Als alle 4 spoken van dezelfde kleur al in de burcht
geplaatst zijn moet men één van deze wegnemen als
men deze gooit.
wit: Men mag een spook van eigen keus in de bijbehorende
burcht plaatsen.
Ook hier geldt de “HOEHOEE“ regel.
zwart: Men moet uit één van de burchten een spook nemen.
geel: Men moet een zonnestraal op de zon zetten. Als de
negende straal geplaatst is betekent dat zonsopgang.
Heeft een speler geen spook meer dan moet hij toch de dobbelsteen goo-
ien als hij aan de beurt is (alle kinderen moeten tot het eind van het spel
meespelen).
“HOEHOEE“ regel:
Heeft de speler die aan de beurt is geen spook van de gegooide kleur
meer (bij wit: helemaal geen spook meer) dan betekent het oppassen vor
de andere spelers.Wie nu het snelst “HOEHOEE“ roept mag deze beurt spe-
len, hij mag zijn rood/groen/blauwe spook (bij wit: een spook van eigen
keus) in de bijbehorende burcht plaatsen.
Wie op het verkeerde moment “Hoehoee“ roept, moet weer een spook van
het speelbord nemen (bijz. als de “Hoehoee“ roeper zijn beurt niet kan uit-
voeren of wanneer de speler die gegooid heeft zijn beurt zelf uitvoeren
kan).
Einde van het spel:
Alle spelers hebben gewonnen als alle spoken in hun burchten voor zon-
sopgang zijn geplaatst.
Alle spelers hebben verloren als de zon opgekomen is (wanneer de negen-
de zonnestraal wordt geplaatst) en nog niet alle spoken in hun burcht zijn
geplaatst.
burcht: één weg-
nemen
spook van eigen
keus in burcht
plaatsen
één spook nemen
Zonnestraal
plaatsen
„Hoehoee“ roe-
pen: beurt uitvoe-
ren
10