Vetus Waterlock type MGP Installatie gids

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Vetus Waterlock type MGP Installatie gids. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
Copyright © 2009 Vetus n.v. Schiedam Holland
Installatie instructies
Installation instructions
Installationsvorschriften
Instructions d’installation
Instrucciones de instalación
Istruzioni per l’installazione
NEDERLANDS 2
ENGLISH 4
DEUTSCH 6
FRANÇAIS 8
ESPAÑOL 10
ITALIANO 12
Waterlock
Waterlock
Wassersammler
Waterlock
Colector
Marmitte
MGP
2 030421.03
Waterlock MGP
Inleiding
De Vetus uitlaatsysteem-onderdelen zijn uitsluitend geschikt om
te worden toegepast in watergeïnjecteerde uitlaatsystemen.
De maximale continue gebruikstemperatuur van de kunststof
delen van de uitlaat systemen is 70˚C.
De waterlocks MGP zijn verkrijgbaar met de volgende inlaat-
aansluitingen: 45˚ omhoog (standaard), 30˚ omhoog (op
aanvraag), 15˚ omhoog (op aanvraag) en horizontaal (op
aanvraag).
Pas een temperatuuralarm toe om een te hoge uitlaat-
systeemtemperatuur te signaleren
Indien om de tegendruk in het uitlaatsysteem te ver-
lagen de hoeveelheid geïnjecteerd koelwater wordt
vermindert dient gecontroleerd te worden dat er tijdens
stationair draaien van de motor toch voldoende water
geïnjecteerd wordt. Een te hoge temperatuur van het
uitlaatsysteem wordt hiermee voorkomen
Ook als de menging van het koelwater met de uitlaat-
gassen niet optimaal is kan een te hoge temperatuur in
het uitlaatsysteem het gevolg zijn
Over het algemeen wordt een goede menging verkre-
gen bij een vrijwel verticaal opgestelde uitlaat injectie-
bocht
Een slechte menging komt bijvoorbeeld voor bij een
stationair draaiende motor; in het bijzonder in die
gevallen waarbij de op de motor gemonteerde koelwa-
terinjectiebocht vrijwel horizontaal is opgesteld
Tref indien noodzakelijk voorzieningen, bijvoorbeeld
door het plaatsen van een waterwervelaar of een
waterverdeler in de uitlaatleiding, om de meng ing van
koelwater met uitlaatgassen te verbeteren
Pas als uitlaatleiding bij met water geïnjecteerde uitlaatsyste-
men een geschikte kwaliteit slang toe.
Deze slang moet gewapend zijn, bestand zijn tegen uitlaatgas-
sen, een hoge temperatuur (100°C) en olieresten. Voor het
verwerken is goede buigzaamheid een vereiste terwijl de slang
bij verhitting niet mag ‘inklappen’.
Vetus uitlaatslang voldoet aan alle hiervoor gestelde eisen.
WAARSCHUWING
Als tijdens stilstand van de motor water uit de waterlock
in het uitlaatsysteem van de motor terecht komt (bijvoor-
beeld onder zeil als het schip extreem rolt of stampt) zal
dit onherroepelijk tot schade aan de motor leiden.
Teveel water in de waterlock kan starten van de scheeps-
motor belemmeren; tap dan eerst het water af. Een te
grote hoeveelheid water in de waterlock kan worden
veroorzaakt als ook na herhaaldelijke startpogingen de
motor niet wil aanslaan.
Installatie
Opstelling waterlock MGP
Stel de waterlock zoveel mogelijk vertikaal op.
De ‘IN’-aansluiting van de waterlock moet te allen tijde onder
het niveau van de uitlaatinjectiebocht blijven! Plaats de water-
lock ‘achterstevoren’ naast de motor als achter de motor onvol-
doende ruimte beschikbaar is.
De waterlock bevat tijdens bedrijf water. Het gewicht neemt
hierdoor aanzienlijk toe. Bevestig de waterlock op een hori-
zontaal vlak en monteer de waterlock met bouten M8 en 3D
sluitringen.
Opstelling uitlaatspiegeldoorvoer
Monteer de uitlaatspiegeldoorvoer op een zodanige plaats in de
spiegel dat bij een beladen schip de spiegeldoorvoer zich nog
tenminste 5 cm boven de waterlijn bevindt.
Uitlaatleiding
Om een goede afvoer van het in de uitlaatleiding geïnjecteerde
koelwater te verzekeren dient de uitlaatleiding, vanaf het wate-
rinjectiepunt tot aan de waterlock, over de volledige lengte op
afschot te worden geïnstalleerd.
De uitlaatleiding bevat tijdens bedrijf water. Het gewicht neemt
hierdoor aanzienlijk toe, ondersteun daarom de uitlaatleiding.
De uitlaatleiding van waterlock naar spiegeldoorvoer moet zo
worden geïnstalleerd dat:
- Het hoogste punt in de uitlaatleiding zich niet meer dan
150-cm boven de onderzijde van de waterlock bevindt.
- De lengte van dat deel uitlaatleiding, tussen de waterlock en
het hoogste punt, niet meer dan 300 cm bedraagt.
030421.03 3
Waterlock MGP
Slangaansluitingen
Om de slang optimaal op de waterlock te kunnen aansluiten is
het bovendeel van de waterlock 360˚ draaibaar.
Het bovendeel dient als volgt verdraaid te worden:
1 Haal de klemring (A) los door de 8 bouten M6 los te draai-
en
2 Haal het bovendeel van de waterlock omhoog
3 Draai het bovendeel in de gewenste stand
4 Laat het bovendeel weer zakken
5 Maak de klemring (A) weer vast door de 8 bouten M6 vast te
draaien met een aanhaalmoment van 2 Nm.
Let op!
Zorg ervoor dat de O-ring goed gecentreerd is!
Draai de M6 bouten gelijkmatig aan.
Voorkom dat het bovendeel scheef komt te zitten!
Het monteren van de slang
Gebruik uitsluitend water en/of zeep, dus geen vet- of oliehou-
dende producten, om het monteren van de slang op de slan-
gaansluitingen te vereenvoudigen.
Monteer elke slangverbinding met 2, roestvaststalen 12 mm-
brede, slangklemmen.
Zender voor temperatuuralarm
Een zender voor een temperatuuralarm kan in de uitlaatleiding
van de motor worden gemonteerd.
Een zender voor temperatuuralarm kan tevens in de aansluiting
van de uitlaatdemper worden gemonteerd. De ‘IN’-aansluiting
van de uitlaatdemper is voorzien van twee ronde vlakken. Deze
vlakken zijn bestemd voor montage van een temperatuurzen-
der. Boor in één van deze vlakken een gat van de juiste grootte.
Monteer de zender met een borgmoer en zorg ervoor dat na
montage van de zender de uitlaatdemper weer volledig vloei-
stof- en gasdicht is.
Installatievoorbeeld
Afgebeeld op blz. 15 is een uitlaatsysteem met een waterlock
type MGP en een uitlaatspiegeldoorvoer.
Na het stoppen van de motor zal het water dat zich nog in de
uitlaatslang bevindt (tussen hoogste punt uitlaatsysteem en
waterlock) teruglopen naar de waterlock.
Voorkomen van hevelen (tekening 2)
Indien het waterinjectiepunt ‘C’ zich onder of minder dan 15 cm
boven de waterlijn bevindt (ook als het schip onder een helling
vaart) bestaat het gevaar dat bij stilstand van de motor het koel-
water door de hevelwerking in de motor kan komen. Dit hevelen
kan op twee manieren worden voorkomen:
Door in de koelwaterslang tussen motorblok en waterinjec-
tiepunt ‘C’ een beluchting te maken, bijvoorbeeld door een
beluchter met beluchtingsleiding te plaatsen.
Door in de koelwaterslang tussen motorblok en waterinjec-
tiepunt ‘C’ een beluchter (met klep) aan te brengen.
Onderhoud
Controleer regelmatig alle slangverbindingen op gas- en water-
dichtheid.
Tap alvorens het schip in de winterberging ingaat de uitlaat-
demper af. De uitlaatdemper is voorzien van een aftapplug.
NEDERLANDS
14 030421.03
Waterlock MGP
Hoofdafmetingen
Principal dimensions
Hauptabmessungen
Dimensions principales
Dimensiones principales
Dimensioni principali
MGP
Rubber uitlaatslang
Rubber exhaust hose
Gummi Auspuffschlauch
Tuyau d’echappement neopräne
Manguera de escape de goma
Tubo di scappamento in gomma
Volume MGP:
23,5 l
5.2 Imp. Gal.
6.2 U.S. Gal.
d D A B
α
MGP9090 ø 90 mm (3.5”) ø 90 mm (3.5”)
ø 270 mm
(10.6”)
450 mm
(17.7”)
45˚
MGP102102 ø 102 mm (4”) ø 102 mm (4”)
MGP102127 ø 102 mm (4”) ø 127 mm (5”)
MGP5455 ø 127 mm (5”) ø 127 mm (5”)
MGP5155 ø 127 mm (5”) ø 127 mm (5”) 15˚
I.D. O.D. R min.
ø 90 mm (3.5”) ø 98 mm (3.86”) ø 135 mm (5.32”)
ø 102 mm (4”) ø 110 mm (4.33”) ø 153 mm (6.02”)
ø 127 mm (5”) ø 137 mm (5.40”) ø 191 mm (7.52”)
030421.03 15
Waterlock MGP
Installatievoorbeeld
Installation example
Montagebeispiel
Exemple d’installation
Ejemplo de instalación
Esempio di installazione



Uitlaatsysteem met waterinjectiepunt
‘C’ 15 cm of meer boven de waterlijn
Exhaust system with water-injection
point ‘C’ 15 cm or more above the
waterline
Auspuffsystemen mit Wasserein-
spritzpunkt ‘C’ 15 cm oder mehr
über der Wasserlinie
Système d’echappement avec point
d’injection d’eau ‘C’ 15 cm ou plus
audessus de la ligne de flottaisson
Sistemas de escape con el punto de
inyección de auga ‘C’ a 15 cms o
más por encima de la línea de flota-
ción
Sistema di scappamento con punto
di iniezione dell’acqua ‘C’ 15 cm o
più al di sopra della linea di galleg-
giamento
‘A’
Uitlaatspruitstuk
Exhaust manifold
Auspuffkrümmer
Collecteur
d’echappement
Empalme de
escape
Collettore di
scappamento
‘B’
Koelwater
Cooling water
Kühlwasser
Eau de
refroidissement
Agua de
refrigeración
Acqua di
raffreddamento
‘C’
Waterinjectiepunt
Water-injection
point
Wasser-
einspritzstelle
Point d’injection
d’eau
Punto de
inyección de agua
Punto di iniezione
dell’acqua
Uitlaatsystemen met waterinjectie-
punt ‘C’ onder of minder dan 15 cm
boven de waterlijn
Exhaust systems with water-injection
point ‘C’ below or less than 15 cm
above the waterline
Auspuffsystemen mit Wasserein-
spritzpunkt ‘C’ unter oder weniger
als 15 cm über der Wasserlinie
Système d’echappement avec point
d’injection d’eau ‘C’ au-dessous ou
inférieur à 15 cm au-dessus de la
ligne de flottaisson
Sistemas de escape con el punto de
inyección de auga ‘C’ deboja o a
menos de 15 cms por encima de la
línea de flotación
Sistema di scappamento con punto
di iniezione dell’acqua ‘C’ meno di
15 cm al di sopra della linea di gal-
leggiamento
1
2
1/16