Haba 301869 de handleiding

Type
de handleiding
BENJAMIN SCHWER
Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
Copyright - Spiele Bad Rodach 2016
The Heroes of Kaskaria
·
Les héros de Kaskaria
·
De helden van Kaskaria
Los héroes de Kaskaria
·
Gli eroi di Kaskaria
DEUTSCH
3
Die Helden von Kaskaria
Ein erstes taktisches Fantasy-Abenteuer für 2 - 4 Helden von 6 - 99 Jahren.
Spielidee:
Benjamin Schwer
Illustration:
Jann Kerntke
Spieldauer: ca. 20 Minuten
Das fantastische Land Kaskaria ist in heller Aufregung. Finstere Trolle haben den Schatz der
Urahnen und das magische Amulett des Stammes geraubt. Ohne den Schatz und das Amu-
lett fürchten die Kaskarier den Zorn ihrer Vorfahren. Sofort brechen mutige Helden auf ihren
fliegenden Schuppengreifen und ihren schnellen Klippenläufern auf, um den Schatz und das
Amulett zurückzuholen. Dabei führt sie ihr Weg tief in den Vulkankrater hinein, denn dort liegt
das Versteck der gefährlichen Trolle.
Rettet so viel wie möglich vom Schatz der Urahnen und entreißt den finsteren Trollen das magi
-
sche Amulett. Wer mit dem größten Teil des Schatzes zurückkommt, erlangt höchstes Ansehen
und gilt als größter Held von Kaskaria!
Spielmaterial
1 Spielplan, 4 Schuppengreife (in 4 Farben), 4 Klippenläufer (in 4 Farben), 55 Spielkarten (18 x
Gold-Karte, 9 x Schuppengreif-Karte, 18 x Klippenläufer-Karte, 9 x „+2“-Karte, 1 x Wasserfall-
Karte), 80 Goldstücke, 1 magisches Amulett, 1 Spielanleitung
Gold-Karte Schuppengreif-Karte Klippenläufer-Karte +2 Karte Wasserfallkarte
19
NEDERLANDS
Opbouw van het spel
1. Dorp langs de klippenweg: startpunt van de klippenlopers
2. Dorp aan de waterval: startpunt van de schubbenvlerken
3. Uitlegplaats voor kaarten
4. Afneemstapel
5. Aflegstapel
6.
Vulkaankrater: schuilplaats van de trollen
Leg het spelbord in het midden van de tafel. De goudstukken leg je als schat naast het spelbord.
De magische amulet leg je op het vulkaanveld in het midden van het spelbord.
Kies een kleur om te spelen en neem beide bijbehorende spelfiguren. Zet de schubbenvlerk op
het startveld rechts bij het dorp aan de waterval. De klippenlopers starten links bij het dorp aan
de klippenweg. Ongebruikte figuren leg je terug in de doos.
Zoek de watervalkaart en leg die aan de kant. Meng de overige kaarten en leg deze als afneem
-
stapel op het gepaste veld van het spelbord.
Om beurt neemt elke speler een kaart van de afneemstapel tot hij er vijf in zijn hand heeft.
Daarna worden 3 kaarten van de afneemstapel open op de uitlegplaats gelegd.
Steek nu de watervalkaart ergens in de onderste helft van de afneemstapel.
Nu kan het avontuur beginnen!
Verloop van het spel
Er wordt om beurten kloksgewijs gespeeld. De jongste held begint en kan kiezen uit twee
actiemogelijkheden:
Een kaart nemen
Neem een kaart van de afneemstapel (kaarten met verdekte afbeelding) of van de uit-
legplaats en neem deze in de hand. Als een kaart van de uitlegplaats wordt genomen,
wordt er meteen een nieuwe kaart van de afneemstapel genomen en op de uitleg-
plaats gelegd. Na het nemen van een kaart is het de beurt aan de volgende held.
1 4 5
6
3 2
20
NEDERLANDS
OF
Een kaartenset uitspelen en acties uitvoeren
Als je 2 of meer kaarten van dezelfde kleur in de hand hebt, mag je deze samen
als kaartenset uitspelen. De kaartenset kan verschillende motieven hebben – van be-
lang is enkel dat de kaarten dezelfde kleur hebben. Per beurt mag je telkens slechts
één kaartenset uitspelen!
Afhankelijk van het motief onderneem je met de kaarten van de uitgespeelde kaar-
tenset dadelijk de volgende acties:
Klippenloper
of schubbenvlerk: Per uitgespeelde kaart mag je met de overeen-
komstige figuur op de bijbehorende weg een veld vooruitgaan.
Goud
: Je vindt een goudstuk op je weg. Voor elke uitgespeelde goudkaart neem je
een goudstuk van de schat en leg je het voor je.
+2“-kaart: Bij deze kaart mag je 2 kaarten nemen – ofwel van de uitlegplaats,
ofwel van de afneemstapel. Je mag ook één kaart van de uitlegplaats en één kaart
van de afneemstapel nemen. Als je een kaart van de uitlegplaats neemt, vervang je
die METEEN door een kaart van de afneemstapel.
Na het uitvoeren van de actie leg je de kaarten open op de aflegstapel. Daarna is het de beurt
aan de volgende held.
Voorbeelden:
Janne speelt 4 blauwe kaarten uit. Met haar schubbenvlerk vliegt
ze naar het volgende veld, ze krijgt twee goudstukken uit de voor-
raad en mag nog 2 kaarten nemen. Ze neemt de eerste kaart van
de uitlegplaats, die meteen weer tot 3 kaarten wordt aangevuld.
Janne neemt de tweede kaart van de afneemstapel. Vervolgens
legt ze de uitgespeelde kaarten open op de aflegstapel.
Peter speelt 3 oranje kaarten uit. Hij gaat 2 velden vooruit met zijn
klippenloper en krijgt een goudstuk uit de voorraad. Daarna legt
ook hij zijn uitgespeelde kaarten open op de aflegstapel.
Watervalkaart
De wilde waterval schudt de stapel kaarten door elkaar. Als
een held de watervalkaart neemt of deze wordt omgedraaid
om de uitlegplaats aan te vullen, wordt het spel meteen onder
-
broken. Leg de watervalkaart, de aflegstapel en de afneemsta-
pel op elkaar, meng alle kaarten goed en leg ze als een nieuwe
afneemstapel op het juiste veld. Daarna gaat het spel verder
waar het gestopt werd.
TL 87639
21
NEDERLANDS
Belangrijke heldenregels:
Een held mag niet te voorzichtig zijn!
Je mag maximaal 10 kaarten in je hand houden, ten laatste dan moet je bij je
volgende beurt een kaartenset uitspelen.
Een held trekt op met kameraden!
Op een veld mogen ook meerdere figuren staan.
Een held laat zich niet in de war brengen!
Opgelet! De kleur van de kaartenset heeft niets te maken met de kleur van je
spelfiguren.
Einde van het spel
Het spel eindigt onmiddellijk als een klippenloper of schubbenvlerk de schuilplaats van de
trollen in de vulkaan bereikt en hun de magische amulet afhandig maakt. Wie met zijn figuur
op de vulkaan terechtkomt, mag de gouden amulet bij zijn goudstukken leggen. De overige
acties van zijn uitgespeelde kaarten worden nog uitgevoerd.
Puntentelling
De helden krijgen extra goudstukken op basis van de positie van hun schubbenvlerk en klip-
penloper. Wie dichter bij de vulkaan geraakt is, heeft blijk gegeven van meer moed en krijgt
een groter deel van de schat. Als helden op dezelfde plaats staan, krijgen ze hetzelfde aantal
goudstukken.
Bij de beoordeling wordt geen plaats overgeslagen: als er tweemaal een eerste plaats is, krijgt
de volgende held de goudstukken voor de tweede plaats.
De goudverdeling bij de slotbeoordeling is als overzicht ook op het spelbord afgebeeld:
De helden met een klippenloper/schubbenvlerk op de eerste plaats, krij-
gen telkens zeven goudstukken.
De helden met een klippenloper/schubbenvlerk op de tweede plaats,
krijgen telkens vier goudstukken.
De helden met een klippenloper/schubbenvlerk op de derde plaats, krij
-
gen telkens één goudstuk.
De helden met een klippenloper/schubbenvlerk op de vierde plaats, gaan
met lege handen terug.
• De amulet is goed voor twee goudstukken.
22
NEDERLANDS
Voorbeeld:
De held met de gele klippenloper, die de vulkaan bereikt heeft, krijgt 7 goudstukken en bovendien
de magische amulet, goed voor nog twee goudstukken.
De helden met de groene en rode klippenlopers, die samen op de tweede plaats staan, krijgen tel-
kens 4 goudstukken. De held met de blauwe klippenloper op de derde plaats krijgt 1 goudstuk.
De held met de blauwe schubbenvlerk krijgt 7 goudstukken, omdat hij op de eerste plaats staat.
Voor de groene schubbenvlerk op de tweede plaats, krijgt de held 4 goudstukken en de held met de
gele schubbenvlerk op de derde plaats, krijgt 1 goudstuk. Voor de rode schubbenvlerk op de vierde
plaats, krijgt de held helaas niets.
Vervolgens tellen alle helden hun goudstukken bij de slotbeoordeling en hun voordien ver-
zamelde goudstukken. De held met de meeste goudstukken wint en verdient voor zijn moed
hoog aanzien van het hele volk van Kaskaria. Bij gelijke stand wint de held die de amulet kon
redden.
Variant voor onverschrokken Kaskariërs
De regels van het basisspel gelden, met uitzondering van de volgende wijzigingen bij het uit-
spelen van de kaarten en hun acties:
Een held moet snel zijn!
Als een held 2 klippenlopers van dezelfde kleur uitspeelt, mag hij met zijn klippenlo-
per 3 velden verder in plaats van 2.
Een moedige held wordt beloond!
Wie 2 goudkaarten van dezelfde kleur uitspeelt, krijgt 5 goudstukken uit de voorraad
in plaats van 2.
Wie meer risico’s neemt en op lucratieve kaarten wacht, wordt bij deze variant beloond.
7+1+
amulet (=2)
4+4
1+7
4+0
23
ESPAÑOL
Los héroes de Kaskaria
Una primera aventura de fantasía táctica para 2 - 4 héroes de entre 6 y 99 años.
Autor: Benjamin Schwer
Ilustrador: Jann Kerntke
Duración del juego: aprox. 20 minutos
El país de fantasía Kaskaria está en plena agitación. Unos siniestros troles han robado el
tesoro de los antepasados y el amuleto mágico. Los habitantes de Kaskaria temen la ira de sus
antepasados al no tener ni el tesoro y ni el amuleto. Rápidamente, los valientes héroes parten
a recuperar el tesoro y el amuleto a lomos de sus grifos voladores y sus veloces escaladores de
acantilados. Su búsqueda les lleva hasta lo más profundo del cráter de volcán donde se encuen
-
tra el escondite de los peligrosos troles.
Salvad todo lo que podáis del tesoro de los antepasados y arrebatadle el amuleto mágico a los
siniestros troles. ¡Aquel que vuelva con la mayor parte del tesoro será el más admirado y se
convertirá en el mayor héroe de Kaskaria!
Material de juego
1 tablero, 4 grifos voladores (en 4 colores), 4 escaladores de acantilados (en 4 colores), 55
cartas de juego (18 x cartas de oro, 9 x cartas grifo, 18 x cartas escaladores de acantilados, 9 x
cartas “+2”, 1 x carta cascada), 80 pepitas de oro, 1 amuleto mágico, 1 instrucciones del juego
cartas de oro cartas grifo cartas escaladores de acantilados +2 Karte carta cascada
Liebe Kinder, liebe Eltern,
nach einer lustigen Spielerunde fehlt diesem HABA-Spiel plötzlich ein Teil des Spielmaterials
und es ist nirgendwo wiederzu
finden. Kein Problem! Unter www.haba.de/Ersatzteile
können Sie nachfragen, ob das Teil noch lieferbar ist.
Dear Children and Parents,
After a fun round, you suddenly discover that a part of this HABA game is missing and nowhere
to be found. No problem! At www.haba.de/Ersatzteile you can find out whether this part is still
available for delivery.
Chers enfants, chers parents,
Après une partie de jeu amusante, vous vous rendez compte qu’il manque soudain une pièce
au jeu HABA et vous ne la trouvez nulle part. Pas de problème ! Vous pouvez demander via
www.haba.de/Ersatzteile si la pièce est encore disponible.
