Cannondale Bosch HMI - Drive Unit, Bosch de handleiding

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Cannondale Bosch HMI - Drive Unit de handleiding. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
Robert Bosch GmbH
Bosch eBike Systems
72703 Reutlingen
Germany
www.bosch-ebike.com
0 275 007 X00 (2011.01) T / 79
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
HMI | Drive Unit
1 270 020 900 | 0 275 007 000 | 0 275 007 001
de Originalbetriebsanleitung
en Original instructions
fr Notice originale
es Manual original
it Istruzioni originali
nl Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing
da Original brugsanvisning
sv Bruksanvisning i original
no Original driftsinstruks
fi Alkuperäiset ohjeet
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 1 Monday, January 17, 2011 4:28 PM
Nederlands | 43
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
nl
Veiligheidsvoorschriften
Lees alle veiligheidsvoorschriften
en aanwijzingen. Als de veiligheids-
voorschriften en aanwijzingen niet
in acht worden genomen, kan dit
een elektrische schok, brand en/of
ernstig lichamelijk letsel tot gevolg
hebben.
Bewaar alle veiligheidsvoorschriften en aan-
wijzingen voor de toekomst.
Het in deze gebruiksaanwijzing gebruikte begrip
„accu” heeft betrekking op standaardaccu’s
(accu’s met houder op het fietsframe) en baga-
gedrageraccu’s (accu’s met houder onder de
bagagedrager).
f Open de aandrijfeenheid niet zelf. De aan-
drijfeenheid is onderhoudsvrij en mag al-
leen door gekwalificeerd personeel en al-
leen met originele vervangingsonderdelen
worden gerepareerd. Daarmee wordt ge-
waarborgd dat de veiligheid van de aandrij-
feenheid in stand blijft. Als de aandrijfeen-
heid door onbevoegden wordt geopend,
vervalt de aanspraak op garantie.
f Alle op de aandrijfeenheid gemonteerde
componenten en alle andere componenten
van de aandrijving van de eBike (bijv. ketting-
blad, opname van kettingblad, pedalen) mo-
gen alleen worden vervangen door compo-
nenten met een identieke constructie of door
componenten die door de fietsfabrikant spe-
ciaal voor uw eBike zijn toegestaan. Daardoor
wordt de aandrijfeenheid beschermd tegen
overbelasting en beschadiging.
f Neem de accu uit de eBike voordat u begint
met werkzaamheden (zoals montage, on-
derhoud, enz.) aan de eBike, voordat u deze
per auto of vliegtuig vervoert en voordat u
deze opbergt. Bij per ongeluk bedienen van
de aan/uit-schakelaar bestaat verwondings-
gevaar.
f Gebruik alleen originele Bosch accu’s die
door de fabrikant voor uw eBike zijn toege-
staan. Het gebruik van andere accu’s kan tot
lichamelijk letsel en brandgevaar leiden. Als
andere accu’s worden gebruikt, wordt door
Bosch geen aansprakelijkheid aanvaard en
geen garantie geboden.
f Lees de veiligheids- en overige voorschrif-
ten in de gebruiksaanwijzing van de accu en
in de gebruiksaanwijzing van de eBike en
neem deze in acht.
Product- en vermogensbe-
schrijving
Gebruik volgens bestemming
De aandrijfeenheid is uitsluitend bestemd voor
de aandrijving van uw eBike en mag niet voor
andere doeleinden worden gebruikt.
De eBike is bestemd voor gebruik op verharde
wegen. De eBike is niet goedgekeurd voor wed-
strijdgebruik.
Afgebeelde componenten
De componenten zijn genummerd zoals op de
pagina met afbeeldingen.
Alle afbeeldingen van fietsonderdelen behalve
aandrijfeenheid, bedieningscomputer, snel-
heidssensor en bijbehorende houders zijn sche-
matisch en kunnen afwijken van de onderdelen
van uw eBike.
1 Bedieningscomputer
2 Houder bedieningscomputer
3 Toets „info/reset” voor multifunctionele
indicatie
4 Toets ondersteuningsmodus „mode”
5 Toets verlichting „light”
6 Toets ondersteuningsniveau verhogen
7 Toets ondersteuningsniveau verlagen
8 Aandrijfeenheid
9 Snelheidssensor
10 Spaakmagneet van snelheidssensor
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 43 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
44 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Indicatie-elementen bedieningscomputer
a Snelheidsmeterindicatie
b Indicatie verlichting
c Indicatie ondersteuningsniveau
d Multifunctionele indicatie
e Indicatie ondersteuningsmodus en foutcode
f Oplaadindicatie batterij
Technische gegevens
Montage
Accu inzetten of verwijderen
Lees de gebruiksaanwijzing voor het in de eBike
plaatsen en het eruit verwijderen van de accu en
neem de voorschriften in acht.
Bedieningscomputer aanbrengen en
verwijderen (zie afbeelding A)
Als u de bedieningscomputer wilt aanbrengen,
plaatst u deze ca. 30° gedraaid op de houder 2
en draait u vervolgens de bedieningscomputer
in de richting van de wijzers van de klok vast tot
deze niet meer verder kan.
Als u de bedieningscomputer wilt verwijderen,
draait u deze ca. 30° tegen de richting van de
wijzers van de klok en trekt u vervolgens de be-
dieningscomputer uit de houder 2.
f Verwijder de bedieningscomputer als u de
eBike parkeert, zodat de aandrijving niet
door anderen kan worden gebruikt. Zonder
bedieningscomputer kan de aandrijving niet
worden ingeschakeld.
Snelheidssensor controleren
(zie afbeelding B)
De snelheidssensor 9 en de bijbehorende spaak-
magneet 10 moeten zodanig gemonteerd zijn
dat de spaakmagneet bij een omwenteling van
het wiel op een afstand van maximaal 17 mm
langs de snelheidssensor beweegt.
Opmerking: Als de afstand tussen snelheidssen-
sor 9 en spaakmagneet 10 te groot is of de snel-
heidssensor 9 niet juist is aangesloten, valt de
snelheidsmeterindicatie a uit en werkt de aan-
drijving van de eBike in het noodprogramma.
Draai in dit geval de schroef van de spaakmag-
neet 10 los en bevestig de spaakmagneet zoda-
nig op de spaak dat deze op een zo gering mo-
gelijke afstand langs de snelheidssensor loopt.
Als er ook daarna geen snelheid op de snel-
heidsmeterindicatie a verschijnt, dient u con-
tact op te nemen met een erkende rijwielvak-
handel.
Aandrijfeenheid Drive Unit
Zaaknummer
0 275 007 000/
0 275 007 001
Nominaal continu
vermogen
W 250
Draaimoment aan uit-
gaande as max.
Nm 50
Nominale spanning
V= 36
Bedrijfstemperatuur
°C –5...+40
Bewaartemperatuur
°C 10...+50
Beschermingsklasse
IP 5K4K (stof-
en spatwater-
dicht)
Gewicht, ca.
kg 4
Bedieningscomputer HMI
Zaaknummer
1 270 020 900
Bedrijfstemperatuur
°C –5...+40
Bewaartemperatuur
°C 10...+50
Beschermingsklasse
IP 5K4K (stof-
en spatwater-
dicht)
Gewicht, ca.
kg 0,15
Verlichting*
Nominale spanning V= 6
Capaciteit
– Voorlicht
–Achterlicht
W
W
2,4
0,6
* Afhankelijk van wettelijke regelingen niet in alle, per
land verschillende uitvoeringen via accu van eBike mo-
gelijk
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 44 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 45
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Gebruik
Ingebruikneming
Voorwaarden
De aandrijving van uw eBike kan alleen geacti-
veerd worden als aan de volgende voorwaarden
is voldaan:
Er is een voldoende opgeladen accu ge-
plaatst (zie gebruiksaanwijzing van de accu).
De bedieningscomputer is correct in de hou-
der geplaatst (zie „Bedieningscomputer aan-
brengen en verwijderen”, pagina 44).
De snelheidssensor is correct aangesloten (zie
„Snelheidssensor controleren”, pagina 44).
Aandrijving in- en uitschakelen
Plaats de accu in de houder en schakel de accu
met de aan/uit-toets in (zie gebruiksaanwijzing
van de accu).
Opmerking: De pedalen van de eBike mogen bij
het inschakelen van de accu niet belast zijn. An-
ders wordt het vermogen van de aandrijving be-
perkt.
Als de accu bij vergissing met belaste pedalen is
ingeschakeld, dient u de accu uit te schakelen
en zonder belasting opnieuw in te schakelen.
Samen met de accu wordt tegelijkertijd ook de
display van de bedieningscomputer ingescha-
keld. De bedieningscomputer geeft de oplaad-
toestand van de accu en de instellingen van de
aandrijfeenheid aan.
De aandrijving wordt geactiveerd zodra u op de
pedalen trapt. De ondersteuningsgraad is afhan-
kelijk van de instellingen op de bedieningscom-
puter.
Zodra u niet meer op de pedalen trapt of zodra
u een snelheid van 25 km per uur heeft bereikt,
wordt de ondersteuning door de aandrijving van
de eBike uitgeschakeld. De aandrijving wordt
automatisch weer geactiveerd zodra u op de pe-
dalen trapt of de snelheid onder 25 km per uur
daalt.
Als u de aandrijving wilt uitschakelen, schakelt u
de accu met de aan/uit-toets uit (zie gebruiks-
aanwijzing van de accu).
Als er ca. 10 minuten geen vermogen van de aan-
drijving wordt opgevraagd (bijv. omdat de eBike
stilstaat), wordt de accu automatisch uitgescha-
keld om energie te sparen.
Indicaties en instellingen van de bedie-
ningscomputer
Opmerking: Indicaties en instellingen op de be-
dieningscomputer zijn alleen mogelijk als de ac-
cu van de eBike ingeschakeld is. De bedienings-
computer heeft geen eigen stroomvoorziening.
Oplaadindicatie van de accu
Behalve op de oplaadindicatie van de accu kan
de oplaadtoestand ook op de indicatie f van de
bedieningscomputer worden afgelezen.
In de indicatie f komt elk streepje in het accu-
symbool overeen met ongeveer 20 % van de ca-
paciteit:
Minder dan 5 % capaciteit. De onder-
steuning van de aandrijving is niet meer
mogelijk. De leds van de oplaadindicatie van de
accu gaan uit.
Als de verlichting van de eBike via de accu werkt
(per land verschillend), is de capaciteit wanneer
het lege accusymbool voor het eerst verschijnt
nog voldoende voor ca. 2 uur verlichting. Als het
symbool begint te knipperen, is ook de verlich-
ting nog gedurende korte tijd mogelijk.
100 tot 80 % capaciteit
20 tot 5 % capaciteit. De accu moet
worden opgeladen.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 45 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
46 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Ondersteuningsmodus instellen
U kunt op de bedieningscomputer instellen in
welke mate de aandrijving van de eBike tijdens
het trappen ondersteunt.
Opmerking: In sommige uitvoeringen is de on-
dersteuningsmodus mogelijk vooraf ingesteld
en kan deze niet worden gewijzigd. Het is ook
mogelijk dat er uit minder modi dan hier ver-
meld kan worden gekozen.
Maximaal vier ondersteuningsmodi zijn beschik-
baar:
Als u van ondersteuningsmodus wilt verande-
ren drukt u zo vaak op de toets „mode” 4 tot de
gewenste modus in de indicatie e verschijnt.
Ondersteuningsniveau instellen
In de ondersteuningsmodus kunt u op elk mo-
ment, ook tijdens het rijden, het ondersteu-
ningsniveau wijzigen.
Opmerking: In sommige uitvoeringen is het on-
dersteuningsniveau mogelijk vooraf ingesteld en
kan deze niet worden gewijzigd.
Maximaal drie ondersteuningsniveaus en het uit-
schakelen van de ondersteuning zijn mogelijk.
Als u het ondersteuningsniveau wilt verhogen
drukt u zo vaak op de toets 6 tot het gewens-
te niveau in de indicatie c verschijnt.
Als u het ondersteuningsniveau wilt verlagen
drukt u zo vaak op de toets 7 tot het gewens-
te niveau in de indicatie c verschijnt.
Bij ondersteuningsniveau „0” wordt de aandrij-
ving uitgeschakeld. De eBike kan net als een nor-
male fiets alleen door trappen worden voortbe-
wogen.
Verlichting in- en uitschakelen
Afhankelijk van per land verschillende voor-
schriften zijn twee uitvoeringen van de verlich-
ting mogelijk.
Met de bedieningscomputer kunnen tegelij-
kertijd voorlicht, achterlicht en displayver-
lichting in- en uitgeschakeld worden.
Alleen de displayverlichting kan in- en uitge-
schakeld worden. Voor- en achterlicht van de
eBike zijn onafhankelijk van de bedienings-
computer.
Bij beide uitvoeringen drukt u voor het inscha-
kelen van de verlichting op de toets „light” 5.
In het display verschijnt de verlichtingsindicatie
b.
Voor het uitschakelen van de verlichting drukt
u opnieuw op de toets „light” 5. De verlich-
tingindicatie b gaat uit.
„ECO”: effectieve ondersteuning
met maximale efficiëntie voor maxi-
maal bereik
„TOUR”: gelijkmatige ondersteu-
ning voor tochten met groot bereik
„SPORT”: krachtige ondersteuning
voor sportief rijden op heuvelach-
tige stukken en voor rijden in de
stad
„SPEED”: maximale ondersteuning
bij flink doortrappen, voor sportief
rijden
Ondersteunings-
graad* bij:
Ondersteuningsniveau
Ondersteunings-
modus
„1” „2” „3”
„ECO” 30 % 60 % 90 %
„TOUR” 50 % 100 % 160 %
„SPORT” 55 % 110 % 200 %
„SPEED” 60 % 130 % 250 %
* De ondersteuningsgraad kan bij sommige uitvoerin-
gen afwijken.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 46 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 47
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Snelheids- en afstandsindicaties
Opmerking: Afhankelijk van de per land verschil-
lende uitvoering kunnen afstand en snelheid
worden aangegeven in „km” en „km/h” of in
„mi” en „mph”. Het gebruik van de bedienings-
computer en de keuze van de weergavemogelijk-
heden zijn voor de versie met kilometers en de
versie met mijlen identiek.
In de snelheidsmeterindicatie a wordt altijd de
actuele snelheid weergegeven.
In de multifunctionele indicatie d kan het vol-
gende worden weergegeven:
Totale afstand „odo”: totale
tot dusver met de eBike af-
gelegde afstand
Dagafstand „trip”: sinds de
laatste reset afgelegde af-
stand
Gemiddelde snelheid
„avg”: sinds de laatste res-
et bereikte gemiddelde
snelheid
Bereik „range”: te verwach-
ten bereik met de aanwezi-
ge acculading (bij gelijkblijvende voorwaarden
zoals ondersteuningsmodus, ondersteuningsni-
veau, routeprofiel, enz.)
Als u de multifunctionele indicatie wilt weerge-
ven drukt u zo vaak op de toets „info/reset” 3
tot de gewenste functie wordt weergegeven.
Als u een reset van dagafstand „trip” en gemid-
delde snelheid „avg” wenst, gaat u naar een van
beide indicaties en drukt u vervolgens zo lang op
de toets „info/reset” 3 tot de indicatie op nul
wordt gezet.
Indicatie foutcode
De componenten van de eBike-aandrijving wor-
den voortdurend gecontroleerd. Als een fout
wordt vastgesteld, verschijnt de desbetreffende
foutcode in de indicatie e.
Afhankelijk van de aard van de fout wordt de
aandrijving indien nodig automatisch uitgescha-
keld. Verder rijden zonder ondersteuning door
de aandrijving is echter altijd mogelijk. Laat de
eBike controleren voordat u er opnieuw mee
gaat rijden.
f Laat alle controles en reparaties uitsluitend
door een erkende rijwielhandel uitvoeren.
Als een fout nog steeds wordt weergegeven
ondanks uw poging om deze op te lossen,
dient u eveneens contact met een erkende
rijwielhandel op te nemen.
Code Oorzaak Oplossing
001 Interne fout van de bedie-
ningscomputer
Bedieningscomputer laten controleren.
002 Een of meer toetsen van de
bedieningscomputer zijn ge-
blokkeerd.
Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv. door bin-
nengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig.
003 Verbindingsprobleem van be-
dieningscomputer
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
100 Interne fout van aandrijfeen-
heid
Aandrijfeenheid laten controleren
101 Verbindingsprobleem van
aandrijfeenheid
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
102 Fout van snelheidssensor Snelheidssensor laten controleren
* Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend)
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 47 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
48 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Aanwijzingen voor het rijden met de
eBike-aandrijving
Wanneer werkt de eBike-aandrijving?
De eBike-aandrijving ondersteunt u tijdens het
rijden zolang u op de pedalen trapt. Als u niet op
de pedalen trapt, vindt geen ondersteuning
plaats. De ondersteuningsgraad is altijd afhan-
kelijk van de kracht die u tijdens het trappen uit-
oefent.
Als u weinig kracht uitoefent, is de ondersteu-
ning geringer dan wanneer u veel kracht uitoe-
fent. Dat geldt onafhankelijk van ondersteu-
ningsmodus en -niveau.
De eBike-aandrijving wordt automatisch uitge-
schakeld bij snelheden boven 25 km per uur. Als
de snelheid onder 25 km per uur daalt, staat de
aandrijving automatisch weer ter beschikking.
U kunt met de eBike altijd ook zonder onder-
steuning net als met een normale fiets rijden, als
u de accu uitschakelt of de ondersteunings-
stand op „0” instelt. Hetzelfde geldt als de accu
leeg is.
Samenspel van eBike-aandrijving en versnel-
lingen
Ook met de eBike-aandrijving kunt u de versnel-
lingen net als bij een normale fiets gebruiken (zie
daarvoor de gebruiksaanwijzing van uw eBike).
Onafhankelijk van de aard van de versnelling is
het raadzaam om tijdens het schakelen het trap-
pen kort te onderbreken. Daardoor wordt het
schakelen vergemakkelijkt en de slijtage van de
aandrijflijn beperkt.
Door de keuze van de juiste versnelling kunt u
bij gelijke krachtsinspanning de snelheid en het
bereik vergroten.
Eerste ervaringen opdoen
Geadviseerd wordt om de eerste ervaringen met
de eBike op te doen op een weg zonder druk
verkeer.
Probeer verschillende ondersteuningsmodi en
ondersteuningsniveaus uit. Zodra u zich zeker
voelt, kunt u met de eBike net als met elke ande-
re fiets aan het verkeer deelnemen.
Test het bereik van uw eBike onder verschillen-
de omstandigheden voordat u een langere tocht
plant die meer van u eist.
103* Verbindingsprobleem van
verlichting
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
104 Verbindingsprobleem van be-
dieningscomputer
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
105 Temperatuur van aandrijfeen-
heid te hoog (boven 40 °C)
Laat de aandrijfeenheid afkoelen. Verder rijden zonder
eBike-aandrijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van
de aandrijfeenheid.
200 Interne elektronische fout
van de accu
Accu laten controleren
201 Temperatuur van accu te
hoog (boven 40 °C)
Laat de accu afkoelen. Verder rijden zonder eBike-aan-
drijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van de accu.
202 Temperatuur van de accu te
laag (onder –10 °C)
Laat de accu in een warme ruimte langzaam opwaren.
203 Verbindingsprobleem van de
accu
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
204 Verkeerde poolrichting van
accu
Laad de accu alleen op met met het originele Bosch op-
laadapparaat zoals in de bijbehorende gebruiksaanwij-
zing beschreven.
Code Oorzaak Oplossing
* Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend)
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 48 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 49
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Invloeden op het bereik
Met een volledig opgeladen accu en een zuinige
wijze van rijden is een bereik tot 145 km moge-
lijk.
Het bereik wordt echter door vele factoren beïn-
vloedt, zoals:
ondersteuningsmodus en -niveau,
schakelgedrag,
type banden en bandendruk,
ouderdom en onderhoudstoestand van de
accu,
profiel (hellingen) en aard (wegverharding)
van de route,
tegenwind en omgevingstemperatuur,
gewicht van eBike, fietser en bagage.
Daarom is een concrete voorspelling van het be-
reik voor het begin van een tocht niet mogelijk.
In het algemeen geldt echter:
–Bij gelijke ondersteuningsgraad door de
eBike-aandrijving: hoe minder kracht u hoeft
te benutten om een bepaalde snelheid te be-
reiken (bijv. door optimaal gebruik van de
versnellingen), des te minder energie de
eBike-aandrijving zal verbruiken en des te
groter het bereik van een acculading zal zijn.
Hoe hoger de ondersteuningsgraad (onder-
steuningsmodus en -niveau) bij verder gelijke
omstandigheden wordt gekozen, des te ge-
ringer het bereik.
Verzorging en onderhoud van de eBike
Houd rekening met de bedrijfs- en bewaartempe-
raturen van de componenten van de eBike. Be-
scherm aandrijfeenheid, bedieningscomputer en
accu tegen extreme temperaturen (bijv. bij fel
zonlicht zonder voldoende ventilatie). De compo-
nenten (in het bijzonder de accu) kunnen door
extreme temperaturen beschadigd worden.
Onderhoud en service
Onderhoud en reiniging
Houd alle componenten van de eBike schoon, in
het bijzonder de contacten van de accu en de
bijbehorende houder. Reinig deze voorzichtig
met een zachte, vochtige doek.
Geen van de componenten, ook de aandrijfeen-
heid niet, mogen in water worden ondergedom-
peld of met een hogedrukreiniger worden gerei-
nigd.
Neem voor service of reparaties aan de eBike
contact op met een erkende rijwielhandel.
Klantenservice en advies
Neem bij alle vragen over de eBike-aandrijving
en zijn componenten contact op met een erken-
de rijwielhandel.
U vindt een steunpuntrijwielhandel bij u in de
buurt door deze op te zoeken in het servicege-
deelte van de website www.bosch-ebike.com.
Vervoer
Op de accu’s zijn de eisen voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen van toepassing. De accu’s
kunnen door de gebruiker zonder verdere voor-
waarden over de weg worden vervoerd.
Bij verzending door derden (bijv. luchtvervoer of
vervoersbedrijf) moeten bijzondere eisen ten
aanzien van verpakking en markering in acht
worden genomen. In deze gevallen moet bij de
voorbereiding van de verzending altijd een des-
kundige voor gevaarlijke goederen worden ge-
raadpleegd.
Verzend de accu’s alleen als de behuizing onbe-
schadigd is. Plak blootliggende contacten af en
verpak de accu zodanig dat deze niet in de ver-
pakking beweegt. Neem ook eventuele overige
nationale voorschriften in acht.
Neem bij vragen over het vervoer van de accu’s
contact op met een erkende rijwielhandel.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 49 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
50 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Afvalverwijdering
Aandrijfeenheid, bedieningscomputer, accu,
snelheidssensor, toebehoren en verpakkingen
moeten op een voor het milieu verantwoorde
wijze worden gerecycled.
Gooi een eBike of componenten daarvan niet bij
het huisvuil.
Alleen voor landen van de EU:
Volgens de Europese richtlijn
2002/96/EG moeten niet meer
bruikbare elektrische apparaten
en volgens de Europese richtlijn
2006/66/EG moeten defecte of
lege accu’s en batterijen apart worden ingeza-
meld en op een voor het milieu verantwoorde
wijze worden gerecycled.
Geef niet meer bruikbare accu’s bij een erkende
rijwielhandel af.
Li-ion:
Lees de aanwijzingen in het
gedeelte „Vervoer”, pagina 49
en neem deze in acht.
Wijzigingen voorbehouden.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 50 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
/