Haba 4098 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spie
l
an
l
eitung
Instruct
i
ons
Règ
l
e
d
u jeu
Spe
l
rege
l
s
Instrucc
i
ones
Istruz
i
on
i
From Dawn ’til Dusk
Bonne journée ! · Van s morgens tot s avonds
De la mañana a la noche · Da mattina a sera
Von früh
bis spät
21
NEDERLANDS
Van ’s morgens tot ’s avonds
E
en stormachtig geheugenspel over de dagindeling voor 1 - 4 kinderen vanaf 4 - 99
j
aar. Met een extra spe
l
i
d
ee en varianten met versc
h
i
ll
en
d
e moei
l
i
jkh
ei
d
s
g
raa
d.
S
p
e
l
i
d
ee
:
M
a
r
kus
Ni
k
i
sch
I
llustraties
:
Jutta Neundor
f
er
S
p
eelduur: 10 – 15 min
uten
7 uur,
d
e we
kk
er rin
k
e
l
t! Opstaan,
kl
eine s
l
aap
k
oppen, an
d
ers
k
omen
j
u
ll
ie te
l
aat voor
een heleboel opwindende din
g
en! Bi
j
het spel maken de kinderen een hele da
g
van
opstaan tot slapengaan door. Maar alleen wie goed kijkt en de afbeeldingen goed kan
ont
h
ou
d
en, wint uitein
d
e
l
i
jk
h
et spe
l
. En
d
aarnaast wor
d
t oo
k
voor
h
et eerst
kl
o
kk
i
jk
en
g
eoe
f
end
.
Lieve ouders
V
oordat u het spel voor het eerst
g
aat spelen, kunt u met uw kind de klok en
d
e uren van de dag bespreken. Laat de kinderen aan de klok draaien, praat
over minuten, uren en
d
e
d
a
g
.
Oe
f
en samen de uren. Vertel uw kind bi
j
voorbeeld dat het om 12 uur ti
j
d
v
oor het middageten is en laat hem de tijd instellen. Of uw kind kan zeggen
w
anneer
h
et een te
k
enin
g
wi
l
ma
k
en en ste
l
t
h
et
b
i
jb
e
h
oren
d
e ti
jd
stip in.
Z
o raakt uw kind
g
eleideli
j
k met de klok en de ti
j
den vertrouwd
.
Spelmateriaal
speelbor
d
kl
o
k
1 speelfi
g
uur Ma
x
18 ronde themakaartje
s
18 vierkante memokaartjes
7 s
l
aap
k
op
k
aart
j
es
spelregels
2
2
NEDERLANDS
Spelidee 1: O jee – te laat!
E
en stormachtig memospel waarbij je niet te laat mag komen
.
Spelvoorbereiding
P
laats het speelbord midden op tafel en leg de klok in de uitsparing in het midden van
h
et spee
lb
or
d
.
Sorteer de kaartjes op hun vorm en leg ze open neer. Pak het ronde kaartje met het bed
en
l
eg
h
et op
h
et ve
ld
naast
d
e 7
.
Kies uit de andere ronde kaartjes 11 kaartjes, bedenk op welke tijd van de dag je de
afgebeelde dingen wilt doen en verdeel ze overeenkomstig over het speelbord rondom
d
e
kl
o
k
.
Tip: a
l
s ju
ll
ie
b
v. om 7 uur ‘s oc
h
ten
d
s opstaan,
l
eggen ju
ll
ie
h
et
k
aartje met
h
et ont
b
ijt
op
h
et vo
lg
en
d
e ve
ld
naast
d
e 8. Tan
d
enpoetsen
g
e
b
eurt om 9 uur. Zo
d
e
l
en
j
u
ll
ie
j
e
eigen dag tot het slapengaan naar eigen wens in.
Ste
l
d
e
kl
o
k
nu zo in,
d
at
d
e
kl
eine wi
j
zer naar
h
et ve
ld
met
h
et
b
e
d
wi
j
st en
d
e
g
rote
w
ijzer op de twaal
f
staat. Het is 7 uur ‘s ochtends.
M
ax heeft de hele dag voor zich. Zet Max op het kaartje met het bed
.
Le
g
d
e 18 memo
k
aart
j
es ver
d
e
k
t ron
d
om
h
et spee
lb
or
d
en
h
ou
d
4 s
l
aap
k
op
k
aarten
kl
aar.
Spelverloop
W
ie van jullie heeft iets heel moois gedroomd? Jij begint en draait een memokaartje om
.
Staat er dezel
f
de a
f
beeldin
g
op als op het kaart
j
e waar Max op staat?
Ja
?
Heel
g
oed! Max hee
f
t het uur
g
oed benut en kan nu iets anders
g
aan doen.
J
e mag het memokaartje houden en Max naar het volgende veld zetten. Vervolgens
d
raai
j
e
d
e
g
rote wi
j
zer een
k
eer in
h
et ron
d
tot
h
i
j
opnieuw
h
et
g
eta
l
12 aanwi
j
st. De
k
leine wi
j
zer wi
j
st nu het kaart
j
e aan waarop Max nu staat.
K
ijk wat Max nu gaat doen. Kloksgewijs is nu het volgende kind aan de beurt en
p
ro
b
eert
h
i
j
/zi
j
h
et
b
i
j
passen
d
e memo
k
aart
j
e om te
d
raaien.
• N
ee?
Helaas! Max heeft lo
p
en treuzelen.
K
eer het memokaart
j
e weer om en zet de
g
rote wi
j
zer 15 minuten vooruit. Nu staat hi
j
o
p de 3, de 6 of de 9. Max blijft op zijn veld staan
.
23
NEDERLANDS
N
u is kloks
g
ewi
j
s het vol
g
ende kind aan de beurt en probeert hi
j
/zi
j
het bi
j
passende
m
emokaartje om te draaien
.
Belangrijke regel: Als
j
ullie vier keer achter elkaar een verkeerd memokaart
j
e hebben
omgedraaid, is het hele uur verstreken. Jullie hebben helaas te lang getreuzeld. Het kind
d
at het vierde verkeerde kaart
j
e heeft om
g
edraaid, moet een slaapkopkaart
j
e pakken.
Zet Max een veld vooruit. Wat
g
aat Max nu doen? Probeer opnieuw het bi
j
passende
m
emokaartje om te draaien
.
Einde van het spel:
Het spel is af
g
elopen als
Max weer op het veld met het bed staat. Het al laat geworden en hij moet gaan
slapen. Wie de meeste themakaart
j
es heeft verzameld, heeft
g
ewonnen. Bi
j
g
eli
j
kspel
zijn er meerdere winnaars
.
O
f …
ook het vierde slaapkopkaartje is uitgedeeld. Jullie hebben te lang getreuzeld en
v
e
r
l
i
e
z
e
n m
et
z’n
alle
n
.
Tip: de moeilijkheidsgraad kan door het aantal slaapkopkaartjes worden beïnvloed.
Coöperatieve variant
I
n
d
eze variant spe
l
en
j
u
ll
ie
g
ezamen
l
i
jk
en
k
ri
jg
en
d
e spe
l
ers
g
een memo
k
aart
j
es, maar
worden deze telkens in de doos teru
gg
ele
g
d. Jullie mo
g
en elkaar onderlin
g
helpen en
winnen met z’n allen als jullie aan het eind van de dag minder dan drie slaapkopkaartjes
h
e
bb
en moeten
p
a
kk
en.
24
NEDERLANDS
Spelidee 2: Vroeger of later?
E
en gewiekst raadspel, waarbij de dagindeling ook
ink in de war kan raken.
Spelvoorbereiding
P
laats het speelbord in het midden op tafel en leg de klok in de uitsparing in het midden
v
an
h
et spee
lb
or
d.
Sorteer
d
e
k
aartjes op
h
un vorm en
l
eg ze open neer. Kies 12 ron
d
e t
h
ema
k
aartjes en
p
a
k
d
e
b
i
j
passen
d
e memo
k
aart
j
es. A
ll
e overi
g
e t
h
ema- en memo
k
aart
j
es wor
d
en apart
g
elegd
.
V
er
d
ee
l
d
e 12 memo
k
aart
j
es open ron
d
om
h
et spee
lb
or
d
en
l
e
g
d
e 12 ron
d
e
themakaartjes op een stapel.
Le
g
d
e s
l
aap
k
op
k
aarten
kl
aar.
Spelverloop
W
ie heeft al eens een keer ‘s middags ontbeten? Jij begint en pakt de ronde kaartjes
.
Kies on
g
ezien een kaart
j
e uit (bv. de blokken) en bedenk wanneer
j
e
g
isteren met de
b
lokken hebt
g
espeeld, maar zonder het aan de medespelers te vertellen. Le
g
nu de 12
kaartjes verdekt op de velden rondom de klok. Je moet natuurlijk onthouden waar het
uit
g
e
k
ozen
k
aart
j
e
l
i
g
t.
J
e medespelers moeten nu achter het tijdstip zien te komen. Je wijst op het memokaartje
en ze
g
t
b
v: “Wanneer
h
e
b
i
k
g
isteren met
d
e
bl
o
kk
en
g
espee
ld
?
Nu ma
g
kloks
g
ewi
j
s de vol
g
ende speler de klok op een bepaalde ti
j
d instellen, bv. op de
4 en vragen: “Heb je gistermiddag om 4 uur met de blokken gespeeld?
N
u moet
j
e eerli
j
k antwoorden.
• A
l
s
h
et
h
et
j
uiste ti
jd
stip is, ze
g
j
e “
kl
opt precies!” A
l
s
b
e
l
onin
g
k
ri
jg
t
d
e an
d
ere spe
l
er
een slaapkopkaart
j
e
.
• Is het ti
j
dstip on
j
uist, dan moet
j
e “nee, eerder” of “nee, later” ze
gg
en.
Kloksgewijs gokken de andere medespelers nu op een later of vroeger tijdstip. Als
iedereen het
j
e drie keer heeft
g
evraa
g
d en niemand het ti
j
dstip heeft
g
eraden, kri
jg
j
e als
b
elonin
g
het slaapkopkaart
j
e.
Daarna is
d
e vo
lg
en
d
e spe
l
er aan
d
e
b
eurt en ma
g
h
i
j
/zi
j
opnieuw on
g
ezien een
k
aart
j
e
uitzoeken, voordat hi
j
alle 12 kaart
j
es rondom de klok verdeelt.
25
NEDERLANDS
Belangrijk: wanneer
j
e een kaart
j
e uitkiest, moet
j
e alti
j
d een ti
j
dstip bedenken en de
r
adende medespelers moeten zeggen of ze ‘s morgens, ‘s middags, in de namiddag of ‘s
a
v
o
n
ds
bedoele
n.
Einde van het spel
Het spel is a
f
gelopen als alle slaapkopkaartjes zijn verdeeld. Het kind met de meest
e
s
laapkopkaartjes wint
.
T
L 79694 1/11 Art. Nr.: 409
8
Kinderzimmer
C
h
i
ld
ren’s roo
m
C
h
a
m
b
r
e
d
e
n
fa
n
t
K
in
de
r
ka
m
e
r
s
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventa juguetes para mentes curiosas · Inventori per bambini
H
abe
rm
aaß
G
m
b
H
Au
g
ust-Grosch-Stra
ß
e 28 - 3
8
9
6476 Bad Rodach, Germany
www.haba.d
e
Decoración habitación
Gesche
n
ke
G
if
ts
C
adeaux
G
eschenken
Re
g
alos
R
e
g
ali
Ca
m
e
r
a
de
i
ba
m
b
ini
B
aby & Kleinkin
d
In
f
ant Toy
s
Jouets premier âge
Ba
b
y &
kl
euter
B
e
b
é
y
niño pequeño
B
e
b
è &
b
am
b
ino
p
icco
l
o
Kin
de
r
sch
m
uck
Children’s
j
ewelr
y
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Jo
y
ería infantil
B
i
g
iotteria per bambini
K
inderen be
g
ri
j
pen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met
spe
ll
en en spee
l
goe
d
d
at nieuwsgierig maa
k
t,
f
antasie volle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer. Want
kl
eine ont
d
e
kk
ers
h
e
bb
en grote i
d
eeën no
d
ig.
C
hildren learn about the world
th
roug
h
p
l
ay. HABA makes it easy for
t
h
em wit
h
games an
d
toys w
h
ic
h
arous
e
curiosit
y
, with ima
g
inative
f
urniture,
delightful accessories, jewelry, gifts and
m
uc
h
more. HABA encourages
b
ig i
d
eas
f
or our diminutive explorers
.
Kinder be
g
rei
f
en spielend die Welt.
HABA
b
eg
l
eitet sie
d
a
b
ei mit Spie
l
en un
d
S
pie
l
zeug,
d
as i
h
re Neugier wec
k
t, mit
f
antasievollen Möbeln, Accessoires zum
W
ohl füh len
,
Schmuck
,
Geschenken und
v
i
ele
m m
eh
r. D
e
nn
kle
in
e
En
tdecke
r
brauchen
g
ro
ß
e Ideen
.
L
es enfants apprennent à comprendre
l
e mon
d
e en jouant. HABA
l
es accompagne
s
ur ce chemin en leur o
ff
rant des
j
eux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
p
l
eins
d‘
imagination,
d
es accessoires pour se
s
entir à l‘aise, des bi
j
oux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
b
esoin
d
e gran
d
es i
d
ées !
L
os niños com
p
ren
d
en e
l
mun
d
o
j
u
g
ando
.
HABA les acompaña con
j
ue
g
os
y
j
u
g
uetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios
p
ara
e
ncontrarse bien,
j
o
y
as, re
g
alos
y
muchas
c
osas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan gran
d
es i
d
eas.
I
b
am
b
ini scoprono i
l
mon
d
o giocan
d
o
.
La HABA li aiuta con
g
iochi e
g
iocattoli che
d
estano la loro curiosità
,
con mobili fantasiosi
,
a
ccessori c
h
e
d
anno un senso
d
i
b
enessere,
bi
g
iotteria, re
g
ali e altro ancora. Poiché i piccoli
s
copritori
h
anno
b
isogno
d
i gran
d
i i
d
ee.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37

Haba 4098 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor