Haba 4509 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

15
Habermaaß-spel nr. 4509
Leeuwensterk!
Een wild zoekspel voor 2 - 4 spelers van 5 - 99 jaar.
Spelidee: Wolfgang Dirscherl
Illustraties: Sebastian Coenen
Spelduur: ca. 10 minuten
„Vandaag een grote leeuwenwed-
strijd!“, trompettert de olifant. Terwijl
de apen de laatste wedbriefjes verzamelen,
strekken de giraffes al vol spanning hun nekken uit.
Aan de startstreep staat dadelijk een troep jonge leeuwen klaar. Allemaal
willen ze als winnaar over de eindstreep gaan en zo de nieuwe koning
der dieren worden. Begeleid door het gejuich van de zebra's en het gesis
van de slangen geeft het jachtluipaard het startsein. En dan gaat de
hardloopwedstrijd door de savanne van start.
Spelinhoud
4 leeuwen (in vier kleuren)
1 vierdelig speelbord
20 dierkaarten
12 leeuwenkaarten
2 dierendobbelstenen
spelregels
Spelidee
Wie als eerste de dierkaarten vindt die bij de gedobbelde diercombinatie
horen, mag zijn leeuw over het savanneparcours vooruit zetten. Het doel
van het spel is met zijn/haar leeuw als eerste de leeuwentempel te
bereiken.
als eerste de
leeuwentempel
bereiken
NEDERLANDS
16
Spelvoorbereiding
Leg het speelbord in elkaar.
Iedere speler pakt een leeuw en de drie leeuwenkaarten in de bijbe-
horende kleur. Zet de leeuwen op het eerste veld van het speelbord en
leg de leeuwenkaarten voor je klaar.
Verdeel de 20 dierkaarten naar believen over de tafel.Alle dierkaarten moe-
ten voor alle spelers goed bereikbaar zijn. Leg beide dobbelstenen klaar.
Spelverloop
Iedereen speelt tegelijk. De oudste speler neemt beide dobbelstenen en
gooit ze in het midden van de tafel.
Nu wordt het spannend! Jullie proberen tegelijk en zo snel mogelijk je
leeuwenkaarten op de juiste dierkaarten te leggen. Wat de juiste
dierkaarten zijn, wordt door beide dobbelstenen aangegeven.
Welke dieren vertonen de beide dobbelstenen?
Twee verschillende dieren?
Opschieten! Er liggen in totaal drie dierkaarten waarop de beide
gegooide dieren staan afgebeeld. Probeer ze zo snel mogelijk te
vinden en je leeuwenkaarten erop te leggen. Zodra op de drie juiste
dierkaarten een leeuwenkaart ligt, worden de punten van deze ronde
geteld.
Twee dezelfde dieren?
Nu is pas echt haast geboden want er ligt maar één juiste dierkaart
op de tafel waarop de beide gegooide dieren staan afgebeeld!
Zodra op de juiste dierkaart een leeuwenkaart ligt, worden de punten
van deze ronde geteld.
speelbord in elkaar
leggen, leeuwen aan
de start, leeuwen-
kaarten klaar,
dierkaarten over de
tafel verdelen,
dobbelstenen klaar
met beide dobbel-
stenen gooien
juiste dierkaarten
zoeken en met
leeuwenkaarten
bedekken
twee verschillende
dieren gegooid =
drie juiste
dierkaarten
twee dezelfde dieren
gegooid =
één juiste dierkaart
17
Belangrijk: op een dierkaart mag altijd maar één leeuwenkaart liggen.
Wie als eerste een leeuwenkaart heeft neergelegd, mag deze niet
verleggen of opnieuw in de hand nemen!
Punten van de ronde tellen
Op de juiste dierkaart gelegd?
Leeuwensterk! Voor iedere goed neergelegde dierkaart mag de speler
zijn/haar leeuw één veld vooruit zetten.
Op een verkeerde dierkaart gelegd?
Voor iedere verkeerd neergelegde leeuwenkaart moet de speler
zijn/haar leeuw één veld in de richting van de start terugzetten. Als de
leeuw al aan de start staat, gebeurt er niets!
Nieuwe ronde
Iedere speler legt zijn leeuwenkaarten opnieuw voor zich neer. De
dobbelstenen worden kloksgewijs aan de volgende speler doorgegeven
en er begint een nieuwe ronde.
Einde van het spel
Wie als eerste de leeuwentempel bereikt, wint dit leeuwensterke spel.
Als meerdere spelers de leeuwentempel tegelijk bereiken, wordt de
winnaar onder deze spelers bepaald door te dobbelen. Ieder van deze
spelers gooit met de dobbelstenen en telt de punten van de dobbel-
stenen als volgt bij elkaar op:
olifant = 6 punten
giraffe = 5 punten
jachtluipaard = 4 punten
zebra = 3 punten
aap = 2 punten
slang = 1 punt
De speler met het hoogste aantal punten wint. Bij gelijkspel wordt
opnieuw gegooid.
punten tellen
nieuwe ronde
als eerste bij de
leeuwentempel =
winnaar
NEDERLANDS
25
Importante: Su una carta-animale può esserci solo una carta-leone.
Chi per primo ha messo una carta-leone su una carta-animale non può
spostarla o riprenderla in mano!
Valutazione del giro
Avete coperto la carta corretta degli animali?
Bravissimi! Per ogni carta coperta correttamente, il giocatore può
avanzare il suo leone di una casella-savana dirigendosi verso il tempio
del leone. Se un leone è al via, non succede nulla!
Avete coperto la carta sbagliata?
Per ogni carta sbagliata il giocatore deve retrocedere il suo leone di
una casella-savana in direzione del via. Se il leone è sul via, non
succede nulla!
Nuovo giro
Ogni giocatore rimette la sua carta del leone davanti a sé. I dadi passano
al giocatore che segue in senso orario ed ha inizio un nuovo giro.
Conclusione del gioco
Vince questo gioco il primo che raggiunge il tempio del leone.
Nel caso più giocatori raggiungano contemporaneamente il tempio del
leone, il vincitore verrà scelto lanciando i dadi. Ognuno dei vincitori tira i
dadi e conta i punti dei due dadi come segue:
elefante = 6 punti
giraffa = 5 punti
ghepardo = 4 punti
zebra = 3 punti
scimmia = 2 punti
serpente = 1 punto
Vince chi ha più punti. In caso di parità si lanceranno i dadi ancora una
volta.
valutazione
nuovo giro
primo leone arrivato
al tempio = vincitore
ITALIANO
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23

Haba 4509 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor