Facom DL.200 Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Cric rouleur
150010000 kg
Rolling jack
150010000 kg
Rangierwagenheber
150010000 kg
Garagekrik
150010000 kg
Gato carretilla
150010000 kg
Cric su ruote
150010000 kg
Macaco rolante
150010000 kg
Podnośnik
1500
10000 kg
Rulledonkraft
150010000 kg
Καροτσόγρυλος
1500
10000 kg
NU-DL.CRICS/1212
Notice originale
Original instructions
Originalbedienungsanleitung
Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing
Manual original
Istruzioni originali
Manual original
Instrukcją oryginalną
Original brugsanvisning
Πρωτότυπο oδηγιών χρήσεως
DL.200LP
799035
DL.150HL
799001
DL.300
820826
DL.200
798999
DL.200CR
798981
DL.PL6
821028
DL.PL10
799107
DL.200S
853661
DL.200SL
904915
O
NU-DL.CRICS_1212.indd 1 12/13/2012 10:06:04 AM
F (t) A mm B mm C mm D mm E mm F mm G mm H mm L mm
DL.150HL 1,5 110 665 165 775 1250 2180 360 360 1030 60,5 kg 410 cm
3
DL.200/DL.200SL 2 75 390 135 465 880 1810 360 260 1030 32 kg 215 cm
3
DL.200S 2 85 325 160 410 650 1500 350 270 900 32 kg 170 cm
3
DL.200CR 2 75 390 135 465 940 1870 360 330 1030 33 kg 250 cm
3
DL.200LP 2 65 455 135 520 920 1850 360 260 1030 44,5 kg 270 cm
3
DL.300 3 140 385 185 525 1150 2080 360 260 1030 46 kg 410 cm
3
DL.PL6 6 170 410 220 580 1310 2215 414 336 950 81 kg 775 cm
3
DL.PL10 10 170 435 270 605 1600 2530 414 386 950 123 kg 1150 cm
3
WA.21
1
6
7
5
Cric rouleur
150010000 kg
Rolling jack
150010000 kg
Rangierwagenheber
150010000 kg
Garagekrik
150010000 kg
Gato carretilla
150010000 kg
Cric su ruote
150010000 kg
Macaco rolante
150010000 kg
Podnośnik
1500
10000 kg
Rulledonkraft
150010000 kg
Καροτσόγρυλος
1500
10000 kg
NU-DL.CRICS/0711
Notice originale
Original instructions
Originalbedienungsanleitung
Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing
Manual original
Istruzioni originali
Manual original
Instrukcją oryginalną
Original brugsanvisning
Πρωτότυπο oδηγιών χρήσεως
DL.200LP
799035
DL.150HL
799001
DL.300
820826
DL.200
798999
DL.200CR
798981
DL.PL6
821028
DL.PL10
799107
DL.200S
853661
DL.200SL
904915
O
Q.PMEDL150HL
Q.PMEDL200
Q.PMEDL200S
Q.PMEDL200SL
Q.PMEDL200CR
Q.PMEDL200LP
Q.PMEDL300
Q.PMEDLPL6
Q.PMEDLPL10
2
4
3
Q.NU-DL.CRICS/0711
8
9
i
!
"
#
$
%
&
'
,
(
&
$,#2
$,ªª$,0,ªª$,0,
(
#
+
+
DL.200S
DL.200SL
B
C
A
NU-DL.CRICS_1212.indd 2 12/13/2012 10:06:51 AM
INSTRUCTIES VOOR HET GEBRUIK
Controle van oliepeil
Ontlucht voor het gebruik van de krik het hydraulische systeem om alle lucht uit het kleppensysteem te halen.
- Plaats de bedieningsarm in zijn zitting en bevestig hem met de hiervoor bedoelde schroef.
- Trek de bedieningshendel naar achteren, draai hem met de klok mee en pomp meerdere malen voor een inwendige smering en ontluchting.
- Als u de hendel loslaat, zal deze automatisch terugkeren in de beginpositie (dodemansprincipe).
- De krik is nu klaar voor gebruik.
Belangrijk: voordat u de last opheft, dient u zich ervan te vergewissen dat alle veiligheidsinstructies hierboven nageleefd zijn.
Controleer, indien nodig, het oliepeil en vul indien nodig olie bij, doe dit met de zuiger in de lage stand, verwijder de vuldop en giet de inhoud in een bak.
Vul met de krik in horizontale stand de nodige olie bij volgens de aanwijzingen op de tabel (pagina 2). Zorg dat er geen vuil in de olie komt.
Na een lange werkingsperiode moet de olie ververst worden, om de levensduur van de krik te verlengen.
BELANGRIJK: Teveel olie ten opzichte van het maximum niveau kan tot storingen in de krik leiden.
Vul FACOM olie (referentie WA.21) tot de juiste hoeveelheid bij (5).
GEBRUIKSAANWIJZING
1. Het optillen van de last
Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit volledig stilstaat op een vlakke, horizontale ondergrond (1) en (2). De krik moet op een stabiele, vetvrije ondergrond staan.
De wielen van de krik moeten vrij kunnen draaien.
Gebruik het pedaal om snel bij het hefpunt te komen (7).
Pomp voor het opheffen van het voertuig van boven naar beneden met behulp van de bedieningshendel (8) en maak daarbij gebruik van de volledige slag van de zuiger. Zet het voertuig vast op de assteunen (3).
2. Het laten zakken van de last
Hef voor het laten zakken van het voertuig dit enigszins op, om de assteunen vrij te krijgen. Controleer of er geen personen of obstakels onder het voertuig aanwezig zijn en draai de hendel met de klok mee (9).
Laat aan het einde van de handeling de hendel los, deze zal automatisch terugkeren naar zijn oorspronkelijke stand.
DL.200S / DL.200SL Deze jack-aansluiting is voorzien van een mechanische beveiliging (A), die automatisch wordt geactiveerd bij een hijshoogte van DL.200S = 290 mm / DL.200SL = 320 mm.
Er verschijnt een meter in het venster van het bovendeksel (B1), wat betekent dat de mechanische blokkering actief is.
Om deze mechanische beveiliging weer te deblokkeren, tilt u de jack-aansluiting enigszins op en opent u de afl aatklep zoals beschreven in punt (C).
NL
VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE GEBRUIKER
De gebruiker dient kennis genomen te hebben van de volgende instructies en voorzorgsmaatregelen alvorens de krik te gebruiken.
Bewaar dit instructieblad op een gemakkelijk terug te vinden plaats, aangezien u het later nog nodig kunt hebben.
Deze krik werd ontworpen om auto's en vrachtwagens op te heffen.
Bouw de krik op geen enkele manier om.
Door deze voorschriften niet na te leven, kan de gebruiker letsels oplopen of kan de krik of het op te heffen voertuig beschadigd raken.
De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het onjuiste gebruik van de krik.
Het niet in acht nemen van deze voorzorgsmaatregelen kan tot onherstelbare beschadiging van de krik leiden, en zelfs tot letsel bij de gebruikers.
De werknemers die belast zijn met het gebruik of het serviceonderhoud van de werkapparatuur dienen goed geïnformeerd te worden en met name over de gebruiksvoorwaarden van de werkapparatuur en de instructies of de voorschriften hieromtrent.
Controle van de hefapparatuur:
- Controle van de inbedrijfname, die tijdens de eerste ingebruikname van het apparaat in het bedrijf dient te worden uitgevoerd, of dit nu nieuw of tweedehands is.
-
Controle van de vernieuwde inbedrijfname, die uitgevoerd dient te worden tijdens demontage en montage, wijziging, belangrijke reparatie of na een ongeval veroorzaakt door een defect aan het apparaat.
- Algemene periodieke controles die regelmatig dienen te worden uitgevoerd, om op tijd beschadigingen op te merken die een gevaar zouden kunnen betekenen.
Deze controles betreffen mechanisch bewogen en door menselijke kracht bewogen apparaten. Het resultaat van deze controles moet genoteerd worden in het veiligheidsregister dat door de bedrijfsleider geopend moet worden.
Wanneer de apparatuur defect is, moet deze onmiddellijk gerepareerd worden of dient het gebruik hiervan verboden te worden.
Bij handmatige verwerking moet het personeel kunnen beschikken over de benodigde individuele beschermingsmiddelen: veiligheidsschoenen, die bij voorkeur ongevoelig zijn voor koolwaterstoffen, veiligheidshandschoenen, enz.
