JRC JMR-611 series Handleiding

Type
Handleiding
1
JMR-611 Rivier radar
Marine Radar Equipment
Gebruikershandleiding
www.
alphatronmarine.com
2
I. Voorwoord
Bedankt voor de aankoop van de Alphatron Marine JMR-611 Rivier radar.
Voor de beste bediening, lees deze handleiding grondig voor gebruik.
Bewaar deze handleiding op een handige plaats voor toekomstige referentie.
Maak gebruik van deze handleiding bij het ervaren van operatieproblemen.
De informatie in deze handleiding kan op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving
worden gewijzigd.
Goedkeuring:
Deze radar is ontwikkeld volgens de Europese richtlijnen en voldoet daarmee aan de ETSI EN 302
194 en ES-TRIN, de radar heeft als goedkeuringsnummer “e-01-024”.
Leveringsvoorwaarden:
Op al onze leveranties zijn van toepassing de algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden voor de
metaal- en de elektrotechnische industrie, welke zijn gedeponeerd ter Griffie van de
Arrondissementsrechtbank te ‘s-Gravenhage op 21 augustus 1991.
Inschrijving handelsregister K.v.K. Rotterdam nr. 182635
Garantietermijn:
Op Alphatron apparatuur 1 jaar op materiaal- en/of constructiefouten; exclusief de reis- en
verblijfkosten en extra proefvaarten. Tenzij anders is overeengekomen.
3
Inhoudsopgave
I.Voorwoord ......................................................................................... 2
II.Waarschuwingen en voorzichtigheidsmeldingen. ......................... 6
1.1 Pictogrammen ................................................................................................................................... 7
1.2 Voorzorgsmaatregelen voor de werking van de apparatuur ............................................................. 8
1.3 Definities. ........................................................................................................................................ 10
2.0 Beeldscherm, bedieningspaneel .................................................. 11
2.1 Beeldscherm ................................................................................................................................... 11
2.2 Bedieningspaneel ............................................................................................................................ 12
3.0 Basis bediening. ............................................................................. 13
3.1 Bedieningsschema. ......................................................................................................................... 13
3.1.1 Het apparaat aanzetten en het systeem opstarten ............................................................... 1 3
3.1.2 Observeren en afregelen radarecho’s .................................................................................. 13
3.1.3 verzamelen van gegevens en meten .................................................................................... 14
3.1.4 Beëindigen van de bediening en het systeem uitschakelen. ................................................ 15
4.0 Menu structuur. .............................................................................. 16
5.0 Bediening algemeen. ..................................................................... 17
7.0Uitgebreide beschrijving. ............................................................... 18
7.1De radar aan/uitschakelen en starten/stoppen met zenden. .................................................... 18
7.1.1 De radar aanschakelen (stand-by). ...................................................................................... 1 8
7.1.2 De radar uitschakelen. .......................................................................................................... 18
7.1.3 Start zenden (TX). ................................................................................................................. 18
7.1.4 Stoppen met zenden (stand-by). .......................................................................................... 18
7.2Kiezen juiste weergave van de radarecho’s. ............................................................................ 19
7.2.1 Veranderen bereik [-RANGE+]. ............................................................................................ 19
7.2.2 Afstellen ontvanger [TUNE]. ................................................................................................. 20
7.2.3 Instellen van de versterking [GAIN]. ..................................................................................... 21
7.2.4 Onderdrukken van golfslag (STC) [SEA]. ............................................................................. 22
7.2.5 Zee status veranderen [SEA STATE]. .................................................................................. 23
7.2.6 Onderdrukken van regen en sneeuw (FTC) [RAIN]. ............................................................ 24
7.2.7 Gevoeligheid voor zwakke echo’s, (sensitive) ...................................................................... 25
7.2.8 Onderdrukken van radarinterferentie (IR=interferance rejection) [IR]. ................................. 25
7.2.9 Eigen scheepspositie [OFF CENT]. ...................................................................................... 26
7.2.10 Echo vergroting. .................................................................................................................. 27
7.2.11 Echo omlijning. .................................................................................................................... 28
7.2.11 Beeldstabilisatie (Head-up, RTH-up, North-up, Course-up). .............................................. 29
7.3Kleuren/helderheid en contrast. ................................................................................................ 30
7.3.1Instellen van helderheid van de monitor [BRILL]. ............................................................. 30
7.3.2Instellen van helderheid van het bedieningspaneel [PANEL]. .......................................... 30
7.3.3 Kiezen dag/nacht stand [DAY/NIGHT]. ................................................................................ 31
4
7.3.3Instellen van contrastniveau verschillende informatie....................................................... 32
7.3.5 Wijzigen van verschillende kleuren ....................................................................................... 32
7.4Rechtvooruitlijn, vaste ringen, VRM, EBL en par. Lijnen. ......................................................... 32
7.5Meten ........................................................................................................................................ 33
7.4.1 Tijdelijk onderdrukken rechtvooruitlijn [HL OFF] ................................................................... 33
7.4.2 Variabele afstandsringen (VRM=Variable Range Markers) [VRM1/VRM2]. ........................ 34
7.4.3 Peillijnen (EBL=Electronic Bearing Lines) [EBL1/EBL2]. ..................................................... 35
7.4.4 Parallellijnen (P-line) ............................................................................................................. 36
7.5 Nagloeisporen (trails). ..................................................................................................................... 37
7.6 Voorspellingslijnen (vector). ............................................................................................................ 39
7.7 Randinformatie. ............................................................................................................................... 41
7.7.1 Bochtaanwijzer (ROT) en roerstandaanwijzer (rudder). ....................................................... 41
7.7.2 Radarbeeld bovenin vergroten of verkleinen ........................................................................ 41
7.7.3 Informatie linksboven en rechtsboven. ................................................................................. 42
7.7.4 Datum & tijd instellen. ........................................................................................................... 43
7.7.5 Meten met de cursor. ............................................................................................................ 43
7.8 Scheepsomtrek en scheepsconfiguratie. ........................................................................................ 44
7.8.1 Eigen scheepssymbool (own mark). ..................................................................................... 44
7.8.2 Scheepsconfiguratie/koppelverband (ship configuration) ..................................................... 45
7.9 Alarmen. .......................................................................................................................................... 46
7.9.1 Accepteren alarm zoemer [ALARM ACK]. ............................................................................ 46
7.9.2 Buzzer volume. ..................................................................................................................... 46
7.10 AIS ................................................................................................................................................. 47
7.10.1 AIS functies ......................................................................................................................... 47
7.10.2 AIS scheepsnamen. ............................................................................................................ 47
7.10.3 AIS scheepsnamen tonen ................................................................................................... 48
7.11 Beeldopname ................................................................................................................................ 49
7.12 CF-card ......................................................................................................................................... 50
7.12 Navigatielijnen en symbolen ......................................................................................................... 51
7.14 Gebruikers instellingen.................................................................................................................. 52
7.15 Tracklijn ......................................................................................................................................... 53
8.0 Werkelijke en valse echo’s. ........................................................... 54
8.1 Het zichtbereik van de radar. .......................................................................................................... 54
8.2 De kracht van de reflectie van het object. ....................................................................................... 55
8.3 Golfslag. .......................................................................................................................................... 55
8.4 Valse echo’s. ................................................................................................................................... 55
8.4.1 Schaduweffect ...................................................................................................................... 55
8.4.2 Zijbundel effect ...................................................................................................................... 55
8.4.3 Valse schaduw door dubbele reflectie .................................................................................. 56
8.4.4 Onregelmatige radiogolfpropogatie ...................................................................................... 5 6
8.3.5 Indirecte echo veroorzaakt door meervoudige reflectie ........................................................ 56
8.3.6 Interferentie van een andere radar ....................................................................................... 57
9.0 Specificaties ................................................................................... 58
9.1 Specificaties JMR-611 rivierradar ................................................................................................... 58
9.2 Specificaties Scanner unit (NKE-387) ............................................................................................. 59
5
9.2 Specificaties Display & processor unit ............................................................................................ 60
9.2 Specificaties Input signal ......................................................... Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.
9.2 Specificaties Output signal ....................................................... Fout! Bladwijzer niet gedefinieerd.
6
II. Waarschuwingen en voorzichtigheidsmeldingen.
Waarschuwingen voor hoogspanning
Hoogspanningen, variërend van enkele honderden tot tienduizenden volt, worden gebruikt in
elektronische apparaten, zoals radio- en radarinstrumenten. Deze spanningen zijn volledig
onschadelijk in de meeste gevallen. Echter, het aanraken van een component in het apparaat
is zeer gevaarlijk. (Elke andere persoon dan erkende serviceengineers mag het apparaat niet
onderhouden, inspecteren of aanpassen.)
Hoge spanningen in de orde van tienduizenden volt zijn het meest waarschijnlijk met
onmiddellijke sterfgevallen als gevolg. Soms kunnen zelfs spanningen van enkele honderden
volt leiden tot elektrocutie. Om jezelf te beschermen tegen elektrische schokgevaar, steek je
hand niet in de binnenkant van het apparaat.
Voorzorgsmaatregelen voor redding van slachtoffer
van elektrische schok
Wanneer een slachtoffer van een elektrische schok wordt gevonden, schakelt u de krachtbron
uit en zet u het circuit onmiddellijk aan de grond. Als dit onmogelijk is, verplaats het slachtoffer
uit de buurt van het apparaat zo snel mogelijk zonder hem of haar aan te raken met blote
handen. Hij of zij kan veilig worden verplaatst als een isolerend materiaal zoals droge houten
plaat of doek wordt gebruikt. Het is noodzakelijk om onmiddellijk eerste hulp uit te voeren.
Ademhaling kan stoppen als de stroom stroomt door het ademhalingscentrum van de
hersenen als gevolg van elektrische schok. Als de elektrische schok niet groot is, kan de
ademhaling worden hersteld door kunstmatige ademhaling. Een slachtoffer van elektrische
schok ziet er bleek en zijn of haar pols kan zeer zwak of stoppen, wat resulteert in
bewusteloosheid en stijfheid in het slechtste geval.
7
1.1 Pictogrammen
Verschillende pictogrammen zijn opgenomen in deze handleiding en worden getoond op dit product,
zodat u ze veilig en correct kunt bedienen en elk gevaar voor u en/of voor andere personen en
eventuele schade aan uw eigendommen tijdens het gebruik kunt voorkomen. Dergelijke aanwijzingen
en hun betekenissen zijn als volgt.
Zorg ervoor dat u deze pictogrammen begrijpt, voordat u deze handleiding leest:
DANGER
Deze indicatie wordt weergegeven wanneer onjuiste
werking als gevolg van nalatigheid kan leiden tot de dood
of ernstig letsel.
WARNING
Deze indicatie wordt weergegeven wanneer een persoon
wordt verondersteld te worden gedood of ernstig gewond
als deze indicatie wordt verwaarloosd en dit product niet
correct wordt bediend.
CAUTION
Deze indicatie wordt weergegeven wanneer een persoon
gewond kan raken of enige materiële schade kan
optreden als deze indicatie wordt verwaarloosd en deze
apparatuur niet correct wordt bediend.
Voorbeelden van pictogrammen
Dit merk vertegenwoordigt VOORZICHTIGHEID (inclusief
GEVAAR en WAARSCHUWING). Gedetailleerde inhoud van
CAUTION ("Elektrische schok" in het voorbeeld aan de
linkerkant) wordt weergegeven in het merk.
Dit merk vertegenwoordigt verbod. Gedetailleerde inhoud
van de verboden actie ("Demontage verboden" in het
voorbeeld aan de linkerkant) wordt weergegeven in het merk.
Dit merk vertegenwoordigt instructie. Gedetailleerde inhoud
van de instructie ("De stekker loskoppelen" in het voorbeeld
aan de linkerkant) wordt weergegeven in het merk.
Elektrische schok
Demontage
verboden
De stekker
loskoppelen
8
1.2 Voorzorgsmaatregelen voor de werking van de apparatuur
Gevaar
Probeer nooit de binnenkant van de apparatuur te controleren of te repareren. Het
controleren of repareren door een ongekwalificeerd persoon kan brand of een
elektrische schok veroorzaken. Neem contact op met ons hoofdkantoor, of
erkende dealer om service aan te vragen.
Verwijder nooit de afdekking van deze apparatuur. Het aanraken van het
hoogspanningsgedeelte binnenin kan een elektrische schok veroorzaken.
Probeer deze apparatuur niet uit elkaar te halen. Anders kan een brand, een
elektrische schok of een storing optreden.
Zorg er bij het uitvoeren van service aan de radar voor dat u de hoofdstroom
uitschakelt. Een storing kan leiden tot een elektrische schok.
Zorg ervoor dat u de veiligheidsschakelaar van de radarantenne uitschakelt. Falen
kan leiden tot verwondingen veroorzaakt door fysiek contact met de roterende
radarantenne.
Kom niet in de buurt van het stralende gedeelte van de radarantenne. Het is een
roterend deel, en het kan verwondingen veroorzaken als het plotseling begint te
draaien. Het wordt aanbevolen dat het stralende gedeelte op een hoge plaats
wordt geïnstalleerd, zoals op het dak van de stuurhuis of op een radarmast, zodat
niemand er dicht bij kan komen.
Microgolfstralingsniveau van de radarantenne: Blijf tijdens de transmissie uit de
buurt van de radarantenne. Microgolven worden gegenereerd uit het voorste
midden van het stralende gedeelte van de radarantenne. Blootstelling aan
microgolfven op korte afstand kan leiden tot letsel (vooral schade aan de ogen).
Veeg het bij het schoonmaken van het beeldscherm niet te sterk af met een droge
doek. Gebruik ook geen benzine of verdunner om het scherm schoon te maken.
Storing zal leiden tot schade aan het schermoppervlak.
9
Als er water of een metalen voorwerp in de apparatuur komt, schakel dan de
stroom onmiddellijk uit, haal de stekker uit het stopcontact en neem contact op met
ons hoofdkantoor of erkende dealer om service aan te vragen. Het in bedrijf
houden van de apparatuur kan brand, een elektrische schok of een storing
veroorzaken.
In het geval u rook, ongewone geur of extreme hoge warmte afkomstig van de
apparatuur ontdekt, haal de voeding direct van het toestel af en neemt contact op
met het hoofdkantoor of erkende dealer. Het in bedrijf houden van de apparatuur
kan brand of een elektrische schok veroorzaken.
Wijziging van de kleur van de dag/nachtknop, met name tijdend gebruik in
nachtelijke uren, kan verblinding veroorzaken.
Gebruik de radar alleen als navigatie hulpmiddel. De uiteindelijke
navigatiebeslissing moet altijd door de gebruiker worden genomen. Het maken van
de uiteindelijke navigatiebeslissing alleen op basis van de radarweergave
informatie kan leiden tot ongevallen.
Blokkeer de ventilatieopening van de apparatuur niet.
Anders kan warmte zich binnen ophopen om brand of storing te veroorzaken.
Als er een ventilatoralarm of CPU-temperatuurstijgingsalarm is opgetreden,
schakelt u onmiddellijk de stroom uit. Het in bedrijf houden van de apparatuur
onder dergelijke omstandigheden kan brand of storing veroorzaken. Neem na het
uitschakelen van de stroom contact op met ons hoofdkantoor of een nabijgelegen
filiaal of lokaal kantoor om onderhoud aan te vragen.
10
1.3 Definities.
Gain Versterking
Range Bereik
Sea (STC) Golfonderdrukker
Rain (FTC) Regenonderdrukker
Tune Ontvanger
ROT Rate of Turn
Transmit Zenden
Standby Sluimerstand
TX Zenden
RX Ontvangen
VRM Variable Range Markers
P-Line Parallel Index Lines
EBL Electronic Bearing Line
Brilliance Scherm helderheid
AIS Automatic Identification System
GPS Global Positioning System
HDG Heading
SOG Speed Over Ground
COG Course over Ground
Depth Diepte
Tripcounter Afstandsteller
True wind Ware wind
Relative wind Relatieve wind
MMSI Maritime Mobile Safety Information
ATIS Automatic Transmitter Identification System
Sea State Status golfslag
Echo Border Echo omranding
IR Interferentie
11
2.0 Beeldscherm, bedieningspaneel
2.1 Beeldscherm
Gevoeligheid
Status golfslag
Echo omranding
Interferentie
N
agloeisporen
Versterking (gain)
Regen (rain/FTC)
Golfslag (sea/STC)
Menu
AIS Label
Stabilisatie
(de)centrere
n
Berei
k
Afstandsringe
n
EBL1 & 2
Parallellijn1 & 2
Dag/nach
t
Curso
r
Selectie venste
r
Venste
r
Selectie venster
Venster
Echovergroting Tune indicator VRM1&2
Pulslengte Auto/hand tuning alarmen/waarschuwing Beeldopname
Standby/zenden
Echolood of snelheid Autopiloot Roerstand Bochtaanwijzer Echolood of snelheid
12
2.2 Bedieningspaneel
1. In/uitschakelen en Standby
2. Zenden en Uitschakelen
3. Versterking instellen (GAIN)
4. Regenonderdrukker (FTC)
5. Golfonderdrukker (STC)
6. Tune en omschakelen auto/manual
7. Enter
8. Menu
9. EBL 1 en2
10. Parallellijnen 1 en 2
11. Helderheid monitor
12. Dag/nacht stand
13. Headinglijn onderdrukken
14. Multi knop
15. VRM 1 en 2
16. Alarm accepteren
17. Status golfslag
18. Beeldopname
19. Paneelverlichting
20. Bereik
21. Trackball
22. Decentreren
23. Eigen scheepsvectoren
24. Echo vergroting
25. Vaste afstandsringen
13
3.0 Basis bediening.
3.1 Bedieningsschema.
De radar aanzetten en opstarten
Observatie en afstellen van de video
Verzamelen van gegevens en metingen
Beëindigen van de operatie en de radar afsluiten
3.1.1 Het apparaat aanzetten en het systeem opstarten
Procedure:
1. Controleer of de radar is aangesloten op het boordnet.
2. Druk op de [STBY]-toets.
Het systeem wordt ingeschakeld en de opwarmtijd wordt getoond.
3. Wacht tot de opwarmtijd is beëindigd.
Als de opwarmtijd verstreken is, zal de getoonde afteltijd verdwijnen
4. Druk op de [TX]-toets.
De radar zal gaan zenden en de antenne gaat draaien.
De indicatie STANDBY zal wijzigen in TRANSMIT
3.1.2 Observeren en afregelen radarecho’s
Procedure:
1. Kies de favoriete en beste kleur- en contrastcombinatie voor dat moment met de
[Day/Night]-toets.
2. Kies met de toetsen [- RANGE +] een bereik met lange pulslengte (8, 16 of 32km)
3. Set de versterkingsknop [GAIN] op ca. 80%
4. Kies voor automatische of handmatige tuning door de [TUNE] knop ingedrukt te
houden.
5. Bij handmatige tuning de [TUNE]-knop zo instellen dat het maximum aantal echo’s
worden getoond en de uitslag van de tune-indicator maximaal is.
6. Druk op de [- RANGE+]-toets om het gewenste bereik voor observatie te kiezen.
7. Stel het beeld zo in zodat het beeld zo optimaal mogelijk ge(de)centreerd wordt
weergegeven met de [ OFF CENT]-toets.
8. Stel de volgende instellingen als volgt in, alvorens het radarbeeld verder af te stellen:
Versterkin
g
(
G
A
IN
)
Minimaal
Golfonderdrukker
Sea/STC
)
Minimaal
Re
g
enonderdrukker
(
Rain
/
FTC
)
Minimaal
IR Uit
Sea State Uit
Sensitivit
y
Level 0
Echo border Uit
Expansion Uit
9. Stel de versterking in door de [GAIN]-knop te verstellen tot er aan de buitenrand van
het radarbeeld echo’s worden getoond met de juiste sterkte.
14
10. Stel de golfonderdrukking (STC) in met de [SEA]-knop tot de hinderlijke golfslag
nagenoeg is verdwenen.
11. Stel de regenonderdrukking (FTC) in met de [RAIN]-knop indien er sprake is van regen
of sneeuw.
12. Indien er hinderlijke storing aanwezig is van andere radars dan dient men de
interference rejection (IR) in te schakelen. Tegenwoordig zijn er steeds meer radars die
24 uur per dag in bedrijf zijn, hierdoor is logischerwijs ook deze hinderlijke storing zeer
vaak aanwezig. De interference rejection kan men links onderin op het beeldscherm
instellen met IR.
13. Op ruim vaarwater kan men de Sea State functie* inschakelen om hinderlijke golfslag
verder te beperken. Stel deze in op windy bij geringe golfslag, rough bij ruw weer of
storm bij storm(achtig) weer.
14. Na het inschakelen van de Sea State dient men de golfonderdrukker weer te corrigeren
met de [STC]-knop naar een lagere instelling.
15. De gevoeligheid voor zeer zwakke echo’s (zoals vogels) dient links onderin op het
scherm ingesteld te worden met de sensitivity instelling.
16. Indien een omranding van de radarecho’s gewenst is, dan kan deze links onderin
worden ingeschakeld met de Echo Border-functie
17. Desgewenst kan men de echo’s wat vergroten met de [EXP]-toets. De eventueel
ingeschakelde echo omranding zal dan ook dikker worden weergegeven.
*Voor deze functie is een GPS-kompas noodzakelijk
3.1.3 verzamelen van gegevens en meten
Nadat de radar correct is afgesteld, kan men starten met het navigeren met de radar. Voor het
bepalen van de afstand tot een (eventueel bewegend) radarecho’s zijn er diverse functies toegevoegd
aan de radar.
Procedure:
1. Voor het weergeven van nagloeisporen van bewegende objecten, dient men de trails-
functie in te schakelen. De mooiste weergave is bij gebruik van true-trails*, hierbij
worden enkel nagloeisporen getoond van bewegende objecten.
2. De radar heeft de mogelijkheid om 2 voorspellingslijnen** te tonen van het eigen schip.
Gebruik de [OWN VECT]-toets om de lijnen aan/uit te schakelen en hun lengte te
bepalen.
3. Voor het meten van de afstand tot een object, kan men gebruik maken van de vaste
ringen, variabele afstandsring, de cursor, of de parallellijnen.
4. Voor het meten van een hoek tot een object, kan men gebruik maken van de
elektronische peillijnen of de cursor.
5. De radar kan de ontvangen AIS-symbolen tonen en hier een bijbehorende vector bij
laten zien, om zo eenvoudig te kunnen bepalen welke objecten schepen zijn die
uitgerust zijn met AIS en welke richting en snelheid deze varen. Door het ingedrukt
houden van [AIS label] op de monitoren worden de scheepsnamen getoond.
6. Links- en/of rechtsbovenin kunnen vensters worden ingeschakeld voor weergave van
extra informatie, zoals docking, AIS, wind en eigenscheepsinformatie.
7. Beelden kunnen met de Screen Capture functie worden opgeslagen en later op een
computer worden weergegeven voor analyse.
*Voor deze functie is een GPS-kompas noodzakelijk
**Voor deze functie is een GPS-kompas of 2 GPS-antennes (1x voorschip en 1x achterschip)
noodzakelijk
15
3.1.4 Beëindigen van de bediening en het systeem uitschakelen.
Procedure:
1. Druk op de [STBY]- toets.
De radar zal stoppen met zenden en de antenne zal stoppen met draaien.
De indicatie TRANSMIT zal wijzigen in STANDBY
Laat de radar in de stand-by staan, indien de radar in relatief korte tijd weer gebruikt
gaat worden. Door het drukken op de [TX]-toets zal de radar weer gaan zenden.
2. Druk gelijktijdig op de [STBY] & [TX]-toetsen.
Het systeem zal uitgeschakeld worden.
16
4.0 Menu structuur.
Door op de [MENU]-toets te drukken of door met de cursor het MENU-icoon aan te klikken, verschijnt
linksonder het gebruikers menu op het scherm.
Procedure:
1. Druk op de [MENU]-toets of klik op het MENU-icoon. Het hoofdmenu zal getoond worden.
Main menu
1.Exit
2.Brilliance
3.Color
4.Settin
g
5.AIS Settin
g
6.Date/Time Settin
g
7.Own Mark
8.Next
2. Selecteer een item met de trackball en druk op de [ENTER]-toets. Het submenu zal getoond
worden.
Main menu
1.Brilliance
1.SHM
2.Ran
g
e Rin
g
s
3.VRM
4.EBL / P-Line
5.Bearin
g
Scale
6.Character
7.AIS / Vector
8.Next
3. Selecteer een item met de trackball en druk op de [ENTER]-toets.
Er zal nu een menu getoond worden waar een bepaalde waarde gekozen kan worden
1. Level 1
2. Level 2
3. Level 3
4. Level 4
4. Selecteer een waarde met de trackball en druk op de [ENTER]-toets.
De nieuwe waarde is ingesteld en het submenu zal weer getoond worden
5. Druk op de [MENU]-toets om het menu weer te sluiten. Daarnaast zal het menu ook na een
vaste tijd verdwijnen als er geen activiteiten meer plaatsvinden in het menu.
17
5.0 Bediening algemeen.
De JMR-611 rivierradar wordt standaard geleverd met een bedieningspaneel voorzien van een aantal
toetsen voor de veel gebruikte keuzes en van knoppen om de versterking, golfonderdrukker en
regenonderdrukker eenvoudig in te kunnen stellen.
Daarnaast is het ook mogelijk om vrijwel de gehele radar te bedienen met een extra remote trackball,
deze heeft dezelfde functionaliteit als de trackball die zich op het bedieningspaneel bevindt. Om met
deze trackball de radar te kunnen bedienen, zijn er zogenaamde functies (iconen) op het scherm
toegevoegd, waar men met de cursor op kan klikken om zo de radar te kunnen bedienen
Bij enkele functies wordt de trackball gekoppeld aan een waarde en moet er [ENTER] gedrukt worden
om een wijziging te beëindigen, bij andere functies niet. Het geselecteerde venster wordt dan
geïnverteerd weergegeven.
Voorbeeld:
Bij het instellen van de VRM, P-LINE en BRILLIANCE moet wel [ENTER] gedrukt worden. Bij het
instellen van IR, STANDBY/TRANSMIT en RANGE niet.
Layout Trackball:
Indien er een remote trackball aangesloten is, dan hebben de toetsen op de trackball de volgende
functies:
- Linker toets: [ENTER]
- Rechter toets: Geen
Cursor layout:
Als de trackball wordt bewogen, zal de cursor op het scherm meebewegen. De cursor heeft twee
verschillende symbolen:
Buiten radarbeeld Binnen radarbeeld
18
7.0 Uitgebreide beschrijving.
7.1 De radar aan/uitschakelen en starten/stoppen met zenden.
7.1.1 De radar aanschakelen (stand-by).
Paneel:
Druk op de [STBY] toets van het bedieningspaneel.
De radar zal inschakelen, en de opwarm tijd zal worden getoond.
7.1.2 De radar uitschakelen.
Paneel:
Druk de [STBY] en [TX] toetsen tegelijk in.
De radar zal uitschakelen.
7.1.3 Start zenden (TX).
Paneel:
Druk op de [TX]-toets als de PREHEAT indicatie is verdwenen.
De radar zal gaan zenden en de antenne gaat draaien. De indicatie STANDBY zal wijzigen in
TRANSMIT.
Trackball:
Selecteer de STANDBY functie linksonder op het scherm.
7.1.4 Stoppen met zenden (stand-by).
Paneel:
Druk op de [STBY]-toets:
Trackball:
Selecteer de TRANSMIT functie linksonder op het scherm.
De radar zal stoppen met zenden, de indicatie TRANSMIT zal wijzigen in STANDBY.
19
7.2 Kiezen juiste weergave van de radarecho’s.
7.2.1 Veranderen bereik [-RANGE+].
Paneel:
Druk op de [RANGE - ]-toets of op de [RANGE + ]-toets om het bereik aan te passen.
Trackball:
Selecteer de [RANGE +]-functie of de [RANGE -]-functie rechtsonder op het scherm.
Het gekozen bereik wordt rechtsonder op het beeldscherm getoond.
7.2.1.1 Omschakelen tussen pulslengte
Op bepaalde bereiken kan men de pulslengte van de uitgezonden zendpuls in lengte variëren tussen
kort (SP), midden-kort (MP1), midden-lang (MP2) en lang (LP). Voor betreffende bereiken (2, 4 en
8km) is er boven de tuningindicator een toets om deze in te stellen.
Trackball:
Druk op [SP/MP1/MP2/LP] om te wisselen in pulslengte.
20
7.2.2 Afstellen ontvanger [TUNE].
Deze instelling (tuning) is bedoeld om de ontvanger af te stemmen op de zendfrequentie van het
magnetron. Als de tuning niet goed uitgevoerd is, is de ontvanger minder gevoelig en kunnen zwakke
echo’s verdwijnen. De radar heeft de beschikking over een handmatige en een automatische tuning.
7.2.2.1 Omschakelen tussen handmatige en automatische tuning
Paneel:
Houd de [TUNE]-knop ingedrukt om zo om te schakelen tussen auto en manual tuning.
Trackball:
Druk op [MANUAL]/[AUTO] om te wisselen tussen auto en manual tuning.
De indicatie boven de tuning indicator linksonder op het scherm zal schakelen tussen AUTO
(automatisch) en MANUAL (handmatig).
Automatische tuning:
Als de radar op automatische tuning geschakeld is, zal de radar zoeken naar zijn beste tuningpunt
zodra:
- De radar overgeschakeld wordt van stand-by naar zenden.
- De radar overgeschakeld wordt van handmatige naar automatische tuning.
- De pulslengte van de zendpuls veranderd, bij de bereiken 2, 4 en 8km.
Handmatige tuning:
1. Kies eerst een groot bereik (8, 16 of 32km).
2. Zet dan de versterking (gain) rond de 80%.
Stel de tuning in, zodat er een maximaal aantal echo’s ontvangen wordt en de tune-indicator
maximaal uitslaat.
21
7.2.3 Instellen van de versterking [GAIN].
Met de [GAIN]-knop kan men de versterking van de radar instellen. Door de versterking te verhogen
(rechtsom) worden er meer en vettere echo’s getoond. Als de versterking zeer hoog ingesteld wordt,
zal er ook ruis getoond worden. Door de versterking te verlagen (linksom) worden er minder en
dunnere echo’s getoond. Let echter op dat ook kleine echo’s zichtbaar blijven.
Paneel:
Verstel de [GAIN]-knop om de versterking van de radar in te stellen.
Trackball:
Let op: Deze functie kan geblokkeerd zijn in het service menu.
Selecteer de [GAIN]-functie, draai de trackball naar links of rechts om de versterking aan te passen,
druk [ENTER]. Indien de versterking met de trackball ingesteld is en men vervolgens de versterking
weer met het bedieningspaneel wilt wijzigen, dient men eerst op de [GAIN]-knop te drukken
22
7.2.4 Onderdrukken van golfslag (STC) [SEA].
Paneel:
Verstel de [SEA]-knop door naar links te draaien voor minder golfonderdrukking en naar rechts voor
meer golfonderdrukking.
Trackball:
Let op: Deze functie kan geblokkeerd zijn in het service menu.
Selecteer de [SEA] functie, draai de trackball naar links of rechts, druk [ENTER]. Indien de
golfonderdrukking met de trackball ingesteld is en men vervolgens de [SEA] weer met het
bedieningspaneel wilt wijzigen, dient men eerst op de [SEA]-knop te drukken.
Waarschuwing
Wees voorzichtig bij het gebruik van de golfonderdrukker, zet deze nooit te hoog.
Hierdoor zullen niet alleen golven onderdrukt worden, maar ook zwakkere echo’s tot
ook grotere echo’s bij een zeer hoge instelling van de STC. Stel daarom zeker bij
gebruik van de golfonderdrukker dat deze juist is ingesteld.
23
7.2.5 Zee status veranderen [SEA STATE].
Eén van de unieke functies in de JMR-611 radar betreft de mogelijkheid om hinderlijke golfslag op
ruim water zeer goed te kunnen onderdrukken mits een GPS-kompas is aangesloten. De verzonden
data van het GPS-kompas moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om deze functie te kunnen
gebruiken. Hierdoor kan het voorkomen dat niet ieder GPS-kompas geschikt is om te worden
aangesloten.
Afhankelijk van de mate van hinderlijke golfslag dient men de juiste keuze te maken voor deze functie
Paneel:
Druk op de [SEA STATE]-toets om de functie in/uit te schakelen.
Sea state:
Trackball:
Selecteer de [SEA STATE] functie linksonder op het scherm. Druk eventueel
meerdere malen op de [enter]-toets om de instelling te wijzigen.
Waarschuwing
Wees voorzichtig bij het gebruik van de sea state-functie. Gebruik deze alleen op ruim
vaarwater en indien er veel hinderlijke golfslag aanwezig is. Door deze functie in te
schakelen, kan het voorkomen dat kleine snel varende schepen niet worden getoond.
Komen deze kleine snel varende objecten tot stilstand, dan worden ze weer wel
getoond. Voor een extra waarschuwing, wordt onderin het radarscherm nog eens
extra een waarschuwing getoond zodra deze functie is ingeschakeld
Off Rough Storm
Windy
24
7.2.6 Onderdrukken van regen en sneeuw (FTC) [RAIN].
Paneel:
Verstel de [RAIN]-knop door naar links te draaien voor minder regenonderdrukking en naar rechts voor
meer regenonderdrukking.
Trackball:
LET OP: Deze functie kan geblokkeerd zijn in het service menu.
Selecteer de [RAIN] functie, draai de trackball naar links of naar rechts en druk op [ENTER]. Indien
de FTC met de Trackball is ingesteld is en men vervolgens de FTC weer met het bedieningspaneel
wilt wijzigen, dient men eerst op de [RAIN]-knop te drukken.
Waarschuwing
Wees voorzichtig bij het gebruik van de regenonderdrukker, zet deze nooit te hoog.
Hierdoor zal niet alleen de regen onderdrukt worden, maar ook zwakkere echo’s tot
ook grotere echo’s bij een zeer hoge instelling van de FTC. Stel daarom zeker bij
gebruik van de regenonderdrukker dat deze juist is ingesteld.
25
7.2.7 Gevoeligheid voor zwakke echo’s, (sensitive)
Sensitivity:
Trackball:
Selecteer de [SENSITIVE] functie linksonder op het scherm. Druk eventueel meerdere
malen op de [enter]-toets om de instelling te wijzigen.
7.2.8 Onderdrukken van radarinterferentie (IR=interferance rejection) [IR].
IR:
Trackball:
Selecteer de [IR] functie linksonder op het scherm. Druk eventueel meerdere malen op
de [enter]-toets om de instelling te wijzigen.
Waarschuwing
Wees voorzichtig bij het gebruik van de sensitive-functie. Door deze functie in te
schakelen, worden zwakke echo’s mogelijk niet getoond.
Waarschuwing
De interferentie onderdrukker is bedoeld om storing van andere radars te
onderdrukken. Als de IR te hoog ingesteld wordt, worden mogelijk ook kleine echo’s
onderdrukt.
Als er een radar beacon of SART geobserveerd moet worden, dient men de IR uit te
schakelen (IR OFF).
Let o
p!
Level 1 Level 2 Level 3
IR OFF IR LOW IR MEDIUM IR HIGH
26
7.2.9 Eigen scheepspositie [OFF CENT].
De radar heeft een aantal punten waar de eigen scheepspositie getoond kan worden. Door dit
middelpunt te verschuiven (decentreren) heeft men de mogelijkheid om voor meer zicht vooruit dan
wel achteruit te kiezen als weergave.
Paneel:
Druk op [OFF CENT] om het middelpunt te verschuiven
Trackball:
Kies [CENTER x] rechtsonder op het scherm om het middelpunt te verschuiven.
Afhankelijk of de vensters wel of niet zijn ingeschakeld bovenin de monitor, heeft de radar 3 of 4
posities om het beeld te (de)centreren.
27
7.2.10 Echo vergroting.
De radar heeft de mogelijkheid om een echovergroting aan of uit te schakelen. Hierdoor zullen vooral
kleine echo’s vergroot weergegeven worden en hoeft men de versterking niet te hoog in te stellen.
Paneel:
Druk op de [EXP]-toets om te schakelen tussen OFF (uit) / FAIR (zwak) / STRONG (sterk).
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets linksonder op het scherm:
3.Settin
g
3.Expansion
Off / EXP F
(
Fair
)
/ EXP S
(
Stron
g
)
28
7.2.11 Echo omlijning.
De radar heeft de mogelijkheid om een omlijning te tonen rondom de radarecho’s. Door deze functie
worden echo’s op een andere manier weergegeven.
Trackball:
Kies [ECHO BORDER] linksonder op het scherm om de echo omranding aan of uit te schakelen.
Afhankelijk van de echo vergroting (Expansion) wordt de dikte van de omranding
getekend.
29
7.2.11 Beeldstabilisatie (Head-up, RTH-up, North-up, Course-up).
Conform de Europese regelgeving is het niet toegestaan om met een rivierradar op een andere wijze
dan head-up mode (rechtvooruitlijn naar boven) te varen op een binnenvaartschip. De realtime
headup (RTH-up) mode, als alternatief voor de headup (H-up) mode, is toegestaan. Voor deze mode
is het wel noodzakelijk dat de radar is aangesloten op een GPS-kompas.
Voor zeegaande schepen kan men het beeld ook north-up of course-up weergeven. Om dit mogelijk
te maken, is het wel noodzakelijk dat een koersgever (gyro of GPS kompas) is aangesloten.
Stabilisatie Binnenvaart
toegestaan
(GPS)-kompas
nodig
Head-up Ja Nee Koerslijn altijd naar boven
RTH-up Ja Ja Koerslijn boven, echo’s draaien “real time”
mee als schip draait
North-up Nee Ja Noord boven
Course-up Nee Ja Koers boven
Trackball:
Kies [H-UP] rechtsonder op het scherm om de radar op een andere wijze te stabiliseren.
30
7.3 Kleuren/helderheid en contrast.
7.3.1 Instellen van helderheid van de monitor [BRILL].
De Helderheid van de monitor wordt vanuit de processor unit geregeld. Als de radar aangeschakeld
wordt, dan wordt de helderheid altijd maximaal geschakeld.
Paneel:
Druk op de [BRILL]-toets om de helderheid functie te activeren. Draai vervolgens aan de [MULTI]-
knop om de helderheid te verhogen of te verlagen. Als de helderheid correct is ingesteld, dient
opnieuw de
[BRILL]-toets ingedrukt te worden.
7.3.2 Instellen van helderheid van het bedieningspaneel [PANEL].
De Helderheid van het bedieningspaneel kan los van de helderheid van de monitor worden ingesteld.
Paneel:
Druk op de [PANEL]-toets om de helderheid van het bedieningspaneel in te wijzigen. De helderheid
kan in 5 verschillende standen worden ingesteld.
31
7.3.3 Kiezen dag/nacht stand [DAY/NIGHT].
De radar heeft 4 dag (day) en 4 nacht (night) standen. Aan iedere dag en nacht stand zijn helderheid-
en kleurencombinaties gekoppeld. Deze kunnen via het menu gewijzigd worden, de wijzigingen die
gemaakt worden hebben enkel betrekking in de op dat moment geselecteerde dag/nacht mode.
Paneel:
Druk op de [DAY/NIGHT]-toets.
Trackball:
Selecteer het DAY/NIGHT venster rechtsonder op het scherm
32
7.3.3 Instellen van contrastniveau verschillende informatie
Van de getoonde informatie op de radarmonitor, kan men het contrast per dag/nacht stand instellen
van verschillende items.
Trackball:
Druk op de [menu]-toets.
1.Brilliance
1.SHM
2.Ran
g
e Rin
g
s
3.VRM
4.EBL / P-Line
5.Bearin
g
Scale
6.Character
7.
A
IS / Vector
8.1.Own Mark
8.2.Radar Video / Trails
8.3.Mark / Line
7.3.5 Wijzigen van verschillende kleuren
Voor de acht dag/nachtmodes kan men verschillende kleuren combinaties instellen.
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
1.Color
1.Echo
2.Trails
3.Echo Back Ground
4.Data Back Ground
5.ROT Bar
6.Pilot
7.Rudder Bar
8.1.Others
8.2.Own Mark
8.3.AIS / Vector
8.4.VRM
Druk op de [MENU]-toets om het menu te verwijderen.
7.4 Rechtvooruitlijn, vaste ringen, VRM, EBL en par. Lijnen.
Het is raadzaam om de juiste kleurencombinaties te kiezen, zowel in het deel waar de
radarecho’s en nagloeisporen getoond worden, alsook daar buiten. Verkeerde
kleurencombinaties kunnen lijden tot een verstorende weergave en ook slechte zichtbaarheid
van radarecho’s veroorzaken.
33
7.5 Meten
7.4.1 Tijdelijk onderdrukken rechtvooruitlijn [HL OFF]
Paneel:
Zolang de [HL OFF]-toets ingedrukt wordt, wordt de rechtvooruitlijn uitgeschakeld.
34
7.4.2 Variabele afstandsringen (VRM=Variable Range Markers) [VRM1/VRM2].
De radar biedt de mogelijkheid om twee variabele ringen te gebruiken, VRM1 wordt getoond als een
onderbroken lijn, VRM2 als een lijn bestaande uit puntjes.
VRM1 en/of VRM2 gebruiken:
Paneel:
Druk op de [VRM]-toets om de VRM functie in te schakelen, bij een 2e keer drukken op deze toets zal
ook de 2e VRM worden geactiveerd. Omschakelen tussen beide VRM, gebeurt door vervolgens op de
VRM te drukken. Instellen van de afstand van de VRM gebeurd door het verstellen van de [MULTI]-
knop
Trackball:
Selecteer de [VRM]-functie rechtsonder op het scherm.
[VRM1/VRM2] zal verschijnen op het scherm. De [VRM]-functie zal de afstand van de radar tot de
VRM tonen.
Uitschakelen van de VRM:
Paneel:
Houdt de [VRM1/VRM2]-toets ingedrukt om achtereenvolgens VRM1 en VRM2 uit te schakelen.
Trackball:
Selecteer de [VRM] rechtsonder op het scherm en klik op [ENTER].
35
7.4.3 Peillijnen (EBL=Electronic Bearing Lines) [EBL1/EBL2].
De radar biedt de mogelijkheid om twee peillijnen te gebruiken.
EBL1 en/of EBL2 gebruiken:
Paneel:
Druk op de [EBL]-toets om de EBL functie in te schakelen, bij een 2e keer drukken op deze toets zal
ook de 2e EBL worden geactiveerd. Omschakelen tussen beide EBL, gebeurt door vervolgens op de
EBL te drukken. Instellen van de hoek van de EBL gebeurd door het verstellen van de [MULTI]-knop
Trackball:
Selecteer de [EBL]-functie rechtsonder op het scherm.
[EBL1/EBL2] zal verschijnen op het scherm. De [EBL] functie zal de hoek van de EBL tov de radar
tonen bij relatieve (R)-weergave. Voor de werkelijke waarde van de EBL (T)-dient een GPS-kompas
aangesloten te zijn.
Uitschakelen van de EBL:
Paneel:
Houdt de [EBL1/EBL2]-toets ingedrukt om achtereenvolgens EBL1 en EBL2 uit te schakelen.
Trackball:
Selecteer de [EBL] rechtsonder op het scherm en klik op [ENTER].
36
7.4.4 Parallellijnen (P-line)
De radar biedt de mogelijkheid om twee onafhankelijke parallellijnen te gebruiken. Deze lijnen kunnen
gebruikt worden om bijvoorbeeld een afstand te meten aan bakboord en stuurboord.
P-LINE1 en/of P-LINE2 gebruiken:
Druk op de [P-LINE]-toets om de P-line functie in te schakelen, bij een 2e keer drukken op deze toets
zal ook de 2e P-line worden geactiveerd. Omschakelen tussen beide P-lijnen, gebeurt door
vervolgens op de [P-LINE]-toets te drukken. Instellen van de afstand van de P-lijnen gebeurd door
het verstellen van de [MULTI]-knop
Trackball:
Selecteer de [P-line]-functie rechtsonder op het scherm.
[P-line1/P-line2] zal verschijnen op het scherm. De [P-line] functie zal de afstand van de P-line tov
de radar tonen
Uitschakelen van de P-line:
Paneel:
Houdt de [P-LINE]-toets ingedrukt om achtereenvolgens P-line1 en P-line2 uit te schakelen.
Trackball:
Selecteer de [P-line] rechtsonder op het scherm en klik op [ENTER].
37
7.5 Nagloeisporen (trails).
Trails kunnen gebruikt worden om de snelheid en vaarrichting van andere schepen te bekijken. Deze
radar heeft een aantal unieke eigenschappen rondom de trails-functie:
1. Trails worden continue bewaard in het geheugen van de radar. Dit betekend dat als men de trails
uitgeschakeld heeft en men vervolgens de trails van de laatste 3 minuten wilt zien, deze direct
getoond worden.
2. De radar biedt de mogelijkheid om relatieve (R) of werkelijke (T) trails te tonen. Wel is minimaal
een GPS kompas nodig voor werkelijke (T) trails.
Relatieve trails:
1. De trails worden relatief getoond t.o.v. de positie van het eigen schip.
2. De gebruiker kan eenvoudig zien of een ander schip hem nadert of niet.
3. Als het eigen schip vaart, worden ook sporen getoond achter objecten die zich niet verplaatsen
(land en boeien).
True trails:
1. De werkelijke afgelegde weg van andere objecten wordt getoond.
2. De gebruiker kan eenvoudig de koers en snelheid bepalen van andere objecten.
3. Er worden geen nagloeisporen getoond achter niet bewegende objecten (land en boeien).
True motion Trails: Relative Motion Trails:
Land
Ship
Trail
Land
Trail
Ship
Kies de juiste kleurencombinatie tussen de radarecho’s en de nagloeisporen. Verkeerde
kleurcombinaties kan lijden tot verstoorde weergave voor de gebruiker, waardoor zijn
aandacht te veel getrokken wordt naar de nagloeisporen t.o.v. de radarecho’s
38
TRAILS gebruiken:
Trackball:
Kies [TRAILS] linksonder op het scherm, en druk op [ENTER] om de trails te tonen.
De lengte van de trails kan men instellen door meerdere keren op [ENTER]-toets te
drukken.
Trails uitschakelen:
Trackball:
Kies [TRAILS] en houd de [ENTER]-toets ingedrukt.
Omschakelen tussen relatieve en werkelijke trails:
Trackball:
Kies [R/T] linksonder op het scherm, naast [TRAILS]. U kunt schakelen tussen relatieve [R] of
werkelijke [T] trails.
39
7.6 Voorspellingslijnen (vector).
Zodra er een GPS-kompas of 2x (D)GPS-antennes zijn aangesloten op de JMR-611, kan de radar
naast de docking informatie ook 2 koersvoorspellende lijnen (prediction vectors) tonen. In geval van
2x (D)GPS antennes, dienen deze wel op ruime afstand van elkaar gemonteerd te zitten. Deze
afstand dient minimaal zo’n 90 meter te zijn.
1 2 3 4
1: Schip vaart rechtuit en er is geen stroming of wind van invloed op het schip.
2: Schip drift naar stuurboord, omdat er van bakboord wind of stroming aanwezig is.
3: Schip gaat rond rondom haar eigen as.
4: Schip vaart door een bocht en het achterschip wordt hierdoor naar buiten gedrukt
Let op
- De nauwkeurigheid van de voorspelde positie van het eigen schip is afhankelijk van de
nauwkeurigheid en positie van de sensoren
- Daarnaast is ook de onderlinge afstand tussen de (D)GPS sensoren van grote invloed
op de nauwkeurigheid. Hoe groter de afstand, hoe beter deze functie zal functioneren
- Tussentijdse nieuwe invloeden zoals stroming en wind die nog op kunnen treden tussen
het moment van berekenen van de voorspelde positie, zijn uiteraard niet meegenomen
in de berekening
- Hoe langer de tijd gekozen wordt van de voorspelling, hoe lager de nauwkeurigheid zal
zijn
40
OFF
5sec
10sec 20sec 30sec ..sec
15min
Eigen koersvoorspellende vectoren gebruiken:
Paneel:
Druk op de [OWN VECT]-toets om de eigen koersvoorspellende lijnen te activeren en in lengte te
variëren. Iedere keer dat de [OWN VECT]-toets wordt ingedrukt worden de lijnen langer tot de
maximale lengte aan toe. Stel de lijnen zo is dat deze voor de betreffende omstandigheden de juiste
lengte hebben.
Trackball:
Kies [VECTOR] links of rechtsboven in het scheepsinfo (own ship) venster.
Eigen scheepsvector uitschakelen:
Paneel:
Houdt de [OWN VECT]-toets ingedrukt.
Trackball:
Kies [VECTOR] en houdt de [ENTER]-toets ingedrukt
41
7.7 Randinformatie.
7.7.1 Bochtaanwijzer (ROT) en roerstandaanwijzer (rudder).
Bovenin worden de bochtaanwijzer en roerstandaanwijzer weergegeven, mits deze het juiste signaal
kunnen aanbieden aan de radar. Indien een Alphapilot (rivierpiloot) is aangesloten, zal ook de stand
en mode van de rivierpiloot getoond worden dmv een driehoek in de bocht- of roerstandaanwijzer dit
afhankelijk van de modus van de piloot.
Procedure bochtaanwijzer wijzigen:
Trackball:
Druk op de [MENU] toets.
3.Settin
g
s
2.Rate of turn
30-0-30 / 90-0-90 / 300-0-300
7.7.2 Radarbeeld bovenin vergroten of verkleinen
Links en rechtsboven kan de radar extra scheepsinformatie tonen. Als deze vensters worden
ingeschakeld zal het radarbeeld automatisch een stukje kleiner worden.
Scheepsinformatie inschakelen:
Trackball:
Kies [< of >] links of rechtsboven en druk [ENTER]-toets. Beide venster links en rechtsboven zullen
tevoorschijn komen of verborgen worden.
42
7.7.3 Informatie linksboven en rechtsboven.
Afhankelijk van de aangesloten apparatuur kan men links- en rechtsboven kiezen voor weergave van:
Echolood 1, echolood 2 en snelheid (SOG) van de GPS-antenne of
GPS-kompas
De positie van het eigen schip, mits een GPS-antenne of GPS-kompas
is aangesloten
Snelheidsinformatie (docking) van het eigen schip, mits 2x (D)GPS of
GPS-kompas is aangesloten
Diverse AIS informatie, mits AIS en GPS-kompas zijn aangesloten.
De lijst met scheepsnamen is gesorteerd op afstand van het eigen
schip, het schip welke zich het dichtsbij bevindt, wordt bovenin de lijst
getoond
Diverse scheepsgegevens:
Eigen scheepsvectoren met de lengte van de lijnen
Trip meter, druk op [ENTER] om te resetten
Tijd
Heading van GPS-kompas of 2x (D)GPS
Snelheid van GPS-antenne of GPS-kompas
Koers van GPS-antenne of GPS-kompas
Echolood
Windinformatie van windsensor. De windrichting en windsnelheid in
Beaufort (BFT).
43
7.7.4 Datum & tijd instellen.
Trackball:
Druk op de [MENU] toets.
5.Date/Time Settin
g
1.Time Zone Settin
g
Stel de ti
j
dszone in tov UTC
2.Local Date Stel de
j
uiste datum in
3.Local Time Stel de
j
uiste ti
j
d in
7.7.5 Meten met de cursor.
Als de cursor binnen het radarecho venster is, wordt onderstaand symbool getoond van de cursor.
Rechts boven heeft men een uitlezing van de afstand en hoek van de cursor ten opzichte van de
radar.
44
7.8 Scheepsomtrek en scheepsconfiguratie.
7.8.1 Eigen scheepssymbool (own mark).
De radar heeft de mogelijkheid om de omtrek van het eigen schip en één of meerdere bakken te
tonen.
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
6.OwnMark
1.Filled Voor een op
g
evuld ei
g
en scheepsomtrek
2.Radar Targets on top Om de radarecho’s bovenop het eigen scheepssymbool
weer te
g
even
3.Profile Model van het schip
1.Own Ship Kies de
j
uiste vorm van de boe
g
van het ei
g
en schip
Off / Rectan
g
le / Penta
g
on
2.2nd Ship Schakel een bak aan of uit en kies de juiste vorm van de
boe
g
Off / Rectan
g
le / Penta
g
on
3.3rd Ship
Profile Model van het voorschip van een 3e bak
Dimension
A
fmetin
g
en van een 3ebak
Position Positie van de 3ebak t.o.v. het ei
g
en schip
4.4th
10th Ship
4.Ship Dimension
1.Own Ship Kies de
j
uiste vorm van de boe
g
van het ei
g
en schip
Dimension Beam = breedte van het schip
Len
g
th = len
g
te van het schip
Radar Antenna X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
GPS1 X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
GPS2 X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
2.2nd Ship Kies de
j
uiste vorm van de boe
g
van het ei
g
en schip
Dimension Beam = breedte van het schip
Len
g
th = len
g
te van het schip
Radar Antenna X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
GPS1 X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
GPS2 X = afstand vanaf het achterschip
Y = afstand vanaf bakboordzi
j
de
Position X = afstand van de bak vanaf het achterschip
Y = afstand van de bak vanaf bakboordzi
j
de
45
7.8.2 Scheepsconfiguratie/koppelverband (ship configuration)
De radar heeft diverse mogelijkheden voor schepen die door het samenstel daarvan beschikken over
meerdere radars en/of GPS-antennes die met elkaar zijn verbonden. Denk hierbij aan
koppelverbanden of andere schepen die een samenstel vormen van één of meerdere bakken. Deze
functie moet wel in het service menu worden vrij geschakeld
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
7.Ship confi
g
1.Off
2.FLES *
3.BAK BB *
4.BAK SB *
5.RDR S BAKB *
6.RDR S BAKS *
* De tekst kan afwijken afhankelijk van de ingestelde tekst.
46
7.9 Alarmen.
7.9.1 Accepteren alarm zoemer [ALARM ACK].
Als een alarm aanwezig is op de radar, zal de zoemer van het bedieningspaneel afgaan en zal onder
in de monitor een venster getoond worden met de tekst van het corresponderende alarm. Door het
accepteren van het alarm zal de zoemer stoppen. Als de alarmconditie verdwenen is, zal het
alarmvenster op de monitor verdwijnen. Als er meerdere alarmcondities aanwezig zijn, dient men
evenzoveel maal het alarm te accepteren.
Paneel:
Druk op de [ALARM ACK]-toets.
Trackball:
Selecteer het [ALARM] venster.
Zie het hoofdstuk over de alarmering met betrekking tot welke alarmen aanwezig kunnen zijn.
7.9.2 Buzzer volume.
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
3.Settin
g
1.Buzzer level
Off / 1 / 2 / 3
47
7.10 AIS
7.10.1 AIS functies
Door de koppeling van een AIS en GPS-kompas, heeft de radar diverse mogelijkheden om AIS
gegevens weer te geven.
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
4.AIS Settin
g
1.
A
IS Function Zet de AIS functie aan of uit
2.AIS S
y
mbol Displa
y
Schakel de AIS s
y
mbolen aan of uit
3.Vector Schakel de vectoren aan of uit en stel de len
g
te in
4.Special AIS S
y
mbol Schakel de speciale AIS s
y
mbolen aan of uit
5.AIS Inte
g
ration Toekomsti
g
e toepassin
g
7.10.2 AIS scheepsnamen.
Trackball:
Kies [< of >] links of rechtsboven tot het AIS-venster wordt getoond.
Er zal een lijst getoond worden met scheepsnamen, gesorteerd op afstand. Aanvullende informatie is
op te vragen door op de betreffende scheepsnaam te klikken. Door het drukken op [< of >] worden
andere schepen getoond.
Let op
- Door de opbouw van het AIS-systeem zal het enige tijd duren voordat van alle
scheepsgegevens van de schepen die zich in de buurt bevinden beschikbaar zijn. Bij
normale omstandigheden kan dit maximaal 15 minuten zijn. Hierdoor kan het dus enige
tijd duren voordat de lijst op de radar compleet is met AIS doelen die zich in de omgeving
bevinden
- Om de AIS-symbolen op de juiste positie in de radar te tonen, dient wel de positie van
het GPS-kompas aan boord van het eigen schip juist ingesteld te zijn.
- Indien de gegevens van een ontvangen AIS-doel niet correct is ingevoerd, zal het
voorkomen dat het AIS-symbool niet op de juiste positie op het scherm getoond wordt
- De radar berekent continue de positie van de targets tussen de ontvangstinterval. Bij
iedere omwenteling wordt de positie geüpdate door berekening van de COS/SOG en/of
heading
- De radar kan intern in het geheugen 1000 AIS-targets ontvangen/bewerken. Echter
kunnen er maximaal 100
g
etoond worden op het scherm
48
Naar 1
e
pagina
Naar vorige menu
Naar volgende
pagina
Naar vorige
pagina
Schip selecteren
Naar volgende menu
Op het scherm zijn de volgende symbolen zichtbaar:
Links of rechtsboven heeft men de mogelijkheid om een lijst te tonen met AIS doelen.
7.10.3 AIS scheepsnamen tonen
Trackball:
Kies [< of >] links of rechtsboven en druk [ENTER]-toets. Beide venster links en rechtsboven zullen
tevoorschijn komen of verborgen worden.
Omschrijving Symbool AIS informatie links of rechts-
boven
AIS doel zonder heading
Informatie.
AIS doel met heading
informatie.
AIS doel met blauw bord.
AIS doel met snelheid.
AIS doel die op het scherm
geselecteerd is mbv de cursor.
49
7.11 Beeldopname
De radar heeft de mogelijkheid om complete beelden op te slaan op het interne geheugen van de
radar en op een CF-card. Beelden die opgeslagen worden op het interne geheugen van de radar,
worden na een bepaalde tijd overschreven door nieuwe beelden. Beelden op CF-card blijven wel
beschikbaar en worden niet overschreven
Druk op de [MENU]-toets.
8.Next
1.Screen Capture Settin
g
1.Select Card Slot Stel card slot in waarin CF-card adapter is
g
eïnstalleerd
Slot-1 / Slot-2
2.Save file Bewaar foto op CF-card
3.Erase file Wis foto van CF-card
4.Capture mode Stel in of de beelden automatisch of handmatig moeten
worden op
g
esla
g
en op intern
g
eheu
g
en of CF-card.
OFF / Manual / Auto-1 /
A
uto-2
5.Auto Capture interval Stel de interval in waarmee de beelden worden op
g
esla
g
en
1-999 min (Auto-1)
15-999 sec
(
Auto-2
)
6.Auto file erase Stel in of bestanden moeten worden overschreven als het
g
eheu
g
en vol is
Off / On
Manual mode:
In de manual mode wordt er alleen een opname van het scherm
gemaakt als er op de [Capture] toets gedrukt wordt, deze wordt
weggeschreven naar het geheugenkaartje.
Auto 1 mode:
In de auto-1 mode worden opnames continue weggeschreven
naar het geheugen kaartje. De kortste interval bedraagt 1 minuut.
In de auto-2 mode worden opnames continue weggeschreven
naar het interne geheugen van de radar. De kortste interval in
deze mode is 15 seconde. Als er op de [Capture] toets gedrukt
wordt, wordt het interne geheugen gekopieerd naar het geheugen
kaartje. De tekst “Copying” zal onderin zichtbaar zijn terwijl de
bestanden uit het interne geheugen van de radar worden
gekopieerd naar de CF-kaart.
50
7.12 CF-card
De radar is voorzien van 2 sloten waar een CF-card in geplaatst kan worden
Invoeren en verwijderen van CF-card
Verwijder de rubberen bescherming en bekijk het card-slot (zie afbeelding hieronder)
Backside of the processor unit
Upper stage : card slot 2
Lower stage : card slot 1
12
Card slot 2 eject button
Card slot 1 eject button
Plaats de CF-card adapter recht in het slot zoals hierboven getoond. Als de CF-card adapter scheef
wordt geplaatst, kan er schade ontstaan.
Plaats de CF-card adapter in slot 1 of 2. Stel via het menu in, in welk slot de CF-card is geplaatst.
Druk de CF-card adapter goed in het slot, totdat de uitwerptoets omhoog komt.
Om de CF-card te verwijderen, eenvoudig de uitwerptoets indrukken
Plaats de rubberen afdichting weer terug
8.Next
3.Format Card
1.Select Card Slot Kies in welk slot het CF-card is
g
eïnstalleerd
2.Format Formatteer de CF-card
Let op
- Verwijder nooit het geheugen kaartje als er naar toe geschreven wordt, hierdoor kan
het geheugenkaartje defect raken. Het wordt aanbevolen om de radar daarom geheel
uit te schakelen
51
7.12 Navigatielijnen en symbolen
Door de radar aan te sluiten op een GPS-kompas is het mogelijk om lijnen en symbolen in de radar te
tekenen. Hierdoor kan men een heel eenvoudige kaart maken met een beperkt aantal lijnen en
symbolen. Dit is o.a. een erg handige functie voor veerdiensten en mosselvaartuigen.
Item Aantal
Verschillende markeringen 29
Verschillende lijnen 3
Verschillende kleuren 7
Druk op [MENU].
8.Next
4.Nav Information
1.Edit User Map
1.Make with cursor Maak een markering door het kiezen van de positie mbv de
cursor
1.T
y
pe Kies een t
y
pe s
y
mbool of li
j
n
2.Color Kies een kleur voor de li
j
n of s
y
mbool.
Plaats de cursor op de juiste positie en druk [Enter] om een
symbool te plaatsen. Druk voor een lijn nogmaals op [Enter].
Ga naar het laatste punt en druk [Enter] om een groep van
li
j
nen te beëindi
g
en
2.Make with L/L Maak een markerin
g
door het invoeren van een Lat/Lon
g
1.T
y
pe Kies een t
y
pe s
y
mbool of li
j
n
2.Color Kies een kleur voor de li
j
n of s
y
mbool.
3.L/L Voer een positie
(
lat/lon
g)
in voor de
j
uiste positie
4.Enter
5.Nav line input Nav Mark input
3.Move Li
j
n verschuiven
4.Delete S
y
mbool of li
j
n uit het
g
eheu
g
en van de radar te wissen
5.Insert/Move Vertex Li
j
n delen of knoppunt van een li
j
n te verschuiven
6.Delete Vertex Twee li
j
nen samenvoe
g
en tot één li
j
n
7.DEL b
y
T
y
pe/COL Wissen van alle s
y
mbolen per t
y
pe of kleur
8.Remain Point
A
antal punten dat no
g
g
etekend kan worden
2.Shift Kaart verschuiven als deze niet overeenkomt met ware
positie
3.Shift Clear Verschuivin
g
opheffen
4.Mark displa
y
settin
g
Selectie maken uit te tonen s
y
mbolen of kleuren
1.Displa
y
mark t
y
pe Selectie van te tonen s
y
mbolen of li
j
nen
2.Displa
y
mark color Selectie van te tonen kleuren
3.Mark size Stel de
g
rootte van de te tonen s
y
mbolen in
5.File Operations Bestanden opslaan/verwi
j
deren van CF-card
1.Select card slo
t
Kies card-slot
2.Load mode Data aan een bestand toevoegen (add) of te overschrijven
(
overwrite
)
3.Load Bestand inlezen van CF-card
4.Unload Bestand van het interne
g
eheu
g
en verwi
j
deren
5.Save Bestand bewaren op CF-card
6.Erase Bestand wissen van CF-card
7.File mark displa
y
Bestand tonen
6.Next
1.Own Ship Position
Stel een vaste positie in voor een vaste radarinstallatie
2.Geodetic Kies het
j
uiste
g
eodetische s
y
steem
(
WGS-84 voor GPS
)
3.Own Ship Headin
g
Kies een vaste headin
g
bi
j
een vaste radarinstallatie
52
7.14 Gebruikers instellingen.
De radar heeft de mogelijkheid om profielen aan te maken voor verschillende gebruikers. Hierdoor
kan de gebruiker heel eenvoudig zijn eigen voorkeursinstellingen op het scherm tevoorschijn halen.
Er kunnen maximaal 5 verschillende profielen aangemaakt worden.
Procedure:
Druk op de [MENU]-toets.
8.Next
2.User settin
g
1.Load user settin
g
Kies één van de voorin
g
estelde
g
ebruikersinstellin
g
en
2.Save user setting Kies onder welke naam de huidige instellingen bewaart
moeten worden. De omschri
j
vin
g
kan hier worden aan
g
epas
t
3.Erase user settin
g
Wis één van de voorin
g
estelde
g
ebruikersinstellin
g
en
Druk op de [MENU]-toets om het menu te verwijderen.
Er zijn 5 profielen voor gedefinieerd, die kunnen naar wens worden gewijzigd.
53
7.15 Tracklijn
De radar heeft de mogelijkheid om tracklijnen van het eigen schip op te slaan. Het maximaal aantal
punten per tracklijn bedraagt 7.000 punten.
Trackball:
Druk op de [MENU]-toets.
8.Next
6.Own track
1.Plot interval Stel de interval in van de trackpunten
Off, 3, 5, 10sec, …. 60min
0.1, 0.2, 0.3, ….10km
Kies “OFF” om de tracklijn uit te schakelen
Kies het aantal seconden
Kies het aantal
(
kilo
)
meters
2.Plot color Stel de kleur in van de track
3.Displa
y
own track color Stel in welke kleur track wordt
g
etoond
4.Delete own track Wis een ei
g
en track
5.File operations
1.Select Card Slot Kies slot waar CF-card in is
g
eïnstalleerd
2.Load mode Laad een track van de CF-card
3.Load Laad een track van de CF-card
4.Save Bewaar een track op de CF-card
5.Erase Verwi
j
der een track van de CF-card
6.File Own track displa
y
54
8.0 Werkelijke en valse echo’s.
De rol van de radaroperator is het interpreteren van de beelden op het scherm en daarmee het
vaartuig zo veilig mogelijk te laten manoeuvreren. Daarom is het van groot belang dat de operator de
mogelijkheden van het apparaat zeer goed begrijpt alvorens met behulp van deze radar te navigeren.
Het is aan te raden om op heldere dagen de beelden op het scherm goed te vergelijken met de
werkelijke objecten rondom het vaartuig, om zo het radarscherm goed te leren interpreteren.
De radar wordt gebruikt om de koers van zowel het eigen als andere vaartuigen te controleren, om de
positie van boeien en andere navigatiepunten te bepalen wanneer het vaartuig een haven binnen
loopt, om de positie van het eigen vaartuig te bepalen ten opzichte van het vaste land en om de
positie en beweging van objecten op het scherm te bepalen en te volgen bij slecht zicht. Dit hoofdstuk
behandelt de interpretatie van het radarscherm.
8.1 Het zichtbereik van de radar.
Radargolven hebben de eigenschap zichzelf over het wateroppervlak voort te bewegen. Deze
eigenschap is afhankelijk van de luchtlaag waar de golven zich door bewegen. Bij normale
voortbeweging is het zichtbereik van de radar (D) ongeveer 10% langer dan optisch zichtbereik.
D= 2.23 h1 + h2 (nm) h1: hoogte van
de radarscanner ten opzichte van de
waterspiegel (m) h2: hoogte van het object
ten opzichte van de waterspiegel (m)
Hierboven een voorbeeld: waarbij is uitgegaan van een hoogte van de radarantenne van 10 meter
boven de waterspiegel. Indien het zichtbereik van de radar 64 NM is, moet de hoogte van het te
observeren object minstens 660 m hoog of hoger zijn. Als de hoogte van het te observeren object
10m is, is het zichtbereik van de radar 15nm. Let wel dat het maximale bereik van de radar
afhankelijk is van de grootte van het object, van de weersomstandigheden en uiteraard van het
ingestelde bereik.
55
Wal getoond op radar
8.2 De kracht van de reflectie van het object.
De kracht van de echo van het te observeren object hangt af van de hoogte, de vorm, de omvang en
het materiaal van het object. Vooral de weergave van kustlijnen op het scherm worden beïnvloedt
door de vorm en de objecten op het land. Indien men langs een lage kustlijn vaart, dient men
rekening te houden met het feit dat de echo’s op het scherm van hogere objecten aan de kust kunnen
zijn en niet de werkelijke kustlijn.
8.3 Golfslag.
Bij golfslag in het water, verschijnt een breed, helder vlak in het midden van het scherm. Hoe hoger
de golven zijn, hoe sterker hun echo wordt weergegeven op het beeld. De stroming van het water kan
onder sommige omstandigheden zelfs worden weergegeven zoals een zwakke oeverlijn.
8.4 Valse echo’s.
Hieronder volgt een lijst van voorbeelden van valse echo’s, dat wil zeggen dat er objecten op het
scherm verschijnen die er in werkelijkheid niet zijn.
8.4.1 Schaduweffect
Het kan voorkomen dat de radar op een dergelijke manier is gemonteerd, dat er sprake is van een
dode hoek. Hierdoor worden objecten die in de richting daarvan liggen niet weergegeven op het
scherm. Om te controleren of er een dergelijk schaduwgebied in het bereik van de radar ligt, kan men
het scherm checken op de weergave van golfslag. Daar waar de golfslag ten allen tijde dun of niet
zichtbaar is, kan een gebied met schaduweffect van nabije objecten op het vaartuig zijn. Het is aan te
bevelen om in de gaten te houden in welke richting de radar dit schaduweffect weergeeft.
8.4.2 Zijbundel effect
Door de eigenschap van de antenne is het mogelijk dat er naast de ontvangen echo’s ook kleinere
echo’s getoond worden. Dit wordt veroorzaakt doordat de antenne niet alleen de echo’s ontvangt die
haaks op de antenne staan, maar ook echo’s die schuin staan t.o.v. da antenne. Hieronder wordt
getond welk effect zichtbaar is
56
8.4.3 Valse schaduw door dubbele reflectie
Indien een object zich nabij het eigen vaartuig bevindt, kan dit object tweemaal weergegeven worden
op het radarscherm. De ware weergave komt direct van het object af; de valse weergave ontstaat
door weerkaatsing van de echogolven van het object vanaf een object op het eigen vaartuig, zoals de
schoorsteen. De valse weergave komt uit de richting van het object op het eigen vaartuig.
8.4.4 Onregelmatige radiogolfpropogatie
Het maximale bereik van de radar is afhankelijk van de hoogte van de antenne en het object. Als er
een daling in de zeespiegel voorkomt door bepaalde atmosferische omstandigheden, kan het
gebeuren dat de radargolven onregelmatig gepropageerd worden door de waterspiegel, waardoor
objecten ver van het eigen vaartuig weergegeven kunnen worden.
Bijvoorbeeld, als de radar is ingesteld op een bereik van 6nm met een pulsfrequentie (PRF) van
1560Hz, wordt de eerste puls gereflecteerd vanaf een object van 52nm of verder weg, en wordt
ontvangen op het moment dat de volgende puls uitgezonden werd. De valse echo wordt dan gevormd
op een plek die 52nm dichterbij is dan het werkelijke object. Indien een valse echo op het scherm
verschijnt met een afstand van 5nm, is de werkelijke afstand 5+52=57nm.
Als de radar is ingesteld op een bereik van 1.5nm met een PRF van 2080Hz, kan een valse echo
ontstaan die ongeveer 39nm dichterbij is dan de werkelijke afstand. Dit type valse echo’s kan
ingeschat worden door de verandering in de weergave van de afstanden van de echo’s waar te
nemen tijdens het veranderen van het bereik tussen 2, 4 en 8km en daarmee het veranderen van de
PRF.
8.3.5 Indirecte echo veroorzaakt door meervoudige reflectie
In het geval dat een gebouw of een groot schip met een groot verticaal oppervlak zich in de buurt van
het eigen vaartuig bevindt, kan dit een meervoudige reflectie van het object veroorzaken. In dit geval
is de meest nabije weergave de werkelijke weergave. De valse echo’s worden getoond met dezelfde
interval als de afstand tussen het eigen schip en de echo.
57
8.3.6 Interferentie van een andere radar
Indien een andere radar met eenzelfde zendfrequentie als de eigen radar komt, zal er een
radarinterferentie patroon op het scherm verschijnen. De interferentie kan verschillende gestippelde
lijnpatronen aannemen. Gezien de patronen van deze interferentielijnen, kunnen deze gemakkelijk
onderscheiden worden van werkelijke weergave van objecten.
58
9.0 Specificaties
9.1 Specificaties JMR-611 rivierradar
(1) Type of Emission P0N
(2) Display type PPI method, vertically long display
(3) Display panel Radar video effective diameter of 270mm (min)
(4) Range Scale 0.15, 0.3, 0.5, 0.8, 1.2, 1.6, 2, 4, 8, 16 and 32km
(5) Range Resolution Less than 15m
(6) Minimum Detective Range Less than 15m
(7) Range Accuracy Within ±1.5% of range in use or ±5m
(8) Bearing Accuracy Less than 1°
(9) Bearing Indication Relative Motion mode: Head-up/North-up
(10) Ambient Condition According to IEC60945
Temperature
Scanner: -25 to +55
(Storage Temperature:+70)
Other Unit except Scanner: -15 to +55
Relative Humidity: 93% at +40
Vibration: 2 to 13.2Hz, amplitude ±1mm ±10%
13.2 to 100Hz, Gravity acceleration 0.7m/s2
Velocity of the wind: 27.8m/s(54kt)
(11) Power Supply Input +24VDC
(12) Power Consumption Approx. 400W (In maximum wind velocity)
(13) Power Supply Voltage +24VDC –10/+30%)
(14) Pre-heating Time Approx. Within 1min30sec
59
9.2 Specificaties Scanner unit (NKE-387)
(1) Dimensions Height 427mmSwing Circle 2230mm
(2) Mass Approx. 34kg
(3) Polarization Horizontal Polarization
(4) Directional Characteristic Horizontal Beam Width: 1.0 (-3dB width)
Vertical Beam Width: 29 (-3dB width)
Sidelobe Level: Horizontal Below –26dB (within 10)
Below –32dB (outside 10)
Vertical Below -25dB
(5) Revolution Approx. 24/36/48 rpm
(6) Peak Power 4.9kW
(7) Transmitting Frequency 9410 30MHz
(8) Transmitting Tube MAF1562R
(9) Pulse width/Repetition Frequency
0.1 - 1.6km 0.05S/4000Hz
1.6km 0.05S/4000Hz 0.1S/2000Hz
2km 0.05S/4000Hz 0.1S/2000Hz
4km 0.1S/2000Hz 0.3S/2000Hz
8km 0.3S/2000Hz 0.6S/1000Hz
16 - 32km 0.6S/1000Hz
(10) Duplexer Circulator + Diode Limiter
(11) Mixer MIC Front End
(12) Intermediate Frequency Amplifier Intermediate Frequency: 60MHz
Receiver characteristic = Logarithmic receiver
(13) Overall Noise Figure 7.5 dB (Average)
60
9.3 Specificaties Display & processor unit
(1) Mounting Table mounting
(2) Video Output RGB, H-sync and V-sync (SXGA)
(3) Range 0.1, 0.2, 0.3, 0.4, 0.5, 0.8, 1.2, 1.6, 2, 4, 8, 16, 32km
(4) Range Rings 0.025, 0.05, 0.1, 0.1, 0.1, 0.2, 0.2, 0.4, 0.4, 1, 2, 4, 8km
(5) Variable range marker Digital read-out on the screen (4 characters) 2 kinds of VRM
(6) EBL Digital read-out on the screen (4 characters) 2 kinds of EBL
(7) Cursor Range, Bearing, and Lat./Lon.
(8) Dimension Processing Keyboard
Height: approx. 170mm 45mm
Width: approx. 360mm 290mm
Depth: approx. 340mm 123mm
(9) Mass Processing Keyboard
approx. 6.9kg 1.0kg
(10) Tune mode Auto/manual mode
(11) STC only manual mode
(12) FTC only manual mode
(13) IR 3 levels
(14) Bearing scale 360°scale graduate at intervals of 1°
(15) Ship’s heading marker Electric flash line suppressible while pushing key
Ship’s stern marker can be displayed.
(16) P-Line 2 Parallel line
(17) Off center 3steps +60%,40%,20% of effective radius.
(18) Trails Relative trails / True trails
Trails length: OFF/2 scans/15/30sec/1/2/3/4/5/6min and continuation.
Any time possible to select the requested length
(19) Pulse length short/long (2, 4, 8km)
(20) Expansion OFF/FAIR/STRONG
(21) display color Radar echo: 16 level (yellow, green, amber, white)
Background (PPI): black, blue, dark gray
Background (outside of PPI): black, gray, dark gray, bright blue
Trails: 16 level (yellow, amber, white, bright blue, green)
Character/Dial: green, amber, white, yellow,
VRM1/VRM2: cyan, green
Own ship mark/ other ship mark: cyan, gray, magenta, green, white
61
9.4 Specificaties Input signal
(1) Navigation equipment IEC61162-1/2
L./L: GGA>RMC>RMA>GNS>GLL
COG/SOG: VTG>RMC>RMA
TIME: ZDA
TRIOP: VLW
ROT: ROT
RUDDER: RSA
AUTOPILOT: APB
(2) signal for bearing HEADING: THS>HDT>HDG>HDM>VHW
(3) Depth DPT>DBS>DBK>DBT
(4) AIS ALR,VDM
INLAND AIS sentence
(5) Rate of turn ROT 20mV/degrees: 30-0-30, 90-0-90. 300-0-300
(6) Rudder RSA 20mV/degrees: 90-0-90
(7) Transmit Trigger low impedance
(8) RADAR video 50 ohm matching
(9) Bearing pulse Open collector
(10) Ship’s heading signal Open collector
9.5 Specificaties Output signal
(1) The signal for Slave Display TIY, VD, BP (2048 pulse), BZ
(2) Navigation information RADAR system data: RSD
Own ship data: OSD
(3) External alarm Point-of-contact signal normal close. Max current : 200mA.
(4) 2ND monitor Analog RGB HD 15pin connector 1pcs
(DVI connector 1pcs.)
(5) AIS ACK
(6) LAN 100Mbps(100BACE-TX)
Radar screen UDP/IP Multi cast.
Sweep/quadrant /full screen/block
Radar control TCP/IP Uni cast
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61

JRC JMR-611 series Handleiding

Type
Handleiding