Cannondale Bosch HMI - Drive Unit de handleiding

Categorie
Fietsaccessoires
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Robert Bosch GmbH
Bosch eBike Systems
72703 Reutlingen
Germany
www.bosch-ebike.com
0 275 007 X00 (2011.01) T / 79
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
i
n
f
o
/
r
e
s
e
t
m
o
d
e
l
i
g
h
t
HMI | Drive Unit
1 270 020 900 | 0 275 007 000 | 0 275 007 001
de Originalbetriebsanleitung
en Original instructions
fr Notice originale
es Manual original
it Istruzioni originali
nl Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing
da Original brugsanvisning
sv Bruksanvisning i original
no Original driftsinstruks
fi Alkuperäiset ohjeet
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 1 Monday, January 17, 2011 4:28 PM
Nederlands | 43
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
nl
Veiligheidsvoorschriften
Lees alle veiligheidsvoorschriften
en aanwijzingen. Als de veiligheids-
voorschriften en aanwijzingen niet
in acht worden genomen, kan dit
een elektrische schok, brand en/of
ernstig lichamelijk letsel tot gevolg
hebben.
Bewaar alle veiligheidsvoorschriften en aan-
wijzingen voor de toekomst.
Het in deze gebruiksaanwijzing gebruikte begrip
„accu” heeft betrekking op standaardaccu’s
(accu’s met houder op het fietsframe) en baga-
gedrageraccu’s (accu’s met houder onder de
bagagedrager).
f Open de aandrijfeenheid niet zelf. De aan-
drijfeenheid is onderhoudsvrij en mag al-
leen door gekwalificeerd personeel en al-
leen met originele vervangingsonderdelen
worden gerepareerd. Daarmee wordt ge-
waarborgd dat de veiligheid van de aandrij-
feenheid in stand blijft. Als de aandrijfeen-
heid door onbevoegden wordt geopend,
vervalt de aanspraak op garantie.
f Alle op de aandrijfeenheid gemonteerde
componenten en alle andere componenten
van de aandrijving van de eBike (bijv. ketting-
blad, opname van kettingblad, pedalen) mo-
gen alleen worden vervangen door compo-
nenten met een identieke constructie of door
componenten die door de fietsfabrikant spe-
ciaal voor uw eBike zijn toegestaan. Daardoor
wordt de aandrijfeenheid beschermd tegen
overbelasting en beschadiging.
f Neem de accu uit de eBike voordat u begint
met werkzaamheden (zoals montage, on-
derhoud, enz.) aan de eBike, voordat u deze
per auto of vliegtuig vervoert en voordat u
deze opbergt. Bij per ongeluk bedienen van
de aan/uit-schakelaar bestaat verwondings-
gevaar.
f Gebruik alleen originele Bosch accu’s die
door de fabrikant voor uw eBike zijn toege-
staan. Het gebruik van andere accu’s kan tot
lichamelijk letsel en brandgevaar leiden. Als
andere accu’s worden gebruikt, wordt door
Bosch geen aansprakelijkheid aanvaard en
geen garantie geboden.
f Lees de veiligheids- en overige voorschrif-
ten in de gebruiksaanwijzing van de accu en
in de gebruiksaanwijzing van de eBike en
neem deze in acht.
Product- en vermogensbe-
schrijving
Gebruik volgens bestemming
De aandrijfeenheid is uitsluitend bestemd voor
de aandrijving van uw eBike en mag niet voor
andere doeleinden worden gebruikt.
De eBike is bestemd voor gebruik op verharde
wegen. De eBike is niet goedgekeurd voor wed-
strijdgebruik.
Afgebeelde componenten
De componenten zijn genummerd zoals op de
pagina met afbeeldingen.
Alle afbeeldingen van fietsonderdelen behalve
aandrijfeenheid, bedieningscomputer, snel-
heidssensor en bijbehorende houders zijn sche-
matisch en kunnen afwijken van de onderdelen
van uw eBike.
1 Bedieningscomputer
2 Houder bedieningscomputer
3 Toets „info/reset” voor multifunctionele
indicatie
4 Toets ondersteuningsmodus „mode”
5 Toets verlichting „light”
6 Toets ondersteuningsniveau verhogen
7 Toets ondersteuningsniveau verlagen
8 Aandrijfeenheid
9 Snelheidssensor
10 Spaakmagneet van snelheidssensor
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 43 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
44 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Indicatie-elementen bedieningscomputer
a Snelheidsmeterindicatie
b Indicatie verlichting
c Indicatie ondersteuningsniveau
d Multifunctionele indicatie
e Indicatie ondersteuningsmodus en foutcode
f Oplaadindicatie batterij
Technische gegevens
Montage
Accu inzetten of verwijderen
Lees de gebruiksaanwijzing voor het in de eBike
plaatsen en het eruit verwijderen van de accu en
neem de voorschriften in acht.
Bedieningscomputer aanbrengen en
verwijderen (zie afbeelding A)
Als u de bedieningscomputer wilt aanbrengen,
plaatst u deze ca. 30° gedraaid op de houder 2
en draait u vervolgens de bedieningscomputer
in de richting van de wijzers van de klok vast tot
deze niet meer verder kan.
Als u de bedieningscomputer wilt verwijderen,
draait u deze ca. 30° tegen de richting van de
wijzers van de klok en trekt u vervolgens de be-
dieningscomputer uit de houder 2.
f Verwijder de bedieningscomputer als u de
eBike parkeert, zodat de aandrijving niet
door anderen kan worden gebruikt. Zonder
bedieningscomputer kan de aandrijving niet
worden ingeschakeld.
Snelheidssensor controleren
(zie afbeelding B)
De snelheidssensor 9 en de bijbehorende spaak-
magneet 10 moeten zodanig gemonteerd zijn
dat de spaakmagneet bij een omwenteling van
het wiel op een afstand van maximaal 17 mm
langs de snelheidssensor beweegt.
Opmerking: Als de afstand tussen snelheidssen-
sor 9 en spaakmagneet 10 te groot is of de snel-
heidssensor 9 niet juist is aangesloten, valt de
snelheidsmeterindicatie a uit en werkt de aan-
drijving van de eBike in het noodprogramma.
Draai in dit geval de schroef van de spaakmag-
neet 10 los en bevestig de spaakmagneet zoda-
nig op de spaak dat deze op een zo gering mo-
gelijke afstand langs de snelheidssensor loopt.
Als er ook daarna geen snelheid op de snel-
heidsmeterindicatie a verschijnt, dient u con-
tact op te nemen met een erkende rijwielvak-
handel.
Aandrijfeenheid Drive Unit
Zaaknummer
0 275 007 000/
0 275 007 001
Nominaal continu
vermogen
W 250
Draaimoment aan uit-
gaande as max.
Nm 50
Nominale spanning
V= 36
Bedrijfstemperatuur
°C –5...+40
Bewaartemperatuur
°C 10...+50
Beschermingsklasse
IP 5K4K (stof-
en spatwater-
dicht)
Gewicht, ca.
kg 4
Bedieningscomputer HMI
Zaaknummer
1 270 020 900
Bedrijfstemperatuur
°C –5...+40
Bewaartemperatuur
°C 10...+50
Beschermingsklasse
IP 5K4K (stof-
en spatwater-
dicht)
Gewicht, ca.
kg 0,15
Verlichting*
Nominale spanning V= 6
Capaciteit
– Voorlicht
–Achterlicht
W
W
2,4
0,6
* Afhankelijk van wettelijke regelingen niet in alle, per
land verschillende uitvoeringen via accu van eBike mo-
gelijk
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 44 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 45
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Gebruik
Ingebruikneming
Voorwaarden
De aandrijving van uw eBike kan alleen geacti-
veerd worden als aan de volgende voorwaarden
is voldaan:
Er is een voldoende opgeladen accu ge-
plaatst (zie gebruiksaanwijzing van de accu).
De bedieningscomputer is correct in de hou-
der geplaatst (zie „Bedieningscomputer aan-
brengen en verwijderen”, pagina 44).
De snelheidssensor is correct aangesloten (zie
„Snelheidssensor controleren”, pagina 44).
Aandrijving in- en uitschakelen
Plaats de accu in de houder en schakel de accu
met de aan/uit-toets in (zie gebruiksaanwijzing
van de accu).
Opmerking: De pedalen van de eBike mogen bij
het inschakelen van de accu niet belast zijn. An-
ders wordt het vermogen van de aandrijving be-
perkt.
Als de accu bij vergissing met belaste pedalen is
ingeschakeld, dient u de accu uit te schakelen
en zonder belasting opnieuw in te schakelen.
Samen met de accu wordt tegelijkertijd ook de
display van de bedieningscomputer ingescha-
keld. De bedieningscomputer geeft de oplaad-
toestand van de accu en de instellingen van de
aandrijfeenheid aan.
De aandrijving wordt geactiveerd zodra u op de
pedalen trapt. De ondersteuningsgraad is afhan-
kelijk van de instellingen op de bedieningscom-
puter.
Zodra u niet meer op de pedalen trapt of zodra
u een snelheid van 25 km per uur heeft bereikt,
wordt de ondersteuning door de aandrijving van
de eBike uitgeschakeld. De aandrijving wordt
automatisch weer geactiveerd zodra u op de pe-
dalen trapt of de snelheid onder 25 km per uur
daalt.
Als u de aandrijving wilt uitschakelen, schakelt u
de accu met de aan/uit-toets uit (zie gebruiks-
aanwijzing van de accu).
Als er ca. 10 minuten geen vermogen van de aan-
drijving wordt opgevraagd (bijv. omdat de eBike
stilstaat), wordt de accu automatisch uitgescha-
keld om energie te sparen.
Indicaties en instellingen van de bedie-
ningscomputer
Opmerking: Indicaties en instellingen op de be-
dieningscomputer zijn alleen mogelijk als de ac-
cu van de eBike ingeschakeld is. De bedienings-
computer heeft geen eigen stroomvoorziening.
Oplaadindicatie van de accu
Behalve op de oplaadindicatie van de accu kan
de oplaadtoestand ook op de indicatie f van de
bedieningscomputer worden afgelezen.
In de indicatie f komt elk streepje in het accu-
symbool overeen met ongeveer 20 % van de ca-
paciteit:
Minder dan 5 % capaciteit. De onder-
steuning van de aandrijving is niet meer
mogelijk. De leds van de oplaadindicatie van de
accu gaan uit.
Als de verlichting van de eBike via de accu werkt
(per land verschillend), is de capaciteit wanneer
het lege accusymbool voor het eerst verschijnt
nog voldoende voor ca. 2 uur verlichting. Als het
symbool begint te knipperen, is ook de verlich-
ting nog gedurende korte tijd mogelijk.
100 tot 80 % capaciteit
20 tot 5 % capaciteit. De accu moet
worden opgeladen.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 45 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
46 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Ondersteuningsmodus instellen
U kunt op de bedieningscomputer instellen in
welke mate de aandrijving van de eBike tijdens
het trappen ondersteunt.
Opmerking: In sommige uitvoeringen is de on-
dersteuningsmodus mogelijk vooraf ingesteld
en kan deze niet worden gewijzigd. Het is ook
mogelijk dat er uit minder modi dan hier ver-
meld kan worden gekozen.
Maximaal vier ondersteuningsmodi zijn beschik-
baar:
Als u van ondersteuningsmodus wilt verande-
ren drukt u zo vaak op de toets „mode” 4 tot de
gewenste modus in de indicatie e verschijnt.
Ondersteuningsniveau instellen
In de ondersteuningsmodus kunt u op elk mo-
ment, ook tijdens het rijden, het ondersteu-
ningsniveau wijzigen.
Opmerking: In sommige uitvoeringen is het on-
dersteuningsniveau mogelijk vooraf ingesteld en
kan deze niet worden gewijzigd.
Maximaal drie ondersteuningsniveaus en het uit-
schakelen van de ondersteuning zijn mogelijk.
Als u het ondersteuningsniveau wilt verhogen
drukt u zo vaak op de toets 6 tot het gewens-
te niveau in de indicatie c verschijnt.
Als u het ondersteuningsniveau wilt verlagen
drukt u zo vaak op de toets 7 tot het gewens-
te niveau in de indicatie c verschijnt.
Bij ondersteuningsniveau „0” wordt de aandrij-
ving uitgeschakeld. De eBike kan net als een nor-
male fiets alleen door trappen worden voortbe-
wogen.
Verlichting in- en uitschakelen
Afhankelijk van per land verschillende voor-
schriften zijn twee uitvoeringen van de verlich-
ting mogelijk.
Met de bedieningscomputer kunnen tegelij-
kertijd voorlicht, achterlicht en displayver-
lichting in- en uitgeschakeld worden.
Alleen de displayverlichting kan in- en uitge-
schakeld worden. Voor- en achterlicht van de
eBike zijn onafhankelijk van de bedienings-
computer.
Bij beide uitvoeringen drukt u voor het inscha-
kelen van de verlichting op de toets „light” 5.
In het display verschijnt de verlichtingsindicatie
b.
Voor het uitschakelen van de verlichting drukt
u opnieuw op de toets „light” 5. De verlich-
tingindicatie b gaat uit.
„ECO”: effectieve ondersteuning
met maximale efficiëntie voor maxi-
maal bereik
„TOUR”: gelijkmatige ondersteu-
ning voor tochten met groot bereik
„SPORT”: krachtige ondersteuning
voor sportief rijden op heuvelach-
tige stukken en voor rijden in de
stad
„SPEED”: maximale ondersteuning
bij flink doortrappen, voor sportief
rijden
Ondersteunings-
graad* bij:
Ondersteuningsniveau
Ondersteunings-
modus
„1” „2” „3”
„ECO” 30 % 60 % 90 %
„TOUR” 50 % 100 % 160 %
„SPORT” 55 % 110 % 200 %
„SPEED” 60 % 130 % 250 %
* De ondersteuningsgraad kan bij sommige uitvoerin-
gen afwijken.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 46 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 47
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Snelheids- en afstandsindicaties
Opmerking: Afhankelijk van de per land verschil-
lende uitvoering kunnen afstand en snelheid
worden aangegeven in „km” en „km/h” of in
„mi” en „mph”. Het gebruik van de bedienings-
computer en de keuze van de weergavemogelijk-
heden zijn voor de versie met kilometers en de
versie met mijlen identiek.
In de snelheidsmeterindicatie a wordt altijd de
actuele snelheid weergegeven.
In de multifunctionele indicatie d kan het vol-
gende worden weergegeven:
Totale afstand „odo”: totale
tot dusver met de eBike af-
gelegde afstand
Dagafstand „trip”: sinds de
laatste reset afgelegde af-
stand
Gemiddelde snelheid
„avg”: sinds de laatste res-
et bereikte gemiddelde
snelheid
Bereik „range”: te verwach-
ten bereik met de aanwezi-
ge acculading (bij gelijkblijvende voorwaarden
zoals ondersteuningsmodus, ondersteuningsni-
veau, routeprofiel, enz.)
Als u de multifunctionele indicatie wilt weerge-
ven drukt u zo vaak op de toets „info/reset” 3
tot de gewenste functie wordt weergegeven.
Als u een reset van dagafstand „trip” en gemid-
delde snelheid „avg” wenst, gaat u naar een van
beide indicaties en drukt u vervolgens zo lang op
de toets „info/reset” 3 tot de indicatie op nul
wordt gezet.
Indicatie foutcode
De componenten van de eBike-aandrijving wor-
den voortdurend gecontroleerd. Als een fout
wordt vastgesteld, verschijnt de desbetreffende
foutcode in de indicatie e.
Afhankelijk van de aard van de fout wordt de
aandrijving indien nodig automatisch uitgescha-
keld. Verder rijden zonder ondersteuning door
de aandrijving is echter altijd mogelijk. Laat de
eBike controleren voordat u er opnieuw mee
gaat rijden.
f Laat alle controles en reparaties uitsluitend
door een erkende rijwielhandel uitvoeren.
Als een fout nog steeds wordt weergegeven
ondanks uw poging om deze op te lossen,
dient u eveneens contact met een erkende
rijwielhandel op te nemen.
Code Oorzaak Oplossing
001 Interne fout van de bedie-
ningscomputer
Bedieningscomputer laten controleren.
002 Een of meer toetsen van de
bedieningscomputer zijn ge-
blokkeerd.
Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv. door bin-
nengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig.
003 Verbindingsprobleem van be-
dieningscomputer
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
100 Interne fout van aandrijfeen-
heid
Aandrijfeenheid laten controleren
101 Verbindingsprobleem van
aandrijfeenheid
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
102 Fout van snelheidssensor Snelheidssensor laten controleren
* Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend)
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 47 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
48 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Aanwijzingen voor het rijden met de
eBike-aandrijving
Wanneer werkt de eBike-aandrijving?
De eBike-aandrijving ondersteunt u tijdens het
rijden zolang u op de pedalen trapt. Als u niet op
de pedalen trapt, vindt geen ondersteuning
plaats. De ondersteuningsgraad is altijd afhan-
kelijk van de kracht die u tijdens het trappen uit-
oefent.
Als u weinig kracht uitoefent, is de ondersteu-
ning geringer dan wanneer u veel kracht uitoe-
fent. Dat geldt onafhankelijk van ondersteu-
ningsmodus en -niveau.
De eBike-aandrijving wordt automatisch uitge-
schakeld bij snelheden boven 25 km per uur. Als
de snelheid onder 25 km per uur daalt, staat de
aandrijving automatisch weer ter beschikking.
U kunt met de eBike altijd ook zonder onder-
steuning net als met een normale fiets rijden, als
u de accu uitschakelt of de ondersteunings-
stand op „0” instelt. Hetzelfde geldt als de accu
leeg is.
Samenspel van eBike-aandrijving en versnel-
lingen
Ook met de eBike-aandrijving kunt u de versnel-
lingen net als bij een normale fiets gebruiken (zie
daarvoor de gebruiksaanwijzing van uw eBike).
Onafhankelijk van de aard van de versnelling is
het raadzaam om tijdens het schakelen het trap-
pen kort te onderbreken. Daardoor wordt het
schakelen vergemakkelijkt en de slijtage van de
aandrijflijn beperkt.
Door de keuze van de juiste versnelling kunt u
bij gelijke krachtsinspanning de snelheid en het
bereik vergroten.
Eerste ervaringen opdoen
Geadviseerd wordt om de eerste ervaringen met
de eBike op te doen op een weg zonder druk
verkeer.
Probeer verschillende ondersteuningsmodi en
ondersteuningsniveaus uit. Zodra u zich zeker
voelt, kunt u met de eBike net als met elke ande-
re fiets aan het verkeer deelnemen.
Test het bereik van uw eBike onder verschillen-
de omstandigheden voordat u een langere tocht
plant die meer van u eist.
103* Verbindingsprobleem van
verlichting
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
104 Verbindingsprobleem van be-
dieningscomputer
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
105 Temperatuur van aandrijfeen-
heid te hoog (boven 40 °C)
Laat de aandrijfeenheid afkoelen. Verder rijden zonder
eBike-aandrijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van
de aandrijfeenheid.
200 Interne elektronische fout
van de accu
Accu laten controleren
201 Temperatuur van accu te
hoog (boven 40 °C)
Laat de accu afkoelen. Verder rijden zonder eBike-aan-
drijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van de accu.
202 Temperatuur van de accu te
laag (onder –10 °C)
Laat de accu in een warme ruimte langzaam opwaren.
203 Verbindingsprobleem van de
accu
Aansluitingen en verbindingen laten controleren
204 Verkeerde poolrichting van
accu
Laad de accu alleen op met met het originele Bosch op-
laadapparaat zoals in de bijbehorende gebruiksaanwij-
zing beschreven.
Code Oorzaak Oplossing
* Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend)
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 48 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
Nederlands | 49
Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11)
Invloeden op het bereik
Met een volledig opgeladen accu en een zuinige
wijze van rijden is een bereik tot 145 km moge-
lijk.
Het bereik wordt echter door vele factoren beïn-
vloedt, zoals:
ondersteuningsmodus en -niveau,
schakelgedrag,
type banden en bandendruk,
ouderdom en onderhoudstoestand van de
accu,
profiel (hellingen) en aard (wegverharding)
van de route,
tegenwind en omgevingstemperatuur,
gewicht van eBike, fietser en bagage.
Daarom is een concrete voorspelling van het be-
reik voor het begin van een tocht niet mogelijk.
In het algemeen geldt echter:
–Bij gelijke ondersteuningsgraad door de
eBike-aandrijving: hoe minder kracht u hoeft
te benutten om een bepaalde snelheid te be-
reiken (bijv. door optimaal gebruik van de
versnellingen), des te minder energie de
eBike-aandrijving zal verbruiken en des te
groter het bereik van een acculading zal zijn.
Hoe hoger de ondersteuningsgraad (onder-
steuningsmodus en -niveau) bij verder gelijke
omstandigheden wordt gekozen, des te ge-
ringer het bereik.
Verzorging en onderhoud van de eBike
Houd rekening met de bedrijfs- en bewaartempe-
raturen van de componenten van de eBike. Be-
scherm aandrijfeenheid, bedieningscomputer en
accu tegen extreme temperaturen (bijv. bij fel
zonlicht zonder voldoende ventilatie). De compo-
nenten (in het bijzonder de accu) kunnen door
extreme temperaturen beschadigd worden.
Onderhoud en service
Onderhoud en reiniging
Houd alle componenten van de eBike schoon, in
het bijzonder de contacten van de accu en de
bijbehorende houder. Reinig deze voorzichtig
met een zachte, vochtige doek.
Geen van de componenten, ook de aandrijfeen-
heid niet, mogen in water worden ondergedom-
peld of met een hogedrukreiniger worden gerei-
nigd.
Neem voor service of reparaties aan de eBike
contact op met een erkende rijwielhandel.
Klantenservice en advies
Neem bij alle vragen over de eBike-aandrijving
en zijn componenten contact op met een erken-
de rijwielhandel.
U vindt een steunpuntrijwielhandel bij u in de
buurt door deze op te zoeken in het servicege-
deelte van de website www.bosch-ebike.com.
Vervoer
Op de accu’s zijn de eisen voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen van toepassing. De accu’s
kunnen door de gebruiker zonder verdere voor-
waarden over de weg worden vervoerd.
Bij verzending door derden (bijv. luchtvervoer of
vervoersbedrijf) moeten bijzondere eisen ten
aanzien van verpakking en markering in acht
worden genomen. In deze gevallen moet bij de
voorbereiding van de verzending altijd een des-
kundige voor gevaarlijke goederen worden ge-
raadpleegd.
Verzend de accu’s alleen als de behuizing onbe-
schadigd is. Plak blootliggende contacten af en
verpak de accu zodanig dat deze niet in de ver-
pakking beweegt. Neem ook eventuele overige
nationale voorschriften in acht.
Neem bij vragen over het vervoer van de accu’s
contact op met een erkende rijwielhandel.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 49 Monday, January 17, 2011 3:11 PM
50 | Nederlands
0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
Afvalverwijdering
Aandrijfeenheid, bedieningscomputer, accu,
snelheidssensor, toebehoren en verpakkingen
moeten op een voor het milieu verantwoorde
wijze worden gerecycled.
Gooi een eBike of componenten daarvan niet bij
het huisvuil.
Alleen voor landen van de EU:
Volgens de Europese richtlijn
2002/96/EG moeten niet meer
bruikbare elektrische apparaten
en volgens de Europese richtlijn
2006/66/EG moeten defecte of
lege accu’s en batterijen apart worden ingeza-
meld en op een voor het milieu verantwoorde
wijze worden gerecycled.
Geef niet meer bruikbare accu’s bij een erkende
rijwielhandel af.
Li-ion:
Lees de aanwijzingen in het
gedeelte „Vervoer”, pagina 49
en neem deze in acht.
Wijzigingen voorbehouden.
OBJ_BUCH-1397-001.book Page 50 Monday, January 17, 2011 3:11 PM

Documenttranscriptie

OBJ_BUCH-1397-001.book Page 1 Monday, January 17, 2011 4:28 PM mo de lig e se o /r in f t ht Robert Bosch GmbH Bosch eBike Systems 72703 Reutlingen Germany www.bosch-ebike.com 0 275 007 X00 (2011.01) T / 79 HMI | Drive Unit 1 270 020 900 | 0 275 007 000 | 0 275 007 001 de en fr es it nl da sv no fi Originalbetriebsanleitung Original instructions Notice originale Manual original Istruzioni originali Oorspronkelijke gebruiksaanwijzing Original brugsanvisning Bruksanvisning i original Original driftsinstruks Alkuperäiset ohjeet OBJ_BUCH-1397-001.book Page 43 Monday, January 17, 2011 3:11 PM Nederlands | 43 Veiligheidsvoorschriften nl Lees alle veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen. Als de veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen niet in acht worden genomen, kan dit een elektrische schok, brand en/of ernstig lichamelijk letsel tot gevolg hebben. f Gebruik alleen originele Bosch accu’s die door de fabrikant voor uw eBike zijn toegestaan. Het gebruik van andere accu’s kan tot lichamelijk letsel en brandgevaar leiden. Als andere accu’s worden gebruikt, wordt door Bosch geen aansprakelijkheid aanvaard en geen garantie geboden. Bewaar alle veiligheidsvoorschriften en aanwijzingen voor de toekomst. f Lees de veiligheids- en overige voorschriften in de gebruiksaanwijzing van de accu en in de gebruiksaanwijzing van de eBike en neem deze in acht. Het in deze gebruiksaanwijzing gebruikte begrip „accu” heeft betrekking op standaardaccu’s (accu’s met houder op het fietsframe) en bagagedrageraccu’s (accu’s met houder onder de bagagedrager). Product- en vermogensbeschrijving f Open de aandrijfeenheid niet zelf. De aandrijfeenheid is onderhoudsvrij en mag alleen door gekwalificeerd personeel en alleen met originele vervangingsonderdelen worden gerepareerd. Daarmee wordt gewaarborgd dat de veiligheid van de aandrijfeenheid in stand blijft. Als de aandrijfeenheid door onbevoegden wordt geopend, vervalt de aanspraak op garantie. f Alle op de aandrijfeenheid gemonteerde componenten en alle andere componenten van de aandrijving van de eBike (bijv. kettingblad, opname van kettingblad, pedalen) mogen alleen worden vervangen door componenten met een identieke constructie of door componenten die door de fietsfabrikant speciaal voor uw eBike zijn toegestaan. Daardoor wordt de aandrijfeenheid beschermd tegen overbelasting en beschadiging. f Neem de accu uit de eBike voordat u begint met werkzaamheden (zoals montage, onderhoud, enz.) aan de eBike, voordat u deze per auto of vliegtuig vervoert en voordat u deze opbergt. Bij per ongeluk bedienen van de aan/uit-schakelaar bestaat verwondingsgevaar. Bosch ebike Systems Gebruik volgens bestemming De aandrijfeenheid is uitsluitend bestemd voor de aandrijving van uw eBike en mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt. De eBike is bestemd voor gebruik op verharde wegen. De eBike is niet goedgekeurd voor wedstrijdgebruik. Afgebeelde componenten De componenten zijn genummerd zoals op de pagina met afbeeldingen. Alle afbeeldingen van fietsonderdelen behalve aandrijfeenheid, bedieningscomputer, snelheidssensor en bijbehorende houders zijn schematisch en kunnen afwijken van de onderdelen van uw eBike. 1 Bedieningscomputer 2 Houder bedieningscomputer 3 Toets „info/reset” voor multifunctionele indicatie 4 Toets ondersteuningsmodus „mode” 5 Toets verlichting „light” 6 Toets ondersteuningsniveau verhogen 7 Toets ondersteuningsniveau verlagen 8 Aandrijfeenheid 9 Snelheidssensor 10 Spaakmagneet van snelheidssensor 0 275 007 X00 | (17.1.11) OBJ_BUCH-1397-001.book Page 44 Monday, January 17, 2011 3:11 PM 44 | Nederlands Indicatie-elementen bedieningscomputer a b c d e f Snelheidsmeterindicatie Indicatie verlichting Indicatie ondersteuningsniveau Multifunctionele indicatie Indicatie ondersteuningsmodus en foutcode Oplaadindicatie batterij Aandrijfeenheid Drive Unit 0 275 007 000/ 0 275 007 001 Zaaknummer Draaimoment aan uitgaande as max. W 250 Nm 50 Nominale spanning V= 36 Bedrijfstemperatuur °C –5...+40 Bewaartemperatuur °C –10...+50 IP 5K4K (stofen spatwaterdicht) Beschermingsklasse Gewicht, ca. kg Bedieningscomputer 4 HMI 1 270 020 900 Zaaknummer Bedrijfstemperatuur °C –5...+40 Bewaartemperatuur °C –10...+50 IP 5K4K (stofen spatwaterdicht) Beschermingsklasse kg 0,15 Nominale spanning V= 6 Capaciteit – Voorlicht – Achterlicht W W 2,4 0,6 Gewicht, ca. Accu inzetten of verwijderen Lees de gebruiksaanwijzing voor het in de eBike plaatsen en het eruit verwijderen van de accu en neem de voorschriften in acht. Bedieningscomputer aanbrengen en verwijderen (zie afbeelding A) Technische gegevens Nominaal continu vermogen Montage Verlichting* Als u de bedieningscomputer wilt aanbrengen, plaatst u deze ca. 30° gedraaid op de houder 2 en draait u vervolgens de bedieningscomputer in de richting van de wijzers van de klok vast tot deze niet meer verder kan. Als u de bedieningscomputer wilt verwijderen, draait u deze ca. 30° tegen de richting van de wijzers van de klok en trekt u vervolgens de bedieningscomputer uit de houder 2. f Verwijder de bedieningscomputer als u de eBike parkeert, zodat de aandrijving niet door anderen kan worden gebruikt. Zonder bedieningscomputer kan de aandrijving niet worden ingeschakeld. Snelheidssensor controleren (zie afbeelding B) De snelheidssensor 9 en de bijbehorende spaakmagneet 10 moeten zodanig gemonteerd zijn dat de spaakmagneet bij een omwenteling van het wiel op een afstand van maximaal 17 mm langs de snelheidssensor beweegt. Opmerking: Als de afstand tussen snelheidssensor 9 en spaakmagneet 10 te groot is of de snelheidssensor 9 niet juist is aangesloten, valt de snelheidsmeterindicatie a uit en werkt de aandrijving van de eBike in het noodprogramma. Draai in dit geval de schroef van de spaakmagneet 10 los en bevestig de spaakmagneet zodanig op de spaak dat deze op een zo gering mogelijke afstand langs de snelheidssensor loopt. Als er ook daarna geen snelheid op de snelheidsmeterindicatie a verschijnt, dient u contact op te nemen met een erkende rijwielvakhandel. * Afhankelijk van wettelijke regelingen niet in alle, per land verschillende uitvoeringen via accu van eBike mogelijk 0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems OBJ_BUCH-1397-001.book Page 45 Monday, January 17, 2011 3:11 PM Nederlands | 45 Gebruik Ingebruikneming Voorwaarden De aandrijving van uw eBike kan alleen geactiveerd worden als aan de volgende voorwaarden is voldaan: – Er is een voldoende opgeladen accu geplaatst (zie gebruiksaanwijzing van de accu). – De bedieningscomputer is correct in de houder geplaatst (zie „Bedieningscomputer aanbrengen en verwijderen”, pagina 44). – De snelheidssensor is correct aangesloten (zie „Snelheidssensor controleren”, pagina 44). Aandrijving in- en uitschakelen Plaats de accu in de houder en schakel de accu met de aan/uit-toets in (zie gebruiksaanwijzing van de accu). Opmerking: De pedalen van de eBike mogen bij het inschakelen van de accu niet belast zijn. Anders wordt het vermogen van de aandrijving beperkt. Als de accu bij vergissing met belaste pedalen is ingeschakeld, dient u de accu uit te schakelen en zonder belasting opnieuw in te schakelen. Samen met de accu wordt tegelijkertijd ook de display van de bedieningscomputer ingeschakeld. De bedieningscomputer geeft de oplaadtoestand van de accu en de instellingen van de aandrijfeenheid aan. De aandrijving wordt geactiveerd zodra u op de pedalen trapt. De ondersteuningsgraad is afhankelijk van de instellingen op de bedieningscomputer. Zodra u niet meer op de pedalen trapt of zodra u een snelheid van 25 km per uur heeft bereikt, wordt de ondersteuning door de aandrijving van de eBike uitgeschakeld. De aandrijving wordt automatisch weer geactiveerd zodra u op de pedalen trapt of de snelheid onder 25 km per uur daalt. Als u de aandrijving wilt uitschakelen, schakelt u de accu met de aan/uit-toets uit (zie gebruiksaanwijzing van de accu). Als er ca. 10 minuten geen vermogen van de aandrijving wordt opgevraagd (bijv. omdat de eBike stilstaat), wordt de accu automatisch uitgeschakeld om energie te sparen. Bosch ebike Systems Indicaties en instellingen van de bedieningscomputer Opmerking: Indicaties en instellingen op de bedieningscomputer zijn alleen mogelijk als de accu van de eBike ingeschakeld is. De bedieningscomputer heeft geen eigen stroomvoorziening. Oplaadindicatie van de accu Behalve op de oplaadindicatie van de accu kan de oplaadtoestand ook op de indicatie f van de bedieningscomputer worden afgelezen. In de indicatie f komt elk streepje in het accusymbool overeen met ongeveer 20 % van de capaciteit: 100 tot 80 % capaciteit 20 tot 5 % capaciteit. De accu moet worden opgeladen. Minder dan 5 % capaciteit. De ondersteuning van de aandrijving is niet meer mogelijk. De leds van de oplaadindicatie van de accu gaan uit. Als de verlichting van de eBike via de accu werkt (per land verschillend), is de capaciteit wanneer het lege accusymbool voor het eerst verschijnt nog voldoende voor ca. 2 uur verlichting. Als het symbool begint te knipperen, is ook de verlichting nog gedurende korte tijd mogelijk. 0 275 007 X00 | (17.1.11) OBJ_BUCH-1397-001.book Page 46 Monday, January 17, 2011 3:11 PM 46 | Nederlands Ondersteuningsmodus instellen U kunt op de bedieningscomputer instellen in welke mate de aandrijving van de eBike tijdens het trappen ondersteunt. Maximaal drie ondersteuningsniveaus en het uitschakelen van de ondersteuning zijn mogelijk. Ondersteuningsgraad* bij: Opmerking: In sommige uitvoeringen is de ondersteuningsmodus mogelijk vooraf ingesteld en kan deze niet worden gewijzigd. Het is ook mogelijk dat er uit minder modi dan hier vermeld kan worden gekozen. Ondersteuningsmodus Maximaal vier ondersteuningsmodi zijn beschikbaar: „ECO”: effectieve ondersteuning met maximale efficiëntie voor maximaal bereik „TOUR”: gelijkmatige ondersteuning voor tochten met groot bereik „SPORT”: krachtige ondersteuning voor sportief rijden op heuvelachtige stukken en voor rijden in de stad „SPEED”: maximale ondersteuning bij flink doortrappen, voor sportief rijden Als u van ondersteuningsmodus wilt veranderen drukt u zo vaak op de toets „mode” 4 tot de gewenste modus in de indicatie e verschijnt. Ondersteuningsniveau instellen In de ondersteuningsmodus kunt u op elk moment, ook tijdens het rijden, het ondersteuningsniveau wijzigen. Opmerking: In sommige uitvoeringen is het ondersteuningsniveau mogelijk vooraf ingesteld en kan deze niet worden gewijzigd. Ondersteuningsniveau „1” „2” „3” „ECO” 30 % 60 % 90 % „TOUR” 50 % 100 % 160 % „SPORT” 55 % 110 % 200 % „SPEED” 60 % 130 % 250 % * De ondersteuningsgraad kan bij sommige uitvoeringen afwijken. Als u het ondersteuningsniveau wilt verhogen drukt u zo vaak op de toets 6 tot het gewenste niveau in de indicatie c verschijnt. Als u het ondersteuningsniveau wilt verlagen drukt u zo vaak op de toets 7 tot het gewenste niveau in de indicatie c verschijnt. Bij ondersteuningsniveau „0” wordt de aandrijving uitgeschakeld. De eBike kan net als een normale fiets alleen door trappen worden voortbewogen. Verlichting in- en uitschakelen Afhankelijk van per land verschillende voorschriften zijn twee uitvoeringen van de verlichting mogelijk. – Met de bedieningscomputer kunnen tegelijkertijd voorlicht, achterlicht en displayverlichting in- en uitgeschakeld worden. – Alleen de displayverlichting kan in- en uitgeschakeld worden. Voor- en achterlicht van de eBike zijn onafhankelijk van de bedieningscomputer. Bij beide uitvoeringen drukt u voor het inschakelen van de verlichting op de toets „light” 5. In het display verschijnt de verlichtingsindicatie b. Voor het uitschakelen van de verlichting drukt u opnieuw op de toets „light” 5. De verlichtingindicatie b gaat uit. 0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems OBJ_BUCH-1397-001.book Page 47 Monday, January 17, 2011 3:11 PM Nederlands | 47 Snelheids- en afstandsindicaties Opmerking: Afhankelijk van de per land verschillende uitvoering kunnen afstand en snelheid worden aangegeven in „km” en „km/h” of in „mi” en „mph”. Het gebruik van de bedieningscomputer en de keuze van de weergavemogelijkheden zijn voor de versie met kilometers en de versie met mijlen identiek. In de snelheidsmeterindicatie a wordt altijd de actuele snelheid weergegeven. In de multifunctionele indicatie d kan het volgende worden weergegeven: Totale afstand „odo”: totale tot dusver met de eBike afgelegde afstand Dagafstand „trip”: sinds de laatste reset afgelegde afstand Gemiddelde snelheid „avg”: sinds de laatste reset bereikte gemiddelde snelheid Bereik „range”: te verwachten bereik met de aanwezige acculading (bij gelijkblijvende voorwaarden zoals ondersteuningsmodus, ondersteuningsniveau, routeprofiel, enz.) Als u de multifunctionele indicatie wilt weergeven drukt u zo vaak op de toets „info/reset” 3 tot de gewenste functie wordt weergegeven. Als u een reset van dagafstand „trip” en gemiddelde snelheid „avg” wenst, gaat u naar een van beide indicaties en drukt u vervolgens zo lang op de toets „info/reset” 3 tot de indicatie op nul wordt gezet. Indicatie foutcode De componenten van de eBike-aandrijving worden voortdurend gecontroleerd. Als een fout wordt vastgesteld, verschijnt de desbetreffende foutcode in de indicatie e. Afhankelijk van de aard van de fout wordt de aandrijving indien nodig automatisch uitgeschakeld. Verder rijden zonder ondersteuning door de aandrijving is echter altijd mogelijk. Laat de eBike controleren voordat u er opnieuw mee gaat rijden. f Laat alle controles en reparaties uitsluitend door een erkende rijwielhandel uitvoeren. Als een fout nog steeds wordt weergegeven ondanks uw poging om deze op te lossen, dient u eveneens contact met een erkende rijwielhandel op te nemen. Code Oorzaak Oplossing 001 Interne fout van de bedieningscomputer Bedieningscomputer laten controleren. 002 Een of meer toetsen van de bedieningscomputer zijn geblokkeerd. Controleer of er toetsen zijn vastgeklemd, bijv. door binnengedrongen vuil. Reinig de toetsen indien nodig. 003 Verbindingsprobleem van be- Aansluitingen en verbindingen laten controleren dieningscomputer 100 Interne fout van aandrijfeenheid Aandrijfeenheid laten controleren 101 Verbindingsprobleem van aandrijfeenheid Aansluitingen en verbindingen laten controleren 102 Fout van snelheidssensor Snelheidssensor laten controleren * Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend) Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11) OBJ_BUCH-1397-001.book Page 48 Monday, January 17, 2011 3:11 PM 48 | Nederlands Code Oorzaak Oplossing 103* Verbindingsprobleem van verlichting Aansluitingen en verbindingen laten controleren 104 Verbindingsprobleem van be- Aansluitingen en verbindingen laten controleren dieningscomputer 105 Temperatuur van aandrijfeen- Laat de aandrijfeenheid afkoelen. Verder rijden zonder heid te hoog (boven 40 °C) eBike-aandrijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van de aandrijfeenheid. 200 Interne elektronische fout van de accu Accu laten controleren 201 Temperatuur van accu te hoog (boven 40 °C) Laat de accu afkoelen. Verder rijden zonder eBike-aandrijving is mogelijk en versnelt de afkoeling van de accu. 202 Temperatuur van de accu te laag (onder –10 °C) Laat de accu in een warme ruimte langzaam opwaren. 203 Verbindingsprobleem van de accu Aansluitingen en verbindingen laten controleren 204 Verkeerde poolrichting van accu Laad de accu alleen op met met het originele Bosch oplaadapparaat zoals in de bijbehorende gebruiksaanwijzing beschreven. * Alleen bij verlichting van de eBike via de accu (per land verschillend) Aanwijzingen voor het rijden met de eBike-aandrijving Wanneer werkt de eBike-aandrijving? De eBike-aandrijving ondersteunt u tijdens het rijden zolang u op de pedalen trapt. Als u niet op de pedalen trapt, vindt geen ondersteuning plaats. De ondersteuningsgraad is altijd afhankelijk van de kracht die u tijdens het trappen uitoefent. Als u weinig kracht uitoefent, is de ondersteuning geringer dan wanneer u veel kracht uitoefent. Dat geldt onafhankelijk van ondersteuningsmodus en -niveau. De eBike-aandrijving wordt automatisch uitgeschakeld bij snelheden boven 25 km per uur. Als de snelheid onder 25 km per uur daalt, staat de aandrijving automatisch weer ter beschikking. U kunt met de eBike altijd ook zonder ondersteuning net als met een normale fiets rijden, als u de accu uitschakelt of de ondersteuningsstand op „0” instelt. Hetzelfde geldt als de accu leeg is. 0 275 007 X00 | (17.1.11) Samenspel van eBike-aandrijving en versnellingen Ook met de eBike-aandrijving kunt u de versnellingen net als bij een normale fiets gebruiken (zie daarvoor de gebruiksaanwijzing van uw eBike). Onafhankelijk van de aard van de versnelling is het raadzaam om tijdens het schakelen het trappen kort te onderbreken. Daardoor wordt het schakelen vergemakkelijkt en de slijtage van de aandrijflijn beperkt. Door de keuze van de juiste versnelling kunt u bij gelijke krachtsinspanning de snelheid en het bereik vergroten. Eerste ervaringen opdoen Geadviseerd wordt om de eerste ervaringen met de eBike op te doen op een weg zonder druk verkeer. Probeer verschillende ondersteuningsmodi en ondersteuningsniveaus uit. Zodra u zich zeker voelt, kunt u met de eBike net als met elke andere fiets aan het verkeer deelnemen. Test het bereik van uw eBike onder verschillende omstandigheden voordat u een langere tocht plant die meer van u eist. Bosch ebike Systems OBJ_BUCH-1397-001.book Page 49 Monday, January 17, 2011 3:11 PM Nederlands | 49 Invloeden op het bereik Met een volledig opgeladen accu en een zuinige wijze van rijden is een bereik tot 145 km mogelijk. Het bereik wordt echter door vele factoren beïnvloedt, zoals: – ondersteuningsmodus en -niveau, – schakelgedrag, – type banden en bandendruk, – ouderdom en onderhoudstoestand van de accu, – profiel (hellingen) en aard (wegverharding) van de route, – tegenwind en omgevingstemperatuur, – gewicht van eBike, fietser en bagage. Daarom is een concrete voorspelling van het bereik voor het begin van een tocht niet mogelijk. In het algemeen geldt echter: – Bij gelijke ondersteuningsgraad door de eBike-aandrijving: hoe minder kracht u hoeft te benutten om een bepaalde snelheid te bereiken (bijv. door optimaal gebruik van de versnellingen), des te minder energie de eBike-aandrijving zal verbruiken en des te groter het bereik van een acculading zal zijn. – Hoe hoger de ondersteuningsgraad (ondersteuningsmodus en -niveau) bij verder gelijke omstandigheden wordt gekozen, des te geringer het bereik. Verzorging en onderhoud van de eBike Houd rekening met de bedrijfs- en bewaartemperaturen van de componenten van de eBike. Bescherm aandrijfeenheid, bedieningscomputer en accu tegen extreme temperaturen (bijv. bij fel zonlicht zonder voldoende ventilatie). De componenten (in het bijzonder de accu) kunnen door extreme temperaturen beschadigd worden. Onderhoud en service Onderhoud en reiniging Houd alle componenten van de eBike schoon, in het bijzonder de contacten van de accu en de bijbehorende houder. Reinig deze voorzichtig met een zachte, vochtige doek. Geen van de componenten, ook de aandrijfeenheid niet, mogen in water worden ondergedompeld of met een hogedrukreiniger worden gereinigd. Neem voor service of reparaties aan de eBike contact op met een erkende rijwielhandel. Klantenservice en advies Neem bij alle vragen over de eBike-aandrijving en zijn componenten contact op met een erkende rijwielhandel. U vindt een steunpuntrijwielhandel bij u in de buurt door deze op te zoeken in het servicegedeelte van de website www.bosch-ebike.com. Vervoer Op de accu’s zijn de eisen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen van toepassing. De accu’s kunnen door de gebruiker zonder verdere voorwaarden over de weg worden vervoerd. Bij verzending door derden (bijv. luchtvervoer of vervoersbedrijf) moeten bijzondere eisen ten aanzien van verpakking en markering in acht worden genomen. In deze gevallen moet bij de voorbereiding van de verzending altijd een deskundige voor gevaarlijke goederen worden geraadpleegd. Verzend de accu’s alleen als de behuizing onbeschadigd is. Plak blootliggende contacten af en verpak de accu zodanig dat deze niet in de verpakking beweegt. Neem ook eventuele overige nationale voorschriften in acht. Neem bij vragen over het vervoer van de accu’s contact op met een erkende rijwielhandel. Bosch ebike Systems 0 275 007 X00 | (17.1.11) OBJ_BUCH-1397-001.book Page 50 Monday, January 17, 2011 3:11 PM 50 | Nederlands Afvalverwijdering Aandrijfeenheid, bedieningscomputer, accu, snelheidssensor, toebehoren en verpakkingen moeten op een voor het milieu verantwoorde wijze worden gerecycled. Gooi een eBike of componenten daarvan niet bij het huisvuil. Alleen voor landen van de EU: Volgens de Europese richtlijn 2002/96/EG moeten niet meer bruikbare elektrische apparaten en volgens de Europese richtlijn 2006/66/EG moeten defecte of lege accu’s en batterijen apart worden ingezameld en op een voor het milieu verantwoorde wijze worden gerecycled. Geef niet meer bruikbare accu’s bij een erkende rijwielhandel af. Li-ion: Lees de aanwijzingen in het gedeelte „Vervoer”, pagina 49 en neem deze in acht. Wijzigingen voorbehouden. 0 275 007 X00 | (17.1.11) Bosch ebike Systems
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78

Cannondale Bosch HMI - Drive Unit de handleiding

Categorie
Fietsaccessoires
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor