Facom DL.32 Handleiding

Type
Handleiding
NL
VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE GEBRUIKER
De gebruiker dient kennis genomen te hebben van de volgende instructies en voorzorgsmaatregelen alvorens de krik te gebruiken.
Bewaar dit instructieblad op een gemakkelijk terug te vinden plaats, aangezien u het later nog nodig kunt hebben.
Deze krik werd ontworpen om auto's en vrachtwagens op te heffen.
Bouw de krik op geen enkele manier om.
Door deze voorschriften niet na te leven, kan de gebruiker letsels oplopen of kan de krik of het op te heffen voertuig beschadigd raken.
De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het onjuiste gebruik van de krik.
Het niet in acht nemen van deze voorzorgsmaatregelen kan tot onherstelbare beschadiging van de krik leiden, en zelfs tot letsel bij de gebruikers.
De werknemers die belast zijn met het gebruik of het serviceonderhoud van de werkapparatuur dienen goed geïnformeerd te worden en met name over de gebruiksvoorwaarden van de werkapparatuur en de instructies of de voorschriften hieromtrent.
Controle van de hefapparatuur:
- Controle van de inbedrijfname, die tijdens de eerste ingebruikname van het apparaat in het bedrijf dient te worden uitgevoerd, of dit nu nieuw of tweedehands is.
- Controle van de vernieuwde inbedrijfname, die uitgevoerd dient te worden tijdens demontage en montage, wijziging, belangrijke reparatie of na een ongeval veroorzaakt door een defect aan het apparaat.
- Algemene periodieke controles die regelmatig dienen te worden uitgevoerd, om op tijd beschadigingen op te merken die een gevaar zouden kunnen betekenen.
Deze controles betreffen mechanisch bewogen en door menselijke kracht bewogen apparaten. Het resultaat van deze controles moet genoteerd worden in het veiligheidsregister dat door de
bedrijfsleider geopend moet worden.
Wanneer de apparatuur defect is, moet deze onmiddellijk gerepareerd worden of dient het gebruik hiervan verboden te worden.
Bij handmatige verwerking moet het personeel kunnen beschikken over de benodigde individuele beschermingsmiddelen: veiligheidsschoenen, die bij voorkeur ongevoelig zijn voor koolwaterstoffen, veiligheidshandschoenen, enz.
In geval van mechanische verwerking is het verboden om, behalve bij tests of proeven, een last hoger op te tillen dan op het apparaat staat aangegeven.
Tijdens het gebruik van de krik moet men er met name op letten dat:
1. de maximale gebruikslast op de krik vermeld staat,
2. iedere krik gecontroleerd wordt:
- jaarlijks bij een normaal gebruik,
- halfjaarlijks bij een intensief gebruik,
- onmiddellijk na een gebruik onder bijzondere omstandigheden, met name bij een incidentele overbelasting.
De krikken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het ophijsen of laten zakken van een voertuig. Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het verplaatsen van een voertuig of een last.
Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het optillen of verplaatsen van personen.
Bij werkzaamheden onder een opgehesen voertuig:
- een wig zodanig plaatsen dat het personeel beschermd wordt tegen het plotseling zakken van het voertuig en tegen een horizontale verplaatsing (3),
- een voorziening plaatsen die de aanwezigheid van de monteur aangeeft,
- indien nodig een veiligheidsbril en een helm dragen,
- een inspectiewagen gebruiken (FACOM DTS.1A ou DTS.2).
WAARSCHUWINGEN!
1. Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1).
2. Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat (2).
3. Gebruik voor het optillen van het voertuig een ander geschikt middel, bijvoorbeeld een FACOM assteun FACOM DL.3 (3).
4. Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de krik te plaatsen.
5. Nimmer een verlengstuk gebruiken (4).
6. Tijdens het gebruik van de krik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen.
7. Controleer regelmatig het oliepeil (5). Daarentegen kan teveel olie de apparatuur beschadigen of ontregelen (zie «instructies voor gebruik»).
8. Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden.
Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie WA.22 aan.
9.
Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten (6) en de gebruikshandleiding (
NU-DL32/
0115) verkrijgbaar.
10. Als het apparaat geblokkeerd is, moet de gebruiker het voertuig met een andere krik opheffen tot de geblokkeerde krik loszit, om die krik te verwijderen.
11. De garagekrik niet gebruiken bij krachtige wind, vriesweer, extreme weersomstandigheden, in de buurt van krachtige magnetische velden of in potentieel explosieve atmosferen.
12. De garagekrik niet in contact met levensmiddelen brengen.
INSTRUCTIES VOOR HET JUISTE GEBRUIK
1. Voor ieder gebruik dient de krik gecontroleerd te worden. U moet met name controleren of er geen olie lekt en er geen onderdelen beschadigd zijn of ontbreken.
2. Defecte onderdelen dienen onmiddellijk door geschoold personeel door originele FACOM onderdelen vervangen te worden.
In geval van overlopen van olie contact opnemen met een dealer voor reparatie.
3. Leder onderdeel van de krik moet gecontroleerd worden in geval van een als abnormaal beschouwde belasting of na een schok.
4. De bediener moet de hefinrichting en de last tijdens alle bewegingen absoluut kunnen zien. Doen er zich gevaarlijke omstandigheden voor, zoals wanneer het voertuig begint te bewegen, dan moet het hefproces
worden onderbroken.
5. De krik moet zodanig worden geplaatst dat de gebruiker zich met geen enkel lichaamsdeel onder het voertuig bevindt. Werk nooit onder een opgeheven voertuig zonder het eerst met mechanische stutten of andere
geschikte methodes te ondersteunen. Blijf met uw lichaam uit de buurt van de beweegbare elementen van de krik.
INSTRUCTIES VOOR HET GEBRUIK
1. OPGELET: Monteer het ventiel volgens bijgevoegd schema, voor het eerste gebruik. Er kan geen garantie worden verleend indien het ventiel niet is geïnstalleerd.
2. Controle van oliepeil
Ontlucht voor het gebruik van de krik het hydraulische systeem om alle lucht uit het kleppensysteem te halen.
- Plaats de bedieningsarm in zijn zitting en bevestig hem met de hiervoor bedoelde schroef.
- Trek de bedieningshendel naar achteren, draai hem met de klok mee en pomp meerdere malen voor een inwendige smering en ontluchting.
- Als u de hendel loslaat, zal deze automatisch terugkeren in de beginpositie (dodemansprincipe).
- De krik is nu klaar voor gebruik.
Belangrijk: voordat u de last opheft, dient u zich ervan te vergewissen dat alle veiligheidsinstructies hierboven nageleefd zijn.
Controleer, indien nodig, het oliepeil en vul indien nodig olie bij, doe dit met de zuiger in de lage stand, verwijder de vuldop en giet de inhoud in een bak.
Vul met de krik in horizontale stand de nodige olie bij volgens de aanwijzingen op de tabel (pagina 2). Zorg dat er geen vuil in de olie komt.
Na een lange werkingsperiode moet de olie ververst worden, om de levensduur van de krik te verlengen.
BELANGRIJK: Teveel olie ten opzichte van het maximum niveau kan tot storingen in de krik leiden.
Vul FACOM olie (referentie WA.22) tot de juiste hoeveelheid bij (5).
3. Inwendige smering
Schakel de hendel meerdere keren in met de klep open, zodat een volmaakte smering gegarandeerd wordt.
4. Snelle ontluchting van het hydraulische systeem
Tijdens het transport van een krik kan er lucht in het systeem komen, waardoor de krik minder effici‘nt zal werken. Sluit voor het ontluchten van het hydraulische systeem de klep (7). Pomp met de handgreep tot de
maximale slag bereikt is (8).
Open de klep en duw de zuiger terug (9).
GEBRUIKSAANWIJZING
1. Het optillen van de last
Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit volledig stilstaat op een vlakke, horizontale ondergrond (1) en (2). De krik moet op een stabiele, vetvrije ondergrond staan.
Sluit de klep (7) door deze met de klok mee te draaien totdat hij vast zit (niet te vast). Begin met pompen (8).
Ga door met pompen totdat de gewenste stand bereikt is.
2. Het laten zakken van de last
Draai de klep (9) langzaam tegen de klok in en verwijder de krik. De snelheid van deze handeling kan afgesteld worden aan de hand van de snelheid waarmee u de klep draait.
NU-DL32_0115.indd 9 1/28/2015 2:58:44 PM
GARANTIE
Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de catalogus FACOM F13 of de tarieven van FACOM.
Kenmerk Mogelijke Oorzaken Oplossingen
Krik kan de last niet tillen. Afsluiter niet goed afgesloten. Controleer of de afsluiter niet vastzit.
