Haba 4516 Geometriepiraten de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
4516
Geometry Pirates · Pirates « as de la géométrie »
Geometriepiraten · Piratas de la geometría
I pirati della geometria
Copyright - Spiele Bad Rodach 2008
Habermaaß-spel Nr. 4516
Een piratensterke verzameling leerspelletjes.
Voor 2 - 4 geometriepiraten van 6 - 99 jaar.
Spelidee: Wolfgang Dirscherl
Illustraties: Guido Hoffmann
Speelduur: ieder spel ca. 10 minuten
De op avontuur beluste geometriepiraten zijn op zoek naar een
geheimzinnige schat. De vermaarde piraat Geometrikus heeft hem
op een zeshoekig eiland begraven! Uitgerust met een vierkante
schatkaart en een rond kompas bestormen ze het eiland. Na zes
dagen hebben ze bijna alle hoeken van het eiland doorzocht.
En zowaar, vlak voor het vallen van de duisternis vinden ze een
rechthoekige schatkist, tot de rand gevuld met gouden bollen,
glinsterende piramiden en waardevolle prisma's.
Spelinhoud
1 schatkist (met tekenbord in het deksel)
1 geometrieschijf
6 houten vlakke figuren
7 houten ruimtefiguren
7 gele vlakke-figuren-kaarten
8 blauwe ruimtefigurenkaarten
15 geometriekaarten
1 zakje
1 zandloper
1 geodriehoek
1 potlood
1 doek
spelregels
1 handleiding meetkunde
33
NEDERLANDS
Geometriepiraten
34
NEDERLANDS
Lieve ouders, beste leraren/essen,
beste pedagogen/es,
de verzameling spelletjes „Geometriepiraten“ is zodanig ontworpen dat
u aan de hand van de spelregels direct met uw kind kunt gaan spelen.
Dit garandeert onmiddellijk spelplezier zonder lange voorbereidingstijd.
Voor alle duidelijkheid hebben wij alle spelideeën voorzien
van een aanbevolen leeftijd en een moeilijkheidsbarometer
van 1 (gemakkelijk) tot 5 (moeilijk).
Bijna alle spellen kunnen bovendien trapsgewijs worden
gespeeld: Uw kind kan bv. alleen met de vlakke figuren,
alleen met de ruimtefiguren of zowel met vlakke als
ruimtefiguren tegelijk spelen. De moeilijkheidsgraad van
de spellen kan op deze manier op de huidige kennis van
de materie worden aangepast zodat de spelideeën met
uw kind meegroeien.
Als u zich bovendien met de spannende wereld van de
meetkunde wilt bezighouden, werp dan ook 'ns een blik in de bijgaande
handleiding meetkunde. Hier vindt u verdere informatie op het gebied
van de meetkunde en puntsgewijs beschreven, speelse oefeningen voor
een kind (en een volwassene). In de handleiding worden bovendien het
spelmateriaal en hun gebruik beschreven.
Wij wensen u veel plezier tijdens het spel en het zoeken naar
(meetkundige) schatten!
Uw uitvinders voor kinderen
vanaf
6 jaar
5
4
2
3
1
Spel 1: Vlugge geometriepiraten
Welke vlugge piraat heeft als eerste drie houten
stukken voor zich liggen?
Een spannend zoekspel voor 2 - 4 pijlsnelle piraten.
Benodigd spelmateriaal:
Alle houten vlakke figuren, alle vlakke-figuren-kaarten
Spelvoorbereiding
Leg de zes houten stukken in het midden van de tafel.
Let erop dat de houten stukken op voldoende afstand
van elkaar liggen en iedereen er gemakkelijk bij kan.
Leg de kaarten op een verdekte stapel.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De dapperste piraat
begint het spel. Als jullie het niet eens kunnen worden, begint de
oudste speler. Draai de bovenste kaart van de stapel om en leg
hem snel en voor alle spelers goed zichtbaar naast de stapel.
Wat is er op de kaart te zien?
Een vlakke figuur?
Nu moeten alle spelers snel zijn! Iedereen speelt tegelijk en probeert
zo snel mogelijk de op de kaart afgebeelde houten figuur te vinden.
Als één van de spelers de houten figuur heeft gevonden, legt hij/zij
er zijn/haar hand op. Is het de juiste houten figuur, dan legt hij/zij
hem als beloning voor zich neer. De omgedraaide kaart wordt
daarna onderop de stapel gelegd.
De geometriepiraat?
Piratenalarm! Nu worden alle kaarten opnieuw geschud en weer
verdekt op een stapel gelegd.
Daarna draait de volgende speler de bovenste kaart van de stapel
om en wordt er opnieuw gezocht.
35
NEDERLANDS
5
4
2
3
1
vanaf
6 jaar
Belangrijke piratenregels:
Bij het zoeken mogen jullie altijd maar één hand gebruiken.
Het beste kunnen jullie je andere hand op je rug houden.
Als een van de spelers zijn/haar hand op een verkeerde houten
figuur heeft gelegd, mag hij/zij in deze ronde niet verder zoeken.
De andere spelers zoeken verder naar de juiste houten figuur.
Als een houten figuur bij een speler ligt en de kaart met deze
figuur wordt later in het spel opnieuw omgedraaid, gaan alle
spelers op zoek naar deze figuur. De speler die als eerste zijn/haar
hand op de gezochte figuur legt, mag hem nu voor zich neerleggen.
Einde van het speL
Het spel is afgelopen als één van de spelers drie houten figuren
voor zich heeft liggen. Hij/zij wint het spel en is de allersnelste piraat.
Spelvariant met de ruimtefiguren
Het basisspel kan ook met de houten ruimtefiguren
en de bijbehorende kaarten worden gespeeld.
Bij deze variant wordt niet een hand op de gezochte
houten figuur gelegd, maar wordt deze gepakt.
Spelvariant met zowel de vlakke
als de ruimtefiguren
Echte piratenexperts spelen zowel met de vlakke
als de ruimtelijke figuren. Degene die als eerste
vier houten figuren voor zich heeft liggen, wint.
36
NEDERLANDS
5
4
2
3
1
5
4
2
3
1
vanaf
6 jaar
vanaf
7 jaar
Spel 2: De tastpiraten
Welke doldrieste piraat vindt op de tast zo veel mogelijk
vlakke figuren en heeft na drie ronden de meeste punten?
Een tastspel voor 2 - 4 piraten met vingertoppengevoel.
Benodigd spelmateriaal:
Schatkist, alle houten vlakke figuren,
alle vlakke-figuren-kaarten, zakje, zandloper, potlood
Spelvoorbereiding
Zet de schatkist met het deksel open op de tafel. Jullie tekenen
met het potlood op het blad van het deksel een tabel met jullie
namen. Hierin kunnen jullie straks je punten opschrijven.
Doe de houten figuren in het zakje en schud ze hierin flink door
elkaar.
Schud de kaarten en leg ze verdekt op een stapel in het midden
van de tafel. Zet de zandloper klaar.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De sterkste
piraat begint het spel. Als jullie het niet eens kunnen worden,
begint de jongste speler. Hij/zij is de eerste tastpiraat.
De medespelers roepen met z'n allen het startsein: „Piraten ahoi!“
en draaien de zandloper om. De tastpiraat draait de bovenste kaart
van de stapel om.
Wat is er op de kaart te zien?
Een vlakke figuur?
Nu moet er snel worden getast! Steek je hand in het zakje en
probeer op de tast de op de kaart afgebeelde figuur te vinden.
Als je de bijpassende figuur hebt gevonden, laat je hem aan
je medespelers zien.
Als het de juiste figuur is, doe je hem in het zakje terug en
leg je de kaart voor je neer. Daarna draai je de volgende kaart
van de stapel om en probeer je deze figuur op de tast te vinden.
Als het een verkeerde figuur is, is je tastronde afgelopen en
krijg je in deze ronde geen punten.
De geometriepiraat?
Nu moet er snel worden gehandeld! Sta op, draai één keer in het
rond en roep tegelijk: „Piraten ahoi!“ Vervolgens leg je de kaart
voor je neer. Draai meteen de volgende kaart van de stapel om
en probeer op de tast de bijpassende houten figuur te vinden.
37
NEDERLANDS
5
4
1
2
3
vanaf
6 jaar
Is de laatste zandkorrel door de zandloper gevallen?
Wie het heeft gezien, roept luid: „Piraten stop!“. De tastpiraat
haalt onmiddellijk zijn/haar hand uit het zakje. Voor iedere kaart
die de speler voor zich heeft liggen, krijgt hij/zij één punt.
Schrijf de punten van deze ronde in de tabel van de schatkist op.
Volgende speler
De kaarten worden opnieuw geschud en op een stapel gelegd.
Daarna is kloksgewijs de volgende speler aan de beurt en probeert
hij/zij zo veel mogelijk houten figuren op de tast te vinden.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen zodra iedere speler drie keer tastpiraat is
ge-weest. Iedereen telt de punten van de drie ronden bij elkaar
op. De speler met de meeste punten wint. Bij gelijkspel zijn er
meerdere winnaars.
Spelvariant met de ruimtefiguren
Het basisspel kan ook met de houten ruimtefiguren
en de bijbehorende kaarten worden gespeeld.
Spelvariant met zowel de vlakke
als de ruimtefiguren
Echte tastpiratenexperts spelen met zowel de
vlakke als de ruimtefiguren. Doe alle houten
figuren in het zakje. Schud alle kaarten en leg
ze op een stapel in het midden van de tafel.
38
NEDERLANDS
5
4
2
3
1
5
4
2
3
1
vanaf
7 jaar
vanaf
7 jaar
Spel 3: Piratenkapitein gezocht!
Welke ervaren piraat ontdekt op de afbeeldingen de
meeste vlakke figuren en verzamelt de meeste punten?
Een geraffineerd zoekspel voor 2 - 4 piraten met overzicht.
Benodigd spelmateriaal:
Schatkist, alle houten vlakke figuren,
alle geometriekaarten, potlood
Spelvoorbereiding
Zet de schatkist met het deksel open op de tafel. Jullie tekenen met het
potlood op het blad van het deksel een tabel met jullie namen. Hierin
kunnen jullie straks je punten opschrijven.
Leg de zes houten figuren in het midden van de tafel. Let erop dat de
houten figuren op voldoende afstand van elkaar liggen en iedereen er
gemakkelijk bij kan. Schud tien willekeurige geometriekaarten en leg
ze verdekt op een stapel in het midden van de tafel. De overige
kaarten worden niet gebruikt en uit het spel genomen.
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om de beurt gespeeld. De grootste piraat begint
het spel. Als jullie het niet eens kunnen worden, begint de oudste
speler. Draai de bovenste kaart van de stapel om en
leg hem snel en voor alle spelers goed zichtbaar
voor je neer.
Op de geometriekaarten staat op de bovenste helft
een tweedimensionale afbeelding die uit meerdere
vlakke figuren is opgebouwd (voorbeeld verfdoos:
rechthoek en cirkels).
Nu gaan alle spelers zo snel mogelijk aan de slag! Iedereen speelt
tegelijk en probeert zo snel mogelijk de gezochte houten figuren te
vinden (in het voorbeeld: rechthoek en cirkel). Als een speler een hou-
ten figuur heeft gevonden, pakt hij/zij hem en legt hem voor zich neer.
Belangrijke piratenregels:
Iedere speler mag tijdens een ronde meerdere houten
figuren grijpen en voor zich neerleggen.
Figuren die al voor een speler liggen, mogen niet meer
door een andere speler worden gegrepen.
Bij het zoeken mogen jullie altijd maar één hand gebruiken.
Het beste kunnen jullie je andere hand op je rug houden.
39
NEDERLANDS
5
4
2
3
1
vanaf
6 jaar
Punten tellen:
Voor iedere juist gegrepen houten figuur krijgt de betreffende speler
één pluspunt. Als een speler een verkeerde figuur heeft gepakt, krijgt
hij/zij hiervoor een minpunt. Schrijf de punten van deze ronde in de
tabel van de schatkist op. De omgedraaide kaart wordt vervolgens uit
het spel genomen.
Daarna draait de volgende speler de bovenste kaart van de stapel om
en wordt er opnieuw gezocht.
Einde van het spel
Het spel is afgelopen nadat de laatste kaart van de stapel is gebruikt.
Wie nu de meeste punten heeft, wint het spel. Bij gelijkspel zijn er
meerdere winnaars.
Spelvariant met de ruimtefiguren
Het basisspel kunnen jullie ook op vergelijkbare
wijze met de houten ruimtefiguren en de
bijbehorende kaarten spelen. Nu staat op de
onderste helft van de kaart een driedimensionale
afbeelding die uit meerdere ruimtelijke figuren
bestaat (voorbeeld verfdoos: balk en cilinders).
40
NEDERLANDS
5
4
2
3
1
vanaf
8 jaar
De auteur: Wolfgang Dirscherl
werd in 1974 in Regensburg (Duitsland) geboren.
Na zijn speelse schooljaren volgde hij een opleiding
als bankemployé en studeerde vervolgens
bedrijfseconomie. Sinds 2003 werkt hij bij HABA
in zijn droomjob als spellenredacteur. Voor HABA
heeft hij naast dit spel al een groot aantal andere
spellen ontworpen, bv. De knoflookvampiers,
Wilde Vikingen en Sterk als een draak.
Wolfgang Dirscherl woont met zijn vrouw
Sibylle en zijn zoon Simon in Coburg.
De illustrator: Guido Hoffmann
werd in Bremen (Duitsland) geboren en
groeide op in Frankfurt aan de Main.
Hij studeerde industriële vormgeving
in Offenbach en beeldende kunsten in
Wenen (schilderkunst en animatiefilm).
Hij is werkzaam als spelauteur en illustrator.
Guido Hoffmann ontving voor het HABA-spel
De zwarte piraat de prijs „Kinderspel van het
jaar 2006“. Voor het HABA-spel Akaba kreeg
hij in 2005 eveneens talrijke onderscheidingen,
o.a. de „Duitste spellenprijs“ in de categorie
kinderspellen.
Guido Hoffmann woont met zijn gezin in We
nen.
41
NEDERLANDS
61
ITALIANO
L’autore: Wolfgang Dirscherl
è nato a Ratisbona (Germania) nel 1974.
Conclusi gli anni spensierati della scuola,
si è diplomato come impiegato bancario
per poi studiare economia aziendale. Nel
2003 ha coronato il suo sogno: lavorare
nella redazione di HABA come inventore
di giochi. Oltre a questo, ha creato per
HABA molti altri giochi, ad esempio
I vampiretti dell'aglio, Vichinghi selvaggi
e Forte come un drago.
Vive con la sua moglie Sybille e il suo
figlio Simon a Coburg.
L'illustratore: Guido Hoffmann
è nato a Brema (Germania) e cresciuto
a Francoforte. A Offenbach ha studiato
disegno industriale e a Vienna Belle Arti e
Animazione. Lavora come autore di giochi
e illustratore. Per il gioco HABA Il pirata
nero, Guido Hoffmann è stato premiato
nel 2006 con il “Gioco dell'anno per
bambini”. Nel 2005 ha inoltre ricevuto
numerosi premi per il gioco HABA Akaba,
tra cui il “Premio per il miglior gioco” per
la categoria “Miglior gioco per l'infanzia”.
Giudo Hoffmann vive con la sua famiglia
a Vienna.
Geschenke
Gifts
Cadeaux
Geschenken
Kinderschmuck
Children’s jewelry
Bijoux d’enfants
Kindersieraden
Kinderzimmer
Children’s room
Chambre d’enfant
Kinderkamers
Kinder begreifen spielend die Welt.
HABA begleitet sie dabei mit Spielen und
Spielzeug, das ihre Neugier weckt, mit
fantasievollen Möbeln, Accessoires zum
Wohlfühlen, Schmuck, Geschenken und
vielem mehr. Denn kleine Entdecker
brauchen große Ideen.
Children learn about the world
through play. HABA makes it easy for
them with games and toys which arouse
curiosity, with imaginative furniture,
delightful accessories, jewelry, gifts and
much more. HABA encourages big ideas
for our diminutive explorers.
Kinderen begrijpen de wereld spelen-
derwijs. HABA begeleidt hen hierbij met
spellen en speelgoed dat nieuwsgierig maakt,
fantasievolle meubels, knusse accessoires,
sieraden, geschenken en nog veel meer.Want
kleine ontdekkers hebben grote ideeën nodig.
Les enfants apprennent à comprendre
le monde en jouant. HABA les accompagne
sur ce chemin en leur offrant des jeux et des
jouets qui éveillent leur curiosité, des meubles
pleins d'imagination, des accessoires pour se
sentir à l'aise, des bijoux, des cadeaux et bien
plus encore. Car les petits explorateurs ont
besoin de grandes idées !
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventor para los niños · Inventori per bambini
Baby & Kleinkind
Infant Toys
Jouets premier âge
Baby & kleuter
Habermaaß GmbH
August-Grosch-Straße 28 - 38
96476 Bad Rodach, Germany
www.haba.de
Los niños comprenden el mundo
jugando. HABA les acompaña con juegos
y juguetes, que despiertan su interés, con
muebles llenos de fantasía, accesorios para
encontrarse bien, joyas, regalos y muchas
cosas más, pues, los pequeños aventureros
necesitan grandes ideas.
Regalos
Joyería infantil
Decoración habitación
Bebé y niño pequeño
Regali
Bebè & bambino piccolo
Bigiotteria per bambini
Camera dei bambini
I bambini scoprono il mondo giocando.
La HABA li aiuta con giochi e giocattoli che
destano la loro curiosità, con mobili fantasiosi,
accessori che danno un senso di benessere,
bigiotteria, regali e altro ancora. Poiché i piccoli
scopritori hanno bisogno di grandi idee.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61

Haba 4516 Geometriepiraten de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor