HEXATRON

Revell HEXATRON, 23961 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Revell HEXATRON Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
www.revell-control.de
V 02.02
© 2015 Revell GmbH,
Henschelstr. 20-30, D-32257
Bünde. A subsidiary of Hobbico,
Inc. REVELL IS THE REGISTERED
TRADEMARK OF REVELL GMBH,
GERMANY. Made in China.
23961
3 -Channel
3
SPEED
LEVEL
LOOPING
Con la presente Revell GmbH,
dichiara che questo prodotto rispetta
i requisiti di base e le ulteriori
clausole applicabili della direttiva
1999/5/CE. La dichiarazione di
conformità è disponibile all’indirizzo
www.revell-control.de.
Revell GmbH declara que este
producto cumple los requisitos
esenciales y cualesquiera otras
disposiciones aplicables o exi gibles
de la Directiva 1999/5/CE. La
declaración de conformidad puede
consultarse en www.revell-control.de.
Hiermee verklaart Revell GmbH, dat
dit product in overeen stemming is
met de fundamen tele eisen en de
overige toe passelijke bepalingen
van de richtlijn 1999/5/EC. U kunt
de conformiteitsverklaring vinden op
www.revell-control.de.
Revell GmbH déclare par la présente
que ce produit est conforme aux
exigences et autres dispositions de
la directive 1999/5/CE. La déclaration
de conformité est consultable sur le
site www.revell-control.de.
Revell GmbH hereby declares that
this product conforms with the basic
requirements and the additional
applicable provisions of Directive
1999/5/EC. The Declaration of
Conformity can be found at
www.revell-control.de.
Hiermit erklärt die
Revell GmbH, dass
sich dieses Produkt
in Übereinstimmung
mit den grund-
legenden Anforderungen und den
übrigen einschlägigen Bestimmungen
der Richtlinie 1999/5/EC befindet.
Die Konformitätserklärung ist unter
www.revell-control.de zu finden.
Legge sui rifiuti elettronici: Una volta
concluso l'utilizzo, rimuovere le batterie e
smaltire separatamente i vecchi
apparecchi elettrici presso i punti di
raccolta comunali per i rifiuti elettrici ed
elettronici. Le altre parti si smaltiscono
come rifiuti domestici. Grazie per la
collaborazione!
Legislación sobre residuos eléctricos:
cuando el producto alcance el final de su
vida útil saque todas las baterías y
deséchelas en el contenedor de recogida
selectiva apropiado. Deseche los
aparatos eléctricos fuera de uso en el
punto limpio destinado para ello en su
municipio. Deseche las demás piezas en
la basura normal. ¡Gracias por su
colaboración!
Wetgeving voor inzameling
van afgedankte elektrische en
elektronische apparatuur: Verwijder
alle verbruikte batterijen afzonderlijk.
Lever oude elektrische apparaten in bij
uw gemeentelijke inzamelpunt voor
afgedankte elektrische en elektronische
apparatuur. De overige onderdelen horen
bij het huisvuil. Dank voor uw
medewerking!
Réglementation sur les déchets
d‘équipement électrique et
électronique : À la fin de leur
utilisation, retirer toutes les piles et les
éliminer séparément. Remettre les vieux
appareils électriques aux centres de
collecte des déchets d‘équipement
électrique et électronique de votre
commune. Le reste peut être jeté dans
les ordures ménagères. Merci pour votre
collaboration !
Electrical and electronic waste
ordinance: After the end of use, remove
all batteries and separately dispose of all
electrically operated devices at the
communal collection centres for electrical
and electronic waste. Dispose of the
remaining parts with household waste.
Thank you for your cooperation!
Elektro schrott-
gesetz: Nach
Gebrauchs ende
bitte alle
Batterien
entnehmen
und separat entsorgen. Alte elektrisch
betriebene Geräte bei den Sammel-
stellen der Gemeinden für Elektro schrott
abgeben. Die übrigen Teile gehören in
den Hausmüll. Danke für die Mithilfe!
Attenzione: Pericolo
da riscaldamento e
parti in movimento! È
necessaria la
supervisione di un
adulto!
Atención: peligro por
generación de calor y
piezas en movimiento
durante el
funcionamiento. Es
necesaria la
supervisión por parte
de un adulto.
Let op: Gevaar door
hitteontwikkeling en
draaiende onderdelen
wanneer de auto in
gebruik is! De auto mag
alleen onder toezicht
van volwassenen
worden gebruikt!
Attention : Lors de
l’utilisation, danger
dû à un fort
développement de
chaleur et à des
éléments rotatifs !
La surveillance par
des adultes est
nécessaire !
Attention: Risk from
heat development
and rotating parts
during operation!
Adult supervision is
required!
Achtung:
Gefährdung durch
Hitzeentwicklung
und sich drehende
Teile im Betrieb!
Die Aufsicht von
Erwachsenen ist
nötig!
23961
Nederlands
BELANGRIJKE KENMERKEN
Hexacopter:
•6 propellers aan 6 motoren om rustig
te vliegen en voor complexe vliegma-
noeuvres
•Loopingfunctie(alleenvoorexperts!)
•Oplaadbarelithiumaccu
•Voorbinnenenbuiten
•Wanneerdezendernietmeergoed
werkt, moeten de batterijen worden
vervangen.
•Bewaardezehandleidinggoed.
•Demulticoptermaguitsluitend
volgens de aanwijzingen in deze
handleiding worden gebruikt.
•Vliegnietmetdemulticopterinde
buurt van personen, dieren, open
water en elektriciteitsleidingen.
•Deladerisspecifiekafgestemdop
het laden van de LiPo-accu van deze
multicopter. De lader mag alleen
worden gebruikt voor het laden van
de accu van de multicopter. Gebruik
hem niet voor andere accu's of
oplaadbare batterijen.
•Laat de multicopter niet in aanraking
komen met water; hierdoor kan de
elektronica beschadigd raken.
•Houddehelikoptersteedsinhetoog,
zodat deze niet tegen de piloot,
andere mensen of dieren aanvliegt
en hen letsel toebrengt.
•Inzijnalgemeenheidmoet
ervoor worden gezorgd dat niemand
gewond kan raken door de model-
helikopter, ook als er storingen
optreden of de helikopter defect raakt.
•Dezemulticopterisnietgeschiktvoor
mensen met een lichamelijke of
geestelijkebeperking.Wijadviseren
personen zonder ervaring met
model-multicopters om hem onder
leiding van een ervaren piloot te
leren gebruiken.
•Hetbereikvandehelicopterbedraagt
ongeveer 50 meter. Daarom mag de
helicopter nooit verder dan 50 meter
van de piloot af zijn.
Veiligheidsaanwijzingen:
•Dezehelikopterisgeschiktvoor
volwassenenenjongerenvanaf8jaar.
Ouderlijk toezicht is vereist wanneer
jongeren met de helikopter vliegen.
•Waarschuwing! Niet geschikt voor
kinderen jonger dan 36 maanden.
Kleine onderdelen. Verstikkings gevaar!
Gebruiken onder direct toezicht van een
volwassene! Bewaar de verpakking
voor later gebruik, deze bevat belang-
rijke informatie. Kleur- en technische
wijzigingen voorbehouden.
•Doorzijnconstructiebereiktdezemulti-
copter bijzonder hoge vliegsnelheden en
heeft tijd nodig om af te remmen! Plan
uw vluchtroute dienovereenkomstig!
•Deze handleiding moet voor
ingebruikneming volledig gelezen
en begrepen worden!
•Dezemulticopterisgeschiktvoor
gebruik binnenshuis en bij windstil
weer in de open lucht. Vliegen als het
waait, wordt alleen deskundigen
aanbevolen!
•Houdhanden,gezicht,harenenlosse
kledingstukken uit de buurt van de
rotoren.
•Schakeldezenderendemulticopteruit
als ze niet gebruikt worden.
•Verwijderdebatterijenuitdezender
wanneer deze niet wordt gebruikt.
•Houddemulticoptersteedsinhetoog,
zodat u de controle erover niet verliest.
•Voor de zender raden wij het gebruik van
alkali-mangaanbatterijen aan. In plaats
van wegwerpbatterijen kunt u milieuvri-
endelijkereoplaadbarebatterijen(accu's)
gebruiken voor de zender.
•Laatdeaccunietonbeheerdachter
tijdens het laden.
•Demonteerdecontactenvandeaccu
in geen geval en probeer ze niet aan
te passen. Beschadig de cellen van
de accu niet en maak ze niet open.
Er bestaat ontploffingsgevaar!
•HouddeLiPo-accubuitenbereik
van kinderen.
•Accu'smoetenontladenzijnofde
accucapaciteit moet uitgeput zijn
voordat u ze weggooit. Dek
vrijliggende polen af met plakband
om kortsluiting te voorkomen!
Veiligheidsaanwijzingen:
•Pashetproductnooitstructureelaan;
hierdoor kan het beschadigd raken of
gevaar veroorzaken.
•Omrisico'stevoorkomenmagude
helikopter nooit zittend bedienen.
Bedien hem altijd in een positie
vanwaaruit u eventueel snel kunt
uitwijken.
•Schakeldehelikopterendezender
na gebruik steeds uit. Anders kan de
helikopter onbedoeld opstijgen.
Benodigde accu voor de
multicopter:
Voeding:
Nominaalvermogen:DC7,4V/11,84Wh
Accu: 1 x oplaadbare LiPo-accu
van7,4V(verwisselbaar)
Capaciteit: 1600 mAh
Benodigde batterijen/accu's
voor de zender:
Voeding:
DC 9 V
Batterijen:6x1,5V"AA"
(nietmeegeleverd)
Lader:
Input: AC 100-240 V; 50/60 Hz
Output: DC 10 V 800mA
Onderhoud en verzorging:
•Neem de multicopter uitsluitend
af met een schone doek.
•Voorkomdatdemulticopterende
accu/batterijen worden blootgesteld
aan direct zonlicht en/of inwerking
van intense warmte.
Veiligheidsaanwijzingen met
betrekking tot de batterijen voor
de zender:
•Niet-oplaadbarebatterijenmogen
niet worden opgeladen.
•Oplaadbarebatterijenmoetenvoor
het laden uit de zender worden
verwijderd.
•Oplaadbarebatterijenmogenalleen
onder toezicht van volwassenen
worden opgeladen.
•Gebruik geen batterijen van verschillende
typen of nieuwe en gebruikte
batterijen door elkaar.
•Gebruikuitsluitenddeaanbevolen
batterijen of batterijen van een
gelijkwaardig type.
•Plaatsbatterijenaltijdmetdepolen
(+en-)indejuisterichting.
•Verwijderlegebatterijenuitde
zender.
•Deaansluitklemmen/polenmogen
niet worden kortgesloten. Verwijder
de batterijen uit de zender wanneer
deze langere tijd niet wordt gebruikt.
De multicopter is uitgerust
met een oplaadbare lithium-
polymeeraccu. Neem de volgende
veiligheidsaanwijzingen in acht:
•WerpLiPo-accu'snooitinhetvuur
en bewaar ze niet op hete plekken.
•Gebruikuitsluitenddemeegeleverde
lader om de accu op te laden. Bij
gebruik van een andere lader kan de
accu onherstelbaar beschadigd raken;
dit kan ook leiden tot schade aan
naburige onderdelen en tot
persoonlijk letsel!
•Gebruiknooiteenladervoor
NiCd-/NiMH-accu's!
•Laaddeaccusteedsopopeen
vuurvaste ondergrond en in een
brandveilige omgeving.
30 31
Nederlands
Nederlands
6 TRIMMEN VAN DE BESTURING
Voor een goed vlieggedrag van de multicopter is het noodzakelijk dat de besturing
juist is getrimd. Het afstellen van de trim is eenvoudig, maar er is wel wat geduld en
gevoel voor vereist. Neem de volgende aanwijzingen in acht: Beweeg de liftkracht-
regelaar voorzichtig naar boven en laat de multicopter opstijgen tot een hoogte van
0,5 à 1 meter.
