidttotverliesvandegarantieverplichting/garantie!
• Zoweldemotoralsookdevluchtregelaarendeaccukunnentijdenshetgebruik
zeerwarmworden.Inditgevalbestaatereenacuutgevaarvoorverbrandingen!!
• Leteropdatzichbijhetomgaanmetdevliegtuigmodellennooitlichaamsdelenof
voorwerpenindebuurtvandedraaiendeonderdelenbevinden.Bijeennietcor-
rectgebruikbestaatereengrotergevaaropverwondingen!
• Gebruikdevluchtregelaaralleenmeteenaccupak,maarnooitviaeenadapter.
• Sluitslechtséénenkelebrushedmotoropdevluchtregelaaraan.
Montage van de vluchtregelaar
Wanneerhetproductalsvervangingvaneenbestaandevluchtregelaarwordtgebruikt,dientu
eerstdeoudevluchtregelaaruituwmodelteverwijderen.
Bevestignudevluchtregelaarinhetmodel.Kiesafhankelijkvandebeschikbareplaatsvoor
dezelfde montageplaats. Idealiter is deze zover mogelijk verwijderd vande ontvanger.De
vluchtregelaarmagooknietdirectnaastdemotorteliggen.
Voordebevestigingvandevluchtregelaarkanbijv.klittenbandofdubbelzijdigplak-
bandwordengebruikt.
Plaatsdekabelszodanigdatzenietindraaiendeofbewegendedelenvanhetmodelkunnen
komen.Gebruikvoorhetvastmakenbijvoorbeeldkabelbinders.
Aansluiting op de ontvanger
Verbinddedriepoligestekkervandevluchtregelaar(2)metdeuitgangvandeontvangerwaar-
aandemotorbesturingssignalenwordendoorgegeven.Lethierbijabsoluutop dat de juiste
plaatsingenpolariteitvandestekkeropdeontvanger(ziegebruiksaanwijzingbijdeontvanger
ofdeopdrukopdeontvanger).
Wittekabel:besturingssignaal
Rodekabel:bedrijfsspanningplus(+)
Zwartekabel:bedrijfsspanningmin(-)
Belangrijk!
HetingebouwdeBEC-systeemvoorzietdeaangeslotenontvangerinclusiefservo´s
vandenodigevoedingsspanning.
Verwijderhetmiddelstecontact(hetcontactmetderodekabel)uitde3-poligeaan-
sluitstekkerdie metde ontvangerverbonden isindien de stroomafname van de
servohogerisdan1A.Hefhiervoormeteennaaldhetvergrendelingslipjevanhet
contactopentrekhetcontactnaarachterenuitdestekker.Isoleervervolgensde
opencontactstekkermeteenkrimpkousofisolatieband.
Destroomaanvoervandeontvangerendeservomoetnuviaeenaparteontvanger-
accugebeuren.
HetisniettoegestaanomdeontvangeraccuenhetBEC-systeemgelijktijdigtege-
bruiken.Bijhetnietnalevenhiervanraaktdevluchtregelaaronderbepaaldeom-
standighedenonherstelbaarbeschadigd!Verliesvanwaarborg/garantie!
Ingebruikname van de vluchtregelaar
• Controleervoordeingebruiknamedecorrectepolariteitvanallesteekverbindingenende
correcteinstellingvanbeidejumpersvoordeingebruikname.
Uitveiligheidsoverwegingenmoetdeaandrijfeenheidvandepropellerbijdeeerste
testwordengedemonteerd.
Leteropdaterzichgeenvoorwerpenenlichaamsdeleninhetdraai-enaanzuigbe-
reikvandepropellerbevindenindiendetestvandemotormetpropellergebeurt.
• Schakeldezenderinenschuifdestuurknuppelvoordemotorfunctieindemotoruit-positie.
Detrimmerinstellingvoordemotorfunctiemoetzichindemiddelsteofookindeonderste
instellingbevinden.
• Sluitdeaandrijfaccuopdevluchtregelaaraan.
• Wanneerdevluchtregelaarvanstroomwordtvoorzien,voerthijeenzelftestuit.Wannerde
zelftestmetsucceswerdafgesloten,geeftdemotoreenlanggeluidssignaal.
• Beweegdestuurknuppelnustapsgewijsinderichtingvanmax.motorprestatietotdemotor
opstartencontroleerofdemotorindejuisterichtingdraait.Wijzigdepolariteitvandebeide
motororaansluitkabels(6)indienditniethetgevalis.
• Testnudecorrectewerkingvandemotorregeling.
Waarschuwingssignalen
Devluchtregelaarmeldt problemenmet geluidssignalen. Dezeworden door een
korteaansturingvandeaangeslotenmotorgegenereerd.Omdatdegeluidssignalen
afhankelijkvandegebruiktemotorzeerstilkunnenzijn,moethetabsoluutstilzijnin
deruimtezodatdegeluidenakoestischkunnenwordenwaargenomen.
• Wanneerdevliegregelaareentelageaanvoersspanningvaststelt,wordenercontinutwee
kortegeluidssignalengevolgddooreenpauzevanong.1,5sgegeven.
• Indienereentehogeaanvoersspanningwordtvastgesteld,geefdevliegregelaarong.omde
4sec.eenlanggeluidssignaal.
• Wanneerdevliegregelaargeengeldigontvangersignaalmeerontvangt,wordtermeteen
tussenduurvanong.1,5seenkortgeluidssignaalgegeven.Deaangeslotenmotorwordtin
ditgevaluitgeschakeld.Zodraereengeldigontvangstsignaalwordtherkend,wordtdemotor
inovereenstemmingmetdepositievandestuurknuppeluitgeschakeld.
• Indiendestuurknuppelvoordemotorfunctiebijdeaansluitingvandevliegaccuzichnietin
demotor-uit-positiebevindtofindiendetrimmingverkeerdisingesteld,geeftdemotorsnel
naelkaarkortegeluidssignalen.Indiendestuurknuppelendetrimmingzichindecorrecte
positiebevindenendemotortochsnelenkortnaelkaargeluidssignalengeeft,veranderdan
destuurrichtingvanhetbesturingskanaalvoordemotorfunctieaandezendermetbehulp
vandeachteruitfunctie.
Stoppen
Omdevluchtregelaaruitteschakelen,schakeltuvervolgensdemotorviaafstandsbediening/
zenderuit.Koppelvervolgensdeaandrijfaccuvandevluchtregelaarlosenschakelvervolgens
dezenderuit.
Verwijdering
Hetproducthoortnietbijhethuishoudelijkafval.Verwijderhetproductaanheteinde
vanzijnlevensduurconformdegeldendewettelijkebepalingen.
Technische specicaties
Bestelnr. 1600319 1600320
Type Vluchtregelaar20A Vluchtregelaar30A
CellenaantalNiCd/NiMH 5–10 5–10
CellenaantalLiPo 2–3 2–3
Max.continuestroom 20A 30A
Max.stroom
(<10seconden)
25A 40A
Taktfrequentie 2kHz 2kHz
BEC 5V/DC,1A 5V/DC,1A
Ontvangeraansluiting JR JR
Overtemperatuurbeveiliging 110°C 110°C
Afmetingenzonderkabel
(LxBxH)
45x21x8mm 45x21x8mm
Gewicht 17g 21g
DitiseenpublicatievanConradElectronicSE,Klaus-Conrad-Str.1,D-92240Hirschau(www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlmingofderegistratieinelektronischegegevensverwerkingsapparatuur,vereisendeschriftelijketoestemming
vandeuitgever.Nadruk, ookvanuittreksels,verboden.Depublicatievoldoetaandetechnischestandbijhetindruk
bezorgen.