In geval van mechanische verwerking is het verboden om, behalve bij tests of proeven, een last hoger op te tillen dan op het apparaat staat aangegeven.
Tijdens het gebruik van de krik moet men er met name op letten dat:
1. de maximale gebruikslast op de krik vermeld staat,
2. iedere krik gecontroleerd wordt:
- jaarlijks bij een normaal gebruik,
- halfjaarlijks bij een intensief gebruik,
- onmiddellijk na een gebruik onder bijzondere omstandigheden, met name bij een incidentele overbelasting.
De krikken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het ophijsen of laten zakken van een voertuig.
Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het verplaatsen van een voertuig of een last.
Bij werkzaamheden onder een opgehesen voertuig:
- een wig zodanig plaatsen dat het personeel beschermd wordt tegen het plotseling zakken van het voertuig en tegen een horizontale verplaatsing (3),
- een voorziening plaatsen die de aanwezigheid van de monteur aangeeft,
- indien nodig een veiligheidsbril en een helm dragen,
- een inspectiewagen gebruiken (FACOM DTS.1A ou DTS.2)
WAARSCHUWINGEN!
1. Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1).
2. Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat (2).
3. Gebruik voor het optillen van het voertuig een ander geschikt middel, bijvoorbeeld een FACOM assteun FACOM DL.3 (3). DL.200S A, B, C, werk voor de veiligheid te vangen betrokken.
4. Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de krik te plaatsen
5. Nimmer een verlengstuk gebruiken (4).
6. Tijdens het gebruik van de krik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen.
7. Controleer regelmatig het oliepeil (5). Daarentegen kan teveel olie de apparatuur beschadigen of ontregelen (zie «instructies voor gebruik»).
8. Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden.
Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie WA.21 aan (5).
9.
Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten (6) en de gebruikshandleiding (
Q.NU-DL.CRICS/1212
) verkrijgbaar.
10. Als het apparaat geblokkeerd is, moet de gebruiker het voertuig met een andere krik opheffen tot de geblokkeerde krik loszit, om die krik te verwijderen.
INSTRUCTIES VOOR HET JUISTE GEBRUIK
1. Voor ieder gebruik dient de krik gecontroleerd te worden. U moet met name controleren of er geen olie lekt en er geen onderdelen beschadigd zijn of ontbreken.
2. Defecte onderdelen dienen onmiddellijk door geschoold personeel door originele FACOM onderdelen vervangen te worden.
3. Leder onderdeel van de krik moet gecontroleerd worden in geval van een als abnormaal beschouwde belasting of na een schok.
4. De bediener moet de hefi nrichting en de last tijdens alle bewegingen absoluut kunnen zien. Doen er zich gevaarlijke omstandigheden voor, zoals wanneer het voertuig begint te bewegen, dan moet het hefproces
worden onderbroken.
5. De krik moet zodanig worden geplaatst dat de gebruiker zich met geen enkel lichaamsdeel onder het voertuig bevindt. Werk nooit onder een opgeheven voertuig zonder het eerst met mechanische stutten of andere
geschikte methodes te ondersteunen. Blijf met uw lichaam uit de buurt van de beweegbare elementen van de krik.
NU-DL.CRICS_1212.indd 9 12/13/2012 10:06:58 AM
GARANTIE: Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de catalogus FACOM of de tarieven van FACOM.
Onder voorbehoud van de inachtneming van alle hierboven beschreven instructies.
Kenmerk Mogelijke Oorzaken Oplossingen
Krik kan de last niet tillen. Lucht in de krik. Ontlucht het hydraulische.
Pomp voelt sponsachtig aan Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik tilt de last, maar kan deze niet houden. Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik kan niet geheel zakken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten.
Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik kan de maximum hoogte hiet bereiken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten.
Te laag oliepeil. Vul olie bij.
SERVICEONDERHOUD
Belangrijk: zowel het onderhoud als de reparatie van de krik mogen alleen door bevoegde personen worden uitgevoerd, die ten gevolge van hun opleiding en ervaring voldoende kennis
hebben van de hydraulische systemen die in deze apparaten worden gebruikt.
Wanneer de krik niet meer gebruikt wordt, houd u deze in de lage stand. Houd de krik en de handgrepen schoon. Smeer regelmatig de bewegende onderdelen.