6A Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar links of rechts
beweegt...
drukt u de trimregelaar voor zijwaarts vliegen in de tegenovergestelde richting zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
6B Als de multicopter vanzelf snel of langzaam om zijn as draait...
drukt u de trimknop voor draaien in de tegenovergestelde richting in.
6C Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar voren of naar achteren
beweegt...
drukt u de tegenovergestelde trimregelaar voor achter- of voorwaarts vliegen zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
4 DE MULTICOPTER OPLADEN
Let op: vóór het opladen en na elke vlucht moeten de accu en de motoren steeds
15 tot 30 minuten afkoelen, anders kunnen deze onderdelen beschadigd raken.
Bij het laden moet steeds toezicht worden gehouden. Laad de accu steeds op op
een vuurvaste ondergrond en in een brandveilige omgeving.
•Koppeldeacculosvandemulticopter,schakeldezenderuitensteekdelader
in een stopcontact. De controle-led op de lader brandt groen (4A).
•Trekdeaccuuitdeaccuschacht(nietaanhetsnoervasthouden!)(4B).
•Verbinddeaccumetdelader.Lethierbijopdejuistepolariteit(+/-).Gebruikgeen
geweld.Wanneerhetladenbegint,brandtdetweedeledopdeladerrood.
•Hetladenduurtongeveer150minutenenmoetsteedsindegatenwordengehouden.
Wanneerdeaccuisopgeladen,gaatderodeledopdeladeruit.
•Koppelnahetladendeacculosvandeladerentrekdeladeruithetstopcontact(4C).
5 STARTVOORBEREIDING
Deschuifregelaar(delinkerknopopdezender)moetvoorhetinschakelen
naar beneden staan (5A). Vervolgens de ON-/OFF-schakelaar (5B) van de
afstandsbediening op „ON“ zetten, de power-LED knippert (5C). Verbind de accukabel
met de aansluitkabel (5D). Nu beginnen de ledlampjes op de multicopter te
knipperen. De multikopter op de grond zetten. Zorg dat de staart in uw richting wijst.
De twee blauwe propellers zijn vooraan. Beweeg de liftkrachtregelaar kortstondig
helemaal naar boven en weer terug naar het minimum om de multicopter te
initialiseren. De power-LED op de zender brandt nu continu.
Let op! Zet de multicopter beslist op een horizontaal oppervlak;
de stuurelektronica bepaalt de neutrale stand aan de hand van de ondergrond!
2 ZENDER
2A Antenne
2B Power-LED
2C Geen functie
2D Stuurknuppel liftkracht en draaiing
rechts/links
2E ON/OFF-schakelaar
2F Trim draaiing rechts/links
2G 40% snelheid
2H 70% snelheid
2I 90% snelheid
2J Geen functie
2K Licht
2L 100% snelheid
2M Trim zijwaarts vliegen rechts/links
2N Trim vliegen vooruit/achteruit
2O Stuurknuppel vliegen vooruit/achteruit
en zijwaarts
2P Toets voor looping
2Q Accuvak
2R Geen functie
1A Rotors
1B Veiligheidsringen
1C Elektronicakoppel
1D Landingspootjes
1E Accuvak
1F Accustekker
1 MULTICOPTER
Na een laadtijd van 150 minuten kan de multicopter ca. 5 minuten vliegen.
Waarschuwing: De accu wordt gewoonlijk niet warm tijdens het laden. Als de accu
toch warm of zelfs heet wordt en/of er veranderingen aan het oppervlak te zien zijn,
moet het laden onmiddellijk worden afgebroken!
3 BATTERIJEN PLAATSEN (ZENDER)
3C Afdekking weer
installeren.
3B Plaats 6 AA-batterijen van
1,5 V. Let op de juiste richting
van de polen, zoals aangegeven
in het batterijvak.
3A Om te openen
afdekking licht
drukkend naar
onderen schuiven.
32 33
Nederlands
Nederlands
AANWIJZINGEN VOOR VEILIG VLIEGEN
ALGEMENE VLIEGTIPS:
•Zetdemulticopteraltijdopeenvlakke
ondergrond. Een schuin vlak kan het
startgedrag van de multicopter onder
bepaalde omstandigheden negatief
beïnvloeden.
•Beweegderegelaarsaltijdlangzaamen
met gevoel.
•Houddemulticoptersteedsinhetoog,kijk
niet naar de zender!
•Beweegdeliftkrachtregelaarweereen
beetje naar beneden zodra de
multicopter loskomt van de grond.
Pas de liftkrachtregelaar aan om de
vlieghoogte te handhaven.
•Beweegdeliftkrachtregelaarweeriets
naar boven als de multicopter daalt.
•Beweegdeliftkrachtregelaarietsnaar
beneden als de multicopter teveel stijgt.
•Hetisvaakalgenoegomderichtingsrege-
laar een heel klein beetje in de gewenste
richting te tikken om een bocht te
maken. De eerste keren dat met de
multicopter wordt gevlogen, heeft men
vaak de neiging de regelaars te heftig te
bedienen. Beweeg de regelaars altijd
langzaam en voorzichtig, in geen geval
snel en schokkerig.
•Beginnerskunnennahetafstellenvan
de trim het best eerst de beheersing
van de liftkrachtregelaar oefenen.
De multicopter hoeft aanvankelijk niet
per se rechtuit te vliegen. Het is beter
om eerst te proberen een constante
hoogte van ongeveer een meter boven
de grond te handhaven door de
liftkracht regelaar steeds kortstondig
aan te raken. Oefen daarna pas met
het naar links en rechts sturen van de
multicopter.
ACCUTOESTAND:
•WanneerdeaandrijvingvandemulticopterminderkrachtigwordtofdeLED‘saande
onderkant beginnen te knipperen, is de accu bijna leegLand op tijd om te voorkomen
dat de multicopter neerstort.
Het is sinds 2005 verplicht verzekerd te zijn voor modelvliegtuigen en -helikopters waarmee
buiten gevlogen wordt. Neem contact op met uw aansprakelijkheidsverzekeraar en
verzeker u ervan, dat uw nieuwe en vorige modellen door deze verzekering worden
gedekt. Laat een schriftelijke bevestiging opmaken en bewaar deze goed. Als alternatief
biedtdeDeutscheModellfliegerVerband(DMFV,Duitsemodelvliegersvereniging)op
internet onder www.dmfv.aero een gratis proeflidmaatschap inclusief verzekering aan.
LET OP!
7 BESTURING
Opmerking: Voor een rustig vlieggedrag van de multicopter hoeven er maar mini male
aanpassingen aan de regelingen te worden gedaan! De richtingsindicaties hebben
betrekking op de vliegrichting, wanneer de multicopter van achteren wordt gezien.
Als de multicopter naar de piloot toe vliegt, moet in de betreffende tegenovergestelde
richting worden gestuurd.
7A Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar voorzichtig naar voren om op te stijgen
of hoger te gaan vliegen.
7B Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar achteren om te landen of lager te
vliegen.
7C Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar voren om vooruit te vliegen.
7D Trek de richtingsregelaar voorzichtig naar achteren om achteruit te vliegen.
7E Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar links om naar links te vliegen.
7F Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar rechts om naar rechts te vliegen.
7G Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar links om de multicopter linksom te
laten draaien.
7H Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar rechts om de multicopter rechtsom
te laten draaien.
Hogere vliegsnelheid
Voor een hogere vliegsnelheid drukt u op een van de knoppen voor 70%, 90% of
100% speed (7I). Nu kan de multicopter sterker kantelen, zodat hogere snelheden
kunnen worden bereikt. Gebruik deze functie pas, wanneer u voldoende ervaring
hebt met vliegen met de standaardinstelling. De multicopter reageert gevoeliger en
moet dan ook met meer gevoel worden bestuurd.
