Revell 23954 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Revell 23954 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
www.revell-control.de
V 02.01
© 2015 Revell GmbH,
Henschelstr. 20-30, D-32257
Bünde. A subsidiary of Hobbico,
Inc. REVELL IS THE REGISTERED
TRADEMARK OF REVELL GMBH,
GERMANY. Made in China.
23954
LOOPING
2
SPEED
LEVEL
Con la presente Revell GmbH,
dichiara che questo prodotto rispetta
i requisiti di base e le ulteriori
clausole applicabili della direttiva
1999/5/CE. La dichiarazione di
conformità è disponibile all’indirizzo
www.revell-control.de.
Revell GmbH declara que este
producto cumple los requisitos
esenciales y cualesquiera otras
disposiciones aplicables o exi gibles
de la Directiva 1999/5/CE. La
declaración de conformidad puede
consultarse en www.revell-control.de.
Hiermee verklaart Revell GmbH, dat
dit product in overeen stemming is
met de fundamen tele eisen en de
overige toe passelijke bepalingen
van de richtlijn 1999/5/EC. U kunt
de conformiteitsverklaring vinden op
www.revell-control.de.
Revell GmbH déclare par la présente
que ce produit est conforme aux
exigences et autres dispositions de
la directive 1999/5/CE. La déclaration
de conformité est consultable sur le
site www.revell-control.de.
Revell GmbH hereby declares that
this product conforms with the basic
requirements and the additional
applicable provisions of Directive
1999/5/EC. The Declaration of
Conformity can be found at
www.revell-control.de.
Hiermit erklärt die
Revell GmbH, dass
sich dieses Produkt in
Übereinstimmung mit
den grundlegenden
Anforderungen und den übrigen
einschlägigen Bestimmungen der
Richtlinie 1999/5/EC befindet.
Die Konformitätserklärung ist unter
www.revell-control.de zu finden.
Legge sui rifiuti elettronici: Una volta
concluso l'utilizzo, rimuovere le batterie e
smaltire separatamente i vecchi
apparecchi elettrici presso i punti di
raccolta comunali per i rifiuti elettrici ed
elettronici. Le altre parti si smaltiscono
come rifiuti domestici. Grazie per la
collaborazione!
Legislación sobre residuos eléctricos:
cuando el producto alcance el final de su
vida útil saque todas las baterías y
deséchelas en el contenedor de recogida
selectiva apropiado. Deseche los
aparatos eléctricos fuera de uso en el
punto limpio destinado para ello en su
municipio. Deseche las demás piezas en
la basura normal. ¡Gracias por su
colaboración!
Wetgeving voor inzameling
van afgedankte elektrische en
elektronische apparatuur: Verwijder
alle verbruikte batterijen afzonderlijk.
Lever oude elektrische apparaten in bij
uw gemeentelijke inzamelpunt voor
afgedankte elektrische en elektronische
apparatuur. De overige onderdelen horen
bij het huisvuil. Dank voor uw
medewerking!
Réglementation sur les déchets
d‘équipement électrique et
électronique : À la fin de leur
utilisation, retirer toutes les piles et les
éliminer séparément. Remettre les vieux
appareils électriques aux centres de
collecte des déchets d‘équipement
électrique et électronique de votre
commune. Le reste peut être jeté dans
les ordures ménagères. Merci pour votre
collaboration !
Electrical and electronic waste
ordinance: After the end of use, remove
all batteries and separately dispose of all
electrically operated devices at the
communal collection centres for electrical
and electronic waste. Dispose of the
remaining parts with household waste.
Thank you for your cooperation!
Elektro schrott-
gesetz: Nach
Gebrauchs ende
bitte alle
Batterien
entnehmen
und separat entsorgen. Alte elektrisch
betriebene Geräte bei den Sammel-
stellen der Gemeinden für Elektro schrott
abgeben. Die übrigen Teile gehören in
den Hausmüll. Danke für die Mithilfe!
Attenzione: Pericolo
da riscaldamento e
parti in movimento! È
necessaria la
supervisione di un
adulto!
Atención: peligro por
generación de calor y
piezas en movimiento
durante el
funcionamiento. Es
necesaria la
supervisión por parte
de un adulto.
Let op: Gevaar door
hitteontwikkeling en
draaiende onderdelen
wanneer de auto in
gebruik is! De auto mag
alleen onder toezicht
van volwassenen
worden gebruikt!
Attention : Lors de
l’utilisation, danger
dû à un fort
développement de
chaleur et à des
éléments rotatifs !
La surveillance par
des adultes est
nécessaire !
Attention: Risk from
heat development
and rotating parts
during operation!
Adult supervision is
required!
Achtung:
Gefährdung durch
Hitzeentwicklung
und sich drehende
Teile im Betrieb!
Die Aufsicht von
Erwachsenen ist
nötig!
Free App:
revell-X-Spy
Free App:
revell-X-Spy
WIFI-LIVESTREA M
23954
Nederlands
BELANGRIJKE KENMERKEN
•Hetproductmaguitsluitendworden
gerepareerd of gewijzigd met
toegelaten, originele onderdelen.
De helikopter kan anders beschadigd
raken of een gevaar vormen.
•Bediendehelikopter,omrisico‘ste
voorkomen, altijd in een positie
waarvanuit u eventueel snel kunt
uitwijken.
•Ermaguitsluitendmethetmodel
worden gevlogen wanneer er direct
zicht op is. Het is wettelijk verboden
om uitsluitend aan de hand van het
videobeeld te vliegen.
Veiligheidsaanwijzingen met
betrekking tot de zender:
•Oplaadbarebatterijenmoetenvoor
het laden uit de zender worden
verwijderd.
•Niet-oplaadbarebatterijenmogen
niet worden opgeladen.
•Oplaadbarebatterijenmogenalleen
onder toezicht van volwassenen
worden opgeladen.
•Gebruikgeenbatterijenvan
verschillende typen of nieuwe en
gebruikte batterijen door elkaar.
•Gebruikuitsluitenddeaanbevolen
batterijen of batterijen van een
gelijkwaardig type.
•Voordezenderradenwijhetgebruik
van alkali-mangaanbatterijen aan.
Oplaadbare batterijen
(accumulatoren) zijn een
milieuvriendelijk alternatief voor
wegwerpbatterijen voor deze zender
en andere huishoudelijke elektrische
apparaten.
Veiligheidsaanwijzingen:
•Dezehelikopterisgeschiktvoor
volwassenenenjongerenvanaf14jaar.
Ouderlijk toezicht is vereist wanneer
jongeren met de helikopter vliegen.
•Dezehelikopterisgeschiktvoorgebruik
binnenshuis en bij droog weer in de
open lucht.
•Houddehanden,hetgezichtenlosse
kleding uit de buurt van de helikopter
wanneer ermee wordt gevlogen.
•Schakeldezenderendehelikopteruit
wanneer deze niet worden gebruikt.
•Verwijderdebatterijenuitdezenderen
de accu uit het model wanneer deze
langere tijd niet worden gebruikt.
•Houd de helikopter steeds in het oog,
zodat u de controle over de helikopter
niet verliest. Als het de helikopter
onoplettend en zorgeloos wordt gebruikt,
kan aanmerkelijke schade het gevolg zijn.
•Bewaardezehandleidinggoed.
•Dehelikoptermaguitsluitendvolgens
de aanwijzingen in deze handleiding
worden gebruikt.
•Vliegnietmetdehelikopterindebuurt
van personen, dieren, open water en
elektriciteitsleidingen.
•Dezehelikopterisnietgeschiktvoor
mensen met een lichamelijke of
geestelijke beperking.Wijadviseren
personen zonder ervaring met
modelhelikopters om de helikopter
onder leiding van een ervaren piloot te
leren gebruiken.
•Inzijnalgemeenheidmoetervoor
worden gezorgd dat niemand gewond
kan raken door de modelhelikopter, ook
als er storingen optreden of de helikopter
defect raakt.
•Laatdeaccunietonbeheerdachter
tijdens het laden
•Demonteerdecontactenvandeaccu
in geen geval en probeer ze niet aan
te passen. Beschadig de cellen van de
accu niet en maak ze niet open.
Er bestaat ontploffingsgevaar!
•HouddeLiPo-accubuitenbereikvan
kinderen.
•Accu’s moeten ontladen zijn of de
accucapaciteit moet uitgeput zijn
voordat u ze weggooit. Dek vrijliggende
polen af met plakband om kortsluiting
te voorkomen!
Onderhoud en verzorging:
•Neemdehelikopteralleenafmeteen
schone, vochtige doek.
Voorkom blootstelling van de helikopter
en de accu aan direct zonlicht en/of
inwerking van intense warmte.
•Laatdehelikopternietinaanraking
komen met water; hierdoor kan de
elektronica beschadigd raken.
•Transformatoren,adaptersofladers
die met het model worden gebruikt,
moeten regelmatig worden
gecontroleerd op beschadigingen aan
snoeren, stekkers, de behuizing en
andere onderdelen. Voordat een
defect apparaat weer in gebruik wordt
genomen, moeten eerst eventuele
beschadigingen hersteld zijn.
Benodigde accu voor de
multicopter:
Voeding:
Nominaal vermogen: DC 3,7 V / 2,6Wh
Accu: 1 x oplaadbare LiPo-accu
van 3,7 V (verwisselbaar)
Capaciteit: 700 mAh
Benodigde batterijen/accu's voor
de zender:
Voeding:
DC 6 V
Batterijen:4x1,5V"AA"
(niet meegeleverd)
Lader:
Voeding: DC 5 V van USB-poort van een
pc of USB-hub
Nominaalvermogen:4,2 V / max. 500 mA
•Plaatsbatterijenaltijdmetdepolen
(+ en -) in de juiste richting.
•Verwijderlegebatterijenuitdezender.
•Deaansluitklemmen/polenmogen
niet worden kortgesloten. Verwijder
de batterijen uit de zender wanneer
deze langere tijd niet wordt gebruikt.
•Oplaadbarebatterijen(accumulatoren)
zijn een milieuvriendelijk alternatief
voor wegwerpbatterijen voor deze
zender en andere huishoudelijke
elektrische apparaten.
Veiligheidsaanwijzingen bij de
lader:
1. Niet-oplaadbare batterijen mogen
niet worden opgeladen.
2. Deze lader is niet geschikt voor
kinderen en voor personen met
lichamelijke of geestelijke
beperkingen of met ontoereikende
kennis over en ervaring met laders,
behalve onder toezicht van of na
vakkundige instructie door een
persoon die bevoegd is om de
ouderlijke macht uit te oefenen.
3. Op kinderen moet toezicht worden
gehouden – de lader is geen
speelgoed!
4.Deladerisspecifiekafgestemdop
het laden van de LiPo-accu van deze
helikopter. De lader mag uitsluitend
worden gebruikt voor het laden van
de helikopteraccu. Gebruik hem niet
voor andere accu‘s of oplaadbare
batterijen.
De helikopter is uitgerust met een
oplaadbare lithiumpolymeeraccu.
Neem de volgende veiligheids-
aanwijzingen in acht:
•WerpLiPo-accu’snooitinhetvuuren
bewaar ze niet op hete plekken.
•Gebruikuitsluitenddemeegeleverde
lader om de accu op te laden. Bij
gebruik van een andere lader kan de
accu onherstelbaar beschadigd raken;
dit kan ook leiden tot schade aan
naburige onderdelen en tot
persoonlijk letsel!
•Gebruiknooiteenladervoor
NiCd-/NiMH-accu’s!
•Laaddeaccusteedsopopeen
vuurvaste ondergrond en in een
brandveilige omgeving.
Wifi-quadrocopter:
•Creëertzijneigenwifi-hotspot
•Live-videoopjeeigensmartphone
•Rechtstreeksvideoopnemenop
smartphone
•Bestuurbaarmetmeegeleverde
zender of eigen smartphone
30 31
Nederlands
Nederlands
5 STARTVOORBEREIDING
Mogelijke stuurmethoden voor de X Spy
De X Spy kan zowel met de meegeleverde zender als met de eigen smartphone
worden bestuurd. Het is afhankelijk van de inschakelvolgorde of de quadrocopter aan
de smartphone of aan de zender wordt gekoppeld. De quadrocopter moet in elk geval
steeds als eerste worden ingeschakeld. Daarna schakelt u de zender in of meldt u zich
aan bij het wifi-netwerk van de X-Spy.
Benodigde app
Download de app genaamd ‚Revell-XSpy uit de Apple/Play Store. Let op: onder
bepaalde omstandigheden is de app niet zichtbaar voor iPad-gebruikers. Kies de optie
„iPhoneApps“omdeappweertelatengeven.Brengvoorhetstartenvandeapp
eerst de draadloze verbinding met de X Spy tot stand.
(A) Als u de X Spy met de zender wilt besturen, schakelt u eerst de quadrocopter
in door de accu aan te sluiten. Schakel daarna pas de zender in. Zorg ervoor dat de
liftkrachtregelaarvandezenderhelemaalnaarbenedenstaat.Wanneerutweekorte
geluidssignalen hoort, is de verbinding gemaakt en de zender geactiveerd.
Als u het videobeeld naar de smartphone wilt streamen, kunt u nu de smartphone met
het wifi-netwerk van de quadrocopter verbinden. Start vervolgens de app. Het beeld
vandecameravandequadrocopterheefteenresolutievan640x480pixels.
(B) Als u de X Spy met de smartphone wilt besturen, schakelt u eerst de quadrocopter
in. Na ongeveer 30 seconden is de wifi-verbinding opgebouwd en kan de smartphone
met het wifi-netwerk van de X Spy worden verbonden. Neem de instructies van de
fabrikant van de smartphone in acht om u aan te melden bij het wifi-netwerk. Nu kan
de X Spy naar keuze met de op de display weergegeven besturingsregelaars of door
middel van de kantelsensoren van de smartphone.
Antenne uitklappen
Maak voor het vliegen de antenne los uit zijn houder en zet hem recht naar beneden
om de ontvangst te optimaliseren.
1A Landingspoot met rubberkapje
1B Motoren
1C Beschermring
1D Camera en wifi-zender
1E Antenne
1F Accuvakafdekking
1 MULTICOPTER
4 OPLADEN VAN DE MULTICOPTER
Let op: vóór het opladen en na elke vlucht moeten de accu en de motoren steeds
15 tot 30 minuten afkoelen, anders kunnen deze onderdelen beschadigd raken. Bij
het laden moet steeds toezicht worden gehouden. Laad de accu steeds op op een
vuurvaste ondergrond en in een brandveilige omgeving.
•Koppeldeacculosvandemulticopter,schakeldezenderuitensteekdeladerineen
stopcontact. De controle-led op de lader brandt groen (4A).
•Trekdeaccuuitdeaccuschacht(nietaanhetsnoervasthouden!)(4B).
•Verbinddeaccumetdelader.Lethierbijopdejuistepolariteit.Gebruikgeengeweld.
Wanneerhetladenbegint,brandtdeledopdeladerrood(4C).
•Hetladenduurtongeveer100minutenenmoetsteedsindegatenworden
gehouden.Wanneerdeaccuisopgeladen,gaatderodeledopdeladeruit.
•Koppel na het laden de accu los van de lader en trek de lader uit het stopcontact.
Na een laadtijd van 100 minuten kan de multicopter ca. 5 minuten vliegen.
Waarschuwing: De accu wordt gewoonlijk niet warm tijdens het laden. Als de accu
toch warm of zelfs heet wordt en/of er veranderingen aan het oppervlak te zien zijn,
moet het laden onmiddellijk worden afgebroken!
3 BATTERIJEN PLAATSEN
3A Til de vergrendeling
een beetje op om de
afdekking te openen.
3B Plaats4AA-batterijen
van 1,5 V. Let op
de juiste richting
van de polen, zoals
aangegeven in het
batterijvak.
3C Sluit de afdekking
weer.
2 ZENDER
2A Trimknop voor draaiing
2B Stuurknuppel voor
liftkracht en draaiing
2C Geen functie
2D Geen functie
2E Geen functie
2F Houder voor
smartphone
2G Power-led
2H Trimknoppen voor voor-
en achteruit
2I Turbo-knop
2J Flip-knop
2K Stuurknuppel voor
voor-, achteruit en
zijwaarts vliegen
2L Trimregeling voor
zijwaarts vliegen
2M ON/OFF-schakelaar
2N Klemschroef houder
2O Klemschroef houder
2P Veerspantang voor
smartphones
2Q Batterijvakafdekking
6 TRIMMEN VAN DE BESTURING
Voor een goed vlieggedrag van de multicopter is het noodzakelijk dat de besturing
juist is getrimd. Het afstellen van de trim is eenvoudig, maar er is wel wat geduld
en gevoel voor vereist. Neem de volgende aanwijzingen in acht: Beweeg de
liftkracht regelaar voorzichtig naar boven en laat de multicopter opstijgen tot een
hoogte van 0,5 à 1 meter.
6A Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar links of rechts beweegt...
drukt u de trimregelaar voor zijwaarts vliegen in de tegenovergestelde richting zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
6B Als de multicopter vanzelf snel of langzaam om zijn as draait...
drukt u de trimknop voor draaien in de tegenovergestelde richting in.
6C Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar voren of naar achteren
beweegt...
drukt u de tegenovergestelde trimregelaar voor achter- of voorwaarts vliegen zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
32 33
Nederlands
Nederlands
7 BESTURING
Opmerking: Voor een rustig vlieggedrag van de multicopter hoeven er maar mini male
aanpassingen aan de regelingen te worden gedaan! De richtingsindicaties hebben
betrekking op de vliegrichting, wanneer de multicopter van achteren wordt gezien.
Als de multicopter naar de piloot toe vliegt, moet in de betreffende tegenovergestelde
richting worden gestuurd.
Besturing via de smartphone
In principe wordt de X Spy via de smartphone op precies dezelfde wijze bestuurd
als hieronder beschreven. De stuurknuppels zijn weergegeven op de display van
de smartphone en worden bediend door ze aan te raken. De indeling van de
bedieningselementen is hetzelfde.
Naar wens kan Motion Control worden geactiveerd. Hierbij worden de
stuurcommandos voor vooruit, achteruit en zijwaarts vliegen gegeven door de
smartphone in de gewenste richting te kantelen. De stuurknuppel voor liftkracht en
draaiing blijft zichtbaar aan de linkerkant van de display en wordt bediend door het
scherm aan te raken.
7A Beweeg de LINKER-regelaar voor liftkracht/draaien voorzichtig naar voren om op
te stijgen of hoger te gaan vliegen.
7B Beweeg de LINKER-regelaar (liftkracht en draaiing) voorzichtig naar achteren om
te landen of lager te gaan vliegen.
7C Beweeg de RECHTER-regelaar voor voor-/achteruit en zijwaarts vliegen voorzichtig
naar voren om vooruit te vliegen.
7D Beweeg de RECHTER-regelaar voor voor-/achteruit en zijwaarts vliegen voorzichtig
naar achteren om achteruit te vliegen.
7E Beweeg de regelaar voor vooruit/achteruit en zijwaarts vliegen voorzichtig naar
links om naar links te vliegen.
7F Beweeg de regelaar voor vooruit/achteruit en zijwaarts vliegen voorzichtig naar
rechts om naar rechts te vliegen.
7G Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar links om de quadrocopter linksom te
laten draaien.
7H Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar rechts om de quadrocopter rechtsom
te laten draaien.
Hogere vliegsnelheid
Druk op de turboknop (7J) op de zender voor meer vliegsnelheid. Nu kan de
multicopter sterker kantelen, zodat hogere snelheden kunnen worden bereikt.
Gebruik deze functie pas, wanneer u voldoende ervaring hebt met vliegen met de
standaardinstelling. De multicopter reageert gevoeliger en moet dan ook met meer
gevoel worden bestuurd.
Loopings maken – alleen voor experts! Als u het vliegen met uw
multicoptervoldoende beheerst, kunt u zich wagen aan de kunstvliegfunctie.
Druk hiertoe eenmaal kort op de flip-knop (7K). Controleer of u rondom voldoende
ruimte hebt (ten minste 10 meter in iedere richting). Let bovendien ook op de
veiligheidshoogte - vlieg ten minste op een hoogte van 5 m aangezien uw multicoper
bij een looping aan hoogte verliest en vervolgens opgevangen en gecorrigeerd moet
worden!
Let op: Loopings lukken het best wanneer de accu volledig is opgeladen.
Als u loopings wilt maken, moet de camera gedemonteerd zijn.
Stijg op naar een veilige hoogte. Druk de richtingsregelaar snel helemaal naar voren
en weer helemaal terug. De multicopter maakt nu een looping naar voren. Loopings in
andere richtingen worden uitgevoerd door de regelaar op dezelfde wijze snel in de
betreffenderichtingenenterugtebewegen.Weeseropvoorbereiddemulticopterdirect
na de manoeuvre te corrigeren. De vlieghoogte, richting en snelheid na de looping zijn
sterk afhankelijk van de wind en van eerdere vliegbewegingen.
34 35
8 FUNCTIES VAN DE APP
De quadrocopter X Spy kan zowel met de meegeleverde zender als met een Android-
of iOS-smartphone worden bestuurd. Schakel de quadrocopter eerst in en wacht
ongeveer 30 seconden totdat het wifi-netwerk is opgebouwd om de quadrocopter met
een smartphone te besturen. Vervolgens maakt de smartphone verbinding met het
wifi-netwerk van de X Spy. Hierbij is het belangrijk dat de zender is uitgeschakeld.
Als de wifi-verbinding is opgebouwd, start u de app.
Bij het opstarten wordt het startscherm weergegeven. Van hieruit gaat u rechtstreeks
naarhetvliegmenudoorop„play“tedrukken.Hierwordenookdelive-beeldenvan
de vlucht weergegeven. Door op het tandwielsymbool te drukken, kunt u de volgende
zaken instellen:
Parameters auto save: alle instellingen automatisch opslaan bij het sluiten van de app
Reset the parameters: alle instellingen terugstellen op de fabrieksinstellingen
Reverse control screen by gravity sensing: de weergave van het beeld
automatisch draaien wanneer de smartphone wordt gedraaid
Right hand mode: de regelaar voor liftkracht en draaiing van de linker- naar de
rechterkant van het scherm verplaatsen.
8A Regelaar voor liftkracht en draaiing
8B Regelaar voor vooruit/achteruit en zijwaarts vliegen
8C Trimregelaar voor draaiing
8D Trimregelaar voor zijwaarts
8E Trimregelaar voor vooruit/achteruit
8F Terug naar het startscherm
8G Een foto opslaan
8HWanneerueenmaaldruktwordteenvideo-opnamegestart,wanneerunogeen
keer drukt wordt de opname gestopt. Houd er rekening mee, dat het systeem
opnamesmeteenresolutievan320x280pixelskanmaken.
8I Oproepen van opgeslagen opnamen
8J 30% 60% 100% vliegsnelheid
8K Voorwaartse, achterwaartse en zijwaartse besturing kan met de smartphone
worden bediend
8L Schakelt de besturing uit en laat alleen nog het videobeeld zien op de display
8M Scherm draaien; wordt alleen weergegeven als automatisch draaien van het
scherm gedeactiveerd is
www.revell-control.de
SERVICEAANWIJZINGEN
Op www.revell-control.de vindt u bestelmogelijkheden
en vervangingstips voor reserveonderdelen, alsmede
andere nuttige informatie over alle modellen van Revell
Control.
Meer tips en trucs vindt u op www.revell-control.de.
Nederlands
Nederlands
PROBLEEMOPLOSSING
Probleem: De propellers bewegen niet.
Oorzaak: •Erisgeenverbinding
•Deaccuistezwakofleeg.
Oplossing: •Allesuitschakelenenindejuistevolgordeinschakelen.
•Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter stopt zonder zichtbare oorzaak tijdens de
vlucht en verliest hoogte.
Oorzaak: •Deaccuistezwak.
Oplossing: •Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter kan niet worden bestuurd met de zender.
Oorzaak: •DeON/OFF-schakelaarstaatop"OFF".
•Debatterijenwerdenverkeerdgeplaatst.
•Debatterijenhebbennietvoldoendeenergiemeer.
Oplossing: •ZetdeON/OFF-schakelaarop"ON".
•Controleerofdebatterijenjuistzijngeplaatst.
•Plaatsnieuwebatterijen.
Probleem: De multicopter draait zich alleen nog om zijn top-as of slaat bij
het starten over de kop.
Oorzaak: •Verkeerdevolgordevandepropellers.
Oplossing: •Propellersmonterenzoalsbeschrevenindehandleiding.
Probleem: De multicopter wil geen loopings maken.
Oorzaak: •Deaccuistezwak.
Oplossing: •Laad.deaccuop.
Probleem: Het videobeeld wordt niet weergegeven op de display.
Oorzaak: •Erisgeenwifi-verbinding
Oplossing: •Hersteldewifi-verbinding.
9 DE PROPELLERS VERVANGEN
Als de rotorbladen van de multicopter beschadigd raken, moeten deze worden vervan-
gen. Ga als volgt te werk:
9ALeterbijdemontageop,datudepropellersnietverwisselt.Demulticopterheeft4
verschillende propellers, herkenbaar aan hun kleur en draairichting. Als de propellers
omgedraaid zijn gemonteerd, vliegt de multicopter niet De twee blauwe propellers zijn
vooraan.
9B Trek de propeller voorzichtig van zijn as.
9C Schuif nu de nieuwe propeller voorzichtig op de as.
Vliegrichting
De achterzijde van de multicopter is de zijde waar het accucompartiment zich bevindt.
AANWIJZINGEN VOOR VEILIG VLIEGEN
ALGEMENE VLIEGTIPS:
•Zetdemulticopteraltijdopeenvlakke
ondergrond. Een schuin vlak kan het
startgedrag van de multicopter onder bepaalde
omstandigheden negatief beïnvloeden.
•Beweegderegelaarsaltijdlangzaamenmet
gevoel.
•Houddemulticopter steeds in het oog, kijk
niet naar de zender!
•Beweegdeliftkrachtregelaarweereenbeetje
naar beneden zodra de multicopter loskomt
van de grond. Pas de liftkrachtregelaar aan
om de vlieghoogte te handhaven.
•Beweegdeliftkrachtregelaarweerietsnaar
boven als de multicopter daalt.
•Beweegdeliftkrachtregelaarietsnaar
beneden als de multicopter teveel stijgt.
•Hetisvaakalgenoegomde
richtingsregelaar een heel klein beetje in
de gewenste richting te tikken om een
bocht te maken. De eerste keren dat met
de multicopter wordt gevlogen, heeft men
vaak de neiging de regelaars te heftig te
bedienen. Beweeg de regelaars altijd
langzaam en voorzichtig, in geen geval snel
en schokkerig.
•Beginnerskunnennahetafstellenvande
trim het best eerst de beheersing van de
liftkrachtregelaar oefenen. De multicopter
hoeft aanvankelijk niet per se rechtuit te
vliegen. Het is beter om eerst te proberen
een constante hoogte van ongeveer een
meter boven de grond te handhaven door
de liftkracht regelaar steeds kortstondig aan
te raken. Oefen daarna pas met het naar
links en rechts sturen van de multicopter.
ACCUTOESTAND:
•WanneerdeaandrijvingvandemulticopterminderkrachtigwordtofdeLED‘saande
onderkant beginnen te knipperen, is de accu bijna leegLand op tijd om te voorkomen
dat de multicopter neerstort.
Het is sinds 2005 verplicht verzekerd te zijn voor modelvliegtuigen en -helikopters waarmee
buiten gevlogen wordt. Neem contact op met uw aansprakelijkheidsverzekeraar en ver-
zeker u ervan, dat uw nieuwe en vorige modellen door deze verzekering worden gedekt.
Laat een schriftelijke bevestiging opmaken en bewaar deze goed. Als alternatief biedt
de Deutsche Modellflieger Verband (DMFV, Duitse modelvliegersvereniging) op internet
onder www.dmfv.aero een gratis proeflidmaatschap inclusief verzekering aan.
LET OP!
linksvoor: blauw A rechtsvoor: blauw B
linksachter: wit B rechtsachter: wit A
36 37
1/28