Perel AOBD2 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Perel AOBD2 Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 9 ©Velleman nv
HANDLEIDING
1. Inleiding
Aan alle ingezetenen van de Europese Unie
Belangrijke milieu-informatie betreffende dit product
Dit symbool op het toestel of de verpakking geeft aan dat, als het na zijn levenscyclus wordt
weggeworpen, dit toestel schade kan toebrengen aan het milieu. Gooi dit toestel (en eventuele
batterijen) niet bij het gewone huishoudelijke afval; het moet bij een gespecialiseerd bedrijf
terechtkomen voor recyclage. U moet dit toestel naar uw verdeler of naar een lokaal recyclagepunt
brengen. Respecteer de plaatselijke milieuwetgeving.
Hebt u vragen, contacteer dan de plaatselijke autoriteiten betreffende de verwijdering.
Bedankt voor uw aankoop! Lees deze handleiding grondig door voor u het toestel in gebruik neemt. Werd het
toestel beschadigd tijdens het transport, installeer het dan niet en raadpleeg uw dealer.
2. Veiligheidsvoorschriften
Dit toestel is geschikt voor gebruik door kinderen vanaf 8 jaar, door personen met fysieke,
zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, of door personen met gebrek aan ervaring en kennis,
op voorwaarde dat dit onder toezicht gebeurt van een persoon die verantwoordelijk is voor hun
veiligheid of hun aanwijzingen heeft gegeven, hoe zij het toestel moeten gebruiken en zich
bewust zijn van de risico's die het gebruik van het toestel met zich meebrengt. Kinderen mogen
niet met het toestel spelen. Reiniging en onderhoud mogen niet worden uitgevoerd door kinderen
zonder toezicht.
Demonteer of open dit toestel NOOIT. Er zijn geen onderdelen in het toestel die door de gebruiker
gerepareerd kunnen worden. Contacteer uw verdeler voor eventuele reserveonderdelen.
Altijd testen in een veilige omgeving. Laat de motor draaien in een goed geventileerde werkruimte.
Uitlaatgassen zijn giftig!
Draag een veiligheidsbril. Houd kleding, haar, gereedschappen, testapparatuur, enz. weg van alle
bewegende of hete motoronderdelen.
Plaats blokken voor de aangedreven wielen en laat het voertuig nooit onbeheerd achter tijdens het testen.
Wees uiterst voorzichtig bij het werken rond de bobine, verdelerkap, bougiekabels en bougies. Deze
onderdelen creëren een gevaarlijk hoge spanning wanneer de motor draait.
Plaats de transmissie in PARKEERSTAND (voor automatische transmissie) of NEUTRAAL (voor
handgeschakelde transmissie). Zorg ervoor dat de parkeerrem is bediend.
Houd een brandblusser in de buurt die geschikt is voor het blussen van benzine/chemische/elektrische branden.
Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de motor draait.
Houd het toestel droog, schoon, vrij van olie/water en vet. Indien nodig, gebruik een mild
schoonmaakmiddel en een propere doek om de buitenkant van het toestel te reinigen.
3. Algemene richtlijnen
Raadpleeg de Velleman® service- en kwaliteitsgarantie achteraan deze handleiding.
Bescherm tegen schokken. Vermijd brute kracht tijdens de bediening van het toestel.
Leer eerst de functies van het toestel kennen voor u het gaat gebruiken.
Om veiligheidsredenen mag u geen wijzigingen aanbrengen aan het toestel. Schade door wijzigingen die de
gebruiker heeft aangebracht aan het toestel valt niet onder de garantie.
Gebruik het toestel enkel waarvoor het gemaakt is. Andere toepassingen kunnen leiden tot kortsluitingen,
brandwonden, elektrische schokken, enz. Bij onoordeelkundig gebruik vervalt de garantie.
De garantie geldt niet voor schade door het negeren van bepaalde richtlijnen in deze handleiding en uw dealer
zal de verantwoordelijkheid afwijzen voor defecten of problemen die hier rechtstreeks verband mee houden.