Copyright2018byConradElectronicSE  *1600319_20_V1_0118_02_VTP_m_nl

Documenttranscriptie

• De regelaar is niet geschikt voor brushless elektromotoren met drie aansluitingen! • Houd bij de inbouw een zo groot mogelijke afstand tussen de ontvanger en vluchtregelaar/motor aan om een wederzijdse beïnvloeding te voorkomen. Gebruikershandleiding Brushed vluchtregelaar • Leg de antennekabel van de ontvanger niet parallel aan de stroomvoerende kabels. • Bij gebruik van het model moet voor voldoende koeling van de vluchtregelaar en de motor gezorgd worden. Bestelnr. 1600320 (30 A) • Voorkom dat de aandrijving wordt geblokkeerd. De stromen die hieruit ontstaan kunnen schade aan de motor en/of de vluchtregelaar toebrengen. Wanneer de motor, bijv. doordat de propeller een hindernis raakt, wordt geblokkeerd, schuif dan onmiddellijk de stuurknuppel voor de motorfunctie in de motor-uit-positie. Beoogd gebruik • Let bij het gebruik van een tandwielaandrijving op een licht lopende, regelmatig onderhouden aandrijfketting. Bestelnr. 1600319 (20 A) Het gaat bij dit product om een elektronische vluchtregelaar die aan een vrij kanaal van een een afstandsontvanger voor een modelvliegtuig wordt aangesloten en daar voor een traploze toerentalinstelling van een brushed motor (collectormotor met twee aansluitingen) wordt gebruikt. De vluchtregelaar beschikt over een BEC-schakelaar die de radio-ontvanger en de aangesloten servo's van stroom voorziet uit de vliegaccu. Wegens veiligheids- en toelatingsredenen mag u het product niet ombouwen en/of veranderen. Indien u het product voor andere doeleinden gebruikt, kan het beschadigd raken. Bovendien kan onjuist gebruik gevaren veroorzaken, zoals kortsluiting en brand. Lees deze gebruiksaanwijzing aandachtig door en bewaar deze goed. Geef het product uitsluitend samen met de gebruiksaanwijzing door aan derden. • Ga voorzichtig met het product om, het product kan beschadigd raken door stoten, slagen, of een val (zelfs van een geringe hoogte). • Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn. Aansluiting van de vluchtregelaar Dit product voldoet aan de nationale en Europese wettelijke voorschriften. Alle voorkomende bedrijfsnamen en productaanduidingen zijn handelsmerken van de betreffende eigenaren. Alle rechten voorbehouden. Omvang van de levering • Vluchtregelaar • Gebruiksaanwijzing Actuele gebruiksaanwijzingen Download de actuele gebruiksaanwijzingen via de link www.conrad.com/downloads of scan de afgebeelde QR-code. Volg de aanwijzingen op de website. Verklaring van de symbolen Het pictogram met het uitroepteken in een driehoek wijst op belangrijke aanwijzingen in deze gebruiksaanwijzing die te allen tijde nageleefd moeten worden. U treft het pijl-symbool aan bij bijzondere tips en instructies betreffende de bediening. Veiligheidsinstructies Bij schade, veroorzaakt door het niet in acht nemen van deze gebruiksaanwijzing, vervalt het recht op de waarborg/garantie. Wij zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade! Bij materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door ondeskundig gebruik of het niet naleven van de veiligheidsaanwijzingen, zijn wij niet aansprakelijk. In dergelijke gevallen vervalt de waarborg/garantie! • Om veiligheids- en vergunningsredenen is het eigenhandig ombouwen en/of veranderen van het product niet toegestaan. Demonteer het product niet, er zijn geen onderdelen die door u ingesteld of onderhouden dienen te worden. Hierdoor vervalt bovendien de waarborg/garantie! • Het product is geen speelgoed, houd het buiten bereik van kinderen! • De vluchtregelaar mag niet vochtig of nat worden. • Zet altijd eerst de zender aan en zet de stuurhendel voor de motorregeling in de onderste stand (motor-uit-positie). Pas daarna kan de vluchtregelaar met een accupak worden verbonden. Bij het uitzetten gaat u in omgekeerde volgorde te werk. Eest moet de vluchtregelaar bij stilstaande motor van de accu worden losgekoppeld en daarna kan de zender worden uitgeschakeld. • Koppel de accu altijd van de vluchtregelaar, wanneer de vluchtregelaar niet nodig is. • Voordat de accu opgeladen wordt, dient deze van de vluchtregelaar losgekoppeld te worden. • De vluchtregelaar kan zowel met NiMH-/NiCd-Accu’s, als met LiPo-Accu’s worden aangedreven. • De maximum toegelaten spannings- en stroomwaarden (zie paragraaf: Technische gegevens) mogen niet