Vetus WHD020-WHD031-WHD045-WHD055-WHD075 Handleiding

Type
Handleiding
2 050613.01
vetus® Caloriers WHxxD
1 Inleiding
Het tapwater in de binnentank van de boiler wordt opgewarmd door
middel van motorkoelvloeistof welke tussen de binnen- en de buiten
-
tank stroomt.
2 Gebruik
Handel als volgt alvorens de boiler voor de eerste maal in gebruik te
nemen:
Reinig de binnenzijde van zowel de binnen- als de buitentank door
middel van spoelen met schoon leidingwater.
Open de afsluiter in de tapwaterleiding tussen pomp en tank. Open
de warmwatertapkraan zodat de tank ontlucht wordt en zich vult
met water.
Vul de buitentank via het koelsysteem van de motor.
Ontlucht de buitentank indien deze vertikaal opgesteld is; ‘E’ is de
ontluchter van de buitentank.
Controleer alle verbindingen, leldingen en appendages op lekkage.
Voorzichtig
Stop onmiddellijk de motor indien lekkage optreedt; verhelp de
lekkage alvorens de motor weer te starten.
Stop de motor en controleer het koelvloeistofniveau en vul bij in-
dien noodzakelijk.
De boiler is nu gebruiksgereed.
2.1 Verwarmen
De motor moet enige tijd draaien om het tapwater te verwarmen.
De benodigde tijd is afhankelijk van de grootte van de boiler en de
grootte van de motor.
WaarschuWing
Het warme tapwater kan zeer heet zijn, temperaturen van hoger
dan 80°C zijn mogelijk!
Voor een veilig gebruik dient ruim koud water te worden bijge-
mengd.
2.2 Elektrisch verwarmen
Met behulp van het elektrische verwarmingselement kan bij stilstand
van de motor het water op de gewenste temperatuur gehouden of
gebracht worden.
Het opwarmen van tapwater in de boilertank met behulp van een
elektrisch verwarmingselement duurt veelal aanzienlijk langer dan
het opwarmen met behulp van motorwarmte.
ter informatie
De hoeveelheid warmte die bij een verbrandingsmotor moet
worden afgevoerd, en dus beschikbaar is om de boiler op te
warmen, is ongeveer gelijk aan het motorvermogen. Een mo-
tor welke 50 kW aan de as levert, levert dus ook ca. 50 kW aan
warmte! Een elektrisch verwarmingselement is slechts 1 kW.
WaarschuWing
Schakel het elektrische verwarmingselement nooit in als de
tank van de boiler niet volledig met tapwater gevuld is.
3 Winterklaar maken
Wanneer het koelsysteem van de scheepsmotor is voorzien van koel-
vloeistof of een antivries-water mengsel met voldoende bescherming
tegen lage temperaturen dan behoeft de buitentank niet te worden
afgetapt.
Wanneer het koelsysteem van de scheepsmotor is voorzien van gewoon
water dan biedt dit geen bescherming tegen lage temperaturen en
moet de buitentank worden afgetapt, zie ‘11 Aftappen boiler pag. 20.
Verwijder hiervoor de slangaansluitingen A en ‘B’ en laat de buiten-
tank leeglopen. Open indien nodig de ontluchter ‘E’. Bescherm de bui-
tentank tegen corrosie door deze met antivries te vullen.
Het gehele drinkwatersysteem inclusief de tapwatertank van de boiler
dient te allen tijde afgetapt te worden, zie ‘11 Aftappen boiler pag. 21.
Vul nooit, als alternatief, het drinkwatersysteem met anti-vries; dit is
zeer giftig.
Verwijder hiervoor de slangen van de aansluitingen ‘C’ en ‘D’. Zet
de tapwaterkranen open zodat de tapwaterleidingen geheel leeg
stromen.
Verwijder de schroef uit het overdrukventiel/terugslagklep en
open de aftapkraan. De tapwatertank van de boiler kan nu geheel
leeg stromen.
Sluit na het aftappen van de tapwatertank de aftapkraan en monter
de schroef weer.
Wanneer de binnentank afgetapt is, of wanneer de watertank leeg is
en de buitentank nog gevuld, laat dan nooit de motor draaien.
Alvorens de motor na de winterperiode weer in bedrijf te nemen dient
eerst de binnentank gevuld te worden.
4 Installatie
4.1 Algemeen
Raadpleeg eerst de opstellingstekening en de leidingschemas, zie tek.
blz. 14, 15 en 16.
Plaats de boiler bij voorkeur laag in het schip zodat het hoogste punt
van de boiler op een lager niveau te bevindt dan de expansietank van
de scheepsmotor; dit in verband met het ontluchten, zie tek. 1.
Indien de boller boven het niveau van de expansietank op de motor
gemonteerd wordt dient een expansietank te worden gemonteerd, zie
tek. 2
Plaats tussen de expansie tank en de hoogst geplaatste leiding van de
motor naar de boiler een afsluiter. Deze afsluiter is tijdens normaal be-
drijf gesloten en alleen tijdens vullen en ontluchten van het systeem
geopend.
Indien de boiler aanzienlijk lager is opgesteld dan de expansietank
van de motor kan, tijdens stilstand van de motor, het koelwater gaan
circuleren. Dit leidt tot zeer snel afkoelen van het warme tapwater. In-
stalleer een terugslagklep om dit te voorkomen, zie tek. 3. In plaats van
een terugslagklep kan een ook afsluiter worden geïnstalleerd.
Door twee afsluiters (één in de aanvoer en één in de retour) te instal
-
leren kan in de winter, met beide afsluiters gesloten, worden gevaren
zonder dat het noodzakelijk is de boiler met tapwater te vullen, zie
tek. 4.
Bij extreem lange leidingen tussen motor en boiler kan de leiding-
weerstand te groot worden. De koelvloeistof circuleert dan niet meer
door de boiler. Plaats in dat geval een CV circulatiepomp in de de lei-
ding, zie tek 5.
050613.01 3
vetus® Caloriers WHxxD
De buitentank van de boiler is alleen geschikt voor gebruik van motor-
koelvloeistof, antivries of koelwater en absoluut niet voor zout water.
4.2 Leidingen van motor naar boiler (zie blz. 14 en 15)
De koelwaterleidingen tussen de scheepsmotor en de boiler dienen
zo kort mogelijk te zijn, zodat de extra motorkoelwaterinhoud zo klein
mogelijk blijft en geen extra expansieruimte nodig is.
Ook moeten de leidingen absoluut zelfontluchtend worden aange
-
legd.
De leidingen moeten dezelfde doorsnede hebben als de boiler/kachel
aansluitingen van de scheepsmotor, zodat geen extra weerstand ont-
staat.
Raadpleeg ook de instructies van de motorleverancier.
Gebruik voor de leidingen een goede kwaliteit gewapende slang of
koperen leiding.
Voorzichtig
Sluit metalen leiding altijd door middel van korte stukken slang
aan op de motor en op de boiler. Deze stukken slang vangen
trillingen op en voorkomen dat de leidingen scheuren.
De gewapende slang moet tenminste bestand zijn tegen een tempe-
ratuur van 100°C en een druk van 4 bar (4 kgf/cm
2
). Hiervoor kan de-
zelfde slang worden toegepast als voor het tapwater;
Vetus art.code: HWHOSE16.
Monteer elke slangverbinding met een roestvaststalen slangklem.
Om het warmteverlies, tijdens stilstand van de motor, zoveel mogelijk
te beperken verdient het aanbeveling om alle leidingen en appenda-
ges te isoleren.
4.3 Montage van de appendages (zie blz. 17)
Pas aan de tapwaterzijde van de boiler uitsluitend appendages toe van
corrosiebestendige materialen (roestvast staal of messing).
WaarschuWing
Pas absoluut geen appendages van staal of ijzer toe!
4.4 Overdrukventiel/terugslagklep
Het overdruk ventiel en de terugslagklep zijn gecombineerd in een
appendage. Monteer dit overdrukventiel/terugslagklep (13) op de
tapwater inlaat. Het overdrukventiel is afgesteld op 6 bar (6 kgf/cm
2
).
Bij opwarming van het tapwater zal het overdrukventiel in werking
treden; waterdruppels en waterverbruik is dan ook een normaal ver-
schijnsel.
Indien vrij uittredend drupwater ongewenst is, sluit dan de afvoeraan-
sluiting aan op een drukloze afvoerleiding.
Gebruik bij de montage van alle appendages en ttingen een goed,
losneembaar, schroefdraad-afdichtmiddel. Tijdens onderhoud of af-
tappen, tijdens winterklaar maken, kan demontage noodzakelijk zijn!
4.5 Leidingen voor het tapwater (zie blz. 15)
Gebruik voor de tapwaterleldingen een goede kwaliteit gewapende
slang of roestvaststalen of koperen leiding. Sluit leiding altijd door
middel van korte stukken slang aan op de boiler. Deze stukken slang
vangen trillingen op en voorkomen dat de leidingen scheuren.
De gewapende slang moet een zogenaamde levensmiddelenkwaliteit
zijn en tenminste bestand zijn tegen een temperatuur van 100°C en
een druk van 8 bar (8 kgf/cm
2
).
Isoleer zowel de leidingen als de appendages; onnodig warmteverlies
wordt hierdoor voorkomen.
Vetus levert een voor tapwater geschikte slang. Deze slang heeft een
binnendiameter van 16 mm, is smaakvrij, niet giftig, bestand tegen
temperaturen tot 160°C en heeft een werkdruk van 8 bar (8 kgf/cm
2
).
Art. code: HWHOSE16
4.6 Verwarmingselement
In de boiler is een elektrisch verwarmingselement, vermogen 1500
Watt / 230 V, gemonteerd. Het verwarmingselement is voorzien van
een thermostaat.
Sluit het verwarmingselement aan volgens het elektrische schema.
Sluit de aarde-aansluitingen, van zowel boiler als verwarmingsele-
ment, aan op de het aardpunt van het schip!
Als alternatief kan een ander verwarmingselement worden geïnstal-
leerd. Leverbare elektrisch verwarmingselementen (met instelbare
thermostaat):
Art.code Vermogen / Spanning
WHEL220 1000 W / 230 V
WHEL22500 500 W / 230 V
WHEL110 1000 W / 120 V
Alle verwarmingselementen zijn voorzien van uitwendige schroef-
draad G 1 1/4.
Gebruik voor de demontage of montage van een verwarmingsele
-
ment een haakse steeksleutel of een open ringsleutel 55.
Reinig de schroefdraad indien noodzakelijk en monteer het verwar-
mingselement met hennep en vloeibare pakking als afdichtmiddel
van de schroefdraadverbinding.
5 Technische gegevens
Type WHD
020
WHD
031
WHD
045
WHD
055
WHD
075
Tapwatertank
Inhoud 20 l 31 l 45 l 55 l 75 l
Verwarmd
oppervlak
0,37 m
2
0,52 m
2
0,71 m
2
0,85 m
2
1,08 m
2
Aansluitingen G 1/2, buitendraad
Max. druk 6 bar (6 kg/cm
2
)
Materiaal roestvaststaal, AISI 316L, dikte 1,2 mm
Warmteverlies ca. 12°C per 24 uur
Buitentank (motorkoelwater)
Inhoud 2 l 3 l 5 l 7 l 9 l
Aansluitingen G 1/2, buitendraad
Max. druk 3 bar (3 kgf/cm
2
)
Materiaal AISI 316L, dikte 1,2 mm
Isolatie materiaal polyurethaan, dikte 35 mm met AISI 304 bui-
tenmantel
Elektrisch verwarmingselement
Max. vermogen 1500 Watt
Aansluitingen G 1 1/4, binnendraad
Overdrukventiel
Instelling 6 bar (6 kgf/cm
2
)
Gewicht
Ledig 11 kg 13 kg 16 kg 18 kg 23 kg
NEDERLANDS
14 050613.01
vetus® Caloriers WHxxD
1
2
B
A
1
2
3
B
A
1
2
9
B
A
1
2
4
5
8
6
B
A
7
‘DO NOT OPEN’
1
2
4
4
B
A
1
2
3
4
5
6 Leidingschemas
Piping diagrams
1 Boiler Calorier Warmwasserspeicher
A en B: Motorkoelwater in- en uitlaat A and B: Engine coolant inlet and outlet A und B: Motorkühlwasser Ein- und Austritt
C en D: Tapwater in- en uitlaat C and D: Tap water inlet and outlet C und D: Zapfwasser Ein- und Austritt
2 Scheepsmotor Ships engine Schismotor
3 Terugslagklep Non-return valve Rückschlagventil
4 Afsluiter Stop cock Absperrvorrichtung
5 Extra expansietank Extra expansion tank Zusatz-Expansionstank
6 Drukdop Pressure cap Drückkappe
7 Ontluchtingsleiding Air-bleed valve Entlüftungsleitung
8 Volledig gesloten dop Completely closed cap Vollständig geschlossene Kappe
9 CV Circulatiepomp Central Heating Circulation pump ZH-Zirkulationspumpe
10 Drinkwatertank Drinking water tank Trinkwassertank
11 Warm- en koudwaterkraan Hot and cold water tap Warm- und Kaltwasserhahn
12 Waterdruksysteem (Hydrofoor) Pressurized-water system Druckwassersystem
13 Overdrukventiel/Terugslagklep Pressure relief valve/Non-return valve Überdruckventil/Rückschlagventil
14 Thermostatische Mengautomaat Thermostatic Mixer Thermostatischer Mischer
Leitungsschemas
Schémas de la tuyauterie
Esquemas de tubería
Schemas delle tubature
050613.01 21
vetus® Caloriers WHxxD
C
D
C
D
Vidange du ballon d‘eau
Drenaje del calentador
Scarico della caldaia
2
22 050613.01
vetus® Caloriers WHxxD
7
5
1
5
5
5
4
6
2
3
WHDxxx Service onderdelen Service parts
pos. qty part benaming description
1 2 WHD01 Steun Support
2 1 WHD02 Afdekplaat, elektrisch verwarmingselement Lid, electric heating element
3 1 WHEL1500 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1500 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 1500 W / 230 V
1 WHEL220 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1000 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 1000 W / 230 V
1 WHEL110 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1000 W / 110 V Electric heating element G 1 1/4 1000 W / 110 V
1 WHEL22500 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 500 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 500 W / 230 V
4 1 WHS/NRV Overdrukventiel G 1/2, 6 bar/ Terugslagklep G1/2 Pressure relief valve G1/2, 6 bar/ Non-return valve G1/2
5 4 SLP1/2I16 Slangpilaar, G 1/2 binnendraad - 16 mm Hose pillar, G 1/2 female - 16 mm
6 1 WHDKIT Aansluitset voor boiler Connectionkit for waterheater
Als optie leverbaar Available as an option
7 1 WHMIXER Thermostatische mengautomaat Thermostatic mixer
050613.01 23
vetus® Caloriers WHxxD

Documenttranscriptie

1 Inleiding 3 Het tapwater in de binnentank van de boiler wordt opgewarmd door middel van motorkoelvloeistof welke tussen de binnen- en de buitentank stroomt. 2 Gebruik Handel als volgt alvorens de boiler voor de eerste maal in gebruik te nemen: • Reinig de binnenzijde van zowel de binnen- als de buitentank door middel van spoelen met schoon leidingwater. • Open de afsluiter in de tapwaterleiding tussen pomp en tank. Open de warmwatertapkraan zodat de tank ontlucht wordt en zich vult met water. • Vul de buitentank via het koelsysteem van de motor. • Ontlucht de buitentank indien deze vertikaal opgesteld is; ‘E’ is de ontluchter van de buitentank. • Controleer alle verbindingen, leldingen en appendages op lekkage. Voorzichtig Stop onmiddellijk de motor indien lekkage optreedt; verhelp de lekkage alvorens de motor weer te starten. • Stop de motor en controleer het koelvloeistofniveau en vul bij indien noodzakelijk. De boiler is nu gebruiksgereed. 2.1 Verwarmen De motor moet enige tijd draaien om het tapwater te verwarmen. De benodigde tijd is afhankelijk van de grootte van de boiler en de grootte van de motor. Waarschuwing Het warme tapwater kan zeer heet zijn, temperaturen van hoger dan 80°C zijn mogelijk! Voor een veilig gebruik dient ruim koud water te worden bijgemengd. 2.2 Elektrisch verwarmen Met behulp van het elektrische verwarmingselement kan bij stilstand van de motor het water op de gewenste temperatuur gehouden of gebracht worden. Het opwarmen van tapwater in de boilertank met behulp van een elektrisch verwarmingselement duurt veelal aanzienlijk langer dan het opwarmen met behulp van motorwarmte. Ter informatie De hoeveelheid warmte die bij een verbrandingsmotor moet worden afgevoerd, en dus beschikbaar is om de boiler op te warmen, is ongeveer gelijk aan het motorvermogen. Een motor welke 50 kW aan de as levert, levert dus ook ca. 50 kW aan warmte! Een elektrisch verwarmingselement is slechts 1 kW. Waarschuwing Schakel het elektrische verwarmingselement nooit in als de tank van de boiler niet volledig met tapwater gevuld is. 2  050613.01 Winterklaar maken Wanneer het koelsysteem van de scheepsmotor is voorzien van koelvloeistof of een antivries-water mengsel met voldoende bescherming tegen lage temperaturen dan behoeft de buitentank niet te worden afgetapt. Wanneer het koelsysteem van de scheepsmotor is voorzien van gewoon water dan biedt dit geen bescherming tegen lage temperaturen en moet de buitentank worden afgetapt, zie ‘11 Aftappen boiler’ pag. 20. Verwijder hiervoor de slangaansluitingen ‘A’ en ‘B’ en laat de buitentank leeglopen. Open indien nodig de ontluchter ‘E’. Bescherm de buitentank tegen corrosie door deze met antivries te vullen. Het gehele drinkwatersysteem inclusief de tapwatertank van de boiler dient te allen tijde afgetapt te worden, zie ‘11 Aftappen boiler’ pag. 21. Vul nooit, als alternatief, het drinkwatersysteem met anti-vries; dit is zeer giftig. • Verwijder hiervoor de slangen van de aansluitingen ‘C’ en ‘D’. Zet de tapwaterkranen open zodat de tapwaterleidingen geheel leeg stromen. • Verwijder de schroef uit het overdrukventiel/terugslagklep en open de aftapkraan. De tapwatertank van de boiler kan nu geheel leeg stromen. • Sluit na het aftappen van de tapwatertank de aftapkraan en monter de schroef weer. Wanneer de binnentank afgetapt is, of wanneer de watertank leeg is en de buitentank nog gevuld, laat dan nooit de motor draaien. Alvorens de motor na de winterperiode weer in bedrijf te nemen dient eerst de binnentank gevuld te worden. 4 Installatie 4.1 Algemeen Raadpleeg eerst de opstellingstekening en de leidingschema’s, zie tek. blz. 14, 15 en 16. Plaats de boiler bij voorkeur laag in het schip zodat het hoogste punt van de boiler op een lager niveau te bevindt dan de expansietank van de scheepsmotor; dit in verband met het ontluchten, zie tek. 1. Indien de boller boven het niveau van de expansietank op de motor gemonteerd wordt dient een expansietank te worden gemonteerd, zie tek. 2 Plaats tussen de expansie tank en de hoogst geplaatste leiding van de motor naar de boiler een afsluiter. Deze afsluiter is tijdens normaal bedrijf gesloten en alleen tijdens vullen en ontluchten van het systeem geopend. Indien de boiler aanzienlijk lager is opgesteld dan de expansietank van de motor kan, tijdens stilstand van de motor, het koelwater gaan circuleren. Dit leidt tot zeer snel afkoelen van het warme tapwater. Installeer een terugslagklep om dit te voorkomen, zie tek. 3. In plaats van een terugslagklep kan een ook afsluiter worden geïnstalleerd. Door twee afsluiters (één in de aanvoer en één in de retour) te installeren kan in de winter, met beide afsluiters gesloten, worden gevaren zonder dat het noodzakelijk is de boiler met tapwater te vullen, zie tek. 4. Bij extreem lange leidingen tussen motor en boiler kan de leidingweerstand te groot worden. De koelvloeistof circuleert dan niet meer door de boiler. Plaats in dat geval een CV circulatiepomp in de de leiding, zie tek 5. vetus® Calorifiers WHxxD NEDERLANDS De buitentank van de boiler is alleen geschikt voor gebruik van motorkoelvloeistof, antivries of koelwater en absoluut niet voor zout water. 4.2 Leidingen van motor naar boiler (zie blz. 14 en 15) De koelwaterleidingen tussen de scheepsmotor en de boiler dienen zo kort mogelijk te zijn, zodat de extra motorkoelwaterinhoud zo klein mogelijk blijft en geen extra expansieruimte nodig is. Ook moeten de leidingen absoluut zelfontluchtend worden aangelegd. De leidingen moeten dezelfde doorsnede hebben als de boiler/kachel aansluitingen van de scheepsmotor, zodat geen extra weerstand ontstaat. Raadpleeg ook de instructies van de motorleverancier. Gebruik voor de leidingen een goede kwaliteit gewapende slang of koperen leiding. Voorzichtig Sluit metalen leiding altijd door middel van korte stukken slang aan op de motor en op de boiler. Deze stukken slang vangen trillingen op en voorkomen dat de leidingen scheuren. De gewapende slang moet tenminste bestand zijn tegen een temperatuur van 100°C en een druk van 4 bar (4 kgf/cm2). Hiervoor kan dezelfde slang worden toegepast als voor het tapwater; Vetus art.code: HWHOSE16. Monteer elke slangverbinding met een roestvaststalen slangklem. Om het warmteverlies, tijdens stilstand van de motor, zoveel mogelijk te beperken verdient het aanbeveling om alle leidingen en appendages te isoleren. 4.3 Montage van de appendages (zie blz. 17) Pas aan de tapwaterzijde van de boiler uitsluitend appendages toe van corrosiebestendige materialen (roestvast staal of messing). Waarschuwing Pas absoluut geen appendages van staal of ijzer toe! 4.4 Overdrukventiel/terugslagklep Het overdruk ventiel en de terugslagklep zijn gecombineerd in een appendage. Monteer dit overdrukventiel/terugslagklep (13) op de tapwater inlaat. Het overdrukventiel is afgesteld op 6 bar (6 kgf/cm2). Bij opwarming van het tapwater zal het overdrukventiel in werking treden; waterdruppels en waterverbruik is dan ook een normaal verschijnsel. Indien vrij uittredend drupwater ongewenst is, sluit dan de afvoeraansluiting aan op een drukloze afvoerleiding. Gebruik bij de montage van alle appendages en fittingen een goed, losneembaar, schroefdraad-afdichtmiddel. Tijdens onderhoud of aftappen, tijdens winterklaar maken, kan demontage noodzakelijk zijn! 4.5 Leidingen voor het tapwater (zie blz. 15) Gebruik voor de tapwaterleldingen een goede kwaliteit gewapende slang of roestvaststalen of koperen leiding. Sluit leiding altijd door middel van korte stukken slang aan op de boiler. Deze stukken slang vangen trillingen op en voorkomen dat de leidingen scheuren. De gewapende slang moet een zogenaamde levensmiddelenkwaliteit zijn en tenminste bestand zijn tegen een temperatuur van 100°C en een druk van 8 bar (8 kgf/cm2). Isoleer zowel de leidingen als de appendages; onnodig warmteverlies wordt hierdoor voorkomen. vetus® Calorifiers WHxxD Vetus levert een voor tapwater geschikte slang. Deze slang heeft een binnendiameter van 16 mm, is smaakvrij, niet giftig, bestand tegen temperaturen tot 160°C en heeft een werkdruk van 8 bar (8 kgf/cm2). Art. code: HWHOSE16 4.6 Verwarmingselement In de boiler is een elektrisch verwarmingselement, vermogen 1500 Watt / 230 V, gemonteerd. Het verwarmingselement is voorzien van een thermostaat. Sluit het verwarmingselement aan volgens het elektrische schema. Sluit de aarde-aansluitingen, van zowel boiler als verwarmingselement, aan op de het aardpunt van het schip! Als alternatief kan een ander verwarmingselement worden geïnstalleerd. Leverbare elektrisch verwarmingselementen (met instelbare thermostaat): Art.code Vermogen / Spanning WHEL220 1000 W / 230 V WHEL22500 500 W / 230 V WHEL110 1000 W / 120 V Alle verwarmingselementen zijn voorzien van uitwendige schroefdraad G 1 1/4. Gebruik voor de demontage of montage van een verwarmingselement een haakse steeksleutel of een open ringsleutel 55. Reinig de schroefdraad indien noodzakelijk en monteer het verwarmingselement met hennep en vloeibare pakking als afdichtmiddel van de schroefdraadverbinding. 5 Technische gegevens Type WHD 020 WHD 031 WHD 045 WHD 055 WHD 075 20 l 31 l 45 l 55 l 75 l Tapwatertank Inhoud Verwarmd oppervlak 0,37 m2 0,52 m2 0,71 m2 0,85 m2 1,08 m2 Aansluitingen G 1/2, buitendraad Max. druk 6 bar (6 kg/cm2) Materiaal roestvaststaal, AISI 316L, dikte 1,2 mm Warmteverlies ca. 12°C per 24 uur Buitentank (motorkoelwater) Inhoud 2l 3l Aansluitingen 5l 7l G 1/2, buitendraad Max. druk 3 bar (3 kgf/cm2) Materiaal AISI 316L, dikte 1,2 mm Isolatie­materiaal 9l polyurethaan, dikte 35 mm met AISI 304 buitenmantel Elektrisch verwarmingselement Max. vermogen 1500 Watt Aansluitingen G 1 1/4, binnendraad Overdrukventiel 6 bar (6 kgf/cm2) Instelling Gewicht Ledig 11 kg 13 kg 16 kg 18 kg 23 kg 050613.01  3 6 Leidingschema’s Leitungsschemas Esquemas de tubería Piping diagrams Schémas de la tuyauterie Schemas delle tubature 1 3 2 2 1 3 A 1 A B 2 6 B 5 7 4 1 ‘DO NOT OPEN’ 8 4 2 A 4 2 B A 4 5 1 B 2 9 1 A B 1 Boiler A en B: Motorkoelwater in- en uitlaat C en D: Tapwater in- en uitlaat 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Scheepsmotor Terugslagklep Afsluiter Extra expansietank Drukdop Ontluchtingsleiding Volledig gesloten dop CV Circulatiepomp Drinkwatertank Warm- en koudwaterkraan Waterdruksysteem (Hydrofoor) Overdrukventiel/Terugslagklep Thermostatische Mengautomaat 14  050613.01 Calorifier Warmwasserspeicher A and B: Engine coolant inlet and outlet A und B: Motorkühlwasser Ein- und Austritt C and D: Tap water inlet and outlet C und D: Zapfwasser Ein- und Austritt Ship’s engine Non-return valve Stop cock Extra expansion tank Pressure cap Air-bleed valve Completely closed cap Central Heating Circulation pump Drinking water tank Hot and cold water tap Pressurized-water system Pressure relief valve/Non-return valve Thermostatic Mixer Schiffsmotor Rückschlagventil Absperrvorrichtung Zusatz-Expansionstank Drückkappe Entlüftungsleitung Vollständig geschlossene Kappe ZH-Zirkulationspumpe Trinkwassertank Warm- und Kaltwasserhahn Druckwassersystem Überdruckventil/Rückschlagventil Thermostatischer Mischer vetus® Calorifiers WHxxD 2 C D vetus® Calorifiers WHxxD C D 050613.01  21 3 2 5 5 6 5 5 1 4 7 WHDxxx pos. qty part Service onderdelen Service parts benaming description 1 2 WHD01 Steun Support 2 1 WHD02 Afdekplaat, elektrisch verwarmingselement Lid, electric heating element 3 1 WHEL1500 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1500 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 1500 W / 230 V 1 WHEL220 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1000 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 1000 W / 230 V 1 WHEL110 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 1000 W / 110 V Electric heating element G 1 1/4 1000 W / 110 V 1 WHEL22500 Elektr. verwarmingselement G 1 1/4 500 W / 230 V Electric heating element G 1 1/4 500 W / 230 V 4 1 WHS/NRV Overdrukventiel G 1/2, 6 bar/ Terugslagklep G1/2 Pressure relief valve G1/2, 6 bar/ Non-return valve G1/2 5 4 SLP1/2I16 Slangpilaar, G 1/2 binnendraad - 16 mm Hose pillar, G 1/2 female - 16 mm 6 1 WHDKIT Aansluitset voor boiler Connectionkit for waterheater Als optie leverbaar Available as an option Thermostatische mengautomaat Thermostatic mixer 7 1 WHMIXER 22  050613.01 vetus® Calorifiers WHxxD vetus® Calorifiers WHxxD 050613.01  23
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Vetus WHD020-WHD031-WHD045-WHD055-WHD075 Handleiding

Type
Handleiding