30
Voorbereiding van het spel
Je hebt slechts één kaartenset met de getallen 1 tot 10 nodig. Een
kind mengt deze getallenkaarten en legt ze met de afbeelding
naar onderen op een stapel in het midden van de tafel. Leg de
getallenreeks ernaast en zet piratenvrouw Zoraja voor getal 1.
Houd de dobbelsteen bij de hand. De opgavenkaarten zijn niet
nodig en bergen jullie weer op in de doos.
Verloop van het spel
Wie als laatste een piratenboek heeft gelezen, mag beginnen
en draait de bovenste kaart om. Het andere kind noemt het
getal en zet piratenvrouw Zoraja evenveel plaatsen verder in de
richting van het doel (= 10). Als het kind 'Verder' zegt, wordt
een volgende kaart omgedraaid en de piratenvrouw evenveel
velden vooruit gezet.
BELANGRIJK: Piratenvrouw Zoraja mag niet verder gaan dan
10, anders is de ronde verloren!
De speler die aan de beurt is, mag 'Verder' zeggen tot het
risico om de 10 te overschrijden, te groot wordt. Dan zegt deze
speler 'Stop' en is zijn ronde afgelopen. Naast het getal op
de getallenreeks waarop de piratenvrouw nu staat, leg je de
dobbelsteen als markering. Meng de getallenkaarten opnieuw.
Nu is het andere kind aan de beurt.
Einde van de ronde
De winnaar van een ronde is de speler, die het dichtst bij
het getal 10 is gekomen. Als beloning krijgt het kind een
getallenkaart uit de tweede kaartenset. Beide kinderen starten
elk om beurt een nieuwe ronde.