Revell 23958 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding
23958
Nederlands
BELANGRIJKE KENMERKEN
Quadrocopter:
•3+1rotorenvooreenrustigvlieggedrag
en complexe vliegmanoeuvres
•Loopingfunctie(alleenvoorexperts!)
•Oplaadbarelithiumaccu
•Voorbinnenenbuiten
•In zijn algemeenheid moet ervoor
worden gezorgd dat niemand gewond
kan raken door de modelhelikopter,
ook als er storingen optreden of de
helikopter defect raakt.
•Hetproductmaguitsluitendworden
gerepareerd of gewijzigd met
toegelaten, originele onderdelen.
De helikopter kan anders beschadigd
raken of een gevaar vormen.
•Bediendehelikopter,omrisico‘ste
voorkomen, altijd in een positie
waarvanuit u eventueel snel kunt
uitwijken.
Veiligheidsaanwijzingen met
betrekking tot de zender:
•Oplaadbarebatterijenmoetenvoor
het laden uit de zender worden
verwijderd.
•Niet-oplaadbarebatterijenmogen
niet worden opgeladen.
•Oplaadbarebatterijenmogenalleen
onder toezicht van volwassenen
worden opgeladen.
•Gebruikgeenbatterijenvan
verschillende typen of nieuwe en
gebruikte batterijen door elkaar.
•Gebruikuitsluitenddeaanbevolen
batterijen of batterijen van een
gelijkwaardig type.
•Voordezenderradenwijhetgebruik
van alkali-mangaanbatterijen aan.
Oplaadbarebatterijen(accumulatoren)
zijn een milieuvriendelijk alternatief
voor wegwerpbatterijen voor deze
zender en andere huishoudelijke
elektrische apparaten.
•Plaatsbatterijenaltijdmetdepolen
(+en-)indejuisterichting.
Veiligheidsaanwijzingen:
•Dezehelikopterisgeschiktvoor
volwassenenenjongerenvanaf8jaar.
Ouderlijk toezicht is vereist wanneer
jongeren met de helikopter vliegen.
•Waarschuwing! Niet geschikt voor
kinderen jonger dan 36 maanden.
Kleine onderdelen. Verstikkingsgevaar!
•Dezehelikopterisgeschiktvoorgebruik
binnenshuis en bij droog weer in de
open lucht.
•Houddehanden,hetgezichtenlosse
kleding uit de buurt van de helikopter
wanneer ermee wordt gevlogen.
•Schakeldezenderendehelikopteruit
wanneer deze niet worden gebruikt.
•Verwijderdebatterijenuitdezender
wanneer deze niet wordt gebruikt.
•Houddehelikoptersteedsinhetoog,
zodat u de controle over de helikopter
niet verliest. Als het de helikopter
onoplettend en zorgeloos wordt
gebruikt, kan aanmerkelijke schade
het gevolg zijn.
•Bewaardezehandleidinggoed.
•Dehelikoptermaguitsluitendvolgens
de aanwijzingen in deze handleiding
worden gebruikt.
•Vliegnietmetdehelikopterindebuurt
van personen, dieren, open water en
elektriciteitsleidingen.
•Dezehelikopterisnietgeschiktvoor
mensen met een lichamelijke of
geestelijke beperking.Wijadviseren
personen zonder ervaring met
modelhelikopters om de helikopter
onder leiding van een ervaren piloot
te leren gebruiken.
•Laatdeaccunietonbeheerdachter
tijdens het laden
•Demonteerdecontactenvandeaccu
in geen geval en probeer ze niet aan
te passen. Beschadig de cellen van de
accu niet en maak ze niet open. Er
bestaat ontploffingsgevaar!
•HouddeLiPo-accubuitenbereikvan
kinderen.
•Accu’s moeten ontladen zijn of de
accucapaciteit moet uitgeput zijn
voordat u ze weggooit. Dek vrijliggende
polen af met plakband om kortsluiting
te voorkomen!
Onderhoud en verzorging:
•Neemdehelikopteralleenafmeteen
schone, vochtige doek.
Voorkom blootstelling van de helikopter
en de accu aan direct zonlicht en/of
inwerking van intense warmte.
•Laatdehelikopternietinaanraking
komen met water; hierdoor kan de
elektronica beschadigd raken.
Benodigde accu voor de
multicopter:
Voeding:
Nominaal vermogen:
DC2x3,7V/2x1,11Wh
Accu: 2 x oplaadbare LiPo-accu
van3,7V(verwisselbaar)
Capaciteit: 300 mAh
Benodigde batterijen/accu's voor
de zender:
Voeding:
DC 6 V
Batterijen:4x1,5V"AA"
(nietmeegeleverd)
Lader:
Input: DC 5 V
Output: DC 4,2 V 500 mA
•Verwijderlegebatterijenuitdezender.
•Deaansluitklemmen/polenmogen
niet worden kortgesloten. Verwijder
de batterijen uit de zender wanneer
deze langere tijd niet wordt gebruikt.
•Oplaadbarebatterijen(accumulatoren)
zijn een milieuvriendelijk alternatief
voor wegwerpbatterijen voor deze
zender en andere huishoudelijke
elektrische apparaten.
Veiligheidsaanwijzingen bij de
lader:
1. Niet-oplaadbare batterijen mogen
niet worden opgeladen.
2. Deze lader is niet geschikt voor
kinderen en voor personen met
lichamelijke of geestelijke
beperkingen of met ontoereikende
kennis over en ervaring met laders,
behalve onder toezicht van of na
vakkundige instructie door een
persoon die bevoegd is om de
ouderlijke macht uit te oefenen.
3. Op kinderen moet toezicht worden
gehouden – de lader is geen
speelgoed!
4. De lader is specifiek afgestemd op
het laden van de LiPo-accu van deze
helikopter. De lader mag uitsluitend
worden gebruikt voor het laden van
de helikopteraccu. Gebruik hem niet
voor andere accu‘s of oplaadbare
batterijen.
De helikopter is uitgerust met
een oplaadbare lithiumpoly-
meeraccu. Neem de volgende
veiligheids aanwijzingen in acht:
•WerpLiPo-accu’snooitinhetvuuren
bewaar ze niet op hete plekken.
•Gebruikuitsluitenddemeegeleverde
lader om de accu op te laden.
Bij gebruik van een andere lader kan
de accu onherstelbaar beschadigd
raken; dit kan ook leiden tot schade
aan naburige onderdelen en tot
persoonlijk letsel!
•Gebruiknooiteenladervoor
NiCd-/NiMH-accu’s!
•Laaddeaccusteedsopopeen
vuurvaste ondergrond en in een
brandveilige omgeving.
30 31
Nederlands
Nederlands
6 TRIMMEN VAN DE BESTURING
Voor een goed vlieggedrag van de multicopter is het noodzakelijk dat de besturing
juist is getrimd. Het afstellen van de trim is eenvoudig, maar er is wel wat geduld
en gevoel voor vereist. Neem de volgende aanwijzingen in acht: Beweeg de
liftkracht regelaar voorzichtig naar boven en laat de multicopter opstijgen tot een
hoogte van 0,5 à 1 meter.
6A Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar links of rechts beweegt...
drukt u de trimregelaar voor zijwaarts vliegen in de tegenovergestelde richting zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
6B Als de multicopter vanzelf snel of langzaam om zijn as draait...
drukt u de trimknop voor draaien in de tegenovergestelde richting in.
6C Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar voren of naar achteren
beweegt...
drukt u de tegenovergestelde trimregelaar voor achter- of voorwaarts vliegen zo vaak
in, tot de multicopter stil in de lucht hangt.
4 DE MULTICOPTER OPLADEN
Let op: vóór het opladen en na elke vlucht moeten de accu en de motoren steeds
15 tot 30 minuten afkoelen, anders kunnen deze onderdelen beschadigd raken.
Bij het laden moet steeds toezicht worden gehouden. Laad de accu steeds op op een
vuurvaste ondergrond en in een brandveilige omgeving.
•Koppeldeacculosvandemulticopter,schakeldezenderuitensteekdeUSB-laderin
een USB-hub of andere USB-aansluiting. De controle-led‘s op de lader zijn uit (4A).
•Trekbeideaccu‘suitdeaccuschacht(nietaandesnoerenvasthouden!)(4B).
•Steekdestekkersvanbeideaccu‘snuindeaansluitingenaandezijkantenvande
lader.Lethierbijopdejuistepolariteit.Gebruikgeengeweld.Wanneerhetladen
begint, brandt de led op de lader rood (4C).
•Het laden duurt ongeveer 150 minuten en moet steeds in de gaten worden gehouden.
Wanneerdeaccuisopgeladen,gaatderodeledopdeladeruit.
•DestekkervandeUSB-laderkanookrechtstreeksindezenderwordengestoken
(4D). Schakel vervolgens de zender in en beweeg de linkerregelaar eenmaal naar vol
gas en terug naar nul.
5 STARTVOORBEREIDING
Deschuifregelaar(delinkerknopopdezender)moetvoorhetinschakelennaar beneden
staan (5A). Vervolgens de ON-/OFF-schakelaar (5B) van de afstandsbediening op „ON“
zetten, de power-LED knippert (5C). Verbind beide accusnoeren met de aansluitsnoeren
(5D).Nuknippertdeblauwestatusledaandestaartvandemulticopter.Wanneerde
led continu blauw brandt, is het model klaar om op te stijgen. Zet de multicopter op de
grondmetdeachterkantnaarutoe(detweebovenelkaargeplaatsterotorenzitten
aandevoorkant).
Let op! Zet de multicopter beslist op een horizontaal oppervlak;
de stuurelektronica bepaalt de neutrale stand aan de hand van de ondergrond!
2 ZENDER
2A Stuurknuppel voor liftkracht en draaiing
2B Besturingsmodusschakelaar
2C Reset van de trim
2D Power-led
2E ON/OFF-schakelaar
2F Knop voor kalibratie positiesensoren
2G Flip-knop
2H Trimknoppen voor voor- en achteruit
2I Stuurknuppel voor voor- en achteruit
2J Trimknop voor zijwaarts vliegen
2K Trimknop voor draaiing
2L Knoppen voor flip-functie
2M Sluiting van het batterijvak
2N Borgschroef van het batterijvak
2O Batterijvak
Na een laadtijd van 150 minuten kan de multicopter ca. 5 minuten vliegen.
Waarschuwing: De accu wordt gewoonlijk niet warm tijdens het laden. Als de accu
toch warm of zelfs heet wordt en/of er veranderingen aan het oppervlak te zien zijn,
moet het laden onmiddellijk worden afgebroken!
1 MULTICOPTER
1A Motoren 1B Batterijvakken 1C Statusled
3 BATTERIJEN PLAATSEN (ZENDER)
3B Plaats 4 AA-batterijen
van 1,5 V. Let op de juiste
richting van de polen,
zoals aangegeven in het
batterijvak.
3A Draai de borgschroef
tegen de klok in los en
trek de vergrendelingslip
aan de klep naar
beneden om het
batterijvak te openen.
3C Plaats de afdekking
weer terug en draai
de schroef met de
klok mee vast.
32 33
Nederlands
Nederlands
AANWIJZINGEN VOOR VEILIG VLIEGEN
ALGEMENE VLIEGTIPS:
•Zetdemulticopteraltijdopeenvlakke
ondergrond. Een schuin vlak kan het
startgedrag van de multicopter onder
bepaalde omstandigheden negatief
beïnvloeden.
•Beweegderegelaarsaltijdlangzaamen
met gevoel.
•Houddemulticoptersteedsinhetoog,
kijk niet naar de zender!
•Beweegdeliftkrachtregelaarweereen
beetje naar beneden zodra de multicopter
loskomt van de grond. Pas de liftkrachtregelaar
aan om de vlieghoogte te handhaven.
•Beweegdeliftkrachtregelaarweerietsnaar
boven als de multicopter daalt.
•Beweegdeliftkrachtregelaarietsnaar
beneden als de multicopter teveel stijgt.
•Het is vaak al genoeg om de richtingsregelaar
een heel klein beetje in de gewenste
richting te tikken om een bocht te
maken. De eerste keren dat met de
multicopter wordt gevlogen, heeft men
vaak de neiging de regelaars te heftig te
bedienen. Beweeg de regelaars altijd
langzaam en voorzichtig, in geen geval
snel en schokkerig.
•Beginnerskunnennahetafstellenvan
de trim het best eerst de beheersing
van de liftkrachtregelaar oefenen.
De multicopter hoeft aanvankelijk niet
per se rechtuit te vliegen. Het is beter
om eerst te proberen een constante
hoogte van ongeveer een meter boven
de grond te handhaven door de lift-
kracht regelaar steeds kortstondig aan te
raken. Oefen daarna pas met het naar
links en rechts sturen van de multicopter.
ACCUTOESTAND:
•Wanneerdeaandrijvingvandemulticopterminderkrachtigbegintteworden,isde
accu bijna leeg. De accu is bijna leegLand op tijd om te voorkomen dat de multicopter
neerstort.
Het is sinds 2005 verplicht verzekerd te zijn voor modelvliegtuigen en -helikopters waarmee
buiten gevlogen wordt. Neem contact op met uw aansprakelijkheidsverzekeraar en
verzeker u ervan, dat uw nieuwe en vorige modellen door deze verzekering worden
gedekt. Laat een schriftelijke bevestiging opmaken en bewaar deze goed. Als alternatief
biedtdeDeutscheModellfliegerVerband(DMFV,Duitsemodelvliegersvereniging)op
internet onder www.dmfv.aero een gratis proeflidmaatschap inclusief verzekering aan.
LET OP!
7 BESTURING
Opmerking: Voor een rustig vlieggedrag van de multicopter hoeven er maar mini male
aanpassingen aan de regelingen te worden gedaan! De richtingsindicaties hebben
betrekking op de vliegrichting, wanneer de multicopter van achteren wordt gezien.
Als de multicopter naar de piloot toe vliegt, moet in de betreffende tegenovergestelde
richting worden gestuurd.
7A Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar voorzichtig naar voren om op te stijgen of
hoger te gaan vliegen.
7B Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar achteren om te landen of lager te
vliegen.
7C Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar voren om vooruit te vliegen.
7D Trek de richtingsregelaar voorzichtig naar achteren om achteruit te vliegen.
7E Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar links om naar links te vliegen.
7F Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar rechts om naar rechts te vliegen.
7G Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar links om de multicopter linksom te
laten draaien.
7H Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar rechts om de multicopter rechtsom te
laten draaien.
Loopings maken – alleen voor experts! Als u het vliegen met uw multicopter-
voldoende beheerst, kunt u zich wagen aan de kunstvliegfunctie. Druk de knop (7I)
rechts bovenaan de zender eenmaal kort in. De copter maakt vervolgens zelfstandig
eenlooping.Wanneeruopeenvanbeideloopingknoppen(7J) drukt, wordt de
loopingmodus geactiveerd. Let bovendien ook op de veiligheidshoogte - vlieg ten
minste op een hoogte van 5 m aangezien uw multicoper bij een looping aan hoogte
verliest en vervolgens opgevangen en gecorrigeerd moet worden!
Let op: Loopings lukken het best wanneer de accu volledig is opgeladen.
Stijg op naar een veilige hoogte. Druk de richtingsregelaar snel helemaal naar voren
en weer helemaal terug. De multicopter maakt nu een looping naar voren. Loopings
in andere richtingen worden uitgevoerd door de regelaar op dezelfde wijze snel in de
betreffenderichtingenenterugtebewegen.Weeseropvoorbereiddemulticopter
direct na de manoeuvre te corrigeren. De vlieghoogte, richting en snelheid na de
looping zijn sterk afhankelijk van de wind en van eerdere vliegbewegingen.
7K Modusschakelaar: Door op de modusschakelaar te drukken wanneer de rotoren
stilstaan, kunt u de stuurfuncties‚ zijwaarts vliegen en ‚draaiing‘ omwisselen.
7L Reset: Met deze knop kunt u, wanneer de rotoren stilstaan, de verschillende
trimafstellingen terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
7M Calibrate: Als de copter vanzelf sterk in een bepaalde richting beweegt, moeten
de positiesensoren opnieuw worden gejusteerd. Dit wordt gedaan met de
kalibratieknop . Zet het model daartoe op een effen, absoluut horizontale
ondergrond en druk eenmaal kort op de knop. De statusled knippert eenmaal kort.
Als de copter scheef staat, is de nulstelling van de sensoren onzuiver en gaat het
model in die richting afdrijven.
34 35
www.revell-control.de
SERVICEAANWIJZINGEN
Op www.revell-control.de vindt u bestelmogelijkheden
en vervangingstips voor reserveonderdelen,
alsmede andere nuttige informatie over alle
modellen van Revell Control.
Meer tips en trucs vindt u op www.revell-control.de.
Nederlands
Nederlands
8 DE PROPELLERS VERVANGEN
Als de rotorbladen van de multicopter beschadigd raken, moeten deze worden
vervangen. Ga als volgt te werk:
8A Let er bij de montage op, dat u de propellers niet verwisselt. De multicopter heeft 3
verschillende propellers, herkenbaar aan hun kleur en draairichting. Als de propellers
omgedraaid zijn gemonteerd, vliegt de multicopter niet De twee blauwe propellers
zijn vooraan. Monteer de rotoren rechtop op hun assen. De bovenzijde is licht naar
beneden gebogen. Op de onderzijde van elke rotor is een kleine „A“ ofB te zien.
Als de rotoren verkeerd zijn gemonteerd, vliegt de copter niet.
8B Trek nu voorzichtig de rotor van de motoras.
8C Breng de nieuwe propeller voorzichtig op de as aan en draai de borgschroef weer
voorzichtig met de klok mee vast.
Let op:
De zijde van elke rotor met een kleine, uitstekende „A“ ofB moet naar beneden wijzen.
Vliegrichting
De twee boven elkaar geplaatste rotoren zitten aan de voorkant.
PROBLEEMOPLOSSING
Probleem: De propellers bewegen niet.
Oorzaak: •DeON/OFF-schakelaarstaatop"OFF".
•Deaccuistezwakofleeg.
Oplossing: •ZetdeON/OFF-schakelaarop"ON".
•Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter stopt zonder zichtbare oorzaak tijdens de
vlucht en verliest hoogte.
Oorzaak: •Deaccuistezwak.
Oplossing: •Laaddeaccuop.
Probleem: De multicopter kan niet worden bestuurd met de zender.
Oorzaak: •DeON/OFF-schakelaarstaatop"OFF".
•Debatterijenwerdenverkeerdgeplaatst.
•Debatterijenhebbennietvoldoendeenergiemeer.
Oplossing: •ZetdeON/OFF-schakelaarop"ON".
•Controleerofdebatterijenjuistzijngeplaatst.
•Plaatsnieuwebatterijen.
Probleem: De multicopter draait zich alleen nog om zijn top-as of
slaat bij het starten over de kop.
Oorzaak: •Verkeerdevolgordevandepropellers.
Oplossing: •Propellersmonterenzoalsbeschrevenindehandleiding.
Probleem: De multicopter wil geen loopings maken.
Oorzaak: •Accutezwak.
Oplossing: •Laaddeaccuop.
Voor, boven, wit
Voor, onder, rood
rechtsachter, rood
linksachter, wit
36 37

Documenttranscriptie

23958 Quadrocopter: • 3+1 rotoren voor een rustig vlieggedrag en complexe vliegmanoeuvres • Loopingfunctie (alleen voor experts!) Veiligheidsaanwijzingen: • Deze helikopter is geschikt voor volwassenen en jongeren vanaf 8 jaar. Ouderlijk toezicht is vereist wanneer jongeren met de helikopter vliegen. • Waarschuwing! Niet geschikt voor kinderen jonger dan 36 maanden. Kleine onderdelen. Verstikkingsgevaar! • Deze helikopter is geschikt voor gebruik binnenshuis en bij droog weer in de open lucht. • Houd de handen, het gezicht en losse kleding uit de buurt van de helikopter wanneer ermee wordt gevlogen. • Schakel de zender en de helikopter uit wanneer deze niet worden gebruikt. • Verwijder de batterijen uit de zender wanneer deze niet wordt gebruikt. • Houd de helikopter steeds in het oog, zodat u de controle over de helikopter niet verliest. Als het de helikopter onoplettend en zorgeloos wordt gebruikt, kan aanmerkelijke schade het gevolg zijn. • Bewaar deze handleiding goed. • De helikopter mag uitsluitend volgens de aanwijzingen in deze handleiding worden gebruikt. • Vlieg niet met de helikopter in de buurt van personen, dieren, open water en elektriciteitsleidingen. • Deze helikopter is niet geschikt voor mensen met een lichamelijke of geestelijke­beperking. Wij adviseren personen zonder ervaring met modelhelikopters­om de helikopter onder leiding van een ervaren piloot te leren gebruiken. 30 • Oplaadbare lithiumaccu • Voor binnen en buiten • In zijn algemeenheid moet ervoor worden gezorgd dat niemand gewond kan raken door de modelhelikopter,­ ook als er storingen optreden of de helikopter defect raakt. • Het product mag uitsluitend worden gerepareerd of gewijzigd met toegelaten, originele onderdelen. De helikopter kan anders beschadigd raken of een gevaar vormen. • Bedien de helikopter, om risico‘s te voorkomen, altijd in een positie waarvanuit u eventueel snel kunt uitwijken. Veiligheidsaanwijzingen met betrekking­tot de zender: • Oplaadbare batterijen moeten voor het laden uit de zender worden verwijderd. • Niet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. • Oplaadbare batterijen mogen alleen onder toezicht van volwassenen worden opgeladen. • Gebruik geen batterijen van verschillende­typen of nieuwe en gebruikte batterijen door elkaar. • Gebruik uitsluitend de aanbevolen batterijen of batterijen van een gelijkwaardig type. • Voor de zender raden wij het gebruik van alkali-mangaanbatterijen aan. Oplaadbare batterijen (accumulatoren)­­ zijn een milieuvriendelijk­alternatief voor wegwerpbatterijen voor deze zender en andere huishoudelijke elektrische apparaten. • Plaats batterijen altijd met de polen (+ en -) in de juiste richting. Veiligheidsaanwijzingen bij de lader: 1. N  iet-oplaadbare batterijen mogen niet worden opgeladen. 2. D  eze lader is niet geschikt voor kinderen en voor personen met lichamelijke of geestelijke beperkingen­of met ontoereikende kennis over en ervaring met laders, behalve onder toezicht van of na vakkundige instructie door een persoon die bevoegd is om de ouderlijke macht uit te oefenen. 3. O  p kinderen moet toezicht worden gehouden – de lader is geen speelgoed! 4. D  e lader is specifiek afgestemd op het laden van de LiPo-accu van deze helikopter. De lader mag uitsluitend worden gebruikt voor het laden van de helikopteraccu. Gebruik hem niet voor andere accu‘s of oplaadbare batterijen. De helikopter is uitgerust met een oplaadbare lithiumpolymeeraccu. Neem de volgende ­veiligheids­aanwijzingen in acht: • Werp LiPo-accu’s nooit in het vuur en bewaar ze niet op hete plekken. • Gebruik uitsluitend de meegeleverde lader om de accu op te laden. Bij gebruik van een andere lader kan de accu onherstelbaar beschadigd raken; dit kan ook leiden tot schade aan naburige onderdelen en tot persoonlijk letsel! • Gebruik nooit een lader voor NiCd-/NiMH-accu’s! • Laad de accu steeds op op een vuurvaste ondergrond en in een brandveilige omgeving. • Laat de accu niet onbeheerd achter tijdens het laden • Demonteer de contacten van de accu in geen geval en probeer ze niet aan te passen. Beschadig de cellen van de accu niet en maak ze niet open. Er bestaat ontploffingsgevaar! • Houd de LiPo-accu buiten bereik van kinderen. • Accu’s moeten ontladen zijn of de accucapaciteit moet uitgeput zijn voordat u ze weggooit. Dek vrijliggende polen af met plakband om kortsluiting te voorkomen! Onderhoud en verzorging: • Neem de helikopter alleen af met een schone, vochtige doek. • Voorkom blootstelling van de helikopter en de accu aan direct zonlicht en/of inwerking van intense warmte. • Laat de helikopter niet in aanraking komen met water; hierdoor kan de elektronica beschadigd raken. Benodigde accu voor de multicopter:­ Voeding: Nominaal vermogen: DC 2 x 3,7 V / 2 x 1,11 Wh Accu: 2 x oplaadbare LiPo-accu van 3,7 V (verwisselbaar) Capaciteit: 300 mAh Nederlands Belangrijke kenmerken • Verwijder lege batterijen uit de zender. • De aansluitklemmen/polen mogen niet worden kortgesloten. Verwijder de batterijen uit de zender wanneer deze langere tijd niet wordt gebruikt. • Oplaadbare batterijen (accumulatoren) zijn een milieuvriendelijk alternatief voor wegwerpbatterijen voor deze zender en andere huishoudelijke elektrische apparaten. Benodigde batterijen/accu's voor de zender: Voeding: DC 6 V Batterijen: 4 x 1,5 V "AA" (niet meegeleverd) Lader: Input: DC 5 V Output: DC 4,2 V 500 mA 31 Na een laadtijd van 150 minuten kan de multicopter ca. 5 minuten vliegen. 1 Multicopter 1B Batterijvakken 1C Statusled 2 Zender 2A Stuurknuppel voor liftkracht en draaiing 2B Besturingsmodusschakelaar 2C Reset van de trim 2D Power-led 2E ON/OFF-schakelaar 2F Knop voor kalibratie positiesensoren 2G Flip-knop 2H Trimknoppen voor voor- en achteruit 5 STARTVOORBEREIDING 2I Stuurknuppel voor voor- en achteruit 2J Trimknop voor zijwaarts vliegen 2K Trimknop voor draaiing 2L Knoppen voor flip-functie 2M Sluiting van het batterijvak 2N Borgschroef van het batterijvak 2O Batterijvak Nederlands 3B Plaats 4 AA-batterijen van 1,5 V. Let op de juiste richting van de polen, zoals aangegeven in het batterijvak. De schuifregelaar (de linkerknop op de zender) moet voor het inschakelen­ naar beneden­ staan (5A). Vervolgens de ON-/OFF-schakelaar (5B) van de afstandsbediening­op „ON“ zetten, de power-LED knippert (5C). Verbind beide accusnoeren­met de aansluitsnoeren (5D). Nu knippert de blauwe statusled aan de staart van de multicopter. Wanneer de led continu blauw brandt, is het model klaar om op te stijgen. Zet de multicopter op de grond met de achterkant naar u toe (de twee boven elkaar geplaatste rotoren zitten aan de voorkant). Let op! Zet de multicopter beslist op een horizontaal oppervlak; de stuurelektronica bepaalt de neutrale stand aan de hand van de ondergrond! 3 Batterijen plaatsen (zender) 3A Draai de borgschroef tegen­de klok in los en trek de vergrendelingslip­ aan de klep naar beneden­om het batterijvak­te openen. Waarschuwing: De accu wordt gewoonlijk niet warm tijdens het laden. Als de accu toch warm of zelfs heet wordt en/of er veranderingen aan het oppervlak te zien zijn, moet het laden onmiddellijk worden afgebroken! 3C Plaats de afdekking weer terug en draai de schroef met de klok mee vast. 4 De multicopter OPLADEN Let op: vóór het opladen en na elke vlucht moeten de accu en de motoren steeds 15 tot 30 minuten afkoelen, anders kunnen deze onderdelen beschadigd raken. Bij het laden moet steeds toezicht worden gehouden. Laad de accu steeds op op een vuurvaste ondergrond en in een brandveilige omgeving. 6 TRIMMEN VAN DE BESTURING Voor een goed vlieggedrag van de multicopter is het noodzakelijk dat de besturing­ juist is getrimd. Het afstellen van de trim is eenvoudig, maar er is wel wat geduld­ en gevoel voor vereist. Neem de volgende aanwijzingen in acht: Beweeg de ­liftkracht­regelaar voorzichtig naar boven en laat de multicopter opstijgen tot een hoogte­van 0,5 à 1 meter. Nederlands 1A Motoren 6A Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar links of rechts beweegt... drukt u de trimregelaar voor zijwaarts vliegen in de tegenovergestelde richting zo vaak in, tot de multicopter stil in de lucht hangt. 6B Als de multicopter vanzelf snel of langzaam om zijn as draait... drukt u de trimknop voor draaien in de tegenovergestelde richting in. 6C Als de multicopter vanzelf snel of langzaam naar voren of naar achteren beweegt... drukt u de tegenovergestelde trimregelaar voor achter- of voorwaarts vliegen zo vaak in, tot de multicopter stil in de lucht hangt. • Koppel de accu los van de multicopter, schakel de zender uit en steek de USB-lader in een USB-hub of andere USB-aansluiting. De controle-led‘s op de lader zijn uit (4A). • Trek beide accu‘s uit de accuschacht (niet aan de snoeren vasthouden!) (4B). • Steek de stekkers van beide accu‘s nu in de aansluitingen aan de zijkanten van de lader. Let hierbij op de juiste polariteit. Gebruik geen geweld. Wanneer het laden begint, brandt de led op de lader rood (4C). • Het laden duurt ongeveer 150 minuten en moet steeds in de gaten worden gehouden. Wanneer de accu is opgeladen, gaat de rode led op de lader uit. • De stekker van de USB-lader kan ook rechtstreeks in de zender worden gestoken (4D). Schakel vervolgens de zender in en beweeg de linkerregelaar eenmaal naar vol gas en terug naar nul. 32 33 Opmerking: Voor een rustig vlieggedrag van de multicopter hoeven er maar mini­male aanpassingen aan de regelingen te worden gedaan! De richtingsindicaties hebben betrekking op de vliegrichting, wanneer de multicopter van achteren wordt gezien. Als de multicopter naar de piloot toe vliegt, moet in de betreffende tegenovergestelde richting worden gestuurd. 7A Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar voorzichtig naar voren om op te stijgen of hoger te gaan vliegen. 7B Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar achteren om te landen of lager te vliegen. 7C Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar voren om vooruit te vliegen. 7D Trek de richtingsregelaar voorzichtig naar achteren om achteruit te vliegen. 7E Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar links om naar links te vliegen. 7F Beweeg de richtingsregelaar voorzichtig naar rechts om naar rechts te vliegen. 7G Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar links om de multicopter linksom te laten draaien. 7H Beweeg de liftkracht-/draaiingsregelaar naar rechts om de multicopter rechtsom te laten draaien. Loopings maken – alleen voor experts! Als u het vliegen met uw multicoptervoldoende beheerst, kunt u zich wagen aan de kunstvliegfunctie. Druk de knop (7I) rechts bovenaan de zender eenmaal kort in. De copter maakt vervolgens zelfstandig een looping. Wanneer u op een van beide loopingknoppen (7J) drukt, wordt de loopingmodus geactiveerd. Let bovendien ook op de veiligheidshoogte - vlieg ten minste op een hoogte van 5 m aangezien uw multicoper bij een looping aan hoogte verliest en vervolgens opgevangen en gecorrigeerd moet worden! Nederlands Let op: Loopings lukken het best wanneer de accu volledig is opgeladen. Stijg op naar een veilige hoogte. Druk de richtingsregelaar snel helemaal naar voren en weer helemaal terug. De multicopter maakt nu een looping naar voren. Loopings in andere richtingen worden uitgevoerd door de regelaar op dezelfde wijze snel in de betreffende­ richtingen en terug te bewegen. Wees erop voorbereid de multicopter­ direct na de manoeuvre te corrigeren. De vlieghoogte, richting en snelheid na de looping­zijn sterk afhankelijk van de wind en van eerdere vliegbewegingen. 7K Modusschakelaar: Door op de modusschakelaar te drukken wanneer de rotoren stilstaan, kunt u de stuurfuncties‚ zijwaarts vliegen‘ en ‚draaiing‘ omwisselen. AANWIJZINGEN VOOR VEILIG VLIEGEN Algemene vliegtips: • Zet de multicopter altijd op een vlakke ondergrond. Een schuin vlak kan het startgedrag van de multicopter onder bepaalde omstandigheden negatief beïnvloeden. • Beweeg de regelaars altijd langzaam en met gevoel. • Houd de multicopter steeds in het oog, kijk niet naar de zender! • Beweeg de liftkrachtregelaar weer een beetje naar beneden zodra de multicopter loskomt van de grond. Pas de liftkrachtregelaar aan om de vlieghoogte te handhaven. • Beweeg de liftkrachtregelaar weer iets naar boven als de multicopter daalt. • Beweeg de liftkrachtregelaar iets naar beneden als de multicopter teveel stijgt. • Het is vaak al genoeg om de richtingsregelaar een heel klein beetje in de gewenste richting te tikken om een bocht te maken. De eerste keren dat met de multicopter wordt gevlogen, heeft men vaak de neiging de regelaars te heftig te bedienen. Beweeg de regelaars altijd langzaam en voorzichtig, in geen geval snel en schokkerig. • Beginners kunnen na het afstellen van de trim het best eerst de beheersing van de liftkrachtregelaar oefenen. De multicopter hoeft aanvankelijk niet per se rechtuit te vliegen. Het is beter om eerst te proberen een constante hoogte van ongeveer een meter boven de grond te handhaven door de lift­ kracht­regelaar steeds kortstondig aan te raken. Oefen daarna pas met het naar links en rechts sturen van de multicopter. Accutoestand: • Wanneer de aandrijving van de multicopter minder krachtig begint te worden, is de accu bijna leeg. De accu is bijna leegLand op tijd om te voorkomen dat de multicopter neerstort. Let op! Het is sinds 2005 verplicht verzekerd te zijn voor modelvliegtuigen en -helikopters waarmee­ buiten gevlogen wordt. Neem contact op met uw aansprakelijkheidsverzekeraar en verzeker­u ervan, dat uw nieuwe en vorige modellen door deze verzekering worden gedekt. Laat een schriftelijke bevestiging opmaken en bewaar deze goed. Als alternatief biedt de Deutsche Modellflieger Verband (DMFV, Duitse modelvliegersvereniging) op internet onder www.dmfv.aero een gratis proeflidmaatschap inclusief verzekering aan. 7L Reset: Met deze knop kunt u, wanneer de rotoren stilstaan, de verschillende trimafstellingen­terugzetten naar de fabrieksinstellingen. 7M Calibrate: Als de copter vanzelf sterk in een bepaalde richting beweegt, moeten­ de positiesensoren opnieuw worden gejusteerd. Dit wordt gedaan met de kalibratieknop­. Zet het model daartoe op een effen, absoluut horizontale ondergrond­en druk eenmaal kort op de knop. De statusled knippert eenmaal kort. Als de copter scheef staat, is de nulstelling van de sensoren onzuiver en gaat het model in die richting afdrijven. 34 35 Nederlands 7 Besturing 8 DE propellers VERVANGEN Voor, boven, wit rechtsachter, rood Voor, onder, rood linksachter, wit Let op: De zijde van elke rotor met een kleine, uitstekende „A“ of „B“ moet naar beneden wijzen. Nederlands Vliegrichting De twee boven elkaar geplaatste rotoren zitten aan de voorkant. Oplossing: Probleem: Oorzaak: Oplossing: Probleem: Oorzaak: Oplossing: Probleem: Oorzaak: Oplossing: Probleem: Oorzaak: Oplossing: De propellers bewegen niet. • De ON/OFF-schakelaar staat op "OFF". • De accu is te zwak of leeg. • Zet de ON/OFF-schakelaar op "ON". • Laad de accu op. De multicopter stopt zonder zichtbare oorzaak tijdens de vlucht en verliest hoogte. • De accu is te zwak. • Laad de accu op. De multicopter kan niet worden bestuurd met de zender. • De ON/OFF-schakelaar staat op "OFF". • De batterijen werden verkeerd geplaatst. • De batterijen hebben niet voldoende energie meer. • Zet de ON/OFF-schakelaar op "ON". • Controleer of de batterijen juist zijn geplaatst. • Plaats nieuwe batterijen. De multicopter draait zich alleen nog om zijn top-as of slaat bij het starten over de kop. • Verkeerde volgorde van de propellers. • Propellers monteren zoals beschreven in de handleiding. De multicopter wil geen loopings maken. • Accu te zwak. • Laad de accu op. Nederlands Als de rotorbladen van de multicopter beschadigd raken, moeten deze worden vervangen.­Ga als volgt te werk: 8A Let er bij de montage op, dat u de propellers niet verwisselt. De multicopter heeft 3 verschillende propellers, herkenbaar aan hun kleur en draairichting. Als de propellers omgedraaid zijn gemonteerd, vliegt de multicopter niet De twee blauwe propellers zijn vooraan. Monteer de rotoren rechtop op hun assen. De bovenzijde is licht naar beneden gebogen. Op de onderzijde van elke rotor is een kleine „A“ of „B“ te zien. Als de rotoren verkeerd zijn gemonteerd, vliegt de copter niet. 8B Trek nu voorzichtig de rotor van de motoras. 8C Breng de nieuwe propeller voorzichtig op de as aan en draai de borgschroef weer voorzichtig met de klok mee vast. PROBLEEMOPLOSSING Probleem: Oorzaak: Meer tips en trucs vindt u op www.revell-control.de. SERVICEAANWIJZINGEN Op www.revell-control.de vindt u bestelmogelijkheden en vervangingstips voor reserveonderdelen, alsmede andere nuttige informatie over alle modellen van Revell Control. 36 www.revell-control.de 37
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Revell 23958 Handleiding

Categorie
Speelgoed met afstandsbediening
Type
Handleiding