Haba 303487 de handleiding

Type
de handleiding
Nils Nilsson
Een pittig dobbelspel
voor 2 - 5 spelers
vanaf 8 jaar
D
o
b
b
e
l
k
o
n
i
n
g
D
o
b
b
e
l
k
o
n
i
n
g
A 115184 1/18
3
SPELINHOUD
SPELOPBOUW
Sorteer de speelkaarten in dorps-, straf- en burgerkaarten. De speelkaarten hebben verschillende
achterkanten. Zo kun je ze makkelijk sorteren.
dorpskaarten strafkaarten burgerkaarten
indelijk koning! Al je wensen
zijn vervuld. Tevreden zit je in je kasteel
en kijk je uit over je prachtige land. Zo ver
het oog strekt, zie je groene weiden, brede
velden, hoge bergen en heldere rivieren. Het
enige wat nog ontbreekt in je koninkrijk, is
de bevolking. En dus verkondig je wijdver-
breid de oprichting van je koninkrijk: in de
rijke steden, bij de gekke gnomen in hun
curieuze werkplaatsen, bij de dwergen in de
diepe mijnen en bij de orken, de feeën en de
tovenaarsleerlingen.
Ze zijn echter niet zomaar te overtui-
gen, want er zijn meerdere koningen
op zoek naar onderdanen. Daarom
moet jij je bekwaam tonen en een
beetje geluk hebben met de dobbel-
stenen om de beste burgers naar jouw
koninkrijk te lokken. Maar pas op voor
schurken en draken. Anders verandert
jouw bloeiende koninkrijk snel in een
armzalige woestenij en moet jij toe-
kijken hoe een andere koning wordt
gekroond tot Dobbelkoning.
E
6 dobbelstenen, 65 speelkaarten (15 dorpskaarten, 10 strafkaarten en 40 burgerkaarten),
1 handleiding
5
4
1. Sorteer de dorpskaarten op basis van hun kleur in 5 stapels. In elke stapel moet de kaart
met de 4 helemaal onderop liggen, daarna komt de kaart met de 3 en de kaart met de
2 komt bovenop. Leg de dorpskaarten nu in de afgebeelde volgorde:
2. Schud de burgerkaarten en leg ze in een stapel met de afbeelding naar beneden links
onder de rij met dorpskaarten. Trek de eerste vijf burgerkaarten van de stapel en leg ze met
de afbeelding naar boven van links naar rechts onder de dorpskaarten.
3. Schud de strafkaarten en leg deze in een stapel met de afbeelding naar boven en met
een beetje afstand rechts naast de uitgelegde burgerkaarten. Links van de strafkaarten
is ruimte voor de weglegstapel. Houd de dobbelstenen bij de hand.
Jullie spelen om de beurt en met de klok mee. De oudste koning heeft de eer om het spel te beginnen.
stad mijnen werkplaatsen
orkdorp
toverbos
2
Frontside 4
4
2
2
2
2
2
Frontside 4
3
Frontside 4
2
2
2
2
2
2
2
SPELVERLOOP
Frontside 4
4
2
2
2
2
2
Frontside 4
3
Frontside 4
2
2
2
2
2
2
2
Bijvoorbeeld: Gekke Gnoom
Je moet met zoveel dobbel-
stenen als staan afgebeeld
op de kaart, de weerge-
geven kleur gooien
3
Een speelronde bestaat uit drie stappen:
1. Dobbelen
2 a. Nieuwe burgers overtuigen (+ eventueel een nieuw dorp vestigen) of
b. Een strafkaart pakken
3. Kaartenrij opvullen
1. Dobbelen
Neem de zes dobbelstenen en probeer een van de burgerkaarten te winnen, bij voorkeur een
met de hoogst mogelijke winstpunten. Het aantal winstpunten van een kaart staat aangegeven
in de linkerbovenhoek van de kaart. Bij het gooien gelden de volgende regels:
Je mag maximaal drie keer gooien.
Na elke worp mag je zoveel dobbelstenen aan de kant leggen als je wilt om daarna met
de overgebleven dobbelstenen opnieuw te gooien.
Je mag ook weer gooien met de dobbelstenen die je eerder aan de kant hebt gelegd.
Pas na de derde keer gooien, wordt opgeteld wat je hebt gegooid. Je mag ook eerder
stoppen met gooien.
2a. Nieuwe burgers overtuigen
Als je met je worp kunt voldoen aan de voor-
waarden van een openliggende burgerkaart,
mag je hem pakken. Als je kunt voldoen aan
de voorwaarden van meerdere kaarten, moet
je er eentje kiezen. De kaarten die je in de
loop van het spel wint, leg je met de afbeelding
naar boven op je koninkrijkstapel.
De voorwaarden van alle burgerkaarten vind je
aan het einde van de instructies in het kaartenoverzicht.
-4
-2
7
6
Nieuw dorp stichten
Voor een succesvol koninkrijk heb je niet alleen veel inwoners nodig, je kunt ook nieuwe dorpen
stichten. Als een burgerkaart waarvan je aan de voorwaarden kunt voldoen, onder een dorps-
kaart van dezelfde kleur ligt, mag je als extraatje de burgerkaart van de bovenste dorpskaart
pakken. Beide leg je met de afbeelding naar boven op je koninkrijkstapel. De dorpskaart wordt
daarbij onder de burgerkaart gelegd.
2b. Strafkaart pakken (schurk)
Kun je met wat je gegooid hebt aan geen van de voorwaarden van de openliggende burger-
kaarten voldoen? Dan moet je een strafkaart pakken en deze op je koninkrijkstapel leggen.
De minpunten van de schurk worden aan het einde van de winst van de speler afgetrokken.
Daarnaast moet je de burgerkaart die helemaal rechts in de rij ligt met de afbeelding naar
boven, nu met de afbeelding naar beneden op de weglegstapel leggen.
2
Frontside 6
4
2
2
2
2
2
Frontside 6
3
Frontside 6
2
2
2
2
2
2
2
2
Frontside 6
4
2
2
2
2
2
Frontside 6
3
Frontside 6
2
2
2
2
2
2
2
3. Kaartenrij opvullen
In de rij met open burgerkaarten is nu een lege plek. Verplaats alle kaarten links van de lege
plek één plaats naar rechts, zodat de lege plek onder de eerste dorpsstapel is. Hier leg je nu
een nieuwe burgerkaart van de stapel met de afbeelding naar boven.
Let op: Als je een hypnotiseur (zie beschrijving De Hypnotiseur) en een extra burgerkaart
hebt getrokken, moet je de rij kaarten aanvullen met twee nieuwe burgerkaarten.
Daarna geef je de dobbelstenen aan de volgende speler en is je beurt afgelopen.
Het spel is direct afgelopen als een van jullie de laatste kaart van één van de volgende
stapels pakt:
Stapel met burgerkaarten
Stapel met strafkaarten, of
Een stapel met dorpskaarten naar keuze
Elke speler pakt zijn koninkrijkstapel en telt zijn punten bij elkaar op. Bij de Schurk en
de Draak moeten de weergegeven minpunten worden afgetrokken.
Degene met de meeste punten, is de winnaar. Bij gelijkspel wint de speler met de minste
minpunten.
EINDE VAN HET SPEL
2
Frontside 7
4
2
2
2
2
2
Frontside 7
3
Frontside 7
2
2
2
2
2
2
2
-2
-4
-2
-4
-2
-4
-2
9
8
Rijke Stinkerd
Met de zes dobbelstenen mag je alleen even ( )
of oneven getallen ( ) gooien.
Arrogante Elf
Je moet zoveel gooien dat je een straat kunt maken, d.w.z.,
de gegooide getallen moeten elkaar opvolgen.
Resultaat: Als je weer aan de beurt bent en deze kaart ligt
bovenop je koninkrijkstapel, dan mag je in deze beurt vier keer
gooien in plaats van drie keer. Hier wordt ten laatste na de
vierde keer gooien, opgeteld wat je hebt gegooid.
Mopperige Dwerg
Met zoveel dobbelstenen als afgebeeld,
moet je het weergegeven aantal ogen
gooien.
Gekke Gnoom
Je moet met zoveel dobbelstenen
als staan afgebeeld op de kaart,
de weergegeven kleur gooien.
KAARTENOVERZICHT
5
4
8
Knuffelige Ork
Met het resultaat van je worpen moet je cijferparen kunnen
maken: elk symbool staat voor een bepaald getal. Daarbij
moet je erop letten dat verschillende symbolen niet voor
hetzelfde getal staan. Je mag zelf bepalen voor welke getallen
de symbolen staan. Het afgebeelde aantal geeft aan hoeveel
dobbelstenen je ervoor nodig hebt.
Bijzondere Paddenstoelkabouter
Met zoveel dobbelstenen als afgebeeld, moet je
dezelfde kleur gooien. Welke kleur dat is, bepaalt
de speler. Dat hoef je echter niet van te voren te doen.
Getalenteerde Tovenaarsleerling
Met zoveel dobbelstenen als afgebeeld, moet je de
afgebeelde kleur gooien.
Resultaat: Als je deze kaart hebt getrokken,
mag je na deze beurt direct nog een keer gooien.
IJverige Fee
Met zoveel dobbelstenen als afgebeeld moet je de
afgebeelde kleur gooien.
Speciale punten: Des te meer feeënkaarten je verzamelt,
des te meer punten je krijgt voor elke feeënkaart aan het
einde van het spel. Voor één feeënkaart krijg je één punt,
voor twee feeënkaarten twee punten per feeënkaart et cetera.
2
X
8
10
De Hypnotiseur
Het totaal van de ogen van alle zes dobbelstenen mag niet
meer zijn dan 12.
Resultaat: Als je deze kaart trekt, mag je als bonus de
burgerkaart rechts van de Hypnotiseur pakken (en eventueel
ook de daarbij passende dorpskaart). Als de Hypnotiseur
helemaal rechts ligt, krijg je geen extra kaart.
Draak
Het totaal van alle zes dobbelstenen moet gelijk zijn aan of
meer dan de aangegeven waarde.
Resultaat: Als je deze kaart krijgt, moet je hem aan een
medespeler geven. Deze moet hem met de afbeelding naar
boven op zijn koninkrijkstapel leggen. Aan het einde worden
de minpunten bij je medespelers afgetrokken.
Auteur: Nils Nilsson
llustraties: Gus Batts
Redactie: Tim Rogasch
©
HABA-Spiele Bad Rodach 2017, Art.-Nr. 303487
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6

Haba 303487 de handleiding

Type
de handleiding