Pomp voelt sponsachtig aan. Lucht in de krik. Ontlucht het hydraulische.
Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik tilt de last, maar kan deze niet houden. Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik kan niet geheel zakken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten.
Te laag oliepeil. Vul olie bij.
Stroomunit functioneert niet goed. Vervangen.
Krik kan de maximum hoogte hiet bereiken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten.
Te laag oliepeil. Vul olie bij.
SERVICEONDERHOUD
De levensduur van de krik hangt af van een goed onderhoud hiervan.
De krikken moeten onderhouden en gerepareerd worden volgens de instructies van de fabrikant.
Belangrijk: zowel het onderhoud als de reparatie van de krik mogen alleen door bevoegde personen worden uitgevoerd, die ten gevolge van hun opleiding en ervaring voldoende kennis
hebben van de hydraulische systemen die in deze apparaten worden gebruikt.
Wanneer de krik niet meer gebruikt wordt, houd u deze in de lage stand. Houd de krik en de handgrepen schoon. Smeer regelmatig de bewegende onderdelen.
- Wanneer het oliepeil moet worden gecontroleerd of wanneer er olie moet worden toegevoegd, terwijl de zuiger volledig ingetrokken is, moet u de vulplug verwijderen en de inhoud in een houder laten lopen. Voeg
de noodzakelijke hoeveelheid toe, terwijl de krik in een horizontale positie staat, zoals voor elk model in deze instructies wordt aangegeven. In de onderdelentabel hiernaast staat de vereiste hoeveelheid olie; zorg
ervoor dat er samen met de nieuwe olie geen vuil wordt toegevoegd. Na een periode van langdurig intensief gebruik is het raadzaam om de olie te verversen, om de nuttige levensduur van de krik te verlengen.
Belangrijk: te veel olie toevoegen kan ertoe leiden dat de krik niet meer functioneert.
- Gebruik alleen hydraulische olie, van het type HL of HM, met een ISO-klasse van kinematische viscositeit van 30 cST bij 40º, of een Engler-viscositeit van 3 bij 50 ºC.
Uiterst belangrijk: gebruik nooit remvloeistof.
- De toevoerslangen zijn een essentieel onderdeel. Om die reden mogen ze niet beschadigd, samengedraaid of versleten zijn. Plaats er geen last onder en houd ze uit de buurt van warmtebronnen. Om ervoor te
zorgen dat het apparaat juist werkt, of om barsten te voorkomen, moeten de slangen zo recht mogelijk worden geplaatst, zonder slagen, buigingen of scherpe hoeken. Ga ook na of de aansluitingen ervan in goede
staat zijn. Koppel een slang nooit los zonder eerst de overdruk uit het systeem te hebben weggenomen.
- Er mogen alleen originele reserveonderdelen worden gebruikt.
- Er mogen in geen geval veranderingen aan de garagekrik aangebracht worden.
- Wordt de krik niet gebruikt, zorg er dan voor dat de hefarm volledig ingetrokken is. Zo voorkomt u roestvorming. Breng waar nodig een antiroestmiddel aan op de zuigers.
- Bewaar de krik in een schone, droge plaats en buiten het bereik van kinderen.
- Op het einde van de nuttige levensduur van de krik moet u de olie aftappen en overhandigen aan een bevoegde persoon. Ontdoe u van de krik in overeenstemming met de plaatselijke voorschriften.
- Zowel de reparatiekit, die uitsluitend de O-ringen en dichtingen van de krik bevat, als de sets reserveonderdelen moeten worden besteld met behulp van de in de tabel opgenomen referentie.
NU-DL32_0115.indd 10 1/28/2015 2:58:44 PM
FR- CARNET DE MAINTENANCE
EN- MAINTENANCE LOGBOOK
DE- WARTUNGSHEFT
NL- ONDERHOUDSBOEKJE
ES- CUADERNO DE MANTENIMIENTO
IT- LIBRETTO DI MANUTENZIONE
PT- LIVRO DE MANUTENÇÃO
PL-
KARTA PRZEGLĄDÓW
DA- SERVICEHÆFTE
EL- ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
Date
Date
Datum
Datum
Fecha
Data
Data
Data
Dato
Ημερομηνία
Nom des intervenants
Carried out by
Name der Ausführenden
Naam van de tussenkomende partijen
Nombre de los interventores
Nome dei tecnici intervenuti
Nome dos intervenientes
Nazwisko wykonującego interwencję
Teknikernes navn
Όνομα τεχνικών
Entreprise
Company
Unternehmen
Onderneming
Empresa
Azienda
Empresa
Firma
Virksomhed
Δραστηριότητα
Nature de l’opération
Type of operation
Art der Maßnahme
Aard van de verrichting
Tipo de operación
Natura dell’operazione
Natureza da operação
Rodzaj operacji
Arbejdets art
Είδος εργασίας
N° de série - Serial number - Serien-Nr. - Serienr. - N° de serie
N° di serie - N.° de série - Nr seryjny - Serienr. -
Σειριακός αριθμός:
..........................................................................................
Date de fabrication - Date of manufacture - Herstellungsdatum - Fabricagedatum - Fecha de fabricación
Data di fabbricazione - Data de fabrico - Data produkcji - Fabrikatiosdato -
Ημερομηνία κατασκευής
: .......................................
Modèle - Model - Modell - Model - Modelo - Modello - Modelo - Model - Model -
Μοντέλο
: ........................................................
Fabricant - Manufacturer - Hersteller - Fabrikant - Fabricante - Fabbricante - Fabricante
Producent - Fabrikat -
Κατασκευαστής
: ...................................................................................................................................
Liste des opérations de maintenance, vérifications périodiques, remplacement, modifications effectuées sur le matériel.
List of maintenance operations, periodic inspections, replacements and alterations to the machine
Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, regelmäßigen Prüfungen, Austauschmaßnahmen und Änderungen.
Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verificaties, vervangingen, wijzigingen uitgevoerd aan het materiaal.
Lista de las operaciones de mantenimiento, verificaciones periódicas, reemplazo, modificaciones efectuadas en el material.
NU-DL32_0115.indd 24 1/28/2015 2:58:57 PM

Documenttranscriptie

VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE GEBRUIKER NL De gebruiker dient kennis genomen te hebben van de volgende instructies en voorzorgsmaatregelen alvorens de krik te gebruiken. Bewaar dit instructieblad op een gemakkelijk terug te vinden plaats, aangezien u het later nog nodig kunt hebben. Deze krik werd ontworpen om auto's en vrachtwagens op te heffen. Bouw de krik op geen enkele manier om. Door deze voorschriften niet na te leven, kan de gebruiker letsels oplopen of kan de krik of het op te heffen voertuig beschadigd raken. De fabrikant aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het onjuiste gebruik van de krik. Het niet in acht nemen van deze voorzorgsmaatregelen kan tot onherstelbare beschadiging van de krik leiden, en zelfs tot letsel bij de gebruikers. De werknemers die belast zijn met het gebruik of het serviceonderhoud van de werkapparatuur dienen goed geïnformeerd te worden en met name over de gebruiksvoorwaarden van de werkapparatuur en de instructies of de voorschriften hieromtrent. Controle van de hefapparatuur: - Controle van de inbedrijfname, die tijdens de eerste ingebruikname van het apparaat in het bedrijf dient te worden uitgevoerd, of dit nu nieuw of tweedehands is. - Controle van de vernieuwde inbedrijfname, die uitgevoerd dient te worden tijdens demontage en montage, wijziging, belangrijke reparatie of na een ongeval veroorzaakt door een defect aan het apparaat. - Algemene periodieke controles die regelmatig dienen te worden uitgevoerd, om op tijd beschadigingen op te merken die een gevaar zouden kunnen betekenen. Deze controles betreffen mechanisch bewogen en door menselijke kracht bewogen apparaten. Het resultaat van deze controles moet genoteerd worden in het veiligheidsregister dat door de bedrijfsleider geopend moet worden. Wanneer de apparatuur defect is, moet deze onmiddellijk gerepareerd worden of dient het gebruik hiervan verboden te worden. Bij handmatige verwerking moet het personeel kunnen beschikken over de benodigde individuele beschermingsmiddelen: veiligheidsschoenen, die bij voorkeur ongevoelig zijn voor koolwaterstoffen, veiligheidshandschoenen, enz. In geval van mechanische verwerking is het verboden om, behalve bij tests of proeven, een last hoger op te tillen dan op het apparaat staat aangegeven. Tijdens het gebruik van de krik moet men er met name op letten dat: 1. de maximale gebruikslast op de krik vermeld staat, 2. iedere krik gecontroleerd wordt: - jaarlijks bij een normaal gebruik, - halfjaarlijks bij een intensief gebruik, - onmiddellijk na een gebruik onder bijzondere omstandigheden, met name bij een incidentele overbelasting. De krikken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het ophijsen of laten zakken van een voertuig. Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het verplaatsen van een voertuig of een last. Een garagekrik mag niet gebruikt worden voor het optillen of verplaatsen van personen. Bij werkzaamheden onder een opgehesen voertuig: - een wig zodanig plaatsen dat het personeel beschermd wordt tegen het plotseling zakken van het voertuig en tegen een horizontale verplaatsing (3), - een voorziening plaatsen die de aanwezigheid van de monteur aangeeft, - indien nodig een veiligheidsbril en een helm dragen, - een inspectiewagen gebruiken (FACOM DTS.1A ou DTS.2). WAARSCHUWINGEN! 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit zich op een stabiel, vlak, horizontaal en schoon oppervlak bevindt (geen vet en olie) (1). Zorg dat het op te tillen voertuig volledig stil staat (2). Gebruik voor het optillen van het voertuig een ander geschikt middel, bijvoorbeeld een FACOM assteun FACOM DL.3 (3). Om het verschuiven van het geheel te voorkomen, dient u altijd de lading goed in het midden van de krik te plaatsen. Nimmer een verlengstuk gebruiken (4). Tijdens het gebruik van de krik mogen er zich geen personen in de auto bevinden of hierop steunen. Controleer regelmatig het oliepeil (5). Daarentegen kan teveel olie de apparatuur beschadigen of ontregelen (zie «instructies voor gebruik»). Wanneer u de olie ververst, gebruik dan nooit remvloeistof, alcohol, glycerine, reinigingsmiddelen, motorolie of afgewerkte olie. Het gebruik van verontreinigde olie kan tot inwendige schade van uw materiaal leiden. Neem voor meer informatie rechtstreeks contact op met uw FACOM dealer bij wie u uw materiaal gekocht heeft. FACOM beveelt de olie met referentie WA.22 aan. Controleer of het etiket met voorzorgsmaatregelen steeds leesbaar blijft. Om uw apparaat in overeenstemming met de normen te brengen, zijn deze etiketten (6) en de gebruikshandleiding (NU-DL32/0115) verkrijgbaar. Als het apparaat geblokkeerd is, moet de gebruiker het voertuig met een andere krik opheffen tot de geblokkeerde krik loszit, om die krik te verwijderen. De garagekrik niet gebruiken bij krachtige wind, vriesweer, extreme weersomstandigheden, in de buurt van krachtige magnetische velden of in potentieel explosieve atmosferen. De garagekrik niet in contact met levensmiddelen brengen. INSTRUCTIES VOOR HET JUISTE GEBRUIK 1. Voor ieder gebruik dient de krik gecontroleerd te worden. U moet met name controleren of er geen olie lekt en er geen onderdelen beschadigd zijn of ontbreken. 2. Defecte onderdelen dienen onmiddellijk door geschoold personeel door originele FACOM onderdelen vervangen te worden. In geval van overlopen van olie contact opnemen met een dealer voor reparatie. 3. Leder onderdeel van de krik moet gecontroleerd worden in geval van een als abnormaal beschouwde belasting of na een schok. 4. De bediener moet de hefinrichting en de last tijdens alle bewegingen absoluut kunnen zien. Doen er zich gevaarlijke omstandigheden voor, zoals wanneer het voertuig begint te bewegen, dan moet het hefproces worden onderbroken. 5. De krik moet zodanig worden geplaatst dat de gebruiker zich met geen enkel lichaamsdeel onder het voertuig bevindt. Werk nooit onder een opgeheven voertuig zonder het eerst met mechanische stutten of andere geschikte methodes te ondersteunen. Blijf met uw lichaam uit de buurt van de beweegbare elementen van de krik. INSTRUCTIES VOOR HET GEBRUIK 1. OPGELET: Monteer het ventiel volgens bijgevoegd schema, voor het eerste gebruik. Er kan geen garantie worden verleend indien het ventiel niet is geïnstalleerd. 2. Controle van oliepeil Ontlucht voor het gebruik van de krik het hydraulische systeem om alle lucht uit het kleppensysteem te halen. - Plaats de bedieningsarm in zijn zitting en bevestig hem met de hiervoor bedoelde schroef. - Trek de bedieningshendel naar achteren, draai hem met de klok mee en pomp meerdere malen voor een inwendige smering en ontluchting. - Als u de hendel loslaat, zal deze automatisch terugkeren in de beginpositie (dodemansprincipe). - De krik is nu klaar voor gebruik. Belangrijk: voordat u de last opheft, dient u zich ervan te vergewissen dat alle veiligheidsinstructies hierboven nageleefd zijn. Controleer, indien nodig, het oliepeil en vul indien nodig olie bij, doe dit met de zuiger in de lage stand, verwijder de vuldop en giet de inhoud in een bak. Vul met de krik in horizontale stand de nodige olie bij volgens de aanwijzingen op de tabel (pagina 2). Zorg dat er geen vuil in de olie komt. Na een lange werkingsperiode moet de olie ververst worden, om de levensduur van de krik te verlengen. BELANGRIJK: Teveel olie ten opzichte van het maximum niveau kan tot storingen in de krik leiden. Vul FACOM olie (referentie WA.22) tot de juiste hoeveelheid bij (5). 3. Inwendige smering Schakel de hendel meerdere keren in met de klep open, zodat een volmaakte smering gegarandeerd wordt. 4. Snelle ontluchting van het hydraulische systeem Tijdens het transport van een krik kan er lucht in het systeem komen, waardoor de krik minder effici‘nt zal werken. Sluit voor het ontluchten van het hydraulische systeem de klep (7). Pomp met de handgreep tot de maximale slag bereikt is (8). Open de klep en duw de zuiger terug (9). GEBRUIKSAANWIJZING 1. Het optillen van de last Controleer, alvorens een voertuig op te tillen, of dit volledig stilstaat op een vlakke, horizontale ondergrond (1) en (2). De krik moet op een stabiele, vetvrije ondergrond staan. Sluit de klep (7) door deze met de klok mee te draaien totdat hij vast zit (niet te vast). Begin met pompen (8). Ga door met pompen totdat de gewenste stand bereikt is. 2. Het laten zakken van de last Draai de klep (9) langzaam tegen de klok in en verwijder de krik. De snelheid van deze handeling kan afgesteld worden aan de hand van de snelheid waarmee u de klep draait. NU-DL32_0115.indd 9 1/28/2015 2:58:44 PM SERVICEONDERHOUD De levensduur van de krik hangt af van een goed onderhoud hiervan. De krikken moeten onderhouden en gerepareerd worden volgens de instructies van de fabrikant. Belangrijk: zowel het onderhoud als de reparatie van de krik mogen alleen door bevoegde personen worden uitgevoerd, die ten gevolge van hun opleiding en ervaring voldoende kennis hebben van de hydraulische systemen die in deze apparaten worden gebruikt. Wanneer de krik niet meer gebruikt wordt, houd u deze in de lage stand. Houd de krik en de handgrepen schoon. Smeer regelmatig de bewegende onderdelen. - Wanneer het oliepeil moet worden gecontroleerd of wanneer er olie moet worden toegevoegd, terwijl de zuiger volledig ingetrokken is, moet u de vulplug verwijderen en de inhoud in een houder laten lopen. Voeg de noodzakelijke hoeveelheid toe, terwijl de krik in een horizontale positie staat, zoals voor elk model in deze instructies wordt aangegeven. In de onderdelentabel hiernaast staat de vereiste hoeveelheid olie; zorg ervoor dat er samen met de nieuwe olie geen vuil wordt toegevoegd. Na een periode van langdurig intensief gebruik is het raadzaam om de olie te verversen, om de nuttige levensduur van de krik te verlengen. Belangrijk: te veel olie toevoegen kan ertoe leiden dat de krik niet meer functioneert. - Gebruik alleen hydraulische olie, van het type HL of HM, met een ISO-klasse van kinematische viscositeit van 30 cST bij 40º, of een Engler-viscositeit van 3 bij 50 ºC. Uiterst belangrijk: gebruik nooit remvloeistof. - De toevoerslangen zijn een essentieel onderdeel. Om die reden mogen ze niet beschadigd, samengedraaid of versleten zijn. Plaats er geen last onder en houd ze uit de buurt van warmtebronnen. Om ervoor te zorgen dat het apparaat juist werkt, of om barsten te voorkomen, moeten de slangen zo recht mogelijk worden geplaatst, zonder slagen, buigingen of scherpe hoeken. Ga ook na of de aansluitingen ervan in goede staat zijn. Koppel een slang nooit los zonder eerst de overdruk uit het systeem te hebben weggenomen. - Er mogen alleen originele reserveonderdelen worden gebruikt. - Er mogen in geen geval veranderingen aan de garagekrik aangebracht worden. Kenmerk Krik kan de last niet tillen. Pomp voelt sponsachtig aan. Mogelijke Oorzaken Afsluiter niet goed afgesloten. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Oplossingen Controleer of de afsluiter niet vastzit. Ontlucht het hydraulische. Vul olie bij. Vervangen. Krik tilt de last, maar kan deze niet houden. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Vul olie bij. Vervangen. Krik kan niet geheel zakken. Lucht in de krik. Te laag oliepeil. Stroomunit functioneert niet goed. Hydraulisch systeem ontluchten. Vul olie bij. Vervangen. Krik kan de maximum hoogte hiet bereiken. Lucht in de krik. Hydraulisch systeem ontluchten. Te laag oliepeil. Vul olie bij. - Wordt de krik niet gebruikt, zorg er dan voor dat de hefarm volledig ingetrokken is. Zo voorkomt u roestvorming. Breng waar nodig een antiroestmiddel aan op de zuigers. - Bewaar de krik in een schone, droge plaats en buiten het bereik van kinderen. - Op het einde van de nuttige levensduur van de krik moet u de olie aftappen en overhandigen aan een bevoegde persoon. Ontdoe u van de krik in overeenstemming met de plaatselijke voorschriften. - Zowel de reparatiekit, die uitsluitend de O-ringen en dichtingen van de krik bevat, als de sets reserveonderdelen moeten worden besteld met behulp van de in de tabel opgenomen referentie. GARANTIE Type D = 2 jaar. Zie de algemene voorwaarden in de catalogus FACOM F13 of de tarieven van FACOM. NU-DL32_0115.indd 10 1/28/2015 2:58:44 PM FR- CARNET DE MAINTENANCE EN- MAINTENANCE LOGBOOK DE- WARTUNGSHEFT NL- Onderhoudsboekje ES- CUADERNO DE MANTENIMIENTO IT- LIBRETTO DI MANUTENZIONE PT- LIVRO DE MANUTENÇÃO PL- KARTA PRZEGLĄDÓW DA- SERVICEHÆFTE EL- ΒΙΒΛΙΟ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ N° de série - Serial number - Serien-Nr. - Serienr. - N° de serie N° di serie - N.° de série - Nr seryjny - Serienr. - Σειριακός αριθμός: .......................................................................................... Date de fabrication - Date of manufacture - Herstellungsdatum - Fabricagedatum - Fecha de fabricación Data di fabbricazione - Data de fabrico - Data produkcji - Fabrikatiosdato - Ημερομηνία κατασκευής: ....................................... Modèle - Model - Modell - Model - Modelo - Modello - Modelo - Model - Model - Μοντέλο : ........................................................ Fabricant - Manufacturer - Hersteller - Fabrikant - Fabricante - Fabbricante - Fabricante Producent - Fabrikat - Κατασκευαστής: ................................................................................................................................... Liste des opérations de maintenance, vérifications périodiques, remplacement, modifications effectuées sur le matériel. List of maintenance operations, periodic inspections, replacements and alterations to the machine Liste der am Material durchgeführten Wartungsmaßnahmen, regelmäßigen Prüfungen, Austauschmaßnahmen und Änderungen. Lijst van de onderhoudsverrichtingen, periodieke verificaties, vervangingen, wijzigingen uitgevoerd aan het materiaal. Lista de las operaciones de mantenimiento, verificaciones periódicas, reemplazo, modificaciones efectuadas en el material. Date Date Datum Datum Fecha Data Data Data Dato Nom des intervenants Carried out by Name der Ausführenden Naam van de tussenkomende partijen Nombre de los interventores Nome dei tecnici intervenuti Nome dos intervenientes Nazwisko wykonującego interwencję Teknikernes navn Entreprise Company Unternehmen Onderneming Empresa Azienda Empresa Firma Virksomhed Nature de l’opération Type of operation Art der Maßnahme Aard van de verrichting Tipo de operación Natura dell’operazione Natureza da operação Rodzaj operacji Arbejdets art Ημερομηνία Όνομα τεχνικών Δραστηριότητα Είδος εργασίας NU-DL32_0115.indd 24 1/28/2015 2:58:57 PM
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26

Facom DL.32 Handleiding

Type
Handleiding