2K BioShock Infinite de handleiding

Type
de handleiding
PAN EUROPEAN GAMES INFORMATION (PEGI)
LEEFTIJDSCLASSIFICATIESYSTEEM
Het PEGI leeftijdsclassificatiesysteem beschermt minderjarigen tegen computerspellen die ongeschikt zijn voor hun leeftijdsgroep. LET OP: het
zegt niets over de moeilijkheid van het spel. Kijk voor meer informatie op www.pegi.info
PEGI bestaat uit drie onderdelen en stelt ouders en andere mensen die spellen kopen voor kinderen in staat een geïnformeerde keuze te maken
die geschikt is voor de leeftijd van degene die het spel gaat spelen. Het eerste gedeelte is een leeftijdsclassificatie:
Het tweede gedeelte van de classificatie kan bestaan uit een of meer pictogrammen die het type inhoud van het spel aangeven.
Afhankelijk van het spel zijn er een aantal van zulke inhoudspictogrammen mogelijk. De intensiteit van deze inhoud komt tot uitdrukking
in de leeftijdsclassificatie van het spel. De pictogrammen zijn:
Het derde gedeelte is een logo dat aangeeft of het spel online gespeeld kan worden. Dit logo mag alleen worden gebruikt door leveranciers van
online spellen die bepaalde normen hanteren, waaronder de bescherming van minderjarigen tijdens het online spelen:-
Kijk voor meer informatie op
www.pegionline.eu
De telefoonnummers van de klantenservice staan op de laatste pagina van deze handleiding.
VOORZORGSMAATREGELEN
Deze disc bevat software voor het PlayStation®3-systeem. Gebruik de disc nooit in combinatie met een ander systeem: dit kan schade
veroorzaken. • Deze disc voldoet uitsluitend aan de PlayStation®3-specificaties voor de PAL-markt en kan niet worden gebruikt op
PlayStation®3-uitvoeringen met andere specificaties. Lees zorgvuldig de gebruiksaanwijzing van de PlayStation®3 om verkeerd gebruik
te voorkomen. • Plaats de disc altijd met de af te spelen kant naar beneden in het PlayStation®3-systeem. • Raak het oppervlak van de disc
niet aan, maar houd de disc aan de rand vast. • Houd de disc schoon en vrij van krassen. Verwijder eventueel vuil voorzichtig met een zachte,
droge doek. • Laat de disc niet bij een warmtebron, in direct zonlicht of in een zeer vochtige omgeving liggen. • Gebruik geen discs met een
onregelmatige vorm, gebarsten of vervormde discs of discs die zijn gerepareerd met lijm. Deze kunnen tot storingen leiden.
SOFTWARE-PIRATERIJ
Gehele of gedeeltelijke onbevoegde reproductie van dit product, alsmede onbevoegd gebruik van gedeponeerde handelsmerken, is in veel
gevallen strafbaar. SOFTWARE-PIRATERIJ schaadt niet alleen de belangen van consumenten, maar ook die van legitieme software-ontwikkelaars,
-uitgevers en -verkopers. Als u vermoedt dat dit spel een illegale kopie is of over andere informatie over software-piraterij beschikt, belt u dan
naar de klantenservice voor uw regio. U vindt het nummer achter in deze handleiding.
SOFTWARE VAN HET PS3™-SYSTEEM BIJWERKEN
Meer informatie over het bijwerken van de software van het PS3™-systeem vindt u op eu.playstation.com of in de
verkorte handleiding van het PS3™-systeem.
LET OP UW GEZONDHEID
Speel altijd in een goed verlichte ruimte. Pauzeer regelmatig: na elk uur spelen 15 minuten. Stop met spelen bij duizeligheid, misselijkheid,
vermoeidheid of hoofdpijn. Mensen die gevoelig zijn voor flitsende of flikkerende lichten of voor geometrische vormen en patronen kunnen
zonder het te weten lijden aan een epileptische aandoening. Zij kunnen bij het televisiekijken of het spelen van videogames een epileptische
aanval krijgen. Raadpleeg voordat u een videogame gaat spelen uw huisarts als u lijdt aan een epileptische aandoening of wanneer zich
tijdens het spelen verschijnselen voordoen zoals verandering van het gezichtsvermogen, stuiptrekkingen of andere onwillekeurige bewegingen,
vermindering van het bewustzijn en/of verwarring.
3D-GEZONDHEIDSWAARSCHUWING
Mogelijk ondervind je tijdens het bekijken van 3D-beelden of het spelen van stereoscopische 3D-games op 3D-televisies hinder van fysieke
ongemakken als vermoeide ogen of misselijkheid. Stop onmiddellijk met spelen als dergelijke symptomen zich voordoen en wacht tot je
hersteld bent voordat je je televisie opnieuw gebruikt.
We raden je aan je PlayStation®3-systeem niet te lang achter elkaar te gebruiken en na elk uur spelen een kwartier pauze te nemen. Voor
het bekijken van 3D-beelden of het spelen van stereoscopische 3D-games hangt het van de persoon af hoeveel pauzes er nodig zijn en hoe
lang deze dienen te zijn. Zorg dat je pauzes in ieder geval lang genoeg zijn om fysieke ongemakken weg te nemen. Raadpleeg een arts als de
problemen zich blijven voordoen.
Het gezichtsvermogen van kinderen (in het bijzonder van kinderen jonger dan zes jaar) is nog volop in ontwikkeling. We raden je aan
een kinderarts of oogarts te raadplegen voordat je jonge kinderen blootstelt aan 3D-beelden of ze stereoscopische 3D-games laat spelen.
Volwassenen dienen toezicht te houden zodat de kinderen de bovengenoemde voorzorgsmaatregelen in acht nemen.
OUDERLIJK TOEZICHT
Voor dit product is op basis van de inhoud een niveau van ouderlijk toezicht vastgesteld. U kunt het niveau van ouderlijk toezicht op de
PlayStation®3 instellen om te verhinderen dat er producten mee worden afgespeeld met een niveau van ouderlijk toezicht dat hoger is dan het
niveau dat is ingesteld op het PS3™-systeem. Raadpleeg voor meer informatie de gebruiksaanwijzing van het PS3™-systeem.
Dit product is beoordeeld aan de hand van het PEGI-classificatiesysteem. De leeftijds- en inhoudssymbolen van de PEGI-classificatie staan op
de verpakking van het product (behalve als de wet een ander keuringssysteem voorschrijft). Het verband tussen het PEGI-classificatiesysteem
en het niveau van ouderlijk toezicht is als volgt:
In uitzonderlijke gevallen is het niveau van het ouderlijk toezicht van dit product hoger dan de geldende leeftijdsclassificatie. Dit is het gevolg
van de verschillen tussen de leeftijdsclassificatiesystemen in de landen waar dit product wordt verkocht. Mogelijk moet u het niveau van het
ouderlijk toezicht van het PS3™ systeem resetten om dit product te kunnen gebruiken.
PEGI-LEEFTIJDSGROEP
NIVEAU VAN OUDERLIJK
TOEZICHT 9 7 5 3 2
BLES-01705
UITSLUITEND VOOR GEBRUIK THUIS: Deze software is uitsluitend gelicentieerd om te worden gebruikt op geautoriseerde PlayStation®3-systemen. Er is wellicht een update van
de PlayStation®3-systeemsoftware vereist. Alle onbevoegde toegang, gebruik of overdracht van het product of de onderliggende auteursrechten en handelsmerken ervan zijn verboden.
Ga naar eu.playstation.com/terms voor uw volledige gebruiksrechten. Bibliotheekprogramma’s ©1997-2013 Sony Computer Entertainment Inc. zijn exclusief in licentie gegeven aan
Sony Computer Entertainment Europe (SCEE). DOORVERKOOP EN VERHUUR ZIJN VERBODEN TENZIJ DIT UITDRUKKELIJK DOOR SCEE IS TOEGESTAAN. Op PlayStation®Network,
PlayStation®Store en PlayStation®Home zijn gebruiksvoorwaarden van toepassing endeze producten zijn niet verkrijgbaar in alle landen en talen (eu.playstation.com/terms). U hebt een
breedband internetverbinding nodig. Gebruikers zijn verantwoordelijk voor de kosten verbonden aan de breedbandverbinding. Voor sommige content worden kosten in rekening gebracht.
Gebruikers moeten 7 jaar of ouder zijn en voor gebruikers jonger dan 18 jaar istoestemming van de ouders vereist. Netwerkonderdelen kunnen worden ingetrokken onder een redelijke
opzegtermijn – zie eu.playstation.com/gameservers voor verdere informatie. Vergunde verkoop uitsluitend in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, India en Oceanië.
2”, “PlayStation”, “
Ã
”, “KHJL ”, “SIXAXIS”, “DUALSHOCK” and “À” are trademarks or registered trademarks of Sony Computer Entertainment Inc. “Blu-ray Disc™” and
“Blu-ray™” are trademarks of the Blu-ray Disc Association. BioShock Infinite © 2013 Take-Two Interactive Software, Inc. Published by Take-Two Interactive Software, Inc. Developed by Irrational
Games. Made in Austria. All rights reserved.
32
Installeer het PlayStation®3-systeem volgens de instructies in de handleiding. Bij het opstarten
licht de activiteitsindicator rood op, om aan te geven dat het PlayStation®3-systeem in de
standby-modus staat. Druk op de activeringstoets. De activiteitsindicator zal groen oplichten.
Plaats de disc van BioShock Infinite met het label omhoog in de disc-opening. Selecteer het
Ç
-icoontje in het XMB™-menu en druk op de
S
-toets om door te gaan. Zorg dat er genoeg
ruimte is op de harde schijf voordat je begint te spelen. Verwijder of plaats geen randapparaten
als het systeem eenmaal is ingeschakeld. Raadpleeg de handleiding van het PlayStation®3-
systeem voor meer informatie over het instellen en opladen van een draadloze controller.
LET OP: de informatie in deze handleiding was correct bij het ter perse gaan, maar in de
eindfase van de productontwikkeling kunnen kleine wijzigingen zijn aangebracht. Alle
screenshots in deze handleiding zijn afkomstig van de Engelse versie van dit product.
In deze game worden automatisch gegevens opgeslagen. Op bepaalde punten in de game vindt
er automatische opslag van gegevens plaats. Bij het opstarten worden automatisch de laatst
opgeslagen gegevens geladen. Schakel het systeem niet uit en start het niet opnieuw op als de
harde schijf toegangsindicator knippert.
Kies je voorkeurstaal in het menu Systeeminstellingen.
OM TE BEGINNEN
INhOudsOpGavE
Welkom in Columbia! .......................................4
Besturing..................................................4
Aan de slag................................................5
Niveaus ...................................................5
Scherminfo ................................................6
Sky-Lines .................................................7
De Sky-Hook ..............................................8
Elizabeth ..................................................9
Wapens .................................................11
Vigors ...................................................14
Vijanden .................................................16
Uitrusting ................................................19
Automaten en Voxophones .................................20
Kinetoscopes .............................................21
Credits ...................................................22
Beperkte garantie .........................................30
54
WElkOM IN COluMBIa!
Columbia is niets anders dan een ark, in een andere tijd.
– Z.H. COMSTOCK, De Grote Profeet
Het jaar 1912. Je bent Booker DeWitt, een voormalige
Pinkerton-detective met groeiende schulden, die daardoor
nog een laatste opdracht moet aannemen. Je gaat op reis
naar de mysterieuze stad Columbia om een jonge vrouw te
vinden en haar veilig terug te brengen naar New York.
BEsTurING
NavIGaTIECONTrOllEr:
Linker joystick – Bewegen
B – Sprinten aan/uit
C-toets – Navigatiehulp tonen
V-toets – Voxophone afspelen
W – Andere Vigor
W ingedrukt houden – Vigor-cirkel
openen
BEWEGINGsCONTrOllEr:
F – Ander wapen
S – Gebruiken/Herladen
S ingedrukt houden – Tear openen
Move-toets – Richtkruis aan/uit
D – Springen/Vastmaken aan Sky-Line
A – Hurken/Achteruit via Sky-Line
] – Gameplay-menu
[ – Pauzemenu
BEWEGINGEN:
Draaien – Executeren
Steken – Mêlee
BEsTurING MET dE BEWEGINGsCONTrOllEr
aaN dE slaG
NIvEaus
PLAY GAME (spel spelen) – Hier kun je kiezen voor New Game (nieuw spel starten), Continue
(doorgaan vanaf een eerder opgeslagen controlepunt), of Load Chapter (hoofdstuk laden).
OPTIONS (opties) - Hier kun je het spel aanpassen zodat het bij jouw manier van spelen past.
Er zijn talloze manieren om je ideale ervaring te creëren, dus neem zeker een kijkje.
DOWNLOADABLE CONTENT (downloadbare content) – Blader door nieuwe content om te
kopen, downloaden en spelen.
CREDITS – Bekijk het team dat
BioShock Infinite
gemaakt heeft.
BioShock Infinite
bevat vier verschillende moeilijkheidsgraden. Je kunt op elk gewenst moment
het niveau aanpassen in het optiemenu, maar het kan invloed hebben op je trofeeën als je dit
tijdens het spel doet.
EASY (makkelijk) – Als je nog niet veel ervaring hebt met FPS-games, dan kun je het best hier
beginnen.
NORMAL (normaal) – Als je al wat ervaring hebt met FPS-games en de basisbeginselen kent,
dan is dit het beste niveau voor jou.
DeWitt,
Geef ons
Het
meisje
en vereffen
je scHulD.
Dit is je
laatste
kans!
OPMERKING: Andere besturingsconguraties zijn beschikbaar via het optiemenu.
STANDAARDBESTURING OP DE SKY-LINE:
Linker joystick - Versnellen/Afremmen
N - Doel vastzetten
A - Achteruit
S - Aanvallen
S - Loslaten
* Je kunt de Vigor-cirkel bedienen met de linker stick en de rechter stick.
[ - PauzemenuGameplay-menu - ]
F - Gebruiken/Herladen
F Ingedrukt houden - Tear
openen
A - Hurken
S - Springen/Vastmaken
aan Sky-Line
D - Mêlee-aanval
D - Ingedrukt houden
voor executie
R - Ander wapen
E - Schieten met wapen
Andere Vigor - W
Vigor-cirkel openen - W
ingedrukt houden
Schieten met Vigor - Q
Rechter joystick - Kijken
N - Richtkruis aan/uit
Bewegen - Linker joystick
Sprinten - B
Navigatiehulp tonen -
Toets C
Voxophone auisteren -
Toets V
*
Uitvoeren
Mêlee
76
sChErMINFO
1
234
5
6
7
1. GEZONDHEIDS-/SCHILDMETER – De rode balk geeft je huidige gezondheid weer. De gele
balk geeft de huidige kracht van je schild weer. Opmerking: Je schildsterkte neemt weer toe
als je een paar seconden geen schade hebt opgelopen. Je kunt je gezondheid herstellen met
EHBO-dozen, snacks en alcohol die je vindt.
2. GESELECTEERDE VIGOR –
Het icoontje op de voorgrond geeft aan wat je huidige geselecteerde
Vigor is en het icoontje op de achtergrond geeft aan welke andere Vigor je snel kunt kiezen. (Voor
info over hoe je een van je beschikbare Vigors kunt kiezen, lees je de paragraaf over de Vigor-cirkel.)
3. ZOUTMETER – De blauwe meter geeft de hoeveelheid zout aan voor het gebruik van Vigor.
Elke indicatie op de meter staat voor het gebruik van één Vigor.
4. GESELECTEERD WAPEN –
Het icoontje op de voorgrond geeft aan wat je huidige geselecteerde
wapen is en het icoontje op de achtergrond geeft aan welk wapen je snel kunt kiezen.
5. MUNITIEVOORRAAD – Het cijfer links geeft aan hoeveel schoten je kunt lossen voordat je
moet herladen. Het cijfer rechts geeft aan hoeveel reserveschoten je nog hebt.
6. RICHTKRUIS – Dit dradenkruis laat zien waarop je je wapen of Vigor richt.
7. SCHADEMETER – Deze meter geeft de gezondheid van je vijand weer.
huIdIG dOEl
Ben je vergeten wat je moet doen? Verfris je geheugen met één druk op de ]-toets.
Als je ooit verdwaald bent in Columbia, kun je de navigatiehulp gebruiken. Er wordt dan een
pad getekend naar je huidige doel C.
HARD (moeilijk) – Als je al heel lang FPS-games speelt en genoeg ervaring hebt om een
uitdaging aan te gaan, dan is het moeilijke niveau echt iets voor jou.
1999
Niveau 1999 stelt je vaardigheden tot het uiterste op de proef en is alleen geschikt voor de
allerbesten. (Dit niveau kun je ontgrendelen door de game uit te spelen of een geheime code te gebruiken.)
De Sky-Lines zijn luchtrails die oorspronkelijk zijn gebouwd voor vrachttransport in Columbia,
maar de jeugd van de stad had al snel uitgevonden dat het ook gebruikt kan worden als
levensgevaarlijk menselijk vervoermiddel. Toen de strijd tussen de facties in Columbia
verhevigde, werd het vervoermiddel ook gebruikt om strijd te voeren.
Je kunt reizen via het uitgebreide stelsel van elkaar kruisende Sky-Lines om je vijanden te slim
af te zijn. Op de Sky-Lines ben je moeilijker te raken en heb je betere toegang tot verschillende
locaties.
Als je een Sky-Line gebruikt, kunnen vijanden moeilijker op je richten en jij kunt beter richten
met je richtkruis N.
skY-lINEs
98
Vastgrijpen – Om vanaf de grond naar een Sky-Line te springen, richt je erop met je
richtkruis als je zo dichtbij staat dat het icoontje van S verschijnt. Druk vervolgens op S.
Versnellen/Afremmen – Gebruik de linker joystick om te versnellen/af te remmen.
Achteruit – Druk op A om in tegenovergestelde richting te reizen.
Andere Sky-Line vastgrijpen – Om van de ene naar de andere Sky-Line te springen, richt
je erop met je richtkruis als je zo dichtbij bent dat het icoontje van S verschijnt. Druk
vervolgens op S.
Weer op de grond springen – Om de Sky-Line weer los te laten, richt je met je richtkruis
op de grond als je zo dichtbij bent dat het icoontje van S verschijnt.
ElIZaBEThskY-hOOk
BEsTurING
spECIalE aaNvallEN
Booker kan met de Sky-Hook niet alleen via Sky-Lines reizen, hij kan er ook de volgende
aanvallen mee uitvoeren:
Sky-Hook-mêleeaanval – Druk op D als je op de grond staat.
Sky-Hook-executie – Hou D ingedrukt als je op de grond staat en de gezondheid van een
vijand laag genoeg is (doodshoofd l boven het hoofd).
Sky-Line-aanval –
Druk op S terwijl je aan de Sky-Line hangt om direct op de vijand te duiken.
Sky-Line-beuk – Druk op S terwijl je aan de Sky-Line hangt om je vijand van de Sky-Line
te beuken.
Elizabeth zit al sinds ze een kind was opgesloten op Columbia's Monument Island. Elizabeth
staat bij de inwoners van Columbia bekend als 'Het wonderkind' en 'Het Lam'. Ze is een van
de grootste raadselen van de stad.
vOOrradEN vINdEN
Als je samen reist, zoekt Elizabeth naar spullen die je
nodig hebt voor je missie. Er zijn vier verschillende
soorten voorwerpen die ze voor je kan vinden:
geld, zout, munitie en EHBO-dozen. Als ze iets
heeft gevonden dat je nodig hebt, biedt ze aan
om het naar je toe te gooien. Druk op F om het
voorwerp te vangen.
slOTEN OpENEN
In de stad Columbia ligt er heel veel achter gesloten
deuren te wachten tot het ontdekt wordt.
Als je genoeg slotopeners bezit, kun je
Elizabeth vragen om met haar vaardigheden
deuren voor je te openen. Hiervoor richt je
het richtkruis op het slot als je zo dichtbij
staat dat het icoontje van S verschijnt.
Druk vervolgens op S.
9
1110
Slotopeners kun je overal in Columbia vinden en in sommige Dollar Bill-
verkoopautomaten.
Voor verschillende sloten heb je verschillende aantallen slotopeners nodig.
OpMErkING
TEars OpENEN
Tears zijn interdimensionale gaten in tijd en ruimte. Elizabeth kan niet alleen Tears openen, ze
kan er ook voorwerpen uithalen om je met je missie te helpen.
ER ZIJN DRIE SOORTEN TEARS IN DE GAME:
GRONDSTOFFEN – Grondstoftears bevatten voorwerpen met extra spullen die je nodig
hebt. Het kan een ton vol sluipschuttersgeweren zijn, of medische hulpmiddelen, of een
verkoopautomaat.
CONSTRUCTIE – Constructietears bevatten voorwerpen die de architectuur van een locatie
veranderen. Het kan bijvoorbeeld een vrachthaak zijn waarmee je naar hoger gelegen plaatsen
kunt ontsnappen, of een muur die je dekking geeft tijdens de strijd.
AANVAL – Aanvalstears leveren voorwerpen die voor je kunnen vechten. Dat kan bijvoorbeeld
automatisch geschut zijn, of een teslatransformator die je vijanden elektrocuteert.
Elke soort Tear levert je een ander voordeel op. Je kunt maar één Tear tegelijk openen. Als je
Elizabeth wilt vragen een Tearvoorwerp te pakken, richt je erop met je richtkruis als je zo dichtbij
staat dat het icoontje van F verschijnt. Hou vervolgens F ingedrukt.
WapENs
Gevechten in Columbia zijn altijd een uitdaging. Om te overleven moet je veel verschillende
strategieën leren. Hier volgen een paar wapentips zodat je aan de slag kunt:
Het is belangrijk dat je weet wanneer je een snelle 'ren-en-schietactie' moet kiezen en wanneer
je zorgvuldig je doelwit moet kiezen met een wapen met een richtkruis.
Als je een richtkruis wilt gebruiken druk je gewoon op N. Gebruik nu het richtkruis van je
wapen om beter te richten.
Je mag maar twee wapens tegelijk bij je hebben, dus kies verstandig. Zorg ervoor dat je
de beste wapens bij je hebt voor het gevecht.
Om te wisselen tussen je twee beschikbare wapens, tik je kort op R.
Je kunt munitie in de omgeving vinden, in kisten en op lichamen. Je kunt munitie ook kopen bij
de Dollar Bill-verkoopautomaat.
Elk wapen kun je 4 keer upgraden. Deze upgrades zijn verkrijgbaar bij de Minuteman's Armory-
verkoopautomaat.
1312
JE KUNT DE VOLGENDE WAPENS VINDEN IN COLUMBIA:
BROADSIDER (pistool) – Hiermee kun je snel en nauwkeurig schieten.
TRIPLE R (machinegeweer) – Vuurt ongelooflijk snel, maar is minder
nauwkeurig op grote afstand.
VOX TRIPLE R (repeteergeweer) – Richt meer schade aan dan de versie van
de Founders, maar is minder nauwkeurig en heeft kleinere magazijnen en
minder reservemunitie.
BIRD’S EYE (sluipschuttersgeweer) – Vuurt een enkele kogel af en is krachtig
en nauwkeurig.
CHINA BROOM (shotgun) – Richt met elk schot veel schade aan, maar is
alleen nauwkeurig op korte afstand.
VOX CHINA BROOM (hittegeweer) – Creëert een brandeffect, maar heeft een
kleiner magazijn en minder reservemunitie dan de versie van de Founders.
BARNSTORMER (raketwerper) – Vuurt raketten af die exploderen zodra ze
iets raken.
HUNTSMAN (karabijn) – Is bijzonder nauwkeurig dankzij zijn richtkruis.
VOX HUNTSMAN (salvogeweer) – Heeft een groter magazijn en richt meer
schade aan dan de versie van de Founders, maar is minder nauwkeurig.
PADDYWHACKER (handkanon) – Ruilt snelheid en munitie in voor een
immense stopkracht.
THE PIG (projectielwapen) – Werpt kleine, explosieve projectielen. Vuurt snel,
maar richt minder schade aan dan de Barnstormer.
THE VOX PIG (hagelvuur) – Richt meer schade aan dan de versie van de
Founders, maar heeft minder reservemunitie.
PEPPERMILL (gatling gun) – Een handaangedreven wapen dat een
verwoestende, geconcentreerde vuurkracht heeft. Heeft tijd nodig om
op snelheid te komen en heeft geen richtkruis.
1514
Vigors geven je het voordeel van verschillende aanvallen tijdens het gevecht.
Vigors worden gevoed door zout, wat je kunt vinden in de omgeving, op kisten en op
lichamen. Je kunt zout ook kopen bij de Dollar Bill-verkoopautomaat.
Elke Vigor heeft twee schietmogelijkheden. Beide mogelijkheden komen op hun eigen manier van pas.
• Tik kort op Q voor snelle schoten.
• Hou Q ingedrukt en laat los voor een krachtige schotvariatie.
Probeer Vigors te combineren op doelwitten en op gevaarlijke dingen in de omgeving, zoals
een waterpoel of een olieplas.
Met Undertow (onderstroom) kun je bijvoorbeeld vijanden in vallen en natuurlijke
gevaren trekken.
Neem even wat tijd om het slagveld te bekijken voordat je de strijd aangaat. Misschien kun je
Vigor-vallen zetten voor je vijanden je opmerken.
Je kunt met wapens schieten als je aan een Sky-Line of een vrachthaak hangt, maar je kunt niet
tegelijkertijd Vigors gebruiken.
• Je kunt elke Vigor twee keer upgraden.
Met upgrades verander je meer dan statistieken. Upgrades veranderen ook de manier waarop
Vigors werken.
vIGOrs
“Vigors maken het leven waard om te leven!”
– Fink MFG reclame
• Je kunt upgrades kopen bij de Veni! Vidi! Vigor!-verkoopautomaat.
Om te wisselen tussen je twee beschikbare Vigors, tik je kort op W.
Om een Vigor die je hebt verkregen te selecteren, hou je W ingedrukt. De Vigor-cirkel
verschijnt nu. Gebruik vervolgens de linker of rechter joystick om de gewenste Vigor te
markeren.
JE KUNT DE VOLGENDE VIGORS
VINDEN IN COLUMBIA:
pOssEssION (BEZETENhEId)
KORT TIKKEN: Stuurt de waarneming van machines in de war (en na een
upgrade ook de emoties van de inwoners van Columbia), zodat ze iedereen die
jou bedreigt, zonder genade aanvallen.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid geactiveerd wordt.
OpMErkING
Als de bezetenheid is uitgewerkt, plegen bezeten mensen zelfmoord en worden bezeten
bots weer vijandig.
Als je Possession gebruikt op verkoopautomaten, gaan ze geld produceren.
Je kunt Possession slechts op één menselijk wezen en één bot tegelijk gebruiken.
dEvIl’s kIss (duIvElskus)
KORT TIKKEN: Gooi een brandend, explosief projectiel.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid geactiveerd wordt.
MurdEr OF CrOWs (kraaIENMOOrd)
KORT TIKKEN: Overrompelt en beschadigt vijanden met een zwerm woeste
vogels.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid geactiveerd wordt.
BuCkING BrONCO (BOkkENd paard)
KORT TIKKEN: Creëert een schokgolf die vijanden de lucht in slingert.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een val die door nabijheid geactiveerd wordt.
1716
shOCk JOCkEY (sChOkpIlOOT)
KORT TIKKEN: Geeft een golf elektriciteit af die je doelwit verdooft en
elektrocuteert.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een elektrische val die door nabijheid
geactiveerd wordt.
uNdErTOW (ONdErsTrOOM)
KORT TIKKEN:
Creëert een waterstraal die vijanden met geweld van je wegduwt.
INGEDRUKT HOUDEN: Ruk vijanden naar je toe vanaf het slagveld met
tentakels van water.
CharGE (BEsTOrMING)
KORT TIKKEN: Slinger jezelf naar vijanden met een krachtige mêleeaanval.
INGEDRUKT HOUDEN: Bouwt de hoeveelheid schade van de mêleeaanval op.
(Hoe langer je vasthoudt, hoe meer kracht de inslag heeft).
rETurN TO sENdEr (rETOur aFZENdEr)
KORT TIKKEN: Creëert een speciaal beschermend schild.
INGEDRUKT HOUDEN: Creëert een schild dat schade absorbeert en
vervolgens een kleefmijn afvuurt. (Hoe meer schade eerst geabsorbeerd wordt,
hoe meer schade wordt toegebracht aan vijanden.)
vIJaNdEN
Je vijanden in Columbia gebruiken allerlei wapens, Vigors en
speciale aanvallen om Booker te slim af te zijn.
Vijanden zijn mogelijk onkwetsbaar voor bepaalde aanvallen
en juist zeer kwetsbaar voor andere. Experimenteer met elk
wapen en elke Vigor om te ontdekken wat het best werkt
tegen elke vijand.
Sommige vijanden zijn bijzonder kwetsbaar op bepaalde
plekken op hun lichaam. Schiet bijvoorbeeld op de radertjes op
de rug van de Motorized Patriot, op het met glas omgeven hart
van de Handyman of op de voorraadtank op de rug van
de Fireman.
DIT KUN JE ALLEMAAL TEGENKOMEN:
sTaNdaardvIJaNdEN
Zelfs aan een gemiddelde vijand in Columbia kun je een zware
dobber hebben.
DE FOUNDERS – Gewapende volgelingen van vader Comstock variëren
van burgers en bewakers tot politieagenten en de elitetroepen van de
vliegende brigade. Ze maken gebruik van allerlei wapens, van knuppels
tot sluipschuttergeweren.
VOX POPULI – De rebellenfactie van Columbia is makkelijk te herkennen
aan hun opvallende rode gezichtsverf en rode kleding. Ze zijn niet alleen
uitgerust met de standaard beschikbare wapens, maar dragen ook brute
varianten bij zich van het Triple R-machinegeweer, de China Broom-
shotgun en de Huntsman-karabijn.
ZWarE TrOEpEN
Als een van deze machtige tegenstanders op het strijdtoneel
verschijnt, wordt het gevecht een stuk lastiger.
THE BEAST – Deze zwaarbepantserde vijand is gewapend met
het gevaarlijke projectielwapen dat bekendstaat als The Pig en dat
explosieven van een afstand werpt. De Vox-variant van de Beast ziet er
anders uit en is gewapend met een Vox Pig
(oftewel hagelvuur).
THE HANDYMAN
Ooit was de Handyman een gewoon
mens, met een door kanker v
erwoest lichaam. In Columbia
werd zijn aangetaste vlees weggestroopt en lichaamsdelen
vervangen door mechanische verbeteringen. De Handyman
is sterker, beter, sneller... hij is het toppunt van Columbiaanse
vindingrijkheid.
DE HANDYMAN HEEFT VELE VAARDIGHEDEN. HIJ KAN:
Tot ongelooflijke snelheden accelereren in slechts
een ogenblik.
• Tegen de zijkant van gebouwen omhoog springen.
Ongelukkige burgers (zowel levende als dode)
oppakken en wegsmijten.
Bliksemschichten gooien die de speler van een
vrachthaak af kunnen beuken.
De Sky-Line onder stroom zetten om de speler
eraf te dwingen.
• Eenieder die niet oplet, tot moes slaan.
Er zijn ook andere varianten van de
Handyman, maar zij verschillen alleen in uiterlijk.
1918
MOTORIZED PATRIOT – De Motorized Patriot
is een krachtige, maar langzame robot die de
angstaanjagende gatling gun de Peppermill
hanteert. Als hij geen dood en verderf
zaait, kun je hem aantreffen terwijl
hij marktbezoekers vermaakt met
opgenomen Columbiaanse verzen.
Er zijn meerdere varianten
van de Motorized Patriot,
maar zij verschillen
alleen in uiterlijk.
ZEALOT OF THE LADY
Deze gebroken,
voormalige volgelingen van de heilige Lady
Comstock dragen een doodskist op hun rug
als boetedoening omdat zij haar dood niet konden
voorkomen. Ze gebruiken niet alleen de Vigor Murder
of Crows als aanval, maar kunnen zich ook veranderen
in een zwerm vogels om niet geraakt te worden als
ze zich verplaatsen. Er bestaan ook andere
varianten van de Zealot of The Lady in
Columbia, maar zij verschillen alleen in uiterlijk.
FIREMAN – De Fireman zit gevangen in
een ijzeren maagd-achtig pak dat hem
verbrandt als boetedoening voor misdaden.
Hij gebruikt de gloeiende Devil's Kiss-aanval
op de speler. Als de Fireman bijna dood is,
rent hij naar de speler en explodeert hij. Er zijn
Founders- en Vox-varianten van de Fireman,
maar zij verschillen alleen in uiterlijk.
BOYS OF SILENCE – De Boys of Silence zijn blind sinds hun
jeugd en zitten weggestopt achter ijzeren maskers. Ze zijn
extreem gevoelig voor geluid en krijsen keihard om hulp
bij verstoring.
sTaNdaard BEvEIlIGINGsBOTs
Hoewel deze beveiligingsbots niet zo angstaanjagend zijn als de Motorized Patriot, kunnen ze
toch een al moeilijk gevecht nog zwaarder maken.
