NL
Fig 1
Fig 2
Fig 3
1
2
4
6
7
3
9
5
911B.00
8
TECHNISCHE GEGEVENS 911B.OO
Lengte = 240 mm Breedte = 90 mm
Gewicht = 1,1 kg
Schaal = 5 tot 60 bar
Schaalverdeling = 2,5 bar
Lengte slang = 360 mm
Lengte startkabel = 1850 mm
Aantal weergegeven curven = 12
(max. aantal cilinders)
Breedte van de curve = 60 mm
Koffertje BV.911B = 430x340x85 mm
INHOUD
1. Haakse overbrenging bestelnr. 911B.017
2. Testgloeibougies
3. Decompressieknop
4. Test-inspuitmondstukken
5. Slang bestelnr. 911B.SE2
6. Startkabel bestelnr. 911B.016
7. 100 meetkaartjes bestelnr. 911B.FC
8. Bedieningsschakelaar startmotor
9. Afstelhefboom meetkaart
GEBRUIKSAANWIJZING
1 - Compressiemeter klaarmaken voor gebruik
Breng een meetkaartje aan in papierinvoer fig 2. Duw de
papierinvoer naar achteren. Sluit de startkabel aan onder de
handgreep van het apparaat.
2 - Voorbereiding aan de motor
De motor dient warm te zijn en de accu in goede staat te verkeren.
Stop de gasolietoevoer. Verwijder alle inspuitstukken of alle
gloeibougies. Laat de startmotor even draaien
(let op koppelingen en
ringen)
om de kooldeeltjes te verwijderen. Sluit de startkabel aan
zoals aangegeven staat in fig 3.
3 - Controle van de druk in een cilinder
Monteer een test-inspuitstuk
(of een testgloeibougie)
met de vorm van
het inspuitstuk
(of de gloeibougie)
die op cilinder nr.1 hoort. Zie de
toepassingstabel blz. 7. Draai het aansluitstuk van het apparaat op
het test-inspuitstuk
(of de testgloeibougie)
. Wanneer dit moeilijk gaat,
plaatst u de haakse overbrenging tussen slang en aansluitstuk. Laat
de motor draaien door de startmotor in te schakelen door middel
van knop 8 op de handgreep.
Let op de wijzer : wanneer deze op de maximale uitslag blijft
staan, beëindigt u de test. Verminder de druk door op knop nr 3,
rechts op het apparaat, te drukken. De wijzer zakt terug naar nul,
waarna u het aansluitstuk met het test-inspuitstuk
(of de gloeibougie)
kunt verwijderen.
4 - Controle van de druk in de overige cilinders
Nadat u het meetkaartje heeft doorgedraaid, gaat u voor de
overige cilinders te werk zoals hierboven bij punt "3" staat
omschreven.
5 - Analyse van de testresultaten
Wanneer de wijzer tijdens de test snel opklimt, is de afdichting van
zuigerveren, de kleppen en de koppakking goed in orde. De
gemaakte grafiek geeft de druk weer die aan het eind van de
compressiefase in elke cilinder bestaat. De nominale waarden en
de toegestane afwijkingen staan aangegeven in
fabriekshandboeken of in technische specialistische uitgaven. Om
een lek te ontdekken, dient u de FACOM-lekdetector te gebruiken,
bestelnr. 910A + 910.06.
ONDERHOUD
Laat het apparaat niet vuil worden en maak regelmatig de
schroefdraad schoon van de test-inspuitstukken en de
testgloeibougies.
6