Simrad FU80, NF80 and QS80 Handleiding

Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

NEDERLANDS
FU80, NF80, QS80
Gebruikershandleiding
www.navico.com/commercial | www.simrad-yachting.com
| 3
Voorwoord | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Voorwoord
Aangezien Navico dit product voortdurend verbetert, behouden wij
ons het recht voor om te allen tijde wijzigingen in het product aan
te brengen die mogelijk niet met deze versie van de handleiding
overeenkomen. Neem contact op met de dichtstbijzijnde distributeur
als u eventueel hulp nodig hebt.
De eigenaar is er persoonlijk verantwoordelijk voor dat de apparatuur
dusdanig wordt geïnstalleerd en gebruikt, dat er geen ongevallen,
persoonlijk letsel of schade aan eigendommen kan worden veroorzaakt.
De gebruiker van dit product is persoonlijk verantwoordelijk voor het
naleven van de regels voor goed zeemanschap.
NAVICO HOLDING EN HAAR DOCHTERMAATSCHAPPIJEN, VESTIGINGEN
EN FILIALEN WIJZEN ALLE AANSPRAKELIJKHEID AF VOOR ENIG GEBRUIK
VAN DIT PRODUCT DAT KAN LEIDEN TOT ONGEVALLEN, SCHADE OF TOT
WETSOVERTREDING.
Rechtsgeldige taal: deze verklaring, alle instructiehandleidingen,
gebruikershandleidingen en andere informatie met betrekking tot
het product (Documentatie) kunnen zijn vertaald in, of zijn vertaald
uit een andere taal (Vertaling). In het geval van enig conflict tussen
een Vertaling van de Documentatie, is de Engelstalige versie van de
Documentatie de officiële versie van de Documentatie.
Deze handleiding beschrijft het product ten tijde van het ter perse
gaan. Navico Holding AS en haar dochtermaatschappijen, vestigingen
en filialen behouden zich het recht voor de specificaties te wijzigen
zonder voorafgaande kennisgeving.
Complianceverklaringen
Simrad FU80, NF80 en QS80:
voldoet aan de technische normen volgens Deel 15.103 van de FCC-
regels
voldoet aan CE onder EMC-richtlijn 2004/108/EC
voldoet aan de eisen voor niveau 2-apparatuur van de
Radiocommunicatienorm 2008 (elektromagnetische compatibiliteit)
U vindt de relevante overeenstemmingsverklaring op de volgende
website in het onderdeel modeldocumentatie:
www.navico.com/commercial of www.simrad-yachting.com
Copyright
Copyright © 2015 Navico Holding AS.
Garantie
Raadpleeg in geval van eventuele vragen de website voor uw
display of systeem
4 |
Inhoud | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Inhoud
5 Inleiding
5 Over deze handleiding
5 Wheelmark-goedkeuring
6 Bijbehorende onderdelen:
7 Installatie
7 Montage
9 Bedrading
10 Configuratie
11 Bediening
11 Basisbediening - alle afstandsbedieningen
14 Gebruik van de NF80
16 Gebruik van de FU80
19 Gebruik van de QS80
21 Ingestelde roerrichting veranderen
21 Alarmen
22 Fabrieksinstellingen herstellen
22 Onderhoud
23 Standaardinstellingen wijzigen
23 Het hoofdmenu
24 Specicaties
24 Technische specificaties
25 Tekeningen
| 5
Inleiding | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Inleiding
Over deze handleiding
In deze handleiding vindt u een beschrijving van de installatie en
het gebruik van de FU80-, NF80- en de QS80-afstandsbedieningen.
NF80 FU80 QS80
Met deze afstandsbedieningen kunnen de stuurautomaatsystemen
AP70, AP80, AP24, AP28 en AP60 op afstand worden bediend.
Bovendien kan hiermee ook de stuurautomaatfunctie in NSE, NSS
en NSO (multifunctionele displays van Simrad) op afstand worden
bediend.
¼ Opmerking: voor FU is een geïnstalleerde roerstandterugmelder
nodig. Het is daarom niet mogelijk FU80 te gebruiken in combinatie
met een AP24/28 die werkt met een VRF (Virtual Rudder Feedback).
Zie de bedieningshandleiding van het stuurautomaatsysteem
of de NSE/NSO/NSS voor een uitgebreide beschrijving van de
bedieningsmodi.
Zie de installatiehandleiding van het stuurautomaatsysteem voor
meer informatie over het installeren van een CAN-bus of SimNet-
backbone.
Wheelmark-goedkeuring
De afstandsbedieningen zijn geproduceerd en getest in
overeenstemming met de European Marine Equipment Directive
96/98 en kunnen conform de certificaten worden gebruikt in een
Wheelmark-installatie.
Zie voor meer informatie en certificaten onze websites:
www.navico.com/commercial en www.simrad-yachting.com
11
0575/05
6 |
Inleiding | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Bijbehorende onderdelen:
www.simrad-yachting.com
LIMITED WARRANTY
有限保修 Chinese (ZH)
GARANTIE LIMITÉE French (FR)
EINGESCHRÄNKTE GARANTIE German (DE)
GARANZIA LIMITATA Italian (IT)
GARANTÍA LIMITADA Spanish (ES)
For Technical Support, Repairs or Warranty Service call
the Simrad-Yachting factory direct support center.
USA: 1800 628 4487
Australia: 1300 628 426
For support in all other countries refer to
www.simrad-yachting.com for a list of Certified
Dealers and Distributors.
www.navico.com
*988-10118-001*
QF80, FU80, NF80
Mounting template
988-10108-001
IMPORTANT. Do not use this template if it has been rescaled by copying or
prinng. If this is not the original, or is a print from a file, please check the
dimension lines below are to scale before use.
IMPORTANT. Ne pas uliser ce gabarit s’il a été photocopié ou imprimé en
format réduit ou agrandi. Si ce gabarit n’est ni un original ni une version
imprimée d’un fi chier PDF, veuillez vérifi er qu’il est à l’échelle avant de
l’uliser.
IMPORTANTE. no usar la planlla si hay peligro que la escala original exacta
se ha alterado por copias o procesos de impresión imprecisos. Si esto no es
el original, o un PDF, verifi car que las líneas abajo están a la escala antes de
usar.
WICHTIG. Diesen Vordruck nicht verwenden, wenn er durch Kopieren oder
Drucken im Maßstab verändert wurde. Sollte es nicht das Original oder ein
PDF-Ausdruck sein, müssen untenstehende Zeilen vor erwendung an den
richgen Maßstab angepasst werden.
BELANGRIJK. Gebruik deze mal niet indien de schaal is veranderd doordat
het is gecopieerd of gedrukt. Indien deze mal niet het origineel of een print
van PDF is, controleer dan of de onderstaande lijnen de juiste schaal zijn
voordat u ze gebruikt.
IMPORTANTE. Não ulize este gabarito se a escala do mesmo ver sido
alterada por cópia ou impressão. Se não for o original ou uma cópia
impressa de um arquivo PDF, verifi que as linhas abaixo, para acertar a
escala antes da ulização.
VIKTIGT. Använd inte denna mall om den skalats om genom utskri eller
kopiering. Om dea inte är originalet eller en utskri från en PDF,
kontrollera a linjerna nedan stämmer med skalan innan det används.
IMPORTANTE. Non ulizzare questo modello se è stato ridimensionato
copiandolo o stampandolo. Se questo non è l’originale o la stampa di un fi
le PDF, verifi care se le linee che seguono devono essere dimensionate
prima di essere ulizzate.
TÄRKEÄÄ. Älä käytä tätä kaaviota, jos sen miakaava on muuunut
kopio-idessa tai tulostaessa. Jos tämä ei ole alkuperäinen tai PDF tuloste
tarkista rajat miakaavasta alla ennen käyöä.
204.5 mm (8.05")
102.0 mm (4.02")
130.0 mm (5.12")
136.0 mm (5.35")
144.0 mm (5.67")
1
2
3
4
6
7
8
5
ENGLISH
FU80, NF80, QS80
User Guide
| www.simrad-yachting.com
Nummer
Beschrijving
1 Afstandsbediening, inclusief Micro-C-dropkabel (6 m)
2 Behuizing
3
Tas inclusief:
- Pakking voor paneelafdichting
- Montageaccessoires
4 Lange hendel (FU80 en NF80)
5 Micro-C T-connector
6 Gebruikershandleiding
7 Montagesjabloon
8 Garantiekaart
| 7
Installatie | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Installatie
Montage
Houd bij het monteren van de afstandsbedieningen rekening met
de bescherming van de apparaten tegen slijtage door natuurlijke
factoren, temperatuurverschillen en de kabellengte.
Zie “Specificaties op pagina 24.
¼ Opmerking: kies bij installatie buiten een zodanige plek en
montagemethode dat er geen water op de display kan blijven
liggen. Het wordt aangeraden de apparaten af te dekken wanneer
die niet worden gebruikt.
