Accukabels los- resp. vastmaken 198
Accu vervangen 198
Automatische verbruikersuitschakeling 199
Bij incorrecte manipulaties aan de accu kunnen beschadigingen optreden, daarom
wordt geadviseerd alle werkzaamheden aan de accu door een ŠKODA Service-
partner te laten uitvoeren.
Bij werkzaamheden aan de accu of aan de elektrische installatie kunnen verwon-
dingen, verbrandingen en gevaar voor ongevallen en brand ontstaan. Daarom
moeten de onderstaand weergegeven waarschuwingen en de algemene veilig-
heidsregels beslist in acht worden genomen.
ATTENTIE
■
Het accuzuur heeft een sterke bijtende werking, er moet daarom uiterst
zorgvuldig mee worden omgegaan. Bij het werken aan de accu beschermende
handschoenen, oog- en huidbeschermers dragen. Bijtende dampen in de lucht
zorgen voor irritatie van de luchtwegen en leiden tot ontstekingen aan bind-
vlies en luchtwegen. Het accuzuur tast het tandglazuur aan, na contact met
de huid ontstaan diepe en moeizaam genezende wonden. Frequent contact
met verdunde zuren veroorzaakt huidziektes (ontstekingen, zweren, kloven).
Als de zuren in aanraking komen met water, vindt verdunning plaats die ge-
paard gaat met een aanzienlijke warmteontwikkeling.
■
De accu niet kantelen, omdat er accuzuur uit de ontluchtingsopeningen van
de accu kan lopen. Ogen beschermen door middel van een veiligheidsbril of
veiligheidskap! Er is kans op blindheid! Als u accuzuur in de ogen krijgt, moet u
het betreffende oog een aantal minuten met schoon water spoelen. Daarna
onmiddellijk naar een arts gaan.
■
Zuurspatten op de huid of op de kleding direct met zeepsop neutraliseren
en met veel water naspoelen. Na inwendig gebruik van accuvloeistof direct
naar een arts gaan.
■
Kinderen uit de buurt houden van de accu.
■
Als een accu wordt geladen, ontstaat een licht ontvlambaar knalgas. Een ex-
plosie kan ook worden veroorzaakt door een vonk die ontstaat bij het loskop-
pelen van de accu of het lostrekken van een stekkerverbinding bij ingescha-
keld contact.
■
Door het overbruggen van de accupolen (bijvoorbeeld door metalen voor-
werpen, bekabeling) ontstaat kortsluiting. Eventuele gevolgen van kortslui-
ting: Smelten van loden strippen, explosie en accubrand, zuurspetters.
ATTENTIE (vervolg)
■
Open vuur en licht, roken en bezigheden waarbij vonken ontstaan, zijn ver-
boden. Vonkvorming bij het hanteren van bedrading en elektrische apparatuur
vermijden. Bij grote vonken bestaat gevaar voor verwondingen.
■
Voor alle werkzaamheden aan de elektrische installatie moeten de motor,
het contact alsmede alle elektrische verbruikers worden uitgezet en moet de
massakabel (-) van de accu worden losgemaakt. Als u gloeilampjes wilt ver-
vangen, moet u de betreffende verlichting uitschakelen.
■
Nooit een bevroren of ontdooide accu opladen - explosiegevaar en gevaar
door bijtende werking! Een bevroren accu vervangen.
■
Nooit starthulp gebruiken bij accu's met een te laag accuvloeistofpeil - ex-
plosiegevaar en gevaar door bijtende werking!
■
Nooit een beschadigde accu gebruiken - explosiegevaar! Een beschadigde
accu direct vervangen.
VOORZICHTIG
■
De kabels van de accu alleen bij uitgeschakeld contact losmaken, omdat anders
de elektrische installatie (elektronische componenten) van de wagen kunnen
worden beschadigd. Bij het loskoppelen van de accu van het boordnet eerst de
minpool (-) van de accu losmaken. Pas daarna de pluspool (+) losmaken.
■
Bij het aansluiten van de accu moet u eerst de pluspool (+) en pas daarna de
minpool (-) van de accu aansluiten. De aansluitkabels in geen geval verwisselen -
kans op brand in de bedrading.
■
Let erop dat het accuzuur niet in aanraking komt met de carrosserie, omdat dan
de lak kan worden aangetast.
■
Om de accu tegen UV-stralen te beschermen, mag de accu niet aan direct dag-
licht worden blootgesteld.
■
Als de wagen gedurende drie tot vier weken niet wordt gebruikt, kan de accu
ontladen zijn. Dit wordt veroorzaakt doordat enkele apparaten ook in rusttoe-
stand stroom verbruiken (bijvoorbeeld regelapparaten). U kunt het ontladen van
de accu voorkomen door de minpool van de accu los te koppelen of de accu door-
lopend met een zeer lage laadstroom op te laden.
■
Als de wagen vaak op korte afstanden wordt gebruikt, laadt de accu niet vol-
doende op en kan ontladen raken.
Milieu-aanwijzing
Een afgedankte accu is schadelijk afval voor het milieu. Daarom moet deze met
inachtneming van de milieuvoorschriften worden afgevoerd.
£
196
Raadgevingen voor het gebruik