GEWEERBOT – Deze vaste beveiligingsbot is gewapend met het Triple R-machinegeweer.
RAKETBOT – Deze vaste beveiligingsbot is gewapend met de Barnstormer-raketwerper.
MOSQUITO – Deze vliegende beveiligingsbot blijft in de lucht door een ballon en propeller en
is gewapend met het Triple R-machinegeweer.
Uitrusting is een belangrijk onderdeel van het personaliseren
van personages en de ontwikkeling ervan in
BioShock Infinite
.
Het verwijst naar speciale kledingstukken die je kunt vinden en
toepassen. Ze vergroten je vaardigheden of geven je nieuwe
mogelijkheden.
Uitrusting zit in geschenkdozen die je overal in Columbia kunt
vinden, op belangrijke locaties of bij sterke vijanden die je hebt
gedood.
Er zijn 4 verschillende soorten uitrusting: hoeden, shirts,
broeken en schoenen. Er past maar één stuk uitrusting op elke
lege plaats.
Als je uitrusting vindt, kun je het in je inventaris plaatsen,
vergelijken met de uitrusting die je al hebt, of uitrusting
vervangen.
Om verschillende uitrustingsonderdelen te bekijken en te
gebruiken, navigeer je met ] door het uitrustingsmenu.
uITrusTING
2120
vOXOphONEs
vErkOOpauTOMaTEN
Er zijn drie soorten verkoopautomaten waar je de nodige
upgrades en grondstoffen kunt kopen om je missie te
voltooien.
DOLLAR BILL – Basisspullen zoals munitie, EHBO-dozen
en flesjes zout.
VENI! VIDI! VIGOR! – Upgrades die Vigors nog krachtiger
maken.
MINUTEMAN’S ARMORY – Upgrades die je wapens andere
vermogens geven.
Je kunt spullen kopen met Silver Eagles, de Columbiaanse
valuta. Je vindt ze op lichamen, in kisten en open en bloot
in de stad
Druk op F om kisten en lichamen te doorzoeken op munten
of geldbuidels.
Voxophones zijn persoonlijke opnameapparaten
die je overal in de stad Columbia kunt vinden.
Deze audiodagboeken geven je meer inzicht
in de gebeurtenissen in Columbia's verleden,
zodat je haar vele geheimen kunt ontrafelen.
Je kunt Voxophones afluisteren met V of
vanuit het doelmenu ].
kINETOsCOpEs
Deze jukebox-achtige apparaten vertonen korte filmpjes over het dagelijks leven in Columbia,
het laatste nieuws, belangrijke momenten uit de geschiedenis van de stad en nog veel meer. Kijk
en leer ervan.
2322
IrraTIONal GaMEs
Ken Levine Hoofdschrijver en creatief directeur
Rod Fergusson Uitvoerend onderdirecteur van
ontwikkeling
Leonie Manshanden Onderdirecteur studiorelaties
Adrian Murphy Senior producent project
VormgeVingsteam
Scott Sinclair Artdirector
Shawn Robertson Hoofd animatie
animatie
Grant Chang Hoofd animaties
Matt Boehm Animaties
Jim Christopher Animaties
Jon Mangagil Animaties
Pete Paquette Animaties
Shamil Rasizade Animaties
technische animaties
Jeremy Carson Hoofd technische animaties
Ian Davis Rigger/Technische animaties
Gwen Frey Senior technisch vormgever animaties
assetmodellering
Calen Brait Hoofd modellering
Chad King Senior vormgever
Paul Presley Vormgever
Laura Zimmermann Vormgever
conceptVormgeVing
Jorge Lacera Hoofd conceptuele vormgeving
Mauricio Tejerina Conceptvormgeving
Robb Waters Conceptvormgeving
VormgeVing personages
Gavin Goulden Hoofd vormgeving personages
Adam Bolton Vormgeving personages
effecten en script
Stephen Alexander Hoofd vormgeving effecten
Jeremy Grifth Vormgeving effecten
Kyle Williams Vormgever verhaalscènes
VormgeVing omgeVingen
Jamie McNulty Hoofd vormgeving omgevingen
Steve Allen Hoofd levelbouw
Charles Bradbury Levelbouwer
Frank DaPonte Levelbouwer
Scott Duquette Senior vormgever omgevingen
John Fuhrer Assistent-levelbouwer
Dan Keating Levelbouwer
Murray Kraft Levelbouwer
Chad LaClair Levelbouwer
Brian McNett Levelbouwer
Mike Snight Senior levelbouwer
technische VormgeVing
Spencer Luebbert Technisch vormgever
ONTWErpTEaM
leVelontwerp
Forrest Dowling Hoofd levelontwerp
Andres Elias Gonzalez Tahhan Hoofdontwerper
gevechten
Elisabeth Beinke Levelontwerper
Shawn Elliott Levelontwerper
Paul Green Senior levelontwerper
Patrick Haslow Levelontwerper
Amanda Jeffrey Levelontwerper
Steve Lee Levelontwerper
Albert Meranda Senior levelontwerper
Jason Mojica Levelontwerper
Seth Rosen Assistent-levelontwerp
Francois Roughol Senior levelontwerper
James Selen Levelontwerper
systeemontwerp
Adrian Balanon Hoofd systeemontwerper
Adnan Chatriwala Ondersteunend systeemontwerper
Alexx Kay Ondersteunend systeemontwerper
Sean Madigan Senior systeemontwerper
Steve McNally Senior systeemontwerper
Justin Sonnekalb systeemontwerper
script
Jordan Thomas Senior schrijver
Kristina Drzaic Coördinator verhaal en voiceover
Drew Holmes Schrijver
Joe Fielder Schrijver
Andrew Mitchell Assistent-scriptcoördinator
productieteam
Elena Siegman Senior producent-marketing
Mike Syrnyk Producent
James Edwards Coproducent
Ashley Hoey Productieassistant
Sophie Mackey Productieassistant
Don Roy Senior coproducent
Sarah Rosa Coproducent
Nicole Sandoval Coproducent
Mike Soden Coproducent
programmeerteam
Christopher Kline Technisch directeur
gameplayprogrammering
John Abercrombie Hoofd gameplayprogrammering
Tim Austin Gameplayprogrammering
Matt Helbig Gameplayprogrammering
Erik Irland Senior programmeur gameplay
Dan Kaplan Gameplayprogrammering
Shane Mathews Gameplayprogrammering
Iskander Umarov AI-programmering
Nick Raines AI-programmering
Arun Rao AI-programmering
Dan Scholten Gameplayprogrammering
Dustin Vertrees Animatieprogrammering
technische programmering
Steve Ellmore Hoofd techniek
Dan Amato Technische programmering
Steve Anichini Hoofd programmering graphics
Jamie Culpon Technische programmering
Michael Kraack Technische programmering
Jeremy Lerner Technische programmering
Doug Marien Hoofd backendprogrammering
Kristofel Munson Senior technische programmering
Ian Pilipski Senior technische programmering
geluidsteam
Scott Haraldsen Leiding audio
Pat Balthrop Geluidsregie
Jim Bonney Muziekregie
Dan Costello Scriptschrijver stemmen
Chris Duffey Scriptschrijver stemmen
Jonathan Grover
Ondersteunend technisch geluidsontwerp
Dan Johnson Scriptschrijver stemmen
Katie Lafaw Scriptschrijver stemmen
Jonathan Rubinger Assistent stemmen en lokalisering
Jeff Seamster Senior geluidsontwerper
team geBruiKersinterface
Kate Baxter Programmering gebruikersinterface
Joshua M. Davis Ontwerp gebruikerservaring
David Fox Programmering gebruikersinterface
Michael Swiderek Vormgeving gebruikersinterface
KwaliteitsBewaKing
Robert Tzong Manager kwaliteitsbewaking
Amanda Cosmos Hoofd kwaliteitsbewaking
Todd Raffray Hoofd kwaliteitsbewaking
Tara Voelker Hoofd kwaliteitsbewaking
Christopher Alberto Senior tester kwaliteitsbewaking
Jim Beals Senior tester kwaliteitsbewaking
Bill Fryer Senior tester kwaliteitsbewaking
testers KwaliteitsBewaKing
Tim Ahern
Kyle Allison
Jeremy Almeida
Dan Beaulieu
Elizabeth Bergeron
Josh Bjornson
Tyler Caraway
Adam Cohen
Raymond Corsetti
Edmund Dubois
Charles Dworetz
Jonny Fawcett
Chris Fidalgo
Gage Hackford
Andrew Howard
Amy Keating
Patrick Knight
Cassandra Lease
Joshua Luther
Austin Maestre
Mike McCullough
Yu Heng Mo
Chris Moore
Shelly Njoo
Glenn A. Palmer
Lorry Rocha
Alex Scokel
Alex Teebagy
Jason Tocci
Nicholas Troy
Greg Vargas
Matt Wetzel
Husam Al-Ziab
marKeting
Eric Barker Marketingmanager interactief
Zoe Brookes Grasch ontwerper
Bill Gardner Specialist gebruikerservaring
Ratana Huot Online game predikant
Jesse Kearns Assistent-merkmanager
Dylan Schmidt Marketingstagiaire
Keith Shetler Multimedia-specialist
Michelle Sinclair Advies gebruikerservaring
studiowerKZaamheden
Tracy Ryan Manager personeelsbeleid
Alexis Yilmaz Coördinator personeelsbeleid
Shane Smith Directeur IT
Trever Chapin Ondersteunend systeembeheerder
Ray Holbrook Systeembeheerder
Rob King Systeemtechniek
Matthew Krawczyk Webontwerper
Jonathan LoPorto Uitvoerend manager
Kayla Belmore Administratief assistent
voor Rod Fergusson
Aisha Coston Administratief assistent
2524
Ashlee Flagg Uitvoerend assistent voor Ken Levine
Tim Sivret Coördinator faciliteiten
acteurs
Troy Baker Booker DeWitt
Courtnee Draper Elizabeth (Stem)
Heather Gordon Elizabeth (Motion capture)
Kiff VandenHuevel Zachary Hale Comstock
Laura Bailey Lady Comstock
Kimberly D. Brooks Daisy Fitzroy (Stem)
Lyndsy Kail Daisy Fitzroy (Motion capture)
Oliver Vaquer Robert Lutece (Stem_
Ray Carbonel Robert Lutece (Motion capture)
Jennifer Hale Rosalind Lutece (Stem)
Lyndsy Kail Rosalind Lutece (Motion capture)
Bill Lobley Jeremiah Fink
Keith Szarabajka Cornelius Slate
stemacteurs
Steve Blum
Anthony Brophy
T.C. Carson
Vic Chao
Erin Cole
Dioni Michelle Collins
Jesse Corti
Roger Cross
Joey D’Auria
Stephanie D’Abruzzo
Greg Ellis
Robin Atkin Downes
Daheli Hall
Brad Grusnick
Scott Holst
Richard Herd
Brian Kimmet
Neil Kaplan
Matthew Yang King
Arif S. Kinchen
Yuri Lowenthal
Misty Lee
Jim Meskimen
Tess Masters
Philip Moon
Mimi Michaels
Elle Newlands
Masasa Moyo
Dina Pearlman
Liam O’Brien
Amanda Philipson
Patrick Pinney
Brent Popolizio
Sam Riegel
Cindy Robinson
Lori Rom
Jeff Seamster
T. Ryder Smith
Spike Spencer
April Stewart
Mark Allan Stewart
Kaiji Tang
Faruq Tauheed
Oliver Vaquer
Gwendoline Yeo
Kevin Yamada
Patti Yasutake
Catherine Zambri
aanVullende mocap-acteerprestaties en
-stunts
Courtney Adair
Joey Armstong
Nick Bishop
Cameron Crook
Erica Denning
Gil Espanto
Jose Gutierrez
Sasha de Guzman
Jennifer Heinser
Sharon Her
Michael Howard
Winnie Hsieh
Nicole Hunter
Matt Jackson
Marcy Lee
Shawna-Mara Kaia Lee
Kamasu Livingston
Edwin Li
Jon Mangagil
Christina Lowery
Amanda McKamey
Anton Maslennikov
Jose Montesinos
Kirill Mikhaylov
Steve Park
Kurt Osiander
Sari Sabella
Dennis Ruel
Andy Strong
Aaron Teixeira
Anthony Tominia
Paulette Trinh
Mike Wang
Bryce Wang
Cais Wang
Neely Wang
Brad Whelan
Maria Zamaniego
2k ausTralIË
VormgeVingsteam
Lorne Brooks Hoofd animatie
Christian Martinez Hoofd levelarchitect
Jamie O’Toole Hoofd vormgeving
Chris Chaproniere Vormgeving concepten
Mark Comedoy Senior vormgever animaties
Stefan Doetschel Senior levelarchitect
Brendan George Senior personageontwerper
Darren Hatton Omgevingsontwerper
James Sharpe Senior vormgever effecten
Cory Spooner Technische vormgeving
ontwerpteam
Jonathan Pelling Creatief directeur
Geoff Field Hoofd levelontwerper
Chris Garnier Senior levelontwerper
Andrew ‘Ant’ Orman Senior ontwerper
Evyn Shuley Senior ontwerper
programmeerteam
Adam Boyle Technisch directeur
Adam Bryant Senior engine-programmering
Weicheng Fang Senior engine-programmering
Chris Fowler Senior gameplay-programmering
Paul Geerts Senior programmeur graphcis
Sam Lee Backend-programmeur
Michelle McPartland AI-programmering
Neil Richardson Engine-programmering
productieteam
Joel Eschler Coproducent
geluidsteam
Justin Mullins Hoofd audio-ontwerper
Des Shore Audio-ontwerper
geBruiKersinterfaceteam
John-Paul Jones Senior vormgever gebruikersinterface
studiowerKZaamheden
Anthony Lawrence Algemeen directeur studio
Gareth Walters Manager ITC-systemen
Callan O’Donohoe Systeembeheerder
Clarrissa Jamali Businessmanager
KwaliteitsBewaKing
Steve Wenham Coördinator kwaliteitsbewaking
Andrew Downing Tester kwaliteitsbewaking
aaNvullENdE ONTWIkkElING
aanVullende animatie
Steve Bodnar
Lydia Hall
Kevin Worth
Nick Taylor
Sean Danyi
Colin Knueppel
David Peng
Jack Ebensteiner
John Beauchemin
ADIA Digital Art Co., LTD.
John Malaska
Liquid Development
2K China
Virtuos
Plastic Wax
aanVullende VormgeVing
Nate Wells
Streamline Studios
Tyler West
Shaddy Safadi
Exis, LLC
Claire Hummel
Dan Milligan
Simeon Wilkins
aanVullende technische animatie
Lauren Dominique
Emily Fietz
Brian Pai
aanVullend ontwerp
Robert Hallwood
Chris Rhinehart
Ted Halted
Robert Howard
aaVullende effecten
Noa Kapuni-Barlow
Joe Olson
Lindsay Ruiz
John Scrapper
aanVullende leVelBouw
Tuan Tran
aanVullende modellering
Jeremy Brown
Tristan Kernagis
Bridget McCarthy
Hung Nguyen
2726
Randy Redtzke
Trystan Snodgrass
Joshua Stubbles
Ash Welch
aanVullend scenario
Jeremy Baldwin
aanVullende uitVoerende productie
Timothy Gerritsen
aanVullende productie
Jennie Morse
Kyle Allard
Rich Pelletier
aanVullende programmering
Ian Bond
David Beswick
Matt Campbell
Mike Bowman
Matthew Fawcett
Ben Driehuis
Kevin Guran
Dave Forrest
Kyle Hayward
Qin Hu
Richard Jobling
Jesse Johnson
Damian Isla
Jeffrey Joyce
Chris Keyser
Darren Lafreniere
Paul MacArthur
Daniel Lamb
Iain McManus
Andrew Massari
Luke Mordarski
Nate Mefford
Jason Neal
Mathi Nagarajan
John Plou
Giovanni Pasteris
Dan Roberts
Jason Richarson
Brian Rouleau
Daniel Selnick
Joseph Simons
Ryan Smith
Mark Wesley
Mike Wineld
Darryl Wisner
Rowan Wyborn
aanVullend geluid
Simon Amarasingham
Kemal Amarasingham
Brett Aptiz
Nathan Berla-Shulock
Michael Carter
Nick Vecellio
Khai Meng Au Yeong
aanVullende geBruiKersinterface
Mary Yovina
Ben Driehius
aanVullend scenario
Kristina Drzaic
Rhianna Pratchett
2k GaMEs
Christoph Hartmann Directeur
David Ismailer Uitvoerend directeur
Greg Gobbi Senior vicepresident productontwikkeling
John Chowanec Vicepresident productontwikkeling
Josh Atkins Vicepresident creatieve ontwikkeling
Kate Kellogg Vicepresident studiowerkzaamheden
Naty Hoffman Vicepresident technologie
Melissa Miller Uitvoerend producent
Nico Bihary Senior producent
Michael Kelly Coproducent
Shawn Watson Coproducent
Ben Holschuh Productie-assistent
Anton Maslennikov Productie-assistent
aanVullende ondersteuning productie
Lulu LaMer Senior producent
Jack Scalici Directeur creatieve productie
Chad Rocco Directeur creatieve productie
Josh Orellana Manager creatieve productie
Kaitlin Bleier Coördinator creatieve productie
William Gale Assistent creatieve productie
David Washburn Supervisor motion capture
Steve Park Coördinator motion capture
Anthony Tominia Hoofd integratie motion capture
Jose Gutierrez Senior motion capture-specialist
Gil Espanto Motion capture-specialist
Jen Antonio Motion capture-specialist
Nick Bishop Technicus motion capture-systemen
Jacob Hawley Hoofd technologie
David Sullivan Senior architect
Louis Ewens Architect online systemen
Dale Russell Netwerktechniek
Adam Lupinacci Online techniek
Ben Kvalo Coördinator productontwikkeling
marKeting
Sarah Anderson Senior vicepresident marketing
Matt Gorman vicepresident marketing
Matthias Wehner vicepresident internationale marketing
Nik Karlsson Merkmanager Noord-Amerika
Phil McDaniel Ondersteunend productmanager
Ryan Jones Pr-manager Noord-Amerika
Brian Roundy Pr-manager
Jennifer Heinser Pr-coördinator
Jackie Truong Directeur marketingproductie
Ham Nguyen Assistent marketingproductie
Lesley Zinn Abarcar Hoofd vormgeving marketing
Christopher Maas Senior grasch ontwerp
Gabe Abarcar Webmanager
Keith Echevarria Webontwerper
Tom Bass Hoofd social media
en consumentenrelaties
David Eggers Community-manager
Jeff Spoonhower Beeldbewerking
Kenny Crosbie Beeldbewerking
Doug Tyler Assistent beeldbewerking
Michael Howard Assistent beeldbewerking
Renee Ward Projectmanager marketing
Peter Welch Onderdirecteur juridische zaken
Dorian Reheld Uitvoerend directeur
Mike Salmon Hoofd onderzoek en planning
Xenia Mul Specialist licenties/uitvoering
Richelle Ragsdell Directeur zakelijke partners,
promoties & licenties
Dawn Burnell Marketingmanager relaties
zakelijke partners
Josh Viloria Assistent-manager relaties zakelijke partners
Ilana Budanitsky Senior marketingmanager kanalen
Marc McCurdy Assisent-marketingmanager kanalen
Jordan Limor Coördinator gebruikerstesten
Samantha Reinert Assistent gebruikerstesten
2K KwaliteitsBewaKing
Alex Plachowski Onderdirecteur kwaliteitsbewaking
Grant Bryson
Testmanager kwaliteitsbewaking (projecten)
Alexis McMullen Testmanager kwaliteitsbewaking
(Ondersteuningsteam)
Doug Rothman Testmanager kwaliteitsbewaking
(Ondersteuningsteam)
Casey Coleman Hoofdtester
hoofdtesters (ondersteuningsteam)
Nathan Bell
Scott Sanford
Will Stanley
senior testers
Adam Klingensmith
Josh Lagerson
Justin Waller
Marc Perret
Matt Newhouse
Ruben Gonzalez
team KwaliteitsBewaKing
Bill Lanker
Chad Cheshire
Chris Adams
Dale Bertheola
David Benedict
Jason Kolesa
Jeffrey Schrader
Jeremy Pryer
Jeremy Thompson
John Dickerson
Luis Nieves
Nick Chavez
Noah Ryan-Stout
Shane Cofn
Adrian Montoya
Alexander Carracino
Alex Jacobson
Alex Weldon
Aman Wali
Amanda Hoehn
Amanda Kiefer
Andrew Haymes
Angela Berry
Ashley Fountaine
Athena Abdo
Antonio Monteverde-Talarico
Benjamin Portner
Bruno Dueker
Brent Kiddoo
Christopher Duplessis
Christopher Hartstein
Dan Kurtz
Daniel Saffron
Danielle Burcky
Devin Reiche
Dibiansi Omerigbo
Dustin Redmon
Eric Ferbrache
Erin Sears
Evan Lacey
Evan Lobenstein
Francisco Ludena
Helmo Cardenas
Irma Ward
James Elrick
Jared Shipps
Jessica Maciejewski
Jessica Wolff
2928
Joel Brink
Joel Youkhanna
Joseph Howard
Joycelyn Minor
Kara Boyd
Keith Leopold
Kevin Skorcz
Laura Jolly
Laura Portner
Leela Townsley
Marco Zamora
Mark Sagun
Megan Lagerson
Meghan House
Michael Rodeheaver
Michael Weiss
Michael Yarsulik
Nicholas Avina
Nickolas Ross
Patrick McDonnell
Patrick Thomsen
Pele Henderson
Rey Carmier
Riley Gravatt
Robert Hornbeck
Robert Klempner
Robert Meeks
Robert Warren
Ryan Walter
Samuel O. Smith
Sean Alston
Steve Yun
Thomas St. Clair
Travis Van Essen
William Cranmer
William Schoonover
speciale danK aan
Merja Reed
Rick Shawalker
Edie Visco
Lori Durrant
Travis Rowland
Chris Jones
Davis Krieghoff
Todd Ingram
Kendell Rogers
Casey Ferrell
2k INTErNaTIONaal
Neil Ralley Algemeen manager
Sian Evans Internationaal marketingmanager
Warner Guinée Senior internationaal productmanager
Markus Wilding Senior Pr-manager internationaal
Sam Woodward Ondersteunend Pr-manager
internationaal
Megan Rex Ondersteunend uitvoerend pr-manager
internationaal
Martin Moore Internationaal marketingmanager digitaal
2K internationale productontwiKKeling
Sajjad Majid Internationaal producent
Scott Morrow Internationale productie
Nathalie Mathews Lokalisatiemanager
Arsenio Formoso Assistent-lokalisatiemanager
externe localisatieteams
Around the Word
Synthesis Iberia
Synthesis International srl
Coda Entertainment GmbH
Lokalisatietools en -ondersteuning verzorgd
door XLOC Inc.
Gelokaliseerde audioproductie verzorgd door
Liquid Violet.
2K international KwaliteitsBewaKing
José Miñana Supervisor kwaliteitsbewaking lokalisatie
Wayne Boyce Masteringtechniek
Alan Vincent Masteringtechniek
Oscar Pereira Projectleiding kwaliteitsbewaking
lokalisatie
leiding KwaliteitsBewaKing loKalisatie
Karim Cherif
Luigi Di Domenico
senior technieK KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Florian Genthon
Fabrizio Mariani
Jose Olivares
Elmar Schubert
technieK KwaliteitsBewaKing loKalisatie
Andrea De Luna Romero
Carine Freund
Christopher Funke
Cristina La Mura
Emilie Pelade
Enrico Sette
Harald Raschen
Iris Loison
Javier Vidal
Pablo Menéndez
Sergio Accettura
Stefan Rossi
ontwerpteam
James Crocker
Tom Baker
team 2K international
Agnès Rosique
Alan Moore
Ben Lawrence
Ben Seccombe
Bernardo Hermoso
Chau Doan
Chris Jennings
Dan Cooke
Diana Freitag
Diana Tan
Dominique Connolly
Erica Denning
Jan Sturm
Jean-Paul Hardy
Jesús Sotillo
Karen C.M. Teo
Lieke Mandemakers
Matt Roche
Natalie Gausden
Olivier Troit
Richie Churchill
Sandra Melero
Simon Turner
Solenne Antien
Stefan Eder
Yannick Lapalu
taKe-two uitVoerende
werKZaamheden internationaal
Anthony Dodd
Martin Alway
Rickin Martin
Nisha Verma
Phil Anderton
Robert Willis
Denisa Polcerova
2k aZ
Karen Teo Hoofd marketing Azië
Diana Tan Marketingmanager Azië
Yosuke Yano Lokalisatiemanager
Yasutaka Arita Lokalisatie-assistent
Chris Jennings Productmanager Azië
uitVoerende werKZaamheden taKe-two aZ
Eileen Chong
Veronica Khuan
Chermine Tan
Fumiko Okura
taKe-two aZië ZaKelijKe ontwiKKeling
Julian Corbett
Andrew Donovan
Ellen Hsu
Henry Park
Satoshi Kashiwazaki
2K china KwaliteitsBewaKing
Zhang Xi Kun Manager kwaliteitsbewaking
Steve Manners Supervisor kwaliteitsbewaking
projectleiding KwaliteitsBewaKing
loKalisatie
Chu Jin Dan
Zhu Jian
Shen Wei
Li Sheng Qiang
team KwaliteitsBewaKing
Liu Yang
Zhang Qi Nan
Zhao Xiao Xu
Guo Wen Jie
Yi Wei
Zhu Ling Si
Cao Yi
Zuo Jun
mastering en it-ondersteuning
Zhao Hong Wei
Zhang Qing He
De volledige muziekcredits zijn te vinden op: http://www.bioshockinnite.com/music
BEPERKTE GARANTIE OP SOFTWARE; LICENTIEOVEREENKOMST,
EN GEBRUIK EN OPENBAARMAKING VAN INFORMATIE
Dit document kan van tijd tot tijd worden bijgewerkt. De actuele versie wordt geplaatst op www.taketwogames.com/eula. Als je deze Software 30 dagen na publicatie van de herziene
versie nog gebruikt, geef je aan akkoord te gaan met de gewijzigde bepalingen.
DEZE SOFTWARE WORDT ONDER LICENTIE AAN JE VERSTREKT EN NIET AAN JE VERKOCHT. DOOR DEZE SOFTWARE TE INSTALLEREN, KOPIËREN OF OP ANDERE WIJZE (HIERONDER
NADER BEPAALD) TE GEBRUIKEN, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE BEPERKTE SOFTWAREGARANTIE, DE LICENTIEOVEREENKOMST (DE “OVEREENKOMST”) EN DE
ONDERSTAANDE BEPALINGEN. DE “SOFTWARE” OMVAT ALLE SOFTWARE DIE BIJ DEZE OVEREENKOMST IS GELEVERD, DE BIJBEHORENDE HANDLEIDING(EN), VERPAKKING,
BESTANDEN EN ANDERE SCHRIFTELIJKE, ELEKTRONISCHE OF ONLINE MATERIALEN OF DOCUMENTATIE, EN ALLE KOPIEËN VAN DERGELIJKE SOFTWARE EN DE BIJBEHORENDE
MATERIALEN. DOOR DE VERPAKKING TE OPENEN, DE SOFTWARE TE INSTALLEREN EN/OF TE GEBRUIKEN EN DOOR ANDERE MATERIALEN TE GEBRUIKEN DIE WORDEN GELEVERD
BIJ DE SOFTWARE, ACCEPTEER JE DE BEPALINGEN VAN DEZE OVEREENKOMST MET TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. (“LICENTIEGEVER”). ALS JE DE BEPALINGEN VAN
DEZE OVEREENKOMST NIET ACCEPTEERT, MAG JE DE SOFTWARE NIET INSTALLEREN, KOPIËREN OF GEBRUIKEN.
I. LICENTIE
LICENTIE. Conform deze Overeenkomst en haar bepalingen verleent Licentiegever je hierbij het niet-exclusieve, niet-overdraagbare, beperkte recht en de licentie om één exemplaar
van de Software te gebruiken voor persoonlijk, niet-commercieel gebruik van het spel op één computer of speleenheid, tenzij anders is vastgelegd in de documentatie van de Software.
Je verkregen rechten zijn onderworpen aan je naleving van deze Overeenkomst. De looptijd van je licentie onder deze Overeenkomst gaat in op de dag dat je de Software installeert
of anderszins gebruikt, en loopt af op de dag dat je afstand doet van de Software, of op de dag dat de Licentiegever deze Overeenkomst beëindigt als dat eerder is. De Licentie wordt
onmiddellijk ingetrokken als je probeert een van de technische maatregelen ter beveiliging van de Software te omzeilen. De Software wordt in licentie gegeven aan jou en je erkent
hierbij dat er geen eigendomsrecht of eigendom van de Software wordt overgedragen of toegekend en dat deze Overeenkomst niet moet worden opgevat als de verkoop van enig
recht op de Software. Alle rechten die niet specifiek worden verleend onder deze Overeenkomst, zijn voorbehouden aan Licentiegever en, waar van toepassing, aan haar licentiegevers.
EIGENDOM. Licentiegever behoudt alle rechten op en belangen in de Software, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, alle auteursrechten, handelsmerken, handelsgeheimen,
handelsnamen, eigendomsrechten, patenten, titels, computercodes, audiovisuele effecten, thema’s, personages, namen van personages, verhalen, dialogen, omgevingen, illustraties,
geluidseffecten, muzikale werken en morele rechten. De Software wordt beschermd door de wetgeving van de Verenigde Staten op het gebied van auteursrecht en handelsmerken en
wereldwijd door toepasselijke wetgeving en verdragen. Het is niet toegestaan de Software te vermenigvuldigen, reproduceren of distribueren, op enige wijze of op enig medium, geheel
of gedeeltelijk, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever. Iedereen die de Software geheel of gedeeltelijk, op enige wijze of op enig medium, vermenigvuldigt,
reproduceert of distribueert, schendt willens en wetens de auteursrechtwetten en kan civielrechtelijk en strafrechtelijk worden vervolgd in de Verenigde Staten of eigen land.
Overtredingen van het Amerikaanse auteursrecht kunnen worden bestraft met boetes van maximaal $ 150.000 per overtreding. De Software bevat in licentie gegeven materiaal en
ook de licentiegevers van Licentiegever kunnen aanspraak maken op hun rechten in het geval van schending van deze Overeenkomst. Alle rechten die in deze Overeenkomst niet
nadrukkelijk aan jou worden verleend, blijven voorbehouden aan Licentiegever.
VOORWAARDEN VAN DE LICENTIE.
Je stemt ermee in het volgende niet te doen: (a) De Software commercieel exploiteren; (b) De Software, of kopieën van de Software, distribueren, leasen, in licentie geven, verkopen,
verhuren of anderszins overdragen of toewijzen, zonder de uitdrukkelijke, voorafgaande schriftelijke toestemming van Licentiegever, of zoals uiteengezet in deze Overeenkomst; (c) Een
kopie maken van de Software of van enig deel van de Software (anders dan hierin uiteengezet); (d) Een kopie van deze Software beschikbaar stellen via een netwerk voor het gebruik
of het downloaden ervan door meerdere gebruikers; (e) Behalve waar dit door de Software of in deze Overeenkomst expliciet anders wordt aangegeven, de Software gebruiken of
installeren (of anderen hiertoe toestemming verlenen) op een netwerk, voor online gebruik, of op meer dan één computer of speleenheid tegelijkertijd; (f) De Software kopiëren naar
een vaste schijf of ander opslagapparaat ter omzeiling van de vereiste dat de Software wordt uitgevoerd vanaf de meegeleverde cd-rom of dvd-rom (dit verbod is niet van toepassing
op kopieën, geheel of gedeeltelijk, die door de Software tijdens de installatie zelf zijn gemaakt om de prestaties te verbeteren); (g) De Software gebruiken op of kopiëren naar een
centrum of een andere commerciële locatie voor het spelen van games; met dien verstande dat Licentiegever je een aparte licentieovereenkomst kan aanbieden voor het beschikbaar
stellen van de Software voor commercieel gebruik; (h) De Software geheel of gedeeltelijk reverse-engineeren, decompileren, demonteren, afgeleide werken vervaardigen op basis van
de gehele of gedeeltelijke Software, of de Software anderszins geheel of gedeeltelijk wijzigen; (i) Kennisgevingen betreffende eigendomsrechten, merken of labels die zich op of in de
Software bevinden, verwijderen of wijzigen; en (j) De Software vervoeren, exporteren of herexporteren (direct of indirect) naar enig land dat dergelijke Software niet mag ontvangen
volgens Amerikaanse exportwetten of begeleidende regelgeving, of op andere wijze dergelijke wetten of regelgeving (onderhevig aan wijzigingen) schenden.
TOEGANG TOT SPECIALE FUNCTIES EN/OF ANDERE DIENSTEN, INCLUSIEF DIGITALE KOPIEËN. Softwaredownload, gebruik van unieke codes, registratie van de Software,
lidmaatschap bij diensten van derden en/of lidmaatschap bij een dienst van de Licentiegever (inclusief acceptatie van de bijbehorende voorwaarden en beleidsbepalingen) zijn mogelijk
vereist om toegang te krijgen tot digitale exemplaren van de Software of bepaalde vrij te spelen, downloadbare, online of andere speciale content, diensten, en/of functies (gezamenlijk
de “Speciale functies”). Toegang tot Speciale functies is beperkt tot een enkele gebruikersaccount per code. De toegang tot Speciale functies is niet overdraagbaar, verkoopbaar of
opnieuw te registeren door een andere gebruiker, tenzij dit expliciet wordt vermeld. In geval van conflict met andere bepalingen in deze Overeenkomst, zijn de voorwaarden in deze
paragraaf bindend.
OVERDRACHT VAN EXEMPLAREN OP SCHIJF. Je hebt het recht het volledige fysieke exemplaar van de Software en begeleidende documentatie blijvend over te dragen aan een andere
persoon, zolang je geen kopieën behoudt (met inbegrip van archiverings- en reservekopieën) van de Software, begeleidende documentatie, of enig deel of enige component van de
documentatie bij de Software, en zolang de ontvanger instemt met de bepalingen van deze Overeenkomst. Speciale functies, inclusief content die uitsluitend beschikbaar is met een
code voor een enkele gebruiker, kunnen onder geen enkele voorwaarde worden overgedragen aan een andere persoon. Het is mogelijk dat Speciale functies niet meer functioneren
als de oorspronkelijke installatie van de Software is verwijderd of het exemplaar op schijf niet meer beschikbaar is voor de gebruiker. De Software is alleen bestemd voor privégebruik.
NIETTEGENSTAANDE HET VOORAFGAANDE, IS HET NIET TOEGESTAAN PRE-RELEASE VERSIES VAN DE SOFTWARE OVER TE DRAGEN.
TECHNISCHE BEVEILIGING. De Software kan zijn voorzien van maatregelen die de toegang tot de Software controleren, de toegang tot bepaalde functies of content controleren,
het maken van onrechtmatige kopieën verhinderen of anderszins proberen te voorkomen dat iemand de beperkte rechten en licenties overschrijdt die worden toegekend onder
de Overeenkomst. Als de Software toegang geeft tot Speciale functies, mag per keer slechts één exemplaar van de Software deze functies benaderen. Mogelijk zijn aanvullende
bepalingen van toepassing en moet je je registreren om toegang te krijgen tot de online services en om Software-updates en patches te downloaden. Alleen Software met een
geldige licentie kan worden gebruikt voor het gebruik van online services, waaronder het downloaden van updates en patches. Het is niet toegestaan dergelijke maatregelen voor
toegangscontrole te belemmeren of om te proberen dergelijke beveiligingsfuncties uit te schakelen of te omzeilen. Als je de technische beveiligingsmaatregelen uitschakelt of
anderszins omzeilt, functioneert de Software niet correct.
DOOR DE GEBRUIKER GEMAAKTE INHOUD: Met de Software kun je mogelijk inhoud maken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, een plattegrond, een scenario, een screenshot
van een auto-ontwerp of een video van de game die je speelt. In ruil voor het gebruik van de Software, en voor zover je bijdragen via gebruik van de Software aanleiding geven tot enig
auteursrechtelijk belang, verleen je hierbij aan Licentiegever een exclusief, permanent, onherroepelijk, volledig overdraagbaar en in sublicentie te geven wereldwijd recht op en licentie
voor het gebruik van je bijdragen op enige wijze en voor enig doeleinde met betrekking tot de Software en verwante zaken en diensten, met inbegrip van de rechten om je bijdragen te
reproduceren, te vermenigvuldigen, aan te passen, te wijzigen, uit te voeren, te vertonen, te publiceren, uit te zenden, te verzenden of anderszins te communiceren aan het publiek op
enige bekende of nog onbekende wijze, en te distribueren zonder enige voorafgaande kennisgeving of vergoeding aan jou van enige aard voor de volledige duur van de bescherming
die wordt toegekend aan intellectuele eigendomsrechten door toepasselijke wetten en internationale verdragen. Je doet hierbij afstand van enige morele rechten op auteurschap,
publicatie, reputatie of toeschrijving met betrekking tot het gebruik en de beschikking van Licentiegever of andere spelers van dergelijke zaken in relatie met de Software en verwante
goederen en diensten onder de toepasselijke wetten. Deze aan Licentiegever verleende licentie en de bovengenoemde verklaring van afstand van enige toepasselijke morele rechten
blijven van kracht na beëindiging van deze Licentie.
INTERNETVERBINDING. Mogelijk heb je een internetverbinding nodig om online functies te benaderen, de Software te verifiëren of andere functies uit te voeren. Bepaalde functies van
de Software werken alleen goed als je beschikt over en blijft beschikken over (a) een adequate internetverbinding en/of (b) een geldig en actief account met een online service zoals
uiteengezet in de documentatie van de Software, met inbegrip van, maar niet tot beperkt tot gameplatforms van derden, Licentiegever of een dochteronderneming van Licentiegever. Als
je dergelijke accounts niet hebt, werken bepaalde functies van de Software geheel of gedeeltelijk niet, of niet meer, correct.
II. VERZAMELING EN GEBRUIK VAN INFORMATIE.
Door deze Software te installeren en te gebruiken, stem je in met de bepalingen voor het verzamelen en gebruiken van informatie, inclusief (waar van toepassing) overdracht van
gegevens aan Licentiegever en dochterondernemingen naar een land buiten de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte. Als je bij het gebruik van de Software verbinding
maakt met internet, via een gameplatformnetwerk of een andere methode, kan Licentiegever informatie ontvangen van hardwareproducenten of gameplatformhosts en automatisch
bepaalde informatie verzamelen van je computer of speleenheid. Deze informatie kan bestaat uit, maar is niet beperkt tot, gebruikers-ID’s (zoals gamertags en schermnamen),
gamescores, resultaten en prestaties van gamers, bezochte locaties, vriendenlijsten, MAC-adres van de hardware, IP-adres en je gebruik van verschillende functies van de game. Alle
informatie die wordt verzameld door Licentiegever, is anonieme informatie die je identiteit niet onthult of persoonlijke gegevens bevat, maar als je persoonlijke gegevens (zoals je echte
naam) opneemt in je gebruikers-ID, worden dergelijke persoonlijke gegevens automatisch verzonden naar Licentiegever en gebruikt zoals uiteengezet in deze Overeenkomst.
De informatie die wordt verzameld door Licentiegever, kan door Licentiegever worden geplaatst op algemeen toegankelijke websites, gedeeld met hardwareproducenten, platformhosts
en marketingpartners van Licentiegever of gebruikt door Licentiegever voor enig ander wettelijk toegestaan doeleinde. Door het gebruik van deze Software stem je in met het gebruik
door Licentiegever van verwante gegevens, met inbegrip van de openbare weergave van je gegevens zoals de identificatie van je zelfgemaakte inhoud of de weergave van je scores,
klassering, prestaties en andere spelgegevens. Als je niet wilt dat je gegevens op deze wijze worden gedeeld, moet je de Software niet gebruiken.
III. GARANTIE
BEPERKTE GARANTIE: Licentiegever garandeert je (als je de eerste en oorspronkelijke koper van de Software bent) dat het originele opslagmedium dat de Software bevat, bij normaal
gebruik en onderhoud vrij is van defecten in materiaal of werking tot negentig (90) dagen na de aanschafdatum. Licentiegever garandeert je dat deze Software compatibel is met
een personal computer die voldoet aan de minimale systeemvereisten die worden aangegeven in de documentatie van de Software, of dat de Software door de producent van de
speleenheid is gecertificeerd als compatibel met de speleenheid waarvoor de Software is gepubliceerd, maar, vanwege variaties in hardware, software, internetverbindingen en
individueel gebruik, staat Licentiegever niet garant voor de prestaties van deze Software op jouw specifieke computer of speleenheid. Licentiegever geeft geen garantie dat je de
software ongestoord kunt gebruiken, dat de Software voldoet aan je vereisten, dat de werking van de software ononderbroken en foutvrij zal zijn, dat de Software compatibel is met
software of hardware van derden of dat eventuele gebreken in de software zullen worden gecorrigeerd. Geen enkele mondelinge of schriftelijke mededeling die wordt gedaan door
Licentiegever of enige geautoriseerde vertegenwoordiger, kan worden opgevat als een garantie. Omdat bepaalde rechtsgebieden de uitsluiting of beperking van impliciete garanties
of de beperking van de toepasselijke wettelijke rechten van een consument niet toestaan, zijn sommige of alle bovengenoemde uitsluitingen en beperkingen mogelijk niet op jou van
toepassing.
Als je tijdens de garantieperiode om enige reden een defect vindt in het opslagmedium of de Software, zal Licentiegever alle Software die tijdens de garantieperiode defect blijkt te
zijn, kosteloos vervangen, zolang de Software wordt geproduceerd door Licentiegever. Als de Software niet langer beschikbaar is, behoudt Licentiegever het recht de Software te
vervangen door Software van gelijke of grotere waarde. Deze garantie is beperkt tot het opslagmedium en de Software zoals deze oorspronkelijk is geleverd door Licentiegever, en geldt
niet voor normale slijtage. Deze garantie is niet van toepassing en is nietig als het defect voortvloeit uit misbruik, slechte behandeling of nalatigheid. Impliciete garanties die bij wet zijn
voorgeschreven, worden uitdrukkelijk beperkt tot de periode van 90 dagen die hierboven is beschreven.
Met uitzondering van wat hierboven is uiteengezet, treedt deze garantie in plaats van alle andere garanties, mondeling of schriftelijk, uitdrukkelijk of impliciet, met inbegrip van enige
andere garantie van verkoopbaarheid, geschiktheid voor een bepaald doel of niet-inbreuk. Geen enkele andere verklaring of garantie van welke aard dan ook zal bindend zijn voor
Licentiegever.
Als je de Software volgens de hierboven beschreven beperkte garantie retourneert, zend de originele Software dan alleen aan het adres van Licentiegever dat hieronder wordt vermeld.
Vermeld je naam en retouradres, voeg een kopie bij van je gedateerde aankoopbewijs en beschrijf kort het defect en het systeem waarop je de Software uitvoert.
IN GEEN GEVAL IS LICENTIEGEVER AANSPRAKELIJK VOOR BIJZONDERE OF INCIDENTELE SCHADE OF GEVOLGSCHADE DIE VOORTVLOEIT UIT EIGENDOM, GEBRUIK OF STORING
VAN DE SOFTWARE, MET INGEBRIP VAN, MAAR NIET BEPERKT TOT, SCHADE AAN EIGENDOM, VERLIES VAN GOODWILL, COMPUTERFOUTEN OF –STORING EN, VOOR ZOVER
WETTELIJK IS TOEGESTAAN, SCHADE DOOR PERSOONLIJK LETSEL, SCHADE AAN EIGENDOMMEN, WINSTDERVING OF SCHADELOOSSTELLING VAN ENIG BEROEP DAT HET GEVOLG
IS OF VERBAND HOUDT MET DEZE OVEREENKOMST OF DE SOFTWARE, VOORTVLOEIEND UIT EEN ONRECHTMATIGE DAAD (WAARONDER NALATIGHEID), EEN CONTRACT, STRIKTE
AANSPRAKELIJKHEID OF ANDERSZINS, ONGEACHT OF LICENTIEGEVER OP DE HOOGTE IS GESTELD VAN DE MOGELIJKHEID VAN DERGELIJKE SCHADE. IN GEEN GEVAL ZAL DE
AANSPRAKELIJKHEID VAN LICENTIEGEVER VOOR ALLE SCHADE (BEHALVE ALS DIT IS VEREIST DOOR TOEPASSELIJKE WETGEVING) DE PRIJS OVERSCHRIJDEN DIE JE HEBT
BETAALD VOOR HET GEBRUIK VAN DE SOFTWARE.
OMDAT IN SOMMIGE STATEN/LANDEN BEPERKINGEN VAN DE DUUR VAN IMPLICIETE GARANTIES EN/OF DE UITSLUITING OF BEPERKING VAN INCIDENTELE SCHADE OF
GEVOLGSCHADE NIET ZIJN TOEGESTAAN, ZIJN DE BOVENSTAANDE BEPERKINGEN EN/OF UITSLUITING OF BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID MOGELIJK NIET OP JOU VAN
TOEPASSING. ALS ENIGE BEPALING VAN DEZE GARANTIE IN STRIJD IS MET NATIONALE, FEDERALE OF GEMEENTELIJKE WETGEVING EN NIET KAN WORDEN TOEGEPAST, BLIJVEN
DE OVERIGE BEPALINGEN ONVERMINDERD VAN KRACHT. DEZE GARANTIE GEEFT JE SPECIFIEKE WETTELIJKE RECHTEN, EN JE KUNT DAARNAAST ANDERE RECHTEN HEBBEN DIE
VAN RECHTSGEBIED TOT RECHTSGEBIED KUNNEN VERSCHILLEN.
BEËINDIGING: Deze Overeenkomst is van kracht totdat deze door jou of door de Licentieverstrekker wordt beëindigd en wordt automatisch beëindigd als jij niet voldoet aan de
voorwaarden ervan. Wanneer de Overeenkomst wordt beëindigd, dien je het fysieke exemplaar van de Software te vernietigen of te retourneren en alle kopieën van de Software met
bijbehorende materialen en onderdelen in jouw bezit definitief te vernietigen. Je dient ook de Software permanent te verwijderen van elke clientserver of computer waarop de Software
is geïnstalleerd.
BEPERKTE RECHTEN AMERIKAANSE REGERING: De ontwikkeling van de Software en documentatie is uitsluitend gefinancierd met particuliere middelen en de Software en
documentatie worden geleverd als “Commercial Computer Software” (commerciële computersoftware) of “restricted computer software” (beperkte computersoftware). Gebruik,
vermenigvuldiging of openbaarmaking door de Amerikaanse regering of een onderaannemer van de Amerikaanse regering is onderworpen aan de beperkingen die zijn uiteengezet in
subparagraaf (c)(1)(ii) van de bepalingen betreffende Rights in Technical Data and Computer Software (rechten op technische data en computersoftware) in DFARS 252.227-7013, of
zoals uiteengezet in subparagraaf (c)(1) en (2) van de bepalingen betreffende Commercial Computer Software Restricted Rights (beperkte rechten op computersoftware) in FAR 52.227-
19, voor zover van toepassing. De Aannemer / Producent is de Licentiegever op de locatie die hieronder wordt vermeld.
VERHAALSMOGELIJKHEDEN: Je stemt er hierbij mee in dat Licentiegever onherstelbare schade oploopt als niet specifiek wordt toegezien op de naleving van de bepalingen van
deze Overeenkomst, en derhalve stem je ermee in dat Licentiegever recht heeft, zonder borgstelling, andere waarborg of bewijs van schade, op een passende schadeloosstelling met
betrekking tot deze Overeenkomst, naast enige andere beschikbare verhaalsmogelijkheden.
VRIJWARING: Je gaat ermee akkoord Licentiegever, haar partners, licentiegevers, dochterondernemingen, aannemers, staf, directeuren, medewerkers en vertegenwoordigers te
vrijwaren, te behoeden en schadeloos te stellen voor alle schade, verliezen en kosten die direct of indirect voortvloeien uit je handelingen of het nalaten te handelen bij het gebruik van
de Software conform de bepalingen van de Overeenkomst.
OVERIGE: Deze Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst inzake deze licentie tussen de partijen en treedt in de plaats van alle voorgaande overeenkomsten en verklaringen tussen
hen. De Overeenkomst kan alleen worden gewijzigd door een schriftelijke verklaring die door beide partijen is ondertekend. Als enige bepaling in deze Overeenkomst om enige reden niet
kan worden toegepast, zal een dergelijke bepaling worden bijgesteld, maar alleen voor zover nodig is om de bepaling uitvoerbaar te maken. Alle overige bepalingen van deze Overeenkomst
blijven onverminderd van kracht.
TOEPASSELIJK RECHT. Deze Overeenkomst is onderworpen aan en opgesteld (zonder inachtneming van wettelijke bepalingen die hiermee strijdig zijn) volgens de wetgeving van de
Staat New York, zoals deze wetgeving wordt toegepast op overeenkomsten tussen inwoners van New York die worden ondertekend en uitgevoerd in New York, met uitzondering van
gevallen waarop federale wetgeving van toepassing is. Zonder nadrukkelijke schriftelijke verklaring van afstand van Licentiegever voor een specifiek geval of tenzij in strijd met lokale
wetgeving, zal het enige en exclusieve rechtsgebied en de enige en exclusieve plaats van handeling met betrekking tot de inhoud hiervan de rechtbanken en de federale rechtbanken
van de staat zijn binnen wier jurisdictie de hoofdvestiging van Licentiegever valt (New York County, New York, U.S.A.). Beide partijen gaan akkoord met de bevoegdheid van deze
rechtbanken en komen overeen dat een exploot mag worden betekend op de wijze zoals in deze Overeenkomt is uiteengezet voor het doen van aanzeggingen of anderszins zoals
toegestaan krachtens de wetgeving van de staat New York of de federale wetgeving van de V.S. Partijen gaan ermee akkoord dat de Internationale Conventie van de VN over contracten
voor de internationale verkoop van goederen (Wenen, 1980) niet van toepassing zal zijn op deze Overeenkomst of op geschillen of transacties die voortvloeien uit deze Overeenkomst.
ALS JE VRAGEN HEBT OVER DEZE LICENTIE, KUN JE SCHRIFTELIJK CONTACT OPNEMEN MET TAKE-TWO INTERACTIVE SOFTWARE, INC. 622 BROADWAY, NEW YORK, NY 10012..
3130
PRODUCT SUPPORT
TECHNICAL SUPPORT
If you are experiencing problems with the running of one of our titles, you may contact our Technical Support staff in one of several ways:
Before contacting Technical Support, please be prepared. In order to assist you as efficiently as possible, please describe the
circumstances, including any error messages, of your problem as clearly as possible.
TECHNICAL SUPPORT CONTACT DETAILS
United Kingdom
Telephone (0870) 1242222 / calls charged at the national rate
Monday to Saturday 13:00 to 07:00 (GMT) excluding bank holidays
Website http://support.2k.com
Nederland / Belgie
Nederland 0900-2040404 (EUR 0,80ct p/m)
Belgie 0902-88078 (EUR 0,80 ct p/m)
32
Where you see either symbol on any of our electrical products, batteries or packaging, it indicates that the relevant electrical product or battery should
not be disposed of as general household waste in Europe. To ensure the correct waste treatment of the product and battery, please dispose of them in
accordance with any applicable local laws or requirements for disposal of electrical equipment/batteries. In so doing, you will help to conserve natural
resources and improve standards of environmental protection in treatment and disposal of electrical waste.
This symbol may be used on batteries in combination with additional chemical symbols. The chemical symbols for mercury (Hg) or lead (Pb) will appear if
the battery contains more than 0.0005% mercury or more than 0.004% lead.
If your local telephone number is not shown, please visit eu.playstation.com for contact details.
Australia 1300 365 911
Calls charged at local rate
Belgique/België/Belgien 011 516 406
Tarif appel local/Lokale kosten
Česká republika 0225341407
Danmark 90 13 70 13
Pris: 6:-/minut, sup[email protected]
Mandag – Torsdag 10.00 – 18.00, Fredag 10.00 – 17.30
Deutschland 01805 766 977
0,14 Euro / Minute
España 902 102 102
Tarifa nacional
Ελλάδα
801 11 92000
France 0820 31 32 33
prix d’un appel local – ouvert du lundi au samedi
הכירצ ירצומ ראפשי – ל ארשי
09-9560957 סקפ 09-9711710 הכימת ןופלט
www.isfar.co.il רתאב ורקב וא
Ireland 0818 365065
All calls charged at national rate
Italia 199 116 266
Lun/Ven 8:00 – 18:30 e Sab 8:00 – 13:00: 11,88 centesimi di euro
+ IVA al minuto Festivi: 4,75 centesimi di euro
+ IVA al minuto Telefoni cellulari secondo il piano tariffario prescelto
Malta 234 36 000
Local rate
Nederlands 0495 574 817
Interlokale kosten
New Zealand 09 415 2447
National Rate
0900 97669
Call cost $1.50 (+ GST) per minute
Norge 820 68 322
Pris: 6,50:-/min, [email protected]
Mandag – Torsdag 10.00 – 18.00, Fredag 10.00 – 17.30
Österreich 0820 44 45 40
0,116 Euro/Minute
Portugal 707 23 23 10
Serviço de Atendimento ao Consumidor/Serviço Técnico
Россия
+ 7 (495) 981-2372
Suisse/Schweiz/Svizzera 0848 84 00 85
Tarif appel national/Nationaler Tarif/Tariffa Nazionale
Suomi 0600 411 911
0.79 Euro/min + pvm f[email protected]
maanantai – perjantai 12–18
Sverige 0900-20 33 075
Pris 7,50:- min, support@se.playstation.com
Måndag – Torsdag 10.00 – 18.00, Fredag 10.00 – 17.30
UK 0844 736 0595
National rate
For Help & Support please visit: eu.playstation.com or refer to the telephone list below.
Delve deeper into the world of BioShock Innite
and the fabled floating metropolis of Columbia!
This deluxe hardcover features production designs and concept illustrations focusing on main characters
Elizabeth, Booker, and Songbird—as well as chapters detailing the evolution of the Heavy Hitters, the
populace of Columbia, the Sky-Hook, the Vox Populi, Vigors, airships, and much more! This volume also
features an introduction from Creative Director Ken Levine.
BLES-01705
5026555408738
2, “PlayStation”,dasf” and “DUALSHOCK” are trademarks or registered trademarks of Sony Computer Entertainment Inc.
“Blu-ray Disc™” and “Blu-ray™” are trademarks of the Blu-ray Disc Association. All rights reserved.
AVAILABLE AT SELECT COMIC SHOPS AND BOOKSTORES:
For more info or to order direct, visit DarkHorse.com
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

2K BioShock Infinite de handleiding

Type
de handleiding