Shimano SG-S700 Service Instructions

Type
Service Instructions
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Ter voorkoming van ernstig
letsel:
Let er op bij het monteren van de naaf aan het frame de juiste niet-
meedraaiende tussenringen aan de linker en rechter zijde te monteren en
trek de dopmoeren met het voorgeschreven aantrekkoppel aan. Als de niet-
meedraaiende tussenringen enkel aan één kant worden gemonteerd, of als
de dopmoeren niet voldoende worden aangetrokken, bestaat de kans dat de
niet-meedraaiende tussenring naar buiten valt. Dit kan tot gevolg hebben dat
de naafas en de cassettekoppeling gaan draaien. Hierdoor vervolgens kan het
stuur door de versnellingskabel per ongeluk naar één kant worden getrokken,
hetgeen een buitengewoon ernstig ongeluk tot gevolg kan hebben.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter beschikking heeft en lees
deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig
letsel toebrengen. Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele
Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
De bout op het naafhuis is de bout die wordt gebruikt bij het verversen van
de olie. Maak deze bout nooit los, behalve bij het verversen van de olie. Het
uitvoeren hiervan kan olielekkage veroorzaken en resulteren in spatten.
Zorg, bij het bevestigen van de schijfrotor, dat de rotorafstandhouder is
geïnstalleerd.
Het niet in acht nemen kan het losraken van de schijfmotor veroorzaken en
resulteren in abnormaal geluid of een remdefect.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fi ets te gaan
rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de
ets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een
veilige plaats voor toekomstige referentie.
OPMERKING:
Gebruik bij het monteren van het wiel een 3-kruis of 4-kruis spaakpatroon.
Maak geen gebruik van een radiaal patroon.
Onjuiste montage kan schade toebrengen aan de spaken of het wiel of kan
abnormaal geluid veroorzaken bij het gebruik van de rem.
U kunt tijdens het pedaling de versnellingen overschakelen, echter in
zeldzame gevallen kan het voorkomen dat de pallen en de palplaat binnen in
de naaf daarna bij het normaal overschakelen van de versnellingen geluid te
horen geven.
De 11-versnellingen naaf heeft een ingebouwd mechanisme voor
ondersteuning van het overschakelen. Wanneer dit ondersteunend
mechanisme tijdens het overschakelen werkt, kan er geluid of trilling worden
voortgebracht. Het kan ook zijn dat het overschakelen anders aanvoelt
afhankelijk van de stand van de versnelling op het moment van overschakelen.
Geluid kan ook voortgebracht worden als de crankarmen achteruit gedraaid
worden of als de fi ets achteruit geduwd wordt wanneer de stand van de
versnelling 7 – 11 is.
Deze verschijnselen zijn een normaal gevolg van de constructie van het
interne schakelmechanisme en duiden niet op een defect.
De CJ-S700 cassettekoppeling mag uitsluitend gebruikt worden samen met
tandwielen van 18T tot 23T.
Gebruik, bij het gebruik van de CT-S500 kettingspanner, het speciale CS-S500
18T of 20T tandwiel met kettingbeschermer. Gebruik geen tandwiel van een
ander type, omdat anders de ketting van het tandwiel af kan glijden.
Het is aan te bevelen de overbrengingsverhouding van de voorste kettingring
in te stellen op ca. 1.9.
Bijvoorbeeld: F34T – R18T, F39T – R20T, F45T – R23T
Om de prestaties van de eenheid te handhaven, is het aan te bevelen het
onderhoud van bijvoorbeeld het intern verversen van de olie uit te laten
voeren in de winkel waar u het heeft gekocht of bij een professionele winkel
na het rijden van totaal 1,000km na het begin van gebruik en elke 2 jaar
daaropvolgend (iedere 5000 km als er frequent gereden wordt).
Bovendien moeten de SG-S700 Oil en TL-S703 onderhoudskit voor
onderhoud worden gebruikt. Raadpleeg voor olieonderhoud de service-
instructie van TL-S703. Gebruik TL-S704 om de rechtse afsluiting te plaatsen.
Het niet gebruiken van de SG-S700 Oil kan problemen veroorzaken zoals
olielekkage, defecten aan het interne mechanisme, enz.
U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te
spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen
van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve
manier zijn om de gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fi etsen van de tandwielen blijft afglijden, de
tandwielen en de ketting vernieuwen.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering
dat het gevolg is van normaal gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden van behandeling of
afstelling contact op met de plaats van aankoop.
Demonteer de naaf niet zelf. Indien de naaf moet worden gedemonteerd,
raadpleeg de winkel waar u het heeft gekocht.
SI-37R0A-002
SG-S700
Naaf voor Inter-11 schijfrem
CS-S500
Tandwiel met
kettingbeschermer
CJ-S700
Cassettekoppeling
Technische montage-instructies
Lees deze montage-instructies tesamen met de montage-instructies voor de
rem en de schakelhendel voor gebruik zorgvuldig door.
SI-37R0A-002-03
Monteren van het CS-S500
tandwiel met kettingbeschermer
Monteer de kettingbeschermer aan de rechter stofkap
1.
van het naafhuis en monteer vervolgens de rechter
stofkap D aan de aandrijfeenheid.
Rechter stofkap
Kettingbeschermer
Rechter stofkap D
Aandrijfeenheid
Rechter stofkap D
Kettingbeschermer
Let op de
richting
Monteer het CS-S500 tandwiel aan de aandrijfeenheid
2.
aan de rechterzijde van het naafhuis met de
beschermplaat naar buiten gericht en bevestig deze
met behulp van de borgring op zijn plaats.
Borgring
Beschermplaat CS-S500 tandwiel
Aandrijfeenheid
Monteren van de
cassettekoppeling aan de naaf
Monteer de afdekking van de aandrijfeenheid aan de
1.
aandrijfeenheid aan de rechterzijde van het naafhuis.
Afdekking van aandrijfeenheid
Afdekking van
aandrijfeenheid
Aandrijfeenheid
Let op de
richting
Draai de cassettekoppelingpoelie in de richting van de
2.
pijl in de illustratie om de rode
merktekens op de
poelie en de steun met elkaar uit te lijnen. Wanneer
de cassettekoppeling zich in deze positie bevindt,
deze zodanig monteren dat het rode
merkteken
op de cassettekoppeling uitgelijnd is met het rode
merkteken aan de rechterzijde van het naafhuis.
Rechterzijde van
het naafhuis
Cassettekoppeling
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Lijn bij het
monteren de
rode
merktekens
uit.
Moet uitgelijnd zijn
Poelie
Steun
Zet de cassettekoppeling vast op de naaf met behulp
3.
van de bevestigingsring van de cassettekoppeling.
Lijn bij het monteren van de bevestigingsring van de
cassettekoppeling het gele
merkteken uit met het
gele
merkteken op de cassettekoppelingpoelie
en draai vervolgens de bevestigingsring van de
cassettekoppeling 45° rechtsom.
LOC
K
L
OC
K
45° draaien
Bevestigingsring van cassettekoppeling
Cassettekoppeling-
poelie
Bevestigingsring van
cassettekoppeling
Lijn bij het
monteren de
gele
merktekens
uit.
Zet de cassettekoppelingsteun
stevig vast.
Monteren van de rotor
Rotor
TL-LR10
Rotormontagering
Rotorafstandhouder
Aantrekkoppel:
40 N•m {400 kgf•cm}
Monteren van de naaf aan het frame
De methode voor het monteren van de naaf aan het
frame is hetzelfde wanneer de kettingspanner gebruikt
wordt en wanneer deze niet gebruikt wordt.
Monteer de ketting op het tandwiel en plaats vervolgens
1.
de naafas in de achtervork.
Wanneer de kettingspanner niet gebruikt wordt
Naafas
Achtervork
Wanneer de kettingspanner gebruikt wordt
Lees wanneer de kettingspanner gebruikt wordt
deze montage-instructies tezamen met de montage-
instructies voor de kettingspanners (CT-S500/CT-S510).
Kettingspanner
Naafas
Achtervork
Afstandhouder
(alleen rechterzijde)
Beugel voor CT-S510
Kettingsteun
Montagebout arm
Achtervorkgleuf
Tussenkoppeling
Niet-meedraaiende
tussenring (8L)
Plaats de niet-meedraaiende tussenringen op de
2.
rechter- en linkerzijde van de naafas. Draai daarbij de
cassettekoppeling zodat de uitstekende delen van de
niet-meedraaiende tussenringen in de gleuven van de
achtervork passen.
7
R
Gebruik de niet-meedraaiende tussenringen welke
overeenkomen met de vorm van de achtervork. De
niet-meedraaiende tussenringen zijn voor links en
rechts verschillend.
Achtervork
Niet-meedraaiende tussenring
Merkteken/Kleur
Maat
Rechts Links
Standaard
5R/Geel 5L/Bruin θ
<
=
20°
7R/Zwart 7L/Grijs θ
<
=
38°
Omgekeerd 6R/Zilver 6L/Wit θ = 0°
Omgekeerd
(
volledige kettingbeschermer
)
5R/Geel 5L/Bruin θ = 0°
Verticaal 8R/Blauw 8L/Groen θ = 60°- 90°
7R
Merkteken
De uitstekende gedeelten dienen zich aan de
kant van de achtervork te bevinden.
Monteer de niet-meedraaiende tussenringen
zodanig dat de uitstekende gedeelten stevig aan
beide zijden van de naafas in de gleuven van de
achtervork passen.
Niet-meedraaiende
tussenring
(voor linkerzijde)
Cassettekoppeling
Gleuf in achtervork
Niet-meedraaiende
tussenring
(voor rechterzijde)
Kettingsteun
Span de ketting en zet het wiel vast aan het frame met
3.
behulp van de dopmoeren.
7
R
Dopmoer
Niet-meedraaiende tussenring
Aantrekkoppel:
30 – 45 N•m
{300 – 450 kgf•cm}
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specifi caties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving
gewijzigd worden. (Dutch)
Afstellen van de cassettekoppeling
Zet de schakelhendel van
1.
11
naar
6
.
Controleer of de gele afstelstreepjes op de
cassettekoppelingsteun en de poelie op dat moment
met elkaar uitgelijnd zijn.
Gele afstelstreepjes
Instellen op
stand
6
De gele afstelstreepjes op de cassettekoppeling zijn
op twee plaatsen aangebracht. Gebruik de plaats
die het gemakkelijkste zichtbaar is.
Wanneer de fi ets rechtop staat
Dient recht te zijn
Cassettekoppeling-
poelie
Cassettekoppeling-
steun
Wanneer de fi ets onderste boven staat
Dient recht te zijn
Cassettekoppeling-
poelie
Cassettekoppeling-
steun
Indien de gele afstelstreepjes niet met elkaar zijn
uitgelijnd, de kabelafstelbout van de schakelhendel
draaien om de afstelstreepjes met elkaar uit
te lijnen. Verplaats daarna de schakelhendel
nogmaals van stand
6
naar stand
11
en
vervolgens terug naar stand
6
en controleer dan
nogmaals of de gele afstelstreepjes met elkaar
uitgelijnd zijn.
Kabelafstelbout
Snijd na het afstellen van de cassettekoppeling het
2.
overtollige gedeelte van de binnenkabel af en monteer
daarna het kapje van de binnenkabel. Buig, na het
bevestigen van de binnenste eindkap, de binnenkabel
naar buiten (richting het achterframe) om contact met
de ketting te voorkomen.
Kapje van binnenkabel
25 - 30 mm
  • Page 1 1

Shimano SG-S700 Service Instructions

Type
Service Instructions