Noch Velleman nv noch zijn verdelers kunnen aansprakelijk gesteld worden voor schade (buitengewoon,
incidenteel of onrechtstreeks) van welke aard dan ook (financieel, fysisch…) voortvloeiend uit het bezit,
gebruik of falen van dit product.
Schakel het toestel niet onmiddellijk in nadat het werd blootgesteld aan temperatuurschommelingen. Om
beschadiging te vermijden, moet u wachten tot het toestel de kamertemperatuur heeft bereikt.
Bewaar deze handleiding voor verdere raadpleging.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 10 ©Velleman nv
4. Producteigenschappen
meertalig diagnosetoestel voor OBD-II, EOBD en JOBD
leest en wist foutcodes (DTC)
ondersteunt CAN- (Controller Area Network), VPW-, PWM- ISO9141-, KWP2000-protocollen
leest het chassisnummer (VIN) van voertuigen vanaf bouwjaar 2002, die mode 9 ondersteunt
werkt met alle voertuigen met OBD2, EOBD, JOBD en 16-polige aansluiting
o EU en Azië: vanaf bouwjaar 2000
o VS: alle voertuigen vanaf bouwjaar 1996, lichte vrachtwagens en SUV's
o alle CAN-, VPW-, PWM-, ISO9141-, KW2000-protocollen compatibele voertuigen (ook de voertuigen met
de volgende generatie Control Area Network protocol)
5. Omschrijving
1
lcd-display
3
2
ENTER-knop
4
6. Gebruik
6.1 Foutcodes lezen
WAARSCHUWING
Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de
motor draait.
1. Schakel het contact uit.
2. Zoek de 16-polige DLC-connector. Sluit het toestel aan op de DLC.
3. Wacht tot de code op het scherm verschijnt.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 11 ©Velleman nv
4. Schakel het contact in maar start de motor niet.
5. Druk op ENTER. Een reeks berichten die de OBD II-protocollen weergeven, worden op de display getoond
totdat het voertuigprotocol wordt gedetecteerd.
Merk op dat niet alle bovenstaande berichten worden weergegeven.
Wanneer de foutmelding "LINK ERROR" verschijnt, schakel het contact uit gedurende 10 seconden,
controleer of het toestel correct is aangesloten en schakel het contact opnieuw in. Herhaal vanaf stap 5.
Als de foutmelding opnieuw verschijnt, controleer of het voertuig compatibel is met het toestel.
6. Wacht totdat het hoofdmenu wordt weergegeven. Druk op ENTER om DTC te selecteren.
Als er geen foutcodes gedetecteerd worden, dan geeft de display NO CODES weer.
Als er meer dan één fout gedetecteerd wordt, geeft het toestel het aantal foutcodes gevolgd door de niet-
afgeronde codes.
7. Druk op SCROLL om de foutcodes weer te geven. De eerste lijn geeft de eerste code weer. De numerieke
volgorde en het aantal opgeslagen foutcodes verschijnen op de tweede lijn. Om de andere foutcodes weer
te geven, druk op ENTER totdat alle foutcodes worden weergegeven.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 12 ©Velleman nv
Indien het een niet-afgeronde foutcode betreft, verschijnt “PD” op de display.
Om de voorgaande foutcodes weer te geven, druk op SCROLL om de lijst te doorbladeren totdat de eerste
code wordt weergegeven.
8. Raadpleeg de lijst met foutcodes achteraan deze handleiding.
6.2 Foutcodes wissen
WAARSCHUWING
Het wissen van de foutcodes wist niet alleen de foutcodes uit de boordcomputer
van het voertuig, maar ook fabrikantspecifieke data. Verder is de I/M Readiness-
status teruggezet naar “Not Ready” of “Not complete”. Verwijder de foutcodes
niet zomaar en laat het systeem nakijken door een vakman.
