Carrera RC Micro Helicopter, 502001 Handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Carrera RC Micro Helicopter Handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
14
Geachte klant,
Wij feliciteren u met de aanschaf van uw Carrera RC mo-
delhelicopter, die volgens de huidige stand van de techniek
werd vervaardigd. Omdat wij er steeds voor ijveren, onze
producten verder te ontwikkelen en te verbeteren, maken wij
voor een wijziging in technisch opzicht en met betrekking tot
uitrusting, materialen en design te allen tijde en zonder aan-
kondiging voorbehoud. Op basis van minieme afwijkingen
van het u ter beschikking gestelde product tegenover gege-
vens en afbeeldingen in deze handleiding kan men daarom
geen aanspraken doen gelden. Deze gebruiks- en montage-
aanwijzing vormt een bestanddeel van het product. Bij ver-
onachtzaming van de gebruiksaanwijzing en van de daarin
vermelde veiligheidsinstructies komt de garantieclaim te ver-
vallen. Bewaar deze handleiding om ze later te raadplegen
en om het model eventueel aan derden door te geven.
Garantievoorwaarden
Bij de Carrera producten gaat het om technisch hoog-
waardige producten (GEEN SPEELGOED), die met
zorg moeten worden behandeld. Gelieve absoluut de
instructies in de bedieningshandleiding in acht te ne-
men. Alle onderdelen worden aan een zorgvuldige test
onderworpen (technische wijzigingen en modelwijzigin-
gen in functie van een verbetering van het product zijn
voorbehouden).
Indien er desondanks fouten opduiken, wordt een garantie
in het kader van de hierna volgende garantievoorwaarde
verleend:
De Stadlbauer Marketing + Vertrieb GmbH (onderstaand
„producent“) garandeert de eindklant (onderstaand „klant“)
volgens de onderstaande bepalingen, dat de aan de klant
geleverde Carrera RC modelhelicopter (onderstaand „pro-
duct“) binnen een periode van twee jaar vanaf koopdatum
(garantieperiode) vrij van materiaal- of verwerkingsfouten
zal zijn. Zulke fouten zal de producent naar eigen goeddun-
ken voor zijn rekening verhelpen door reparatie of levering
van nieuwe of gereviseerde onderdelen. De garantie geldt
niet voor slijtageonderdelen (zoals bijv. accu, rotorbladen,
cabineafdekking, tandwielen enz.), voor schade door een
onjuiste behandeling of onjuist gebruik of bij ingrepen door
derden. Andere claims van de klant, met name voor schade-
vergoeding, tegen de producent zijn uitgesloten.
De contractuele of wettelijke rechten van de klant (vervulling
achteraf, terugtreding van het contract, verminderde beta-
ling, schadevergoeding) ten opzichte van de betreffende
verkoper, die bestaan, indien het product bij de gevarenover-
gang niet zonder gebreken was, blijven van deze garantie
onaangeroerd.
Claims uit deze speciale garantie van de producent be-
staan alleen, wanneer
de geclaimde fout niet in schade ligt, die door een over-
eenkomstig de bepalingen in de bedieningshandleiding een
ondoelmatig of ondeskundig gebruik werden ver oorzaaktr
het niet gaat om door het gebruik veroorzaakte slijtagever-
schijnselen,
het product geen kenmerken bezit, die wijzen op reparaties
of andere ingrepen van door de producent niet geautoriseer-
de werkplaatsen,
het product alleen met het door de producent aanbevolen
toebehoren werd gebruikt, en
het product samen met het originele koopbewijs (rekening
/ kassastrook) en de volledig ingevulde garantiekaart, aan
dewelke geen eigen wijzigingen werden uitge voerd, wordt
opgestuurd.
Aanwijzing voor EU-lidstaten: er wordt gewezen op de
wettelijke garantieplicht van de verkoper, meer bepaald op
het feit dat deze garantieplicht door een concrete garantie
niet aan beperkingen onderworpen wordt.
De kosten voor het toesturen en terugsturen van het product
zijn voor rekening van de fabrikant.
Deze garantie geldt in de bovenstaand omschreven omvang
en onder de bovenstaande voorwaarden (inclusief het voor-
leggen van de originele aankoopstrook, ook in het geval van
doorgeven) voor elke latere, toekomstige eigenaar van het
product.
Conformiteitsverklaring
Hiermee verklaart Stadlbauer Marketing + Vertrieb GmbH
dat dit model inclusief controller in overeenstemming is met
de fundamentele vereisten van de volgende EG-richtlijnen:
2009/48/EG (EN 71.1 - 3), 2006/66/EC, 2002/95/EG en
2004/108/EC (EN 62115 & 60825-1) over elektromagneti-
sche compatibiliteit.
De originele conformiteitsverklaring kan op carrera-rc.com
opgevraagd worden
Waarschuwingsinstructies! 
Een afstandsbestuurde helicopter is GEEN SPEELGOED
en alleen geschikt voor jongeren vanaf 14 jaar!
Dit product is niet voorzien voor gebruik door kinderen zon-
der toezicht door een bevoegd persoon om de ouderlijke
macht uit te voeren. Bij ondeskundig gebruik kan het tot
zware lichamelijke letsels en/of materiële schade komen.
Er dient vooryichtig en met bedacht te worden bestuurd en
dit vergt enkele mechanische en ook mentale vaardigheden.
De handleiding bevat veiligheidsinstructies en voorschriften
alsook instructies voor het onderhoud en de werking van het
product. Het is absoluut noodzakelijk, om de handleiding
voor de eerste ingebruikname volledig te lezen en te begrij-
pen. Alleen zo kunnen ongevallen met letsels en beschadi-
gingen worden vermeden.
Vlieg alleen in gesloten ruimtes, die voldoende plaats bieden
en volg alle aanwijzingen op, zoals zij in deze handleiding
worden aanbevolen. Zorg ervoor, dat er geen losse voorwer-
pen, inclusief kleding, of andere voorwerpen zoals pennen
en schroevendraaiers zich in de rotorbladenverwikkelen of
ermee in aanraking kunnen komen. Let er bijzonder op, dat
uw handen NIET in de omgeving van de rotorbladen komen!
U als gebruiker van dit product, bent alleen verantwoor-
delijk voor de veilige omgang, zodat noch u, noch an-
dere personen in gevaar worden gebracht of aan hun
eigendom schade wordt berokkend.
Gebruik uw model nooit met zwakke controller-batterijen.
Vermijd verkeersrijke en drukke omgevingen. Let er altijd
op, dat er voldoende plaats ter beschikking staat.
Laat uw model zo mogelijk niet op openbare wegen of in
openbare zones vliegen, om niemand in gevaar te brengen
of te verwonden.
Volg nauwgezet de aanwijzingen en waarschuwingsin
structies voor dit product en voor de mogelijke aanvullende
uitrusting (laadtoestel, accu‘s enz.), die u gebruikt
Als de helikopter met leefwezens of harde voorwerpen
in aanraking komt, dan brengt u de gashendel onmid-
dellijk in de nulpositie, dat betekent, de linker joystick
moet aan de onderste aanslag staan!
Let er op, dat alle chemische producten, kleine onderdelen
of elektrische componenten buiten reikwijdte van kinderen
zijn.
Vermijd alle vochtigheid, want zij kan de elektronica be
schadigen.
Er bestaat gevaar voor zware letsels tot zelfs de dood, in-
dien u delen van uw model in uw mond steekt of er aan likt.
Als u deze voorwaarden niet toestemt, geeft u onmiddellijk
het volledige helicoptermodel in nieuwe en ongebruikte toe-
stand terug aan uw handelaar.
Belangrijke informatie over lithium polymeer accu‘s
Lithium-polymeer (LiPo) accu‘s zijn aanzienlijk gevoeliger
dan gebruikelijke alkali-, of NiMH-accu‘s, die anders bij
afstandsbesturingen worden gebruikt. De voorschriften en
waarschuwingsinstructies van de producent moeten daarom
nauwgezet worden opgevolgd. Bij verkeerde omgang met
LiPo accu‘s bestaat er brandgevaar. Neem altijd de voor-
schriften van de producent in acht, als u LiPo accu‘s ver-
wijdert.
Verwijderingsbepalingen voor oude elektrische en elek-
tronische toestellen volgens WEEE
Het hier afgebeelde symbool van
de doorgestreepte vuilnisbakken
dient uw aandacht erop te vestigen
dat lege batterijen, accu’s, knoop-
cellen, accupacks, apparaatbatterijen, oude elektrische ap-
paraten etc. niet bij het huisvuil thuishoren, omdat ze scha-
delijk voor het milieu en voor de gezondheid zijn. Gelieve
mee te helpen, milieu en gezondheid in stand te houden en
praat ook met uw kinderen over de keurige afvalverwerking
van gebruikte batterijen en oude elektrische apparaten. Bat-
terijen en oude elektrische apparaten dienen op de bekende
verzamelpunten afgegeven te worden. Zodoende worden
ze aan een reglementair voorgeschreven recycling onder-
worpen.
Ongelijke batterijtypes of nieuwe en gebruikte batterijen
mogen niet samen gebruikt worden. Lege batterijen uit het
speelgoed verwijderen. Oplaadbare batterijen mogen enkel
onder toezicht van volwassenen geladen worden. Accu’s
mogen uitsluitend door volwassenen worden opgeladen.
Kortsluiting aan aansluitklemmen niet toegestaan. Enkel
de aanbevolen batterijen of die van een gelijkwaardig type
mogen gebruikt worden.
Bij regelmatig gebruik van de lader moet deze aan de kabel,
aansluiting, afdekkingen en andere onderdelen gecontro-
leerd worden. In geval van schade mag de lader pas na een
reparatie terug in gebruik genomen worden.
Richtlijnen en waarschuwingsinstructies voor gebruik
van LiPo accu‘s
• U moet de bijgevoegde 3,7 V 65 mAh LiPo-accu op een
veilige plaats buiten de omgeving van brandbare materialen
laden.
• Laat de accu tijdens het laden nooit onbeheerd achter.
Voor het laden na een vlucht moet de accu eerst op omge-
vingstemperatuur afgekoeld zijn.
• U mag uitsluitend de bijbehorende LiPo-lader (USB-kabel/
controller) gebruiken. Bij niet-naleving van deze instructies
bestaat er brandgevaar en daarmee gevaar voor de gezond-
heid en/of materiële schade. Gebruik NOOIT een ander
laadtoestel.
Als de accu gedurende het ontladings- of laadproces op-
zwelt of vervormt, dan beëindigt u onmiddellijk het laden
of ontladen. Neem de accu zo snel en zo voorzichtig mo-
gelijk uit het toestel en leg hem op een veilige, open plek
verwijderd van brandbare materialen en observeer hem
gedurende minimum 15 minuten. Als u een accu, die reeds
opgezwollen of vervormd is, verder laadt of ontlaadt bestaat
er brandgevaar! Zelfs bij geringe vervorming of ballonvor-
ming moet een accu buiten werking worden gesteld.
Bewaar de accu bij kamertemperatuur op een droge
plaats.
Laad de accu na gebruik absoluut weer op, om een
zogenaamde diepteontlading van de accu te vermijden.
Neem daarbij in acht, dat u een pauze van ongeveer 20
minuten tussen de vlucht en het laadproces aanhoudt.
Laad de accu van tijd tot tijd (ca. alle 2-3 maanden) op.
Een niet-inachtneming van de bovenstaande omgang
met de accu kan tot een defect leiden.
Voor het transport of voor een tijdelijke bewaring van de
accu moet de temperatuur tussen 5-50°C liggen. Bewaar de
accu of het model indien mogelijk niet in de auto of onder di-
recte zonnestraling. Als de accu aan de hitte in de auto wordt
blootgesteld, kan hij beschadigd worden of vuur vatten.
Opmerking: Bij geringe batterijspanning/-vermogen zult u
vaststellen, dat aanzienlijke trimming en/of stuurbewegingen
noodzakelijk zijn, opdat de helicopter niet in een vrille raakt.
Dit geldt gewoonlijk voor het bereiken van 3 V accuspanning
en is een goed tijdstip, om de vlucht te beëindigen.
NEDERLANDS
15
Inhound van de levering
1
1x Infrarode helikopter
1x Infrarode controller
1x USB-laadkabel
2 x Joystickverlengstukken
4x 1,5 V mignon AA batterijen (niet oplaadbaar)
Laden van de LiPo accu
Let erop dat u de bijgeleverde LiPo-accu uitsluitend met de
bijgeleverde LiPo-lader (USB-kabel resp. controller) oplaadt.
Als u probeert, om de accu met een ander LiPo-accu laad-
toestel of een ander laadtoestel te laden, dan kan dit leiden
tot zware schade. Gelieve het voorgaande hoofdstuk met
waarschuwingsinstructies en richtlijnen voor het gebruik van
de accu zorgvuldig te lezen, voor u verder gaat.
U kunt de in de helikopter geplaatste accu met behulp van
de bijbehorende USB-laadkabel ofwel aan een USB-poort
van een computer, ofwel direct aan de controller opladen.
2a
Laden aan de computer:
Verbind de USB-laadkabel met de USB-poort
van een computer. De LED aan de USB-laad-
kabel licht rood op en toont aan, dat de laadunit
zoals het hoort met de computer is verbonden.
Als u een helikopter met lege accu insteekt licht
de LED aan de USB-kabel niet meer op en toont
aan, dat de helikopteraccu wordt geladen. De
USB-laadkabel resp. de laadbus aan de helikop-
ter zijn zodanig uitgevoerd, dat verkeerde polari-
teit uitgesloten is.
Het duurt ongeveer 20 minuten, om een ontla-
den accu (niet diepontladen)
weer te laden. Als de accu vol is licht de LED-
indicatie aan de USB-laadkabel weer op.
2b
Laden aan de controller
Open het rechter opbergvak aan de achterzijde
van de controller. De kabel die zich hierin bevindt,
dient u met de helikopter te verbinden.
Schakel de controller in. Als u een helikopter
met lege accu aansteekt, brandt de led aan de
controller groen. De laadkabel resp. het laadcon-
tact aan de helikopter zijn zo gemaakt, dat een
verkeerde polariteit uitgesloten is.
Het duurt ongeveer 20 minuten om een lege
accu (niet diepontladen) weer op te laden. Als de
accu vol is, brandt de led aan de controller con-
stant rood.
Tip: Leg de controller op de rugzijde, zodat
beide onderste punten naar boven gericht zijn,
en plaats de helikopter bij het aansluiten op
het batterijvak.
Opmerking: Bij de levering is de meegeleverde LiPo-accu
gedeeltelijk geladen. Daardoor zou het eerste laadproces
iets minder lang kunnen duren.
Tijdens het laadproces moet de aan-uitschakelaar op
‘OFF’ staan.
Plaatsen van de batterijen in de 
controller
3
Open het batterijvak met een schroevendraaier en
plaats de batterijen in de controller. Let op de cor-
recte polariteit. Na het sluiten van het vak kunt u
de functionaliteit van de controller met behulp van
de Powerschakelaar op de voorzijde controleren.
Bij de ON-positie van de Powerschakelaar en re-
glementaire functie dient de LED bovenaan in het
midden van de controller rood op te lichten.
Als de controle-LED snel knippert, moeten de bat-
terijen in de controller worden gewisseld.
Checklist voor de 
vluchtvoorbereiding
Deze checklist is geen vervanging voor de inhoud van deze
bedieningshandleiding. Hoewel zij als quick-start-gids kan
worden gebruikt, raden wij u dringend eerst aan, om deze
gebruiksaanwijzing volledig te lezen, alvorens u verder gaat.
Controleer de verpakkingsinhoud
Verbind het laadtoestel met het stopcontact
Laad de LiPo-accu zoals in paragraaf „Laden van de LiPo
accu“ beschreven.
Plaats vier AA batterijen in de controller en let op de cor-
recte polariteit.
Zoek een geschikte omgeving om te vliegen
Zet de helicopter op een recht vlak
Schakel de controller met de ON/OFF schakelaar in. Schuif
de linker joystick, de gashendel dus, helemaal naar bene-
den tot in de nulstand. Als de gashendel niet in de onderste
positie staat, licht het controlelampje ritmisch op. Er komt
geen koppeling tot stand.
Schakel het model met de ON/OFF schakelaar in.
De LED in de helikopter knippert nu in ritmisch versnel-
lende volgorde.
Als u meer dan één helikopter tegelijkertijd wilt laten vlie-
gen, dient u voor elk model een ander kanaal te kiezen.
(
2
A B C )
Geef de helikopter een ogenblik de tijd, tot het systeem
correct geïnitialiseerd en bedrijfsklaar is. De led in de heli-
kopter brandt nu permanent.
Stel de helikopter tijdens het vliegen niet bloot aan direct
zonlicht of een felle schijnwerper.
De infraroodontvanger van de helikopter en de infrarood-
zender van de afstandsbediening mogen niet worden be-
dekt.
Breng geen stickers of andere etiketten op de helikopter of
zender aan.
Controleer de besturing
Maak u vertrouwd met de besturing
Trim de helikopter indien nodig, zoals beschreven onder
‘Besturing van de helikopter’, zodat de helikopter tijdens
het vliegen niet meer zonder besturingsbewegingen van
plaats verandert.
De helikopter is nu klaar voor gebruik.
Als de helikopter geen enkele functie vertoont, dient u
bovenstaand koppelproces nogmaals te proberen met een
ander kanaal.
Vlieg het model
Land het model
Schakel het model met de ON/OFF schakelaar uit
Schakel altijd de afstandsbediening als laatste uit
Functieoverzicht van de controller
3
1. IR-antenne
2. Powerschakelaar (ON / OFF)
3. Controle LED
4. Gas
4
5. Vooruit-/achteruit
Staart (cirkelvormige draaibeweging)
6. Trimmer voor staartrotor
7. Batterijvak
8.
Bewaringsvakken voor joystickverlengingen
9. Laadkabel
10. Joystickverlengingen om op te schroeven
op de hendels 4. & 5.
Besturing van de helicopter
5
1. Coaxiaal rotorsysteem
2. Staart
3. Laadbus om de LiPo accu te laden
4. Landingsslede
5. ON-/OFF-schakelaar
6. IR-diode/ontvanger
Besturing van de helicopter
6
Als u de besturingsfuncties van uw Carrera RC
helicopter nog niet kent, dan gelieve u voor de
eerste vlucht een paar minuten de tijd te nemen,
om u met de besturing vertrouwd te maken. De
beschrijving links of rechts stemt overeen met de
kijk vanuit de cockpit (pilotenzicht).
Druk de gashendel naar boven, om de rotatiesnel-
heid van de rotoren te verhogen. Verhoog de rota-
tiesnelheid van de hoofdrotorbladen en het model
begint te stijgen.
Reduceer de uitslag van de gashendel en daar-
mee de rotatiesnelheid van de hoofdrotorbladen,
om de helicopter te doen dalen. Als het model de
grond heeft verlaten, kunt u het door voorzichtige
beweging van de gashendel naar boven en be-
neden, in een stationaire zweefvlucht brengen,
zonder dat het te plots stijgt of daalt.
7
Beweeg de rechter hendel (staart) naar links en
de neus van de helikopter draait (giert) om de as
van de hoofdrotor cirkelvormig naar links.
Beweeg de rechter hendel (staart) naar rechts en
de neus van de helikopter draait (giert) om de as
van de hoofdrotor cirkelvormig naar rechts.
Gebruik de trimmer voor de staart, tot u een sta-
biele neutrale positie van de helikopter in zweef-
vlucht, zonder beweging van de linker hendel
(staart) heeft bereikt
8
De vooruit-/achteruithendel bestuurt de neiging
van de helicopter voorwaarts/achterwaarts. Als u
de hendel naar voren drukt, beweegt de helicop-
terneus naar onder en de helicopter vliegt voor-
waarts. Als u de vooruit-/achteruithendel naar
achter drukt, beweegt de helicopter naar achter
en de helicopter vliegt achteruit.
Nadat u zich met de hoofdbesturingsfuncties vertrouwd
heeft gemaakt, bent u na de keuze van uw vlieggebied klaar
voor de eerste vlucht.
Een uitvoerige beschrijving van hoe u uw 3-kanaals helikop-
ter kunt trimmen, vindt u op carrera-rc.com in het service-
gedeelte.
Keuze van het vlieggebied
9
Als u klaar bent voor uw eerste vlucht, dient
u een gesloten ruimte te kiezen, zonder per-
sonen en zonder hindernissen en die zo groot
mogelijk is. Op grond van de grootte en de
bestuurbaarheid van de helicopter is het
voor ervaren piloten mogelijk, om ook in re-
latief kleine gesloten ruimten te vliegen. Voor
uw eerste vluchten bevelen wij absoluut een
minimum kamergrootte van 3 maal 3 meter
grondoppervlak en 2,40 m hoogte aan. Nadat
u de helicopter uitgetrimd heeft en met zijn be-
sturing en zijn mogelijkheden vertrouwd bent
geworden, kunt u er zich ook aan wagen, om
in kleinere en minder vrije omgeving te vlie-
gen.
De helikopter is uitsluitend bedoeld voor gebruik in ge-
sloten ruimten zonder direct zonlicht of felle schijnwer-
pers. Tussen de controller en de helikopter mogen zich
geen objecten zoals bijv. zuilen of personen bevinden.
Informatie over het oplossen van problemen vindt u op pa-
gina 37.
De meest actuele versie van deze bedieningshandleiding
en informatie over verkrijgbare reserveonderdelen
vindt u op carrera-rc.com in het servicebereik.
Vergissingen en fouten uitgesloten
Kleur/finale ontwerpaanpassingen uitgesloten
Technische aanpassingen en ontwerp gerelateerde aanpassingen
uitgesloten
Pictogrammen = symbolisch foto’s
NEDERLANDS
37
Causa: Pérdida de control de la palanca del gas.
Solución:
Tirar la palanca del gas lentamente hacia abajo.
Causa: Tirar hacia abajo la palanca del gas de forma ex-
cesivamente rápida.
ITALIANO
Soluzioni dei problemi
Problema: Il controller non funziona.
Causa: L’interruttore di potenza ON/OFF è posizionato su
“OFF”.
Rimedio: Posizionare l’interruttore di potenza ON/OFF su
“ON”.
Causa: Le batterie sono state inserite in modo errato.
Rimedio: Controllare se le batterie sono state inserite corret-
tamente.
Causa: Le batterie sono quasi scariche.
Rimedio: Inserire batterie nuove
Problema:
Impossibile comandare l’elicottero con il controller.
Causa: L’interruttore di potenza dell’elicottero è posizionato
su “OFF”.
Rimedio: Posizionare dapprima l’interruttore di potenza del
controller su “ON”.
Causa: Il controller potrebbe non essere collegato in modo
corretto con il ricevitore nell’elicottero.
Rimedio: Eseguire il processo di collegamento come de-
scritto sotto „Check-list per la preparazione al volo“
usando eventualmente un altro canale (A/B/C) sul
controller.
Problema: Le pale del rotore non girano.
Causa: L’interruttore di potenza sul modellino e sul con-
troller è posizionato su “OFF.
Rimedio: Posizionare l’interruttore di potenza ON/OFF su
“ON”.
Causa: L’accumulatore è troppo debole o scarico.
Rimedio: Caricare l’accumulatore (vedi capitolo “Carica
dell’accumulatore”).
Problema: Lelicottero non decolla.
Causa: Le pale del rotore girano troppo lentamente.
Rimedio: Tirare la leva del gas verso l’alto.
Causa: La potenza dell’accumulatore è insufficiente.
Rimedio: Caricare l’accumulatore (vedi capitolo “Carica
dell’accumulatore”).
Problema: Durante il volo l’elicottero perde veloci senza
motivo apparente e si abbassa.
Causa: L’accumulatore è troppo debole.
Rimedio: Caricare l’accumulatore (vedi capitolo “Carica
dell’accumulatore”).
Causa: Nessun collegamento IR con l‘elicottero.
Rimedio: Assicurarsi che nessuna luce solare diretta, inten-
sa luce di fari od oggetti disturbino il collegamento.
Problema: Lelicottero atterra troppo velocemente.
Causa: Perdita di controllo sulla leva del gas.
Rimedio: Abbassare lentamente la leva del gas.
Causa: Abbassamento troppo veloce della leva del gas.
NEDERLANDS
Probleemoplossingen
Probleem:
Controller functioneert niet.
Oorzaak De ON/OFF-Powerschakelaar staat op „OFF“.
Oplossing:
De ON/OFF-Powerschakelaar op „ON“ zetten.
Oorzaak: De batterijen werden verkeerd ingelegd.
Oplossing: Controleer, of de batterijen correct werden ingelegd.
Oorzaak De batterijen hebben niet meer genoeg energie.
Oplossing:
Nieuwe batterijen inleggen
Probleem:
De helicopter laat zich met de controller niet bestu-
ren.
Oorzaak: De Powerschakelaar van de controller staat op
„OFF“.
Oplossing:
Eerst de Powerschakelaar aan de controller op
„ON“ zetten.
Oorzaak De controller is evt. niet correct met de ontvanger
in de helicopter gebonden.
Oplossing:
Voer het koppelproces uit zoals beschreven onder
‘Checklist voor de vluchtvoorbereiding’, en gebruik
daarbij indien nodig een ander kanaal (A/B/C) aan
de controller.
Probleem:
De rotorbladen bewegen zich niet.
Oorzaak: De Power-schakelaar aan het model resp. de
Controller staat op „OFF“.
Oplossing:
De ON/OFF-Powerschakelaar op „ON“ zetten.
Oorzaak: De accu is te zwak resp. leeg.
Oplossing:
De accu laden (zie hoofdstuk „Laden van de accu“).
#
Probleem:
De helicopter stijgt niet op.
Oorzaak: De rotorbladen bewegen zich te langzaam.
Oplossing:
De gashendel naar boven trekken.
Oorzaak: Het accuvermogen volstaat niet.
Oplossing:
De accu laden (zie hoofdstuk „Laden van de accu).
Probleem:
De helikopter vertraagt en daalt zonder ogen-
schijnlijke reden tijdens de vlucht.
Oorzaak: De accu is te zwak.
Oplossing:
De accu laden (zie hoofdstuk „Laden van de accu“).
Oorzaak: Geen IR-verbinding met de helikopter beschikbaar.
Oplossing:
Zorg ervoor dat de verbinding niet wordt verstoord
door direct zonlicht, een felle schijnwerper of een
object.
Probleem:
De helicopter landt te snel.
Oorzaak Controleverlies via de gashendel.
Oplossing:
De gashendel langzaam naar onder trekken.
Oorzaak: Te snel naar onder trekken van de gashendel.
PORTUGUĘS
Soluções de problemas
Problema: O comando não funciona.
Causa: O interruptor ON/OFF está em „OFF“.
Solução: Colocar o interruptor ON/OFF em „ON“.
Causa: A pilha está mal colocada.
Solução: Verifique se as pilhas estão bem colocadas.
Causa: As pilhas não têm energia suficiente.
Solução: Colocar pilhas novas
Problema: Não é possível comandar o helicóptero com o co-
mando.
Causa: O interruptor dos comandos está em „OFF“.
Solução: Primeiro colocar o interruptor do comando em
„ON“.
Causa: Eventualmente, a interligação entre o comando e o
receptor do helicóptero não está correcta.
Solução: Estabeleça a interligação como se descreve em
„Lista de verificação (checklist) para preparação
do voo“ e, se for necessário, utilize outro canal
(A/B/C) no comando.
Problema: As pás do rotor não se movem.
Causa: O botão de ligação da corrente da miniatura e/ou
do comando está desligado (OFF).
Solução: Colocar o interruptor ON/OFF em „ON“.
Causa: A pilha está demasiado fraca ou vazia.
Solução: Carregar a pilha (ver capítulo Modo de carregar
a pilha“). #
Problema: O helicóptero não sobe.
Causa As pás do rotor movem-se muito lentamente.
Solução: Puxar a alavanca de acelerar para cima.
Causa: A potência da pilha não é suficiente.
Solução: Carregar a pilha (ver capítulo Modo de carregar
a pilha“).
Problema: O helicóptero perde velocidade durante o voo
sem motivo aparente e baixa.
Causa: A pilha está demasiado fraca.
Solução: Carregar a pilha (ver capítulo „Modo de carregar a
pilha“).
Causa :
Falta de ligação de infravermelhos ao helicóptero.
Solução: Certifique-se de que não luz solar direta, luz
forte de projetores ou um objeto a interferir na
ligão.
Problema: O helicóptero pousa rápido demais.
Causa:
Perda de controlo através da alavanca de acelerar.
Solução:
Puxar a alavanca de gás para baixo lentamente.
Causa: A alavanca de acelerar foi puxada para baixo rá-
pido demais.
SVENSKA
Felsökningsguiden
Fel: Kontrollen fungerar inte.
Orsak: ON/OFF-strömbrytaren står på “OFF”.
Åtgärd: Ställ ON/OFF-knappen till “ON”.
Orsak: Batterierna har satts i fel.
Åtgärd: Kontrollera att batterierna ligger rätt.
Orsak: Batterierna har otillräcklig kapacitet.
Åtgärd: Sätt i nya batterier.
Fel: Helikoptern kan inte styras med kontrollen.
Orsak: Kontrollens strömbrytare står på “OFF”.
Åtgärd: Ställ först strömbrytaren på kontrollen till “ON”.
Orsak: Kontrollen har ev. inte korrekt förbindelse med mot-
tagaren i helikoptern.
Åtgärd: Utför bindningen som beskrivs under „Check-
lista för flygförberedelse“ och använd ev. en
annan kanal (A/B/C) på kontrollen.
Fel: Helikoptern kan inte styras med kontrollen.
Orsak: Strömbrytaren modellen resp. kontrollen står
på “OFF”.
Åtgärd: Ställ ON/OFF-knappen till “ON”.
Orsak: Batteriet är för svagt eller tomt.
Åtgärd:
Ladda batteriet (se kapitel “Laddning av batteriet”).
#
Fel: Helikoptern stiger inte.
Orsak: Rotorbladen rör sig för sakta.
Åtgärd: Dra gasreglaget uppåt.
Orsak: Batterikapaciteten är otillräcklig.
Åtgärd:
Ladda batteriet (se kapitel Laddning av batteri-
et”).
Fel: Under flygning tappar helikoptern hastighet och
sjunker, utan synbar anledning.
Orsak: Batteriet är för svagt.
Åtgärd: Ladda batteriet (se kapitel “Laddning av batteriet”).
Orsak: Det finns ingen IR-förbindelse till helikoptern.
Åtgärd: Säkerställ att direkt solljus, starkt strålkastarljus
eller ett föremål inte kan störa förbindelsen.
Fel: Helikoptern landar för snabbt.
Orsak: Kontrollförlust via gasreglaget.
Åtgärd: Dra gasspaken sakta nedåt.
Orsak: Gasreglaget drogs ned för snabbt.
1/40