2 110304.01
Bilge water/ Oil separator BISEP 19
Inleiding
Met olie verontreinigd lenswater zal het op-
pervlaktewater vervuilen. Deze vervuiling kan
worden voorkomen door de Vetus lenswater/
olie-afscheider in de afvoerleiding van de lens-
pomp op te nemen. Het lterelement in de
lenswater/olie-afscheider zal olieën en vetten
uit het lenswater afscheiden alvorens dat het
overboord wordt gepompt.
Het materiaal van het lterelement is een sa-
menhangende massa van vezels welke een
oppervlaktebehandeling hebben ondergaan.
Tot 95% van in water opgeloste olieën, vetten
en emulsies worden door het ltermateriaal
geabsorbeerd en vastgehouden. Tevens wor-
den zware metalen uit het water afgeschei-
den.
De hoeveelheid olie in sterk verontreinigd wa-
ter bedraagt 100 - 200 mg/l (100 - 200 ppm),
het lterelement kan verontreinigd water tot
300 mg/l verwerken. Het lterelement heeft
de capaciteit om ca. 320 gram olie te absor-
beren. Bij een gemiddelde verontreiniging
met olie van het aangeboden water van 40
mg/liter kan het lterelement 8000 liter water
behandelen. Dankzij de grote capaciteit be-
hoeft het lterelement dus zelden verwisseld
te worden.
Het lterhuis heeft een doorzichtig deksel,
hetgeen inspectie van het lterelement mo-
gelijk maakt zonder de afscheider te openen.
Capaciteit
Pas een lenspomp toe met een capaciteit van
ca. 20 liter/min, de scheiding van olie en water
is dan optimaal. Een geschikte lenspomp is de
Vetus EBP30. In de standaard opstelling (zie
‘Installatievoorbeelden’,tek 1 en 2, op blz. 18)
dient met deze capaciteit rekening te worden
gehouden.
Door 2 afscheiders parallel aan elkaar aan te
sluiten (zie ‘Installatievoorbeelden’,tek. 2) kan
een een grotere capaciteit worden verkregen.
N.B. Houdt er wel rekening mee dat de lens-
water-olieafscheider in de afvoerleiding extra
weerstand veroorzaakt!
Installatie
• Monteer de lenswater/olie-afscheider op
een goed bereikbare plaats.
• Plaats de afscheider altijd boven de water-
lijn en op een zodanig niveau dat lenswater
niet terug kan lopen en hevelen wordt voor-
komen. Houdt bij een zeilschip rekening
met varen onder een hellingshoek.