Beste ouders, lieve kinderen,
Na een leuke spelronde ontbreekt plotseling een deel van het spelmateriaal en is niet meer te vinden.
Geen probleem! Onder www.haba.de/Ersatzteile kunt u altijd navragen of het nog verkrijgbaar is.
Queridos niños, queridos padres:
Después de una entretenida ronda de juego se descubre repentinamente que falta una pieza del
material de juego que no se puede encontrar en ninguna parte. ¡Ningún problema! En
www.haba.de/Ersatzteile podrá consultar si esta pieza está disponible como repuesto.
Cari bambini e cari genitori,
dopo una divertente partita improvvisamente manca un pezzo di questo gioco HABA e non si riesce
a trovare da nessuna parte? Nessun problema! Sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete
chiedere se il pezzo è ancora disponibile.
Queridos pais, queridas crianças,
Depois de alguns jogos engraçados verficou-se a falta de algumas peças que não
conseguem ser encontradas. Não faz mal! Sob www.haba.de/Ersatzteile pode
perguntar se a peça ainda é disponível.
Kære børn, kære forældre,
det kan forekomme at man efter en sjov omgang med dette HABA-spil ikke kan
finde reglerne mere. Intet problem! Du kan spørge om nogle nye såfremt de
stadigvæk kan leveres på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile.
Kära barn, kära föräldrar!
Efter en skojig spelrunda saknas plötsligt en bit ur spelmaterialet från
detta HABA-spel och vi kan inte hitta det.Ingetproblem! Titta på
webbsidan www.haba.de/Ersatzteile och fråga om biten kan levereras.
Kedves Gyerekek! Kedves Szülők!
Egy vidám játék után hirtelen hiányzik ennek a HABA játéknak egy darabja
és sehol sem találják. Semmi gond! A www.haba.de/Ersatzteile alatt
megkérdezhetik, hogy raktáron van-e még az a darab.
Kugelbahn
Ball Track
Toboggan à billes
Knikkerbaan
Tobogán de bolas
Pista per biglie
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventa juguetes para mentes curiosas · Inventori per bambini
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Kinderen zijn wereldontdekkers!
We begeleiden ze op al hun zoektochten
met uitdagende en stimulerende, maar
vooral erg leuke spelletjes en speelgoed.
Bij HABA vindt u alles waarvan kinderogen
gaan stralen!
Children are world explorers!
We accompany them on their journey with
games and toys that challenge and foster
new skills, as well as being above all lots of
fun. At HABA you will find everything that
brings a special glint to your child’s eyes!
Kinder sind Weltentdecker!
Wir begleiten sie auf all ihren Streifzügen –
mit Spielen und Spielsachen, die fordern,
fördern und vor allem viel Freude bereiten.
Bei HABA finden Sie alles, was Kinderaugen
zum Leuchten bringt!
Les enfants sont des explorateurs
à la découverte du monde !
Nous les accompagnons tout au long de
leurs excursions avec des jeux et des jouets
qui les invitent à se surpasser, les stimulent
et surtout leur apportent beaucoup de plaisir.
HABA propose tout ce qui fait briller le
regard d’un enfant !
¡Los niños son descubridores del
mundo! Nosotros los acompañamos en sus
exploraciones con juegos y juguetes que les
ponen a prueba, fomentan sus habilidades
y, sobre todo, les proporcionan muchísima
alegría. ¡En HABA ustedes encontrarán todo
eso que pone una lucecita brillante en los
ojos de los niños!
I bambini esplorano il mondo!
Noi li accompagniamo nelle loro scorribande con
giochi e giocattoli che ne stimolano la curiosità,
ne aumentano le potenzialità e che, soprattutto,
li rendono felici! Da HABA troverete tutto quello
che fa brillare gli occhi di un bambino!
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
Bebé y niño pequeño
Bebè & bambino piccolo
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Regalos
Regali
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Decoración habitación
Camera dei bambini
TL 87636 1/16 Art. Nr.: 301869
CHOKING HAZARD -
Small parts. Not for
children under 3 years.
WARNING:
!
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Haba 301869 de handleiding

Type
de handleiding