Paneelmontage
1. Bevestig de montagesjabloon op de geselecteerde positie
2. Boor bevestigingsgaten en verwijder de uitsnijding
3. Verwijder de achterkant van de pakking (A) en bevestig de pakking aan de
afstandsbediening of het montageoppervlak
4. Plaats de afstandsbediening in de console
5. Zet het apparaat met 4 schroeven vast (B)
6. Klik de behuizing (C) op zijn plek vast.
A
C
B
2
8 |
Installatie | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Het opzetstuk
Er is ook een optioneel opzetstuk verkrijgbaar.
Zie voor het onderdeelnummer onze websites
(www.navico.com/commercial en www.simrad-yachting.com)
1.
Bevestig de montagesjabloon op de geselecteerde positie
2. Boor bevestigingsgaten
3. Boor een gat voor de kabel of verwijder het materiaal voor de kabelingang
van het opzetstuk
4. Verwijder de achterkant van de pakkingen (A) en bevestig één pakking aan
de afstandsbediening en de andere pakking aan het opzetstuk (D)
5. Zet het apparaat met 4 schroeven vast (B)
6. Klik de behuizing (C) op zijn plek vast.
A
A
C
D
B
De NF80-hendel
De hendel wordt los (niet gemonteerd) geleverd. Draai de hendel
stevig in het montagegat.
| 9
Installatie | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
De FU80-hendel
De korte hendel die gemonteerd wordt geleverd, kan worden
vervangen door de bijgeleverde langere hendel.
De hendel kan als volgt in een 180° graden omgekeerde richting
worden gemonteerd:
1.
Verwijder de dop van de knop (A)
2. Verwijder de schroef (B) en verwijder voorzichtig de knop (C)
3. Draai de knop 180°, installeer de geselecteerde hendel en plaats de knop en
dop vervolgens weer terug.
Bedrading
¼ Opmerking: leg kabels niet in scherpe hoeken en probeer te
voorkomen dat kabels zodanig worden gelegd dat er water in
de aansluitingen kan komen. Maak indien noodzakelijk druip- en
onderhoudslussen.
De afstandsbedieningen worden aangesloten op de CAN-bus- of
SimNet-infrastructuur zoals hieronder aangegeven.
A
B
CC
A
D
E
FF
AP60-/AP70-/AP80-systeem AP24-/AP28-/NSE-/NSS-/NSO-systemen
B
A
C
10 |
Installatie | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Apparaat Onderdeel:
A Micro-C-dropkabel. 6 m
Bij apparaat
geleverd
B Micro-C T-connector
C CAN-businfrastructuur
D SimNet naar Micro-C-kabel (vrouwtje). 0,5 m
E SimNet T-joiner (3p) of SimNet Multijoiner (7p)
F SimNet-infrastructuur
Conguratie
De afstandsbedieningen zijn plug-and-play-apparaten; er is geen
specifieke configuratie vereist, tenzij u de groepsinstellingen van
SimNet wilt wijzigen.
¼ Opmerking: als de afstandsbedieningen zijn geïnstalleerd in een
systeem met een AC12/AC12N- of AC42/AC42N-computer, moeten
de SimNet-groepen Alarms en Sources worden gewijzigd van de
standaardwaarde (100) in 1. Let op dat de waarde ook na een reset
wordt teruggezet op 100.
Zie onze
website voor de
onderdeelnummers.
| 11
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Bediening
Basisbediening - alle afstandsbedieningen
De toetsen
Toets Kort drukken Lang drukken (3 seconden)
STBY
CMD
MODE
Besturing overnemen/
opvragen
Schakelt de stuwmotoren
in/uit *
STBY
CMD
MODE
Verlichting aanpassen
Schakelt tussen dag- en
nachtverlichting van
display
STBY
CMD
MODE
Stuurautomaatsysteem in de Standby-modus zetten
STBY
CMD
MODE
Schakelen tussen
beschikbare modi
Hoofdmenu weergeven
(alleen in de Standby-
modus)
* Alleen beschikbaar op AP60-, AP70- en AP80-systemen. De
stuwmotoren moeten in het actieve stuurprofiel zijn ingesteld voor
sturen met de stuurautomaat. Zie de bedieningshandleidingen van
de stuurautomaat voor meer informatie.
Lang drukken wordt aangegeven met een voortgangsbalk. Houd de
toets ingedrukt totdat alle segmenten zijn ingevuld.
Softkeys
Wanneer het menu is geactiveerd of alarmberichten worden
weergegeven, geven de kleine pictogrammen boven en onder de
toetsen de functie van de toets aan.
Softkey Toets Functie
STBY
CMD
MODE
OK/alarm accepteren/bevestigen
STBY
CMD
MODE
Annuleren/terug naar vorig menuniveau
Stil alarm
STBY
CMD
MODE
Omhoog in menu
STBY
CMD
MODE
Omlaag in menu
3
STBY
CMD
MODE
12 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Het scherm
Boven in het scherm staat relevante informatie voor de
stuurautomaatmodus, zoals u hieronder kunt zien.
Standby NFU FU
- Actieve vaarrichtingssensor
- Vaarrichting (waar of magnetisch)
- Huidige vaarrichting
- Ingestelde
roerhoek
AUTO NoDrift NAV WIND
- Ingestelde
vaarrichting
- Ingestelde
koers
- Grondkoers
(COG)
- Peiling tot
volgend
waypoint
- Afstand tot
koers (XTD),
analoog en
grafisch
- Ingestelde
windhoek
- Huidige
windhoek
Op de balk onder in het scherm staat altijd de huidige stand van het
roer.
Statuspictogrammen
De operationele status van de afstandsbediening wordt
aangegeven met pictogrammen.
Pictogram
Status Beschrijving
Geen
Actief
Ingeschakeld
Passief
De stuurautomaat wordt bediend vanaf
een ander besturingsapparaat
Vergren-
deld
De stuurautomaat wordt bediend vanaf
een ander bedieningsapparaat. Dit
apparaat is vergrendeld
| 13
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Overschakelen van automatisch naar handmatig sturen
Druk op de toets STBY van de actieve afstandsbediening om
het systeem over te zetten van de automatische modus naar de
Standby-modus.
Als een menu of dialoogvenster is geopend, moet u de toets STBY
ingedrukt houden om naar de Standby-modus over te schakelen.
In-/uitschakelen van het apparaat
De afstandsbedieningen hebben geen aan/uit-knop en blijven aan
zolang zij zijn verbonden met een ingeschakelde CAN-bus/SimNet-
infrastructuur.
Als het stuurautomaatsysteem vanaf een stuurautomaatregeling
wordt uitgeschakeld, gaan de afstandsbedieningen over in de
slaapstand. In deze modus is het display zwart en kunnen de
toetsen of de hendel niet worden gebruikt.
U kunt een stuurautomaatsysteem uit de slaapstand halen door op
de lichttoets van een afstandsbediening te drukken.
Lichtaanpassing
Door één keer op de lichttoets te drukken, wordt het dialoogvenster
voor lichtaanpassing weergegeven. Door achter elkaar kort op die
toets te drukken loopt u door de helderheidsniveaus (0 tot 10). Na 2
seconden verloopt de selectie.
U beschikt ook over een nachtmodus, waarbij het kleurenpalet
wordt aangepast aan omstandigheden met weinig licht. U kunt
tussen de dag- en nachtverlichting schakelen door de lichttoets
ingedrukt te houden.
Bij de dagverlichting is standaard de achtergrond van de
display en de toetsen wit; bij de nachtverlichting is dat rood. Zie
“Standaardinstellingen wijzigen op pagina 23.
¼ Opmerking: het helderheidsniveau wordt onafhankelijk aangepast
voor de dag- en nachtmodus.
Stuwmotoren in-/uitschakelen
Als stuwmotoren met de stuurautomaat kunnen worden bediend,
schakelt u de stuwmotoren in en uit door de toets CMD ingedrukt
te houden.
Het stuwmotorpictogram in de display geeft aan of de
stuwmotoren actief zijn.
¼ Opmerking: alleen beschikbaar op AP60-, AP70- en AP80-systemen.
De stuwmotoren moeten in het actieve stuurprofiel zijn ingesteld
voor sturen met de stuurautomaat.
14 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Besturing overnemen
Neem de besturing over door op de toets CMD te drukken. Wanneer
de besturing wordt overgedragen, blijft het stuurautomaatsysteem in
de huidige modus.
In een open systeem (geen beperking aan besturingsoverdracht)
krijgt u onmiddellijk de besturing in handen via de afstandsbediening
die de besturing opvraagt.
In een systeem met meerdere stations met actieve
vergrendelingsfunctie moet het verzoek voor besturingsoverdracht
worden bevestigd op het actieve besturingsapparaat alvorens u de
afstandsbediening kunt gebruiken.
STBY
CMD
MODE
Display op afstandsbediening, en... op AP70/AP80
Gebruik van de NF80
De NF80-hendel is voorzien van een mechanische veer die de hendel
weer in de middenpositie zet zodra de hendel wordt losgelaten.
U kunt de NF80 gebruiken in de modus NFU, AUTO en NoDrift.
U kunt de besturing ook overnemen als het systeem in de modus
FU, NAV of Wind werkt, maar u kunt deze modi niet vanaf de NF80
bedienen.
Initiële
modus
Beweging van hendel/resulterende modus (actie)
Standby
NFU (roeropdracht)NFU
FU
AUTO AUTO (verandering van vaarrichting)
NoDrift NoDrift (verandering van koers)
NAV
Geen actie (waarschuwingsgeluid en dialoogvenster
met informatie)
Wind
¼ Opmerking:
de Wind-modus is niet beschikbaar op AP60-, AP70- of
AP80-systemen.
Als de modus beschikbaar is op andere stuurautomaatsystemen, kan
de modus alleen worden gebruikt als het systeem is ingesteld voor
zeilboten. Zie de installatiehandleiding van het systeem.
Zie de
bedieningshandleiding
van het stuurautomaat-
systeem voor meer
informatie over
meerdere stations.
| 15
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Modusselectie
U kunt schakelen tussen de verschillende modi door herhaaldelijk op
de toets MODE te drukken. De selectie verloopt en de geselecteerde
modus wordt geactiveerd.
In elke andere modus dan NFU zal bij de eerste druk op de toets
MODE het systeem in de NFU-modus worden geplaatst.
Om vanuit een willekeurige modus naar Standby over te schakelen,
drukt u op de toets STBY.
Geen follow-up-sturen (NFU)
I
n deze modus bedient u het roer met de hendel. Het roer zal in
dezelfde richting gaan als de hendel en blijven bewegen zolang de
hendel vanuit de middenpositie wordt gedraaid.
¼ Opmerking: zie “Ingestelde roerrichting veranderen op pagina
21.
De modi AUTO en NoDrift
Wanneer u de modus AUTO/NoDrift selecteert, zal het systeem de
vaarrichting/koers aanhouden zoals die wordt gelezen vanuit de
sensoren op het moment dat u de modus kiest.
AUTO-modus NoDrift-modus
Ingestelde vaarrichting/koers veranderen
Gebruik de hendel om in de modus AUTO de ingestelde
vaarrichting en in de modus NoDrift de ingestelde koers te
veranderen. De waarde verandert met 1° bij elke keer dat de
hendel naar links of rechts wordt gedrukt. Door de hendel vast te
houden, verandert de waarde automatisch met 5° per seconde. Elke
pieptoon betekent een wijziging van 1°.
16 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Gebruik van de FU80
De FU-hendel kan vanuit de middenpositie 70° naar bakboord en
stuurboord worden gedraaid. De hendel blijft in de aangegeven
positie staan, en de ingestelde roerhoek/verandering van
vaarrichting wordt aangehouden totdat de hendel weer in de
middenpositie staat.
U kunt de FU80 gebruiken in de modus FU, AUTO en NoDrift.
U kunt de besturing ook overnemen als het systeem in de modus
NFU, NAV of Wind werkt, maar u kunt deze modi niet vanaf de
FU80 bedienen.
Initiële
modus
Beweging van hendel/resulterende modus (actie)
Standby Geen actie
NFU Geen actie
FU FU (roeropdracht)
AUTO AUTO (verandering van vaarrichting)
NoDrift NoDrift (verandering van koers)
NAV
Geen actie
Wind
¼ Opmerking: de Wind-modus is niet beschikbaar op AP60-, AP70- of
AP80-systemen.
Als de modus beschikbaar is op andere stuurautomaatsystemen,
kan de modus alleen worden gebruikt als het systeem is ingesteld
voor zeilboten. Zie de installatiehandleiding van uw systeem.
Automatische modusselectie
U kunt schakelen tussen de verschillende modi door herhaaldelijk
op de toets MODE te drukken. De selectie verloopt en de
geselecteerde modus wordt geactiveerd.
In elke andere modus dan FU zal bij de eerste druk op de toets
MODE het systeem in de FU-modus worden geplaatst.
Om vanuit een willekeurige modus naar Standby te schakelen,
drukt u op de toets STBY.
¼ Opmerking: voor FU is een geïnstalleerde roerstandterugmelder
nodig. Het is daarom niet mogelijk FU80 te gebruiken in combinatie
met een AP24/28 die werkt met een VRF (Virtual Rudder Feedback).
| 17
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Geavanceerde functies
¼ Opmerking: deze functies zijn beschikbaar vanaf software versie
1.2.00. Zij staan in de local settings van een FU80 en beïnvloeden de
rest van het systeem niet (behalve dan de genoemde functies-zie
hieronder). Met meerdere FU80 bedienunits in een systeem, is elke
FU80 onafhankelijk van de andere geconfigureerd..
Geavanceerde functies inschakelen
Follow-Up ontwijken
Deze functie biedt de mogelijkheid in één beweging handmatig
de controle over het roer te krijgen in elke automatische modus.
Het wordt gezien als een alternatief voor het gebruik van de hendel
voor koerswijzigingen in AUTO modus.
De functie kan worden gebruikt om snel te kunnen manoeuvreren,
of plotseling gevaarlijke situaties te omzeilen.
Wanneer de functie is ingeschakeld, neemt de bedienunit het
roer over en veranderd naar FU (Follow-Up) modus, als de hendel
voor meer dan de helft naar één van beide zijden wordt bewogen.
Dit gebeurt in elke automatische modus, ongeacht de actieve of
passieve status van de bedienunit in het systeem. Het roer zal direct
in de richting van de hendel positie bewegen.
¼ Opmerkingen:
- Deze functie maakt het onmogelijk om een uitgezette koers
met de hendel aan te passen in AUTO modus
- Er kan geen automatische modus ingegeven worden tenzij de
hendel in de midden positie staat
- Deze functie werkt niet in een zogenaamd master systeem
- Deze functie is standaard (af fabriek) uitgeschakeld
18 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Follow-Up op commando
Deze functie maakt het mogelijk het stuurautomaat systeem in de
FU modus te zetten door een enkele druk op de take command
(CMD) toets op de FU80.
Follow-Up-sturen (FU)
In de FU-modus gebruikt u de hendel om de ingestelde roerhoek in
te stellen.
Waarschuwing: om onbedoelde roerbewegingen te
voorkomen, dient u zich te vergewissen van de stand van de
hendel (ingestelde roerhoek) vóórdat u de FU-modus activeert!
Om de resolutie voor kleine roerhoekopdrachten te vergroten, is
de verhouding tussen de hendelrotatie en de ingestelde roerhoek
niet lineair. Wanneer de hendel vanuit de middenpositie 20° wordt
gedraaid, gaat het roer 5° naar bak- of stuurboord. Door de hendel
65° te draaien, draait het roer 40°. Maximale rotatie van de hendel is
gelijk aan de maximale roerhoek. Zie de installatiehandleiding van
de stuurautomaat voor het instellen van de maximale roerhoek.
Het roer blijft in de ingestelde positie staan totdat er opdracht wordt
gegeven voor een nieuwe roerhoek.
De modi AUTO en NoDrift
Wanneer u de modus AUTO/NoDrift selecteert, zal het systeem de
vaarrichting/koers aanhouden zoals die wordt gelezen vanuit de
sensoren op het moment dat u de modus kiest.
AUTO-modus NoDrift-modus
Ingestelde vaarrichting/koers veranderen
Gebruik de hendel om in de modus AUTO de ingestelde
vaarrichting en in de modus NoDrift de ingestelde koers te
veranderen. De waarde verandert stapsgewijs op basis van de
hendelrotatie, van 0,5°/seconde bij een hendelrotatie van 3°, tot
5°/seconde bij maximale hendelrotatie.
| 19
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Gebruik van de QS80
De QS80-stick is voorzien van een mechanische veer die de stick
weer in de middenpositie zet zodra de stick wordt losgelaten.
U kunt de QS80 gebruiken in de modus NFU, AUTO, NoDrift, NAV
en Wind.
¼ Opmerking: de Wind-modus is niet beschikbaar op AP60-, AP70- of
AP80-systemen.
Als de modus beschikbaar is op andere stuurautomaatsystemen,
kan de modus alleen worden gebruikt als het systeem is ingesteld
voor zeilboten. Zie de installatiehandleiding van uw systeem.
Modusselectie
U kunt schakelen tussen de verschillende modi door herhaaldelijk
op de toets MODE te drukken. De selectie verloopt en de
geselecteerde modus wordt geactiveerd.
U kunt de stick ook gebruiken om de modus te veranderen, zoals
aangegeven in de tabel.
Initiële
modus
Beweging van stick/resulterende modus (actie)
Omhoog Omlaag Links/rechts
Standby
AUTO
Standby (roer
midscheeps)
NFU (roeropdracht)NFU
FU
Standby
AUTO
Vaarrichting
vastleggen
Verandering van
vaarrichting
NoDrift Koerswijziging
NAV
AUTO
Geen actie
Wind
Relatieve windhoek
aanpassen
Geen follow-up-sturen (NFU)
Duw in de modus Standby of FU de stick links of rechts om over
te schakelen naar de modus NFU en roeropdrachten te geven. Het
roer draait zolang als de stick zich in deze positie bevindt.
Roer midscheeps zetten
Door de stick één keer naar beneden te duwen in de modus
Standby of NFU, wordt het roer midscheeps gezet. Een korte
pieptoon klinkt zodra het roer midscheeps staat.
20 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
De modi AUTO en NoDrift
Wanneer u de modus AUTO/NoDrift selecteert, zal het systeem de
huidige vaarrichting/koers aanhouden wanneer u de modus kiest.
AUTO-modus NoDrift-modus
Ingestelde vaarrichting/koers veranderen
Gebruik de stick om in de modus AUTO de ingestelde vaarrichting
en in de modus NoDrift de ingestelde koers te veranderen. De
waarde verandert met 1° voor elke keer dat de stick naar links of
rechts wordt geduwd. Door de stick vast te houden, verandert de
waarde automatisch met 5° per seconde. Elke pieptoon betekent
een wijziging in de vaarrichting/koers van 1°.
Vaarrichting vastleggen
In de modus AUTO of NoDrift kunt u met deze functie de
koerswijziging die u maakt, automatisch afbreken door de stick
direct omhoog te duwen. De stuurautomaat breekt direct de
ingezette koerswijziging af en gaat verder op de kompaskoers die
werd afgelezen op het moment dat u de stick omhoog duwde.
NAV-modus
Als u de besturing wilt overnemen en het systeem in de NAV-
modus staat, geeft de QS80 direct de besturing aan u over.
Als u de modus NAV vanuit een andere modus start, moet de
vereiste verandering van vaarrichting worden bevestigd alvorens de
NAV-modus wordt geaccepteerd.
Als deze modus niet wordt geaccepteerd, blijft het systeem in de
huidige modus staan.
Wind-modus
¼ Opmerking: voordat u de Wind-modus instelt, moet het
stuurautomaatsysteem werken in de AUTO-modus met een geldige
invoer vanuit de windtransducer.
Ingestelde relatieve windhoek veranderen
Gebruik de stick om de ingestelde relatieve windhoek te wijzigen.
De waarde verandert met 1° voor elke keer dat de stick naar links of
rechts wordt geduwd. Door de stick vast te houden, verandert de
waarde automatisch met 5° per seconde. Elke pieptoon betekent
een wijziging in de vaarrichting/koers van 1°.
| 21
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Ingestelde roerrichting veranderen
Standaard gaat het roer in dezelfde richting als de hendel op de
FU80 en NF80. Wanneer u de hendel naar bakboord duwt, gaat het
roer naar bakboord.
Als de hendel 180° wordt gedraaid op een FU80 of als een FU80
of NF80 in de richting van het achterschip is gemonteerd, kan de
roerbeweging worden omgedraaid zodat roeropdrachten blijven
overeenkomen met de beweging van de hendel.
De richting van de bak-/stuurboordopdrachten kunnen in het
hoofdmenu worden gewijzigd. Zie “Standaardinstellingen wijzigen
op pagina 23.
Alarmen
Alle apparaten, zowel actieve als inactieve, informeren de
gebruiker over de alarmsituaties die zich kunnen voordoen in het
stuurautomaatsysteem.
Als het geluid is ingeschakeld, wordt een alarmbericht gevolgd door
een geluid.
Met de toetsen CMD en light kan de ontvangst van het bericht
worden bevestigd en het geluid worden uitgezet.
¼ Opmerking: het alarm kan alleen worden bevestigd op een
ingeschakeld apparaat.
Als de oorzaak van de alarmsituatie is verholpen, verdwijnt het
alarmdialoogvenster zodra u op de toets CMD drukt.
Als de oorzaak van het alarm na bevestiging niet is verholpen, wordt
het alarmdialoogvenster vervangen door een alarmpictogram.
Als het alarm een ernstig probleem voor de stuurinrichting aangeeft
(bijvoorbeeld een defecte roerstandterugmelder), werkt de hendel
of stick in dat geval niet zoals zou moeten.
Zie de bedieningshandleiding van de stuurautomaat voor
alarmteksten, mogelijke fouten en oplossingen.
!
22 |
Bediening | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Fabrieksinstellingen herstellen
Vanuit het hoofdmenu kunt u alle instellingen terugzetten naar de
fabrieksinstellingen. Zie “Standaardinstellingen wijzigen op pagina 23.
Dit is een lokale reset die alleen het apparaat betreft waarop u de
resetoptie selecteert.
Onderhoud
Bij normaal gebruik hebben de afstandsbedieningen weinig onderhoud
nodig.
Als het apparaat moet worden schoongemaakt, gebruik dan schoon
water en een zachte zeepoplossing (geen schoonmaakmiddel). Gebruik
vooral geen chemische reinigingsmiddelen en koolwaterstoffen, zoals
diesel, benzine, enzovoort.
| 23
Standaardinstellingen wijzigen | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Standaardinstellingen wijzigen
Het hoofdmenu
De standaardinstellingen kunnen worden aangepast via het
hoofdmenu, dat wordt geopend door de toets MODE 3 seconden
ingedrukt te houden.
Local settings
Simnet groups
Language
Key beeps
Local reset
Alarm buzzer
Display
Invert lever *
Advanced **
About
Backlight
Units
Damping
Station
Alarms
Sources
Day mode
Night mode
Red backlight
Inverse display
Contrast
Red backlight
Inverse display
Contrast
LEVEL 1 LEVEL 2 LEVEL 3 LEVEL 4
FU dodge
On CMD FU
*) Alleen beschikbaar op de FU80 en NF80.
**) Alleen beschikbaar op de FU80.
Lokale instellingen: geeft toegang tot instellingen die gelden voor
dit apparaat
SimNet-groep: wijs dit apparaat aan een SimNet-groep toe
Om het menu te verlaten en terug te gaan naar het beginscherm
houdt u de toets STBY ingedrukt of gebruikt u de hendel/stick.
¼ Opmerking: het hoofdmenu kan alleen worden geopend in de
Standby-modus.
4
24 |
Specicaties | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Specicaties
Technische specicaties
¼ Opmerking: zie onze websites voor de nieuwste technische
specificaties, naleving en certificering.
Display
Displayresolutie 128 x 64 (H x B)
Displaytype 2” monochroom, ingebouwd, transflectief
Kijkrichting NF80: 12 uur
FU80/QS80: 6 uur
Vermogen
Energievoorziening Via CAN-bus of SimNet
Stroomverbruik Uit: network <20 mA (NMEA 2000: LEN 1)
Aan met maximale verlichting: netwerk
<110 mA (NMEA 2000: LEN 3)
Interface
CAN/NMEA 2000 In de fabriek bevestigde dropkabel met
Micro-C-connector. 6 m
SimNet Via optionele SimNet naar Micro-C-kabel
Technisch
Behuizing Voor: aluminium met zwart plastic
afdekdrukplaatje
Achter: plastic afdekking
Temperatuur -25° C tot +55° C
Gewicht NF80, FU80: 0,5 kg
QS80: 0,4 kg
Milieu
Weer IEC 60945 sec. 8,8, onbeschut, voorkant
bij inbouw of opzetstuk bevestigd met
optioneel frame.
Komt overeen met IP X6
Veilige
kompasafstand
0,4 m (ref. IEC 60945 sec.11,2)
55
| 25
Specicaties | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Tekeningen
Afmetingen, afstandsbedieningen
51 mm (1.98")
205 mm (8.05")
63 mm (2.46")
80 mm (3.15")40 mm (1.55")66 mm (2.60")
c/c
66 mm (2.60")
132 mm (5.20")
144 mm (5.67”)
c/c 130 mm (5.12")
NF80 QS80 FU80
63 mm (2.46")
205 mm (8.05")
16 mm (0.63")
26 |
Specicaties | FU80, NF80, QS80 Gebruikershandleiding
Afmetingen, bevestigingsframe opzetstuk
144 mm (5.67”)
40 mm (1.55")
80 mm (3.15")
c/c
66 mm (2.60")
c/c 130 mm (5.12")
Contacten connector
12
43
Pen Kleur Functie
1 Schild
2 Rood NET-S (stroomtoevoer +)
3 Zwart NET-C (stroomtoevoer -)
4 Wit NET-H (CAN hoog)
5 Blauw NET-L (CAN laag)
*988-10537-002*
www.simrad-yachting.com
www.navico.com/commercial
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Simrad FU80, NF80 and QS80 Handleiding

Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor