Montage van het kettingwiel
■ Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de illustratie.
1, 2 Gebruik het speciaal gereedschap TL-FC32/36 voor het monteren van de rechter adapter (linkse
schroefdraad), de binnenste afdekking en de linker adapter (rechtse schroefdraad).
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3 Steek de rechter crankeenheid naar binnen.
4 Controleer alvorens de linker crankarm te monteren of er geen ruimte is tussen de afstelmoer en de
crankarm (de moer dient volledig aangetrokken te worden) en plaats vervolgens de linker crankarm
zodanig dat de as van de rechter crankarmeenheid correct uitgelijnd is met de vertanding van de
linker crankarm.
5 Steek een 8 mm inbussleutel in en draai deze rechtsom om de bevestigingsbout van de crankarm
vast te draaien.
Opmerking: De bevestigingsbout van de crankarm dient periodiek aangetrokken te worden.
Aantrekkoppel: 45 - 55 N·m {450 - 550 kgf·cm}
6 Draai de afstelmoer voor het afstellen van de speling en draai vervolgens de
bevestigingsbout van de afstelmoer vast met behulp van een 2,5 mm inbussleutel.
Aantrekkoppel: Afstelmoer / 1 - 1,5 N·m {10 - 15 kgf·cm}
Bevestigingsbout van afstelmoer / 1 - 1,2 N·m {10 - 12 kgf·cm}
7 Draai de TL-FC35 linksom voor het monteren van de crankarmdop.
Technische montage-instructies SI-1HB0A-002
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de
ketting beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
•
Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de
spanning onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden.
Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat u van de fiets valt.
•
De bevestigingsbout voor de linker crankarm dient aangetrokken te worden tot 45 – 55 N·m met
behulp van een momentsleutel. Nadat er ongeveer 100 km met de fiets is gereden of na een val,
dient de bevestigingsbout opnieuw met behulp van een momentsleutel gecontroleerd te worden.
Wanneer de bevestigingsbout onvoldoende wordt aangetrokken, kan dit tot gevolg hebben dat de
crankarm tijdens het rijden loslaat, hetgeen een ernstig ongeluk kan veroorzaken.
•
Vanwege de eigenschappen van het koolstofvezelmateriaal mogen de crankarmen nooit gewijzigd
worden, anders kunnen de crankarmen afbreken en kunt u met de fiets komen te vallen.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of er geen beschadiging is zoals
afschilfering van de koolstofvezel of scheurtjes. Als er beschadiging is, het onderdeel
onmiddellijk door een nieuw vervangen zonder te proberen de beschadiging te
repareren. Als dit niet gebeurt, kan de crankarm afbreken en een ongeluk veroorzaken.
• Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as
gaat roesten en beschadigd wordt en dat u met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen
de berijder letsel toebrengen. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te
maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
•
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting
afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
•
Gebruik voor het reinigen van de koolstofvezel crankarmen een zachte doek bevochtigd met een neutraal
reinigingsmiddel, anders kan het materiaal van de crankarmen beschadigd raken en zijn kracht verliezen.
• Laat de koolstofvezel crankarmen niet achter op plaatsen die blootstaan aan hoge
temperaturen. Houd ze ook uit de buurt van open vuur.
• Zorg ervoor dat de kettingringcombinatie overeenkomt met de configuratie van de
kettingwielvertanding in de tabel met Produktspecificaties. Als andere combinaties
worden gebruikt, zal de afstand tussen de kettingringen niet juist zijn, waardoor de
ketting van de kettingringen kan afglijden en daartussen beklemd kan raken.
•
Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in
de illustratie, is het mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of
de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het geluid een
probleem is, de ketting naar het volgende grotere achterste
versnellingstandwiel of het daaropvolgende tandwiel overbrengen.
• Als het trapashuis niet parallel is, zal het overschakelen van de
versnellingen nadelig beïnvloed worden.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of
loszit. Zorg er voor de crankarmen en pedalen periodiek aan te trekken.
• Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Vergeet niet bij het monteren van de linker en rechter adapters de binnenste afdekking
eveneens te monteren, omdat anders de afdichting niet voldoende waterdicht zal zijn.
• Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
• Gebruik voor het verkrijgen van optimale prestaties uitsluitend het aanbevolen type
ketting. Een ketting van het brede type kan niet worden gebruikt.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en
de ketting vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen
en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de ketting met
een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de
gebruiksduur van de kettingringen en de ketting te verlengen.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg
van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de
methode van montage, afstelling, onderhoud of bediening.
Dit product is voorzien van een serienummer. U kunt de aanvraag voor garantie
indienen door de registratiegegevens van de gebruiker in te vullen op onze
website (http://www.shimano.com). Het label niet verwijderen.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
Zorg er voor dat de grootste kettingring met de
gemarkeerde zijde naar buiten gericht is en
breng de grootste kettingring zodanig aan, dat
de anti-glijpin van de ketting met de traparm
uitgelijnd is.
Zorg er voor dat de kleinste kettingring met de
gemarkeerde zijde naar achteren gericht is en
breng de kettingring zodanig aan, dat het
o
merkteken met de traparm uitgelijnd is.
Anti-glijpin van ketting
Gemarkeerde
zijde
o Gemarkeerde
zijde
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
130 mm
B53 - 39T / B52 - 39T
43.5 mm
FC-7800-C
CN-7900
B.C. 9/16" x 20T.P.I. (Engelse draad)
172.5 mmTraparmlengte
Pedaalbevestigingsschroef
Te gebruiken ketting
Ketting lijn
Combinatie van
kettingwielvertandingen
Diameter van kettingwiel-
montagespoed
Modelnummer
68 mm (1.37 X 24 T.P.I.)
70 mm (M36 X 24 T.P.I.)
Trapashuis van toepassing: SM-7801
Breedte van trapashuis
(Afmetingen van schroefdraad)
Specificaties
Montage van de kettingringen
Soepel schakelen is niet mogelijk als de kettingringen op verkeerde
wijze gemonteerd zijn. Let er dus op de kettingringen in de juiste
posities te monteren.
5
2
7
6
4
1
As
TL-FC35
TL-FC32
8 mm inbussleutel
2.5 mm
inbussleutel
Afstelmoer
Bevestigingsbout
van afstelmoer
Bevestigingsbout van
crankarm
Afstelmoer
Bevestigingsbout
van afstelmoer
Crankarmdop
TL-FC35
TL-FC35
8 mm inbussleutel
Linker crankarm
■ Verwijderen
1 Draai de TL-FC35 rechtsom om de crankarmdop te
verwijderen.
Opmerking:
De crankarmdop en de TL-FC35 schroef hebben linkse
schroefdraad [omgekeerde schroefdraad]. Dit is om meedraaien
van de crankarm te voorkomen ook wanneer de bevestigingsbout
van de crankarm verwijderd wordt.
3 Draai de TL-FC35 linksom en trek de dop volledig aan.
Controleer of de TL-FC35 daarbij 3,5 slag of meer
gedraaid wordt.
(Als gevolg van de constructie, bestaat de kans dat de
schroefdraad beschadigd wordt als minder dan 3,5
draadgang ingeschroefd wordt.)
2 Draai de bevestigingsbout van de afstelmoer los en draai
deze vervolgens vast totdat er geen ruimte meer is tussen
de afstelmoer en de crankarm.
4 Steek een 8 mm inbussleutel in en draai deze linksom
om de linker crankarm te verwijderen.
Binnenste
afdekking
Afstelmoer
Rechtse schroefdraad bij 70
mm [M36] trapashuizen
3
• Rechter adapter
Serienummer
(Rechter/linker crankarm)
FC-7800-C
SI-1HB0A-002-03
Opmerking: Deze crankset is compatibel met de 7900 serie. Als deze gebruikt
wordt in combinatie met de 7800 serie, de buitenste kettingring
vervangen door een afzonderlijk verkrijgbaar exemplaar.
Aantrekkoppel :
12 - 16 N·m {120 - 160 kgf·cm}