Perel AOBD2 Handleiding

Type
Handleiding
AOBD2
V. 01 07/02/2017 9 ©Velleman nv
HANDLEIDING
1. Inleiding
Aan alle ingezetenen van de Europese Unie
Belangrijke milieu-informatie betreffende dit product
Dit symbool op het toestel of de verpakking geeft aan dat, als het na zijn levenscyclus wordt
weggeworpen, dit toestel schade kan toebrengen aan het milieu. Gooi dit toestel (en eventuele
batterijen) niet bij het gewone huishoudelijke afval; het moet bij een gespecialiseerd bedrijf
terechtkomen voor recyclage. U moet dit toestel naar uw verdeler of naar een lokaal recyclagepunt
brengen. Respecteer de plaatselijke milieuwetgeving.
Hebt u vragen, contacteer dan de plaatselijke autoriteiten betreffende de verwijdering.
Bedankt voor uw aankoop! Lees deze handleiding grondig door voor u het toestel in gebruik neemt. Werd het
toestel beschadigd tijdens het transport, installeer het dan niet en raadpleeg uw dealer.
2. Veiligheidsvoorschriften
Dit toestel is geschikt voor gebruik door kinderen vanaf 8 jaar, door personen met fysieke,
zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, of door personen met gebrek aan ervaring en kennis,
op voorwaarde dat dit onder toezicht gebeurt van een persoon die verantwoordelijk is voor hun
veiligheid of hun aanwijzingen heeft gegeven, hoe zij het toestel moeten gebruiken en zich
bewust zijn van de risico's die het gebruik van het toestel met zich meebrengt. Kinderen mogen
niet met het toestel spelen. Reiniging en onderhoud mogen niet worden uitgevoerd door kinderen
zonder toezicht.
Demonteer of open dit toestel NOOIT. Er zijn geen onderdelen in het toestel die door de gebruiker
gerepareerd kunnen worden. Contacteer uw verdeler voor eventuele reserveonderdelen.
Altijd testen in een veilige omgeving. Laat de motor draaien in een goed geventileerde werkruimte.
Uitlaatgassen zijn giftig!
Draag een veiligheidsbril. Houd kleding, haar, gereedschappen, testapparatuur, enz. weg van alle
bewegende of hete motoronderdelen.
Plaats blokken voor de aangedreven wielen en laat het voertuig nooit onbeheerd achter tijdens het testen.
Wees uiterst voorzichtig bij het werken rond de bobine, verdelerkap, bougiekabels en bougies. Deze
onderdelen creëren een gevaarlijk hoge spanning wanneer de motor draait.
Plaats de transmissie in PARKEERSTAND (voor automatische transmissie) of NEUTRAAL (voor
handgeschakelde transmissie). Zorg ervoor dat de parkeerrem is bediend.
Houd een brandblusser in de buurt die geschikt is voor het blussen van benzine/chemische/elektrische branden.
Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de motor draait.
Houd het toestel droog, schoon, vrij van olie/water en vet. Indien nodig, gebruik een mild
schoonmaakmiddel en een propere doek om de buitenkant van het toestel te reinigen.
3. Algemene richtlijnen
Raadpleeg de Velleman® service- en kwaliteitsgarantie achteraan deze handleiding.
Bescherm tegen schokken. Vermijd brute kracht tijdens de bediening van het toestel.
Leer eerst de functies van het toestel kennen voor u het gaat gebruiken.
Om veiligheidsredenen mag u geen wijzigingen aanbrengen aan het toestel. Schade door wijzigingen die de
gebruiker heeft aangebracht aan het toestel valt niet onder de garantie.
Gebruik het toestel enkel waarvoor het gemaakt is. Andere toepassingen kunnen leiden tot kortsluitingen,
brandwonden, elektrische schokken, enz. Bij onoordeelkundig gebruik vervalt de garantie.
De garantie geldt niet voor schade door het negeren van bepaalde richtlijnen in deze handleiding en uw dealer
zal de verantwoordelijkheid afwijzen voor defecten of problemen die hier rechtstreeks verband mee houden.
Noch Velleman nv noch zijn verdelers kunnen aansprakelijk gesteld worden voor schade (buitengewoon,
incidenteel of onrechtstreeks) van welke aard dan ook (financieel, fysisch…) voortvloeiend uit het bezit,
gebruik of falen van dit product.
Schakel het toestel niet onmiddellijk in nadat het werd blootgesteld aan temperatuurschommelingen. Om
beschadiging te vermijden, moet u wachten tot het toestel de kamertemperatuur heeft bereikt.
Bewaar deze handleiding voor verdere raadpleging.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 10 ©Velleman nv
4. Producteigenschappen
meertalig diagnosetoestel voor OBD-II, EOBD en JOBD
leest en wist foutcodes (DTC)
ondersteunt CAN- (Controller Area Network), VPW-, PWM- ISO9141-, KWP2000-protocollen
leest het chassisnummer (VIN) van voertuigen vanaf bouwjaar 2002, die mode 9 ondersteunt
werkt met alle voertuigen met OBD2, EOBD, JOBD en 16-polige aansluiting
o EU en Azië: vanaf bouwjaar 2000
o VS: alle voertuigen vanaf bouwjaar 1996, lichte vrachtwagens en SUV's
o alle CAN-, VPW-, PWM-, ISO9141-, KW2000-protocollen compatibele voertuigen (ook de voertuigen met
de volgende generatie Control Area Network protocol)
5. Omschrijving
1
lcd-display
3
2
ENTER-knop
4
6. Gebruik
6.1 Foutcodes lezen
WAARSCHUWING
Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de
motor draait.
1. Schakel het contact uit.
2. Zoek de 16-polige DLC-connector. Sluit het toestel aan op de DLC.
3. Wacht tot de code op het scherm verschijnt.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 11 ©Velleman nv
4. Schakel het contact in maar start de motor niet.
5. Druk op ENTER. Een reeks berichten die de OBD II-protocollen weergeven, worden op de display getoond
totdat het voertuigprotocol wordt gedetecteerd.
Merk op dat niet alle bovenstaande berichten worden weergegeven.
Wanneer de foutmelding "LINK ERROR" verschijnt, schakel het contact uit gedurende 10 seconden,
controleer of het toestel correct is aangesloten en schakel het contact opnieuw in. Herhaal vanaf stap 5.
Als de foutmelding opnieuw verschijnt, controleer of het voertuig compatibel is met het toestel.
6. Wacht totdat het hoofdmenu wordt weergegeven. Druk op ENTER om DTC te selecteren.
Als er geen foutcodes gedetecteerd worden, dan geeft de display NO CODES weer.
Als er meer dan één fout gedetecteerd wordt, geeft het toestel het aantal foutcodes gevolgd door de niet-
afgeronde codes.
7. Druk op SCROLL om de foutcodes weer te geven. De eerste lijn geeft de eerste code weer. De numerieke
volgorde en het aantal opgeslagen foutcodes verschijnen op de tweede lijn. Om de andere foutcodes weer
te geven, druk op ENTER totdat alle foutcodes worden weergegeven.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 12 ©Velleman nv
Indien het een niet-afgeronde foutcode betreft, verschijnt “PD” op de display.
Om de voorgaande foutcodes weer te geven, druk op SCROLL om de lijst te doorbladeren totdat de eerste
code wordt weergegeven.
8. Raadpleeg de lijst met foutcodes achteraan deze handleiding.
6.2 Foutcodes wissen
WAARSCHUWING
Het wissen van de foutcodes wist niet alleen de foutcodes uit de boordcomputer
van het voertuig, maar ook fabrikantspecifieke data. Verder is de I/M Readiness-
status teruggezet naar “Not Ready” of “Not complete”. Verwijder de foutcodes
niet zomaar en laat het systeem nakijken door een vakman.
1. Als u de foutcodes wilt wissen, selecteer ERASE en druk op ENTER.
Als het toestel niet aangesloten is of geen verbinding maakt met het voertuig, raadpleeg hoofdstuk 6.1
Foutcodes lezen, stap 1-6.
2. Druk op Yes om te wissen of NO om te annuleren.
3. Als de foutcodes succesvol gewist zijn, verschijnt ERASE DONE op de display. Druk op ENTER om naar het
hoofdmenu terug te keren.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 13 ©Velleman nv
Als de foutcodes niet gewist kunnen worden, verschijnt ERASE FAIL op de display. Druk op ENTER om naar
het hoofdmenu terug te keren.
6.3 I/M Readiness-status weergeven
BELANGRIJK
De I/M Readiness-functie is een inspectieprogramma en wordt gebruikt voor de
controle van het uitlaatgassysteem van voertuigen, die voor OBD II-diagnose
geschikt zijn. Het is een uitstekende functie om te gebruiken voordat het
voertuig wordt geïnspecteerd op het naleven van de emissienormen. Een
negatief testresultaat betekent niet noodzakelijk dat het geteste voertuig niet
aan de emissienormen voldoet.
YES: Alle controleprogramma’s die het voertuig checkt hebben de diagnosetest
uitgevoerd en het MIL-lampje brandt niet.
NO: Minstens een controleprogramma heeft de test niet uitgevoerd en/of het
MIL-lampje brandt.
READY: Geeft aan dat een bepaald controleprogramma de controle van de
diagnosetest uitgevoerd heeft.
NOT RDY: Geeft aan dat een bepaald programma de diagnosetest niet uitgevoerd
heeft.
N/A: Het controleprogramma wordt niet ondersteund door het voertuig.
: Een oplichtend pijltje naar rechts geeft aan dat extra informatie op het
volgende scherm beschikbaar is.
: Een oplichtend pijltje naar links betekent dat extra informatie op het vorige
scherm beschikbaar is.
1. Druk op ENTER om de I/M-functie te selecteren.
2. Gebruik SCROLL om de status van het MIL-lampje en de controleprogramma’s weer te geven:
MISFIRE: Misfire monitoring.
FUEL: Fuel system monitoring.
CCM: Comprehensive component monitoring.
EGR: EGR system monitoring.
O2S: O2 sensors Monitoring.
AT: Catalyst monitoring.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 14 ©Velleman nv
EVAP: Evaporative system monitoring.
HO2S: O2 sensor heater monitoring.
2AIR: Secondary air monitoring.
HCM: Heated catalyst monitoring.
A/C: A/C system monitoring.
3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.4 Het voertuigidentificatienummer (VIN) weergeven
1. Druk op ENTER om de VIN-functie te selecteren.
2. Gebruik SCROLL om de overige cijfers van de VIN weer te geven.
3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.5 Opnieuw scannen
BELANGRIJK
De RESCAN-functie maakt het mogelijk de belangrijkste data, die in de
besturingseenheid opgeslagen zijn, weer te geven of opnieuw contact te maken
met het voertuig nadat het contact verbroken werd.
1. Druk op ENTER om de RESCAN-functie te selecteren.
2. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren.
6.6 Taal instellen
1. Druk op ENTER om de LANGUAGE-functie te selecteren.
2. Druk op SCROLL om uw taal te selecteren en bevestig met ENTER.
3. Druk op SCROLL om naar het hoofdmenu terug te keren.
AOBD2
V. 01 07/02/2017 15 ©Velleman nv
6.7 Diagnostische foutcodes (DTC)
WAARSCHUWING
De onderdelen of componenten mogen niet vervangen worden op basis van
slechts een diagnosetest. Raadpleeg eerst de handleiding van het voertuig of een
vakman!
De lijst achteraan deze handleiding is lijst met generieke codes. Voor meer informatie, raadpleeg de handleiding
van het voertuig.
7. Technische specificaties
display ......................................... lcd-display met achtergrondverlichting, 2 lijnen, 8 karakters
werktemperatuur ................................................................ 0 °C tot 50 °C (32 °F tot 122 °F)
opslagtemperatuur ........................................................... -20 °C tot 70 °C (-4 °F tot 158 °F)
voeding ................................................................................. 8 V tot 16 V (via de autoaccu)
afmetingen ............................................................................................. 126 x 78 x 28 mm
gewicht .................................................................................................................... 200 g
Gebruik dit toestel enkel met originele accessoires. Velleman nv is niet aansprakelijk voor schade of
kwetsuren bij (verkeerd) gebruik van dit toestel. Voor meer informatie over dit product en de
laatste versie van deze handleiding, zie www.perel.eu. De informatie in deze handleiding kan te
allen tijde worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving.
© AUTEURSRECHT
Velleman nv heeft het auteursrecht voor deze handleiding. Alle wereldwijde rechten voorbehouden.
Het is niet toegestaan om deze handleiding of gedeelten ervan over te nemen, te kopiëren, te vertalen, te
bewerken en op te slaan op een elektronisch medium zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de
rechthebbende.
Velleman® Service and Quality Warranty
Since its foundation in 1972, Velleman® acquired extensive
experience in the electronics world and currently distributes its
products in over 85 countries.
All our products fulfil strict quality requirements and legal stipulations
in the EU. In order to ensure the quality, our products regularly go
through an extra quality check, both by an internal quality
department and by specialized external organisations. If, all
precautionary measures notwithstanding, problems should occur,
please make appeal to our warranty (see guarantee conditions).
General Warranty Conditions Concerning Consumer Products
(for EU):
• All consumer products are subject to a 24-month warranty on
production flaws and defective material as from the original date of
purchase.
• Velleman® can decide to replace an article with an equivalent
article, or to refund the retail value totally or partially when the
complaint is valid and a free repair or replacement of the article is
impossible, or if the expenses are out of proportion.
You will be delivered a replacing article or a refund at the value of
100% of the purchase price in case of a flaw occurred in the first
year after the date of purchase and delivery, or a replacing article at
50% of the purchase price or a refund at the value of 50% of the
retail value in case of a flaw occurred in the second year after the
date of purchase and delivery.
• Not covered by warranty:
- all direct or indirect damage caused after delivery to the article
(e.g. by oxidation, shocks, falls, dust, dirt, humidity...), and by the
article, as well as its contents (e.g. data loss), compensation for loss
of profits;
- consumable goods, parts or accessories that are subject to an aging
process during normal use, such as batteries (rechargeable, non-
rechargeable, built-in or replaceable), lamps, rubber parts, drive
belts... (unlimited list);
- flaws resulting from fire, water damage, lightning, accident, natural
disaster, etc.…;
- flaws caused deliberately, negligently or resulting from improper
handling, negligent maintenance, abusive use or use contrary to the
manufacturer’s instructions;
- damage caused by a commercial, professional or collective use of
the article (the warranty validity will be reduced to six (6) months
when the article is used professionally);
- damage resulting from an inappropriate packing and shipping of the
article;
- all damage caused by modification, repair or alteration performed
by a third party without written permission by Velleman®.
• Articles to be repaired must be delivered to your Velleman® dealer,
solidly packed (preferably in the original packaging), and be
completed with the original receipt of purchase and a clear flaw
description.
• Hint: In order to save on cost and time, please reread the manual
and check if the flaw is caused by obvious causes prior to presenting
the article for repair. Note that returning a non-defective article can
also involve handling costs.
• Repairs occurring after warranty expiration are subject to shipping
costs.
• The above conditions are without prejudice to all commercial
warranties.
The above enumeration is subject to modification according to
the article (see article’s manual).
Velleman® service- en kwaliteitsgarantie
Velleman® heeft sinds zijn oprichting in 1972 een ruime ervaring
opgebouwd in de elektronicawereld en verdeelt op dit moment
producten in meer dan 85 landen. Al onze producten beantwoorden
aan strikte kwaliteitseisen en aan de wettelijke bepalingen geldig in
de EU. Om de kwaliteit te waarborgen, ondergaan onze producten op
regelmatige tijdstippen een extra kwaliteitscontrole, zowel door onze
eigen kwaliteitsafdeling als door externe gespecialiseerde
organisaties. Mocht er ondanks deze voorzorgen toch een probleem
optreden, dan kunt u steeds een beroep doen op onze waarborg (zie
waarborgvoorwaarden).
Algemene waarborgvoorwaarden consumentengoederen
(voor Europese Unie):
• Op alle consumentengoederen geldt een garantieperiode van 24
maanden op productie- en materiaalfouten en dit vanaf de
oorspronkelijke aankoopdatum.
• Indien de klacht gegrond is en een gratis reparatie of vervanging
van een artikel onmogelijk is of indien de kosten hiervoor buiten
verhouding zijn, kan Velleman® beslissen het desbetreffende artikel
te vervangen door een gelijkwaardig artikel of de aankoopsom van
het artikel gedeeltelijk of volledig terug te betalen. In dat geval krijgt
u een vervangend product of terugbetaling ter waarde van 100% van
de aankoopsom bij ontdekking van een gebrek tot één jaar na
aankoop en levering, of een vervangend product tegen 50% van de
kostprijs of terugbetaling van 50 % bij ontdekking na één jaar tot 2
jaar.
• Valt niet onder waarborg:
- alle rechtstreekse of onrechtstreekse schade na de levering
veroorzaakt aan het toestel (bv. door oxidatie, schokken, val, stof,
vuil, vocht...), en door het toestel, alsook zijn inhoud (bv. verlies van
data), vergoeding voor eventuele winstderving.
- verbruiksgoederen, onderdelen of hulpstukken die onderhevig zijn
aan veroudering door normaal gebruik zoals bv. batterijen (zowel
oplaadbare als niet-oplaadbare, ingebouwd of vervangbaar), lampen,
rubberen onderdelen, aandrijfriemen... (onbeperkte lijst).
- defecten ten gevolge van brand, waterschade, bliksem, ongevallen,
natuurrampen, enz.
- defecten veroorzaakt door opzet, nalatigheid of door een
onoordeelkundige behandeling, slecht onderhoud of abnormaal
gebruik of gebruik van het toestel strijdig met de voorschriften van
de fabrikant.
- schade ten gevolge van een commercieel, professioneel of collectief
gebruik van het apparaat (bij professioneel gebruik wordt de
garantieperiode herleid tot 6 maand).
- schade veroorzaakt door onvoldoende bescherming bij transport
van het apparaat.
- alle schade door wijzigingen, reparaties of modificaties uitgevoerd
door derden zonder toestemming van Velleman®.
• Toestellen dienen ter reparatie aangeboden te worden bij uw
Velleman®-verdeler. Het toestel dient vergezeld te zijn van het
oorspronkelijke aankoopbewijs. Zorg voor een degelijke verpakking
(bij voorkeur de originele verpakking) en voeg een duidelijke
foutomschrijving bij.
• Tip: alvorens het toestel voor reparatie aan te bieden, kijk nog
eens na of er geen voor de hand liggende reden is waarom het
toestel niet naar behoren werkt (zie handleiding). Op deze wijze kunt
u kosten en tijd besparen. Denk eraan dat er ook voor niet-defecte
toestellen een kost voor controle aangerekend kan worden.
• Bij reparaties buiten de waarborgperiode zullen transportkosten
aangerekend worden.
• Elke commerciële garantie laat deze rechten onverminderd.
Bovenstaande opsomming kan eventueel aangepast worden
naargelang de aard van het product (zie handleiding van het
betreffende product).
Garantie de service et de qualité Velleman®
Depuis 1972, Velleman® a gagné une vaste expérience dans le
secteur de l’électronique et est actuellement distributeur dans plus de
85 pays.
Tous nos produits répondent à des exigences de qualité rigoureuses
et à des dispositions légales en vigueur dans l’UE. Afin de garantir la
qualité, nous soumettons régulièrement nos produits à des contrôles
de qualité supplémentaires, tant par notre propre service qualité que
par un service qualité externe. Dans le cas improbable d’un défaut
malgré toutes les précautions, il est possible d’invoquer notre
garantie (voir les conditions de garantie).
Conditions générales concernant la garantie sur les produits
grand public (pour l’UE) :
• tout produit grand public est garanti 24 mois contre tout vice de
production ou de matériaux à dater du jour d’acquisition effective ;
• si la plainte est justifiée et que la réparation ou le remplacement
d’un article est jugé impossible, ou lorsque les coûts s’avèrent
disproportionnés, Velleman® s’autorise à remplacer ledit article par
un article équivalent ou à rembourser la totalité ou une partie du prix
d’achat. Le cas échéant, il vous sera consenti un article de
remplacement ou le remboursement complet du prix d’achat lors
d’un défaut dans un délai de 1 an après l’achat et la livraison, ou un
article de remplacement moyennant 50% du prix d’achat ou le
remboursement de 50% du prix d’achat lors d’un défaut après 1 à 2
ans.
• sont par conséquent exclus :
- tout dommage direct ou indirect survenu à l’article après livraison
(p.ex. dommage lié à l’oxydation, choc, chute, poussière, sable,
impureté…) et provoqué par l’appareil, ainsi que son contenu (p.ex.
perte de données) et une indemnisation éventuelle pour perte de
revenus ;
- toute pièce ou accessoire nécessitant un remplacement causé par
un usage normal comme p.ex. piles (rechargeables comme non
rechargeables, intégrées ou remplaçables), ampoules, pièces en
caoutchouc, courroies… (liste illimitée) ;
- tout dommage qui résulte d’un incendie, de la foudre, d’un
accident, d’une catastrophe naturelle, etc. ;
- out dommage provoqué par une négligence, volontaire ou non, une
utilisation ou un entretien incorrect, ou une utilisation de l’appareil
contraire aux prescriptions du fabricant ;
- tout dommage à cause d’une utilisation commerciale,
professionnelle ou collective de l’appareil (la période de garantie sera
réduite à 6 mois lors d’une utilisation professionnelle) ;
- tout dommage à l’appareil qui résulte d’une utilisation incorrecte ou
différente que celle pour laquelle il a été initialement prévu comme
décrit dans la notice ;
- tout dommage engendré par un retour de l’appareil emballé dans
un conditionnement non ou insuffisamment protégé.
- toute réparation ou modification effectuée par une tierce personne
sans l’autorisation explicite de SA Velleman® ; - frais de transport de
et vers Velleman® si l’appareil n’est plus couvert sous la garantie.
• toute réparation sera fournie par l’endroit de l’achat. L’appareil doit
nécessairement être accompagné du bon d’achat d’origine et être
dûment conditionné (de préférence dans l’emballage d’origine avec
mention du défaut) ;
• tuyau : il est conseillé de consulter la notice et de contrôler câbles,
piles, etc. avant de retourner l’appareil. Un appareil retourné jugé
défectueux qui s’avère en bon état de marche pourra faire l’objet
d’une note de frais à charge du consommateur ;
• une réparation effectuée en-dehors de la période de garantie fera
l’objet de frais de transport ;
• toute garantie commerciale ne porte pas atteinte aux conditions
susmentionnées.
La liste susmentionnée peut être sujette à une
complémentation selon le type de l’article et être mentionnée
dans la notice d’emploi.
Garantía de servicio y calidad Velleman®
Desde su fundación en 1972 Velleman® ha adquirido una amplia
experiencia como distribuidor en el sector de la electrónica en más de
85 países. Todos nuestros productos responden a normas de calidad
rigurosas y disposiciones legales vigentes en la UE. Para garantizar la
calidad, sometemos nuestros productos regularmente a controles de
calidad adicionales, tanto a través de nuestro propio servicio de
calidad como de un servicio de calidad externo. En el caso

Documenttranscriptie

AOBD2 HANDLEIDING 1. Inleiding Aan alle ingezetenen van de Europese Unie Belangrijke milieu-informatie betreffende dit product Dit symbool op het toestel of de verpakking geeft aan dat, als het na zijn levenscyclus wordt weggeworpen, dit toestel schade kan toebrengen aan het milieu. Gooi dit toestel (en eventuele batterijen) niet bij het gewone huishoudelijke afval; het moet bij een gespecialiseerd bedrijf terechtkomen voor recyclage. U moet dit toestel naar uw verdeler of naar een lokaal recyclagepunt brengen. Respecteer de plaatselijke milieuwetgeving. Hebt u vragen, contacteer dan de plaatselijke autoriteiten betreffende de verwijdering. Bedankt voor uw aankoop! Lees deze handleiding grondig door voor u het toestel in gebruik neemt. Werd het toestel beschadigd tijdens het transport, installeer het dan niet en raadpleeg uw dealer. 2. Veiligheidsvoorschriften  Dit toestel is geschikt voor gebruik door kinderen vanaf 8 jaar, door personen met fysieke, zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, of door personen met gebrek aan ervaring en kennis, op voorwaarde dat dit onder toezicht gebeurt van een persoon die verantwoordelijk is voor hun veiligheid of hun aanwijzingen heeft gegeven, hoe zij het toestel moeten gebruiken en zich bewust zijn van de risico's die het gebruik van het toestel met zich meebrengt. Kinderen mogen niet met het toestel spelen. Reiniging en onderhoud mogen niet worden uitgevoerd door kinderen zonder toezicht.  Demonteer of open dit toestel NOOIT. Er zijn geen onderdelen in het toestel die door de gebruiker gerepareerd kunnen worden. Contacteer uw verdeler voor eventuele reserveonderdelen.  Altijd testen in een veilige omgeving. Laat de motor draaien in een goed geventileerde werkruimte. Uitlaatgassen zijn giftig!  Draag een veiligheidsbril. Houd kleding, haar, gereedschappen, testapparatuur, enz. weg van alle bewegende of hete motoronderdelen.  Plaats blokken voor de aangedreven wielen en laat het voertuig nooit onbeheerd achter tijdens het testen.  Wees uiterst voorzichtig bij het werken rond de bobine, verdelerkap, bougiekabels en bougies. Deze onderdelen creëren een gevaarlijk hoge spanning wanneer de motor draait.  Plaats de transmissie in PARKEERSTAND (voor automatische transmissie) of NEUTRAAL (voor handgeschakelde transmissie). Zorg ervoor dat de parkeerrem is bediend.  Houd een brandblusser in de buurt die geschikt is voor het blussen van benzine/chemische/elektrische branden.  Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de motor draait.  Houd het toestel droog, schoon, vrij van olie/water en vet. Indien nodig, gebruik een mild schoonmaakmiddel en een propere doek om de buitenkant van het toestel te reinigen. 3. Algemene richtlijnen Raadpleeg de Velleman® service- en kwaliteitsgarantie achteraan deze handleiding.  Bescherm tegen schokken. Vermijd brute kracht tijdens de bediening van het toestel.  Leer eerst de functies van het toestel kennen voor u het gaat gebruiken.  Om veiligheidsredenen mag u geen wijzigingen aanbrengen aan het toestel. Schade door wijzigingen die de gebruiker heeft aangebracht aan het toestel valt niet onder de garantie.  Gebruik het toestel enkel waarvoor het gemaakt is. Andere toepassingen kunnen leiden tot kortsluitingen, brandwonden, elektrische schokken, enz. Bij onoordeelkundig gebruik vervalt de garantie.  De garantie geldt niet voor schade door het negeren van bepaalde richtlijnen in deze handleiding en uw dealer zal de verantwoordelijkheid afwijzen voor defecten of problemen die hier rechtstreeks verband mee houden.  Noch Velleman nv noch zijn verdelers kunnen aansprakelijk gesteld worden voor schade (buitengewoon, incidenteel of onrechtstreeks) – van welke aard dan ook (financieel, fysisch…) voortvloeiend uit het bezit, gebruik of falen van dit product.  Schakel het toestel niet onmiddellijk in nadat het werd blootgesteld aan temperatuurschommelingen. Om beschadiging te vermijden, moet u wachten tot het toestel de kamertemperatuur heeft bereikt.  Bewaar deze handleiding voor verdere raadpleging. V. 01 – 07/02/2017 9 ©Velleman nv AOBD2 4. Producteigenschappen  meertalig diagnosetoestel voor OBD-II, EOBD en JOBD  leest en wist foutcodes (DTC)  ondersteunt CAN- (Controller Area Network), VPW-, PWM- ISO9141-, KWP2000-protocollen  leest het chassisnummer (VIN) van voertuigen vanaf bouwjaar 2002, die mode 9 ondersteunt  werkt met alle voertuigen met OBD2, EOBD, JOBD en 16-polige aansluiting 5. o EU en Azië: vanaf bouwjaar 2000 o VS: alle voertuigen vanaf bouwjaar 1996, lichte vrachtwagens en SUV's o alle CAN-, VPW-, PWM-, ISO9141-, KW2000-protocollen compatibele voertuigen (ook de voertuigen met de volgende generatie Control Area Network protocol) Omschrijving 1 lcd-display 3 OBDII-connector 2 ENTER-knop 4 SCROLL-knop 6. Gebruik 6.1 Foutcodes lezen WAARSCHUWING Verbind of ontkoppel geen testapparatuur als het contact aan staat of als de motor draait. 1. Schakel het contact uit. 2. Zoek de 16-polige DLC-connector. Sluit het toestel aan op de DLC. 3. Wacht tot de code op het scherm verschijnt. V. 01 – 07/02/2017 10 ©Velleman nv AOBD2 4. Schakel het contact in maar start de motor niet. 5. Druk op ENTER. Een reeks berichten die de OBD II-protocollen weergeven, worden op de display getoond totdat het voertuigprotocol wordt gedetecteerd. Merk op dat niet alle bovenstaande berichten worden weergegeven. Wanneer de foutmelding "LINK ERROR" verschijnt, schakel het contact uit gedurende 10 seconden, controleer of het toestel correct is aangesloten en schakel het contact opnieuw in. Herhaal vanaf stap 5. Als de foutmelding opnieuw verschijnt, controleer of het voertuig compatibel is met het toestel. 6. Wacht totdat het hoofdmenu wordt weergegeven. Druk op ENTER om DTC te selecteren. Als er geen foutcodes gedetecteerd worden, dan geeft de display NO CODES weer. Als er meer dan één fout gedetecteerd wordt, geeft het toestel het aantal foutcodes gevolgd door de nietafgeronde codes. 7. Druk op SCROLL om de foutcodes weer te geven. De eerste lijn geeft de eerste code weer. De numerieke volgorde en het aantal opgeslagen foutcodes verschijnen op de tweede lijn. Om de andere foutcodes weer te geven, druk op ENTER totdat alle foutcodes worden weergegeven. V. 01 – 07/02/2017 11 ©Velleman nv AOBD2 Indien het een niet-afgeronde foutcode betreft, verschijnt “PD” op de display. Om de voorgaande foutcodes weer te geven, druk op SCROLL om de lijst te doorbladeren totdat de eerste code wordt weergegeven. 8. Raadpleeg de lijst met foutcodes achteraan deze handleiding. 6.2 Foutcodes wissen WAARSCHUWING Het wissen van de foutcodes wist niet alleen de foutcodes uit de boordcomputer van het voertuig, maar ook fabrikantspecifieke data. Verder is de I/M Readinessstatus teruggezet naar “Not Ready” of “Not complete”. Verwijder de foutcodes niet zomaar en laat het systeem nakijken door een vakman. 1. Als u de foutcodes wilt wissen, selecteer ERASE en druk op ENTER. Als het toestel niet aangesloten is of geen verbinding maakt met het voertuig, raadpleeg hoofdstuk 6.1 Foutcodes lezen, stap 1-6. 2. Druk op Yes om te wissen of NO om te annuleren. 3. Als de foutcodes succesvol gewist zijn, verschijnt ERASE DONE op de display. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren. V. 01 – 07/02/2017 12 ©Velleman nv AOBD2 Als de foutcodes niet gewist kunnen worden, verschijnt ERASE FAIL op de display. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren. 6.3 I/M Readiness-status weergeven BELANGRIJK De I/M Readiness-functie is een inspectieprogramma en wordt gebruikt voor de controle van het uitlaatgassysteem van voertuigen, die voor OBD II-diagnose geschikt zijn. Het is een uitstekende functie om te gebruiken voordat het voertuig wordt geïnspecteerd op het naleven van de emissienormen. Een negatief testresultaat betekent niet noodzakelijk dat het geteste voertuig niet aan de emissienormen voldoet. YES: Alle controleprogramma’s die het voertuig checkt hebben de diagnosetest uitgevoerd en het MIL-lampje brandt niet. NO: Minstens een controleprogramma heeft de test niet uitgevoerd en/of het MIL-lampje brandt. READY: Geeft aan dat een bepaald controleprogramma de controle van de diagnosetest uitgevoerd heeft. NOT RDY: Geeft aan dat een bepaald programma de diagnosetest niet uitgevoerd heeft. N/A: Het controleprogramma wordt niet ondersteund door het voertuig. : Een oplichtend pijltje naar rechts geeft aan dat extra informatie op het volgende scherm beschikbaar is. : Een oplichtend pijltje naar links betekent dat extra informatie op het vorige scherm beschikbaar is. 1. Druk op ENTER om de I/M-functie te selecteren. 2. Gebruik SCROLL om de status van het MIL-lampje en de controleprogramma’s weer te geven: MISFIRE: Misfire monitoring. FUEL: Fuel system monitoring. CCM: Comprehensive component monitoring. EGR: EGR system monitoring. O2S: O2 sensors Monitoring. AT: Catalyst monitoring. V. 01 – 07/02/2017 13 ©Velleman nv AOBD2 EVAP: Evaporative system monitoring. HO2S: O2 sensor heater monitoring. 2AIR: Secondary air monitoring. HCM: Heated catalyst monitoring. A/C: A/C system monitoring. 3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren. 6.4 Het voertuigidentificatienummer (VIN) weergeven 1. Druk op ENTER om de VIN-functie te selecteren. 2. Gebruik SCROLL om de overige cijfers van de VIN weer te geven. 3. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren. 6.5 Opnieuw scannen BELANGRIJK De RESCAN-functie maakt het mogelijk de belangrijkste data, die in de besturingseenheid opgeslagen zijn, weer te geven of opnieuw contact te maken met het voertuig nadat het contact verbroken werd. 1. Druk op ENTER om de RESCAN-functie te selecteren. 2. Druk op ENTER om naar het hoofdmenu terug te keren. 6.6 Taal instellen 1. Druk op ENTER om de LANGUAGE-functie te selecteren. 2. Druk op SCROLL om uw taal te selecteren en bevestig met ENTER. 3. Druk op SCROLL om naar het hoofdmenu terug te keren. V. 01 – 07/02/2017 14 ©Velleman nv AOBD2 6.7 Diagnostische foutcodes (DTC) WAARSCHUWING De onderdelen of componenten mogen niet vervangen worden op basis van slechts een diagnosetest. Raadpleeg eerst de handleiding van het voertuig of een vakman! De lijst achteraan deze handleiding is lijst met generieke codes. Voor meer informatie, raadpleeg de handleiding van het voertuig. 7. Technische specificaties display ......................................... lcd-display met achtergrondverlichting, 2 lijnen, 8 karakters werktemperatuur ................................................................ 0 °C tot 50 °C (32 °F tot 122 °F) opslagtemperatuur ........................................................... -20 °C tot 70 °C (-4 °F tot 158 °F) voeding ................................................................................. 8 V tot 16 V (via de autoaccu) afmetingen ............................................................................................. 126 x 78 x 28 mm gewicht .................................................................................................................... 200 g Gebruik dit toestel enkel met originele accessoires. Velleman nv is niet aansprakelijk voor schade of kwetsuren bij (verkeerd) gebruik van dit toestel. Voor meer informatie over dit product en de laatste versie van deze handleiding, zie www.perel.eu. De informatie in deze handleiding kan te allen tijde worden gewijzigd zonder voorafgaande kennisgeving. © AUTEURSRECHT Velleman nv heeft het auteursrecht voor deze handleiding. Alle wereldwijde rechten voorbehouden. Het is niet toegestaan om deze handleiding of gedeelten ervan over te nemen, te kopiëren, te vertalen, te bewerken en op te slaan op een elektronisch medium zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. V. 01 – 07/02/2017 15 ©Velleman nv Velleman® Service and Quality Warranty Since its foundation in 1972, Velleman® acquired extensive experience in the electronics world and currently distributes its products in over 85 countries. All our products fulfil strict quality requirements and legal stipulations in the EU. In order to ensure the quality, our products regularly go through an extra quality check, both by an internal quality department and by specialized external organisations. If, all precautionary measures notwithstanding, problems should occur, please make appeal to our warranty (see guarantee conditions). General Warranty Conditions Concerning Consumer Products (for EU): • All consumer products are subject to a 24-month warranty on production flaws and defective material as from the original date of purchase. • Velleman® can decide to replace an article with an equivalent article, or to refund the retail value totally or partially when the complaint is valid and a free repair or replacement of the article is impossible, or if the expenses are out of proportion. You will be delivered a replacing article or a refund at the value of 100% of the purchase price in case of a flaw occurred in the first year after the date of purchase and delivery, or a replacing article at 50% of the purchase price or a refund at the value of 50% of the retail value in case of a flaw occurred in the second year after the date of purchase and delivery. • Not covered by warranty: - all direct or indirect damage caused after delivery to the article (e.g. by oxidation, shocks, falls, dust, dirt, humidity...), and by the article, as well as its contents (e.g. data loss), compensation for loss of profits; - consumable goods, parts or accessories that are subject to an aging process during normal use, such as batteries (rechargeable, nonrechargeable, built-in or replaceable), lamps, rubber parts, drive belts... (unlimited list); - flaws resulting from fire, water damage, lightning, accident, natural disaster, etc.…; - flaws caused deliberately, negligently or resulting from improper handling, negligent maintenance, abusive use or use contrary to the manufacturer’s instructions; - damage caused by a commercial, professional or collective use of the article (the warranty validity will be reduced to six (6) months when the article is used professionally); - damage resulting from an inappropriate packing and shipping of the article; - all damage caused by modification, repair or alteration performed by a third party without written permission by Velleman®. • Articles to be repaired must be delivered to your Velleman® dealer, solidly packed (preferably in the original packaging), and be completed with the original receipt of purchase and a clear flaw description. • Hint: In order to save on cost and time, please reread the manual and check if the flaw is caused by obvious causes prior to presenting the article for repair. Note that returning a non-defective article can also involve handling costs. • Repairs occurring after warranty expiration are subject to shipping costs. • The above conditions are without prejudice to all commercial warranties. The above enumeration is subject to modification according to the article (see article’s manual). Velleman® service- en kwaliteitsgarantie Velleman® heeft sinds zijn oprichting in 1972 een ruime ervaring opgebouwd in de elektronicawereld en verdeelt op dit moment producten in meer dan 85 landen. Al onze producten beantwoorden aan strikte kwaliteitseisen en aan de wettelijke bepalingen geldig in de EU. Om de kwaliteit te waarborgen, ondergaan onze producten op regelmatige tijdstippen een extra kwaliteitscontrole, zowel door onze eigen kwaliteitsafdeling als door externe gespecialiseerde organisaties. Mocht er ondanks deze voorzorgen toch een probleem optreden, dan kunt u steeds een beroep doen op onze waarborg (zie waarborgvoorwaarden). Algemene waarborgvoorwaarden consumentengoederen (voor Europese Unie): • Op alle consumentengoederen geldt een garantieperiode van 24 maanden op productie- en materiaalfouten en dit vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum. • Indien de klacht gegrond is en een gratis reparatie of vervanging van een artikel onmogelijk is of indien de kosten hiervoor buiten verhouding zijn, kan Velleman® beslissen het desbetreffende artikel te vervangen door een gelijkwaardig artikel of de aankoopsom van het artikel gedeeltelijk of volledig terug te betalen. In dat geval krijgt u een vervangend product of terugbetaling ter waarde van 100% van de aankoopsom bij ontdekking van een gebrek tot één jaar na aankoop en levering, of een vervangend product tegen 50% van de kostprijs of terugbetaling van 50 % bij ontdekking na één jaar tot 2 jaar. • Valt niet onder waarborg: - alle rechtstreekse of onrechtstreekse schade na de levering veroorzaakt aan het toestel (bv. door oxidatie, schokken, val, stof, vuil, vocht...), en door het toestel, alsook zijn inhoud (bv. verlies van data), vergoeding voor eventuele winstderving. - verbruiksgoederen, onderdelen of hulpstukken die onderhevig zijn aan veroudering door normaal gebruik zoals bv. batterijen (zowel oplaadbare als niet-oplaadbare, ingebouwd of vervangbaar), lampen, rubberen onderdelen, aandrijfriemen... (onbeperkte lijst). - defecten ten gevolge van brand, waterschade, bliksem, ongevallen, natuurrampen, enz. - defecten veroorzaakt door opzet, nalatigheid of door een onoordeelkundige behandeling, slecht onderhoud of abnormaal gebruik of gebruik van het toestel strijdig met de voorschriften van de fabrikant. - schade ten gevolge van een commercieel, professioneel of collectief gebruik van het apparaat (bij professioneel gebruik wordt de garantieperiode herleid tot 6 maand). - schade veroorzaakt door onvoldoende bescherming bij transport van het apparaat. - alle schade door wijzigingen, reparaties of modificaties uitgevoerd door derden zonder toestemming van Velleman®. • Toestellen dienen ter reparatie aangeboden te worden bij uw Velleman®-verdeler. Het toestel dient vergezeld te zijn van het oorspronkelijke aankoopbewijs. Zorg voor een degelijke verpakking (bij voorkeur de originele verpakking) en voeg een duidelijke foutomschrijving bij. • Tip: alvorens het toestel voor reparatie aan te bieden, kijk nog eens na of er geen voor de hand liggende reden is waarom het toestel niet naar behoren werkt (zie handleiding). Op deze wijze kunt u kosten en tijd besparen. Denk eraan dat er ook voor niet-defecte toestellen een kost voor controle aangerekend kan worden. • Bij reparaties buiten de waarborgperiode zullen transportkosten aangerekend worden. • Elke commerciële garantie laat deze rechten onverminderd. Bovenstaande opsomming kan eventueel aangepast worden naargelang de aard van het product (zie handleiding van het betreffende product). Garantie de service et de qualité Velleman® Depuis 1972, Velleman® a gagné une vaste expérience dans le secteur de l’électronique et est actuellement distributeur dans plus de 85 pays. Tous nos produits répondent à des exigences de qualité rigoureuses et à des dispositions légales en vigueur dans l’UE. Afin de garantir la qualité, nous soumettons régulièrement nos produits à des contrôles de qualité supplémentaires, tant par notre propre service qualité que par un service qualité externe. Dans le cas improbable d’un défaut malgré toutes les précautions, il est possible d’invoquer notre garantie (voir les conditions de garantie). Conditions générales concernant la garantie sur les produits grand public (pour l’UE) : • tout produit grand public est garanti 24 mois contre tout vice de production ou de matériaux à dater du jour d’acquisition effective ; • si la plainte est justifiée et que la réparation ou le remplacement d’un article est jugé impossible, ou lorsque les coûts s’avèrent disproportionnés, Velleman® s’autorise à remplacer ledit article par un article équivalent ou à rembourser la totalité ou une partie du prix d’achat. Le cas échéant, il vous sera consenti un article de remplacement ou le remboursement complet du prix d’achat lors d’un défaut dans un délai de 1 an après l’achat et la livraison, ou un article de remplacement moyennant 50% du prix d’achat ou le remboursement de 50% du prix d’achat lors d’un défaut après 1 à 2 ans. • sont par conséquent exclus : - tout dommage direct ou indirect survenu à l’article après livraison (p.ex. dommage lié à l’oxydation, choc, chute, poussière, sable, impureté…) et provoqué par l’appareil, ainsi que son contenu (p.ex. perte de données) et une indemnisation éventuelle pour perte de revenus ; - toute pièce ou accessoire nécessitant un remplacement causé par un usage normal comme p.ex. piles (rechargeables comme non rechargeables, intégrées ou remplaçables), ampoules, pièces en caoutchouc, courroies… (liste illimitée) ; - tout dommage qui résulte d’un incendie, de la foudre, d’un accident, d’une catastrophe naturelle, etc. ; - out dommage provoqué par une négligence, volontaire ou non, une utilisation ou un entretien incorrect, ou une utilisation de l’appareil contraire aux prescriptions du fabricant ; - tout dommage à cause d’une utilisation commerciale, professionnelle ou collective de l’appareil (la période de garantie sera réduite à 6 mois lors d’une utilisation professionnelle) ; - tout dommage à l’appareil qui résulte d’une utilisation incorrecte ou différente que celle pour laquelle il a été initialement prévu comme décrit dans la notice ; - tout dommage engendré par un retour de l’appareil emballé dans un conditionnement non ou insuffisamment protégé. - toute réparation ou modification effectuée par une tierce personne sans l’autorisation explicite de SA Velleman® ; - frais de transport de et vers Velleman® si l’appareil n’est plus couvert sous la garantie. • toute réparation sera fournie par l’endroit de l’achat. L’appareil doit nécessairement être accompagné du bon d’achat d’origine et être dûment conditionné (de préférence dans l’emballage d’origine avec mention du défaut) ; • tuyau : il est conseillé de consulter la notice et de contrôler câbles, piles, etc. avant de retourner l’appareil. Un appareil retourné jugé défectueux qui s’avère en bon état de marche pourra faire l’objet d’une note de frais à charge du consommateur ; • une réparation effectuée en-dehors de la période de garantie fera l’objet de frais de transport ; • toute garantie commerciale ne porte pas atteinte aux conditions susmentionnées. La liste susmentionnée peut être sujette à une complémentation selon le type de l’article et être mentionnée dans la notice d’emploi. Garantía de servicio y calidad Velleman® Desde su fundación en 1972 Velleman® ha adquirido una amplia experiencia como distribuidor en el sector de la electrónica en más de 85 países. Todos nuestros productos responden a normas de calidad rigurosas y disposiciones legales vigentes en la UE. Para garantizar la calidad, sometemos nuestros productos regularmente a controles de calidad adicionales, tanto a través de nuestro propio servicio de calidad como de un servicio de calidad externo. En el caso
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63

Perel AOBD2 Handleiding

Type
Handleiding