1. Als u de foutcodes wilt wissen, selecteer ERASE en druk op ENTER.
Als het toestel niet aangesloten is of geen verbinding maakt met het voertuig, raadpleeg hoofdstuk 6.1
Foutcodes lezen, stap 1-6.
2. Druk op Yes om te wissen of NO om te annuleren.
3. Als de foutcodes succesvol gewist zijn, verschijnt ERASE DONE op de display. Druk op ENTER om naar het
hoofdmenu terug te keren.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 13 ©Velleman nv
Als de foutcodes niet gewist kunnen worden, verschijnt ERASE FAIL op de display. Druk op ENTER om naar
het hoofdmenu terug te keren.
6.3 I/M Readiness-status weergeven
BELANGRIJK
De I/M Readiness-functie is een inspectieprogramma en wordt gebruikt voor de
controle van het uitlaatgassysteem van voertuigen, die voor OBD II-diagnose
geschikt zijn. Het is een uitstekende functie om te gebruiken voordat het
voertuig wordt geïnspecteerd op het naleven van de emissienormen. Een
negatief testresultaat betekent niet noodzakelijk dat het geteste voertuig niet
aan de emissienormen voldoet.
YES: Alle controleprogramma’s die het voertuig checkt hebben de diagnosetest
uitgevoerd en het MIL-lampje brandt niet.
NO: Minstens een controleprogramma heeft de test niet uitgevoerd en/of het
MIL-lampje brandt.
READY: Geeft aan dat een bepaald controleprogramma de controle van de
diagnosetest uitgevoerd heeft.
NOT RDY: Geeft aan dat een bepaald programma de diagnosetest niet uitgevoerd
heeft.
N/A: Het controleprogramma wordt niet ondersteund door het voertuig.
: Een oplichtend pijltje naar rechts geeft aan dat extra informatie op het
volgende scherm beschikbaar is.
: Een oplichtend pijltje naar links betekent dat extra informatie op het vorige
scherm beschikbaar is.
1. Druk op ENTER om de I/M-functie te selecteren.
2. Gebruik SCROLL om de status van het MIL-lampje en de controleprogramma’s weer te geven:
MISFIRE: Misfire monitoring.
FUEL: Fuel system monitoring.
CCM: Comprehensive component monitoring.
EGR: EGR system monitoring.
O2S: O2 sensors Monitoring.
AT: Catalyst monitoring.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 14 ©Velleman nv
EVAP: Evaporative system monitoring.
HO2S: O2 sensor heater monitoring.
2AIR: Secondary air monitoring.
HCM: Heated catalyst monitoring.
A/C: A/C system monitoring.
3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.4 Het voertuigidentificatienummer (VIN) weergeven
1. Druk op ENTER om de VIN-functie te selecteren.
2. Gebruik SCROLL om de overige cijfers van de VIN weer te geven.
3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.5 Opnieuw scannen
BELANGRIJK
De RESCAN-functie maakt het mogelijk de belangrijkste data, die in de
besturingseenheid opgeslagen zijn, weer te geven of opnieuw contact te maken
met het voertuig nadat het contact verbroken werd.
1. Druk op ENTER om de RESCAN-functie te selecteren.
2. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.6 Taal instellen
1. Druk op ENTER om de LANGUAGE-functie te selecteren.
2. Druk op SCROLL om uw taal te selecteren en bevestig met ENTER.
3. Druk op SCROLL om naar het hoofdmenu terug te keren.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 15 ©Velleman nv
6.7 Diagnostische foutcodes (DTC)
WAARSCHUWING
De onderdelen of componenten mogen niet vervangen worden op basis van
slechts een diagnosetest. Raadpleeg eerst de handleiding van het voertuig of een
vakman!
De lijst achteraan deze handleiding is lijst met generieke codes. Voor meer informatie, raadpleeg de handleiding
van het voertuig.
7. Technische specificaties
display ......................................... lcd-display met achtergrondverlichting, 2 lijnen, 8 karakters
werktemperatuur ................................................................ 0 °C tot 50 °C (32 °F tot 122 °F)
opslagtemperatuur ........................................................... -20 °C tot 70 °C (-4 °F tot 158 °F)
voeding ................................................................................. 8 V tot 16 V (via de autoaccu)
afmetingen ............................................................................................. 126 x 78 x 28 mm
gewicht .................................................................................................................... 200 g
Gebruik dit toestel enkel met originele accessoires. Velleman nv is niet aansprakelijk voor schade of
kwetsuren bij (verkeerd) gebruik van dit toestel. Voor meer informatie over dit product en de
laatste versie van deze handleiding, zie www.perel.eu. De informatie in deze handleiding kan te
allen tijde worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
© AUTEURSRECHT
Velleman nv heeft het auteursrecht voor deze handleiding. Alle wereldwijde rechten voorbehouden.
Het is niet toegestaan om deze handleiding of gedeelten ervan over te nemen, te kopiëren, te vertalen, te
bewerken en op te slaan op een elektronisch medium zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de
rechthebbende.
Velleman® Service and Quality Warranty
Since its foundation in 1972, Velleman® acquired extensive
experience in the electronics world and currently distributes its
products in over 85 countries.
All our products fulfil strict quality requirements and legal stipulations
in the EU. In order to ensure the quality, our products regularly go
through an extra quality check, both by an internal quality
department and by specialized external organisations. If, all
precautionary measures notwithstanding, problems should occur,
please make appeal to our warranty (see guarantee conditions).
General Warranty Conditions Concerning Consumer Products
(for EU):
• All consumer products are subject to a 24-month warranty on
production flaws and defective material as from the original date of
purchase.
• Velleman® can decide to replace an article with an equivalent
article, or to refund the retail value totally or partially when the
complaint is valid and a free repair or replacement of the article is
impossible, or if the expenses are out of proportion.
You will be delivered a replacing article or a refund at the value of
100% of the purchase price in case of a flaw occurred in the first
year after the date of purchase and delivery, or a replacing article at
50% of the purchase price or a refund at the value of 50% of the
retail value in case of a flaw occurred in the second year after the
date of purchase and delivery.
• Not covered by warranty:
- all direct or indirect damage caused after delivery to the article
(e.g. by oxidation, shocks, falls, dust, dirt, humidity...), and by the
article, as well as its contents (e.g. data loss), compensation for loss
of profits;
- consumable goods, parts or accessories that are subject to an aging
process during normal use, such as batteries (rechargeable, non-
rechargeable, built-in or replaceable), lamps, rubber parts, drive
belts... (unlimited list);
- flaws resulting from fire, water damage, lightning, accident, natural
disaster, etc.…;
- flaws caused deliberately, negligently or resulting from improper
handling, negligent maintenance, abusive use or use contrary to the
manufacturer’s instructions;
- damage caused by a commercial, professional or collective use of
the article (the warranty validity will be reduced to six (6) months
when the article is used professionally);
- damage resulting from an inappropriate packing and shipping of the
article;
- all damage caused by modification, repair or alteration performed
by a third party without written permission by Velleman®.
• Articles to be repaired must be delivered to your Velleman® dealer,
solidly packed (preferably in the original packaging), and be
completed with the original receipt of purchase and a clear flaw
description.
• Hint: In order to save on cost and time, please reread the manual
and check if the flaw is caused by obvious causes prior to presenting
the article for repair. Note that returning a non-defective article can
also involve handling costs.
• Repairs occurring after warranty expiration are subject to shipping
costs.
• The above conditions are without prejudice to all commercial
warranties.
The above enumeration is subject to modification according to
the article (see article’s manual).
Velleman® service- en kwaliteitsgarantie
Velleman® heeft sinds zijn oprichting in 1972 een ruime ervaring
opgebouwd in de elektronicawereld en verdeelt op dit moment
producten in meer dan 85 landen. Al onze producten beantwoorden
aan strikte kwaliteitseisen en aan de wettelijke bepalingen geldig in
de EU. Om de kwaliteit te waarborgen, ondergaan onze producten op
regelmatige tijdstippen een extra kwaliteitscontrole, zowel door onze
eigen kwaliteitsafdeling als door externe gespecialiseerde
organisaties. Mocht er ondanks deze voorzorgen toch een probleem
optreden, dan kunt u steeds een beroep doen op onze waarborg (zie
waarborgvoorwaarden).
Algemene waarborgvoorwaarden consumentengoederen
(voor Europese Unie):
• Op alle consumentengoederen geldt een garantieperiode van 24
maanden op productie- en materiaalfouten en dit vanaf de
oorspronkelijke aankoopdatum.
• Indien de klacht gegrond is en een gratis reparatie of vervanging
van een artikel onmogelijk is of indien de kosten hiervoor buiten
verhouding zijn, kan Velleman® beslissen het desbetreffende artikel
te vervangen door een gelijkwaardig artikel of de aankoopsom van
het artikel gedeeltelijk of volledig terug te betalen. In dat geval krijgt
u een vervangend product of terugbetaling ter waarde van 100% van
de aankoopsom bij ontdekking van een gebrek tot één jaar na
aankoop en levering, of een vervangend product tegen 50% van de
kostprijs of terugbetaling van 50 % bij ontdekking na één jaar tot 2
jaar.
• Valt niet onder waarborg:
- alle rechtstreekse of onrechtstreekse schade na de levering
veroorzaakt aan het toestel (bv. door oxidatie, schokken, val, stof,
vuil, vocht...), en door het toestel, alsook zijn inhoud (bv. verlies van
data), vergoeding voor eventuele winstderving.
- verbruiksgoederen, onderdelen of hulpstukken die onderhevig zijn
aan veroudering door normaal gebruik zoals bv. batterijen (zowel
oplaadbare als niet-oplaadbare, ingebouwd of vervangbaar), lampen,
rubberen onderdelen, aandrijfriemen... (onbeperkte lijst).
- defecten ten gevolge van brand, waterschade, bliksem, ongevallen,
natuurrampen, enz.
- defecten veroorzaakt door opzet, nalatigheid of door een
onoordeelkundige behandeling, slecht onderhoud of abnormaal
gebruik of gebruik van het toestel strijdig met de voorschriften van
de fabrikant.
- schade ten gevolge van een commercieel, professioneel of collectief
gebruik van het apparaat (bij professioneel gebruik wordt de
garantieperiode herleid tot 6 maand).
- schade veroorzaakt door onvoldoende bescherming bij transport
van het apparaat.
- alle schade door wijzigingen, reparaties of modificaties uitgevoerd
door derden zonder toestemming van Velleman®.
• Toestellen dienen ter reparatie aangeboden te worden bij uw
Velleman®-verdeler. Het toestel dient vergezeld te zijn van het
oorspronkelijke aankoopbewijs. Zorg voor een degelijke verpakking
(bij voorkeur de originele verpakking) en voeg een duidelijke
foutomschrijving bij.
• Tip: alvorens het toestel voor reparatie aan te bieden, kijk nog
eens na of er geen voor de hand liggende reden is waarom het
toestel niet naar behoren werkt (zie handleiding). Op deze wijze kunt
u kosten en tijd besparen. Denk eraan dat er ook voor niet-defecte
toestellen een kost voor controle aangerekend kan worden.
• Bij reparaties buiten de waarborgperiode zullen transportkosten
aangerekend worden.
• Elke commerciële garantie laat deze rechten onverminderd.
Bovenstaande opsomming kan eventueel aangepast worden
naargelang de aard van het product (zie handleiding van het
betreffende product).
Garantie de service et de qualité Velleman®
Depuis 1972, Velleman® a gagné une vaste expérience dans le
secteur de l’électronique et est actuellement distributeur dans plus de
85 pays.
Tous nos produits répondent à des exigences de qualité rigoureuses
et à des dispositions légales en vigueur dans l’UE. Afin de garantir la
qualité, nous soumettons régulièrement nos produits à des contrôles
de qualité supplémentaires, tant par notre propre service qualité que
par un service qualité externe. Dans le cas improbable d’un défaut
malgré toutes les précautions, il est possible d’invoquer notre
garantie (voir les conditions de garantie).
Conditions générales concernant la garantie sur les produits
grand public (pour l’UE) :
• tout produit grand public est garanti 24 mois contre tout vice de
production ou de matériaux à dater du jour d’acquisition effective ;
• si la plainte est justifiée et que la réparation ou le remplacement
d’un article est jugé impossible, ou lorsque les coûts s’avèrent
disproportionnés, Velleman® s’autorise à remplacer ledit article par
un article équivalent ou à rembourser la totalité ou une partie du prix
d’achat. Le cas échéant, il vous sera consenti un article de
remplacement ou le remboursement complet du prix d’achat lors
d’un défaut dans un délai de 1 an après l’achat et la livraison, ou un
article de remplacement moyennant 50% du prix d’achat ou le
remboursement de 50% du prix d’achat lors d’un défaut après 1 à 2
ans.
• sont par conséquent exclus :
- tout dommage direct ou indirect survenu à l’article après livraison
(p.ex. dommage lié à l’oxydation, choc, chute, poussière, sable,
impureté…) et provoqué par l’appareil, ainsi que son contenu (p.ex.
perte de données) et une indemnisation éventuelle pour perte de
revenus ;
- toute pièce ou accessoire nécessitant un remplacement causé par
un usage normal comme p.ex. piles (rechargeables comme non
rechargeables, intégrées ou remplaçables), ampoules, pièces en
caoutchouc, courroies… (liste illimitée) ;
- tout dommage qui résulte d’un incendie, de la foudre, d’un
accident, d’une catastrophe naturelle, etc. ;
- out dommage provoqué par une négligence, volontaire ou non, une
utilisation ou un entretien incorrect, ou une utilisation de l’appareil
contraire aux prescriptions du fabricant ;
- tout dommage à cause d’une utilisation commerciale,
professionnelle ou collective de l’appareil (la période de garantie sera
réduite à 6 mois lors d’une utilisation professionnelle) ;
- tout dommage à l’appareil qui résulte d’une utilisation incorrecte ou
différente que celle pour laquelle il a été initialement prévu comme
décrit dans la notice ;
- tout dommage engendré par un retour de l’appareil emballé dans
un conditionnement non ou insuffisamment protégé.
- toute réparation ou modification effectuée par une tierce personne
sans l’autorisation explicite de SA Velleman® ; - frais de transport de
et vers Velleman® si l’appareil n’est plus couvert sous la garantie.
• toute réparation sera fournie par l’endroit de l’achat. L’appareil doit
nécessairement être accompagné du bon d’achat d’origine et être
dûment conditionné (de préférence dans l’emballage d’origine avec
mention du défaut) ;
• tuyau : il est conseillé de consulter la notice et de contrôler câbles,
piles, etc. avant de retourner l’appareil. Un appareil retourné jugé
défectueux qui s’avère en bon état de marche pourra faire l’objet
d’une note de frais à charge du consommateur ;
• une réparation effectuée en-dehors de la période de garantie fera
l’objet de frais de transport ;
• toute garantie commerciale ne porte pas atteinte aux conditions
susmentionnées.
La liste susmentionnée peut être sujette à une
complémentation selon le type de l’article et être mentionnée
dans la notice d’emploi.
Garantía de servicio y calidad Velleman®
Desde su fundación en 1972 Velleman® ha adquirido una amplia
experiencia como distribuidor en el sector de la electrónica en más de
85 países. Todos nuestros productos responden a normas de calidad
rigurosas y disposiciones legales vigentes en la UE. Para garantizar la
calidad, sometemos nuestros productos regularmente a controles de
calidad adicionales, tanto a través de nuestro propio servicio de
calidad como de un servicio de calidad externo. En el caso
/