Loopings maken – alleen voor experts! Als u het vliegen met uw multicopter-
voldoende beheerst, kunt u zich wagen aan de kunstvliegfunctie. Druk op de rechtse,
bovenste schoudertoets op de zender (7J) een keer kort gebruiken. Als de coper in de
loopingmodus is, piept de zender permanent. Controleer of u rondom voldoende
ruimtehebt(tenminste10meteriniedererichting).Letbovendienookopdeveilig-
heidshoogte - vlieg ten minste op een hoogte van 5 m aangezien uw multicoper bij een
looping aan hoogte verliest en vervolgens opgevangen en gecorrigeerd moet worden!
Let op: Loopings lukken het best wanneer de accu volledig is opgeladen.
Stijg op naar een veilige hoogte. Druk de richtingsregelaar snel helemaal naar voren
en weer helemaal terug. De multicopter maakt nu een looping naar voren. Loopings
in andere richtingen worden uitgevoerd door de regelaar op dezelfde wijze snel in de
betreffenderichtingenenterugtebewegen.Weeseropvoorbereiddemulticopter
direct na de manoeuvre te corrigeren. De vlieghoogte, richting en snelheid na de
looping zijn sterk afhankelijk van de wind en van eerdere vliegbewegingen.
34 35
www.revell-control.de
SERVICEAANWIJZINGEN
Op www.revell-control.de vindt u bestelmogelijkheden
en vervangingstips voor reserveonderdelen,
alsmede andere nuttige informatie over alle
modellen van Revell Control.
Meer tips en trucs vindt u op www.revell-control.de.
Nederlands
Nederlands
8 DE PROPELLERS VERVANGEN
Als de rotorbladen van de multicopter beschadigd raken, moeten deze worden
vervangen. Ga als volgt te werk:
8A Let er bij de montage op, dat u de propellers niet verwisselt. De multicopter heeft 4
verschillende propellers, herkenbaar aan hun kleur en draairichting. Als de propellers
omgedraaid zijn gemonteerd, vliegt de multicopter niet De twee blauwe propellers
zijn vooraan.
8B Draai de borgschroef van de propeller voorzichtig tegen de klok in uit de naaf van de
propeller en trek de defecte propeller voorzichtig van de as.
8C Breng de nieuwe propeller voorzichtig op de as aan en draai de borgschroef weer
voorzichtig met de klok mee vast.
8D Afbeelding 8D is een bovenaanzicht van de multicopter. De propellers zijn in het
midden aan de onderzijde gemarkeerd met een kleine 1 of 2. Monteer de propellers
als volgt:
Vliegrichting
De linkerzijde van de multicopter is de zijde waar de accukabel aan de printplaat is
vastgesoldeerd.
PROBLEEMOPLOSSING
Probleem: De propellers bewegen niet.
Oorzaak: •DeON/OFF-schakelaarstaatop"OFF".
•Deaccuistezwakofleeg.
Oplossing: •ZetdeON/OFF-schakelaarop"ON".
•Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter stopt zonder zichtbare oorzaak tijdens de
vlucht en verliest hoogte.
Oorzaak: •Deaccuistezwak.
Oplossing: •Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter kan niet worden bestuurd met de zender.
Oorzaak: •DeON/OFF-schakelaarstaatop"OFF".
•Debatterijenwerdenverkeerdgeplaatst.
•Debatterijenhebbennietvoldoendeenergiemeer.
Oplossing: •ZetdeON/OFF-schakelaarop"ON".
•Controleerofdebatterijenjuistzijngeplaatst.
•Plaatsnieuwebatterijen.
Probleem: De multicopter draait zich alleen nog om zijn top-as of slaat
bij het starten over de kop.
Oorzaak: •Verkeerdevolgordevandepropellers.
Oplossing: •Propellersmonterenzoalsbeschrevenindehandleiding.
Probleem: De multicopter wil geen loopings maken.
Oorzaak: •Deniveauschakelaarstaatnietop100%ofdeaccuistezwak.
Oplossing: •Zetdeniveauschakelaarhelemaalnaarrechtsoflaaddeaccuop.
midden links zwart 2
midden rechts zwart 1
vooraan links blauw 1
achteraan rechts zwart 2
vooraan rechts blauw 2
achteraan links zwart 1
36 37
1/28