Haba 4931 Geit met een strikje de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

The Goat in the Bow tie · Biquette en goguette · Geit met een strikje
La cabra encorbatada · La capra con il farfallino
Spie
l
an
l
eitung
Instructions
Règ
l
e
d
u jeu
Spe
l
rege
l
s
Instrucciones
Istruzioni
Copyright - Spiele Bad Rodach 20
12
15
The Goat in the Bow tie
A
curious memor
y
g
ame
f
or 2 - 6 pla
y
ers a
g
ed 5 - 99. Includes “Fex e
ff
ect”
f
or further entertainment and brain-twisting fun
!
A
utho
r
s
: C
h
ristiane Hü
pp
er, Miriam Koser, Mar
k
us Ni
k
isc
h
Technical Advice
:
Dr. Sabine Kubesch
,
Laura Wal
k
I
llust
r
at
i
o
n
s:
Lars-Arne „Maura“ Ka
l
us
ky
Ill
ust
r
at
i
o
n “F
e
x F
o
x”
:
Sonja Hansen
L
ength o
f
the game:
a
pprox. 15 m
i
nutes
Welcome to the Goat in the Bow tie! Here ever
y
thin
g
is hurl
y
-burl
y
and tops
y
-
t
urvy! A skateboarding pink shark wearing a coat of arms, a blue poodle wearing
l
eather pants is knittin
g
socks and a
g
reen lama pla
y
s drums! You don’t believe
me? So start p
l
a
y
in
g
imme
d
iate
ly!
ENGLISH
37
Exemple :
Ta phrase pourrait être la suivante :
Le castor bleu demande au caniche de lui donner les chaussures à talons pour
sauter sur le trampoline
Ou bien :
Le castor bleu et le caniche sautent en chaussures à talons sur le trampoline.
FRANÇAIS
39
Geit met een strikje
E
en merkwaardi
g
g
eheu
g
enspel ter ondersteunin
g
van de executieve
f
uncties
voor 2 - 6 spelers van 5 - 99 jaar. Met “Fex-effect” om de moeilijkheidsgraad
t
e verho
g
en
.
Auteurs: Christiane Hüpper, Miriam Koser, Markus Nikisc
h
V
aktech
ni
sch
ad
vi
es
: Dr. Sa
b
ine Ku
b
esc
h
, Laura Wa
lk
Ill
ust
r
at
i
es
: Lars-Arne „Maura“ Kalusk
y
I
ll
ustratie “Fex-vos”:
S
on
j
a Hanse
n
Sp
eelduur:
ca
. 15 min
uten
We
lk
om
b
ij
d
e geit met
h
et stri
k
je! Hier is te
lk
ens van a
ll
es aan
d
e
h
an
d
. Een roze
h
aai met wapenrustin
g
ri
j
dt skateboard, een blauwe poedel met lederhosen breit
s
o
kk
en en een
g
roene
l
ama met
d
ui
k
erspa
k
spee
l
t op een
d
rumste
l
. Ju
ll
ie
g
e
l
oven
me niet? Begin dan maar gauw te spelen
!
NEDERLANDS
40
Spelinhoud
1 geit met een strikje (houten fi guur), 4 categoriekaarten , 58 prentkaarten
,
12 Fex–verwarrin
g
skaarten, spelre
g
el
s
Spelidee
E
r zijn vier soorten prent
k
aarten. Daarop staan te
lk
ens
kl
euren,
d
ieren,
k
ledin
g
sstukken o
f
activiteiten a
fg
ebeeld. Hiermee maken de spelers een
d
waze zin
d
ie ze moeten ont
h
ou
d
en. Om
d
e
b
eurt wor
d
en nieuwe
p
rent
k
aarten
omgedraaid en weggelegd. Zo ontstaan steeds nieuwe, grappige zinnen, die
d
e spe
l
er ti
jd
ens zi
j
n
b
eurt moet opze
gg
en. Wie
d
en
k
t
d
at een ver
k
eer
d
e zin
i
s genoemd, grijpt snel de geit met het strikje. Als de speler gelijk heeft, krijgt
h
i
j
als belonin
g
een prentkaart. Wie uiteindeli
j
k de meeste prentkaarten hee
f
t
verzame
ld
, wint
d
it ma
ll
e memowoor
d
s
p
e
l.
Spelvoorbereiding
Zet de
g
eit met het strik
j
e voor iedereen
g
oed bereikbaar in het midden op ta
f
el
en
l
e
g
d
e vier cate
g
orie
k
aarten in
d
e vo
lg
or
d
e
kl
eur,
d
ier,
kl
e
d
in
g
en activiteit
achter elkaar.
Kleur – Dier – Kledin
g
Activiteit
NEDERLANDS
41
Nu
l
eggen ju
ll
ie een
b
eginzin neer. Kies uit
d
e prent
k
aarten een
kl
eur, een
d
ier,
e
en kledin
g
stuk en een activiteit. De achter
g
rondkleur van de kaart
g
ee
f
t steeds
a
an tot we
lk
e categorie ze
h
oren
.
