Waeco MagicSafe MS650 Data papier

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Waeco MagicSafe MS650 Data papier. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
MagicSafe MS650
A, B, CH, D, DK, E, F, FIN, GB,
GR, I, IRL, L, NL, N, P, S
D 13 Auto-Alarmanlage
Montage- und Bedienungsanleitung
GB
4
39
Car alarm system
Installation and Operating Manual
FE 865
S
Sistemas de alarma
Instrucciones de montaje y d’uso
EF
1
91
A
Systèmes d'alarme pour voitures
Instructions de montage et de service
I 117 Sistema di allarme per autovetture
Istruzioni di montaggio e d uso
NL 143 Auto-alarmsystemen
Montagehandleiding en gebruiksaanwijzing
DK
2
169 Bil-alarmanlæg
Monterings- og betjeningsvejledning
S
2
195 Billarm
Monterings- och bruksanvisning
N
3
221 Bilalarmanlegg
Monterings- og bruksanvisning
FIN
3
247 Autohälytyslaitteisto
Asennus- ja käyttöohje
MS-620.book Seite 1 Freitag, 10. Juni 2005 4:33 16
D
Fordern Sie weitere Informationen zur umfangreichen Produktpalette aus dem
Hause WAECO an. Bestellen Sie einfach unsere Kataloge kostenlos und unver-
bindlich unter der Internetadresse: www.waeco.de
GB
We will be happy to provide you with further information about WAECO products.
Please order our free catalogue with no obligation to buy on our homepage:
www.waeco.com
F
Demandez d’autres informations relatives à la large gamme de produits de la
maison WAECO. Commandez tout simplement notre catalogue gratuitement et
sans engagement à l’adresse internet suivante : www.waeco.com
E
Solicite más información sobre la amplia gama de productos de la empresa
WAECO. Solicite simplemente nuestros catálogos de forma gratuita y sin
compromiso en la dirección de Internet: www.waeco.com
I
Per ottenere maggiori informazioni sull’ampia gamma di prodotti WAECO è possi-
bile ordinare una copia gratuita e non vincolante del nostro Catalogo all’indirizzo
Internet: www.waeco.com
NL
Maak kennis met het omvangrijke productscala van de firma WAECO. Bestel onze
catalogus gratis en vrijblijvend onder het internetadres: www.waeco.com
DK
Bestil yderligere information om det omfattende produktudvalg fra WAECO.
Bestil vores katalog gratis og uforpligtende på internetadressen: www.waeco.com
S
Inhämta mer information om den omfattande produktpaletten från WAECO:
Beställ våra kataloger gratis och utan förpliktelser under vår Internetadress:
www.waeco.com
N
Be om mer informasjon om det rikholdige produktutvalget fra WAECO. Bestill vår
katalog gratis uforbindtlig på Internettadressen: www.waeco.com
FIN
Pyytäkää lisää tietoja WAECOn kattavista tuotevalikoimista. Tilatkaa tuotekuvas-
tomme maksutta ja sitoumuksetta internet-osoitteesta: www.waeco.com
MS-620.book Seite 2 Freitag, 10. Juni 2005 4:33 16
7
E
Masse geschaltet
Negative door switch
– Masse
– Earth
+ 12 V geschaltet
Positive door switch + 12 V
+ 12 V
gn P3.3
ge P3.4
ge P3.4
gn P3.3
1 2
3
Masse
Earth
Servo motor for drivers
door
Zusätzlich benötiger
Stellmotor für Fahrertür
WAECO Art.-no. ML-11
+ 12 V
gr/rt
rt/ge
gr/ge
bl/ge
bl/rt
rot/sw
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 7
143
Inhoud
Titel Pagina
Aanwijzingen voor gebruik van de montagehandleiding. . . . . . . . . . . . 143
Veiligheids- en montageaanwijzingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144-145
Benodigd gereedschap . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Inleiding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Leveringsomvang. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Keuze van de plaatsen van montage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147-148
Kabelaanleg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Elektrische aansluiting / schakelschema. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen . . . . . . . . . . . . . . . . 149-152
Aansluiting van der deurcontactschakelaars . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Aansluiting van de centrale vergrendeling. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153-155
Voertuigspecifieke gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156-159
Functietest. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160-161
Software-instellingen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162-163
Programmering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Inleren van nieuwe handzenders . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Gemaksfuncties . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Probleemoplossing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Technische gegevens . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Aanwijzingen voor het gebruik van de montagehandleiding
Waarschuwing! Veiligheidswaarschuwing: veronachtzaming
kan tot schade aan personen en materialen leiden.
Let op! Veiligheidswaarschuwing: veronachtzaming leidt tot
materiële schade en heeft een negatieve invloed op het
functioneren van de Magic Safe MS-650.
De ruit staat voor montagestappen, die u uit moet voeren.
Om de montage probleemloos te laten verlopen, deze
montagehandleiding en bedieningshandleiding voor het begin van de
montage doorlezen.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 143
144
Veiligheids- en montageanwijzingen
Waarschuwing! Ondoelmatige kabelverbindingen kunnen tot
gevolg hebben, dat door kortsluiting:
kabelbrand ontstaat
de airbag wordt geactiveerd
elektronische besturingsonderdelen worden beschadigd
elektrische functies (knipperlichten, remlicht, claxon,
ontsteking, lichten) uitvallen
Neem daarom de volgende aanwijzingen in acht
Bij werkzaamheden aan de bekabeling van het voertuig gelden de
volgende klemaanduidingen:
30 (ingang vanaf plus van accu, direct),
15 (geschakelde plus, na de accu)
31 (teruggeleiding vanaf accu, massa)
L (knipperlichten links)
R (knipperlichten rechts)
Alle draden in de schakelschema’s zijn van een kleurcode voorzien
(zie tabel I 2)
De veiligste manier van verbinden is die waarbij de kabeluiteinden aan
elkaar worden gesoldeerd en daarna worden geïsoleerd.
Bij centrale vergrendelingen, die in de deur aan de bestuurderszijde geen
servomotor hebben (deze zijn hieraan te herkennen, dat de deur aan de
bestuurderszijde zich niet vanaf de deur aan de passagierszijde laat
ver- en ontgrendelen), moet een servomotor nageplaatst worden in de
deur aan de bestuurderszijde. Geen knelverbindingen (kabelverbinders) of
lusterklemmen gebruiken. Voor het verbinden van kabels met
kabelschoenen, stekers en vlakstekerhulzen een krimptang gebruiken.
Bij kabelaansluitingen aan 31 (massa):
de kabel met kabelschoen en getande borgring aan een voertuigeigen
massaschroef schroeven of met kabelschoen, plaatschroef en getande
borgring aan de carrosseriebeplating vastschroeven.
Let op een goede massaverbinding!
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 144
145
Veiligheids- en montageanwijzingen
Waarschuwing! Vanwege kortsluitingsgevaar vóór
werkzaamheden aan de elektrische bedrading van het voertuig
altijd de klem van de minpool van de accu verwijderen.
Bij voertuigen met extra accu ook daar de klem van de
minpool losmaken.
Let op! Bij het loshalen van de minpool van de accu
gaan alle opgeslagen vluchtige gegevens van de comfortelek-
tronica verloren.
De volgende gegevens moeten, afhankelijk van de uitrusting van het
voertuig, opnieuw worden ingegeven:
radiocode
voertuigklok
tijdschakelklok
boordcomputer
zitpositie
Aanwijzingen voor de instelling hiervan kunt u in de desbetreffende gebru-
ikshandleiding nalezen.
Waarschuwing! In het voertuig gemonteerde onderdelen van
de Magic Safe MS-650 zo worden bevestigd dat ze onder
geen enkele omstandigheid (sterk afremmen, verkeersongeval)
los kunnen raken en tot verwondingen van de inzittenden
kunnen leiden.
Let op! Voor het testen van de spanning in elektrische
leidingen mag alleen een LED-testlamp (zie A 1) of een
voltmeter (zie A 2) worden gebruikt. Testlampen (zie A 3)
met een gloeilichaam nemen te hoge elektrische stromen op,
waardoor de voertuigelektronica beschadigd kan raken.
Let op! Om schade te voorkomen moet voor voldoende vrije
ruimte voor het doorschieten van de boor worden gezorgd.
Ieder boorgat afbramen en met roestbeschermingsmiddel
behandelen.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 145
146
Benodigd gereedschap
Voor inbouw en montage hebt u nodig:
- liniaal (zie A 5)
- centerpons (zie A 6)
- hamer (zie A 7)
- boren (zie A 8)
- boormachine (zie A 9)
- schroevendraaier (zie A 10)
Voor de elektrische aansluiting en de controle daarvan hebt u nodig:
- LED-testlamp of voltmeter (zie A 1)
- krimptang (zie A 12)
- isolatieband
- krimphuls
- heteluchtföhn (zie A 11)
- soldeerbout (zie A 13)
- soldeertin (zie A 14)
Voor het bevestigen van ontvanger en kabel hebt u eventueel tevens
schroeven, plaatschroeven en kabelbinders nodig.
Inleiding
Het alarmsysteem MS-650 biedt vele hoogwaardige functies, waarvan
sommige mogelijk aan de reeds in uw voertuig aanwezige systemen
moeten worden aangepast. Sommige functies zijn als optie voorzien en
moeten eventueel bij het installeren worden geconfigureerd en
geprogrammeerd. Het systeem is bedoeld voor motorvoertuigen met een
boordspanning van 12 Volt.
Het door de microprocessor aangestuurde Magic Safe-alarmsysteem
beveiligt voertuigen en wat zich daar in bevindt tegen diefstal. Bij een
geactiveerde alarminstallatie gaat het alarm af zodra een deur, de
kofferruimte of de motorkap geopend worden, het contact ingeschakeld
wordt of door de sensoren een beweging in het binnenste van het
voertuig gemeld wordt.
Bij alarm klinkt 30 seconden lang de claxon (of optioneel: een sirene) en
knipperen de knipperlichten.
Belangrijke aanwijzing! De bij de fabricage ingestelde pincode is 11!
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 146
147
Leveringsomvang (zie B 1 t/m B 12)
Nr. Aantal Omschrijving Artikel-nr.
B 1 1 Besturingsapparaat MS-650-RX
B 2 1 Relais voor aansluiting voertuigclaxon MS-650-RL
B 3 2 Handzenders MS-650-TX
B 4 1 Status-LED met kabel en houder MS-650-SL
B 5 1 Service-schakelaar met kabel MS-650-AS
B 6 1 Bevestigingen met schakelaar MS-650-KIT
B 7 1 Ultrasound-module MS-650-US
B 8 2 Ultrasone sensoren MS-650-US
B 9 1 Hoofdkabelbundel (P3) MS-650-KA3
B 10 1 Kabelbundel van de centrale
vergrendeling (P2) MS-650-KA2
B 11 1 Kabelbundel van de ingang (P1) MS-650-KA1
B 12 2 Waarschuwingsstickers MS-650-WS
Keuze van de plaatsen van montage (zie B 9).
1. Besturingsapparaat
Het apparaat moet in de passagiersruimte, met de hoofdaansluitkabel
naar onderen, onder het dashboard worden gemonteerd. Monteer het
apparaat niet op plaatsen die zich binnen sterke elektrische velden
bevinden, zoals ontstekingskabels of de elektronica van de centrale
besturing.
Ook montage direct bij luchtuitstroomopeningen moet worden vermeden.
Gebruik voor het monteren de bijgevoegde schroeven of het dubbelzijdig
kleefband. Voorzover mogelijk moet gebruik worden gemaakt van de in
het voertuig aanwezige boorgaten.
2. Ultrageluidssensoren
De ultrageluidssensoren moeten boven aan iedere A-stijl met behulp van
de bijgevoegde schroeven worden bevestigd. Om een zo goed mogelijk
resultaat te verkrijgen, moeten de beide ultrageluidssensoren op het
midden van der achterruit gericht zijn.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 147
148
Keuze van de plaatsen van montage (zie B 9).
3. Ultrageluidselektronicamodule
De module voor de ultrageluidselektronica moet op een geschikte plaats
in de buurt van het MS-650-besturingsapparaat worden gemonteerd, met
behulp van de meegeleverde schroeven of van het dubbelzijdige
kleefband. De sensordraden worden aan de A-stijlen onder en boven het
dashboard naar de ultrageluidselektronicamodule aangelegd. De sensoren
worden op de ultrageluidsmodule aangesloten, en deze op zijn beurt op
de desbetreffende kabels aan het besturingsapparaat (zie C 1)
4. Status-LED
Voor het bevestigen van de status-LED moet een gat van 8 mm in het
dashboard of indien mogelijk in een reeds aanwezige kunststofafdekking
worden geboord. De kabel moet naar de elektronicamodule worden
gelegd en daar in de tweepolige aansluiting worden gestoken.
5. Service-schakelaar
De service-schakelaar moet in de omgeving van het dashboard worden
gemonteerd, zodat deze gemakkelijk vanaf de bestuurdersplaats te
bedienen is. Omdat men bij normaal bedrijf geen gebruik hoeft te maken
van deze schakelaar, adviseren wij, hem onder het dashboard aan te
brengen en wel zo, dat men er bij het in- en uitstappen niet tegen aan
stoot. Boor een gat van 7 mm doorsnede en bevestig de schakelaar met
de meegeleverde daarvoor bedoelde schroeven. Leg de draden naar het
besturingsapparaat aan. Daar wordt de tweepolige steker in de daarvoor
bedoelde bus gestoken.
6. Contactschakelaar voor de motorkap
Voor de inbouw van de meegeleverde contactschakelaar voor de
motorkap moet een gat van 8 mm doorsnede worden geboord. Er moet
op worden gelet dat de afstand tot de gesloten motorkap minimaal 22
mm en maximaal 27 mm bedraagt (bepalen met behulp van plasticine).
De minimale afstand kan door het inkorten van de schakelaar nog kleiner
worden gemaakt.
Na het inbouwen moet de schakelfunctie worden getest.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 148
149149
Kabelaanleg
Niet-vakkundige kabelaanleg en kabelverbindingen leiden steeds weer tot
storingen in of beschadiging van delen van de installatie. Correcte aanleg
en verbinding van kabels is basisvoorwaarde voor het langdurig en
storingsvrij functioneren van de uitbreidende componenten.
Let op de volgende punten:
Leg de draden zo aan dat ze niet beschadigd kunnen raken.
Leg de draden bijvoorbeeld niet aan over scherpe randen, of
langs hete of bewegende voertuigonderdelen.
De draden langs kabelbundels van het voertuig aanleggen en
ze daar zoveel mogelijk m.b.v. isolatieband of kabelbinders
mee verbinden.
Mocht u draden vanuit het binnenste van de cabine naar de
motorruimte of de kofferruimte aanleggen, gebruik dan
aanwezige doorvoertules in de scheidingswanden.
Elektrische aansluiting / schakelschema
Zie C 1
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P1 (zie D 1)
ORANJE (P1.1)
Deze draad moet op een geschakelde spanningsvoorziening worden
aangesloten. Er moet op worden gelet dat de spanning tijdens het starten
van de motor niet wegvalt, klem (+15).
GRIJS (P1.2)
De grijze draad wordt op de contactschakelaar van de motorkap
aangesloten.
Het contact schakelt bij geopende motorkap naar massa. Mocht geen
contactschakelaar aanwezig zijn, dan moet de in de leveringsomvang
inbegrepen contactschakelaar worden gemonteerd.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 149
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P1 (zie D 1)
GRIJS/WIT (P1.3)
De grijs/witte draad moet in de achterkant van de auto worden aangelegd
en met een draad worden verbonden, die aan massa ligt, wanneer de klep
van de kofferruimte geopend is. Als het voertuig met een negatief
geschakelde binnenverlichting is uitgerust (de draad van de
deurschakelaar is massadraad, wanneer de deur geopend is), dan moet
de groene draad op de massa worden aangesloten.
Is een dergelijke aansluiting niet aanwezig, dan moet een extra
contactschakelaar worden gemonteerd, die een massasignaal afgeeft als
de klep van de kofferruimte geopend wordt.
GROEN/ROOD (P1.4)
Dit is de uitgang voor extra functies, zoals raambediening of
grootlichtsignaal. De uitgang kan door het inschakelen van de
alarminstallatie (blauwe toets) of apart, door de grijze toets in te drukken,
3 seconden lang worden geactiveerd. Deze draad geeft gedurende 10 tot
25 seconden een massa-impuls. Dit proces wordt afgebroken, zo gauw
de handzender gebruikt wordt om de alarminstallatie te activeren of te
deactiveren (blauwe toets).
De extra functie kan gedeactiveerd worden door de programma
schakelaar op 2-1 in te stellen. De duur van de impuls wordt bepaald
door de instelling van programma-schakelaar 2-2
(zie software-instellingen).
Houd er rekening mee dat voor de desbetreffende installeringen een
comfortmodule of een grootlichtschakelaar-relais nodig is. De stroom aan
de uitgang mag maximaal 0,15A bedragen.
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P2 (zie D 2)
De Magic Safe MS-650 alarminstallatie beschikt over universele aanslui-
tingen voor centrale vergrendelingen, zodat er standaard ingebouwde
centrale vergrendelingen en motoraangedreven achteraf ingebouwde cen-
trale vergrendelingen op aangesloten kunnen worden. De kleuren van de
draden en hun functies vindt u in de tekst hieronder:
P2.1. GRIJS/ROOD sluiten gezamenlijk
P2.2 ROOD/GEEL sluiten normaal open
P2.3 GRIJS/GEEL sluiten normaal gesloten
P2.4 BLAUW/GEEL openen normaal gesloten
150
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 150
151
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P2 (zie D 2)
P2.5. ROOD/ZWART openen normaal open
P2.6 BLAUW/ROOD openen gezamenlijk
Om de schakelfunctie van de al aanwezige centrale vergrendeling vast te
kunnen stellen, hebt u een schakelschema van de centrale vergrendeling
nodig. Deze schakelschema’s zijn bij uw autodealer verkrijgbaar.
De exacte aansluiting op de centrale vergrendeling wordt vanaf de
aansluiting op de centrale vergrendeling beschreven.
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P3 (zie D 3)
BRUIN/WIT (P3.2)
Dit is de aansluiting voor een optioneel startonderbrekingsrelais. De
uitgang schakelt bij geactiveerde installatie naar massa en mag maximaal
met 200 mA belast worden (extra relais noodzakelijk).
GROEN (P3.3)
De aansluiting van de groene draad is afhankelijk van de manier van
schakeling van de deurcontacten (schakeling binnenverlichting), die in het
voertuig geïnstalleerd zijn. Als het voertuig met een negatief geschakelde
binnenverlichting is uitgerust (de draad van de deurschakelaar is
massadraad, wanneer de deur geopend is), dan moet de groene draad op
de massa worden aangesloten.
Is het voertuig uitgerust met een via de plus geschakelde
binnenverlichting (de draad van de deurschakelaar voert 12 Volt
accustroom als de deur geopend is), dan sluit u de groene draad aan op
de schakeldraad van de schakelaar naar de binnenverlichting (zie E 1
en E 2).
GEEL (P3.4)
De aansluiting van de gele draad is afhankelijk van de manier van
schakeling van de deurcontacten (schakeling binnenverlichting) die in het
voertuig geïnstalleerd zijn. Als het voertuig met een op de massadraad
geschakelde binnenverlichting is uitgerust (de draad van de
deurschakelaar is massadraad, wanneer de deur geopend is), dan moet
de gele draad op de schakeldraad van de schakelaar naar de
binnenverlichting worden aangesloten.
Is het voertuig uitgerust met een via de plus geschakelde
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 151
152152
Elektrische aansluiting / stekerverbindingen, P3 (zie D 3)
binnenverlichting (de draad van de deurschakelaar voert +12 Volt als de
deur geopend is), dan sluit u de gele draad aan op de +12Volt-kabel (zie
E 1 en E 2).
ZWART/GROEN (P3.6)
De draad moet op de kabel voor het linker knipperlicht worden
aangesloten.
ROOD (P3.7)
De draad moet op een continu +12 Volt voerende kabel (klem +30)
worden aangesloten.
ZWART (P3.9)
De draad moet op massa worden aangesloten (klem -31).
ZWART/WIT (P3.10)
De draad moet op de kabel voor het rechter knipperlicht worden
aangesloten.
BRUIN/GRIJS (2x)
De beide draden, die naar de claxonschakelaar aan het stuurwiel of aan
de stuurkolom leiden, moeten worden geïdentificeerd. De ene draad
verbindt de schakelaar met de claxon, de andere draad is ofwel op +12
Volt aangesloten, of op de massa. Er moet een bruin/grijze draad op elk
van de twee naar de claxon leidende draden worden aangesloten.
In het algemeen zijn er contactringen aanwezig binnen het stuurwiel,
daarom zijn de aansluitingen het gemakkelijkst aan te leggen door eerst te
onderzoeken, welke polariteit de draden naar de claxon hebben, wanneer
deze bediend wordt. Indien de claxonkabel 12 Volt voert, dan moet de
ene bruin/grijze draad op deze 12-Volt-draad worden aangesloten en de
andere op de geschakelde draad. Indien de claxonkabel op de massa is
aangesloten, moet de ene bruin/grijze draad op de massa worden
aangesloten en de andere op de geschakelde draad. Het in de
leveringsomvang inbegrepen relais moet in de daarvoor bedoelde houder
worden gestoken. Bij aansluiting van een elektronische sirene in plaats
van de claxon kan dit relais achterwege blijven.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 152
153153
Aansluiting van de deurcontactschakelaars (zie E 1 en E 2)
Let op! Bij voertuigen met ingebouwde binnenverlichting met vertraging
moet een sperdiode, type 1N4007 (WAECO art.-nr.: 600548) worden
gemonteerd, en wel:
Aansluiting van de deurcontactschakelaars (zie de
markering in de richting van het deurcontact wijzend (zie E 1)
bij plus-geschakeld deurcontact in de groene draad, met de
markering in de richting van de MS-650 wijzend (zie E 2)
Aansluiting op de centrale vergrendeling
Praktisch alle centrale vergrendelingen worden elektrisch gestuurd.
Bij centrale vergrendelingen, die in de deur aan de bestuurderszijde geen
servomotor hebben (deze zijn hieraan te herkennen, dat de deur aan de
bestuurderszijde zich niet vanaf de deur aan de passagierszijde laat ver-
en ontgrendelen), moet een servomotor nageplaatst worden in de deur
aan de bestuurderszijde. Hiervoor kan de separate servomotor, WAECO
art.-nr. ML-11, worden gebruikt. Deze moet aangesloten worden als in
schakelschema nr. 1 staat aangegeven.
Bij alle andere elektrisch gestuurde centrale vergrendelingen moet eerst
de wijze van functioneren worden vastgesteld. Hiervoor kunnen indien
mogelijk de originele schakelschema’s van de desbetreffende
dealerwerkplaatsen worden gebruikt.
Zijn geen originele schakelschema’s beschikbaar, dan moet de functie van
de besturingskabels, die van het centrale vergrendelings-stuurapparaat
naar het voertuigportier lopen, worden bepaald.
Let op! De aansluiting mag alleen via de besturingskabels van
de centrale vergrendeling plaatsvinden, en niet via andere
kabels. Aansluiting op andere kabels, zoals de stuurkabels, of
het gebruik van een verkeerd schakelschema t.b.v. de
aansluiting, kunnen tot defecten aan de centrale vergrendeling
en de afstandsbediening leiden.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 153
154
Aansluiting op de centrale vergrendeling
Controleer, hoe de centrale vergrendeling van uw voertuig
werkt.
Sluit de centrale vergrendeling met behulp van de
schakelschema’s (zie E 3 t/m I 1) aan. De niet-aangesloten
draden moeten worden geïsoleerd.
Bij sommige voertuigen, bijvoorbeeld van Mercedes, is het mogelijk dat
de aansturingstijd van 0,6 sec. niet voldoende is om de centrale
vergrendeling volledig aan te sturen.
In dergelijke gevallen moet de aansturingstijd door herprogrammeren van
de software (zie programmering) op 3,5 sec. worden ingesteld.
In normale gevallen is de installatie op 0,6 sec. ingesteld.
Schakelschema
Schakelschema nr. 1 (zie E 3)
Let op! Dit schakelschema geldt alleen voor voertuigen zonder
servomotor in het portier aan de bestuurderszijde of voor
centrale vergrendelingen die op onderdruk werken zonder
elektrische stuurkabel.
Zusätzlich benötigter Stellmotor für Fahrertür WAECO Art.Nr. ML-11
Schakelschema nr. 2 (zie F 1) Twee in rust negatieve, bij activatie
naar +12 V schakelende draden
Schakelschema nr. 3 (zie F 2) Twee bij activatie naar +12 V
schakelende kabels
Schakelschema nr. 4 (zie G 1) Twee over de min-kabel gestuurde
kabels
Schakelschema nr. 5 (zie G 2) Een open en bij activatie negatieve
impuls gevende draad
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 154
155155
Schakelschema
Schakelschema nr. 6 (zie H 1) Een +12V- en bij activatie negatieve
impuls gevende draad
Schakelschema nr. 7 (zie H 2) Voor de aansluiting op WAECO
centrale vergrendeling ML-44(22) IR
Schakelschema nr. 8 (zie I 1) Voor de aansluiting op WAECO
centrale vergrendeling ML-44(22)
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 155
Voertuigspecifieke gegevens
156
BMW 3-serie
E36, bouwja-
ar: 91-
BMW 3-serie
E36, bouwja-
ar: 91-
BMW 3-serie
E30, bouwja-
ar: 82-90
Audi A4 type
B5, bouwjaar:
‘94 - , met
alarm
Audi A4 type
B5, bouwjaar:
‘94 - , zonder
alarm
Audi A3 type
8L, bouwjaar:
96-01
Audi 100 en
A6 type C4,
bouwjaar: ‘90
- ‘97 met
alarm
Audi 100 en
A6 type C4,
bouwjaar: ’94
– , zonder
alarm
Audi 80 type
89 en B4,
bouwjaar: 86-
94
Blauw/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Groen/blauw, 30-
polige witte steker
onder het dashboard
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht links,
draadkleur,
positie
Blauw/bruin, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/bruin, kabel-
streng links aan de
dorpel
Groen/zwart / 30-
polige witte steker
onder het dashboard
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht rechts,
draadkleur,
positie
Pin 4 / gele 26-polige
steker v/h stuurapp.
v/d centr. vergr.
Pin 25 / witte 26-
polige steker v/h stu-
urapp. v/d centr.
vergr.
Groen/blauw, stuur-
app. v/d centr. vergr.
pin 6
Grijs/wit, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Groen/blauw, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Grijs/zwart, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Bruin/groen, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Groen/blauw, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Groen/blauw, A-stijl
links
Centr. vergr. op dra-
adkleur, positie
Pin 17 / gele 26-
polige steker v/h
stuurapp. v/d centr.
vergr.
Pin 24, witte 26-poli-
ge steker v/h stuur-
app. v/d centr. vergr.
Geel/blauw, stuur-
app. v/d centr.
vergr., pin 7
Bruin/grijs, A-stijl
links, uit het bestu-
urdersportier
komend
Groen/blauw, A-stijl
links, uit het bestu-
urdersportier
komend
Bruin/rood of grijs,
A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Bruin/grijs, A-stijl
links, uit het bestu-
urdersportier
komend
Groen/blauw, A-stijl
links, uit het bestu-
urdersportier
komend
Groen/blauw, A-stijl
links
Centr. vergr. naar
draadkleur, positie
Nr. 3
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 6
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 6
Nr. 6
Scha-
kel-
schema
Bruin/grijs/geel, aan
deurcontact voor links
aan de B-stijl, deurcon-
tact met geschakelde
massadraad
Bruin/grijs/geel, aan
deurcontact voor links
aan de B-stijl, deurcon-
tact met geschakelde
massadraad
Bruin/geel, aan deur-
contact voor links aan
de A-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/wit, aan deurcon-
tact voor links aan de A-
stijl, deurcontact met
geschakelde massadra-
ad
Grijs, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met
geschakelde massadra-
ad
Bruin/wit, aan deurcon-
tact voor links aan de A-
stijl, deurcontact met
geschakelde massadra-
ad
Bruin/wit, aan deurcon-
tact voor links aan de A-
stijl, deurcontact met
geschakelde massadra-
ad
Bruin/geel, aan deur-
contact voor links aan
de A-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/wit, aan deurcon-
tact voor links aan de A-
stijl, deurcontact met
geschakelde massadra-
ad
Deurcontact draad-
kleur, positie
Eventueel zijn aansluitpennen van
BMW met art.-nr. 61130005199
nodig, stuurapp. v/d centr. vergr.
bevindt zich achter het handschoe-
nenvak
Eventueel zijn aansluitpennen van
BMW met art.-nr. 61130005199
nodig, stuurapp. v/d centr. vergr.
bevindt zich achter het handschoe-
nenvak
Stuurapparaat v/d centr. vergr.
bevindt zich aan linkerkant in de A-
stijl
Blauw/gele stuurkabel richting deur
— grijs/rode kabel richting centr.
vergr.-pomp aansluiten
Blauw/gele stuurkabel richting deur
— grijs/rode kabel richting centr.
vergr.-pomp aansluiten
Blauw/gele stuurkabel richting deur
— grijs/rode kabel richting centr.
vergr.-pomp aansluiten
Opmerking
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 156
Voertuigspecifieke gegevens
157157
Opel Calibra,
bouwjaar: 90-
Opel Astra F
en G, bouwja-
ar: 92-
Mercedes
C180–, W202,
bouwjaar: 94-
Mercedes 190
W201,
bouwjaar: -94
Mercedes
200- W124,
bouwjaar: -95
BMW 5-serie
E34, bouwja-
ar: 88-95
BMW 5-serie
E34, bouwja-
ar: 88-95
BMW 3-serie
E36, bouwja-
ar: ‘93- ; met
alarm
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht links,
draadkleur, positie
Groen/zwart, kabel-
streng links aan de
dorpel
Groen/zwart, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/bruin, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/bruin, kabel-
streng links aan de
dorpel
Blauw/bruin, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht rechts,
draadkleur, positie
Bruin/wit, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier komend
Bruin/wit, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier komend
Blauw, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier komend
Blauw, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier komend
Blauw, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier komend
Pin 16 / gele 26-polige ste-
ker v/h stuurapp. v/d centr.
vergr.
(tot 9/’91) Pin 2 of 6, witte 26-
polige steker v/h stuurapp.
v/d centr. vergr. (vanaf 9/’91)
pin 25, witte 26-polige steker
v/h stuurapp. v/d centr. vergr.
Pin 25 / witte 26-polige ste-
ker v/h stuurapp. v/d centr.
vergr.
Centr. vergr. op draad-
kleur, positie
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersportier
komend
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersportier
komend
Zwart, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Blauw, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Blauw, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Pin 7 / gele 26-polige
steker v/h stuurapp. v/d
centr. vergr.
(tot 9/’91) Pin 1, witte 26-
polige steker v/h stuur-
app. v/d centr. vergr.
(vanaf 9/’91) pin 24, witte
26-polige steker v/h stu-
urapp. v/d centr. vergr.
Pin 19 / witte 26-polige
steker v/h stuurapp. v/d
centr. vergr.
Centr. vergr. naar dra-
adkleur, positie
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 6
Nr. 6
Nr. 3
Nr. 3
Nr. 3
Scha-
kel-
sche-
ma
Grijs, aan deurcontact
voor links aan de A-
stijl, deurcontact met
geschakelde massa-
draad
Bruin/wit, aan deur-
contact voor links aan
de A-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/wit, aan deur-
contact voor links aan
de B-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/wit, aan deur-
contact voor links aan
de A-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/wit, aan deur-
contact voor links aan
de A-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/violet, aan deur-
contact voor links aan
de B-stijl
Bruin/violet, aan deur-
contact voor links aan
de B-stijl, deurcontact
met geschakelde mas-
sadraad
Bruin/grijs/geel, aan
deurcontact voor links
aan de B-stijl, deur-
contact met gescha-
kelde massadraad
Deurcontact draad-
kleur, positie
Blauw/gele stuurkabel
richting deur en grijs/rode
draad richting centr. vergr.-
pomp aansluiten
Blauw/gele stuurkabel
richting deur en grijs/rode
draad richting centr. vergr.-
pomp aansluiten
Eventueel zijn aansluitpen-
nen van BMW met art.-nr.
61131393704 nodig, stuur-
app. v/d centr. vergr. bevindt
zich onder de achterbank
Eventueel zijn aansluitpen-
nen van BMW met art.-nr.
61131393704 nodig, stuur-
app. v/d centr. vergr. bevindt
zich onder de achterbank
Eventueel zijn aansluitpen-
nen van BMW met art.-nr.
61131393704 nodig, stuur-
app. v/d centr. vergr. bevindt
zich achter het handschoe-
nenvak
Opmerking
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 157
Voertuigspecifieke gegevens
158158
VW Passat 35i,
bouwjaar: 93-96
VW Passat 35i,
bouwjaar: 88-92
VW Lupo,
bouwjaar: 98-
VW Golf lV,
bouwjaar: 97- ;
zonder elektri-
sch bediende
ramen
VW Golf lV,
bouwjaar: ‘97- ;
met elektrische
raambediening
VW Golf lll en
VW Vento type
1HXO, bouwja-
ar: 91-
Opel Vectra A
en B
Opel Omega A
en B, bouwjaar:
90-
Opel Kadett E,
bouwjaar: 90-
Opel Corsa A,
B, bouwjaar:
93-2000
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht links,
draadkleur, positie
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht rechts,
draadkleur, positie
Groen, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Zwart/wit, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Blauw/violet, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Geel/groen, stuur-
app. v/d centr. vergr.,
grijze steker 24-polig
onder dashboard
Geel/groen pin 24,
aan deur-stuurappar-
aat, bestuurderszijde
Groen, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Bruin/wit, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Bruin/wit, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Bruin/wit, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Bruin/wit, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Centr. vergr. op dra-
adkleur, positie
Grijs, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Rood/geel, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Grijs/geel, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Geel/blauw of blauw,
stuurapp. v/d centr.
vergr., grijze steker 24-
polig onder dashboard
Geel/blauw pin 4, aan
deur-stuurapparaat,
bestuurderszijde
Grijs, A-stijl links, uit het
bestuurdersportier
komend
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Bruin/rood, A-stijl links,
uit het bestuurdersporti-
er komend
Centr. vergr. naar dra-
adkleur, positie
Nr. 3
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 4
Nr. 4
Schakel-
schema
Bruin/wit, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, in de kabeldoor-
voering aan de A-stijl, deur-
contact met geschakelde
massadraad
Blauw/grijs, aan stuurapp.
v/d centr. vergr. op pin 18,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Grijs/wit of bruin/wit, aan
deurcontact voor links aan
de A-stijl, deurcontact met
geschakelde massadraad
Grijs, aan deurcontact voor
links aan de A-stijl, deur-
contact met geschakelde
massadraad
Groen, aan deurcontact
voor links aan de A-stijl,
deurcontact met gescha-
kelde massadraad
Grijs, aan deurcontact voor
links aan de A-stijl, deur-
contact met geschakelde
massadraad
Deurcontact draadkleur,
positie
Stuurapparatuur voor
centr. vergr. links naast de
stuurkolom. draadkleuren
ook in de A-stijl
Het stuurapparaat voor de
deuren bevindt zich aan
de raambediening onder
de deurbekleding
Opmerking
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 158
Voertuigspecifieke gegevens
159
VW T4,
bouwjaar: 93-
VW Sharan 7M,
bouwjaar: 96-
VW Polo 6N,
bouwjaar: 95-
VW Passat 3B,
bouwjaar: 9/97-
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Zwart/wit, kabel-
streng links aan de
dorpel
Knipperlicht links,
draadkleur, positie
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de dor-
pel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de dor-
pel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de dor-
pel
Zwart/groen, kabel-
streng links aan de dor-
pel
Knipperlicht rechts,
draadkleur, positie
Geel, A-stijl links, uit
het bestuurdersporti-
er komend
Groen, A-stijl links,
uit het bestuurder-
sportier komend
Grijs/zwart, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
Rood/blauw, pin 4
van originele stuur-
app. v/d centr. vergr.
Centr. vergr. op dra-
adkleur, positie
Wit, A-stijl links, uit
het bestuurdersportier
komend
Grijs, A-stijl links, uit
het bestuurdersportier
komend
Grijs/rood, A-stijl
links, uit het bestuur-
dersportier komend
bruin/blauw, pin 2 van
originele stuurapp.
v/d centr. vergr.
Centr. vergr. naar
draadkleur, positie
Nr. 3
Nr. 3
Nr. 3
Nr. 4
Schakel-
schema
Bruin/wit, achter de
zekeringskast, deur-
contact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, in de kabel-
doorvoering aan de
A-stijl, deurcontact
met geschakelde
massadraad
Bruin/wit, aan deur-
contact voor links
aan de A-stijl, deur-
contact met gescha-
kelde massadraad
Bruin/wit, in de kabel-
doorvoering aan de
A-stijl, deurcontact
met geschakelde
massadraad
Deurcontact draad-
kleur, positie
Centr. vergr. wordt via de massa-
draad gestuurd. In de blauw/rode
draad moet een weerstand van
200 W worden opgenomen, het
stuurapparaat voor de centrale
vergrendeling bevindt zich in een
zwarte box in de voetruimte voor
de bestuurder
Opmerking
Vóór het aansluiten moet de poolaansluiting wor-
den gecontroleerd.
Nadat u de Magic Safe hebt geactiveerd, hebben
de ultrageluidssensoren ca. 2 minuten nodig om
zich in te regelen.
Gegevens voor andere voertuigen op aanvraag
verkrijgbaar.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 159
Functietest
Testen van de ultrageluidssensoren
De ultrageluidssensoren zijn in de fabriek vooraf ingesteld. De
gevoeligheid is correct ingesteld, indien het alarm van de MS-650 afgaat
wanneer een hand in de binnenruimte van het voertuig wordt gestoken.
Nadat u de Magic Safe geactiveerd hebt, hebben de ultrageluidssensoren
ca. 2 minuten nodig om zich in te regelen.
Bij met de hand op het raam of het voertuigdak slaan mag het alarm
echter niet afgaan.
Gaat bij het in de binnenruimte reiken geen alarm af, dan moet u de
gevoeligheid verhogen door de instelschroef van de ultrageluidselektroni-
ca in de richting van het maximum te verdraaien en de test herhalen.
Gaat bij op de ramen slaan het alarm af, dan moet de gevoeligheid lager
afgesteld worden. Draai daartoe de instelschroef van de
ultrageluidselektronica in de richting ‘min.’. Bij té gevoelig afgestelde
ultrageluidssensoren kan door sterke temperatuurschommelingen of
luchtbewegingen het alarm afgaan. Daarom moet de gevoeligheid
zorgvuldig worden afgesteld, en niet te hoog.
Aanwijzing voor cabriolets en wagens met vouwdak
Bij voertuigen met daken van stof of kunststof moet de gevoeligheid van
de ultrasone sensoren veel lager worden afgesteld of geheel worden
uitgeschakeld.
Controleer door te kloppen op de gesloten kap, of de alarminstallatie bij
bewegingen van de kap afgaat.
Testen van de overige alarmingangen
Controleer een voor een het functioneren van de overige alarmingangen,
door er het afgaan van het alarm mee op te wekken. Tel daarna de
knippersignalen van de status-LED. Wanneer het aantal knippersignalen
niet gelijk is aan de aangegeven waarde, moeten de aansluitingen en de
kabelverbindingen worden gecontroleerd.
Aantal knippersignalen Oorzaak van het alarm
2 Interieursensoren
3 Deuren
4 Motorkap / klep van de kofferruimte
5 Ontsteking
160160
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 160
Functietest
Testen van de centrale vergrendeling
Als de alarminstallatie op scherp staat moet bij aangesloten centrale
vergrendeling het voertuig worden afgesloten en moet het bij deactiveren
van de alarminstallatie worden geopend.
Is de functie vergrendelen/ontgrendelen met de ontsteking
geprogrammeerd, dan moet ca. 10 sec. na het inschakelen van het
contact bij gesloten deuren de centrale vergrendeling deze deuren
vergrendelen. Met het uitschakelen van het contact wordt de centrale
vergrendeling weer opgeheven.
Mocht de centrale vergrendeling niet correct werken, dan moeten de
elektrische aansluiting aan de centrale vergrendeling en de programma-
instelling elektronica-/vacuüm-vergrendeling worden gecontroleerd (zie
Programmering).
Testen van de optische en akoestische signalen
Laat bij op scherp gezette alarminstallatie een alarm afgaan.
Tijdens een alarm moeten de knipperlichten knipperen en moet de claxon
in de intervallen tussen dat knipperen als alarmsignaal fungeren. Indien
een sirene is geïnstalleerd, zal deze als akoestisch alarmsignaal fungeren.
In geval van een aangesloten sirene moet de desbetreffende
programma-instelling worden gekozen (zie Programmering).
Testen van het automatisch opnieuw op scherp zetten
Activeer de alarminstallatie en deactiveer haar weer.
Wanneer geen deur, motorkap of kofferruimte geopend werd, moet de
alarminstallatie zich na ca. 90 sec. zelf activeren, zonder de deuren te
vergrendelen. Mocht de centrale vergrendeling hierbij óók geactiveerd
worden, dan moet de programma-instelling “Vergrendeling met opnieuw
op scherp zetten” worden gekozen (zie Programmering).
Testen van de beide handzenders
Test alle schakelfuncties met beide handzenders.
Mocht de installatie op een handzender niet reageren, voer dan het
‘inleren’ van een nieuwe handzender uit (zie ‘Inleren’ van nieuwe
handzenders).
Het bereik van de handzenders kan door massief metaal en sterke
elektrische velden worden ingeperkt; dit bereik zou 10 - 20 m moeten zijn.
161
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 161
Software-instellingen
De Magic Safe MS-650 beschikt over een aantal uiteenlopende
software-functies. Deze kunnen aan de hand van de navolgende lijst
worden veranderd. Sommige van deze functies dienen om het
alarmsysteem in uw voertuig te configureren. Zo worden bijvoorbeeld de
toewijzingen van schakelaars door de wens van de gebruiker bepaald.
Daarom dient u deze wensen voor het inbouwen met uw klant bespreken,
voordat het voertuig wordt afgeleverd. Houd u rekening met de onder
aangegeven keuzelijst van mogelijke software-instellingen. Voor het
programmeren: zie Programmering.
162162
Toets Software-schakelfunctie
Fabrieksinstelling
Blauwe toets Grijze
1-1
Zelfstandig op scherp zetten AAN/UIT
UIT AAN UIT
1-2 Alarmduur (30 of 60 sec.) 30 sec. 30 sec. 60 sec.
1-3
Vergrendelen bij opnieuw op scherp
zetten
UIT AAN UIT
1-4 Vergrendelen / ontgrendelen via
de ontsteking
AAN AAN UIT
1-5
Bevestigingstoon via sirene AAN/UIT
AAN AAN UIT
1-6 Impulsduur van de deur-sluit-functie 0,6 sec. 0,6 sec. 3,5 sec.
2-1 comfortuitgang geactiveerd AAN AAN UIT
2-2
Activiteitsduur van de gemaksfunctie
10 sec. 10 sec. 25 sec.
2-3 Alarmvertragingstijd na zelfstandig
activeren
JA JA NEE
2-4 Vertragingstijd voor afgaan van het
alarm
10 sec. 10 sec. 20 sec.
2-5 Selectie sirene / claxon Hoorn Sirene Hoorn
2-6 Opnieuw op scherp zetten AAN AAN UIT
3-1 PIN toegang 11-99 cijfercode 1&1* 1-9 1-9
3-2 Wissen van de geprogrammeerde
handzender. De laatst gebruikte
handzender blijft in functie.
- Beide gelijktijdig
indrukken
Beide gelijktijdig
indrukken
3-3 Inschakelen van de fabrieksinstel-
ling
- Beide gelijktijdig
indrukken
Beide gelijktijdig
indrukken
* De bij de fabricage ingestelde pincode is 11.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 162
Software-instellingen
Het aanspreken van de ‘blauwe toets’ vindt plaats door de blauwe toets
van de handzender in te duwen; analoog: ‘grijze toets’. De status, d.w.z.
of de ‘blauwe toets’ dan wel de ‘grijze toets’ is ingesteld, wordt door de
status-LED aangegeven. (LED aan betekent, dat de positie onder ‘blauwe
toets’ geselecteerd is. LED uit betekent, dat de positie onder ‘grijze toets’
geselecteerd is).
163163
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 163
Programmering
164
Ontsteking inschakelen
Eerste getal van de *pincode via de service-schakelaar ingeven
Contact afzetten en weer inschakelen
Tweede getal van de *pincode via de service-schakelaar ingeven
Contact afzetten en weer inschakelen
Blauwe toets van de handzender indrukken
Contact afzetten en weer inschakelen
Programmakeuzestap
Druk de serviceschakelaar
deéénmaal in voor het wijzigen van
1-1 Zelfstandig op scherp zetten
1-2 Alarmduur
1-3 Activeren van de centrale
vergrendeling bij opnieuw op
scherp zetten
1-4 Vergrendelen/ontgrendelen via
de Ontsteking
1-5 Sirenetoon AAN/UIT
1-6 lmpulsduur van de
deursluitcontacten
Druk de schakelaar tweemaal in
voor het wijzigen van:
2-1Comfortuitgang actief
2-2 lmpulsduur van de
Comfortuitgang
2-3 Zichzelf op scherp zetten met
vertragingstijd.
2-4 Vertragingstijd voor
activeren v/h alarm
2-5 Keuze sirene / claxon
2-6 Opnieuw op scherp zetten
Druk de serviceschakelaar
driemaal in voor het wijzigen van:
3-1 *PIN-toegangscode
3-2 Alle handzenders wissen
3-3 Alle software-functies op
basisinstelling terugzetten
Contact afzetten en weer inschakelen
Druk nu de service-schakelaar zo vaak in, als de waarde van het tweede cijfer van de gewen-
ste software-functie bedraagt.
Om de functie in te schakelen (ON), drukt u de blauwe toets van de handzender in.
Om de functie uit te schakelen (OFF), drukt u de grijze toets van de handzender in.
De status (ON/OFF) wordt door de LED aangegeven. LED brandt = ON; LED brandt niet = OFF
Contact afzetten
Om het programma te verlaten,
drukt u op de service-schakelaar of wacht u 15 seconden tot
een dubbeltoon klinkt
Contact weer inschakelen
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 164
Inleren van nieuwe handzenders
De Magic Safe MS-650 kan met maximaal 3 handzenders worden
bediend. Om een nieuwe handzender ‘in te leren’, moeten de volgende
stappen worden uitgevoerd:
165165
Contact inschakelen
Eerste getal van de pincode ingeven
(voorbeeld: bij pincode 45 drukt u 4 keer
op de service-schakelaar)
Contact afzetten en weer inschakelen
Tweede getal van de pincode ingeven.
(voorbeeld: pincode 45 drukt u nu 5 keer
op de service-schakelaar)
Contact afzetten en weer inschakelen
Door twee korte bevestigingstonen van de sirene
wordt de inleerfunctie aangegeven.
Blauwe toets van de handzender indrukken.
Daarna klinkt een korte bevestigingstoon, ter bevestiging dat
de handzender is ingeleerd.
Contact afzetten.
Druk de serviceschakelaar in of wacht 15 seconden, om
uit de inleermodus te komen.
Een dubbeltoon geeft de normaal-modus weer aan.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 165
Gemaksfuncties
Het is mogelijk, via de grijze toets van de afstandsbediening extra functies
te sturen, zoals elektrisch sluiten van de ramen en/of het schuifdak, het
inschakelen van de standverwarming, het inschakelen van het groot licht
of het ontgrendelen van de kofferruimte of de tankdop.
Hiertoe kan aan aansluiting P1.4 (groen/rode draad) een
arbeidsstroomrelais worden aangesloten, die dan de desbetreffende
apparatuur aanstuurt. De aansturing vindt plaats voor een tijdsduur van
10 of 25 seconden, afhankelijk van de programmainstelling (zie
Programmering).
Aansluiting van de extra functies
Voor het aansluiten van extra sensoren, zoals bijvoorbeeld een
hellingssensor, bevindt zich aan de MS-650 een extra vierpolige ingang.
De alarminstallatie biedt de mogelijkheid, een extra
startonderbrekingsrelais aan te sluiten. Het onderbrekerrelais (met
sperdiode) wordt met aansluiting 85 aan de aansluiting P3.2 (bruin/witte
draad) aangesloten en met aansluiting 86 aan de +12Volt-kabel
aangesloten. De arbeidscontacten relaisaansluiting (30/87a) kunnen
bijvoorbeeld op de inspuitpomp of het magneetventiel worden
aangesloten, om starten van het voertuig bij op scherp gezette
alarminstallatie te voorkomen. Het relais wordt alleen bij geactiveerde
alarminstallatie aangestuurd.
Aansluiting van een pager (draadloze alarmmelder). Een pager kan mede
aan de sirene-uitgang P3.11 (bruine draad) worden aangesloten. Bij een
alarm ligt aan deze uitgang +12 Volt aan.
Als optie is een bewegingsmelder t.b.v. ruimtebewaking, die radiografisch
signalen naar de MS-650 zendt, verkrijgbaar (WAECO artikel-nr.: MS-650
PIR).
Aansluiting van een elektronische sirene
In plaats van met de claxon van het voertuig kan de alarminstallatie met
een sirene (bijv. art. Nr. ASS-01) worden uitgerust. Voor het gebruik van de
sirene is het relais niet noodzakelijk. De sirene kan in de motorruimte wor-
den gemonteerd. Bij de montage moet erop gelet worden dat de plaats
van montage niet met spatwater in aanraking kan komen en niet in de
buurt van de uitlaat ligt.
De min-kabel van de sirene wordt aan de min-pool van de accu
aangesloten. De pluskabel van de sirene wordt op de bruine draad
aangesloten.
166
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 166
Probleemoplossing
Technische gegevens
Centrale eenheid
Bedrijfsspanning : 12 Volt gelijkstroom
Stroomopname : < 20 mA (geactiveerd) <7 mA (niet geactiveerd)
Bedrijfstemperatuur : -20 - +75 °C
Afmetingen: : (b x h x d) 123 x 34 x 99 mm
Handzenders
Zendfrequentie : 433,992MHz
Codering : Wisselcode-systeem
Bedrijfsspanning : 3 Volt
Bereik : tot 20 m
Batterijtype : CR2032
Bedrijfstemperatuur : -20 - 75 °C
Afmetingen: : (b x h x d) 36 x 13 x 52 mm
167
Het bereik van mijn handzender De batterijen zijn leeg. wordt kleiner?
Ik heb mijn handzender verloren / beschadigd U kunt de alarminstallatie met de
override-modus en uw PIN-code uitschakelen
Ik krijg 3 signaaltonen/knippertekens als ik de
alarminstallatie inschakel, in plaats van de
gewone melding
Het systeem waarschuwt u (er is nog een deur
open of de motorkap of de klep van de
kofferruimte is open). Schakel de alarminstallatie
uit, verhelp de oorzaak en probeer het nog een
keer.
Ik krijg 4 signaaltonen/knippertekens als ik de
alarminstallatie inschakel, in plaats van de
gewone 2 meldingen.
Het systeem heeft een alarm af doen gaan –
controleer het afgegeven alarm op de LED
(aantal knippertekens), daarmee vindt u de
sensor die het alarm af heeft doen gaan.
Ik heb de alarminstallatie enige minuten geleden
uitgeschakeld, maar op dit moment is het
systeem weer ingeschakeld.
Het is mogelijk dat de alarminstallatie
geregistreerd heeft dat u niet in het voertuig
gestapt bent, reden waarom het systeem zichzelf
automatisch weer ingeschakeld en de deuren
gesloten heeft, indien deze optie tenminste
gekozen is (Programma-instelling). Laat een
deur, de motorkap of de kap van de kofferruimte
open, om dit te voorkomen.
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 167
Notities
Plaats van montage:
Inbouwdatum:
Bedrijf dat de inbouw uitvoerde:
Pincode:
Overige notities:
MS-650.qxd 13/08/03 12:58 Page 168
/