Beta 1465 Handleiding

Type
Handleiding
26
GEBRUIKSHANDLEIDING VOOR MOTORTESTERS ART. 1465 GEPRODUCEERD DOOR:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB)
ITALIË
Oorspronkelijk in de ITALIAANSE taal geschreven documentatie.
BELANGRIJK: LEES DEZE HANDLEIDING HELEMAAL DOOR ALVORENS
HET PNEUMATISCHE GEREEDSCHAP TE GEBRUIKEN. INDIEN DE
VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN EN DE AANWIJZINGEN NIET IN ACHT WORDEN
GENOMEN, KUNNEN ZICH ERNSTIGE ONGEVALLEN VOORDOEN.
LET OP
Bewaar de veiligheidsinstructies zorgvuldig en geef ze aan het personeel dat de boormachine gebruikt.
GEBRUIKSDOEL
- Met de motortester kunt u de compressie van verbrandingsmotoren controleren:
• de compressie van zowel een benzine- als dieselmotor controleren
- De volgende handelingen zijn niet toegestaan:
het is verboden het apparaat te gebruiken voor toepassingen die niet binnen de technische specicaties vallen die in de
tabel TECHNISCHE GEGEVENS staan
het is verboden het apparaat in vochtige, natte omgevingen te gebruiken of in omgevingen die aan weer en wind zijn
blootgesteld
• het is verboden het apparaat voor iets anders te gebruiken dan voor de toepassingen die hier worden beschreven
VEILIGHEID VAN DE WERKPLEK
Gebruik de motortester niet in omgevingen met mogelijk explosieve atmosferen of brandbare materialen, omdat er vonken
kunnen ontstaan, waardoor stof of damp in brand kunnen vliegen.
Voorkom dat kinderen of bezoekers in de buurt van de werkplek kunnen komen terwijl er met de motortester wordt
gewerkt. De aanwezigheid van andere personen leidt af, waardoor men tijdens het gebruik van het apparaat de controle
erover kan verliezen.
Let tijdens de gebruiksactiviteiten goed op de bewegende delen van de motor.
Laat geen metalen gereedschap op de accu van het voertuig vallen. Er kan hierdoor kortsluiting in de accu zelf ontstaan.
Gebruik de motortester op een droge plek en voorkom vocht.
AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN DE MOTORTESTER
- Controleer voor het gebruik of de motortester niet beschadigd is, of er geen kale kabels of versleten delen zijn.
- Gebruik de motortester niet als hij beschadigd is, omdat er dan gevaar voor elektrische schokken bestaat. Probeer niet om hem
te openen of er wijzigingen aan aan te brengen
- Controleer regelmatig of de motortester, de voedingskabel en de klemmen intact zijn.
- Dek de motortester tijdens het gebruik op geen enkele wijze af. Garandeer een geschikte ruimte voor de ventilatie.
- Gebruik de motortester niet in een vochtige, natte omgeving. Stel hem niet bloot aan regen. Een vochtige en vuile omgeving
verhoogt het gevaar voor elektrische schokken.
AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN HET PERSONEEL
- We raden u aan uiterst voorzichtig te zijn en u altijd te concentreren op uw handelingen. Gebruik de motortester niet als u moe,
of onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen bent.
- Gebruik altijd de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen:
• veiligheidsschoenen
• een beschermende bril
• beschermende handschoenen voor fysische agentia;
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
27
- Verricht alle voorgeschreven werkzaamheden in goed geventileerde en droge ruimtes.
- Controleer of de kabels van de motortester zich uit de buurt van ventilatoren, bewegende delen en de brandstoeiding bevinden.
- Draag geen wijde kleding, armbanden, kettingen of metalen voorwerpen wanneer u aan het voertuig werkt.
- Maak de accupolen schoon om te voorkomen dat bijtende stoffen in contact komen met huid of ogen.
DE MOTORTESTER ZORGVULDIG GEBRUIKEN
- Gebruik de motortester nooit wanneer de behuizing, de klemmen, de kabels of de voedingskabel beschadigd zijn, wanneer u
ongebruikelijke geuren ruikt of het apparaat te warm wordt.
- Er mogen geen wijzigingen aan de motortester worden aangebracht. Wijzigingen kunnen de efciëntie van de
veiligheidsmaatregelen verminderen en meer gevaren voor de gebruiker inhouden.
- Laat de motortester enkel en alleen door vakmensen met gebruik van originele reserveonderdelen repareren.
- Gebruik de motortester niet met andere spanningen dan die in de tabel met TECHNISCHE GEGEVENS staan.
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
INDIVIDUELE BESCHERMINGSMIDDELEN DIE NODIG ZIJN TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE MOTORTESTER
BEDRIJFSSPANNING
OPSLAGTEMPERATUUR
AFMETINGEN
LENGTE VAN DE KABEL MET KLEMMEN
GEWICHT
12VDC (accu van het voertuig)
5 °C ÷ 50 °C
140x75x30 mm
1,3 m
0,215 kg
TECHNISCHE GEGEVENS
Niet inachtneming van de volgende waarschuwingen kan lichamelijk letsel en/of ziektes veroorzaken.
GEBRUIK ALTIJD VEILIGHEIDSSCHOENEN
GEBRUIK ALTIJD EEN BESCHERMENDE BRIL
GEBRUIK ALTIJD BESCHERMENDE HANDSCHOENEN VOOR FYSISCHE AGENTIA
TIJDENS HET GEBRUIK VAN HET INSTRUMENT
Het kan nodig zijn verdere persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken afhankelijk van de waarden die
zijn gevonden bij het onderzoek van de milieuhygiëne /risicoanalyse indien de waarden de maximumwaarden
overschrijden, die in de geldende voorschriften staan.
28
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
HET PROGRAMMA INSTALLEREN
Voordat u de test uitvoert, moet u zich ervan verzekeren dat de accu opgeladen is en dat de motor tijdens de test niet kan
starten. (Afhankelijk van het type motor is het mogelijk om de zekering van de brandstofpomp te verwijderen, de injectoren uit
te schakelen door de toerentalsensor te verwijderen, enz.)
Om het instrument te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om het via bluetooth aan een computer te koppelen waarop de
juiste software geïnstalleerd moet zijn.
Ga als volgt te werk:
1. Installeer de software die zich op de USB-stick bevindt.
2. Voed het instrument door de stroomkabels aan te sluiten op de accu van het voertuig.
3. Start het zoeken naar nieuwe apparaten vanuit het bluetooth-menu en koppel het instrument door een COM-poort te kiezen
met een nummer dat lager is dan 15.
4. Start het programma en druk op de knop "VERDER". Nu gaat het programma op zoek naar het apparaat. Wanneer het
groene rondje op het programmavenster naast het woord bluetooth gaat branden heeft het programma het apparaat
gevonden.
5. Voer de vereiste codes "SERIAL NUMBER" en "PASSWORD" in, die zich doorgaans in de verpakking bevinden.
GEBRUIK
Nadat u alle nodige voorzorgsmaatregelen hebt getroffen om te voorkomen dat de motor kan gaan lopen, sluit u het instrument
met behulp van de krokodilklemmen als volgt aan op de accu van het voertuig:
ROOD op de positieve klem, ZWART op negatieve klem.
Sluit het instrument (via bluetooth) op de pc aan en start het programma dat de testgegevens moet ontvangen en
analyseren.
29
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
• Druk op de "START" knop. Wanneer het woord "STARTEN" verschijnt, draait u de sleutel tot de startmotor begint te lopen.
NB: Tijdens de compressietest bij benzinemotoren is het noodzakelijk om volledig gas te geven en het gaspedaal ingetrapt te
houden om de gasklep voor de inlaatlucht volledig te openen.
• Laat de startmotor (koppeling ingedrukt) gedurende de hele duur van de test lopen en stop hem pas wanneer het woord
"STOP" op de monitor verschijnt.
30
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
• De duur kan worden ingesteld van 8 tot 15 seconden. Door een tijd te kiezen die langer duurt dan 10 seconden wordt een
grotere nauwkeurigheid van de resultaten gegarandeerd.
• Na aoop van de test verschijnt de graek van de frequentieanalyse voor de berekening van de omwentelingen per minuut
(RPM), waarna het verloop van de accuspanning worden weergegeven die tijdens de test is geregistreerd.
• Aan de zijkant verschijnt een staafdiagram waarmee u de spanningsval per cilinder (in groen) en het door compressie
opgenomen vermogen (in geel) kunt analyseren.
• Druk op "VERDER" om nog twee vensters weer te geven: het opgenomen elektrische vermogen en de relatieve compressie.
Het weergegeven ELECTRISCHE VERMOGEN is het vermogen dat door de startmotor wordt geabsorbeerd tijdens de
compressie, het is een indicatie van de kracht die door de startmotor wordt uitgeoefend en de druk die in de cilinders wordt
bereikt.
31
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
Als u nogmaals op "VERDER" drukt, wordt de staat van de accu weergegeven. De balk "Nullastspanning" geeft de spanning
aan die voor het begin van de test, zonder stroomverbruik, is gemeten en geeft het laadniveau van de accu zelf aan.
In de balk "Spa nning onder belasting" wordt de spanning op het moment van maximaal stroomverbruik weergegeven.
Op dit moment heeft u een indicatie van de ‘gezondheidstoestand’ van de accu:
• Beide waarden in de groene strook -> Positief resultaat
• Een of meer waarden in gele strook -> Waarschuwingsbericht
• Een of meer waarden in rode strook -> Storing
De waarden van het opgenomen vermogen zijn afhankelijk van de tem-
peratuur van de motor en de interne weerstand van de accu. Ze kunnen
worden vergeleken tussen de ene test en de andere, maar alleen onder
dezelfde omstandigheden.
In het diagram van de RELATIEVE COMPRESSIE zijn de verschillen tus-
sen de verschillende cilinders te zien. In dit geval worden de resultaten
zo geschaald dat de cilinders met de hoogste compressie 100% (Max)
zijn en altijd met elkaar vergeleken kunnen worden.
32
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL
NB: De testresultaten kunnen worden beïnvloed door een defecte startmotor, een lege accu, enz.
Door op de knop "GEGEVENS OPSLAAN" te drukken aan het einde van een test kunnen de verrichte tests worden opgeslagen.
OPMERKING: indien u de eerder verrichte tests wilt bekijken en analyseren, kunt u dit ook doen zonder het instrument op de pc
aan te sluiten.
WAARSCHUWINGEN
Er zijn niet genoeg gegevens om te analyseren. De minimale duur van een
test is 6 seconden. Deze melding kan worden weergegeven als het starten
wordt onderbroken voordat de tijd die nodig is voor het verzamelen van de
gegevens is verstreken.
In sommige gevallen kunt u een resultaat hebben waarbij er afwisselend
twee cilinders "Hoog" en twee cilinders "Laag" staan, die zeer gelijkaardige
koppels waarden hebben. Deze situatie wordt gerapporteerd als een
bijzonder geval, omdat het kan worden veroorzaakt door een mechanisch
onderdeel (pomp of een ander onderdeel) dat een belasting invoert, en dus
een grotere elektrische absorptie, gesynchroniseerd met twee cilinders (één
keer voor elke draai van de motor).
Het feit dat in een cilinder de drukafdichting zeer laag is, betekent dat, naast
de compressiefase, ook tijdens de andere fasen (daling na compressie,
ontlading en zuiging) de krachtopname voor die cilinder lager is dan in het
normale geval. Dit heeft een ongelijk effect tijdens de compressiefasen van de
andere cilinders, waardoor er verschillen in het gemeten vermogen ontstaan.
RELATIVE COMPRESSION
RELATIVE COMPRESSION
33
ONDERHOUD
Onderhoudswerkzaamheden en reparaties mogen uitsluitend door vakmensen worden verricht. Wend u voor deze
werkzaamheden tot het reparatiecentrum van Beta Utensili S.P.A.
AFDANKEN
Het symbool van de doorgestreepte vuilnisbak op het apparaat of op de verpakking geeft aan dat het product op het einde van
zijn levenscyclus afzonderlijk van het gemeentelijk afval moet worden afgedankt.De gebruiker die dit instrument wenst af te
danken, kan:
- Het bij een centrum voor afvalophaling voor elektrische en elektronische afval afgeven.
- Het terugbezorgen aan de eigen verkoper op het moment waarop een nieuw gelijkwaardig instrument wordt gekocht.
- In geval van producten voor uitsluitend professioneel gebruik contact opnemen met de fabrikant, die een goede afdankprocedure
moet voorschrijven.
Door dit product op de goede manier af te danken, kunnen de grondstoffen ervan worden gerecycled, en schade aan het milieu
en de gezondheid worden voorkomen.Illegaal afdanken van het product houdt een overtreding van de voorschriften betreffende
het afdanken van gevaarlijk afval in, waarvoor de voorziene sancties worden toegepast.
GARANTIE
Deze apparatuur is vervaardigd en getest in overeenstemming met de voorschriften die momenteel van kracht zijn in de Europese
Gemeenschap. Hij heeft 12 maanden garantie bij professioneel gebruik of 24 maanden bij niet-professioneel gebruik.Storingen
veroorzaakt door materiaal- of fabrieksfouten worden naar ons goeddunken ofwel gerepareerd of de defecte onderdelen worden
vervangen.Eén of meerdere reparaties tijdens de garantieperiode wijzigt de verloopdatum ervan niet.Defecten veroorzaakt
door slijtage, een verkeerd of oneigenlijk gebruik, of door vallen en/of stoten worden niet door de garantie gedekt.De garantie
komt te vervallen wanneer er wijzigingen worden aangebracht, wanneer er met het apparaat wordt geknoeid en wanneer het
gedemonteerd naar de servicedienst wordt gestuurd.Schade toegebracht aan personen en / of voorwerpen van welke aard en /
of natuur, direct en / of indirect is uitdrukkelijk uitgesloten.
VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING
We verklaren onder eigen verantwoordelijkheid dat het beschreven product voldoet aan alle relevante bepalingen van de
volgende richtlijnen:
• Richtlijn met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (E.M.C.) 2014/30/EU;
• Richtlijn betreffende de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur
(Ro.H.S.) 2011/65/EU;
Het technische dossier is verkrijgbaar bij:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB)
ITALIË
GEBRUIKSHANDLEIDING
NL

Documenttranscriptie

GEBRUIKSHANDLEIDING NL GEBRUIKSHANDLEIDING VOOR MOTORTESTERS ART. 1465 GEPRODUCEERD DOOR: BETA UTENSILI S.P.A. Via A. Volta 18, 20845 Sovico (MB) ITALIË Oorspronkelijk in de ITALIAANSE taal geschreven documentatie. LET OP BELANGRIJK: LEES DEZE HANDLEIDING HELEMAAL DOOR ALVORENS HET PNEUMATISCHE GEREEDSCHAP TE GEBRUIKEN. INDIEN DE VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN EN DE AANWIJZINGEN NIET IN ACHT WORDEN GENOMEN, KUNNEN ZICH ERNSTIGE ONGEVALLEN VOORDOEN. Bewaar de veiligheidsinstructies zorgvuldig en geef ze aan het personeel dat de boormachine gebruikt. GEBRUIKSDOEL - Met de motortester kunt u de compressie van verbrandingsmotoren controleren: • de compressie van zowel een benzine- als dieselmotor controleren - De volgende handelingen zijn niet toegestaan: • het is verboden het apparaat te gebruiken voor toepassingen die niet binnen de technische specificaties vallen die in de tabel TECHNISCHE GEGEVENS staan • het is verboden het apparaat in vochtige, natte omgevingen te gebruiken of in omgevingen die aan weer en wind zijn blootgesteld • het is verboden het apparaat voor iets anders te gebruiken dan voor de toepassingen die hier worden beschreven VEILIGHEID VAN DE WERKPLEK Gebruik de motortester niet in omgevingen met mogelijk explosieve atmosferen of brandbare materialen, omdat er vonken kunnen ontstaan, waardoor stof of damp in brand kunnen vliegen. Voorkom dat kinderen of bezoekers in de buurt van de werkplek kunnen komen terwijl er met de motortester wordt gewerkt. De aanwezigheid van andere personen leidt af, waardoor men tijdens het gebruik van het apparaat de controle erover kan verliezen. Let tijdens de gebruiksactiviteiten goed op de bewegende delen van de motor. Laat geen metalen gereedschap op de accu van het voertuig vallen. Er kan hierdoor kortsluiting in de accu zelf ontstaan. Gebruik de motortester op een droge plek en voorkom vocht. AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN DE MOTORTESTER - Controleer voor het gebruik of de motortester niet beschadigd is, of er geen kale kabels of versleten delen zijn. - Gebruik de motortester niet als hij beschadigd is, omdat er dan gevaar voor elektrische schokken bestaat. Probeer niet om hem te openen of er wijzigingen aan aan te brengen - Controleer regelmatig of de motortester, de voedingskabel en de klemmen intact zijn. - Dek de motortester tijdens het gebruik op geen enkele wijze af. Garandeer een geschikte ruimte voor de ventilatie. - Gebruik de motortester niet in een vochtige, natte omgeving. Stel hem niet bloot aan regen. Een vochtige en vuile omgeving verhoogt het gevaar voor elektrische schokken. AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN HET PERSONEEL - We raden u aan uiterst voorzichtig te zijn en u altijd te concentreren op uw handelingen. Gebruik de motortester niet als u moe, of onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen bent. - Gebruik altijd de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen: • veiligheidsschoenen • een beschermende bril • beschermende handschoenen voor fysische agentia; 26 NL GEBRUIKSHANDLEIDING - Verricht alle voorgeschreven werkzaamheden in goed geventileerde en droge ruimtes. - Controleer of de kabels van de motortester zich uit de buurt van ventilatoren, bewegende delen en de brandstofleiding bevinden. - Draag geen wijde kleding, armbanden, kettingen of metalen voorwerpen wanneer u aan het voertuig werkt. - Maak de accupolen schoon om te voorkomen dat bijtende stoffen in contact komen met huid of ogen. DE MOTORTESTER ZORGVULDIG GEBRUIKEN - Gebruik de motortester nooit wanneer de behuizing, de klemmen, de kabels of de voedingskabel beschadigd zijn, wanneer u ongebruikelijke geuren ruikt of het apparaat te warm wordt. - Er mogen geen wijzigingen aan de motortester worden aangebracht. Wijzigingen kunnen de efficiëntie van de veiligheidsmaatregelen verminderen en meer gevaren voor de gebruiker inhouden. - Laat de motortester enkel en alleen door vakmensen met gebruik van originele reserveonderdelen repareren. - Gebruik de motortester niet met andere spanningen dan die in de tabel met TECHNISCHE GEGEVENS staan. INDIVIDUELE BESCHERMINGSMIDDELEN DIE NODIG ZIJN TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE MOTORTESTER Niet inachtneming van de volgende waarschuwingen kan lichamelijk letsel en/of ziektes veroorzaken. GEBRUIK ALTIJD VEILIGHEIDSSCHOENEN GEBRUIK ALTIJD EEN BESCHERMENDE BRIL GEBRUIK ALTIJD BESCHERMENDE HANDSCHOENEN VOOR FYSISCHE AGENTIA TIJDENS HET GEBRUIK VAN HET INSTRUMENT Het kan nodig zijn verdere persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken afhankelijk van de waarden die zijn gevonden bij het onderzoek van de milieuhygiëne /risicoanalyse indien de waarden de maximumwaarden overschrijden, die in de geldende voorschriften staan. TECHNISCHE GEGEVENS BEDRIJFSSPANNING OPSLAGTEMPERATUUR AFMETINGEN LENGTE VAN DE KABEL MET KLEMMEN GEWICHT 12VDC (accu van het voertuig) 5 °C ÷ 50 °C 140x75x30 mm 1,3 m 0,215 kg 27 GEBRUIKSHANDLEIDING NL HET PROGRAMMA INSTALLEREN Voordat u de test uitvoert, moet u zich ervan verzekeren dat de accu opgeladen is en dat de motor tijdens de test niet kan starten. (Afhankelijk van het type motor is het mogelijk om de zekering van de brandstofpomp te verwijderen, de injectoren uit te schakelen door de toerentalsensor te verwijderen, enz.) Om het instrument te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om het via bluetooth aan een computer te koppelen waarop de juiste software geïnstalleerd moet zijn. Ga als volgt te werk: 1. Installeer de software die zich op de USB-stick bevindt. 2. Voed het instrument door de stroomkabels aan te sluiten op de accu van het voertuig. 3. Start het zoeken naar nieuwe apparaten vanuit het bluetooth-menu en koppel het instrument door een COM-poort te kiezen met een nummer dat lager is dan 15. 4. Start het programma en druk op de knop "VERDER". Nu gaat het programma op zoek naar het apparaat. Wanneer het groene rondje op het programmavenster naast het woord bluetooth gaat branden heeft het programma het apparaat gevonden. 5. Voer de vereiste codes "SERIAL NUMBER" en "PASSWORD" in, die zich doorgaans in de verpakking bevinden. GEBRUIK Nadat u alle nodige voorzorgsmaatregelen hebt getroffen om te voorkomen dat de motor kan gaan lopen, sluit u het instrument met behulp van de krokodilklemmen als volgt aan op de accu van het voertuig: • ROOD op de positieve klem, ZWART op negatieve klem. • Sluit het instrument (via bluetooth) op de pc aan en start het programma dat de testgegevens moet ontvangen en analyseren. 28 GEBRUIKSHANDLEIDING NL • Druk op de "START" knop. Wanneer het woord "STARTEN" verschijnt, draait u de sleutel tot de startmotor begint te lopen. NB: Tijdens de compressietest bij benzinemotoren is het noodzakelijk om volledig gas te geven en het gaspedaal ingetrapt te houden om de gasklep voor de inlaatlucht volledig te openen. • Laat de startmotor (koppeling ingedrukt) gedurende de hele duur van de test lopen en stop hem pas wanneer het woord "STOP" op de monitor verschijnt. 29 GEBRUIKSHANDLEIDING NL • De duur kan worden ingesteld van 8 tot 15 seconden. Door een tijd te kiezen die langer duurt dan 10 seconden wordt een grotere nauwkeurigheid van de resultaten gegarandeerd. • Na afloop van de test verschijnt de grafiek van de frequentieanalyse voor de berekening van de omwentelingen per minuut (RPM), waarna het verloop van de accuspanning worden weergegeven die tijdens de test is geregistreerd. • Aan de zijkant verschijnt een staafdiagram waarmee u de spanningsval per cilinder (in groen) en het door compressie opgenomen vermogen (in geel) kunt analyseren. • Druk op "VERDER" om nog twee vensters weer te geven: het opgenomen elektrische vermogen en de relatieve compressie. Het weergegeven ELECTRISCHE VERMOGEN is het vermogen dat door de startmotor wordt geabsorbeerd tijdens de compressie, het is een indicatie van de kracht die door de startmotor wordt uitgeoefend en de druk die in de cilinders wordt bereikt. 30 GEBRUIKSHANDLEIDING NL De waarden van het opgenomen vermogen zijn afhankelijk van de temperatuur van de motor en de interne weerstand van de accu. Ze kunnen worden vergeleken tussen de ene test en de andere, maar alleen onder dezelfde omstandigheden. In het diagram van de RELATIEVE COMPRESSIE zijn de verschillen tussen de verschillende cilinders te zien. In dit geval worden de resultaten zo geschaald dat de cilinders met de hoogste compressie 100% (Max) zijn en altijd met elkaar vergeleken kunnen worden. Als u nogmaals op "VERDER" drukt, wordt de staat van de accu weergegeven. De balk "Nullastspanning" geeft de spanning aan die voor het begin van de test, zonder stroomverbruik, is gemeten en geeft het laadniveau van de accu zelf aan. In de balk "Spa nning onder belasting" wordt de spanning op het moment van maximaal stroomverbruik weergegeven. Op dit moment heeft u een indicatie van de ‘gezondheidstoestand’ van de accu: • Beide waarden in de groene strook -> Positief resultaat • Een of meer waarden in gele strook -> Waarschuwingsbericht • Een of meer waarden in rode strook -> Storing 31 GEBRUIKSHANDLEIDING NL NB: De testresultaten kunnen worden beïnvloed door een defecte startmotor, een lege accu, enz. Door op de knop "GEGEVENS OPSLAAN" te drukken aan het einde van een test kunnen de verrichte tests worden opgeslagen. OPMERKING: indien u de eerder verrichte tests wilt bekijken en analyseren, kunt u dit ook doen zonder het instrument op de pc aan te sluiten. WAARSCHUWINGEN Er zijn niet genoeg gegevens om te analyseren. De minimale duur van een test is 6 seconden. Deze melding kan worden weergegeven als het starten wordt onderbroken voordat de tijd die nodig is voor het verzamelen van de gegevens is verstreken. RELATIVE COMPRESSION RELATIVE COMPRESSION 32 In sommige gevallen kunt u een resultaat hebben waarbij er afwisselend twee cilinders "Hoog" en twee cilinders "Laag" staan, die zeer gelijkaardige koppels waarden hebben. Deze situatie wordt gerapporteerd als een bijzonder geval, omdat het kan worden veroorzaakt door een mechanisch onderdeel (pomp of een ander onderdeel) dat een belasting invoert, en dus een grotere elektrische absorptie, gesynchroniseerd met twee cilinders (één keer voor elke draai van de motor). Het feit dat in een cilinder de drukafdichting zeer laag is, betekent dat, naast de compressiefase, ook tijdens de andere fasen (daling na compressie, ontlading en zuiging) de krachtopname voor die cilinder lager is dan in het normale geval. Dit heeft een ongelijk effect tijdens de compressiefasen van de andere cilinders, waardoor er verschillen in het gemeten vermogen ontstaan. NL GEBRUIKSHANDLEIDING ONDERHOUD Onderhoudswerkzaamheden en reparaties mogen uitsluitend door vakmensen worden verricht. Wend u voor deze werkzaamheden tot het reparatiecentrum van Beta Utensili S.P.A. AFDANKEN Het symbool van de doorgestreepte vuilnisbak op het apparaat of op de verpakking geeft aan dat het product op het einde van zijn levenscyclus afzonderlijk van het gemeentelijk afval moet worden afgedankt.De gebruiker die dit instrument wenst af te danken, kan: - Het bij een centrum voor afvalophaling voor elektrische en elektronische afval afgeven. - Het terugbezorgen aan de eigen verkoper op het moment waarop een nieuw gelijkwaardig instrument wordt gekocht. - In geval van producten voor uitsluitend professioneel gebruik contact opnemen met de fabrikant, die een goede afdankprocedure moet voorschrijven. Door dit product op de goede manier af te danken, kunnen de grondstoffen ervan worden gerecycled, en schade aan het milieu en de gezondheid worden voorkomen.Illegaal afdanken van het product houdt een overtreding van de voorschriften betreffende het afdanken van gevaarlijk afval in, waarvoor de voorziene sancties worden toegepast. GARANTIE Deze apparatuur is vervaardigd en getest in overeenstemming met de voorschriften die momenteel van kracht zijn in de Europese Gemeenschap. Hij heeft 12 maanden garantie bij professioneel gebruik of 24 maanden bij niet-professioneel gebruik.Storingen veroorzaakt door materiaal- of fabrieksfouten worden naar ons goeddunken ofwel gerepareerd of de defecte onderdelen worden vervangen.Eén of meerdere reparaties tijdens de garantieperiode wijzigt de verloopdatum ervan niet.Defecten veroorzaakt door slijtage, een verkeerd of oneigenlijk gebruik, of door vallen en/of stoten worden niet door de garantie gedekt.De garantie komt te vervallen wanneer er wijzigingen worden aangebracht, wanneer er met het apparaat wordt geknoeid en wanneer het gedemonteerd naar de servicedienst wordt gestuurd.Schade toegebracht aan personen en / of voorwerpen van welke aard en / of natuur, direct en / of indirect is uitdrukkelijk uitgesloten. VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING  We verklaren onder eigen verantwoordelijkheid dat het beschreven product voldoet aan alle relevante bepalingen van de volgende richtlijnen: • Richtlijn met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (E.M.C.) 2014/30/EU; • Richtlijn betreffende de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur (Ro.H.S.) 2011/65/EU; Het technische dossier is verkrijgbaar bij: BETA UTENSILI S.P.A. Via A. Volta 18, 20845 Sovico (MB) ITALIË 33
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76

Beta 1465 Handleiding

Type
Handleiding