overschreden worden, omdat anders de motor en/of vluchtregelaar gestoord kunnen worden. Het niet respecteren van de grenswaarden leidt tot verlies van de garantieverplichting/garantie! • Zowel de motor als ook de vluchtregelaar en de accu kunnen tijdens het gebruik zeer warm worden. In dit geval bestaat er een acuut gevaar voor verbrandingen!! • Let erop dat zich bij het omgaan met de vliegtuigmodellen nooit lichaamsdelen of voorwerpen in de buurt van de draaiende onderdelen bevinden. Bij een niet correct gebruik bestaat er een groter gevaar op verwondingen! • Gebruik de vluchtregelaar alleen met een accupak, maar nooit via een adapter. • Sluit slechts één enkele brushed motor op de vluchtregelaar aan. 1 Accu-aansluitkabels 2 Ontvanger-aansluitstekker 3 Vluchtregelaar 4 Jumper voor de remfunctie 5 Jumper voor het accutype 6 Motororaansluitkabels 7 Brushed elektromotor Verbindt de beide motoraansluitkabels (6) met de rechterkant van de vluchtregelaar met de motor (7). Afhankelijk van het gebruik kunt u hiervoor de draden aan de motor vast solderen of een aan het prestatiespectrum van de vluchtregelaar aangepaste steekverbinding gebruiken. In elk geval moet de verbinding zodanig worden uitgevoerd dat de draad (bijv. door een geschikte krimpkous) tegen kortsluiting beschermd is. Let bij het aansluiten van de motor op de polariteit van de draad zodat de motor niet achteruit loopt (rode draad = pluspool/+, zwarte draad = minpool/-). De aangesloten elektromotor moet volgens aanwijzingen van de motorfabrikant overeenkomstig de voorschriften zijn ontstoord. Soldeer de accu-aansluitkabels (1) aan een stekker, die op het door u gebruikte accustekkersysteem past. Let hierbij absoluut op de correcte polariteit (rode draad = pluspool/+, zwarte draad = minpool/-). Instellen van de jumpers De remfunctie en ook het gebruikte accutype kunnen met behulp van beide jumpers worden ingesteld. Bij een elektrisch zweefvliegtuigmodel met klappropeller moet de rem worden geactiveerd. Plaat de bovenste jumper (4) zodanig dat het middelste en het bovenste contact met elkaar verbonden zijn (“Brake ON”). Bij een vliegmodel met een starre propeller moet de rem uitgeschakeld zijn. Plaat de bovenste jumper (4) zodanig dat het middelste en het bovenste contact met elkaar verbonden zijn (“Brake OFF”). Bij het gebruik van een LiPo-aandrijvingsaccu moet de onderste jumper (5) zodanig worden ingestoken dat het middelste en het bovenste contact met elkaar verbonden zijn (“Li-xx”). Bij het bereiken van 3 V/cel vermindert de regelaar de motorprestatie om de accu tegen diepontlading te beschermen. Bij het gebruik van een NiCd-/NiMH-aandrijfaccu moet de onderste jumper (5) zodanig worden ingestoken dat het middelste en het bovenste contact met elkaar verbonden zijn (“Ni-xx”). Belangrijk! De jumpers mogen alleen worden verplaatst wanneer de vliegaccu niet aan de regelaar is aangesloten. Verplaats de jumpers nooit wanneer de vliegaccu nog aan de regelaar is aangesloten. Montage van de vluchtregelaar Wanneer het product als vervanging van een bestaande vluchtregelaar wordt gebruikt, dient u eerst de oude vluchtregelaar uit uw model te verwijderen. Bevestig nu de vluchtregelaar in het model. Kies afhankelijk van de beschikbare plaats voor dezelfde montageplaats. Idealiter is deze zover mogelijk verwijderd van de ontvanger. De vluchtregelaar mag ook niet direct naast de motor te liggen. Voor de bevestiging van de vluchtregelaar kan bijv. klittenband of dubbelzijdig plakband worden gebruikt. Verwijdering Het product hoort niet bij het huishoudelijk afval. Verwijder het product aan het einde van zijn levensduur conform de geldende wettelijke bepalingen. Technische specificaties Bestelnr. 1600319 1600320 Plaats de kabels zodanig dat ze niet in draaiende of bewegende delen van het model kunnen komen. Gebruik voor het vastmaken bijvoorbeeld kabelbinders. Type Vluchtregelaar 20 A Vluchtregelaar 30 A Cellenaantal NiCd/NiMH 5 – 10 5 – 10 Aansluiting op de ontvanger Cellenaantal LiPo 2–3 2–3 Max. continue stroom 20 A 30 A Max. stroom (<10 seconden) 25 A 40 A Witte kabel: besturingssignaal Taktfrequentie 2 kHz 2 kHz Rode kabel: bedrijfsspanning plus (+) BEC 5 V/DC, 1 A 5 V/DC, 1 A Zwarte kabel: bedrijfsspanning min (-) Ontvangeraansluiting JR JR Overtemperatuurbeveiliging 110 °C 110 °C Afmetingen zonder kabel (L x B x H) 45 x 21 x 8 mm 45 x 21 x 8 mm Gewicht 17 g 21 g Verbind de driepolige stekker van de vluchtregelaar (2) met de uitgang van de ontvanger waaraan de motorbesturingssignalen worden doorgegeven. Let hierbij absoluut op dat de juiste plaatsing en polariteit van de stekker op de ontvanger (zie gebruiksaanwijzing bij de ontvanger of de opdruk op de ontvanger). Belangrijk! Het ingebouwde BEC-systeem voorziet de aangesloten ontvanger inclusief servo´s van de nodige voedingsspanning. Verwijder het middelste contact (het contact met de rode kabel) uit de 3-polige aansluitstekker die met de ontvanger verbonden is indien de stroomafname van de servo hoger is dan 1 A. Hef hiervoor met een naald het vergrendelingslipje van het contact op en trek het contact naar achteren uit de stekker. Isoleer vervolgens de open contactstekker met een krimpkous of isolatieband. De stroomaanvoer van de ontvanger en de servo moet nu via een aparte ontvangeraccu gebeuren. Het is niet toegestaan om de ontvangeraccu en het BEC-systeem gelijktijdig te gebruiken. Bij het niet naleven hiervan raakt de vluchtregelaar onder bepaalde omstandigheden onherstelbaar beschadigd! Verlies van waarborg/garantie! Ingebruikname van de vluchtregelaar • Controleer voor de ingebruikname de correcte polariteit van alle steekverbindingen en de correcte instelling van beide jumpers voor de ingebruikname. Uit veiligheidsoverwegingen moet de aandrijfeenheid van de propeller bij de eerste test worden gedemonteerd. Let er op dat er zich geen voorwerpen en lichaamsdelen in het draai- en aanzuigbereik van de propeller bevinden indien de test van de motor met propeller gebeurt. • Schakel de zender in en schuif de stuurknuppel voor de motorfunctie in de motor uit-positie. De trimmerinstelling voor de motorfunctie moet zich in de middelste of ook in de onderste instelling bevinden. • Sluit de aandrijfaccu op de vluchtregelaar aan. • Wanneer de vluchtregelaar van stroom wordt voorzien, voert hij een zelftest uit. Wanner de zelftest met succes werd afgesloten, geeft de motor een lang geluidssignaal. • Beweeg de stuurknuppel nu stapsgewijs in de richting van max. motorprestatie tot de motor opstart en controleer of de motor in de juiste richting draait. Wijzig de polariteit van de beide motororaansluitkabels (6) indien dit niet het geval is. • Test nu de correcte werking van de motorregeling. Waarschuwingssignalen De vluchtregelaar meldt problemen met geluidssignalen. Deze worden door een korte aansturing van de aangesloten motor gegenereerd. Omdat de geluidssignalen afhankelijk van de gebruikte motor zeer stil kunnen zijn, moet het absoluut stil zijn in de ruimte zodat de geluiden akoestisch kunnen worden waargenomen. • Wanneer de vliegregelaar een te lage aanvoersspanning vaststelt, worden er continu twee korte geluidssignalen gevolgd door een pauze van ong. 1,5 s gegeven. • Indien er een te hoge aanvoersspanning wordt vastgesteld, geef de vliegregelaar ong. om de 4 sec. een lang geluidssignaal. • Wanneer de vliegregelaar geen geldig ontvangersignaal meer ontvangt, wordt er met een tussenduur van ong. 1,5 s een kort geluidssignaal gegeven. De aangesloten motor wordt in dit geval uitgeschakeld. Zodra er een geldig ontvangst signaal wordt herkend, wordt de motor in overeenstemming met de positie van de stuurknuppel uitgeschakeld. • Indien de stuurknuppel voor de motorfunctie bij de aansluiting van de vliegaccu zich niet in de motor-uit-positie bevindt of indien de trimming verkeerd is ingesteld, geeft de motor snel na elkaar korte geluidssignalen. Indien de stuurknuppel en de trimming zich in de correcte positie bevinden en de motor toch snel en kort na elkaar geluidssignalen geeft, verander dan de stuurrichting van het besturingskanaal voor de motorfunctie aan de zender met behulp van de achteruitfunctie. Stoppen Om de vluchtregelaar uit te schakelen, schakelt u vervolgens de motor via afstandsbediening/ zender uit. Koppel vervolgens de aandrijfaccu van de vluchtregelaar los en schakel vervolgens de zender uit. Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com). Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie, microverfilming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen. Copyright 2018 by Conrad Electronic SE *1600319_20_V1_0118_02_VTP_m_nl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Reely 1600320 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor