In de beide gevallen gaat u als volgt te werk:
a) Olie bijvullen (fig. 2)
U ziet op de hydraulische cilinder een rubberen stop
die het olievulgat sluit; Neem de rubberen stop af
door een schroevendraaier er zijdelings in te
drukken. De krik wordt te dien einde horizontaal op
de grond geplaatst. In deze opening wordt
hydraulische olie (type HLP 32 ISO of vergelijkbaar)
gegoten. Vul, indien nodig, zoveel olie bij tot de
binnenste zichtbare cilinder bedekt is met olie. Druk
vervolgens de rubberen stop de opening in zodat die
dicht is.
b) Ontluchten (fig. 2)
Het hydraulische gedeelte moet minstens worden
ontlucht na elk bijvullen van olie.
Ook door de krik een tijdje niet te gebruiken kunnen
zich luchtkussens in de hydraulische kanalen
vormen. U wordt dit gewaar wanneer tijdens het
opkrikken de met de helft of slechts gedeeltelijk
opgeheven last met rukken terugzakt.
Om te ontluchten pompt u de krik zonder belasting
ca. tot de helft omhoog. Druk vervolgens met uw
voet op de heftarm zodat op het hydraulische
gedeelte wat tegendruk ontstaat. De neerlaatschroef
van de krik moet uiteraard gesloten zijn. Druk met
een schroevendraaier de rubberen stop wat opzij tot
er lucht ontsnapt. Verlaag nu de krik door de
neerlaatschroef open te draaien en herhaal deze
stap ca. 2 à 3 keer.
Het heeft geen betekenis voor de werkwijze van de
krik mocht er eventueel druppelsgewijs olie bij
ontsnappen. Op die manier bent u zeker dat
mogelijke luchtkussens de oliekanalen uit worden
gedrukt en het toestel perfect werkt.
Afgewerkte of uitgelopen olie in een speciaal
reservoir verzamelen en afgeven op een
inzamelplaats voor afgewerkte olie.
6. Opkrikken van voertuigen (fig. 1)
Alvorens uw voertuig op te krikken dient u er zich
van te vergewissen of uw voertuig op een vaste
ondergrond staat zodat de krik bij opgeheven last
niet de grond in wordt gedrukt. Bij zomerse
temperaturen gebeurt het vaak dat op geasfalteerde
vlakken de krik inzakt en bijgevolg zijdelings zou
kunnen wegglijden.
In het voertuig vanzelfsprekend de handrem
aanzetten en indien mogelijk het voertuig extra
beveiligen d.m.v. remblokken. Plaats dan de krik
onder het voertuig zodat de draagschotel van de krik
op een stevige plaats kan aandrukken. Bij oudere
voertuigen met aangeroeste bodemdelen bestaat er
vaak het gevaar voor doorbreken.
De aflaatschroef (6) moet gesloten zijn. Met de
hefstang (7) pompt u nu de steunschijf (2) zo ver
omhoog, dat deze nog net niet tegen het voertuig
aan drukt. Nu heeft u nog eens de mogelijkheid om
de krik nauwkeurig in te stellen, opdat het voertuig
goed en veilig opgetild kan worden. Met de
verstelspil kunt u de steunschijf bovendien enkele
centimeters in de hoogte verstellen.
Het opgetilde voertuig moet in principe, voor uw
eigen veiligheid, extra beveiligd zijn met
minstens één onderzetbok als er maar één wiel
wordt opgetild.
Na het werk neemt u eerst de onderzetbok weg en
laat dan met de hefstang (5) de steunschijf (2) weer
zakken door de aflaatschroef (6) iets open te
draaien. De neerlaatsnelheid kunt u zelf regelen door
de aftapplug meer of minder open te draaien. De krik
is voorzien van een overbelastingsklep. De klep zit
aan de zijkant van de hydraulische pomp. Deze klep
is door de fabriek afgesteld zodat de maximumlast
niet kan worden overschreden.
Verstel deze klep niet eigenmachtig, anders kan bij
een defect van het toestel geen aanspraak op
garantie worden gemaakt.
Als de steunschijf (2) zijn hoogste stand heeft
bereikt, dan wordt de hydrauliek dankzij de
veiligheidsklep resp. door een overstroominrichting
niet meer onder druk gezet, ook al wordt er
doorgepompt.
7. Reiniging, onderhoud en bestellen
van wisselstukken
7.1 Onderhoud
Elk hydraulisch systeem is voorzien van afdicht-O-
ringen of afdichtmanchetten die onderhevig zijn aan
slijtage. Hiervoor zijn herstelsets verkrijgbaar in onze
fabrieksklantenservice.
Vul enkel zuurvrije hydraulische olie bij om te
voorkomen dat de dichtingen worden beschadigd.
Afgewerkte of uitgelopen olie in een speciaal
reservoir verzamelen en afgeven op een
inzamelplaats voor afgewerkte olie.
Zodra de hydraulische krik buiten werking is, is het
aan te raden het hydraulische gedeelte (zuiger) altijd
in rusttoestand te laten (zuiger ingeschoven).
Daardoor worden de precisievervaardigde
oppervlakken van de zuiger en de zuigerstand
beschermd tegen corrosie.
Teneinde een goede werking van uw toestel te
verzekeren dient u slechts hoogwaardige
17
NL