L
e
g
ze open onder de bi
j
passende cate
g
oriekaarten en ze
g
de zin die hiermee
k
an wor
d
en
g
evorm
d
h
ar
d
op op
.
Voorbeeld:
r
o
z
e
k
oe
Sc
h
otse
r
o
k
so
kk
en
De bijpassende zin zou kunnen luiden:
De roze koe met de Schotse rok breit sokken.
NEDERLANDS
42
Ont
h
ou
d
d
e zin goe
d
. Daarna
k
eren ju
ll
ie
d
e prent
k
aarten om.
S
chud de overi
g
e prentkaarten en le
g
ze verdekt op een stapel klaar. De kaarten
met
d
e Fex-vos wor
d
en pas
b
ij
d
e Fex-varianten ge
b
rui
k
t en gaan terug in
d
e
d
oos
.
Spelverloop
E
r wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. Wie het snelst “drie grijze geiten
g
ooiden
g
earmd
g
rote
g
ouden
g
ebakschalen op de
g
rond”, be
g
int. Pak de
b
ovenste kaart van de stapel prentkaarten en bekijk de afbeelding. Daarna laat
j
e de kaart aan iedereen zien en le
g
j
e hem om
g
ekeerd op de bi
j
passende
p
rentkaart die op tafel ligt: kleur, dier, kleding of activiteit
.
Hierdoor verandert de zin. Gebruik de nieuwe kaart in de zin en zeg hem hardop
.
Voorbeeld:
NEDERLANDS
43
De zin luidde:
de blauwe bever op schoenen met hoge hakken springt op de trampoline.
Tim trekt een nieuwe kaart en laat hem aan iedereen zien. Hierop staat een
inktvis. Hij legt hem verdekt op de dierstapel en zegt de nieuwe zin op: “De
blauwe inktvis op schoenen met hoge hakken springt op de trampoline.”
D
aarna is de volgende speler aan de beurt en hij/zij pakt een nieuwe prentkaart
van de stapel
.
L
et op:
Wie
d
en
k
t
d
at
d
e zojuist genoem
d
e zin onjuist is, grijpt sne
l
d
e geit met
h
et
s
trik
j
e en daarna wordt de zin
g
econtroleerd. Draai nu telkens de bovenste
p
rent
k
aart van
d
e vier sta
p
e
l
s om en contro
l
eer
d
e zin
.
Was
d
e zin wer
k
e
l
ij
k
ver
k
eer
d
?
• Ja
?
De speler die de zin in twijfel heeft getrokken, mag de bovenste kaart van de
stapel prentkaarten pakken en om
g
ekeerd als belonin
g
voor zich neerle
gg
en
.
NEDERLANDS
44
• N
ee
?
N
u kri
jg
t de speler, wiens zin in twi
jf
el is
g
etrokken, de bovenste kaart
v
an
d
e stape
l
prent
k
aarten a
l
s
b
e
l
oning
.
Vervol
g
ens worden de vier prentkaarten weer om
g
ekeerd en de spel
g
uur
midden op tafel teru
gg
ezet. Het spel
g
aat zoals beschreven verder
.
Einde van het spel
Het spel is a
fg
elopen zodra de laatste kaart van de stapel prentkaarten is neer
g
e-
l
egd. Als een van de spelers deze laatste zin in twijfel trekt, wordt een prentkaart
van de op ta
f
el li
gg
ende kaarten als belonin
g
uit
g
ekeerd. De speler met de meeste
p
rent
k
aarten is
d
e s
l
imste vos met
h
et
b
este ge
h
eugen en wint
h
et spe
l.
Tip:
h
et spel wordt in
g
ewikkelder als wanneer een zin in twi
j
fel wordt
g
etrokken,
niet alle vier de kaarten worden omgedraaid. De speler die de zin betwij
f
elt,
moet ze
gg
en we
lk
d
ee
l
van
d
e zin on
j
uist is. Daarna wor
d
t natuur
l
i
jk
d
e
b
etreffende kaart omgedraaid en gecontroleerd
.
NEDERLANDS
45
De Fex-verwarringsvariant
D
e on
d
eugen
d
e Fex-vos
b
e
d
en
k
t stee
d
s weer nieuwe trucs om
d
e spe
l
ers in ver
-
w
arring te brengen en hun geheugen op de proe
f
te stellen. De variant wordt met
d
e extra 12 Fex-verwarrin
g
s
k
aarten vo
lg
ens
d
e re
g
e
l
s van
h
et
b
asisspe
l
g
espee
ld
.
S
chud ze samen met de prentkaarten. Telkens als er een Fex-verwarringskaart
w
or
d
t om
g
e
d
raai
d
,
g
e
b
eurt er iets
b
i
j
zon
d
ers.
Fex-effect
Die
g
ewie
k
ste Fex toc
h
! Met a
ll
er
l
ei trucs pro
b
eert
h
i
j
j
e wer
kg
e
h
eu
g
en te s
l
im
a
f
te zijn: welke kleur had het dier uit de laatste ronde? Eerst een keer achteruit
rond de ta
f
el lopen voordat
j
e de zin ma
g
opze
gg
en. En als dat no
g
niet
g
enoe
g
i
s, zet Fex ook nog je medespelers aan om je luidkeels af te leiden. Maar als je al
j
e aandacht helemaal op de opdracht richt, kan zel
f
s Fex
j
e maar moeili
j
k in de
war
b
rengen.
NEDERLANDS
46
E
r zi
j
n de vol
g
ende zes Fex-kaarten
:
Kleurkaart-Fex/dierkaart-Fex
Ju
ll
ie moeten nu in
pl
aats van
d
e
kl
eur/
h
et
d
ier van
d
e bovenste kaart op de betre
ff
ende stapel de kleur
/
h
et
d
ier van
d
e on
d
er
l
i
gg
en
d
e
k
aart in
d
e zin
g
e
-
bruiken. Als er slechts één kleurkaart/dierkaart ligt,
wor
d
t
d
e verwarrin
g
s
k
aart weer tussen
d
e stape
l
prentkaarten gestopt.
Kleuren-in-de-war-Fex/dieren-in-de-war-Fex
De me
d
es
p
e
l
ers noemen om
d
e
b
eurt ie
d
er een
kleur/dier naar keuze. Pas daarna mag de speler de
zin opze
gg
en. Hi
j
moet
d
e wer
k
e
l
i
jk
e
k
aart
g
oe
d
hebben onthouden en mag zich niet in verwarring
l
aten
b
ren
g
en
.
NEDERLANDS
47
Rondom-de-tafel-Fex
D
e s
p
eler moet eerst een keer achteruit rond de tafel lo
p
en.
Pas daarna mag hij de zin opzeggen
.
Nieuwe-zin-Fex
D
e speler moet een compleet nieuwe zin vol
g
ens het
g
ebruikeli
j
ke
patroon bedenken. Noch de kleur, noch het dier, kledin
g
sstuk of de
a
ctiviteit van de prentkaarten die nu bovenop liggen, mag worden
g
enoem
d
.
Tip:
al
s
j
u
ll
ie a
l
wat
b
e
d
reven in
h
et spe
l
zi
j
n,
k
unnen
j
u
ll
ie oo
k
a
fspreken dat niet heel vreemde dingen mogen worden genoemd,
m
aar alleen a
f
beeldin
g
en die in het spel voorkomen
.
NEDERLANDS
48
Be
l
an
g
ri
jk
e opmer
k
in
g
en voor
d
e Fex-verwarrin
g
s
k
aarten
:
• De Fex-verwarrin
g
skaart
g
eldt alti
j
d alleen voor de speler die de kaart hee
f
t
getro
kk
en. De vo
l
gen
d
e spe
l
er moet
d
aarna weer
d
e “norma
l
e” zin opzeggen
.
• Om
g
edraaide Fex-verwarrin
g
skaarten
g
aan teru
g
in de doos als de beurt
voor
b
ij is.
De Fex-variant met samengestelde zinnen
Het spe
l
wor
d
t gespee
ld
zoa
l
s
h
et
b
asisspe
l
, maar is nu ingewi
kk
e
ld
er en
d
e
z
innen zijn langer. Leg aan het begin vij
f
prentkaarten neer, die samen een zin
moeten vormen. De vi
jf
de prentkaart komt tussen de cate
g
orieën „dier“ en
“kleding”. Bij deze variant kan nu iedere prentkaart op de nieuwe plek worden
g
ele
g
d. Je hebt dus alti
j
d de keus om de
g
etrokken kaart ó
f
op zi
j
n cate
g
orie
neer te leggen, óf op de nieuwe plek te leggen. Nu kunnen jullie de gekste
z
innen maken. De eni
g
e voorwaarde is, dat de zin alle vi
jf
elementen van de
p
rentkaarten bevat in de volgorde zoals ze op tafel liggen
.
NEDERLANDS
49
Voorbeeld:
Je zin zou kunnen luiden:
De blauwe bever vraagt de poedel met de schoenen met hoge hakken om
ermee op de trampoline te springen.”
Of:
De blauwe bever en de poedel springen samen met schoenen met hoge hakken
op de trampoline.
NEDERLANDS
H
abermaa
ß
GmbH
Au
g
ust-Grosch-Stra
ß
e 28 - 38
96476 Ba
d
Ro
d
ac
h
, German
y
www.haba.de
M
a
d
e in German
y
TL 80499 1/12 Art. Nr.: 493
1
Fit fürs Lernen
Förderung
exekutiver
Funktionen
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74

Haba 4931 Geit met een strikje de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor