Facom 920B Handleiding

Type
Handleiding
NL
LET OP:
- Ga bij een koude motor te werk om mogelijke brandwonden te voorkomen.
- Laat de wijzer nooit in het gele vlak op de lekzoeker komen omdat dit mogelijke schade aan
het koelsysteem kan veroorzaken.
A)
Verwijder de dop van de radiateur of koelvloeistof reservoir en verwijder eventuele aanslag.
Monteer de testdop die geschikt is voor het type aansluiting op de radiateur of reservoir:
1)
Aansluiting voor auto’s met schroefdop (fig. 1)
Kies de juiste dop (g) en draai deze op de opening waarbij u erop moet letten dat de pakking goed
geplaatst is. Sluit de radiateurtester met de snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de
dop aan. Controleer of de snelkoppeling (e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling
(h) aangebracht is.
2)
Aansluiting voor auto’s met bajonetdop (fig. 2)
Kies de adapter (a) van de juiste maat die geschikt is voor de te testen installatie. Draai de dop (a)
op de universele houder (b). Haak de twee metalen haken van de universele houder vast op de
vulopening en draai aan de bovenste knop (c) stevig vast. Sluit de adapter voor de snelkoppeling
(d) aan. Sluit de radiateurtester met de snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de dop
aan. Controleer of de snelkoppeling (e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling (h)
aangebracht is.
3) Aansluiting voor Aziatische auto’s met bajonetdop (fig. 3)
Kies de adapter van de juiste maat die geschikt is voor de te testen installatie. Steek de
adapter Ø30 (a) door het gat in de metalen bajonet dop (f). Draai de dop (a) op de
universele houder (b). Steek de twee metalen haken van de houder (b) door de gaten in de
metalen dop (f). Monteer de bajonetdop (f) op de vulopening en draai aan de bovenste knop
(c) stevig vast. Sluit de adapter voor de snelkoppeling (d) aan. Sluit de radiateurtester met de
snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de dop aan. Controleer of de snelkoppeling
(e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling (h) aangebracht is.
B)
Pomp tot dat de waarde 1 op de wijzerplaat van het instrument bereikt wordt. Als de wijzer
van het instrument ongeveer 1 minuut lang stil blijft staan weet u zeker dat heel het systeem goed
functioneert; als de wijzer terugloopt vertoont het systeem lekken, die makkelijk gelokaliseerd
kunnen worden omdat er water uit komt. Wanneer de wijzer op de manometer terugloopt en er
geen vloeistoekkage vastgesteld kan worden moet de toestand van de koppakking controleren.
C)
Einde van de test (fig. 4): Laat de druk ontsnappen met de speciale knop (k) op de snelkoppeling
(e). Maak de snelkoppeling (e) los en druk op het lipje van de vergrendeling (h) en trek de
snelkoppeling (e) tegelijkertijd naar boven. Berg het apparaat op nadat u eventuele vloeistof of vuil
verwijderd heeft.
Attentie. Door het verkeerd plaatsen van de steunstang kan de motorkap
plotseling hard naar beneden vallen.
Vermijd zorgvuldig dat sjaals, stropdassen en niet nauwsluitende kleren, ook per
ongeluk, in aanraking komen met bewegende onderdelen; deze kunnen
meegetrokken worden met ernstige risico’s voor degenen die ze om of aan
hebben.
Ga als de motor warm is heel voorzichtig aan de binnenzijde van de motorruimte
te werk: gevaar van verbranding. Denk eraan dat als de motor warm is de fan kan
gaan draaien: gevaar van letsel. Wacht totdat de motor afkoelt.
Als de motor erg warm is draai de dop van het reservoir er dan niet af: gevaar van
verbranding.
NU-920B.indd 7 4/28/2014 11:05:03 AM

Documenttranscriptie

- LET OP: Ga bij een koude motor te werk om mogelijke brandwonden te voorkomen. Laat de wijzer nooit in het gele vlak op de lekzoeker komen omdat dit mogelijke schade aan het koelsysteem kan veroorzaken. NL A) Verwijder de dop van de radiateur of koelvloeistof reservoir en verwijder eventuele aanslag. Monteer de testdop die geschikt is voor het type aansluiting op de radiateur of reservoir: 1) Aansluiting voor auto’s met schroefdop (fig. 1) Kies de juiste dop (g) en draai deze op de opening waarbij u erop moet letten dat de pakking goed geplaatst is. Sluit de radiateurtester met de snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de dop aan. Controleer of de snelkoppeling (e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling (h) aangebracht is. 2) Aansluiting voor auto’s met bajonetdop (fig. 2) Kies de adapter (a) van de juiste maat die geschikt is voor de te testen installatie. Draai de dop (a) op de universele houder (b). Haak de twee metalen haken van de universele houder vast op de vulopening en draai aan de bovenste knop (c) stevig vast. Sluit de adapter voor de snelkoppeling (d) aan. Sluit de radiateurtester met de snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de dop aan. Controleer of de snelkoppeling (e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling (h) aangebracht is. 3) Aansluiting voor Aziatische auto’s met bajonetdop (fig. 3) Kies de adapter van de juiste maat die geschikt is voor de te testen installatie. Steek de adapter Ø30 (a) door het gat in de metalen bajonet dop (f). Draai de dop (a) op de universele houder (b). Steek de twee metalen haken van de houder (b) door de gaten in de metalen dop (f). Monteer de bajonetdop (f) op de vulopening en draai aan de bovenste knop (c) stevig vast. Sluit de adapter voor de snelkoppeling (d) aan. Sluit de radiateurtester met de snelkoppeling (e) aan het uiteinde van de slang op de dop aan. Controleer of de snelkoppeling (e) op de juiste manier geplaatst is en of de vergrendeling (h) aangebracht is. B) Pomp tot dat de waarde 1 op de wijzerplaat van het instrument bereikt wordt. Als de wijzer van het instrument ongeveer 1 minuut lang stil blijft staan weet u zeker dat heel het systeem goed functioneert; als de wijzer terugloopt vertoont het systeem lekken, die makkelijk gelokaliseerd kunnen worden omdat er water uit komt. Wanneer de wijzer op de manometer terugloopt en er geen vloeistoflekkage vastgesteld kan worden moet de toestand van de koppakking controleren. C) Einde van de test (fig. 4): Laat de druk ontsnappen met de speciale knop (k) op de snelkoppeling (e). Maak de snelkoppeling (e) los en druk op het lipje van de vergrendeling (h) en trek de snelkoppeling (e) tegelijkertijd naar boven. Berg het apparaat op nadat u eventuele vloeistof of vuil verwijderd heeft. Attentie. Door het verkeerd plaatsen van de steunstang kan de motorkap plotseling hard naar beneden vallen. Vermijd zorgvuldig dat sjaals, stropdassen en niet nauwsluitende kleren, ook per ongeluk, in aanraking komen met bewegende onderdelen; deze kunnen meegetrokken worden met ernstige risico’s voor degenen die ze om of aan hebben. Ga als de motor warm is heel voorzichtig aan de binnenzijde van de motorruimte te werk: gevaar van verbranding. Denk eraan dat als de motor warm is de fan kan gaan draaien: gevaar van letsel. Wacht totdat de motor afkoelt. Als de motor erg warm is draai de dop van het reservoir er dan niet af: gevaar van verbranding. NU-920B.indd 7 4/28/2014 11:05:03 AM
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12

Facom 920B Handleiding

Type
Handleiding