Beta 1498TB/12-24 Handleiding

Type
Handleiding
62
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
GEBRUIKSHANDLEIDING VOOR 12V DIGITALE ACCUTESTERS EN 12-24 V START- EN
LAADSYSTEEM ANALYSATORS GEPRODUCEERD DOOR:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18, 20845, Sovico (MB) ITALIË
Oorspronkelijk in de ITALIAANSE taal geschreven documentatie.
Bewaar de veiligheidsinstructies zorgvuldig en geef ze aan het personeel dat de nietmachine gebruikt.
GEBRUIKSDOEL
De digitale accutester is bestemd voor het volgende gebruik:
om accu’s en de bedrading van voertuigen te testen
om te gebruiken bij 12 V loodaccu’s, voor de 12 of 24 V bedrading van voertuigen
om de accu, de aarding, de startmotor en de wisselstroomdynamo te testen
De volgende handelingen zijn niet toegestaan:
• het is verboden het apparaat op andere accu’s dan 12V en 24V accu’s te gebruiken
het is verboden het apparaat te gebruiken voor toepassingen die niet binnen de technische specicaties
vallen die in de tabel TECHNISCHE GEGEVENS staan
• het is verboden het apparaat in vochtige, natte omgevingen te gebruiken of in omgevingen die aan
weer en wind zijn blootgesteld
• het is verboden het apparaat voor iets anders te gebruiken dan voor de toepassingen die hier worden
beschreven
VEILIGHEID VAN DE WERKPLEK
Gebruik de accutester niet in omgevingen met mogelijk explosieve atmosferen of brandbare
materialen, omdat er vonken kunnen ontstaan, waardoor stof of damp in brand kunnen vliegen.
Voorkom dat kinderen of bezoekers in de buurt van de werkplek kunnen komen terwijl met de
accutester wordt gewerkt. De aanwezigheid van andere personen leidt af, waardoor men tijdens
het gebruik van het apparaat de controle erover kan verliezen.
Inhaleer de schadelijke gassen niet, die de accu afgeeft terwijl aan de motor wordt gewerkt.
Wend bij de aansluitingswerkzaamheden het gezicht van de accu van het voertuig. In de accu zit
een bijtende vloeistof. Indien die per ongeluk in aanraking komt met de huid of de ogen moeten
deze onmiddellijk met water worden afgespoeld en moet een arts worden geraadpleegd.
Laat geen metalen gereedschap op de accu van het voertuig vallen. Er kan hierdoor kortsluiting
in de accu zelf ontstaan.
Gebruik de accutester op een droge plek en voorkom vocht.
AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN DE ACUTESTER
Controleer voor het gebruik of de accutester niet beschadigd is, of er geen kale kabels of versleten delen zijn.
Gebruik de accutester niet als hij beschadigd is, omdat er dan gevaar voor elektrische schokken
bestaat. Probeer niet om hem te openen of er wijzigingen aan aan te brengen
BELANGRIJK: LEES DEZE HANDLEIDING HELEMAAL DOOR ALVORENS
DE ACCUTESTER TE GEBRUIKEN. INDIEN DE VEILIGHEIDSVOOR-
SCHRIFTEN EN DE AANWIJZINGEN NIET IN ACHT WORDEN GENOMEN,
KUNNEN ZICH ERNSTIGE ONGEVALLEN VOORDOEN.
LET OP
1498TB_12_24.indd 62 10/05/18 17:17
63
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Controleer regelmatig of de accutester, de voedingskabel en de klemmen intact zijn.
Dek de accutester tijdens het gebruik op geen enkele wijze af. Garandeer een geschikte ruimte voor
de ventilatie.
Gebruik de accutester niet in een vochtige, natte omgeving. Stel hem niet bloot aan regen. Een
vochtige en vuile omgeving verhoogt het gevaar voor elektrische schokken.
AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN HET PERSONEEL
We raden u aan uiterst voorzichtig te zijn en u altijd te concentreren op uw handelingen. Gebruik de
accutester niet als u moe, of onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen bent.
Gebruik altijd de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen:
• veiligheidsschoenen;
een beschermende bril;
beschermende handschoenen voor fysische agentia.
Verricht alle voorgeschreven werkzaamheden in goed geventileerde en droge ruimtes.
Controleer of de kabels van de accutester zich uit de buurt van ventilatoren, bewegende delen en de
brandstoeiding bevinden.
Draag geen wijde kleding, armbanden, kettingen of metalen voorwerpen wanneer u aan het voertuig
werkt.
Maak de accupolen schoon om te voorkomen dat bijtende stoffen in contact komen met huid of ogen.
DE ACCUTESTER ZORGVULDIG GEBRUIKEN
Steek geen voorwerpen in gleuven of openingen van welke aard dan ook in het oppervlak van de
accutester.
Gebruik de accutester nooit wanneer de behuizing, de klemmen, de kabels of de voedingskabel
beschadigd zijn. Wanneer u ongebruikelijke geuren ruikt of het apparaat te warm wordt.
Er mogen geen wijzigingen aan de accutester worden aangebracht. Wijzigingen kunnen de efciëntie
van de veiligheidsmaatregelen verminderen en meer gevaren voor de gebruiker inhouden.
Laat de accutester enkel en alleen door vakmensen met gebruik van originele reserveonderdelen
repareren.
Gebruik de accutester niet met andere spanningen dan die in de tabel met TECHNISCHE GEGEVENS
staan.
Als de accu niet van het gesloten, onderhoudsvrije type is, vult u gedestilleerd water in iedere cel bij
tot de zuuraccu het niveau bereikt dat door de fabrikant is gespeciceerd. Overschrijd het aangeraden
niveau niet.
Als het nodig is de accu uit het voertuig te verwijderen om hem te testen, verwijdert u altijd eerst
de aardklem van het voertuig. Voordat u werkzaamheden verricht verzekert u zich ervan dat de
accessoires van het voertuig uitgeschakeld zijn om de vorming van elektrische bogen te voorkomen.
Gebruik een droge doek om de accutester schoon te maken en ontkoppel hem hiervoor altijd
elektriciteitsnet. Gebruik nooit vochtige of natte doeken.
1498TB_12_24.indd 63 10/05/18 17:17
64
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
INDIVIDUELE BESCHERMINGSMIDDELEN DIE NODIG ZIJN TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE ACCUTESTER
Niet inachtneming van de volgende waarschuwingen kan lichamelijk letsel en/of ziektes veroorzaken.
Andere persoonlijke beschermingsmiddelen die moeten worden gebruikt, afhankelijk van
de waarden die zijn gevonden bij het onderzoek van de milieuhygiëne /risicoanalyse indien de
waarden de maximumwaarden overschrijden, die in de geldende voorschriften staan.
TECHNISCHE GEGEVENS
GEBRUIK ALTIJD EEN BESCHERMENDE BRIL
GEBRUIK ALTIJD VEILIGHEIDSSCHOENEN
GEBRUIK ALTIJD BESCHERMENDE HANDSCHOENEN VOOR FYSISCHE AGENTIA
TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE ACCUTESTER
MOET WORDEN GEBRUIKT VOOR ACCU’S VAN
BEDRIJFSSPANNING
WERKINGSBEREIK AUTO (CCA)
WEKINGSBEREIK MOTOR (CCA)
TESTTIJD ACCU
RUIMTE INTERN GEHEUGEN
GEBRUIKSTEMPERATUUR
AFMETINGEN
LENGTE VAN DE KABEL MET KLEMMEN
GEWICHT
12V
9V ~ 36V DC (max)
100A ÷ 2000A
40A ÷ 600A
minder dan 8 seconden
Om max.70 testresultaten op te slaan
0 °C ÷ +50 °C
180x135x45 mm
1,6 m
0,74 kg
DE PRINTER BEVESTIGEN (OPTIONEEL)
De printer (apart accessoire) kan in het apparaat worden geplaatst zodat de resultaten onmiddellijk na elke
test kunnen worden afgedrukt. Om de mobiele printer te plaatsen, verwijdert u het deksel aan de achterkant
van de tester. Plaats de printer door deze naar het bevestigingspunt te schuiven. Open de ruimte voor het
bonnetje en zet de printer met de bijgeleverde schroef vast. Breng het rolletje aan met de eindrand naar
boven. Verzeker u ervan dat het papier minstens 2 cm uitsteekt, voordat u het klepje sluit.
CONFIGURATIE VAN DE TESTER:
Om de tester te congureren moet u naar "Setup Menu". In dit gedeelte kan worden ingesteld: “Taal”,
“LCD helderheid”, “Datum en tijd”, “Firmanaam” en “Wis geheugen” (met deze laatste instelling worden
alle opgeslagen tests gewist). Gebruik de toetsen ▼▲ om het item te kiezen dat moet worden ingesteld
en druk op “Enter” om naar de afzonderlijke secties te gaan. Gebruik de toetsen ▼▲ ◄ ► om de
gegevens in te voeren en druk op “Enter” om te bevestigen.
NIEUWE TEST – TEST VOORTZETTEN – INTERN GEHEUGEN
Iedere keer dat u een nieuwe test wilt verrichten, moet u met de toetsen ▼▲ naar het item “Nieuwe
test” en op “Enter” drukken. Nu kan met een nieuwe reeks testen op het voertuig (accu, massa,
startmotor of wisselstroomdynamo) worden begonnen. Als een test (bijvoorbeeld accutest) is voltooid
kan op de volgende tests worden overgegaan of naar het beginmenu worden teruggekeerd. Als u naar
het beginmenu terugkeert, maar verder wilt met de voorheen begonnen test, selecteert u met de toetsen
▼▲ het item “Test continueren…” en drukt u op “Enter”. De tester brengt u automatisch naar het
scherm vanwaar u het soort test kunt kiezen en dan kunt u met een andere test op het voertuig verder,
zonder de voorheen opgeslagen gegevens kwijt te raken. De tester heeft een intern geheugen
“Opgeslagen resultaat” dat in staat is de gegevens van de tests op te slaan om ze vervolgens op de
computer op te slaan of ze nog eens te kunnen bekijken, zonder de test opnieuw te hoeven doen.
1498TB_12_24.indd 64 10/05/18 17:17
65
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
3. Druk op de toets ▼▲ voor “Nieuwe test” of “Test continueren”. Druk
op toets “Enter” om door te gaan.
Nieuwe Test
Test continueren...
4. Door “Nieuwe test” te selecteren kunnen de “Streepjescode:” van
de accu met behulp van de speciale scanner* (apart verkrijgbaar
accessoire) en de “Details:” (bijv. de naam van de klant) worden
ingevoerd.
* Nadat de code is afgelezen wordt dit met een “piep” bevestigd.
Druk op toets “Enter” om door te gaan.
Streepjescode:
Details:
5. Kies het type voertuig “Auto” of “Motorets”
Druk op toets “Enter” om door te gaan.
Door “Motor” te selecteren kan alleen de accutest worden verricht.
Auto
Motorets
6. Druk op de toets ▼▲ om “Accutest" te selecteren. Druk ter
bevestiging op toets “Enter”.
LET OP: indien de accu een oppervlaktelading heeft, verwijdert de
tester deze. Indien de oppervlaktelading te hoog is om te worden
verwijderd, zegt de tester u de koplampen aan te doen om ze te
verwijderen.
Selecteer Test▲▼
Accutest
Aardingstest
Startmotor test
Generator test
7. Druk op toets ◄ ► om het type accu te kiezen:
a. SLI [NAT type]
b. AGM-Flat (vlakke plaat)
c. AGM-Spiral (opgerolde cel)
d. Gel
e. EFB (Start/stop)
Druk op "Enter" om de keuze te bevestigen.
Kies accu:
SLI (nat type)
AGM-Plat
AGM-Spiraal
Gel Cel
EFB [Start/Stop]
8. Druk op de toets ▼▲ om de teststandaards van de accu te kiezen:
CCA/SAE, DIN, JIS, IEC, EN1, EN2, CA/MCA, Onbekend
Druk op "Enter" om de keuze te bevestigen.
Selecteer waarde▼▲
CCA – SAE – DIN
JIS – IEC – EN1 – EN2 –
CA/MCA – Onbekend
9. Druk op de toets ◄ ► (stap van 100) ▼▲(stap van 5) om de initiële
aanloopstroom van de accu in te voeren.
Druk op "Enter" om de test te beginnen.
Invoer accuwaarde
Verhogen/verlagen
▲Eencijferig▼
◄Per honderd►
xxx EN1
10. De test duurt enkele seconden.
Analyseren...
Even geduld!
TEST PRINTEN
Als de test is voltooid en de tester is uitgerust met een printer, kunt u de testresultaten afdrukken door
op de speciale knop met het printersymbool te drukken. Wanneer de tester niet met een printer is
uitgerust volgt u de aanwijzingen in de laatste paragraaf.
WERKWIJZE EN GEBRUIK VAN DE 12 V ACCUTEST
1. Voordat u een accu in een voertuig test, zet u het voertuig, alle accessoires en de werkende apparatuur
uit. Sluit alle deuren van het voertuig en de klep van de kofferruimte.
LET OP: na de motor van het voertuig te hebben uitgezet, schakelt u de koplampen 30 seconden
in om de oppervlaktelading van de accu te halen.
LET OP: bij 24 V systemen test u de 12 V accu’s een voor een.
Opmerking: het scherm blijft leeg, zolang de tester niet op de accu van het voertuig is aangesloten.
2. Verzeker u ervan dat de accupolen schoon zijn. Maak ze indien nodig met een speciaal hiervoor
bestemde metalen borstel schoon. Maak de zwarte klem op de negatieve pool van de accu van het
voertuig vast. Maak de rode klem op de positieve pool van de accu van het voertuig vast.
Om de test goed te verrichten, verzekert u zich ervan dat er een goed contact is tussen de
klemmen van de tester en de polen van de accu.
1498TB_12_24.indd 65 10/05/18 17:17
66
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Accu: Goed:
De accu is goed en houdt de lading.
Accu: Goed
Waarde: xxxA EN1
Gemeten: xxxA EN1
Volt:
Inw. R.: x.xx mΩ
Levensduur: xx%
Accu: Opladen:
De accu is leeg, de toestand van de accu kan niet op de juiste manier worden
vastgesteld zolang hij niet weer helemaal wordt opgeladen. De accu opladen
& opnieuw testen.
Accu: Opladen
Waarde: xxxA EN1
Gemeten: xxxA EN1
Volt: xx.xx V
Inw. R.: xx.xx mΩ
Levensduur: xx%
Accu: vervangen
De batterij houdt de lading niet. Hij moet onmiddellijk worden vervangen
Accu: Vervangen
Waarde: xxxA EN1
Gemeten: xxxA EN1
Volt: xx.xx V
Inw. R.: xx.xx mΩ
Levensduur: xx%
11. Wanneer de test is verricht, toont het display de ingestelde initiële aanloopstroom, de spanning,
de interne weerstand en de “levensduur” van de accu. Bovendien verschijnt een van de volgende
resultaten:
12. Druk op "EXIT" om naar stap 3 terug te keren of verwijder de testklemmen van de accupolen om de
test te beëindigen.
TEST VAN DE AARDINSTALLATIE “AARDINGSTEST”
1. Druk op toets ▼▲ om de test voor de aardinstallatie te kiezen
“Aardingstest”. Druk ter bevestiging op toets “Enter”.
Selecteer Test▲▼
Accutest
Aardingstest
Startmotor test
Generator test
2. Op het display verschijnt het volgende.
Klem de zwarte klem aan het motorhuis of aan het chassis en de rode
klem aan de [+] pool van de accu.
Druk vervolgens op “Enter”.
Klem de zwarte klem aan het
motorhuis of aan het chassis en
de rode klem aan de positieve
[+] pool van de accu.
3. De test duurt enkele seconden. Analyseren... Even geduld!
4. Als de test is voltooid, verplaatst u de zwarte klem van de motor
of het chassis van de auto naar de negatieve pool van de accu [-].
Verricht deze procedure in minder dan 15 seconden om de opgeslagen
gegevens niet te verliezen (herhaal de test anders).
Verplaats nu de
zwarte klem naar de negatieve
accupool.
5. Als de zwarte klem op de negatieve pool [-] van de accu is
aangesloten, verschijnt het volgende op het display. Druk op toets
“Enter” om door te gaan
[Enter] om doorgaan
6. De test duurt enkele seconden. Analyseren...Even geduld!
7. Als de gemeten weerstand binnen de grenzen ligt, verschijnt het
volgende op het display
Resultaat: OK
Xx,xx mOhm
8. Als de gemeten weerstand boven de grenzen ligt, verschijnt het
volgende op het display
Resultaat: weerstand hoog
Xx,xx mOhm
9. Indien tijdens de test niet de juiste procedure is gebruikt, verschijnt
het volgende op het display:
Resultaat: niet gemeten
Verkeerde procedures.
Probeer het opnieuw en volg
de gegeven aanwijzingen stap
voor stap.
1498TB_12_24.indd 66 10/05/18 17:17
67
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Resultaat: OK
Het systeem toont een normale startspanning. Druk op “EXIT” en “Test
wisselstroomdynamo” om de installatie die het systeem oplaadt te testen.
Resultaat: OK
Min. Volt: xx.xxV
Spanningsval: normaal
Resultaat: abrupte spanningsval
De spanning om de motor te starten is lager dan de normale grenzen.
Zoek het defect in de startmotor volgens de door de fabrikant aanbevolen
procedures.
Resultaat: hoge spanningsval V
Min. Volt: xx.xxV
Spanningsval: hoog
Controleer de startmotor,
de accupolen
of de leeftijd
van de accu.
Resultaat: niet gemeten
Er wordt geen startspanning gemeten.
Resultaat: niet gemeten
Geen verandering
in de spanningsval. Controleer de
aansluiting
van de accu en test
opnieuw.
1. Indien de spanning bij het starten normaal is, drukt u op “EXIT” en “Test
wisselstroomdynamo” om de oplaadinstallatie van het systeem te testen.
Kies het type wisselstroomdynamo “Normaal” of “Intelligent” (Smart). Doe alle
accessoires van het voertuig uit dat wordt getest, zoals de lichten, de airco, de
radio, enz., voordat u de motor start.
Selecteer Test▲▼
Accutest
Aardingstest
Startmotor test
Generator test
2. Druk op toets "Enter" en u ziet het volgende scherm:
Start de motor en laat hem lopen.
Druk op “Enter” om door te gaan.
Start de motor
en laat hem lopen.
[Enter] om doorgan
3. Nu ziet u het volgende scherm:
U gaat verder door op "Enter" te drukken. Laat de motor 10 seconden 3000
toeren maken, druk vervolgens weer op "Enter" om de resultaten weer te
geven.
Controleer of alle elektrische
apparatuur is uitgeschakeld. Voer
het toerental op tot 3.000 tpm
Druk op [Enter].
Houd het toerental gedurende 10
seconden op 3.000 tpm en laat
vervolgens het gaspedaal los.
4. Nu ziet u het volgende scherm:
Bij 3.000 tpm:
Gemiddelde spanning: xx,xV
Max. < xx,xV: xx,xV
Min. > xx,xV: xx,xV
2. Druk op toets ▼▲ om de test "Startmotor" te kiezen. Druk ter bevestiging
op toets “Enter”.
Selecteer Test▲▼
Accutest
Aardingstest
Startmotor test
Generator test
3. Nu ziet u het volgende scherm:
Accu: xxxV
Laat de motor draaien tot hij start. Druk op “Enter” om door te gaan.
Accu: xx.xxV
Laat de motor draaien
tot hij start.
10. Druk op "EXIT" om naar stap 3 terug te keren of verwijder de testklemmen van de accupolen om de test te
beëindigen.
TEST VAN DE STARTINSTALLATIE “STARTTEST”
1. Maak de zwarte klem op de negatieve pool van de accu van het voertuig vast. Maak de rode klem op
de positieve pool van de accu van het voertuig vast.
4. Wanneer de motor gestart is, wordt een van de volgende drie resultaten getoond, samen met de gemeten
spanning.
“TEST WISSELSTROOMDYNAMO” MET UITGESCHAKELDE ELEKTRISCHE APPARATUUR
1498TB_12_24.indd 67 10/05/18 17:17
68
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Resultaat: goed Er zijn geen problemen gevonden. Het systeem werkt goed,
Druk op “Enter” om de test onder belasting voort te zetten;
Resultaten: goed
Bij 3.000 tpm
Test zonder belasting:
Gemiddelde laadspanning:
Volt: xx,xV
Resultaat: hoge lading De spanning die uit de wisselstroomdynamo komt
en naar de accu loopt overschrijdt de normale werkgrenzen. Controleer
of er geen trage verbindingen zijn en of de aarding goed is. Als er geen
verbindingsproblemen zijn, vervangt u de regelaar. Omdat de meeste
wisselstroomdynamo’s een ingebouwde regelaar hebben, moet de hele
wisselstroomdynamo worden vervangen. De normale spanning van een
typische autoregelaar is 14,6 Vot +/- 0,05. Controleer de specicaties van de
fabrikant voor de juiste grens voor een goede werking.
Resultaat: hoge lading
Bij 3.000 tpm
Test zonder belasting:
Max. < xx,xV: xx,xV
Controleer
de wisselstroomdynamo en
de regelaar.
Resultaat: lage lading De wisselstroomdynamo geeft niet voldoende
spanning aan de accu. Controleer de riemen om u ervan te verzekeren dat de
wisselstroomdynamo werkt terwijl de motor draait. Als de riemen slippen of kapot
zijn, vervangt u de riemen en test u opnieuw. Controleer de verbindingen van de
wisselstroomdynamo op de accu. Als de verbinding traag of erg roestig is, maakt u
hem schoon of vervangt u de kabel en verricht u de test opnieuw. Als de riemen en
de verbindingen zich in goede staat bevinden, vervangt u de wisselstroomdynamo
Resultaat: lage lading
Bij 3.000 tpm
Test zonder belasting:
Min > xx,xV : xx,xV
Controleer op mogelijke
losse riem en wisselstroomdynamo.
Resultaat: goed Er zijn geen problemen gevonden. Het systeem werkt goed.
Resultaten: goed
Bij 2.000 tpm:
Test met belasting:
gemiddelde belasting Volt: xx,xV
Resultaat: hoge lading De spanning die uit de wisselstroomdynamo komt
en naar de accu loopt overschrijdt de normale werkgrenzen. Controleer
of er geen trage verbindingen zijn en of de aarding goed is. Als er geen
verbindingsproblemen zijn, vervangt u de regelaar. Omdat de meeste
wisselstroomdynamo’s een ingebouwde regelaar hebben, moet de hele
wisselstroomdynamo worden vervangen. Controleer de specicaties van de
fabrikant voor de juiste grens voor een goede werking.
Resultaat: hoge lading
Bij 2.000 tpm
Test met belasting:
Max. < xx,xV: xx,xV
Controleer op mogelijke
losse riem en wisselstroomdynamo.
Resultaat: lage lading De wisselstroondynamo geeft niet voldoende spanning
aan het elektrische systeem en het laden van de accu. Controleer de riemen
om u ervan te verzekeren dat de wisselstroomdynamo werkt terwijl de motor
draait. Als de riemen slippen of kapot zijn, vervangt u de riemen en test u
opnieuw. Controleer de verbindingen van de wisselstroomdynamo op de accu.
Als de verbinding traag of erg roestig is, maakt u hem schoon of vervangt u de
kabel en verricht u de test opnieuw. Als de riemen en de verbindingen zich in
goede staat bevinden, vervangt u de wisselstroomdynamo
Resultaat: lage lading
Bij 2.000 tpm
Test met belasting:
Min > xx,xV : xx,xV
Controleer op mogelijke
losse riem en wisselstroomdynamo.
2. Nu ziet u het volgende scherm:
U gaat verder door op "Enter" te drukken. Laat de motor 10 seconden 2000
toeren maken, druk vervolgens weer op "Enter" om de resultaten weer te
geven.
Schakel alle
elektrische belastingen in.
Voer het toerental op tot 2.000 tpm
Druk op [Enter].
Houd de 2.000 tpm,
gedurende 10 seconden aan en
laat vervolgens het gaspedaal los
3. Nu ziet u het volgende scherm:
Bij 2.000 tpm:
Gemiddelde spanning: xx,xV
Max. < xx,xV: xx,xV
Min. > xx,xV: xx,xV
5. Druk opnieuw op toets "Enter", een van de volgende drie resultaten wordt samen met de actuele
meting getoond..
4. Druk op toets "Enter" om verder te gaan met de test van de installatie met werkende accessoires. Eén van
de volgende drie resultaten wordt als volgt bij de actuele testmeting getoond.
“TEST WISSELSTROOMDYNAMO” MET INGESCHAKELDE ELEKTRISCHE APPARATUUR
1. Druk op "Enter" om de TEST van de wisselstroomdynamo onder belasting te verrichten: schakel de
verwarming in, zet de lichten op groot en zet de achterruitverwarming aan. Gebruik geen cyclische belastingen,
zoals de airco of de ruitenwissers.
1498TB_12_24.indd 68 10/05/18 17:17
69
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
2. Nu ziet u het volgende scherm:
Laat de motor met het laagste toerental draaien. Schakel alle elektrische
apparatuur in. Druk op [Enter]
Laat de motor draaien
met het laagste toerental.
Schakel alle
elektrische apparatuur in.
Druk op [Enter]
3. Nu ziet u het volgende scherm:
Test Ripple diodes
bij het laagste toerental
Analyseren...
Even geduld!
Resultaat: Ripple OK. De diodes doen het goed.
Resultaat: OK
Test Ripple AC
Bij het laagste toerental:
Max. <x.xV: x,xxV
Ripple OK.
[Exit] voor menu
en wisselstroomdynamo.
Resultaat: Ripple hoog Een of meer diodes van de wisselstroomdynamo
doen het niet of de stator is beschadigd. Controleer of de gemonteerde
wisselstroomdynamo stevig vastzit en de riemen zich in goede staat bevinden
en goed werken.
Resultaat: Ripple hoog
Test Ripple AC
Bij het laagste toerental:
Max. <x.xV: x,xxV
Ripple hoog
Controleer de diodes
1. Druk op “Enter” en om de ripple diodes onder belasting te testen: laat de motor met het laagste toerental
draaien en schakel de elektrische apparatuur in. (Deze test stelt de amplitude vast van de “ripple” rimpelstroom
van het laadsysteem van de accu).
4. Een van de volgende resultaten wordt als volgt bij de actuele testmeting getoond.
INSTALLATIE VAN DE DRIVERS
BELANGRIJK!!
Voordat u overgaat op de installatie van de drivers, moet u eraan denken dat de tester niet via de
USB-poort op de computer mag worden aangesloten, omdat de installatie anders niet lukt en het niet
mogelijk zal zijn de resultaten van de tester af te lezen wanneer hij wordt aangesloten.
Indien u deze fout heeft gemaakt en de drivers zijn geïnstalleerd nadat de tester op de computer was
aangesloten, moet u de drivers weer wissen en ze opnieuw installeren, waarbij u zich ervan verzekert
dat u de tester niet weer via de USB-poort op de computer aangesloten heeft gelaten.
De divers moeten met behulp van de CD-rom worden geïnstalleerd, die zich in het koffertje van de tester
bevindt.
Volg de verschillende installatiefasen en als ze eenmaal voltooid zijn, kunt u het programma openen.
Voordat u de software start, sluit u de tester aan op de USB-poort van uw pc.
Als hij is aangesloten, dubbelklikt u op de icoon van het programma en opent u het.
Nu moet de opgeslagen test worden geselecteerd die u wilt downloaden:
- Selecteer “opgeslagen resultaten” in het menu van de tester;
- Kies de gewenste test;
- Druk op “Enter”. Let op: druk niet nogmaals op ”Enter” anders is het niet mogelijk het resultaat van
de test op de pc weer te geven, maar uitsluitend op de tester.
Nu kunnen de gewenste gegevens worden gedownload door op het item “Ontvang gegevens van de tester”
te klikken.
Er verschijnen nu automatisch alle gegevens van de geselecteerde test en het is mogelijk andere gegevens
in te voeren, op te slaan of de test af te drukken.
1498TB_12_24.indd 69 10/05/18 17:17
70
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
Opmerking: het programma Test Report is geschikt voor computers met besturingssysteem Windows XP,
Vista, 7, 8, 9.1 of 10. Om ervoor te zorgen dat het programma de functie “Opslaan met naam” goed laat
werken, moet op de pc waarop het programma is geïnstalleerd de complete versie van Microsoft Word 2003
of daarop volgende uitgave zijn geïnstalleerd.
ONDERHOUD
Wanneer het apparaat niet gebruikt wordt, moet het op een droge plek bewaard worden om het tegen vocht
te beschermen. Om de buitenkant van de behuizing te reinigen, koppelt u het apparaat los en gebruikt u een
zachte doek. Onderhoudswerkzaamheden en reparaties mogen uitsluitend door vakmensen worden verricht.
Wend u voor deze werkzaamheden tot het reparatiecentrum van Beta Utensili S.P.A.
INFORMATIE VOOR DE GEBRUIKER
GELACCU’S
Gel accu's zijn lood-calcium accu's waarvan de positieve en negatieve platen in een gelatineachtige stof zijn
gedompeld. Het zijn hermetisch gesloten accu's, die geen onderhoud nodig hebben. Ze worden over het
algemeen gebruikt in situaties van intensief gebruik van de accu. Omdat ze zo sterk zijn, zijn ze bijzonder
geschikt voor gebruik in motors, terreinwagens, machines en vaartuigen.
STANDARD/WET VLOEISTOF ACCU
Dit zijn loodaccu's waarvan de positieve en negatieve plaat in een waterige oplossing van zwavelzuur zijn
gedompeld. Ze kunnen gesloten zijn of voorzien van doppen voor het onderhoud. Dit type accu is het meest
gebruikte in de automobielsector.
EFB-ACCU’S (ook wel AFB -of ECM-accu’s genoemd)
Dit zijn geavanceerde loodaccu’s waarin de positieve en negatieve platen worden ondergedompeld
in een waterige oplossing van zwavelzuur met toevoeging van speciale additieven (bv. koolstof) met
envelopseparatoren. Over het algemeen zijn het hermetische accu’s. Dit type Start & Stop accu wordt
het meest gebruikt in het lage segment van de automobielsector. Vergeleken met traditionele standaard
loodaccu's kunnen ze een groter aantal laad-/ontlaadcycli aan.
AGM SPIRAAL ACCU
De accu's met recombinatie van gassen (AGM) zijn accu's met continue plaat, waarvan de plaat zelf, de
elektrolytoplossing en de scheiders van polymeer- en siliciumvezels in spiraalvorm zijn omwikkeld. Het
zijn onderhoudsvrije accu's met een hoge startstroom, die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in zware
toepassingen. Ze zijn bestand tegen intensieve laad- en ontlaadcycli.
1498TB_12_24.indd 70 10/05/18 17:17
71
GEBRUIKSAANWIJZING
NL
AGM FLAT PLATE ACCU
De accu's met recombinatie van gassen (AGM) met platte "FLAT PLATE" plaat zijn gesloten accu's met VRLA
drukcontrolesysteem. De elektrolytoplossing wordt in dit geval tegengehouden door scheiders die over het
algemeen van glaswol zijn gemaakt en tussen de platen zijn geplaatst. Het zijn onderhoudsvrije accu's, die
ideaal zijn voor intensieve situaties, met een grote laadacceptatie en het vermogen om in een gedeeltelijk
geladen staat te werken. Het zijn accu's voor de laatste generatie Start & Stop systemen.
AFDANKEN
Het symbool van de doorgestreepte vuilnisbak op het apparaat of op de verpakking geeft aan dat het product
op het einde van zijn levenscyclus afzonderlijk van het gemeentelijk afval moet worden afgedankt.
De gebruiker die dit instrument wenst af te danken, kan:
- Het bij een centrum voor afvalophaling voor elektrische en elektronische afval afgeven.
- Het terugbezorgen aan de eigen verkoper op het moment waarop een nieuw gelijkwaardig instrument wordt
gekocht.
- In geval van producten voor uitsluitend professioneel gebruik contact opnemen met de fabrikant, die een
goede afdankprocedure moet voorschrijven.
Door dit product op de goede manier af te danken, kunnen de grondstoffen ervan worden gerecycled, en
schade aan het milieu en de gezondheid worden voorkomen.
Illegaal afdanken van het product houdt een overtreding van de voorschriften betreffende het afdanken van
gevaarlijk afval in, waarvoor de voorziene sancties worden toegepast.
GARANTIE
Deze apparatuur is vervaardigd en getest in overeenstemming met de voorschriften die momenteel van
kracht zijn in de Europese Gemeenschap. Hij heeft 12 maanden garantie bij professioneel gebruik of 24
maanden bij niet-professioneel gebruik.
Storingen veroorzaakt door materiaal- of fabrieksfouten worden naar ons goeddunken ofwel gerepareerd of
de defecte onderdelen worden vervangen.
Eén of meerdere reparaties tijdens de garantieperiode wijzigt de verloopdatum ervan niet.
Defecten veroorzaakt door slijtage, een verkeerd of oneigenlijk gebruik, of door vallen en/of stoten worden
niet door de garantie gedekt.
De garantie komt te vervallen wanneer er wijzigingen worden aangebracht, wanneer er met het apparaat
wordt geknoeid en wanneer het gedemonteerd naar de servicedienst wordt gestuurd.
Schade toegebracht aan personen en / of voorwerpen van welke aard en / of natuur, direct en / of indirect is
uitdrukkelijk uitgesloten.
VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING EU
We verklaren onder eigen verantwoordelijkheid dat het beschreven product voldoet aan alle relevante
bepalingen van de volgende richtlijnen:
• Richtlijn met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (E.M.C.) 2014/30/EU;
• Richtlijn betreffende de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en
elektronische apparatuur (Ro.H.S.) 2011/65/EU;
Het technische dossier is verkrijgbaar bij:
BETA UTENSILI S.P.A.
Via A. Volta 18,
20845 Sovico (MB) ITALIË
1498TB_12_24.indd 71 10/05/18 17:17

Documenttranscriptie

GEBRUIKSAANWIJZING NL GEBRUIKSHANDLEIDING VOOR 12V DIGITALE ACCUTESTERS EN 12-24 V START- EN LAADSYSTEEM ANALYSATORS GEPRODUCEERD DOOR: BETA UTENSILI S.P.A. Via A. Volta 18, 20845, Sovico (MB) ITALIË Oorspronkelijk in de ITALIAANSE taal geschreven documentatie. LET OP BELANGRIJK: LEES DEZE HANDLEIDING HELEMAAL DOOR ALVORENS DE ACCUTESTER TE GEBRUIKEN. INDIEN DE VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN EN DE AANWIJZINGEN NIET IN ACHT WORDEN GENOMEN, KUNNEN ZICH ERNSTIGE ONGEVALLEN VOORDOEN. Bewaar de veiligheidsinstructies zorgvuldig en geef ze aan het personeel dat de nietmachine gebruikt. GEBRUIKSDOEL De digitale accutester is bestemd voor het volgende gebruik: • om accu’s en de bedrading van voertuigen te testen • om te gebruiken bij 12 V loodaccu’s, voor de 12 of 24 V bedrading van voertuigen • om de accu, de aarding, de startmotor en de wisselstroomdynamo te testen De volgende handelingen zijn niet toegestaan: • het is verboden het apparaat op andere accu’s dan 12V en 24V accu’s te gebruiken • het is verboden het apparaat te gebruiken voor toepassingen die niet binnen de technische specificaties vallen die in de tabel TECHNISCHE GEGEVENS staan • het is verboden het apparaat in vochtige, natte omgevingen te gebruiken of in omgevingen die aan weer en wind zijn blootgesteld • het is verboden het apparaat voor iets anders te gebruiken dan voor de toepassingen die hier worden beschreven VEILIGHEID VAN DE WERKPLEK Gebruik de accutester niet in omgevingen met mogelijk explosieve atmosferen of brandbare materialen, omdat er vonken kunnen ontstaan, waardoor stof of damp in brand kunnen vliegen. Voorkom dat kinderen of bezoekers in de buurt van de werkplek kunnen komen terwijl met de accutester wordt gewerkt. De aanwezigheid van andere personen leidt af, waardoor men tijdens het gebruik van het apparaat de controle erover kan verliezen. Inhaleer de schadelijke gassen niet, die de accu afgeeft terwijl aan de motor wordt gewerkt. Wend bij de aansluitingswerkzaamheden het gezicht van de accu van het voertuig. In de accu zit een bijtende vloeistof. Indien die per ongeluk in aanraking komt met de huid of de ogen moeten deze onmiddellijk met water worden afgespoeld en moet een arts worden geraadpleegd. Laat geen metalen gereedschap op de accu van het voertuig vallen. Er kan hierdoor kortsluiting in de accu zelf ontstaan. Gebruik de accutester op een droge plek en voorkom vocht. AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN DE ACUTESTER • Controleer voor het gebruik of de accutester niet beschadigd is, of er geen kale kabels of versleten delen zijn. 62 • Gebruik de accutester niet als hij beschadigd is, omdat er dan gevaar voor elektrische schokken bestaat. Probeer niet om hem te openen of er wijzigingen aan aan te brengen 1498TB_12_24.indd 62 10/05/18 17:17 GEBRUIKSAANWIJZING NL • Controleer regelmatig of de accutester, de voedingskabel en de klemmen intact zijn. • Dek de accutester tijdens het gebruik op geen enkele wijze af. Garandeer een geschikte ruimte voor de ventilatie. • Gebruik de accutester niet in een vochtige, natte omgeving. Stel hem niet bloot aan regen. Een vochtige en vuile omgeving verhoogt het gevaar voor elektrische schokken. AANWIJZINGEN VOOR DE VEILIGHEID VAN HET PERSONEEL • We raden u aan uiterst voorzichtig te zijn en u altijd te concentreren op uw handelingen. Gebruik de accutester niet als u moe, of onder invloed van drugs, alcohol of medicijnen bent. Gebruik altijd de volgende persoonlijke beschermingsmiddelen: • veiligheidsschoenen; • een beschermende bril; • beschermende handschoenen voor fysische agentia. • Verricht alle voorgeschreven werkzaamheden in goed geventileerde en droge ruimtes. • Controleer of de kabels van de accutester zich uit de buurt van ventilatoren, bewegende delen en de brandstofleiding bevinden. • Draag geen wijde kleding, armbanden, kettingen of metalen voorwerpen wanneer u aan het voertuig werkt. • Maak de accupolen schoon om te voorkomen dat bijtende stoffen in contact komen met huid of ogen. DE ACCUTESTER ZORGVULDIG GEBRUIKEN • Steek geen voorwerpen in gleuven of openingen van welke aard dan ook in het oppervlak van de accutester. • Gebruik de accutester nooit wanneer de behuizing, de klemmen, de kabels of de voedingskabel beschadigd zijn. Wanneer u ongebruikelijke geuren ruikt of het apparaat te warm wordt. • Er mogen geen wijzigingen aan de accutester worden aangebracht. Wijzigingen kunnen de efficiëntie van de veiligheidsmaatregelen verminderen en meer gevaren voor de gebruiker inhouden. • Laat de accutester enkel en alleen door vakmensen met gebruik van originele reserveonderdelen repareren. • Gebruik de accutester niet met andere spanningen dan die in de tabel met TECHNISCHE GEGEVENS staan. • Als de accu niet van het gesloten, onderhoudsvrije type is, vult u gedestilleerd water in iedere cel bij tot de zuuraccu het niveau bereikt dat door de fabrikant is gespecificeerd. Overschrijd het aangeraden niveau niet. • Als het nodig is de accu uit het voertuig te verwijderen om hem te testen, verwijdert u altijd eerst de aardklem van het voertuig. Voordat u werkzaamheden verricht verzekert u zich ervan dat de accessoires van het voertuig uitgeschakeld zijn om de vorming van elektrische bogen te voorkomen. • Gebruik een droge doek om de accutester schoon te maken en ontkoppel hem hiervoor altijd elektriciteitsnet. Gebruik nooit vochtige of natte doeken. 63 1498TB_12_24.indd 63 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING INDIVIDUELE BESCHERMINGSMIDDELEN DIE NODIG ZIJN TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE ACCUTESTER Niet inachtneming van de volgende waarschuwingen kan lichamelijk letsel en/of ziektes veroorzaken. GEBRUIK ALTIJD VEILIGHEIDSSCHOENEN GEBRUIK ALTIJD EEN BESCHERMENDE BRIL GEBRUIK ALTIJD BESCHERMENDE HANDSCHOENEN VOOR FYSISCHE AGENTIA TIJDENS HET GEBRUIK VAN DE ACCUTESTER Andere persoonlijke beschermingsmiddelen die moeten worden gebruikt, afhankelijk van de waarden die zijn gevonden bij het onderzoek van de milieuhygiëne /risicoanalyse indien de waarden de maximumwaarden overschrijden, die in de geldende voorschriften staan. TECHNISCHE GEGEVENS MOET WORDEN GEBRUIKT VOOR ACCU’S VAN BEDRIJFSSPANNING WERKINGSBEREIK AUTO (CCA) WEKINGSBEREIK MOTOR (CCA) TESTTIJD ACCU RUIMTE INTERN GEHEUGEN GEBRUIKSTEMPERATUUR AFMETINGEN LENGTE VAN DE KABEL MET KLEMMEN GEWICHT 12V 9V ~ 36V DC (max) 100A ÷ 2000A 40A ÷ 600A minder dan 8 seconden Om max.70 testresultaten op te slaan 0 °C ÷ +50 °C 180x135x45 mm 1,6 m 0,74 kg DE PRINTER BEVESTIGEN (OPTIONEEL) De printer (apart accessoire) kan in het apparaat worden geplaatst zodat de resultaten onmiddellijk na elke test kunnen worden afgedrukt. Om de mobiele printer te plaatsen, verwijdert u het deksel aan de achterkant van de tester. Plaats de printer door deze naar het bevestigingspunt te schuiven. Open de ruimte voor het bonnetje en zet de printer met de bijgeleverde schroef vast. Breng het rolletje aan met de eindrand naar boven. Verzeker u ervan dat het papier minstens 2 cm uitsteekt, voordat u het klepje sluit. CONFIGURATIE VAN DE TESTER: Om de tester te configureren moet u naar "Setup Menu". In dit gedeelte kan worden ingesteld: “Taal”, “LCD helderheid”, “Datum en tijd”, “Firmanaam” en “Wis geheugen” (met deze laatste instelling worden alle opgeslagen tests gewist). Gebruik de toetsen ▼▲ om het item te kiezen dat moet worden ingesteld en druk op “Enter” om naar de afzonderlijke secties te gaan. Gebruik de toetsen ▼▲ ◄ ► om de gegevens in te voeren en druk op “Enter” om te bevestigen. NIEUWE TEST – TEST VOORTZETTEN – INTERN GEHEUGEN Iedere keer dat u een nieuwe test wilt verrichten, moet u met de toetsen ▼▲ naar het item “Nieuwe test” en op “Enter” drukken. Nu kan met een nieuwe reeks testen op het voertuig (accu, massa, startmotor of wisselstroomdynamo) worden begonnen. Als een test (bijvoorbeeld accutest) is voltooid kan op de volgende tests worden overgegaan of naar het beginmenu worden teruggekeerd. Als u naar het beginmenu terugkeert, maar verder wilt met de voorheen begonnen test, selecteert u met de toetsen ▼▲ het item “Test continueren…” en drukt u op “Enter”. De tester brengt u automatisch naar het scherm vanwaar u het soort test kunt kiezen en dan kunt u met een andere test op het voertuig verder, zonder de voorheen opgeslagen gegevens kwijt te raken. De tester heeft een intern geheugen “Opgeslagen resultaat” dat in staat is de gegevens van de tests op te slaan om ze vervolgens op de 64 computer op te slaan of ze nog eens te kunnen bekijken, zonder de test opnieuw te hoeven doen. 1498TB_12_24.indd 64 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING TEST PRINTEN Als de test is voltooid en de tester is uitgerust met een printer, kunt u de testresultaten afdrukken door op de speciale knop met het printersymbool te drukken. Wanneer de tester niet met een printer is uitgerust volgt u de aanwijzingen in de laatste paragraaf. WERKWIJZE EN GEBRUIK VAN DE 12 V ACCUTEST 1. Voordat u een accu in een voertuig test, zet u het voertuig, alle accessoires en de werkende apparatuur uit. Sluit alle deuren van het voertuig en de klep van de kofferruimte. LET OP: na de motor van het voertuig te hebben uitgezet, schakelt u de koplampen 30 seconden in om de oppervlaktelading van de accu te halen. LET OP: bij 24 V systemen test u de 12 V accu’s een voor een. Opmerking: het scherm blijft leeg, zolang de tester niet op de accu van het voertuig is aangesloten. 2. Verzeker u ervan dat de accupolen schoon zijn. Maak ze indien nodig met een speciaal hiervoor bestemde metalen borstel schoon. Maak de zwarte klem op de negatieve pool van de accu van het voertuig vast. Maak de rode klem op de positieve pool van de accu van het voertuig vast. Om de test goed te verrichten, verzekert u zich ervan dat er een goed contact is tussen de klemmen van de tester en de polen van de accu. 3. Druk op de toets ▼▲ voor “Nieuwe test” of “Test continueren”. Druk op toets “Enter” om door te gaan. 4. Door “Nieuwe test” te selecteren kunnen de “Streepjescode:” van de accu met behulp van de speciale scanner* (apart verkrijgbaar accessoire) en de “Details:” (bijv. de naam van de klant) worden ingevoerd. * Nadat de code is afgelezen wordt dit met een “piep” bevestigd. Druk op toets “Enter” om door te gaan. Nieuwe Test Test continueren... Streepjescode: Details: 5. Kies het type voertuig “Auto” of “Motorfiets” Druk op toets “Enter” om door te gaan. Door “Motor” te selecteren kan alleen de accutest worden verricht. Auto Motorfiets 6. Druk op de toets ▼▲ om “Accutest" te selecteren. Druk ter bevestiging op toets “Enter”. LET OP: indien de accu een oppervlaktelading heeft, verwijdert de tester deze. Indien de oppervlaktelading te hoog is om te worden verwijderd, zegt de tester u de koplampen aan te doen om ze te verwijderen. Selecteer Test▲▼ Accutest Aardingstest Startmotor test Generator test 7. Druk op toets ◄ ► om het type accu te kiezen: a. SLI [NAT type] b. AGM-Flat (vlakke plaat) c. AGM-Spiral (opgerolde cel) d. Gel e. EFB (Start/stop) Druk op "Enter" om de keuze te bevestigen. Kies accu: SLI (nat type) AGM-Plat AGM-Spiraal Gel Cel EFB [Start/Stop] 8. Druk op de toets ▼▲ om de teststandaards van de accu te kiezen: CCA/SAE, DIN, JIS, IEC, EN1, EN2, CA/MCA, Onbekend Druk op "Enter" om de keuze te bevestigen. Selecteer waarde▼▲ CCA – SAE – DIN JIS – IEC – EN1 – EN2 – CA/MCA – Onbekend 9. Druk op de toets ◄ ► (stap van 100) ▼▲(stap van 5) om de initiële aanloopstroom van de accu in te voeren. Druk op "Enter" om de test te beginnen. Invoer accuwaarde Verhogen/verlagen ▲Eencijferig▼ ◄Per honderd► xxx EN1 10. De test duurt enkele seconden. Analyseren... Even geduld! 65 1498TB_12_24.indd 65 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING 11. Wanneer de test is verricht, toont het display de ingestelde initiële aanloopstroom, de spanning, de interne weerstand en de “levensduur” van de accu. Bovendien verschijnt een van de volgende resultaten: Accu: Goed: De accu is goed en houdt de lading. Accu: Goed Waarde: xxxA EN1 Gemeten: xxxA EN1 Volt: Inw. R.: x.xx mΩ Levensduur: xx% Accu: Opladen: De accu is leeg, de toestand van de accu kan niet op de juiste manier worden vastgesteld zolang hij niet weer helemaal wordt opgeladen. De accu opladen & opnieuw testen. Accu: Opladen Waarde: xxxA EN1 Gemeten: xxxA EN1 Volt: xx.xx V Inw. R.: xx.xx mΩ Levensduur: xx% Accu: vervangen De batterij houdt de lading niet. Hij moet onmiddellijk worden vervangen Accu: Vervangen Waarde: xxxA EN1 Gemeten: xxxA EN1 Volt: xx.xx V Inw. R.: xx.xx mΩ Levensduur: xx% 12. Druk op "EXIT" om naar stap 3 terug te keren of verwijder de testklemmen van de accupolen om de test te beëindigen. TEST VAN DE AARDINSTALLATIE “AARDINGSTEST” 1. Druk op toets ▼▲ om de test voor de aardinstallatie te kiezen “Aardingstest”. Druk ter bevestiging op toets “Enter”. Selecteer Test▲▼ Accutest Aardingstest Startmotor test Generator test 2. Op het display verschijnt het volgende. Klem de zwarte klem aan het motorhuis of aan het chassis en de rode klem aan de [+] pool van de accu. Druk vervolgens op “Enter”. Klem de zwarte klem aan het motorhuis of aan het chassis en de rode klem aan de positieve [+] pool van de accu. 3. De test duurt enkele seconden. Analyseren... Even geduld! 4. Als de test is voltooid, verplaatst u de zwarte klem van de motor of het chassis van de auto naar de negatieve pool van de accu [-]. Verricht deze procedure in minder dan 15 seconden om de opgeslagen gegevens niet te verliezen (herhaal de test anders). Verplaats nu de zwarte klem naar de negatieve accupool. 5. Als de zwarte klem op de negatieve pool [-] van de accu is aangesloten, verschijnt het volgende op het display. Druk op toets “Enter” om door te gaan [Enter] om doorgaan 6. De test duurt enkele seconden. Analyseren...Even geduld! 7. Als de gemeten weerstand binnen de grenzen ligt, verschijnt het volgende op het display Resultaat: OK Xx,xx mOhm 8. Als de gemeten weerstand boven de grenzen ligt, verschijnt het volgende op het display Resultaat: weerstand hoog Xx,xx mOhm 9. Indien tijdens de test niet de juiste procedure is gebruikt, verschijnt het volgende op het display: Resultaat: niet gemeten Verkeerde procedures. Probeer het opnieuw en volg de gegeven aanwijzingen stap voor stap. 66 1498TB_12_24.indd 66 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING 10. Druk op "EXIT" om naar stap 3 terug te keren of verwijder de testklemmen van de accupolen om de test te beëindigen. TEST VAN DE STARTINSTALLATIE “STARTTEST” 1. Maak de zwarte klem op de negatieve pool van de accu van het voertuig vast. Maak de rode klem op de positieve pool van de accu van het voertuig vast. 2. Druk op toets ▼▲ om de test "Startmotor" te kiezen. Druk ter bevestiging op toets “Enter”. Selecteer Test▲▼ Accutest Aardingstest Startmotor test Generator test 3. Nu ziet u het volgende scherm: Accu: xxxV Laat de motor draaien tot hij start. Druk op “Enter” om door te gaan. Accu: xx.xxV Laat de motor draaien tot hij start. 4. Wanneer de motor gestart is, wordt een van de volgende drie resultaten getoond, samen met de gemeten spanning. Resultaat: OK Het systeem toont een normale startspanning. Druk op “EXIT” en “Test wisselstroomdynamo” om de installatie die het systeem oplaadt te testen. Resultaat: abrupte spanningsval De spanning om de motor te starten is lager dan de normale grenzen. Zoek het defect in de startmotor volgens de door de fabrikant aanbevolen procedures. Resultaat: niet gemeten Er wordt geen startspanning gemeten. Resultaat: OK Min. Volt: xx.xxV Spanningsval: normaal Resultaat: hoge spanningsval V Min. Volt: xx.xxV Spanningsval: hoog Controleer de startmotor, de accupolen of de leeftijd van de accu. Resultaat: niet gemeten Geen verandering in de spanningsval. Controleer de aansluiting van de accu en test opnieuw. “TEST WISSELSTROOMDYNAMO” MET UITGESCHAKELDE ELEKTRISCHE APPARATUUR 1. Indien de spanning bij het starten normaal is, drukt u op “EXIT” en “Test wisselstroomdynamo” om de oplaadinstallatie van het systeem te testen. Kies het type wisselstroomdynamo “Normaal” of “Intelligent” (Smart). Doe alle accessoires van het voertuig uit dat wordt getest, zoals de lichten, de airco, de radio, enz., voordat u de motor start. Selecteer Test▲▼ Accutest Aardingstest Startmotor test Generator test 2. Druk op toets "Enter" en u ziet het volgende scherm: Start de motor en laat hem lopen. Druk op “Enter” om door te gaan. Start de motor en laat hem lopen. [Enter] om doorgan 3. Nu ziet u het volgende scherm: U gaat verder door op "Enter" te drukken. Laat de motor 10 seconden 3000 toeren maken, druk vervolgens weer op "Enter" om de resultaten weer te geven. Controleer of alle elektrische apparatuur is uitgeschakeld. Voer het toerental op tot 3.000 tpm Druk op [Enter]. Houd het toerental gedurende 10 seconden op 3.000 tpm en laat vervolgens het gaspedaal los. 4. Nu ziet u het volgende scherm: Bij 3.000 tpm: Gemiddelde spanning: xx,xV Max. < xx,xV: xx,xV Min. > xx,xV: xx,xV 67 1498TB_12_24.indd 67 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING 5. Druk opnieuw op toets "Enter", een van de volgende drie resultaten wordt samen met de actuele meting getoond.. Resultaat: goed Er zijn geen problemen gevonden. Het systeem werkt goed, Druk op “Enter” om de test onder belasting voort te zetten; Resultaten: goed Bij 3.000 tpm Test zonder belasting: Gemiddelde laadspanning: Volt: xx,xV Resultaat: hoge lading De spanning die uit de wisselstroomdynamo komt en naar de accu loopt overschrijdt de normale werkgrenzen. Controleer of er geen trage verbindingen zijn en of de aarding goed is. Als er geen verbindingsproblemen zijn, vervangt u de regelaar. Omdat de meeste wisselstroomdynamo’s een ingebouwde regelaar hebben, moet de hele wisselstroomdynamo worden vervangen. De normale spanning van een typische autoregelaar is 14,6 Vot +/- 0,05. Controleer de specificaties van de fabrikant voor de juiste grens voor een goede werking. Resultaat: hoge lading Bij 3.000 tpm Test zonder belasting: Max. < xx,xV: xx,xV Resultaat: lage lading De wisselstroomdynamo geeft niet voldoende spanning aan de accu. Controleer de riemen om u ervan te verzekeren dat de wisselstroomdynamo werkt terwijl de motor draait. Als de riemen slippen of kapot zijn, vervangt u de riemen en test u opnieuw. Controleer de verbindingen van de wisselstroomdynamo op de accu. Als de verbinding traag of erg roestig is, maakt u hem schoon of vervangt u de kabel en verricht u de test opnieuw. Als de riemen en de verbindingen zich in goede staat bevinden, vervangt u de wisselstroomdynamo Resultaat: lage lading Bij 3.000 tpm Test zonder belasting: Min > xx,xV : xx,xV Controleer de wisselstroomdynamo en de regelaar. Controleer op mogelijke losse riem en wisselstroomdynamo. “TEST WISSELSTROOMDYNAMO” MET INGESCHAKELDE ELEKTRISCHE APPARATUUR 1. Druk op "Enter" om de TEST van de wisselstroomdynamo onder belasting te verrichten: schakel de verwarming in, zet de lichten op groot en zet de achterruitverwarming aan. Gebruik geen cyclische belastingen, zoals de airco of de ruitenwissers. 2. Nu ziet u het volgende scherm: U gaat verder door op "Enter" te drukken. Laat de motor 10 seconden 2000 toeren maken, druk vervolgens weer op "Enter" om de resultaten weer te geven. Schakel alle elektrische belastingen in. Voer het toerental op tot 2.000 tpm Druk op [Enter]. Houd de 2.000 tpm, gedurende 10 seconden aan en laat vervolgens het gaspedaal los 3. Nu ziet u het volgende scherm: Bij 2.000 tpm: Gemiddelde spanning: xx,xV Max. < xx,xV: xx,xV Min. > xx,xV: xx,xV 4. Druk op toets "Enter" om verder te gaan met de test van de installatie met werkende accessoires. Eén van de volgende drie resultaten wordt als volgt bij de actuele testmeting getoond. Resultaat: goed Er zijn geen problemen gevonden. Het systeem werkt goed. Resultaat: hoge lading De spanning die uit de wisselstroomdynamo komt en naar de accu loopt overschrijdt de normale werkgrenzen. Controleer of er geen trage verbindingen zijn en of de aarding goed is. Als er geen verbindingsproblemen zijn, vervangt u de regelaar. Omdat de meeste wisselstroomdynamo’s een ingebouwde regelaar hebben, moet de hele wisselstroomdynamo worden vervangen. Controleer de specificaties van de fabrikant voor de juiste grens voor een goede werking. 68 Resultaat: lage lading De wisselstroondynamo geeft niet voldoende spanning aan het elektrische systeem en het laden van de accu. Controleer de riemen om u ervan te verzekeren dat de wisselstroomdynamo werkt terwijl de motor draait. Als de riemen slippen of kapot zijn, vervangt u de riemen en test u opnieuw. Controleer de verbindingen van de wisselstroomdynamo op de accu. Als de verbinding traag of erg roestig is, maakt u hem schoon of vervangt u de kabel en verricht u de test opnieuw. Als de riemen en de verbindingen zich in goede staat bevinden, vervangt u de wisselstroomdynamo 1498TB_12_24.indd 68 Resultaten: goed Bij 2.000 tpm: Test met belasting: gemiddelde belasting Volt: xx,xV Resultaat: hoge lading Bij 2.000 tpm Test met belasting: Max. < xx,xV: xx,xV Controleer op mogelijke losse riem en wisselstroomdynamo. Resultaat: lage lading Bij 2.000 tpm Test met belasting: Min > xx,xV : xx,xV Controleer op mogelijke losse riem en wisselstroomdynamo. 10/05/18 17:17 NL GEBRUIKSAANWIJZING 1. Druk op “Enter” en om de ripple diodes onder belasting te testen: laat de motor met het laagste toerental draaien en schakel de elektrische apparatuur in. (Deze test stelt de amplitude vast van de “ripple” rimpelstroom van het laadsysteem van de accu). 2. Nu ziet u het volgende scherm: Laat de motor met het laagste toerental draaien. Schakel alle elektrische apparatuur in. Druk op [Enter] 3. Nu ziet u het volgende scherm: Laat de motor draaien met het laagste toerental. Schakel alle elektrische apparatuur in. Druk op [Enter] Test Ripple diodes bij het laagste toerental Analyseren... Even geduld! 4. Een van de volgende resultaten wordt als volgt bij de actuele testmeting getoond. Resultaat: Ripple OK. De diodes doen het goed. Resultaat: OK Test Ripple AC Bij het laagste toerental: Max. <x.xV: x,xxV Ripple OK. [Exit] voor menu en wisselstroomdynamo. Resultaat: Ripple hoog Een of meer diodes van de wisselstroomdynamo doen het niet of de stator is beschadigd. Controleer of de gemonteerde wisselstroomdynamo stevig vastzit en de riemen zich in goede staat bevinden en goed werken. Resultaat: Ripple hoog Test Ripple AC Bij het laagste toerental: Max. <x.xV: x,xxV Ripple hoog Controleer de diodes INSTALLATIE VAN DE DRIVERS BELANGRIJK!! Voordat u overgaat op de installatie van de drivers, moet u eraan denken dat de tester niet via de USB-poort op de computer mag worden aangesloten, omdat de installatie anders niet lukt en het niet mogelijk zal zijn de resultaten van de tester af te lezen wanneer hij wordt aangesloten. Indien u deze fout heeft gemaakt en de drivers zijn geïnstalleerd nadat de tester op de computer was aangesloten, moet u de drivers weer wissen en ze opnieuw installeren, waarbij u zich ervan verzekert dat u de tester niet weer via de USB-poort op de computer aangesloten heeft gelaten. De divers moeten met behulp van de CD-rom worden geïnstalleerd, die zich in het koffertje van de tester bevindt. Volg de verschillende installatiefasen en als ze eenmaal voltooid zijn, kunt u het programma openen. Voordat u de software start, sluit u de tester aan op de USB-poort van uw pc. Als hij is aangesloten, dubbelklikt u op de icoon van het programma en opent u het. Nu moet de opgeslagen test worden geselecteerd die u wilt downloaden: - Selecteer “opgeslagen resultaten” in het menu van de tester; - Kies de gewenste test; - Druk op “Enter”. Let op: druk niet nogmaals op ”Enter” anders is het niet mogelijk het resultaat van de test op de pc weer te geven, maar uitsluitend op de tester. Nu kunnen de gewenste gegevens worden gedownload door op het item “Ontvang gegevens van de tester” te klikken. Er verschijnen nu automatisch alle gegevens van de geselecteerde test en het is mogelijk andere gegevens in te voeren, op te slaan of de test af te drukken. 69 1498TB_12_24.indd 69 10/05/18 17:17 GEBRUIKSAANWIJZING NL Opmerking: het programma Test Report is geschikt voor computers met besturingssysteem Windows XP, Vista, 7, 8, 9.1 of 10. Om ervoor te zorgen dat het programma de functie “Opslaan met naam” goed laat werken, moet op de pc waarop het programma is geïnstalleerd de complete versie van Microsoft Word 2003 of daarop volgende uitgave zijn geïnstalleerd. ONDERHOUD Wanneer het apparaat niet gebruikt wordt, moet het op een droge plek bewaard worden om het tegen vocht te beschermen. Om de buitenkant van de behuizing te reinigen, koppelt u het apparaat los en gebruikt u een zachte doek. Onderhoudswerkzaamheden en reparaties mogen uitsluitend door vakmensen worden verricht. Wend u voor deze werkzaamheden tot het reparatiecentrum van Beta Utensili S.P.A. INFORMATIE VOOR DE GEBRUIKER GELACCU’S Gel accu's zijn lood-calcium accu's waarvan de positieve en negatieve platen in een gelatineachtige stof zijn gedompeld. Het zijn hermetisch gesloten accu's, die geen onderhoud nodig hebben. Ze worden over het algemeen gebruikt in situaties van intensief gebruik van de accu. Omdat ze zo sterk zijn, zijn ze bijzonder geschikt voor gebruik in motors, terreinwagens, machines en vaartuigen. STANDARD/WET VLOEISTOF ACCU Dit zijn loodaccu's waarvan de positieve en negatieve plaat in een waterige oplossing van zwavelzuur zijn gedompeld. Ze kunnen gesloten zijn of voorzien van doppen voor het onderhoud. Dit type accu is het meest gebruikte in de automobielsector. EFB-ACCU’S (ook wel AFB -of ECM-accu’s genoemd) Dit zijn geavanceerde loodaccu’s waarin de positieve en negatieve platen worden ondergedompeld in een waterige oplossing van zwavelzuur met toevoeging van speciale additieven (bv. koolstof) met envelopseparatoren. Over het algemeen zijn het hermetische accu’s. Dit type Start & Stop accu wordt het meest gebruikt in het lage segment van de automobielsector. Vergeleken met traditionele standaard loodaccu's kunnen ze een groter aantal laad-/ontlaadcycli aan. AGM SPIRAAL ACCU De accu's met recombinatie van gassen (AGM) zijn accu's met continue plaat, waarvan de plaat zelf, de elektrolytoplossing en de scheiders van polymeer- en siliciumvezels in spiraalvorm zijn omwikkeld. Het zijn onderhoudsvrije accu's met een hoge startstroom, die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in zware toepassingen. Ze zijn bestand tegen intensieve laad- en ontlaadcycli. 70 1498TB_12_24.indd 70 10/05/18 17:17 GEBRUIKSAANWIJZING NL AGM FLAT PLATE ACCU De accu's met recombinatie van gassen (AGM) met platte "FLAT PLATE" plaat zijn gesloten accu's met VRLA drukcontrolesysteem. De elektrolytoplossing wordt in dit geval tegengehouden door scheiders die over het algemeen van glaswol zijn gemaakt en tussen de platen zijn geplaatst. Het zijn onderhoudsvrije accu's, die ideaal zijn voor intensieve situaties, met een grote laadacceptatie en het vermogen om in een gedeeltelijk geladen staat te werken. Het zijn accu's voor de laatste generatie Start & Stop systemen. AFDANKEN Het symbool van de doorgestreepte vuilnisbak op het apparaat of op de verpakking geeft aan dat het product op het einde van zijn levenscyclus afzonderlijk van het gemeentelijk afval moet worden afgedankt. De gebruiker die dit instrument wenst af te danken, kan: - Het bij een centrum voor afvalophaling voor elektrische en elektronische afval afgeven. - Het terugbezorgen aan de eigen verkoper op het moment waarop een nieuw gelijkwaardig instrument wordt gekocht. - In geval van producten voor uitsluitend professioneel gebruik contact opnemen met de fabrikant, die een goede afdankprocedure moet voorschrijven. Door dit product op de goede manier af te danken, kunnen de grondstoffen ervan worden gerecycled, en schade aan het milieu en de gezondheid worden voorkomen. Illegaal afdanken van het product houdt een overtreding van de voorschriften betreffende het afdanken van gevaarlijk afval in, waarvoor de voorziene sancties worden toegepast. GARANTIE Deze apparatuur is vervaardigd en getest in overeenstemming met de voorschriften die momenteel van kracht zijn in de Europese Gemeenschap. Hij heeft 12 maanden garantie bij professioneel gebruik of 24 maanden bij niet-professioneel gebruik. Storingen veroorzaakt door materiaal- of fabrieksfouten worden naar ons goeddunken ofwel gerepareerd of de defecte onderdelen worden vervangen. Eén of meerdere reparaties tijdens de garantieperiode wijzigt de verloopdatum ervan niet. Defecten veroorzaakt door slijtage, een verkeerd of oneigenlijk gebruik, of door vallen en/of stoten worden niet door de garantie gedekt. De garantie komt te vervallen wanneer er wijzigingen worden aangebracht, wanneer er met het apparaat wordt geknoeid en wanneer het gedemonteerd naar de servicedienst wordt gestuurd. Schade toegebracht aan personen en / of voorwerpen van welke aard en / of natuur, direct en / of indirect is uitdrukkelijk uitgesloten. VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING EU We verklaren onder eigen verantwoordelijkheid dat het beschreven product voldoet aan alle relevante bepalingen van de volgende richtlijnen: • Richtlijn met betrekking tot de elektromagnetische compatibiliteit (E.M.C.) 2014/30/EU; • Richtlijn betreffende de beperking van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen in elektrische en elektronische apparatuur (Ro.H.S.) 2011/65/EU; Het technische dossier is verkrijgbaar bij: BETA UTENSILI S.P.A. Via A. Volta 18, 20845 Sovico (MB) ITALIË 71 1498TB_12_24.indd 71 10/05/18 17:17
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92

Beta 1498TB/12-24 Handleiding

Type
Handleiding