- Wanneer het oliepeil moet worden gecontroleerd of wanneer er olie moet worden toegevoegd, terwijl de zuiger volledig ingetrokken is, moet u de vulplug verwijderen en de inhoud in een houder laten lopen. Voeg
de noodzakelijke hoeveelheid toe, terwijl de krik in een horizontale positie staat, zoals voor elk model in deze instructies wordt aangegeven. In de onderdelentabel hiernaast staat de vereiste hoeveelheid olie; zorg
ervoor dat er samen met de nieuwe olie geen vuil wordt toegevoegd. Na een periode van langdurig intensief gebruik is het raadzaam om de olie te verversen, om de nuttige levensduur van de krik te verlengen.
Belangrijk: te veel olie toevoegen kan ertoe leiden dat de krik niet meer functioneert.
- Gebruik alleen hydraulische olie, van het type HL of HM, met een ISO-klasse van kinematische viscositeit van 30 cST bij 40º, of een Engler-viscositeit van 3 bij 50 ºC.
Uiterst belangrijk: gebruik nooit remvloeistof.
- De toevoerslangen zijn een essentieel onderdeel. Om die reden mogen ze niet beschadigd, samengedraaid of versleten zijn. Plaats er geen last onder en houd ze uit de buurt van warmtebronnen. Om ervoor te
zorgen dat het apparaat juist werkt, of om barsten te voorkomen, moeten de slangen zo recht mogelijk worden geplaatst, zonder slagen, buigingen of scherpe hoeken. Ga ook na of de aansluitingen ervan in goede
staat zijn. Koppel een slang nooit los zonder eerst de overdruk uit het systeem te hebben weggenomen.
- Er mogen alleen originele reserveonderdelen worden gebruikt.
- Wordt de krik niet gebruikt, zorg er dan voor dat de hefarm volledig ingetrokken is. Zo voorkomt u roestvorming. Breng waar nodig een antiroestmiddel aan op de zuigers.
- Bewaar de krik in een schone, droge plaats en buiten het bereik van kinderen.
- Op het einde van de nuttige levensduur van de krik moet u de olie aftappen en overhandigen aan een bevoegde persoon. Ontdoe u van de krik in overeenstemming met de plaatselijke voorschriften.
- Zowel de reparatiekit, die uitsluitend de O-ringen en dichtingen van de krik bevat, als de sets reserveonderdelen moeten worden besteld met behulp van de in de tabel opgenomen referentie.
NU-DL.CRICS_1212.indd 10 12/13/2012 10:06:59 AM
Date
Date
Datum
Datum
Fecha
Data
Data
Data
Dato
Ημερομηνία
Nom des intervenants
Carried out by
Name der Ausführenden
Naam van de tussenkomende partijen
Nombre de los interventores
Nome dei tecnici intervenuti
Nome dos intervenientes
Nazwisko wykonującego interwencję
Teknikernes navn
Όνομα τεχνικών
Entreprise
Company
Unternehmen
Onderneming
Empresa
Azienda
Empresa
Firma
Virksomhed
Δραστηριότητα
Nature de l’opération
Type of operation
Art der Maßnahme
Aard van de verrichting
Tipo de operación
Natura dell’operazione
Natureza da operação
Rodzaj operacji
Arbejdets art
Είδος εργασίας
Liste des opérations de maintenance, vérifi cations périodiq
u
List of maintenance operations, periodic inspecti
o
Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, re
g
Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verifi cati
e
Lista de las operaciones de mantenimiento, verifi caciones pe
r
Elenco delle operazioni di manutenzione, verifi ca peri
Lista das operações de manutenção, verifi caçõe
s
Lista operacji przeglądów, kontroli okresowych, wy
m
Liste over vedligeholdelsesarbejde, periodiske eftersyn,
u
Κατάλογος εργασιών συντήρησης, περιοδικοί έλεγχοι,
NU-DL.CRICS_1212.indd 26 12/13/2012 10:07:08 AM
Date
Date
Datum
Datum
Fecha
Data
Data
Data
Dato
Ημερομηνία
Nom des intervenants
Carried out by
Name der Ausführenden
Naam van de tussenkomende partijen
Nombre de los interventores
Nome dei tecnici intervenuti
Nome dos intervenientes
Nazwisko wykonującego interwencję
Teknikernes navn
Όνομα τεχνικών
Entreprise
Company
Unternehmen
Onderneming
Empresa
Azienda
Empresa
Firma
Virksomhed
Δραστηριότητα
Nature de l’opération
Type of operation
Art der Maßnahme
Aard van de verrichting
Tipo de operación
Natura dell’operazione
Natureza da operação
Rodzaj operacji
Arbejdets art
Είδος εργασίας
NU-DL.CRICS_1212.indd 28 12/13/2012 10:07:08 AM

Documenttranscriptie

■ Cric rouleur 1500➜10000 kg ■ Rolling jack 1500➜10000 kg ■ Rangierwagenheber 1500➜10000 kg ■ Garagekrik 1500➜10000 kg ■ Gato carretilla 1500➜10000 kg ■ Cric su ruote 1500➜10000 kg ■ Macaco rolante 1500➜10000 kg ■ Podnośnik 1500➜10000 kg ■ Rulledonkraft 1500➜10000 kg ■ Καροτσόγρυλος 1500➜10000 kg Notice originale Original instructions Originalbedienungsanleitung O Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing Manual original Istruzioni originali Manual original Instrukcją oryginalną Original brugsanvisning Πρωτότυπο oδηγιών χρήσεως DL.200 798999 DL.200LP DL.300 DL.200S DL.PL6 799035 DL.200CR DL.150HL 798981 799001 820826 853661 821028 DL.200SL DL.PL10 904915 799107 NU-DL.CRICS/1212 , " $ # & % ! # $,ª ª$,0,ª ª$,0, $,#2 ( ' ( & F (t) A mm B mm C mm D mm E mm F mm G mm H mm L mm 1,5 110 665 165 775 1250 2180 360 360 1030 60,5 kg 410 cm3 DL.200/DL.200SL 2 75 390 135 465 880 1810 360 260 1030 32 kg 215 cm3 DL.200S 2 85 325 160 410 650 1500 350 270 900 32 kg 170 cm3 DL.200CR 2 75 390 135 465 940 1870 360 330 1030 33 kg 250 cm3 DL.200LP 2 65 455 135 520 920 1850 360 260 1030 44,5 kg 270 cm3 DL.300 3 140 385 185 525 1150 2080 360 260 1030 46 kg 410 cm3 DL.PL6 6 170 410 220 580 1310 2215 414 336 950 81 kg 775 cm3 DL.PL10 10 170 435 270 605 1600 2530 414 386 950 123 kg 1150 cm3 DL.150HL + ■ Cric rouleur 1500➜10000 kg ■ Rolling jack 1500➜10000 kg ■ Rangierwagenheber 1500➜10000 kg ■ Garagekrik 1500➜10000 kg ■ Gato carretilla 1500➜10000 kg ■ Cric su ruote 1500➜10000 kg ■ Macaco rolante 1500➜10000 kg ■ Podnośnik 1500➜10000 kg ■ Rulledonkraft 1500➜10000 kg ■ Καροτσόγρυλος 1500➜10000 kg Q.NU-DL.CRICS/0711 Notice originale Original instructions Originalbedienungsanleitung Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing O Manual original Istruzioni originali Manual original Instrukcją oryginalną Original brugsanvisning Πρωτότυπο oδηγιών χρήσεως DL.200 798999 DL.200LP DL.300 DL.200S DL.PL6 799035 DL.200CR DL.150HL 798981 799001 820826 853661 821028 DL.200SL DL.PL10 904915 NU-DL.CRICS/0711 799107 5 WA.21 1 2 A 3 7 6 9 DL.200S DL.200SL B 8 C 4 Q.PMEDL150HL Q.PMEDL200 Q.PMEDL200S Q.PMEDL200SL Q.PMEDL200CR Q.PMEDL200LP Q.PMEDL300 Q.PMEDLPL6 Q.PMEDLPL10 i VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE GEBRUIKER De gebruiker dient kennis genomen te hebben van de volgende instructies en voorzorgsmaatregelen alvorens de krik te gebruiken. Bewaar dit instructieblad op een gemakkelijk terug te vinden plaats, aangezien u het later nog nodig kunt hebben. Deze krik werd ontworpen om auto's en vrachtwagens op te heffen. Bouw de krik op geen enkele manier om. Door deze voorschriften niet na te leven, kan de gebruiker letsels oplopen of kan de krik of het op te heffen voertuig beschadigd raken. De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het onjuiste gebruik van de krik. Het niet in acht nemen van deze voorzorgsmaatregelen kan tot onherstelbare beschadiging van de krik leiden, en zelfs tot letsel bij de gebruikers. De werknemers die belast zijn met het gebruik of het serviceonderhoud van de werkapparatuur dienen goed geïnformeerd te worden en met name over de gebruiksvoorwaarden van de werkapparatuur en de instructies of de voorschriften hieromtrent. Controle van de hefapparatuur: - Controle van de inbedrijfname, die tijdens de eerste ingebruikname van het apparaat in het bedrijf dient te worden uitgevoerd, of dit nu nieuw of tweedehands is. - Controle van de vernieuwde inbedrijfname, die uitgevoerd dient te worden tijdens demontage en montage, wijziging, belangrijke reparatie of na een ongeval veroorzaakt door een defect aan het apparaat. - Algemene periodieke controles die regelmatig dienen te worden uitgevoerd, om op tijd beschadigingen op te merken die een gevaar zouden kunnen betekenen. Deze controles betreffen mechanisch bewogen en door menselijke kracht bewogen apparaten. Het resultaat van deze controles moet genoteerd worden in het veiligheidsregister dat door de bedrijfsleider geopend moet worden. Wanneer de apparatuur defect is, moet deze onmiddellijk gerepareerd worden of dient het gebruik hiervan verboden te worden. Bij handmatige verwerking moet het personeel kunnen beschikken over de benodigde individuele beschermingsmiddelen: veiligheidsschoenen, die bij voorkeur ongevoelig zijn voor koolwaterstoffen, veiligheidshandschoenen, enz. In geval van mechanische verwerking is het verboden om, behalve bij tests of proeven, een last hoger op te tillen dan op het apparaat staat aangegeven. Tijdens het gebruik van de krik moet men er met name op letten dat: 1. de maximale gebruikslast op de krik vermeld staat, 2. iedere krik gecontroleerd wordt: - jaarlijks bij een normaal gebruik, - halfjaarlijks bij een intensief gebruik, - onmiddellijk na een gebruik onder bijzondere omstandigheden, met name bij een incidentele overbelasting. De krikken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het ophijsen of laten zakken van een voertuig. Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het verplaatsen van een voertuig of een last. Bij werkzaamheden onder een opgehesen voertuig: - een wig zodanig plaatsen dat het personeel beschermd wordt tegen het plotseling zakken van het voertuig en tegen een horizontale verplaatsing (3), - een voorziening plaatsen die de aanwezigheid van de monteur aangeeft, - indien nodig een veiligheidsbril en een helm dragen, - een inspectiewagen gebruiken (FACOM DTS.1A ou DTS.2) NL 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. WAARSCHUWINGEN! Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1). Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat (2). Gebruik voor het optillen van het voertuig een ander geschikt middel, bijvoorbeeld een FACOM assteun FACOM DL.3 (3). DL.200S ➜ A, B, C, werk voor de veiligheid te vangen betrokken. Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de krik te plaatsen Nimmer een verlengstuk gebruiken (4). Tijdens het gebruik van de krik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen. Controleer regelmatig het oliepeil (5). Daarentegen kan teveel olie de apparatuur beschadigen of ontregelen (zie «instructies voor gebruik»). Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden. Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie WA.21 aan (5). Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten (6) en de gebruikshandleiding (Q.NU-DL.CRICS/1212) verkrijgbaar. Als het apparaat geblokkeerd is, moet de gebruiker het voertuig met een andere krik opheffen tot de geblokkeerde krik loszit, om die krik te verwijderen. INSTRUCTIES VOOR HET JUISTE GEBRUIK 1. Voor ieder gebruik dient de krik gecontroleerd te worden. U moet met name controleren of er geen olie lekt en er geen onderdelen beschadigd zijn of ontbreken. 2. Defecte onderdelen dienen onmiddellijk door geschoold personeel door originele FACOM onderdelen vervangen te worden. 3. Leder onderdeel van de krik moet gecontroleerd worden in geval van een als abnormaal beschouwde belasting of na een schok. De bediener moet de hefinrichting en de last tijdens alle bewegingen absoluut kunnen zien. Doen er zich gevaarlijke omstandigheden voor, zoals wanneer het voertuig begint te bewegen, dan moet het hefproces 4. worden onderbroken. 5. De krik moet zodanig worden geplaatst dat de gebruiker zich met geen enkel lichaamsdeel onder het voertuig bevindt. Werk nooit onder een opgeheven voertuig zonder het eerst met mechanische stutten of andere geschikte methodes te ondersteunen. Blijf met uw lichaam uit de buurt van de beweegbare elementen van de krik. INSTRUCTIES VOOR HET GEBRUIK Controle van oliepeil Ontlucht voor het gebruik van de krik het hydraulische systeem om alle lucht uit het kleppensysteem te halen. - Plaats de bedieningsarm in zijn zitting en bevestig hem met de hiervoor bedoelde schroef. - Trek de bedieningshendel naar achteren, draai hem met de klok mee en pomp meerdere malen voor een inwendige smering en ontluchting. - Als u de hendel loslaat, zal deze automatisch terugkeren in de beginpositie (dodemansprincipe). - De krik is nu klaar voor gebruik. Belangrijk: voordat u de last opheft, dient u zich ervan te vergewissen dat alle veiligheidsinstructies hierboven nageleefd zijn. Controleer, indien nodig, het oliepeil en vul indien nodig olie bij, doe dit met de zuiger in de lage stand, verwijder de vuldop en giet de inhoud in een bak. Vul met de krik in horizontale stand de nodige olie bij volgens de aanwijzingen op de tabel (pagina 2). Zorg dat er geen vuil in de olie komt. Na een lange werkingsperiode moet de olie ververst worden, om de levensduur van de krik te verlengen. BELANGRIJK: Teveel olie ten opzichte van het maximum niveau kan tot storingen in de krik leiden. Vul FACOM olie (referentie WA.21) tot de juiste hoeveelheid bij (5). GEBRUIKSAANWIJZING 1. Het optillen van de last Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit volledig stilstaat op een vlakke, horizontale ondergrond (1) en (2). De krik moet op een stabiele, vetvrije ondergrond staan. De wielen van de krik moeten vrij kunnen draaien. Gebruik het pedaal om snel bij het hefpunt te komen (7). Pomp voor het opheffen van het voertuig van boven naar beneden met behulp van de bedieningshendel (8) en maak daarbij gebruik van de volledige slag van de zuiger. Zet het voertuig vast op de assteunen (3). 2. Het laten zakken van de last Hef voor het laten zakken van het voertuig dit enigszins op, om de assteunen vrij te krijgen. Controleer of er geen personen of obstakels onder het voertuig aanwezig zijn en draai de hendel met de klok mee (9). Laat aan het einde van de handeling de hendel los, deze zal automatisch terugkeren naar zijn oorspronkelijke stand. DL.200S / DL.200SL Deze jack-aansluiting is voorzien van een mechanische beveiliging (A), die automatisch wordt geactiveerd bij een hijshoogte van DL.200S = 290 mm / DL.200SL = 320 mm. Er verschijnt een meter in het venster van het bovendeksel (B1), wat betekent dat de mechanische blokkering actief is. Om deze mechanische beveiliging weer te deblokkeren, tilt u de jack-aansluiting enigszins op en opent u de aflaatklep zoals beschreven in punt (C). SERVICEONDERHOUD Belangrijk: zowel het onderhoud als de reparatie van de krik mogen alleen door bevoegde personen worden uitgevoerd, die ten gevolge van hun opleiding en ervaring voldoende kennis hebben van de hydraulische systemen die in deze apparaten worden gebruikt. Wanneer de krik niet meer gebruikt wordt, houd u deze in de lage stand. Houd de krik en de handgrepen schoon. Smeer regelmatig de bewegende onderdelen. - Wanneer het oliepeil moet worden gecontroleerd of wanneer er olie moet worden toegevoegd, terwijl de zuiger volledig ingetrokken is, moet u de vulplug verwijderen en de inhoud in een houder laten lopen. Voeg de noodzakelijke hoeveelheid toe, terwijl de krik in een horizontale positie staat, zoals voor elk model in deze instructies wordt aangegeven. In de onderdelentabel hiernaast staat de vereiste hoeveelheid olie; zorg ervoor dat er samen met de nieuwe olie geen vuil wordt toegevoegd. Na een periode van langdurig intensief gebruik is het raadzaam om de olie te verversen, om de nuttige levensduur van de krik te verlengen. Belangrijk: te veel olie toevoegen kan ertoe leiden dat de krik niet meer functioneert. - Gebruik alleen hydraulische olie, van het type HL of HM, met een ISO-klasse van kinematische viscositeit van 30 cST bij 40º, of een Engler-viscositeit van 3 bij 50 ºC. Uiterst belangrijk: gebruik nooit remvloeistof. - De toevoerslangen zijn een essentieel onderdeel. Om die reden mogen ze niet beschadigd, samengedraaid of versleten zijn. Plaats er geen last onder en houd ze uit de buurt van warmtebronnen. Om ervoor te zorgen dat het apparaat juist werkt, of om barsten te voorkomen, moeten de slangen zo recht mogelijk worden geplaatst, zonder slagen, buigingen of scherpe hoeken. Ga ook na of de aansluitingen ervan in goede staat zijn. Koppel een slang nooit los zonder eerst de overdruk uit het systeem te hebben weggenomen. - Er mogen alleen originele reserveonderdelen worden gebruikt. Kenmerk Krik kan de last niet tillen. Pomp voelt sponsachtig aan Mogelijke Oorzaken Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Oplossingen Ontlucht het hydraulische. Vul olie bij. Vervangen. Krik tilt de last, maar kan deze niet houden. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Vul olie bij. Vervangen. Krik kan niet geheel zakken. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Hydraulisch systeem ontluchten. Vul olie bij. Vervangen. Krik kan de maximum hoogte hiet bereiken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten. Te laag oliepeil. Vul olie bij. - Wordt de krik niet gebruikt, zorg er dan voor dat de hefarm volledig ingetrokken is. Zo voorkomt u roestvorming. Breng waar nodig een antiroestmiddel aan op de zuigers. - Bewaar de krik in een schone, droge plaats en buiten het bereik van kinderen. - Op het einde van de nuttige levensduur van de krik moet u de olie aftappen en overhandigen aan een bevoegde persoon. Ontdoe u van de krik in overeenstemming met de plaatselijke voorschriften. - Zowel de reparatiekit, die uitsluitend de O-ringen en dichtingen van de krik bevat, als de sets reserveonderdelen moeten worden besteld met behulp van de in de tabel opgenomen referentie. GARANTIE: Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de catalogus FACOM of de tarieven van FACOM. Onder voorbehoud van de inachtneming van alle hierboven beschreven instructies. Liste des opérations de maintenance, vérifications périodiqu List of maintenance operations, periodic inspectio Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, reg Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verificatie Lista de las operaciones de mantenimiento, verificaciones per Elenco delle operazioni di manutenzione, verifica peri Lista das operações de manutenção, verificações Lista operacji przeglądów, kontroli okresowych, wym Liste over vedligeholdelsesarbejde, periodiske eftersyn, u Κατάλογος εργασιών συντήρησης, περιοδικοί έλεγχοι, Date Date Datum Datum Fecha Data Data Data Dato Ημερομηνία Nom des intervenants Carried out by Name der Ausführenden Naam van de tussenkomende partijen Nombre de los interventores Nome dei tecnici intervenuti Nome dos intervenientes Nazwisko wykonującego interwencję Teknikernes navn Όνομα τεχνικών Entreprise Company Unternehmen Onderneming Empresa Azienda Empresa Firma Virksomhed Δραστηριότητα Nature de l’opération Type of operation Art der Maßnahme Aard van de verrichting Tipo de operación Natura dell’operazione Natureza da operação Rodzaj operacji Arbejdets art Είδος εργασίας Date Date Datum Datum Fecha Data Data Data Dato Ημερομηνία Nom des intervenants Carried out by Name der Ausführenden Naam van de tussenkomende partijen Nombre de los interventores Nome dei tecnici intervenuti Nome dos intervenientes Nazwisko wykonującego interwencję Teknikernes navn Όνομα τεχνικών Entreprise Company Unternehmen Onderneming Empresa Azienda Empresa Firma Virksomhed Δραστηριότητα Nature de l’opération Type of operation Art der Maßnahme Aard van de verrichting Tipo de operación Natura dell’operazione Natureza da operação Rodzaj operacji Arbejdets art Είδος εργασίας
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30

Facom DL.200 Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor