Shimano BR-M965 Service Instructions

Type
Service Instructions
In het geval van een koolstof stuur kan het
noodzakelijk zijn het aantrekkoppel te
verlagen om beschadiging van het stuur te voorkomen. Raadpleeg de fabrikant
van de fiets of het stuur voor wat betreft het juiste aantrekkoppelniveau voor
koolstof sturen.
Plaats van gebruik Gereedschap
Rotormontagering
Bevestigingsbout van remhendel
Bevestigingsbout van remblokhouder
Bevestigingsbout van adapter (stang-gemonteerde type)
Bevestigingsas van remblok
Dop van reservoirtank
Kabelsteun
Bevestigingsbout van remslang
Ontluchtingsnippel
Algemene veiligheidsinformatie
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van
de onderstaande combinatie.
Technische montage-instructies SI-8CM0G
Remblokhouder
Remhendel
Rotor
Slang
BR-M965 / BR-M966
ST-M965
SM-RT96
SM-BH96
Bijvullen van minerale olie en ontluchten
Onderhoud
Remblokken vernieuwen
1. Zet de fiets met de remblokafstandstukken F (geel) nog aan de
remblokhouder bevestigd in een fietsenrek of soortgelijks zoals aangegeven
in de illustratie, zodat de reservoirtank parallel ten opzichte van de grond
komt te staan.
3. Draai de ontluchtingsnippel 1/8-ste slag los om deze te openen en giet
vervolgens olie in de reservoirtank. Druk hierbij de remhendel langzaam in om
de inspuiting van de olie in het systeem te bevorderen.
2. Breng een 7 mm steeksleutel in positie, bevestig een zak aan de slang en
plaats vervolgens de slang op de ontluchtingsnippel zoals aangegeven in de
illustratie.
Als er periodiek olie uit de ontluchtingsnippel
komt, de ontluchtingsnippel even vastdraaien.
Als de remhendel vervolgens ingedrukt wordt,
zullen de luchtbellen in het systeem via de poort
in de reservoirtank naar boven komen. Druk
zodra de luchtbellen niet langer te voorschijn
komen de remhendel zover mogelijk in. De
toestand is normaal, wanneer de hendel op dit
moment stroef aanvoelt.
Als de hendel niet stroef aanvoelt, afstellen aan de hand van
de volgende procedure.
Wanneer de hendel nogmaals wordt ingedrukt,
zullen luchtbellen omhoog komen en in de
reservoirtank terecht komen. Het kan daarbij van
dienst zijn de slang voorzichtig heen en weer te
bewegen of de positie van de remblokhouder te
veranderen.
Wordt stroef
4. Wanneer de olie de slang in loopt, zal het
oliepeil in de reservoirtank dalen. Blijf dus
doorgaan met het toevoegen van olie om het
oliepeil te handhaven zodat er geen lucht door
de poort naar binnen gezogen wordt.
Opmerking:
Het M965 remsysteem is zodanig geconstrueerd dat wanneer de remblokken
versleten raken, de zuigers geleidelijk aan naar buiten schuiven waardoor de speling
tussen de rotor en de remblokken automatisch wordt afgesteld. Bij het vernieuwen
van de remblokken dienen daarom de zuigers in hun oorspronkelijke posities
teruggeduwd te worden.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de
draaiende schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan het wiel. De rotor
is bijzonder scherp en kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze
in de openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet worden, dus raak
deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen van de fiets niet aan,
omdat anders de kans bestaat dat u brandwonden oploopt. Controleer alvorens te proberen de
remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de banden slippen, bestaat
de kans dat u van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen
tijdig en voorzichtig aantrekken.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en achterremmen correct
functioneren.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de remblokken,
anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Dampstremming kan zich voordoen wanneer de remmen continu worden gebruikt. Om deze
toestand te verhelpen, de remhendel kortstondig loslaten.
• Gebruik uitsluitend originele Shimano minerale olie. Als andere soorten olie worden gebruikt,
kan dit problemen met de remwerking opleveren en er toe leiden dat het systeem onbruikbaar
wordt.
• Gebruik uitsluitend olie uit een pas geopend blik en gebruik olie die afgetapt is van de
ontluchtingsnippel niet opnieuw. Oude olie of reeds gebruikte olie kan water bevatten dat
dampstremming in het remsysteem kan veroorzaken.
• Zorg er voor dat er geen water of luchtbellen in het remsysteem terechtkomen, omdat anders
de kans op dampstremming bestaat. Wees speciaal voorzichtig tijdens het verwijderen van de
dop van de reservoirtank.
• Bij het ondersteboven of op zijn kant plaatsen van de fiets, is het mogelijk dat er wat luchtbellen
in de reservoirtank van het remsysteem achterblijven wanneer de dop van de reservoirtank
wordt aangebracht of dat deze zich in verschillende onderdelen van het remsysteem
verzamelen nadat dit gedurende langere tijd gebruikt is. Het M965 schijfremsysteem is niet
geschikt om ondersteboven te worden geplaatst. Als de fiets ondersteboven of op zijn kant
wordt geplaatst, bestaat de kans dat de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de
remblokhouder verplaatst worden. Als er in deze toestand met de fiets wordt gereden, bestaat
de kans dat de remmen niet functioneren en dat er een ernstig ongeluk veroorzaakt wordt.
Als de fiets ondersteboven of op zijn kant is geplaatst, de remhendel enkele malen indrukken
om te controleren of de remmen normaal functioneren alvorens met de fiets te gaan rijden. Als
de remmen niet normaal functioneren, deze aan de hand van de volgende procedure afstellen.
• Als zich olielekkages voordoen, het gebruik van de remmen onmiddellijk stoppen en de juiste
reparaties uitvoeren. Als u blijft doorgaan met fietsen terwijl olie lekt, bestaat het gevaar dat de
remmen plotseling niet meer functioneren.
• Controleer of de quick release hendel zich aan de rechterzijde bevindt (aan de zijde
tegenovergesteld aan de rotor). Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor
bevindt, bestaat het gevaar dat deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem van uw fiets volledig begrijpt.
Indien het remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de
macht over het stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt
oplopen. Omdat de bediening van elke fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te
leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets
en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en remtechniek.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-instructies. Losse, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat de berijder letsel oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor
toekomstige referentie.
• M07 remblokken zijn ontworpen ter vermindering van bijgeluiden die tijdens het
gebruik van de remmen door de remblokken en de rotor worden geproduceerd.
Voor dit type remblok echter is een langere inloopperiode vereist in vergelijking
tot M06 remblokken.
Behandeling van de minerale olie
• Gebruik bij de behandeling een veiligheidsbril en vermijd aanraking met de ogen. Aanraking met
de ogen kan irritatie veroorzaken.
In het geval van aanraking met de ogen, deze met schoon water uitspoelen en onmiddellijk
medische hulp inroepen.
• Gebruik bij de behandeling handschoenen. Aanraking met de huid kan huiduitslag en irritatie
veroorzaken.
In het geval van aanraking met de huid, deze goed met water en zeep wassen.
• Het inademen van olienevel of dampen kan braken veroorzaken. Bedek neus en mond met een
stofmasker en werk op een goed geventileerde plaats.
Als u olienevel of damp heeft ingeademd, onmiddellijk naar een plaats met frisse lucht gaan.
Doe een deken om. Houd uzelf warm en stabiel en roep deskundige medische hulp in.
• Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
• Buiten het bereik van kinderen houden.
• Het olieblik niet inknippen, lassen of onder druk brengen, aangezien dit ontploffing of brand kan
veroorzaken.
• Opruimen van afgewerkte olie : Houd u bij het opruimen aan de landelijk geldende
milieuwetgeving. Neem bij het gereedmaken van de olie voor
het opruimen de nodige voorzichtigheid in acht.
• Aanwijzingen : Houd het blik gesloten om binnendringen van vuil en vocht te voorkomen en
bewaar dit op een koele, donkere plaats buiten het bereik van direct zonlicht of
hitte.
Dampstremming is een verschijnsel waarbij de olie binnen in het remsysteem verhit raakt,
waardoor water of luchtbellen die in het remsysteem aanwezig zijn gaan uitzetten. Dit kan
vervolgens een plotselinge toename in de remhendelslag veroorzaken.
Inloopperiode
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met
het verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename
van de remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de
inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de
rotor vernieuwd worden.
Bij het reinigen met een compressor
• Als u bij het demonteren van het huis van de remblokhouder voor het reinigen
van de interne onderdelen gebruik maakt van een compressor, er rekening mee
houden dat vocht van de perslucht op de onderdelen van de remblokhouder
achterblijft. Laat de onderdelen van de remblokhouder voldoende drogen
alvorens de remblokhouder te monteren.
Opmerking
• Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn,
bestaat de kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
• Het wordt aanbevolen de remblokafstandstukken te monteren wanneer het
fietswiel verwijderd wordt. De remblokafstandstukken voorkomen dat de zuiger
naar buiten komt als de remhendel wordt ingedrukt wanneer het wiel verwijderd
is.
• Als de remhendel wordt ingedrukt zonder dat de remblokafstandstukken
gemonteerd zijn, zullen de zuigers verder dan naar normaal naar buiten gedrukt
worden. Gebruik een platte schroevendraaier of een soortgelijk gereedschap om
de remblokken terug te duwen. Let er op daarbij de buitenzijden van de
remblokken niet te beschadigen. (Als de remblokken niet gemonteerd zijn, de
zuigers recht naar binnen drukken en er op letten ze daarbij niet te
beschadigen.)
Als het moeilijk is de remblokken of de zuigers terug te duwen, de dop van de
reservoirtank verwijderen en vervolgens nogmaals proberen. (Het is mogelijk dat
er dan enige olie uit de reservoirtank lekt.)
• Gebruik isopropyl alcohol, zeepwater of een droge doek bij het reinigen of het
uitvoeren van onderhoud aan het remsysteem. Gebruik geen in de handel
verkrijgbare remreinigingsmiddelen of smeermiddelen, aangezien deze
beschadiging van onderdelen als afdichtingen kunnen veroorzaken.
• Bij het demonteren van de remblokhouder de zuigers niet verwijderen.
• Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te
worden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat
het gevolg is van normaal gebruik.
Monteren van de slang
Controleer of de O-ringen in de groeven aan zowel de bovenzijde als de
onderzijde van de banjo geplaatst zijn en bevestig vervolgens de banjo aan de
remhendel en de remblokhouder zoals aangegeven in de illustratie. Let er op dat
de O-ringen daarbij niet uit de groeven steken.
Op de O-ring is vet aangebracht.
Bij remhendel uiteinde Bij remblokhouder uiteinde
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Slang
Banjo
O-ringen
O-ringen
Banjo
Slang
Schijfremsysteem
(Voor cross-country)
Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Rijg de spaken in zoals aangegeven in Afbeelding 1 hieronder voor de linkerzijde
van het voorwiel (de zijde waar de rotor gemonteerd is) en de linker en rechter
zijden van het achterwiel en zoals aangegeven in Afbeelding 2 hieronder voor de
rechterzijde van het voorwiel.
* Bij de HB-M965 kunnen aan
de rechterzijde van het
voorwiel radiaalspaken
gebruikt worden.
Monteren van de rotor
(SM-RT96)
Rotormontagering
TL-LR15
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Aantrekkoppel van remhendel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Monteren van de remhendel (ST-M965)
Bevestig de remhendel zoals aangegeven
in de illustratie.
Reservoirtank
Slang
Ontluchtingsnippel
Steeksleutel
(7mm)
Zak
Vernieuw de remblokken als na het olie bijvullen olie op de remblokken is terechtgekomen,
of als de remblokken afgesleten zijn tot een dikte van 0,5 mm of als de remblokdrukveren
met de rotor in aanraking komen.
1. Verwijder het wiel uit het frame en verwijder de
remblokken zoals aangegeven in de illustratie.
2. Reinig de zuigers en de directe omgeving daarvan.
3. Plaats de fiets zo dat de reservoirtank parallel ten
opzichte van de grond komt te staan en verwijder
vervolgens de dop van de reservoirtank.
6. Druk de remhendel enkele malen in om te controleren of de werking stroef wordt.
7. Controleer of de rotor en de remblokken elkaar niet raken en controleer vervolgens het
oliepeil (meer olie bijvullen indien vereist). Breng daarna de dop van de reservoirtank aan.
4. Duw de zuiger volledig naar binnen en let er
op deze daarbij niet te verdraaien. (Het is
echter mogelijk dat er dan wat olie uit de
reservoirtank vloeit.)
5. Monteer de nieuwe remblokken en
monteer vervolgens de
remblokafstandstukken
F (rood).
Remblokafstandstuk F
B
(rood)
Remblokken
Afstelling wanneer de zuigers niet correct werken
Het mechanisme van de remblokhouder omvat twee zuigers. Als deze zuigers niet goed
werken of ongelijkmatig uitsteken of als de remblokken in contact blijven met de rotor, de
zuigers aan de hand van de volgende procedure afstellen.
1. Verwijder het wiel en de remblokken.
Reinig de zuigers en hun directe omgeving en verwijder de dop van de reservoirtank.
2. Duw de zuiger recht naar binnen, zonder deze te verdraaien. Het is echter mogelijk dat
er dan wat olie uit de reservoirtank vloeit.
3. Monteer de remblokken en de remblokafstandstukken F (rood).
4. Druk de remhendel volledig in en druk deze daarna nog enkele malen in zodat de twee
zuigers alle naar hun uitgangsposities terugkeren.
5. Verwijder de remblokafstandstukken, monteer het wiel en controleer vervolgens of de
rotor en de remblokhouder elkaar niet raken. Als deze elkaar raken, afstellen met behulp
van vulringen.
6. Breng na het controleren van het oliepeil de dop van de reservoirtank aan.
Minerale olie vernieuwen
Het wordt aanbevolen de olie in de reservoirtank te vernieuwen als deze ernstig verkleurd
raakt.
Bevestig een slang met een zak aan de ontluchtingsnippel, open vervolgens de
ontluchtingsnippel en tap de olie af. U kunt daarbij de remhendel indrukken om het aftappen
van de olie te bespoedigen. Na het aftappen van de olie, het systeem met nieuwe minerale
olie vullen. Zie "Bijvullen van minerale olie en ontluchten". Gebruik uitsluitend originele
Shimano minerale olie.
Ruim de afgewerkte olie op overeenkomstig de landelijk geldende milieuwetgeving.
Zuiger
WAARSCHUWING
LET OP
Kunststof remblokken
Metalen remblokken
Remblokeenheid
M07
M06
Kabelsteun
Minerale Olie
SM-HANG
SM-DB-OIL
Montage
Voor de montage van dit product zijn de volgende gereedschappen
vereist.
TL-LR15
Inbussleutel 4 mm
Inbussleutel 5 mm
Inbussleutel 5 mm
Platte schroevendraaier
Phillips schroevendraaier #1
Phillips schroevendraaier #2
Inbussleutel 3 mm
Steeksleutel 7 mm
Draairichting
van wiel
Afb. 1 Afb. 2
RechtsvoorLinksachter RechtsachterLinksvoor
Tank dient parallel ten
opzichte van de grond
te staan
Remblokhouder
Slang
Werking van de hendel
Los Enigszins stroef Stroef
Draad
Bout
Voor stijl type (BR-M966)
5. Open en sluit de ontluchtingsnippel in snelle opeenvolging terwijl u
de remhendel ingedrukt houdt (gedurende telkens ongeveer 0,5
seconde) om alle luchtbellen die zich in de remblokhouder
bevinden af te voeren. Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
maal. Draai vervolgens de ontluchtingsnippel weer vast.
Aantrekkoppel:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
6. Vul de reservoirtank met olie en breng vervolgens de dop van de reservoirtank aan. Bij het
aanbrengen van de dop de reservoirtank tot over de rand met olie vullen om er voor te zorgen
dat er geen luchtbellen in de reservoirtank achterblijven.
Let er verder op dat er geen olie op onderdelen zoals de rotor en de remblokken terechtkomt.
7. Zet de remhendel in de uitgangspositie terug.
Opmerking:
Gebruik geen remvloeistofvullers, aangezien deze het ontstaan van kleine luchtbellen
kunnen veroorzaken. Dergelijke luchtbellen kunnen een drastische terugval in de
remprestaties veroorzaken.
Monteren van de remblokhouder (BR-M965)
en bevestigen van de slang
Aantrekkoppel:
4 - 6 N·m {40 - 60 kgf·cm}
Doe beschermende handschoenen aan
en oefen kracht uit op de remblokhouder
en draai deze linksom. Trek daarbij de
bevestigingsbouten aan.
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Begin met twee 0,5-mm dikke vulringen, en
gebruik de 0,2 mm vulringen voor fijnafstelling.
Trek de remblokhouder aan en controleer of de
remblokhouder en de rotor elkaar niet hinderen.
Controleer vervolgens of de bevestigingsbouten
van de remblokhouder de rotor niet raken.
Remblokafstandstuk FA (geel)
Bevestig de twee bouten met een stuk kabel zoals
aangegeven in de illustratie om lostrillen van de
bouten te voorkomen.
Druk de remhendel enkele malen in en controleer of de remmen al dan niet normaal functioneren.
Controleer ook of er geen zichtbare tekenen zijn van olielekkage.
Gebruik bij C-vormige geleiders en
kabelaanslagen van het normale
type voor het bevestigen de speciale
Shimano kraag (afzonderlijk
verkrijgbare onderdelen), zoals
aangegeven in de illustratie.
< C-vormige geleider > < Normaal type kabelaanslag >
Aantrekkoppel:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Remblokken
Draad
• Verwijder het remblokafstandstuk F (geel) en monteer
vervolgens het wiel waaraan de rotor bevestigd is op het frame.
• Monteer de remblokken.
Remblokhouder
Framemontagenaaf
Rotor
Vulring
(0.5mm, 0.2mm)
0.2 mm 0.5 mm
Vulring
Als bout
op het punt staat los te raken (wanneer deze linksom draait), wordt
er via de draad kracht uitgeoefend die bout
in de aandraairichting (rechtsom)
draait. Bout
echter kan niet verder in de aandraairichting draaien. Hierdoor
wordt dus voorkomen dat bout
in de losdraairichting draait aangezien deze
eveneens via de draad verbonden is.
Als een van de bouten op het punt staat los te raken, heeft dit tot gevolg dat er
een kracht op de andere bout wordt uitgeoefend waardoor deze in de
aandraairichting gedraaid wordt. Dit systeem voorkomt dus dat de bouten
kunnen losraken.
Bout
Bout
< Als de remwerking traag is wanneer de hendel wordt ingedrukt >
Druk de remhendel voorzichtig enkele malen in en wacht totdat de luchtbellen naar de
reservoirtank terugkeren. Het wordt aanbevolen vervolgens de dop van de reservoirtank
te verwijderen en de reservoirtank met minerale olie te vullen totdat er geen luchtbellen
meer over zijn.
Als de remmen nog steeds traag werken, het remsysteem ontluchten. (Zie "Bijvullen van
minerale olie en ontluchten".)
Aantrekkoppel:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
0.2 - 0.4 N·m {2 - 4 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano BR-M965 Service Instructions

Type
Service Instructions