Problemen oplossen
file:///C|/E-Doc_Biz_Client/Printers/1133/du/ug/DU/troubleshooting.htm[12/2/2011 2:11:59 PM]
Start als de status de tekenreeks Stopped bevat. Hierna zou het apparaat weer normaal moeten
werken. De status "stopped" kan geactiveerd zijn wanneer er zich problemen met het afdrukken
hebben voorgedaan. U kunt bijvoorbeeld de opdracht geven om een document af te drukken terwijl
de poort gebruikt wordt door een scantoepassing.
Controleer of de MFP-poort bezet is. Aangezien de functionele onderdelen van het apparaat (printer
en scanner) dezelfde I/O-interface (poort) delen, is het mogelijk dat verschillende toepassingen
gelijktijdig toegang proberen te krijgen tot dezelfde poort. Om conflicten te voorkomen kan slechts
één toepassing een taak uitvoeren op het apparaat. De andere toepassing waarmee een gebruiker
wil afdrukken of scannen krijgt dan de melding "device busy". Open Ports configuration en selecteer
de poort die is toegewezen aan uw printer. In het deelvenster Selected port kunt u bekijken of de
poort door een andere toepassing wordt gebruikt. Als dit het geval is, wacht u tot de uit te voeren
taak is voltooid of klikt u op de knop Release port als u zeker weet dat de huidige toepassing niet
naar behoren werkt.
Controleer of er een speciale afdrukoptie is ingesteld voor de toepassing, zoals "-oraw". Als de
parameter "-oraw" is opgegeven in de opdrachtregel, verwijdert u deze om het afdrukprobleem op
te lossen. Voor Gimp front-end kiest u "print" -> "Setup printer" en bewerkt u de
opdrachtregelparameter in de menuoptie.
Bij de CUPS-versie (Common Unix Printing System) die bij SuSE Linux 9.2 (CUPS 1.1.21) wordt
geleverd, is er een probleem met het afdrukken via het "Internet Printing Protocol" (IPP). Gebruik
"socket printing" in plaats van IPP of installeer een recentere versie van CUPS (CUPS 1.1.22 of een
hogere versie).
Het
apparaat
drukt geen
volledige
pagina’s af.
Slechts de
helft van de
pagina
wordt
afgedrukt.
Dit is een gekend probleem dat zich voordoet bij gebruik van een kleurenprinter met versie 8.51 of een
oudere versie van Ghostscript, 64-bits Linux OS. Dit probleem is aan bugs.ghostscript.com gemeld als
Ghostscript Bug 688252. Het probleem is opgelost in AFPL Ghostscript versie 8.52 of een hogere versie.
Download de meest recente versie van AFPL Ghostscript van http://sourceforge.net/projects/ghostscript/
en installeer deze om dit probleem op te lossen.
Ik kan niet
scannen via
Gimp Front-
end.
Controleer of u in Gimp Front-end het venster Xsane: Device dialog aantreft in het menu Acquire. Als
dit niet zo is, moet u de Xsane-plug-in voor Gimp installeren op de computer. U vindt de Xsane-plug-in
voor Gimp op de cd van uw Linux-distibutie of op de homepage van Gimp. Zie de Help op de cd met uw
Linux-distributie of van de Gimp Front-end-toepassing voor meer informatie.
Als u een ander soort scantoepassing wilt gebruiken, raadpleeg dan de Help van de toepassing.
De
foutmelding
"Cannot
open port
device file"
verschijnt
als ik een
document
afdruk.
Wijzig nooit de parameters van een afdruktaak (via LPR GUI bijvoorbeeld) terwijl er een afdruktaak
wordt uitgevoerd. Diverse versies van CUPS-server breken de afdruktaak af als de afdrukopties worden
gewijzigd en proberen vervolgens de taak vanaf het begin opnieuw uit te voeren. Aangezien Unified
Linux Driver de poort tijdens het afdrukken vergrendelt, blijft deze vergrendeld door het abrupte
afbreken van de driver zodat de poort niet beschikbaar is voor volgende afdruktaken. Als deze situatie
zich voordoet, probeert u de poort vrij te geven door Release port te selecteren in Port configuration.
Het
apparaat
komt niet
voor in de
scannerlijst.
Controleer of uw apparaat met uw computer is verbonden, of het op de juiste manier via de USB-
poort is aangesloten en ingeschakeld werd.
Controleer of het scannerstuurprogramma voor uw apparaat op uw computer is geïnstalleerd. Open
de Unified Linux Driver-configurator, ga naar Scanners configuration en druk op Drivers. Kijk of
er een stuurprogramma in de lijst staat voor uw apparaat.
Controleer of de MFP-poort bezet is. Aangezien de functionele onderdelen van het apparaat (printer
en scanner) dezelfde I/O-interface (poort) delen, is het mogelijk dat verschillende toepassingen
gelijktijdig toegang proberen te krijgen tot dezelfde poort. Om conflicten te voorkomen kan slechts
één toepassing een taak uitvoeren op het apparaat. De andere toepassing waarmee een gebruiker
wil afdrukken of scannen krijgt dan de melding "device busy" (apparaat bezet). Dit gebeurt
doorgaans bij het starten van een scanprocedure. Er verschijnt een overeenkomstig dialoogvenster.
Om de oorsprong van het probleem te achterhalen, moet u de Ports configuration openen en de
aan uw scanner toegewezen poort selecteren. Poortindicatie /dev/mfp0 stemt overeen met de
bestemming LP:0 die wordt weergegeven in de scanneropties, /dev/mfp1 heeft betrekking op LP:1
enzovoort. USB-poorten beginnen bij dev/mfp4, dus de scanner op USB:0 komt overeen met