Reely 1780646 Handleiding

Type
Handleiding
Gebruiksaanwijzing
Afstandsbediening “GT6 EVO” 2,4 GHz
Bestelnr. 1780646
2
Inhoudsopgave
Pagina
1. Inleiding ...............................................................................................................................................................4
2. Verklaring van de symbolen .................................................................................................................................4
3. Doelmatig gebruik ................................................................................................................................................ 5
4. Productbeschrijving .............................................................................................................................................5
5. Omvang van de levering ...................................................................................................................................... 5
6. Veiligheidsinstructies ...........................................................................................................................................6
a) Algemeen ......................................................................................................................................................6
b) Gebruik .......................................................................................................................................................... 7
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s ................................................................................................................ 8
8. Bedieningsorganen van de zender/ontvanger ..................................................................................................... 9
a) Zender ...........................................................................................................................................................9
b) Ontvanger ....................................................................................................................................................10
9. Zender in gebruik nemen ................................................................................................................................... 11
a) De batterijen in de zender plaatsen ............................................................................................................. 11
b) Zender inschakelen ..................................................................................................................................... 11
c) Uitschakelen van de zender ........................................................................................................................ 11
10. Basisfuncties van de zender .............................................................................................................................. 12
a) Kleur voor leds kiezen of leds uitschakelen .................................................................................................12
b) Kalibratie van het stuurwiel en van de gas-/remhendel ............................................................................... 12
c) Zender resetten naar de fabrieksinstellingen ..............................................................................................13
d) Tweevoudige instelling voor de stuurfunctie ................................................................................................13
e) Ontvanger op de zender programmeren (koppelfunctie) .............................................................................14
f) Rubberen greep vervangen .........................................................................................................................14
11. Ontvanger .......................................................................................................................................................... 15
a) Aansluiting ................................................................................................................................................... 15
b) Montage .......................................................................................................................................................16
c) Functie van de ledindicator ..........................................................................................................................16
d) Gyrosensor kalibreren .................................................................................................................................17
12. Montage van de servo's .....................................................................................................................................18
3
Pagina
13. Instellingenmenu van de zender ........................................................................................................................ 19
a) Algemeen ....................................................................................................................................................19
b) Bediening van het instellingenmenu ............................................................................................................19
c) Functie "MODEL": Modelgeheugen selecteren ........................................................................................... 20
d) Functie "NAME": Naam van het modelgeheugen wijzigen .......................................................................... 21
e) Functie "REV": Achteruitinstelling ................................................................................................................ 22
f) Functie "EPA": Instellen van de maximale servo-uitslag .............................................................................23
g) Functie "SUB-TR": Verplaatsing middenstand servo ...................................................................................25
h) Functie "D/R": Tweevoudige instelling ......................................................................................................... 26
i) Functie "EXP": Exponentieelinstelling .........................................................................................................27
j) Functie "ABS": ABS-rem ..............................................................................................................................28
k) Functie "TRIM": Trimmen ............................................................................................................................30
l) Functie "F.SAFE": Faalveilig in-/uitschakelen .............................................................................................. 31
m) Functie "CRAWL": Crawler-modus ..............................................................................................................32
n) Functie "SVC": Gyrofunctie .........................................................................................................................33
14. Controleren van de stuur- en rijfunctie ...............................................................................................................35
a) Stuurfunctie .................................................................................................................................................35
b) Rijfunctie ......................................................................................................................................................36
c) Aanvullende kanalen ...................................................................................................................................36
15. Onderhoud en verzorging .................................................................................................................................. 37
16. Verwijdering .......................................................................................................................................................37
a) Product ........................................................................................................................................................37
b) Batterijen/accu’s ..........................................................................................................................................37
17. Conformiteitsverklaring (DOC) ...........................................................................................................................37
18. Verhelpen van storingen .................................................................................................................................... 38
19. Technische gegevens ........................................................................................................................................39
a) Zender .........................................................................................................................................................39
b) Ontvanger ....................................................................................................................................................39
4
1. Inleiding
Geachte klant,
Hartelijk dank voor de aankoop van dit product.
Dit product voldoet aan alle wettelijke, nationale en Europese normen.
Om dit zo te houden en een veilig gebruik te garanderen, dient u als gebruiker de aanwijzingen in deze gebruiksaan-
wijzing op te volgen.
Deze gebruiksaanwijzing behoort bij dit product. Er staan belangrijke aanwijzingen in over de ingebruik-
name en het gebruik. Houd hier rekening mee als u dit product doorgeeft aan derden.
Bewaar deze gebruiksaanwijzing daarom voor later gebruik!
Alle vermelde bedrijfs- en productnamen zijn handelsmerken van de respectievelijke eigenaren. Alle rechten voor-
behouden.
Bij technische vragen kunt u zich wenden tot onze helpdesk.
Voor meer informative kunt u kijken op www.conrad.nl of www.conrad.be.
2. Verklaring van de symbolen
Het symbool met een uitroepteken in een driehoek duidt op belangrijke aanwijzingen in deze gebruiksaan-
wijzing die beslist opgevolgd moeten worden.
Het pijl-symbool ziet u waar bijzondere tips en aanwijzingen over de bediening worden gegeven.
5
3. Doelmatig gebruik
De 6-kanaals afstandsbediening "GT6 EVO" is uitsluitend ontworpen voor privégebruik door modelbouwers met de
daaraan verbonden bedrijfsduur. Voor industriële toepassingen, bijv. voor het besturen van machines of installaties,
is dit apparaat niet geschikt.
Een ander gebruik dan hier beschreven kan beschadiging van het product en de hiermee verbonden gevaren zoals
bijv. kortsluiting, brand, elektrische schokken, enz. tot gevolg hebben. Het product mag niet technisch worden gewij-
zigd of omgebouwd!
Volg alle veiligheidsinstructies in deze gebruiksaanwijzing. Deze bevatten belangrijke informatie voor de
omgang met het product.
U alleen bent verantwoordelijk voor het gevaarloos bedrijf van de afstandsbediening en het model!
4. Productbeschrijving
Met de 6-kanaals afstandsbediening "GT6 EVO" bezit u een radiograsch afstandsbedieningssysteem, dat ideaal ge-
schikt is voor modelvoertuigen of modelschepen. Er staan voor de rij- en stuurfunctie twee proportionele stuurkanalen
ter beschikking (vingergreep en stuurwiel); de afstandsbediening beschikt voor bijzondere functies over vier verdere
stuurkanalen (twee daarvan proportioneel). Alle instellingen kunnen gemakkelijk op een geïntegreerd lcd-scherm
worden uitgevoerd.
De ergonomisch gevormde behuizing van de zender ligt comfortabel in de hand en maakt zo gemakkelijke bediening
van de zender alsmede een veilige besturing van het model mogelijk.
Er zijn voor het gebruik van de zender nog vier AA-batterijen voor de zender nodig.
Voor zover er geen rijregelaar met BEC-schakeling wordt gebruikt, hebt u ook voor de ontvanger vier AA-batterijen (of
accu's) met overeenkomstige batterij-/accuhouder nodig.
5. Omvang van de levering
Zender voor afstandsbediening
Ontvanger voor afstandsbediening
Koppelstekker
Rubberen greep voor zender van de afstandsbediening (andere maat dan de voorgemonteerde rubberen greep)
Gebruiksaanwijzing
Actuele gebruiksaanwijzingen
Download de meest recente gebruiksaanwijzing via de link www.conrad.com/downloads of scan de
afgebeelde QR-Code. Volg de instructies op de website.
6
6. Veiligheidsinstructies
In geval van schade, die ontstaat door het niet naleven van de gebruiksaanwijzing, komt de waar-
borg/garantie te vervallen. We zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade!
Wij zijn niet aansprakelijk voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt door verkeerd
gebruik of het niet opvolgen van de veiligheidsinstructies! In dergelijke gevallen komt de waarborg/
garantie te vervallen.
Gewone slijtage bij het gebruik en beschadigingen door een ongeval (bijv. afgebroken antenne van de
ontvanger en gebroken behuizing van de ontvanger enz.) vallen niet onder de garantie.
Geachte klant, deze veiligheidsaanwijzingen dienen niet alleen ter bescherming van het product, maar ook
voor uw eigen veiligheid en die van andere personen. Lees daarom dit hoofdstuk aandachtig door, voordat
u het product in gebruik neemt!
a) Algemeen
Vanwege de veiligheid en de normering is het niet toegestaan dit product zelf te modiceren en/of aan
te passen.
Het apparaat is geen speelgoed en is niet geschikt voor kinderen jonger dan 14 jaar.
Het product mag niet vochtig of nat worden.
Er kan bij het gebruik van een model (bijv. een modelauto) letsel en/of materiële schade ontstaan.
Zorg er dus voor dat u voor het gebruik van het model voldoende verzekerd bent, bijvoorbeeld via een
aansprakelijkheidsverzekering. Indien u reeds een dergelijke verzekering heeft, moet u nagaan of uw
verzekering ook bescherming biedt bij schade of ongevallen door een op afstand bestuurd model.
Sluit bij elektromodellen de aandrijfmotor pas aan na volledige inbouw van het ontvangstsysteem. Zo
voorkomt u dat de aandrijfmotor plotseling per ongeluk begint te draaien.
Controleer vóór elk gebruik de technische veiligheid van uw model en van de afstandsbediening. Let op
zichtbare schade zoals bijv. defecte stekkerverbindingen of beschadigde kabels. Alle draaiende onder-
delen moeten gemakkelijk werken, maar mogen geen speling in de lagers vertonen.
De bediening en het gebruik van op afstand bediende modellen moet geleerd worden! Als u nog nooit
een model bestuurd heeft, moet u heel voorzichtig beginnen en u eerst vertrouwd maken met de reacties
van het model op de commando´s van de afstandsbediening. Wees geduldig!
Laat het verpakkingsmateriaal niet rondslingeren, dit kan voor kinderen gevaarlijk speelgoed zijn.
Als u vragen hebt die niet met behulp van de gebruiksaanwijzing kunnen worden opgehelderd, neemt u
dan contact op met ons (zie hoofdstuk 1 voor contactinformatie) of een andere vakman.
7
b) Gebruik
Wend u tot een ervaren modelsporter of een modelbouwclub als u nog niet genoeg kennis bezit over het
gebruik van op afstand bestuurde modellen.
Zet het model op een geschikte ondergrond, voordat u er een accu op aansluit. Grijp tijdens het aanslui-
ten van de accu niet in het bereik van draaibare onderdelen van het model; gevaar op letsel!
Bij een modelauto moet de ondergrond zo worden gekozen, dat de wielen vrij kunnen draaien. Houd de
modelauto niet aan de wielen vast.
Bij een scheepsmodel moet erop worden gelet, dat de scheepschroef vrij kan draaien. Grijp nooit in het
draaibereik van de scheepschroef; gevaar voor letsel!
Schakel bij de ingebruikname steeds eerst de zender aan. Pas daarna mag de stroomvoorziening voor
de ontvanger in het model worden ingeschakeld. Dit kan anders tot onvoorziene reacties van het voer-
tuig leiden!
Controleer vóór het gebruik en terwijl het model stilstaat of het zoals verwacht op de commando´s van
de afstandsbediening reageert.
Let er tijdens het gebruik van een model altijd op, dat er zich nooit lichaamsdelen of voorwerpen in de
gevarenzone van motoren of andere draaiende onderdelen van de aandrijving bevinden.
Een verkeerd gebruik kan ernstig persoonlijk letsel en materiële schade tot gevolg hebben! Let altijd op
een direct zichtcontact met het model en gebruik het daarom ook niet ’s nachts.
U mag het model alleen besturen als uw reactievermogen niet verminderd is. Vermoeidheid of beïnvloe-
ding door alcohol of medicijnen kunnen verkeerde reacties tot gevolg hebben.
Gebruik het model op een plaats waar u geen andere mensen, dieren of voorwerpen in gevaar brengt.
Gebruik het alleen op privéterrein of op speciaal daarvoor bestemde plaatsen.
Bij storingen moet u het gebruik van uw model onmiddellijk stopzetten en de oorzaak ervan verhelpen
voordat u het opnieuw in gebruik neemt.
Gebruik uw afstandsbediening niet bij onweer, onder hoogspanningsleidingen of in de buurt van zend-
masten.
Laat de afstandsbediening (zender) steeds ingeschakeld zolang het model in gebruik is. Om een model
af te zetten moet u steeds eerst de motor uitschakelen en daarna het ontvangstsysteem. Pas daarna
mag de afstandsbediening of zender uitgeschakeld worden.
Bescherm de afstandsbediening tegen vocht en sterke vervuiling.
Stel de zender niet langdurig bloot aan direct zonlicht of overmatige hitte.
Het bereik neemt af wanneer de batterijen in de afstandsbediening leeg raken. Als de batterijen of accu
van de ontvanger (of de rij-accu, die bij een rijregelaar met BEC ook de ontvanger van stroom voorziet)
leeg raken, dan reageert het model niet juist meer op de afstandsbediening.
In zo´n geval moet u het gebruik onmiddellijk stopzetten. Vervang daarna de batterijen door nieuwe of
laad de accu van de ontvanger weer op.
Neem bij het gebruik van het product geen risico’s! Uw eigen veiligheid en die van uw omgeving is
uitsluitend afhankelijk van uw verantwoord gebruik van het model.
8
7. Voorschriften voor batterijen en accu’s
Houd batterijen en accu’s uit de buurt van kinderen.
Laat batterijen en accu’s niet rondslingeren. Er bestaat dan gevaar dat ze door kinderen of huisdieren
worden ingeslikt. Neem in dat geval onmiddellijk contact op met een arts!
U mag batterijen/accu’s nooit kortsluiten, demonteren of in het vuur werpen. Er bestaat explosiegevaar!
Lekkende of beschadigde batterijen/accu’s kunnen bij contact met de huid chemische brandwonden
veroorzaken. Gebruik in dergelijke gevallen geschikte veiligheidshandschoenen.
Gewone batterijen mogen niet opgeladen worden. Er bestaat brand- en explosiegevaar! Laad uitsluitend
batterijen op die daarvoor bestemd zijn en gebruik hiervoor een geschikte acculader.
Let bij het plaatsen van de batterijen/accu´s op de juiste polariteit (plus/+ en min/-).
Als u het product langere tijd niet gebruikt (bv. als u het opbergt), moet u de batterijen (of accu´s) uit de
afstandsbediening en het modelvoertuig nemen om beschadigingen door lekkende batterijen/accu´s te
voorkomen.
Laad accu's eens in de ca. 3 maanden, omdat er anders door zelfontlading een zogeheten diepontlading
kan optreden, waardoor de accu's onbruikbaar worden.
Vervang steeds de volledige set batterijen of accu´s. Gebruik geen volle en halfvolle batterijen of accu’s
door elkaar. Gebruik steeds batterijen of accu’s van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.
U mag nooit batterijen en accu’s door elkaar gebruiken!
Aangezien accu's een lagere uitgangsspanning (1,2 V) hebben dan batterijen (1,5 V), bevelen wij om
redenen van bedrijfsveiligheid aan om in de zender van de afstandsbediening batterijen en geen accu's
te gebruiken. Anders geeft de zender al na relatief korte tijd een te lage bedrijfsspanning aan.
Als alternatief kan in de zender ook een tweecellige LiPo-accu met BEC-stekker worden gebruik (nomi-
nale spanning 7,4 V).
9
1 Antenne (neerklapbaar)
2 Draaiknop voor kanaal 6
3 Trimmer voor kanaal 2
4 Stuurwiel (kanaal 1)
5 Trimmer voor kanaal 1
6 Gas-/remhendel (kanaal 2)
7 Draaischakelaar voor kanaal 4
8 Toets voor kanaal 3
9 Batterijvakdeksel
10 Rubberen greep (vervangbaar)
11 Tweevoudige instelling voor stuurfunctie
12 Aan-/uitschakelaar
13 Toets "BACK"
14 Draaiknop (draaien voor instellen, drukken
voor bevestigen)
15 Toets "BIND"
16 Led-indicator
17 Lcd-scherm
18 Draaiknop voor kanaal 5
8. Bedieningsorganen van de zender/ontvanger
a) Zender
10
b) Ontvanger
19 Aansluiting "BIND"
20 Kanaal 1 - 6 (CH1 - CH6)
21 Antenne
22 Led
11
9. Zender in gebruik nemen
In deze gebruiksaanwijzing hebben de cijfers in de tekst steeds betrekking op de nevenstaande afbeelding
of afbeeldingen in de paragraaf. Kruisverwijzingen naar andere afbeeldingen worden met de desbetref-
fende afbeeldingnummers aangegeven.
a) De batterijen in de zender plaatsen
U hebt voor de stroomvoorziening van de zender 4 AA-batterijen nodig (wij bevelen hoogwaardige alkalinebatterijen
aan).
Ga als volgt te werk voor het plaatsen van de batterijen:
Het deksel van het batterijvak (9) bevindt zich aan de onderkant van de zender. Druk op het geribbelde vlak en
schuif het dekselnaar voren, in de richting van de pijl uit.
Plaats 4 batterijen met de juiste polariteit in het batterijvak (zie opschrift op de batterijen en in het batterijvak). Schuif
het deksel van het batterijvak er weer op, totdat het vastklikt.
In plaats van 4 AA-batterijen kunt u voor de stroomvoorziening van de zender ook een tweecellige LiPo-
accu (nominale spanning 7,4 V) gebruiken.
U treft hiervoor in het batterijvak een overeenkomstige BEC-aansluiting aan. Let daarbij op de juiste pola-
riteit; deze is onder de BEC-aansluiting aangegeven.
b) Zender inschakelen
Kantel de antenne (1) omhoog. Schakel de zender met de aan-/uitschakelaar (12) in ("ON" = ingeschakeld).
Schakel in principe altijd eerst de zender in, voordat u de ontvanger in gebruik neemt en op de stroomvoor-
ziening aansluit.
De zender laat een geluidssignaal horen, de schermweergave verschijnt en de schermverlichting wordt geactiveerd.
De schermverlichting gaat na enkele seconden automatisch uit, als de draaiknop of de toetsen "BACK" of
"BIND" niet worden bediend.
De ledindicator (16) en de spanningswaarde op het scherm knipperen bij een spanning van minder dan
4,40 V. Bovendien laat de zender waarschuwingstonen horen en trilt hij (net zoals een smartphone). Begin
het model zo snel mogelijk te gebruiken en vervang de verbruikte batterijen door nieuwe.
Als de batterijspanning nog verder daalt, verschijnt er een waarschuwingsmelding onderaan het scherm
("WARNING - Low Battery"). Als dit direct na het inschakelen van de zender wordt weergegeven, dan
functioneert de zender om veiligheidsredenen niet (geen menufuncties mogelijk, geen aansturing van de
ontvanger mogelijk).
c) Uitschakelen van de zender
De stroomvoorziening van de ontvanger moet vóór het uitschakelen van de zender altijd eerst worden
ontkoppeld.
Schakel de zender met de aan-/uitschakelaar (12) uit ("OFF" = uitgeschakeld). Als de zender niet meer nodig is, kunt
u de antenne (1) neerklappen, bijv. voor transport van de zender.
12
10. Basisfuncties van de zender
a) Kleur voor leds kiezen of leds uitschakelen
De kleur voor de leds (16) voor aanduiding van de toestand van de batterijen/accu is instelbaar, maar kan ook worden
uitgeschakeld.
Ga als volgt te werk:
Zet de zender aan.
Houd de toets "BACK" (13) ingedrukt en draai de draaiknop (14) naar links of rechts, totdat de leds in de gewenste
kleur oplichten (mogelijkheden: Groen, blauw, cyaan, rood, geel, wit) of dat de leds worden gedeactiveerd.
Laat nu de toets "BACK" (13) weer los.
Als u de leds hebt gedeactiveerd, dan kan de zender niet meer door knipperen van de leds aangeven dat
de spanning te laag is!
b) Kalibratie van het stuurwiel en van de gas-/remhendel
Bij deze kalibratie worden de eindstanden van het stuurwiel (4) voor kanaal 1 en van de gas-/remhendel (6) voor
kanaal 2 opnieuw opgeslagen.
Als u het stuurwiel en de gas-/remhendel bij de kalibratie niet in de betreffende eindstand (eindaanslag)
zet, dan staat later niet de volle stuurweg ter beschikking. Bovendien kan het voertuig onder omstandighe-
den onbestuurbaar zijn.
Ga voor de kalibratie als volgt te werk:
Schakel de zender uit.
Draai het stuurwiel volledig met de klok mee naar rechts (tot aan de aanslag), zie afbeelding rechts.
Houd het stuurwiel in deze stand vast en schakel de zender in.
Onderin het scherm verschijnt de aanduiding "STK.CAL.".
Laat het stuurwiel weer los, zodat het in de middelste stand staat.
Druk kort op de draaiknop (14), waarna de aanduiding "STK.CAL." begint te knipperen.
Zet nu het stuurwiel (4) en de gas-/remhendel (6) in de betreffende eindstanden (eindaanslag).
Draai daarvoor het stuurwiel tot aan de aanslag naar rechts en daarna tot aan de aanslag naar links. Laat het
stuurwiel weer los. Trek dan de gas-/remhendel tot aan de aanslag op de greep en schuif deze daarna tot aan de
aanslag weg van de greep. Laat de gas-/remhendel weer los.
De volgorde is daarbij onbelangrijk; alleen de betreffende eindstanden worden opgeslagen.
13
Druk kort op de draaiknop (14), waarna de aanduiding "STK.CAL." ophoudt met knipperen.
De zender is weer bedrijfsklaar.
Als een van de eindstanden niet juist is opgeslagen, kan de kalibratiemodus niet worden verlaten; de
zender trilt kort (net zoals het trilalarm van een smartphone) en laat een waarschuwingstoon horen.
Ga dan te werk zoals hierboven is beschreven en zet het stuurwiel (4) en de gas-/remhendel (6) in de
betreffende eindstanden.
c) Zender resetten naar de fabrieksinstellingen
Dit wist alle instellingen en modelgeheugens! Bovendien reageert de ontvanger niet meer op de stuurop-
drachten van de zender en moet opnieuw worden geprogrammeerd (koppelfunctie).
Ga als volgt te werk:
Beëindig het gebruik van het model en schakel het uit. Schakel daarna de zender uit.
Draai het stuurwiel volledig tegen de klok in naar links (tot aan de aanslag); zie afbeelding rechts.
Houd het stuurwiel in deze stand vast en schakel de zender in.
In het scherm verschijnt onder de veiligheidsvraag "Reset Default Sure?" (= Resetten naar de fa-
brieksinstellingen?)
Laat het stuurwiel weer los, zodat het in de middelste stand staat.
Druk kort op de draaiknop (14), zodat onderaan het scherm "FACY.RST" wordt weergegeven. De zender laat een
signaaltoon horen en is bedrijfsklaar.
Alle instellingen en modelgeheugens worden gewist, de ontvanger reageert niet meer op de stuuropdrachten van
de zender en moet opnieuw worden geprogrammeerd (koppelfunctie), zie hoofdstuk 10. e).
d) Tweevoudige instelling voor de stuurfunctie
De tweevoudige instelling voor de stuurfunctie (kanaal 2) kan plaatsvinden met de toets (11). Hierbij wordt de moge-
lijke stuurhoek begrensd, bijv. voor snel recht vooruit rijden.
Deze instelling gaat na het uitschakelen van de zender weer verloren.
Als de tweevoudige instelling vast wordt geprogrammeerd, dan kunt u dat uitvoeren via het instellingen-
menu; zie hoofdstuk 13. h).
14
e) Ontvanger op de zender programmeren (koppelfunctie)
De fabrikant heeft de meegeleverde ontvanger al op de zender geprogrammeerd.
Als u echter een andere ontvanger wilt programmeren of als u de zender naar de fabrieksinstellingen hebt
hersteld, dan moet de ontvanger eerst op de zender worden geprogrammeerd (ook als "Binding" aangege-
ven), voordat deze op de stuuropdrachten van de zender reageert.
Ga als volgt te werk:
Scheidt de ontvanger van de stroomvoorziening. Schakel de zender uit.
Sluit de meegeleverde koppelconnector (A) aan op de aansluiting "BIND"
(19) van de ontvanger (B).
Sluit de ontvanger aan op de stroomvoorziening (C); sluit deze aan op een
willekeurig kanaal (20) van de ontvanger.
Er kan daarvoor in plaats van een batterijdoos (C) natuurlijk ook een elek-
tronische rijregelaar met BEC en een geschikte rij-accu worden gebruikt.
Schakel de stroomvoorziening van de ontvanger in. De led (22) op de ont-
vanger knippert nu snel.
Houd de toets "BIND" (15) op de zender ingedrukt en schakel dan de zen-
der in.
Onderaan het scherm wordt "BIND" weergegeven. Als zender en ontvanger elkaar hebben gevonden, verdwijnt
de aanduiding "BIND" op het scherm van de zender (de aanduiding verschijnt soms niet, als de ontvanger snel
wordt gevonden).
De led (22) op de ontvanger houdt op met knipperen en brandt constant. De ontvanger is nu aan de zender gekop-
peld.
Scheid de ontvanger van de stroomvoorziening en verwijder de koppelstekker van de ontvanger.
Zet de zender aan.
Sluit de stroomvoorziening aan op de ontvanger en schakel deze in (batterijdoos of elektronische rijregelaar met
BEC). De led (22) op de ontvanger brandt constant.
Zender en ontvanger zijn nu weer bedrijfsklaar.
f) Rubberen greep vervangen
De op de zender gemonteerde rubberen greep (10) kan gemakkelijk worden vervangen door de tweede afzonderlijk
bijgevoegde rubberen greep.
De rubberen grepen hebben verschillende afmetingen, zodat de zender met een grotere of kleinere hand
kan worden vastgehouden. De grootte is op de rubberen greep aangegeven ("L" = "Large" = groot, "S" =
"Small" = klein).
Als u de rubberen greep wilt wisselen, trek deze dan gewoon van de zender af (links en rechts aan de greep). Plaats
de andere rubberen greep en druk de 6 nokken aan de zijkant in de openingen in de zender, zodat de rubberen greep
vlak aansluit.
15
11. Ontvanger
a) Aansluiting
De ontvanger (C) biedt u een aansluitmogelijkheid voor maximaal 6
servo's (A), aansluitingen CH1 - CH6, alsmede een stroomvoorziening
voor de ontvanger (B), aansluiting "BIND".
De aansluitingen zijn ontworpen voor tegen ompoling beveiligde Futa-
ba-stekkerverbindingen en kunnen naar behoeft ook met JR-stekkers
worden gebruikt.
In het voorbeeld rechtsboven worden 6 servo's (A) op de ontvanger
aangesloten (aansluitingen CH1 - CH6).
De stroomvoorziening (B) in de vorm van een batterijdoos moet in dit
geval op de aansluiting "BIND" (19) worden aangesloten.
Afhankelijk van in welk model de afstandsbedieningsinstallatie wordt
gebruikt, kan de aansluiting van de servo's en de stroomvoorziening
van de ontvanger op verschillende manieren plaatsvinden.
Als er bijv. bij een elektrisch automodel een elektronische
rijregelaar (D) wordt gebruikt, die over een BEC beschikt,
dan moet deze met kanaal 2 (CH2) worden verbonden.
Er mag in dit geval geen afzonderlijke stroomvoorziening
voor de ontvanger worden aangesloten!
Als er meer dan een elektronische rijregelaar met BEC op
de ontvanger wordt aangesloten, mag alleen van één hier-
van de plusleiding naar de ontvanger leiden; bij de andere
moet deze in de stekker worden onderbroken.
Als u nog een mechanische rijregelaar gebruikt, die over
een BEC-stekker beschikt, mag deze in geen geval als
stroomvoorziening van de ontvanger worden gebruikt. De
spanning die op deze stekker staat is te hoog. Gebruik in
plaats hiervan een afzonderlijke stroomvoorziening (batte-
rijdoos).
Let bij het aansluiten van servo's of een rijregelaar in principe altijd op
de juiste polarisatie van de stekkerverbinding.
Het steekcontact voor de impulsleiding (afhankelijk van de fabrikant
geel, wit of oranje) moet op het binnenste (linker) pencontact worden
aangesloten (in de richting van de antenne).
Het steekcontact voor min/–/aarde (afhankelijk van de fabrikant zwart
of bruin) moet op het buitenste (rechtse) pencontact worden aangeslo-
ten (tegen de rand van de ontvanger).
S = Impulsleiding
+ = Pluspool
– = Minpool/aarde
16
b) Montage
De montage van de ontvanger is in principe altijd afhankelijk van het model. Daarom dient u zich voor wat betreft de
montage aan de aanwijzingen van de modelfabrikant te houden.
Als u de in de ontvanger geïntegreerde gyrosensor wilt gebruiken (SVC-functie op de zender wordt geac-
tiveerd), dan moet de ontvanger horizontaal worden gemonteerd (max. afwijking 10° t.o.v. het horizontale
vlak). De aansluitingen op de ontvanger moeten loodrecht naar boven wijzen.
Als dit niet in acht wordt genomen, kunnen er zich bij gebruik van de gyrosensor onvoorziene afwijkingen
van de stuurverhouding voordoen.
U moet onafhankelijk daarvan altijd proberen om de ontvanger zo te monteren, dat deze optimaal tegen stof, vuil,
vocht, hitte en trillingen is beschermd. Voor het bevestigen zijn dubbelzijdig klevend schuimstof (servotape) of rubber
ringen geschikt, die de in schuimstof verpakte ontvanger goed op zijn plaats houden.
Probeer om de ontvanger zodanig in het model te plaatsen dat deze niet direct naast een elektromotor of rijregelaar
ligt.
Opgelet!
De antennedraad van de ontvanger heeft een precies afgemeten lengte.
Daarom mag de antennedraad niet worden opgerold, in lussen gelegd of zelfs afgesneden. Dit zou het
bereik enorm beperken en brengt bovendien aanzienlijke veiligheidsrisico´s met zich mee.
Voer de antennedraad door een opening uit het model. Gebruik daarvoor bij voorkeur een antennebuisje
Het transparante einde van de antennedraad moet loodrecht uit het model steken, voor een optimaal
bereik tussen zender en ontvanger.
Plaats de antenne niet in de buurt van metalen onderdelen, aangezien deze het bereik sterk verminderen.
c) Functie van de ledindicator
De led (22) op de ontvanger heeft de volgende functies:
Led uit: Geen stroomvoorziening
Led brandt continu: Ontvanger is bedrijfsklaar, zendersignaal aanwezig
LED knippert langzaam: Geen zendersignaal aanwezig (zender uitgeschakeld of ontvanger niet bij een zender
aangemeld
LED knippert snel: Voortgang aanmelden (koppelen)
17
d) Gyrosensor kalibreren
De ontvanger heeft een ingebouwde gyrosensor. Deze kan worden gebruikt om bijv. in een modelauto bij een uitbre-
kende achterkant (overstuur) automatisch tegen te sturen (SVC-functie van de zender).
De gyrosensor is al in de fabriek gekalibreerd; u kunt deze kalibratie echter ook zelf uitvoeren.
Ga als volgt te werk:
Schakel de zender uit (tijdens de kalibratie van de gyrosensor mag er niet worden ingeschakeld).
Plaats de ontvanger zodanig dat deze horizontaal ligt en zich niet kan bewegen (dit is doorslaggevend voor de
juiste kalibratie).
Sluit de stroomvoorziening (C) aan op de aansluiting "CH1" van de ontvan-
ger (alternatief met een van de andere 5 servokanalen, maar niet op de
aansluiting "BIND") en schakel deze in.
De stroomvoorziening kan ook over een elektronische rijregelaar met BEC
plaatsvinden en niet over een batterijdoos, zoals in de afbeelding is te zien.
De led (22) op de ontvanger knippert nu langzaam.
Sluit de meegeleverde koppelconnector (A) aan op de aansluiting "BIND"
(19) van de ontvanger (B).
De led (22) op de ontvanger knippert 3 x snel en daarna knippert deze
weer langzaam.
De kalibratie van de gyrosensor is voltooid.
Scheid de ontvanger van de stroomvoorziening en verwijder de koppelstekker van de ontvanger.
Als u voor de kalibratie eventueel aangesloten servo's hebt losgemaakt, sluit deze dan weer correct op de ontvan-
ger aan.
Schakel eerst de zender en daarna de stroomvoorziening van de ontvanger in.
Zender en ontvanger zijn nu weer bedrijfsklaar.
18
12. Montage van de servo's
De inbouw van een servo (A) is altijd afhankelijk van het
op dat moment gebruikte model. Uitvoerige informatie
hierover kunt u vinden in de bij het model geleverde do-
cumentatie.
In principe dient u echter te proberen de servo's tegen tril-
lingen gedempt vast te schroeven. Daarom worden bij de
servo's gewoonlijk doorvoerrubbers (B) met metalen hul-
zen (C) bijgevoegd.
Bij stroef aansturen kunnen de servo's niet in de vereiste
stand draaien. U verbruikt daardoor onnodig stroom en het
model heeft een onzuivere stuurverhouding.
De aansturingen moeten zo soepel mogelijk werken, zon-
der daarbij speling in de lagers of afwijkingen te vertonen.
Neem voordat u de servohendel monteert de zender en
daarna de ontvanger in gebruik en controleer de juiste
middelste stand van de trimmer op de zender van de af-
standsbediening.
Monteer de servohendel dan altijd onder een hoek van 90°
t.o.v. de stuurstangen (A).
Bij een schuin t.o.v. de stuurstangen staande servohendel
zijn de stuurwegen in beide stuurrichtingen niet even groot
(B).
Een kleine mechanische schuine instelling, die door de
vertanding van de servohendel is veroorzaakt, kan later
met de trimmer worden gecorrigeerd.
19
13. Instellingenmenu van de zender
a) Algemeen
Na het inschakelen van de zender (zie hoofdstuk 9. b) laat de zender een geluids-
signaal horen, de schermweergave verschijnt en de schermverlichting wordt geac-
tiveerd.
De schermverlichting gaat na enkele seconden automatisch uit, als de
draaiknop of de toetsen "BACK" of "BIND" niet worden bediend.
In het scherm verschijnen de verschillende instelbare/programmeerbare functies
bovenaan, het nummer van de zojuist geactiveerde modelgeheugens links onder-
aan en de huidige spanning de geplaatste batterijen rechts onderaan.
Als u de draaiknop (14) naar links of rechts draait, wisselt de aanduiding onderaan
het scherm naar de aanduiding van de huidige servoposities of wordt het nummer
van het modelgeheugen en de modelnaam (4 tekens) weergegeven.
b) Bediening van het instellingenmenu
Instellingenmenu oproepen
Druk kort op de draaiknop (zoals het indrukken van een toets). De eerste functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Functie selecteren
Draai nadat u het instellingenmenu hebt geopend de draaiknop naar links of rechts, om de gewenste functie te selec-
teren, waarvan u de instelling wilt wijzigen. Deze wordt telkens grijs gemarkeerd.
Druk kort op de draaiknop (zoals het drukken op een toets), om de instelling te starten.
Instelling uitvoeren
Het wijzigen van een instelling vindt plaats door aan de draaiknop te draaien.
Bevestig de instelling, door kort op de draaiknop te drukken.
Functie of instellingenmenu verlaten
Na het wijzigen van een instelling bevindt de zender zich weer in het instellingenmenu (een functie is grijs gemar-
keerd). U kunt nu een andere functie selecteren of kort op de toets "BACK" (13) drukken om het instellingenmenu te
verlaten.
20
c) Functie "MODEL": Modelgeheugen selecteren
De zender beschikt in totaal over 20 modelgeheugens (01 - 20). Daardoor hebt u de mogelijkheid om tot 20 voertuig-
modellen te bedienen.
Let erop dat bij een ontvanger telkens slechts aan een enkel modelgeheugen kan zijn aangemeld.
Als u meerdere voertuigen met ieder een eigen ingebouwde ontvanger hebt, selecteer dan eerst een
modelgeheugen en programmeer daarna de ontvanger op de zender. Ga met alle volgende modellen/
ontvangers op dezelfde wijze tewerk.
Als er echter uit kostenoverwegingen slechts een enkele ontvanger voor meerdere voertuigen wordt ge-
bruikt, dan moet na het omschakelen van het modelgeheugen de ontvanger in principe opnieuw op de
zender worden geprogrammeerd, zie hoofdstuk 10. e).
Hetzelfde geldt natuurlijk als meerdere verschillende installaties (of modelgeheugens) voor een enkel voer-
tuig moeten worden gebruikt.
Ga als volgt te werk:
Schakel eerst de stroomvoorziening voor de ontvanger van het voertuig van het op dat moment geselecteerde
modelgeheugen uit.
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd,
zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14); het nummer van het modelgeheugen knippert
links onderaan het scherm.
Draai de draaiknop (14) naar links of rechts, om een ander modelgeheugen
te selecteren.
Als u bent vergeten om de stroomvoorziening van de ontvanger van het voertuig van het op dat moment
actieve modelgeheugen uit te schakelen, verschijnt er een foutmelding "Turn off the receiver rst" (= eerst
ontvanger uitschakelen) op het scherm.
Het wisselen van het modelgeheugen (bijv. van geheugen 01 op 02) is om veiligheidsredenen niet moge-
lijk, als de ontvanger niet voorheen werd uitgeschakeld of van de stroomvoorziening werd gescheiden.
Druk kort op de draaiknop (14), waarna het nummer van het modelgeheugen ophoudt met knipperen; het model-
geheugen is geselecteerd.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
21
d) Functie "NAME": Naam van het modelgeheugen wijzigen
Voor ieder van de 20 modelgeheugens kan een naam van 4 tekens worden ingevoerd. Daarvoor zijn de letters A - Z
en de getallen 0 - 9 beschikbaar.
Ga als volgt te werk:
Selecteer vervolgens het gewenste modelgeheugen, als dit nog niet is gebeurd (zie hoofdstuk 13. c).
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai de draaiknop (14) naar links of rechts totdat de functie NAME grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14); de eerste positie voor invoer van de naam
knippert onderaan het scherm.
Door het naar links of rechts draaien van de draaiknop (14) kan het knippe-
rende teken worden gewijzigd.
Door kort drukken op de draaiknop (14) wisselt u de positie voor invoer.
Als u de laatste ingevoerde stand hebt gewijzigd en op de draaiknop (14) hebt gedrukt, houdt de aanduiding op met
knipperen. De naam van het modelgeheugen werd met succes gewijzigd.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
22
e) Functie "REV": Achteruitinstelling
Afhankelijk van de inbouwpositie en aansturing in het model kan het nodig zijn om de draairichting van een servo te
wijzigen of de reactie van de rijregelaars om te keren.
De achteruitinstelling kan voor ieder van de 6 kanalen van de zender afzonderlijk worden uitgevoerd.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai de draaiknop (14) naar links of rechts, totdat de functie REV grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Door het naar links of rechts draaien van de draaiknop (14) kan het kanaal-
nummer (1 - 6) worden geselecteerd, waarvoor u de achteruitinstelling wilt
wijzigen.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Bij kanaal 3 - 6 knippert aanvullend "AUX" (= "Auxilliary" = hulpkanalen).
Druk kort op de draaiknop (14); de huidige instelling voor het eerder geselecteerde kanaal knippert rechts onderaan
het scherm ("NOR" = normaal, "REV" = achteruit).
De instelling kan door het draaien van de draaiknop (14) worden gewijzigd.
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
23
f) Functie "EPA": Instellen van de maximale servo-uitslag
Met deze functie kan precies worden vastgelegd hoe groot de maximaal toe-
laatbare uitslag voor de stuur-, gas- of hulpservo aan ieder kant mag zijn (EPA
= "End Point Adjustment").
Deze functie wordt gewoonlijk gebruikt om het mechaniek van een servo bij
volle uitsturing te beschermen tegen mechanische aanslagen tegen een hin-
dernis.
U kunt daarvoor een waarde van 0% - 120% instellen. Hoe kleiner de waarde,
hoe kleiner de servobeweging aan de betrokken zijde.
Probeer om de mechanische aansturing door een servo zodanig in te stellen
dat EPA-instelwaarden van 100 - 120% kunnen worden gebruikt.
Welke draairichting van de servo (of instelling voor een rijregelaar) u begrenst,
is natuurlijk afhankelijk van het model.
Stel voor de sturing de maximaal mogelijke stuuruitslag in, zonder dat daarbij de stuurservo aanslaat en begint te
zoemen. Als voor de latere werking een kleinere stuuruitslag nodig is (voor snel of langzaam rijden), dan kan deze
met de zgn. "Dual-Rate"-functie worden ingesteld.
Als u voor de rijfunctie een elektronische rijregelaar gebruikt, kunt u ook een maximale aanstuurwaarde vastleggen.
Om echter het hoogst mogelijke motortoerental te kunnen gebruiken, mag in beide richtingen de waarde van 100%
niet worden onderschreden.
Stel voor het vooruitrijden een lagere waarde in (bijv. 70%), om een modelauto voor een beginner langzamer te
maken. Laat de remfunctie (of het achteruitrijden) op 100% staan; zo hebt u bij een rijregelaar met remfunctie de
maximale remkracht ter beschikking.
Voordat u in de EPA-functie de uitslagen voor de stuurservo begrenst, moet u controleren of bij de Dual
Rate-instelling nog de fabrieksinstelling van 100% is opgeslagen.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai de draaiknop (14) naar links of rechts, totdat de functie EPA grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Bij kanaal 3 - 6 knippert aanvullend "AUX" (= "Auxiliary" = hulpkanalen).
Beweeg het bedieningsorgaan van het betreffende kanaal naar links of
rechts, om de linker of rechter eindstand in te stellen. Er verschijnt telkens
een overeenkomstige aanduiding op het scherm:
Linker eindstand = "L.F.U." (= "Left, Front, Up" = links, voor, boven)
Rechter eindstand = "R.B.D." (= "Right, Back, Down" = rechts, achter, onder)
Druk kort op de draaiknop (14); de instelwaarde voor de servo-uitslag (bijv. 100%) knippert rechtsonder op het
scherm.
24
Door het naar links of rechts draaien van de draaiknop (14) kan de servo-uitslag binnen het bereik van 0% tot 120%
worden ingesteld, zie afbeelding rechtsboven.
Druk kort op de draaiknop (14), totdat de instelwaarde voor de servo-uitslag ophoudt met knipperen. De huidige
instelling is opgeslagen.
Als de servo-uitslag in de andere draairichting (of voor een ander kanaal) wordt ingesteld, begin dan van vooraf aan
(draaiknop kort drukken, dan kanaal selecteren enz.).
Als er geen aanduiding knippert, dan kunt u door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen
functie selecteren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
25
g) Functie "SUB-TR": Verplaatsing middenstand servo
Bij de inbouw van de servo geeft de fabrikant van het model over het algemeen de precieze middelstand van de
servohefboom aan. Door een grove vertanding op de servohefboom kan het voorkomen, dat de servohefboom niet in
de juiste stand staat, als bij de zender de bedieningshefboom en de bijhorende trim in de middenstand staan.
In dit geval staat de trimmer bij recht vooruit rijden niet in het midden. Dit begrenst de trimweg; men kan niet de
volledige trimweg naar beide kanten gebruiken. U kunt deze misstand met behulp van de verplaatsing middenstand
servo verhelpen.
Bovendien staat daardoor bij recht vooruit rijden de trimaanduiding precies in het midden, waardoor het recht vooruit
rijden en de eventueel benodigde trim gemakkelijker kan worden ingeschat.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai de draaiknop (14) naar links of rechts, totdat op het scherm de functie
SUB-TR grijs is gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Bij kanaal 3 - 6 knippert aanvullend "AUX" (= "Auxilliary" = hulpkanalen).
Druk kort op het instelwiel (14); de instelwaarde voor de trimweg knippert rechtsonder op het scherm.
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan de instelling worden gewijzigd.
De middelste stand kan al naargelang het kanaal naar links/rechts, vooruit/achteruiten boven/onder wijzigen.
Deze richtingsinformatie is natuurlijk afhankelijk van het betreffende model en de servofunctie. In het
scherm worden echter overeenkomstige letters voor de middenverstelling gebruikt.
Kanaal 1 + 5 + 6: (L = "Left" = links, R = "Right" = rechts)
L120....R00.....R120 = links 120.....midden.....rechts 120
Kanaal 2 (B = "Back" = achteruit, F = "Front" = vooruit)
B120.....F00.....F120 = achteruit 120.....midden.....vooruit 120
Kanaal 3 + 4: (D = "Down" = onder, U = "Up" = boven)
D120....U00.....U120 = onder 120.....midden.....boven 120
Druk kort op het instelwiel (14); de instelwaarde voor de middenpositie van de servo houdt op met knipperen. De
huidige instelling is opgeslagen.
Als er geen aanduiding knippert, dan kunt u door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen
functie selecteren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
26
h) Functie "D/R": Tweevoudige instelling
Met deze functie kan de servoweg voor kanaal 1 (stuurservo) en kanaal 2 (gas-/remservo of rijregelaar) worden
ingesteld.
De maximale stuurhoek kan hierdoor bijvoorbeeld worden begrensd, waardoor het voertuig zich bij sneller rijden beter
laat besturen, omdat het gevoeliger reageert.
De functie kan ook worden gebruikt om de maximumsnelheid van een voertuig voor een beginner te begrenzen. Als
bijv. een elektronische rijregelaar op kanaal 2 is aangesloten, dan leidt een begrenzing op 50% ertoe, dat ondanks een
volledige uitslag van de gas-/remhendel nog slechts 50% van het motorvermogen ter beschikking staat.
De instelling beïnvloedt beide kanten van de servoweg.
Als de waarde voor kanaal 1 (stuurservo) te veel wordt vermindert, dan wordt de stuurhoek zeer sterk ver-
groot. Als u de waarde voor kanaal 2 (gas-/remservo of rijregelaar) te ver vermindert, dan rijdt het voertuig
mogelijk niet meer.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie D/R grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan het kanaal-
nummer (1 - 2) worden geselecteerd, waarvan u de tweevoudige instelling
wilt wijzigen.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Voor kanaal 3 - 6 is geen tweevoudige instelling mogelijk.
Druk kort op het instelwiel (14); de huidige instelwaarde knippert rechts onderaan het scherm.
De waarde kan worden gewijzigd door het draaien van het instelwiel (14).
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
27
i) Functie "EXP": Exponentieelinstelling
De lineaire koppeling tussen de stuurhendel en servoweg kan met behulp van de exponentieelfunctie binnen het
bereik van de middelste stand worden gewijzigd.
De mogelijke maximale servo-uitslag (eindstanden van de servo's) wordt niet begrensd door de instelling
van de exponentieelfunctie.
De servobewegingen kunnen in het bereik van de middelste
stand sterker of zwakker uitvallen, naargelang welke waarde
wordt ingesteld.
Bij een instelling van "0%" is de servoweg lineair.
Als voor de stuurservo aan kanaal 1 bijv. een waarde van
+50% wordt ingesteld, dan wordt de stuurverhouding in het
bereik van de middelste stand gevoeliger (grotere draaihoek
aan het stuurwiel kleinere draaihoek op de stuurservo).
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie EXP grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan het kanaal-
nummer (1 - 2) worden geselecteerd, waarvan u de exponentieelinstelling
wilt wijzigen.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Voor kanaal 1 geldt deze instelling gelijktijdig in beide richtingen. Voor kanaal 2 (gas-/remservo of rijrege-
laar) kan de exponentieelinstelling voor beide richtingen afzonderlijk worden ingesteld. Voor kanaal 3 - 6 is
geen exponentieelinstelling mogelijk.
Als u kanaal 2 hebt geselecteerd, zet dan de gas-/remhendel op de zender in richting van de greep ("L.F.U." knip-
pert op het scherm, exponentieelinstelling voor vooruitrijden) of schuif deze weg van de greep ("R.B.D" knippert op
het scherm, exponentieelinstelling voor achteruitrijden).
Druk kort op het instelwiel (14); de huidige instelwaarde knippert rechts onderaan het scherm.
De waarde kan worden gewijzigd door het draaien van het instelwiel (14).
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
28
j) Functie "ABS": ABS-rem
Met de ABS-functie kunt u het remgedrag van uw modelauto optimaliseren. Daarbij wordt de remfunctie elektronisch
gesynchroniseerd, om het blokkeren van de wielen te verhinderen, als in een bocht wordt geremd.
Bij een "echte" auto bepalen speciale wielsensoren en elektronica blokkerende wielen. Door het verminderen van de
remdruk op afzonderlijke wielen wordt bereikt dat een blokkerend wiel weer gaat draaien. Dit is merkbaar door een
pulserend rempedaal. Daardoor wordt bijvoorbeeld ondersturen en oversturen bij vol remmen in een bocht verhinderd
en kan het voertuig ondanks volledig remmen veilig door de bocht worden gestuurd (binnen fysieke grenzen).
Natuurlijk is deze besturing (nog) niet beschikbaar in modelauto's, en daarom kunnen verschillende waarden worden
ingesteld, om de ABS-remverhouding in een "echte" auto zo dicht mogelijk te benaderen.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie ABS grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op het instelwiel (14), onderaan het scherm knippert "ABS".
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kunt u tussen de
volgende instelfuncties kiezen:
Functie Waardebereik Standaardinstelling Beschrijving
ABS ON/OFF OFF (uit) ABS in- of uitschakelen
BRK 0.....100% 50% Remvermogen voor iedere remimpuls
DLY 0.....100% 0% Tijd totdat de ABS na begin van een remvoorval wordt
geactiveerd
CYC 20.....100% 50% Aantal ABS-cycli; hoe groter de waarde, hoe minder
ABS-cycli er plaatsvinden, hoe grover de regeling
TGP 10.....100% 30% Het bepalen bij welke stand van de gas-/remhendel de
ABS is geactiveerd
DTY -4...+4 0 Als de verhouding tussen de tijd, waarin de rem is
geactiveerd of gedeactiveerd wijzigt; hoe lager de
waarde, hoe korter de eigenlijke duur van het remmen
per ABS-cyclus is
STM E 10.....100%
N 10.....100%
OFF (uit) Brengt een verbinding tussen stuurhoek (kanaal 1) en
de ABS tot stand:
"OFF": De ABS werkt onafhankelijk van de stuurhoek.
"E": De ABS wordt pas actief als de stuurhoek de
ingestelde waarde overschrijdt.
"N" De ABS wordt gedeactiveerd, als de stuurhoek de
ingestelde waarde overschrijdt.
% waarde: Legt de waarde voor de stuurhoek vast.
29
Druk kort op het instelwiel (14); de bijbehorende waarde rechts onderaan het scherm knippert.
De waarde kan worden gewijzigd door het draaien van het instelwiel (14).
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
30
k) Functie "TRIM": Trimmen
Naast de functie "SUB-TR" voor het instellen van de middelste stand van de servo, is dit de eigenlijke trimfunctie; bijv.
als de richtingstabiliteit van het voertuig moet worden ingesteld.
De trimmer voor kanaal 1 (besturing) en kanaal 2 (gas-/remservo of rijregelaar) kan ook via de tuimel-
schakelaars (5 + 3) aan de rechterkant van de zender worden ingesteld. Deze trimmer is echter slechts
tijdelijk en gaat na het uit- en inschakelen van de zender verloren. Als de trimmer duurzaam moet worden
ingesteld, doe dit dan via het instellingenmenu.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat op het scherm de functie
TRIM grijs is gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Bij kanaal 3 - 4 knippert aanvullend "AUX" (= "Auxiliary" = hulpkanalen).
Bij kanaal 5 en 6 kan de trimmer niet worden gewijzigd.
Druk kort op het instelwiel (14); de instelwaarde voor de trimweg knippert rechtsonder op het scherm.
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan de instelling worden gewijzigd.
De trimmer kan, al naargelang het kanaal, naar links/rechts, voren/achteren en boven/onder worden gewijzigd.
Deze richtingsinformatie is natuurlijk afhankelijk van het betreffende model en de servofunctie. In het
scherm worden echter overeenkomstige letters voor de trimmer gebruikt.
Kanaal 1 (L = "Left" = links, R = "Right" = rechts)
L120....R00.....R120 = links 120.....midden.....rechts 120
Kanaal 2 (B = "Back" = achteruit, F = "Front" = vooruit)
B120.....F00.....F120 = achteruit 120.....midden.....vooruit 120
Kanaal 3 + 4: (D = "Down" = onder, U = "Up" = boven)
D120....U00.....U120 = onder 120.....midden.....boven 120
Druk kort op het instelwiel (14); de instelwaarde voor de trimmer houdt op met knipperen. De huidige instelling is
opgeslagen.
Als er geen aanduiding knippert, dan kunt u door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen
functie selecteren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
31
l) Functie "F.SAFE": Faalveilig in-/uitschakelen
De ontvanger bevat als bijzonderheid voor alle 6 kanalen een faalveilige functie. U kunt voor ieder kanaal een be-
paalde servostand programmeren, die bij uitval van het zendersignaal moet worden geactiveerd (bijvoorbeeld bij een
auto met verbrandingsmotor gaat de gas-/remservo op 100% remmen). Het programmeren vindt direct in de zender
plaats en wordt daarna naar de ontvanger overgedragen.
Als u geen bepaalde servostand programmeert, blijven alle kanalen bij uitval van het zendersignaal in de laatste
stand staan.
U zou om veiligheidsredenen bij modelvoertuigen in ieder geval ten minste voor de aandrijfmotor (aan-
gestuurd via gas-/remservo of rijregelaar) een faalveilige stand moeten programmeren. Het wordt bij een
voertuig met verbrandingsmotor aanbevolen om hiervoor de remmen te activeren; bij elektrische voertui-
gen de neutraalstand.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie F.SAFE grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op de draaiknop (14), het kanaalnummer 1 knippert onderaan het
scherm.
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan het kanaal-
nummer (1 - 6) worden geselecteerd, waarvan u de faalveilige instelling wilt
wijzigen.
Bij kanaal 1 knippert aanvullend "ST" (= "Steering" = sturing).
Bij kanaal 2 knippert aanvullend "TH" (= "Throttle" = gas).
Bij kanaal 3 - 6 knippert aanvullend "AUX" (= "Auxiliary" = hulpkanalen).
Druk kort op het instelwiel (14); rechts onderaan het scherm knippert "OFF" of de huidige waarde voor de stand van
het betreffende bedieningsorgaan op de zender.
Door het draaien van het instelwiel (14) kan er tussen "OFF" en een procentuele waarde worden gewisseld.
Bij de instelling "OFF" blijven alle kanalen bij uitval van het zendersignaal in de laatste stand.
Als een procentuele waarde knippert, dan kunt u deze met het betreffende bedieningsorgaan van het eerder ge-
selecteerde kanaal van de zender wijzigen. Als u bijv. kanaal 2 ("TH") hebt geselecteerd, dan beweegt de gas-/
remhendel van de greep weg (remfunctie). De procentuele waarde en de indicatiebalk helemaal onderaan het
scherm wijzigt.
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling voor faalveilig is
opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
32
m) Functie "CRAWL": Crawler-modus
Hier kunt u de stuurmodus voor een Crawler-voertuig instellen. Hierbij gaat het om een voertuig dat speciaal voor
behendigheidsritten is gebouwd. Hierbij beschikt u meestal over een stuurbare voor- en achteras. De sturing van
voor- en achteras wordt telkens via een eigen stuurservo aangestuurd.
Met deze functie kunt u omschakelen tussen het sturen van de vooras, het sturen van de achteras en het tegenge-
steld of parallel sturen van de beiden assen.
Voor de aansturing een stuurservo van de achteras wordt altijd kanaal 3 van de ontvanger gebruikt. Kanaal
1 dient zoals gewoonlijk voor het aansturen van de stuurservo van de vooras.
De besturing van beide stuurservo's vindt echter gelijktijdig via het stuurwiel (4) plaats.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie CRAWL grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op het instelwiel (14); onderaan het scherm knippert "OFF".
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan een van de
vier stuurfuncties worden geselecteerd. Als "OFF" knippert, is de Crawler-
modus uitgeschakeld.
A = Alleen vooras wordt gestuurd
B = Alleen achteras wordt gestuurd
C = De voor- en achteras worden parallel gestuurd (daarmee kan het voertuig diagonaal rijden)
D = De voor- en achteras worden tegengesteld gestuurd (daarmee wordt een kleinere draaicirkel bereikt)
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling voor de Crawler-
modus is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
Terwijl de Crawler-modus is ingeschakeld is, blijft de aanduiding (A, B, C, D; zie boven) op het scherm
staan (ook als het instellingenmenu wordt verlaten). Zo hebt u bij het sturen altijd het oog op welke stuur-
functie op dat moment actief is.
33
n) Functie "SVC": Gyrofunctie
De ontvanger beschikt over een ingebouwde gyrosensor. Dezer kan bij de stuur- of de gasfunctie (gas-/remservo of
rijregelaar) worden gebruikt om in te grijpen, zodat het voertuig niet overstuurt.
Ga als volgt te werk:
Druk kort op de draaiknop (14); de functie MODEL wordt grijs gemarkeerd.
Draai het instelwiel (14) naar links of rechts, totdat de functie SVC grijs is
gemarkeerd, zie afbeelding rechts.
Druk kort op het instelwiel (14), rechtsboven op het scherm knippert "SVC
ON".
Door het naar links of rechts draaien van het instelwiel (14) kan een van de
volgende functies worden geselecteerd.
"SVC ON": Gyrofunctie in-/uitschakelen
Druk kort op het instelwiel (14) als "SVC ON" knippert. Schakel de gyrofunctie met het instelwiel (14) in ("ON" knip-
pert) of uit ("OFF" knippert). Druk kort op het instelwiel (14) ter bevestiging.
Als u de gyrofunctie hebt ingeschakeld, dan wordt later op het scherm "SVC ON" weergegeven, als het
instellingenmenu wordt verlaten.
"Neu.Cal": Neutraalstand kalibreren
U kunt de neutraalstand kalibreren als "Neu.Cal" knippert. Laat het stuurwiel (4) op de zender los, zodat de sturing
in de middenpositie staat. Let erop dat het model horizontaal en stilstaat, voordat u de kalibratie start. Druk nu kort
het instelwiel (14). De kalibratie begint; deze duurt slechts enkele seconden.
De kalibratie is alleen mogelijk als de gyrofunctie is ingeschakeld.
"Reverse": Achteruitinstelling voor de gyrofunctie van de besturing activeren/deactiveren
Druk kort op het instelwiel (14) als "Reverse" knippert. Door het draaien aan het instelwiel (14) kunt u omschakelen
tussen "NOR" (normaal) en "REV" (achteruit). Dit beïnvloedt de draairichting van de stuurservo, als de gyrosensor
het uitbreken van het voertuig vaststelt. Druk kort op het instelwiel (14) ter bevestiging.
Bij een onjuiste instelling versterkt de gyrofunctie het uitbreken van het voertuig. De instelling moet zodanig
worden geselecteerd, dat de stuurservo tegenstuurt.
"St.Gain": Versterking voor stuurfunctie instellen
Druk kort op het instelwiel (14) als "St.Gain" knippert. Nu kan door het draaien aan het instelwiel (14) worden inge-
steld hoe sterk de stuurfunctie door de gyrosensor wordt beïnvloed (hoe hoger de waarde, hoe meer de stuurservo
tegenstuurt). Druk kort op het instelwiel (14) ter bevestiging.
"Th.Gain": Versterking voor gasfunctie (gas-/remservo of rijregelaar) instellen
Druk kort op het instelwiel (14) als "Th.Gain" knippert. Nu kan door het draaien aan het instelwiel (14) worden
ingesteld hoe sterk de gasfunctie (gas-/remservo of rijregelaar) wordt beïnvloed (hoe hoger de waarde, hoe hoger
de beïnvloeding). Druk kort op het instelwiel (14) ter bevestiging.
De instelling kan eraan bijdragen dat het voertuig bij het versnellen uit een bocht niet uitbreekt.
De gyrosensor beïnvloedt de gasfunctie (gas-/remservo of rijregelaar) alleen bij vooruitrijden.
34
"Priority": Oversturing van de gyrofunctie door stuurbewegingen
Druk kort op het instelwiel (14) als "Priority" knippert. Nu kan door het draaien aan het instelwiel (14) worden
ingesteld hoe sterk de gyrofunctie van "gewenste" stuurbewegingen wordt beïnvloedt. Druk kort op het instelwiel
(14) ter bevestiging.
Hoe hoger de instelwaarde, hoe minder de invloed van de gyrofunctie op de eigenlijke stuurbewegingen aan het
stuurwiel (4) is. Stuurbewegingen aan het stuurwiel (4) hebben ook voorrang op de gyrosensor.
Druk kort op de draaiknop (14); de aanduiding houdt op met knipperen. De huidige instelling voor de Crawler-
modus is opgeslagen.
Indien gewenst, kunt u nu door het draaien van de draaiknop (14) een andere te wijzigen functie selecte-
ren.
Druk kort de toets "BACK" (13), om in plaats hiervan het instellingenmenu te verlaten. De zender laat een
korte signaaltoon horen en bij de functies bovenaan het scherm verdwijnt het grijs gemarkeerde veld. De
zender bevindt zich weer in de normalen bedrijfsmodus.
35
14. Controleren van de stuur- en rijfunctie
a) Stuurfunctie
Zet het voertuig op een geschikte ondergrond, zodat alle wielen vrij kunnen draaien en het voertuig veilig staat. Grijp
niet in het bereik van draaibare of bewegende onderdelen; gevaar op letsel!
Schakel eerst de zender in en zet, als dit nog niet is gebeurd, de trimmer voor de rij- en stuurfunctie in de midden-
positie.
Schakel daarna de stroomvoorziening voor de ontvanger in. Als u alles juist hebt aangesloten en gemonteerd, zou de
besturing van het model op de draaibewegingen van het stuurwiel (4) moeten reageren.
Als het stuurwiel zich in de middelste stand bevindt, moeten de wielen van het voertuig recht zijn uitgelijnd. Als de
wielen schuin staan, terwijl het stuurwiel zich in de middelste stand bevindt, controleer dan de juiste stand van de
servohendels op de stuurservo. Indien nodig kunnen de stuurstangen van de besturing ook worden bijgesteld.
Als u het stuurwiel op de zender naar links stuurt, moeten de wielen op het voertuig naar links draaien. Als u naar
rechts stuurt, moeten de wielen naar rechts draaien.
Opgelet!
De bediening van het stuurwiel op de zender vereist slechts weinig kracht. Daarom is het ruim voldoende
als u het stuurwiel alleen met de vingertoppen bedient. Als bij het bereiken van de eindaanslag wordt
geprobeerd om het stuurwiel met grotere inspanning verder te draaien, kan dit het stuurmechaniek in de
zender vernietigen. De waarborg/garantie komt te vervallen!
Als de wielen net tegenovergesteld insturen, dan kunt u de achteruitinstelling voor de besturing activeren. Dit keert
de servorichting om. In bepaalde omstandigheden kan daarna een nieuwe instelling van de stuurtrim worden vereist.
Belangrijk!
Stel de stuurstang op het model zo af, dat u naar links en rechts de volle stuuruitslag hebt, zonder dat
daarbij de besturing mechanisch aanslaat of wordt begrensd. Als de stuuruitslag bij gebruik van het model
te groot blijkt te zijn, kan deze met de EPA-instelling worden verminderd.
36
b) Rijfunctie
Als u de gas-/remhendel (6) tot aan de aanslag in richting van de greep trekt, moet het model accelereren. Als de
gas-/remhendel naar voren van de greep weg wordt gedrukt, moet het model worden geremd of naar achteruitrijden
omschakelen.
Als de aandrijving van uw model zich precies tegenovergesteld gedraagt, dan kunt u de achteruitinstelling voor de
rijfunctie activeren.
Belangrijk!
Stel bij een model met verbrandingsmotor de stangen voor aansturing van het gas en de rem zodanig in,
dat de gas-/remservo niet mechanisch wordt begrensd. De trimeinstand voor de rijfunctie moet zich daarbij
in de middenpositie bevinden.
Bij een model met elektronische rijregelaar moeten de afzonderlijke standen van de bedieningshendel voor
de rijfunctie (vooruit, stop, achteruit) onder omstandigheden in de rijregelaar worden geprogrammeerd.
Verdere aanwijzingen daaromtrent moeten aan de documentatie van de rijregelaar worden ontleend. Als
de rijregelaar niet programmeerbaar is, stel de trimmer dan zo in dat het voertuig stilstaat, als de bedie-
ningshendel voor de rijfunctie zich in de middenpositie bevindt.
c) Aanvullende kanalen
Let er in principe op dat de servo's niet tegen de aanslag draaien. Dit betekent dat de servo's in de betreffende eind-
standen niet mechanisch aanslaan. Dies leidt niet alleen tot een verhoogd stroomverbruik, maar ook tot overbelasting
van de servo-aandrijving.
Met de EPA-instelling kunt u de eindstanden van de servo's indien nodig begrenzen.
37
15. Onderhoud en verzorging
Het product is onderhoudsvrij. Demonteer het nooit (behalve de in deze gebruiksaanwijzing beschreven handelwijze
voor het plaatsen van de batterijen in de zender).
De zender en de ontvanger moeten alleen aan de buitenkant met een zachte, droge doek of kwast worden gereinigd.
U mag in geen geval agressieve schoonmaakmiddelen of chemische oplosmiddelen gebruiken, omdat hierdoor het
oppervlak van de behuizingen beschadigd kan worden.
16. Verwijdering
a) Product
Elektronische apparaten zijn recyclebare stoffen en horen niet bij het huisvuil. Als het product niet meer
werkt, moet u het volgens de geldende wettelijke bepalingen voor afvalverwerking inleveren.
Verwijder de geplaatste batterijen/accu’s en gooi deze afzonderlijk van het product weg.
b) Batterijen/accu’s
U bent als eindverbruiker volgens de KCA-voorschriften wettelijk verplicht alle lege batterijen en accu’s in te leveren;
verwijdering via het huisvuil is niet toegestaan.
Batterijen/accu´s die schadelijke stoffen bevatten, zijn gemarkeerd met nevenstaand symbool. Deze mo-
gen niet via het huisvuil worden afgevoerd. De aanduidingen voor irriterend werkende, zware metalen
zijn: Cd = cadmium, Hg = kwik, Pb = lood (de aanduiding staat op de batterijen/accu’s, bijv. onder de links
afgebeelde vuilnisbaksymbool).
U kunt verbruikte batterijen/accu’s gratis bij de verzamelpunten van uw gemeente, onze lialen of overal waar bat-
terijen/accu’s worden verkocht, afgeven.
Zo voldoet u aan de wettelijke verplichtingen en draagt u bij aan de bescherming van het milieu.
17. Conformiteitsverklaring (DOC)
Hiermee verklaart Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Straße 1, D-92240 Hirschau dat het product voldoet aan
richtlijn 2014/53/EU.
De volledige tekst van de EU-conformiteitsverklaring is als download via het volgende internetadres be-
schikbaar:
www.conrad.com/downloads
Kies een taal door op een vlagsymbool te klikken en voer het bestelnummer van het product in het zoek-
veld in; aansluitend kunt u de EU-conformiteitsverklaring downloaden in pdf-formaat.
38
18. Verhelpen van storingen
Deze afstandsbediening werd volgens de nieuwste technische inzichten vervaardigd. Er kunnen desondanks proble-
men of storingen optreden. Daarom willen we u uitleggen hoe u eventuele storingen kunt verhelpen.
Probleem Oplossing
De zender reageert niet. Controleer de batterijen in de zender en vervang deze eventueel door
nieuwe.
Controleer of de batterijen met de juiste polariteit zijn geplaatst.
Als u voor de zender een tweecellige LiPo-accu (nominale spanning 7,4 V)
met BEC-aansluiting gebruikt, laad deze dan op.
De servo's reageren niet. Controleer de stroomvoorziening van de ontvanger.
Test de BEC-functie van de rijregelaars.
Controleer de polarisatie van de stekker van de servo.
Programmeer de ontvanger opnieuw op de zender (koppelfunctie uitvoeren).
Controleer de tweevoudige instelling op de zender (bij te lage instelling van
de tweevoudige instelling functioneren de servo's niet meer).
Controleer de EPA-instelling op de zender.
De servo's trillen. Controleer de stroomvoorziening van de ontvanger.
Een servo bromt. Controleer de stroomvoorziening van de ontvanger.
Controleer het licht lopen van de stuurstang.
De servo draait tegen de aanslag; begrens de servoweg via de EPA-instelling.
Bedien de servo voor testdoeleinden zonder servohendel.
Het systeem heeft slechts een
kleine reikwijdte.
Kantel de antenne van de zender omhoog.
Richt niet met de antenne van de zender op het model. Voor een optimaal
bereik moeten beide antennes parallel liggen.
Controleer de stroomvoorziening van de ontvanger.
Controleer de batterijen in de zender en vervang deze eventueel door
nieuwe.
Als u voor de zender een tweecellige LiPo-accu (nominale spanning 7,4 V)
met BEC-aansluiting gebruikt, laad deze dan op.
Verplaats anders de antenne van de ontvanger voor testdoeleinden. De
antenne moet indien mogelijk loodrecht uit het voertuig komen, om een groot
bereik te behalen.
De zender schakelt onmiddellijk
of na korte tijd vanzelf uit.
Controleer de batterijen in de zender en vervang deze eventueel door
nieuwe.
39
Het voertuig stuurt niet. Controleer het licht lopen van de stuurstang.
Controleer de stuurservo en de stuurstang. Deze wordt mogelijk door
steentjes/bladeren e.d. geblokkeerd.
Controleer de aansluiting van de stuurservo (kanaal 1).
Controleer de tweevoudige instelling op de zender (bij te lage instelling van
de tweevoudige instelling functioneren de servo's niet meer).
Controleer de EPA-instelling op de zender.
Controleer de instelling van de "CRAWL"-functie (deze is alleen zinvol bij
Crawler-voertuigen met vierwielaandrijving).
Ondenieerbare rijverhouding
bij het sturen.
Controleer de instelling van de "SVC"-functie. Als deze is geactiveerd (in het
scherm wordt "SVC ON" weergegeven), schakel dan de testwijze uit.
19. Technische gegevens
a) Zender
Zendfrequentie .................................................2,408 - 2,475 GHz
Zendvermogen .................................................< 20 dBm
Aantal kanalen ..................................................6
Stroomvoorziening ............................................4 AA-batterijen of een tweecellige LiPo-accu (nominale spanning
7,4 V) met BEC-aansluiting
Afmetingen (H x B x D) .....................................243 x 95 x 158 mm
Gewicht .............................................................ong. 296 g (zonder batterijen)
b) Ontvanger
Bedrijfsspanning ...............................................4,0 - 8,4 V/DC
Aantal kanalen ..................................................6
Codering ...........................................................AFHDS2A
Stekkersysteem ................................................Futaba/Graupner JR
Gyro geïntegreerd ............................................ja
Afmetingen (L x B x H)......................................30 x 22 x 16 mm
Gewicht .............................................................ca. 8 g
Dit is een publicatie van Conrad Electronic SE, Klaus-Conrad-Str. 1, D-92240 Hirschau (www.conrad.com).
Alle rechten, vertaling inbegrepen, voorbehouden. Reproducties van welke aard dan ook, bijvoorbeeld fotokopie,
microverlming of de registratie in elektronische gegevensverwerkingsapparatuur, vereisen de schriftelijke toestemming van
de uitgever. Nadruk, ook van uittreksels, verboden. De publicatie voldoet aan de technische stand bij het in druk bezorgen.
Copyright 2018 by Conrad Electronic SE.
1780646_V1_1118_02_VTP_m_nl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40

Reely 1780646 Handleiding

Type
Handleiding