CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Cassettekoppeling-
poelie
Cassettekoppeling-
poelie
Dient recht te zijn
Dient recht te zijn
De gele afstelstreepjes op de cassettekoppeling
zijn op twee plaatsen aangebracht. Gebruik de
plaats die het gemakkelijkste zichtbaar is.
Cassettekoppeling-
steun
Cassettekoppeling-
steun
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Gele afstelstreepjes
15 – 20 mm
Kapje van binnenkabel
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Naafhuis
Inter-M rem
Borgring
Borgring
Tandwiel
Tandwiel
Rechter
stofkap C
Rechter
stofkap A
Let op de
richting
SI-36V0A-001
SG-8R30
SG-8R35
CJ-8S20
Algemene veiligheidsinformatie
– Ter voorkoming
van ernstig letsel:
OPMERKING:
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen
overschakelen, echter in zeldzame gevallen kan het
voorkomen dat de pallen en de palplaat binnen in de naaf
daarna bij het normaal overschakelen van de
versnellingen geluid te horen geven.
De CJ-8S20 cassettekoppeling mag uitsluitend gebruikt
worden samen met tandwielen van 16T tot 23T.
Het wordt aanbevolen de kettingringen zo af te stellen dat
de overbrengingsverhoudingen ongeveer 2,1 zijn.
Voorbeeld: V36T – R16T, F38T – R18T, F46T – R22T
Het wordt aanbevolen bij het uitvoeren van onderhoud
gebruik te maken van Shimano intern naafvet of de
smeringset. Als het speciaal vet niet wordt gebruikt,
kunnen er problemen ontstaan zoals het niet correct
functioneren van de overschakeling van de versnellingen.
De interne naaf is niet volledig waterdicht. Vermijd het
gebruik van de naaf op plaatsen waar water in de naaf
kan terechtkomen en gebruik geen hogedrukreiniger voor
het reinigen van de naaf, omdat anders het interne
mechanisme kan gaan roesten.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal
reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens
opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de
ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren
een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
tandwielen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft
afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
van behandeling of afstelling contact op met de plaats van
aankoop.
De naaf niet demonteren. Als u vermoed dat demontage
noodzakelijk is, contact opnemen met de plaats van
aankoop.
Let er op bij het monteren van de naaf aan het frame de
juiste niet-meedraaiende tussenringen aan de linker en
rechter zijde te monteren en trek de dopmoeren met het
voorgeschreven aantrekkoppel aan. Als de niet-
meedraaiende tussenringen enkel aan één kant worden
gemonteerd, of als de dopmoeren niet voldoende worden
aangetrokken, bestaat de kans dat de niet-meedraaiende
tussenring naar buiten valt. Dit kan tot gevolg hebben dat
de naafas en de cassettekoppeling gaan draaien.
Hierdoor vervolgens kan het stuur door de
versnellingskabel per ongeluk naar één kant worden
getrokken, hetgeen een buitengewoon ernstig ongeluk
tot gevolg kan hebben.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen
uitsluitend originele Shimano vervangingsonderdelen te
gebruiken.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens
met de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of
andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets
losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
Technische montage-instructies
Inter-8 Naaf
Cassettekoppeling
Lees deze montage-instructies tesamen met de technische
montage-instructies voor de Inter-M rem en de Inter-8
schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door.
WAARSCHUWING
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
6R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
7R
7R
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Niet-meedraaiende tussenring
Dopmoer
Opmerking:
Niet-meedraaiende
tussenring
Tussenring
Dopmoer
Bagagedragersteun
Spatschermsteun
Cassettekoppeling
Gleuf in achtervork
Kettingsteun
Niet-meedraaiende
tussenring
(voor rechterzijde)
Monteren van de naaf aan het frame
Lijn de vertanding op het naafhuis uit met de vertanding op
de Inter-M rem en draai vervolgens de bevestigingsmoer
van de remeenheid tijdelijk vast.
Zie de technische montage-instructies voor de Inter-M
rem voor bijzonderheden betreffende het monteren
van de Inter-M rem.
Naafas
Achtervork
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
Links
Achtervork
Niet-meedraaiende tussenring
Omgekeerd
Standaard
5R / Geel
6R / Zilver
5L / Bruin
6L / Wit
Merkteken/Kleur
Maat
Rechts
7R / Zwart 7L / Grijs
Omgekeerd
volledige
kettingbeschermer
5R / Geel
= 0
= 0
5L / Bruin
7R
De uitstekende gedeelten dienen zich aan de
kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenringen
zodanig dat de uitstekende gedeelten stevig
aan beide zijden van de naafas in de gleuven
van de achtervork passen.
Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen
welke overeenkomen met de vorm van de
achtervork. De niet-meedraaiende tussenringen
zijn voor links en rechts verschillend.
Merkteken
Verticaal
8R /
Blauw
20
38
Plaats de niet-meedraaiende tussenringen aan de
rechter en linker zijde van de naafas. Draai daarbij de
cassettekoppeling zodat de uitstekende delen van de
niet-meedraaiende tussenringen in de gleuven van de
achtervork passen. Als dit gebeurt is, kan de
cassettekoppeling gemonteerd worden zodat deze
nagenoeg parallel is aan de kettingsteun.
1.
Afstellen van de cassettekoppeling
Zet de schakelhendel in stand .
Controleer of de gele afstelstreepjes op de
cassettekoppelingsteun en de poelie op dat moment met
elkaar uitgelijnd zijn.
1.
Snijd na het afstellen van de cassettekoppeling het
overtollige gedeelte van de binnenkabel af en monteer
daarna het kapje van de binnenkabel.
2.
3.
2.
= 60 – 90
8L /
Groen
Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m
{300 – 450 kgf·cm}
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
CJ-8S20
JAPAN
LOCK
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Cassettekoppeling-
poelie
Lijn bij het
monteren de
gele
merktekens
uit.
Zet de cassettekoppeling vast op de naaf met behulp
van de bevestigingsring van de cassettekoppeling. Lijn
bij het monteren van de bevestigingsring van de
cassettekoppeling het gele merkteken uit met het gele
merkteken op de cassettekoppelingpoelie en draai
vervolgens de bevestigingsring van de
cassettekoppeling 45
°
rechtsom.
Zet de cassettekoppelingsteun stevig vast.
45
°
draaien
CJ-8S20
JAPAN
CJ-8S20
JAPAN
Rechterzijde van
het naafhuis
Poelie
Steun
Cassettekoppeling
Moet uitgelijnd zijn
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Draai de cassettekoppelingpoelie in de richting van de
pijl in de illustratie om de rode merktekens op de
poelie en de steun met elkaar uit te lijnen. Wanneer de
cassettekoppeling zich in deze positie bevindt, deze
zodanig monteren dat het rode merkteken op de
cassettekoppeling uitgelijnd is met het rode merkteken
aan de rechterzijde van het naafhuis.
2.
3.
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Monteer de afdekking van de aandrijfeenheid aan de
aandrijfeenheid aan de rechterzijde van het naafhuis.
Monteren van de
cassettekoppeling aan de naaf
1.
Monteren van het tandwiel op de
naaf
Monteren van de Inter-M rem aan
het naafhuis
Plaats de rechter stofkap C op de aandrijfeenheid aan de
rechterzijde van het naafhuis. Monteer vervolgens het
tandwiel en zet het vast met de borgring.
Als het tandwiel een naar binnen gemonteerd tandwiel
is met 19T of minder of bij aandrijfriem specificaties, zal
de rechter stofkap A met de ketting in aanraking komen
en mag deze dus niet worden gebruikt.
Opmerking:
Aandrijfeenheid
Afdekking van
aandrijfeenheid
Afdekking van aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
Let op de
richting
Monteer de afdekking
van de aandrijfeenheid
in deze positie.
Lijn de vertanding uit.
Niet-meedraaiende tussenring (voor linkerzijde)
Bij het monteren van een onderdeel zoals een
spatschermsteun aan de naafas, monteren in de
volgorde zoals aangegeven in onderstaande illustratie.
Span de ketting en zet het wiel vast aan het frame met
behulp van de dopmoeren.
4
4
4
1
Instellen op
stand
4
Wanneer de fiets rechtop staat
Wanneer de fiets onderste boven
staat
Kabelafstelbout
Indien de gele afstelstreepjes niet met elkaar zijn
uitgelijnd, de kabelafstelbout van de schakelhendel
draaien om de afstelstreepjes met elkaar uit te
lijnen. Verplaats daarna de schakelhendel
nogmaals van stand naar stand en
vervolgens terug naar stand en controleer dan
nogmaals of de gele afstelstreepjes met elkaar
uitgelijnd zijn.
Monteer de
ketting op het
tandwiel en
plaats
vervolgens de
naafas in de
achtervork.