Haba 4732 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
Copyright - Spiele Bad Rodach 2010
Mimic Memo · Mémo Mimique · Mimiek memo
Memo-Mímico · Memo Mimo
L
e
r
n
s
p
i
e
l
z
u
r
M
u
n
d
-
u
n
d
L
i
p
p
e
n
m
o
t
o
r
i
k
19
ENGLISH
Contents
1 monkey
16 green animal cards
16 blue animal cards
24 banana cards
1 mirror card
1 die
Set of game instructions
banana cards
green animal cards blue animal cards
40
FRANÇAIS
Poser les cartes bleues au milieu de la table, faces visibles et bien
accessibles à tous.
Un joueur prend les cartes vertes, regarde discrètement ce qu’il y a sur la
carte du dessus et imite la grimace qui y est représentée.
Tous les autres cherchent la carte bleue à la grimace correspondante et
posent vite leur main dessus.
Celui qui posera le plus vite sa main sur la bonne carte prend une carte de
banane en récompense. Le joueur qui a fait la grimace prend également
une carte de banane en récompense.
Si aucun joueur n’a posé sa main sur la bonne carte, personne ne
récupère de carte de banane.
C’est ensuite au tour du joueur suivant dans le sens des aiguilles d’une
montre de tirer une carte verte et d’imiter la grimace correspondante.
La partie se termine dès que chaque joueur a fait trois fois une grimace. Le
joueur ou les joueurs qui a/ont récupéré le plus grand nombre de cartes de
banane gagne(nt) la partie.
45
NEDERLANDS
Mimiek memo
Een spel om motorische vaardigheden
van mond en lippen te trainen
Een coöperatief geheugenspel voor 2 - 6 kleine mondacrobaten van 3 - 8 jaar.
Met wedstrijdvariant.
Spelidee: Markus Nikisch
Illustraties: Annet Rudolph
Spelduur: 5 - 10 minuten
46
NEDERLANDS
Lieve ouders, beste opvoeders
in dit grappige en spannende spel wordt uw kind ertoe aangezet de
motorische vaardigheden van mond en lippen te trainen.
Bekijk alvorens met het spel te beginnen met uw kind aandachtig de
afzonderlijke dierenkaarten en doe gezamenlijk de „gekke bekken“ na.
Uw kind kan natuurlijk de spiegelkaart gebruiken om zijn/haar eigen
grimassen zelf te controleren.
Aan het eind van deze handleiding is een beschrijving van de afzonderlijke
mond- en lippenoefeningen opgenomen.
Dit spel vervangt geen logopedische therapie maar kan deze wel onder-
steunen. Als u denkt dat de spraakontwikkeling van uw kind niet „normaal“
verloopt, neem dan a.u.b. contact op met een deskundige instantie zoals
bv.: kinderarts, logopedist, sociaal pediatrische dienst, ziekenfonds of
gezondheidsdienst, die u vakkundig advies kan geven.
Uw uitvinders voor kinderen
47
NEDERLANDS
Spelinhoud
1 aap
16 groene dierenkaarten
16 blauwe dierenkaarten
24 bananenkaarten
1 spiegelkaart
1 dobbelsteen
spelregels
bananenkaarten
groene dierenkaarten blauwe dierenkaarten
48
NEDERLANDS
Spelidee 1: Apentheater
Een coöperatief geheugenspel voor 1 tot 6 kinderen.
Spelvoorbereiding
Leg 15 bananenkaarten op een rij in het midden van de tafel. Zet de aap op
de eerste bananenkaart.
Er zijn 16 verschillende dierenkoppen. Iedere dierenkop komt twee keer
voor: één keer op een blauwe en één keer op een groene dierenkaart. Kies
acht verschillende dierenkoppen uit de blauwe kaarten uit. Zoek vervolgens
dezelfde acht dierenkoppen van de groene kaarten.
Schud alle 16 dierenkaarten en leg de groene dierenkaarten rechts en de
blauwe dierenkaarten links naast de bananenkaarten.
Leg de dobbelsteen en de spiegelkaart klaar. Overgebleven kaarten gaan
terug in de doos.
49
NEDERLANDS
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld.
Het kind dat de gekste bek kan trekken, mag beginnen.
Als jullie het niet eens kunnen worden, begint het jongste kind.
Draai een groene dierenkaart om. Doe gezamenlijk de gekke bek
van het afgebeelde dier na. Draai vervolgens een blauwe kaart om.
Vertonen de beide kaarten dezelfde dierenkop?
Ja?
Geweldig! Je mag beide kaarten pakken en voor je neerleggen.
Nee?
Helaas! Onthou beide dierenkoppen en keer de dierenkaarten weer om.
Gooi vervolgens met de dobbelsteen en zet de aap het overeenkomstige
aantal bananenkaarten vooruit.
Nu is het volgende kind aan de beurt en draait hij/zij twee kaarten om.
50
NEDERLANDS
Einde van het spel
Als jullie alle acht dierenparen hebben gevonden, hebben jullie het spel
gezamenlijk gewonnen. Heeft echter de aap de laatste bananenkaart bereikt
of is hij er overheen gekomen, dan hebben jullie helaas met z’n allen verloren.
Tips:
Om te controleren of jullie de gekke bekken ook echt goed kunnen
nadoen, kan de spiegelkaart worden gebruikt.
Voor het spel kunnen jullie met z’n allen de acht verschillende gekke
bekken van de dierenkaarten nadoen.
Het spel wordt moeilijker als jullie met meer dan acht dierenparen spelen
of minder bananenkaarten gebruiken.
Het spel wordt gemakkelijker als jullie met minder dan acht dierenparen
spelen of meer bananenkaarten gebruiken.
51
NEDERLANDS
Spelidee 2: Wie wordt bananenkoning?
Een spannend geheugenspel voor 2 tot 6 kinderen.
Spelvoorbereiding
Er zijn 16 verschillende dierenkoppen. Iedere dierenkop komt twee keer
voor: één keer op een blauwe en één keer op een groene dierenkaart.
Kies acht verschillende dierenkoppen uit de blauwe kaarten uit. Zoek
vervolgens dezelfde acht dierenkoppen van de groene kaarten.
Schud de acht blauwe dierenkaarten en leg ze verdekt in het midden van
de tafel. Leg de acht groene dierenkaarten open in een cirkel rondom de
blauwe dierenkaarten.
Zet de aap op een willekeurige groene dierenkaart.
Leg de bananenkaarten, de spiegelkaart en de dobbelsteen klaar.
Overgebleven kaarten gaan terug in de doos.
52
NEDERLANDS
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld.Het kind dat de engste bek
kan trekken, mag beginnen. Als jullie het niet eens kunnen worden, begint
het jongste kind. Gooi met de dobbelsteen en zet de aap kloksgewijs het
overeenkomstige aantal kaarten vooruit.
Doe de gekke bek van het dier waarop de aap is terechtgekomen.
Probeer vervolgens de bijpassende blauwe dierenkaart om te draaien.
Heb je de bijpassende dierenkaart omgedraaid?
• Ja?
Geweldig! Je mag als beloning een bananenkaart pakken en voor je leggen.
• Nee?
Helaas! Doe gezamenlijk de gekke bek van het dier op de blauwe kaart na.
Vervolgens keer je de blauwe kaart weer om. Daarna is het volgende kind
aan de beurt en gooit hij/zij met de dobbelsteen.
53
NEDERLANDS
Einde van het spel
Zodra één van de kinderen zijn/haar derde bananenkaart krijgt, heeft deze
speler het spel gewonnen.
Tips:
Om te controleren of jullie de gekke bekken ook echt goed kunnen
nadoen, kan de spiegelkaart worden gebruikt.
Voor het spel kunnen jullie met z’n allen de acht verschillende gekke
bekken van de dierenkaarten nadoen.
Het spel wordt moeilijker als jullie met meer dan acht dierenparen spelen.
Het spel wordt gemakkelijker als jullie met minder dan acht dierenparen
spelen.
Spelidee voor oudere kinderen en grotere groepen
Afgezien van de beide beschreven spelideeën, kunt u ook volgens
onderstaande regels spelen:
54
NEDERLANDS
Leg de blauwe dierenkaarten open en voor iedereen goed bereikbaar in
het midden van de tafel.
Eén van de kinderen krijgt de groene dierenkaarten, bekijkt ongezien de
bovenste kaart en doet de hierop afgebeelde gekke bek na.
Alle anderen zoeken de bij de gekke bek passende blauwe dierenkaart en
leggen snel hun hand erop.
Het kind dat het snelst zijn/haar hand op de juiste kaart heeft gelegd,
krijgt als beloning een bananenkaart. Bovendien krijgt ook het kind dat de
gekke bek heeft getrokken een bananenkaart als beloning.
Als geen enkel kind zijn/haar hand op de juiste kaart heeft gelegd, krijgt
geen enkel kind een bananenkaart.
Daarna is kloksgewijs het volgende kind aan de beurt en mag hij/zij een
groene dierenkaart pakken en de gekke bek nadoen.
Het spel is afgelopen zodra ieder kind drie keer een gekke bek heeft
getrokken. Het kind of de kinderen met de meeste bananenkaarten hebben
het spel gewonnen.
55
NEDERLANDS
De dierenkaarten
De tong zo ver mogelijk naar
de neus uitsteken.
De tong langs de boventanden
wrijven en tegelijk de tong langzaam
van links naar rechts bewegen.
De tong aan de binnenkant
tegen de wang drukken.
De gesloten lippen spits vooruit steken.
56
NEDERLANDS
Met gesloten lippen een
grote grijns maken.
Met de tong langzaam de
langs de bovenlip likken
(mondhoeken niet vergeten).
De tong langzaam in het rond
bewegen en tegelijk langs boven-
en ondertanden wrijven.
De lippen spits en smal maken.
57
NEDERLANDS
De tong langs het gehemelte
van voren naar achteren
bewegen.
De onderlip over de bovenlip leggen.
De tong zo ver mogelijk naar
de kin uitsteken.
De tong langs de ondertanden wrijven
en tegelijk de tong langzaam van links
naar rechts bewegen.
58
NEDERLANDS
Lippen tegen elkaar drukken
en de wangen „opblazen“.
De bovenlip over de onderlip leggen.
Met de tong langzaam
langs de onderlip likken
(mondhoeken niet vergeten).
De tong verschillende keren
ver uitsteken en intrekken.
Bitte alle Informationen aufbewahren!
Please keep all the information!
Veuillez conserver toutes les notices !
A.u.b. alle gegevens bewaren!
¡Por favor, conserve todo el material informativo!
Si prega di conservare tutto il materiale informativo!
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
TL 75736 4/10 Art. Nr. 4732
1 / 1

Haba 4732 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor