Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
TL-FC31
TL-HS23
Asbuis
Vastdraaien
Borgring van rotorbevestiging
TL-FC32
Controleer of de spaken zijn
ingeregen zoals aangegeven in de
illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden
toegepast.
Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC32) voor het verwijderen
en monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de
rotor niet met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen
tegen verwonding te beschermen.
Inrijgen van de wielspaken
Draairichting van wiel
Linksvoor Rechtsvoor
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
30 - 35 N·m {300 - 350 kgf·cm}
LET OP
Monteren van de rotor
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
<Montage>
Monteer de asbuis en gebruik vervolgens de speciale gereedschappen (TL-
HS23 en TL-FC31) om de borgmoer zodanig aan te trekken dat het
mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
Gebruik de TL-HB80 voor het afstellen van de soepelheid van de naafrotatie.
• De HB-M776 voorwielnaaf is niet bestemd voor off-road fietsen en extreem
mountainbike rijden, zoals onder andere North Shore stijlrijden, het rijden van
trialritten of stuntrijden. Echter, afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de
naafas een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect raken van de naafas kan
veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel
kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u uw naven zorgvuldig te controleren
om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in de assen zijn en als u een teken
vindt van een scheurtje of andere abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
• De bevestigingsmethode en het aantrekkoppel voor het voorwiel verschillen beide
afhankelijk van het type voorveringvork welke gebruikt wordt. Volg bij het monteren
van het voorwiel aan de voorveringvork altijd de aanwijzingen die gegeven worden in
de montage-instructies voor de voorveringvork. Als de aanwijzingen niet worden
opgevolgd, bestaat de kans dat het voorwiel uit de voorveringvork valt en dat ernstig
letsel veroorzaakt wordt.
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de
buurt van de draaiende schijfremrotor tijdens montage of
onderhoud aan het wiel. De rotor is bijzonder scherp en kan
ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze in de
openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet worden,
dus raak deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen van de
fiets niet aan, omdat anders de kans bestaat dat u brandwonden oploopt. Controleer
alvorens te proberen de remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende
afgekoeld zijn.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en achterremmen
correct functioneren.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de
remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als
dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor bevindt, bestaat het
gevaar dat deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden.Als
de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-instructies. Losse,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat de berijder letsel
oploopt. Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele
Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
plaats voor toekomstige referentie.
• Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens zorgvuldig door te
lezen.
• Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC32) voor het verwijderen en
monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de rotor niet
met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen tegen verwonding
te beschermen.
• De rotor niet draaien terwijl het speciaal gereedschap (TL-FC32) eraan bevestigd is.
Als de rotor wordt verbogen, bestaat de kans dat de rotor en het remblok elkaar raken
en bijgeluiden veroorzaakt worden. Bovendien kan dit een vermindering van het
remvermogen tot gevolg hebben.
■ Inloopperiode
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
Opmerking
• Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn, bestaat de
kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
• Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te
worden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het
gevolg is van normaal gebruik.
LET OP
Technische montage-instructies SI-26L0A-001
HB-M776
Voorwielnaaf
BR-M775
ST-M775 / BL-M775
SM-RT78 / SM-RT97
Kunststof remblokken
Metalen remblokken
A01S
M06
Serie
Remblokhouder
Remhendel
Rotor
Remblokeenheid
XT
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken
van on derstaande combinatie.
Model Nr.
Voorwielnaaf
Aantal spaakgaten
Specificaties
Onderhoud
HB-M776
36 / 32
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties.
Elk van de onderdelen dient periodiek met vet gesmeerd te worden.
Opmerking:
De afdekking aan de rechterzijde
van de naafeenheid kan niet worden
gedemonteerd.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING