Technische montage-instructies SI-4G30A-002
WH-M988-F15
Voorwiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de
onderstaande combinatie van onderdelen.
Rotor SM-RT98
Specifi caties
Aantal spaken 24
Velgbreedte 25,8 mm
Velgmaat 26”
Bandenmaat van toepassing 26 x 1,95 ~ 2,5
Remmen van toepassing Schijfremmen
Vervangen van de spaken
1. Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2. Steek de spaak in het gat in de naaffl ens en trek vervolgens
de moer aan. Gebruik bij het monteren de spaakaanslag om
de spaak vast te houden zodat deze niet meedraait en steek
vervolgens een schroevendraaier of soortgelijk gereedschap in
de groef in de moer om de moer in te schroeven.
3. Draai de plug rechtsom en schroef deze in
het schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om
meedraaien van de spaak te voorkomen.
Opmerking:
● Als de onderlegring niet wordt
gemonteerd, kan de spaakspanning niet
worden afgesteld, dus de onderlegring
niet vergeten te monteren.
● Trek de moer aan tot aan het einde van
de schroefdraad.
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
Gebruik speciaalgereedschap TL-HB16 om de wielen in elkaar te zetten.
Onderhoud
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties.
Elk van de onderdelen dient periodiek met vet gesmeerd te worden.
Afdichting
(Lip is aan de buitenkant)
Met vet smeren
DURA-ACE vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 15 Kogelgrootte: 5/32”
Links
Aantal kogels: 17 Kogelgrootte: 5/32”
Rechts
Opmerking:
Bij het verwijderen en
monteren van de afdichting,
bijzonder voorzichtig zijn de
afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de
afdichting, er op letten deze
in de juiste richting te
monteren en zover mogelijk
in te steken.
Stofkap
Opmerking:
De stofkap welke op de linker asdop
is geribbeld niet demonteren.
Opmerking:
Deze kan niet gedemonteerd worden
vanaf de linkerzijde van de naaf
(de zijde met de vaste rotorvertanding).
<Montage>
Monteer de asbuis en gebruik vervolgens de speciale gereedschappen (TL-7S20 / 22 mm)
om de borgmoer zodanig aan te trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt,
zoals aangegeven in de illustratie.
Aantrekkoppel:
21 - 26 NὉm {210 - 260 kgfὉcm}
TL-7S20 / 22 mm
TL-7S20 / 22 mm
Vastdraaien
Asbuis
Bij gebruik van een naafsteeksleutel op de afgeschuinde
delen van de linker asdop, voorzichtig zijn deze niet te
vast aan te draaien om beschadiging te voorkomen.
Monteren van de rotor
Borgring van rotorbevestiging
TL-FC36
Aantrekkoppel:
40 - 50 N·m {400 - 500 kgf·cm}
0mm
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
● De WH-M988-F15 is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter, afhankelijk
van de rijomstandigheden, kan er in de naafas een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect
raken van de naafas kan veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot gevolg hebben dat ernstig of
zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u uw naven zorgvuldig te
controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in de assen zijn en als u een teken
vindt van een scheurtje of andere abnormale toestand, de fi ets NIET gebruiken.
● De WH-M988-F15 kan gebruikt worden in combinatie met een speciale voorvork en de
E-Thru. Als deze gebruikt wordt tezamen met een andere voorvork of vaste as, kan dit er
toe leiden dat tijdens het rijden het wiel van de fi ets losraakt en dat ernstig lichamelijk letsel
veroorzaakt wordt.
● De bevestigingsmethode en het aantrekkoppel voor het voorwiel verschillen beide afhankelijk
van het type voorveringvork welke gebruikt wordt. Volg bij het monteren van het voorwiel
aan de voorveringvork altijd de aanwijzingen die gegeven worden in de montage-instructies
voor de voorveringvork. Als de aanwijzingen niet worden opgevolgd, bestaat de kans dat het
voorwiel uit de voorveringvork valt en dat ernstig letsel veroorzaakt wordt.
● Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fi ets te gaan rijden.Als de wielen
op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fi ets losraken, hetgeen ernstig letsel kan
veroorzaken.
● Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of loszittende spaken
zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken, scheurtjes of krassen vertoont. Als er
problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
● Het wiel is ontworpen voor veldrijden. Gebruik het niet voor afdalingen, omdat het wiel dan
kan verbuigen of anderszins kan beschadigen, wat tot ongevallen kan leiden.
● Als het asontgrendelhendel niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat de kans dat het
wiel losraakt van de fi ets, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
● Als de asontgrendelhendel zich aan dezelfde kant als de rotor
bevindt, bestaat het gevaar dat deze in contact komt met de rotor,
dus controleer dat deze geen contact maakt.
● Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen.
Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
● Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens
zorgvuldig door te lezen.
● Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen
tot gevolg hebben dat u met de fi ets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het
wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
● Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
LET OP
● Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van de band bemoeilijken en
de band of binnenband beschadigen of de kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los
komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
■ Inloopperiode
● Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop van
de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de remkracht voorbereid bent
wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer de
remblokken of de rotor vernieuwd worden.
LET OP
● Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen om beschadiging van de
velg en de naafeenheid te voorkomen.
● De luchtdruk dient binnen het bereik te zijn van 200-400 kPa {29-58 psi}.
● Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak aan te trekken. Als
de plugs te strak worden aangetrokken, kan dit beschadiging van de velg veroorzaken.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fi etsendealers te laten uitvoeren.)
● Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare alkalische
bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op de velgen en luchtlekkages kunnen
veroorzaken.
● Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en monteren
van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de rotor niet met uw handen aan
te raken. Draag handschoenen om uw handen tegen verwonding te beschermen.
Opmerking
● Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
● Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
● Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
● Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken is en na de eerste
1,000Km fi etsen de spaakspnningen door een erkende fi etsendealer te laten afstellen.
● Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen voor het reinigen van
het wiel, anders zou het luchtafdichtmiddel dat op de randen van de velg is aangebracht
kunnen loslaten.
● Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het schoonmaken van het wiel,
omdat anders de sticker op de velg los kan laten.
● Refl ectors zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw fi etsdealer om bijzonderheden.
Modelnummer Specifi catie Kleur
RR-550-WUW SW W/O BRACKET JIS / CPSC Wit
RR-550-WUA SW W/O BRACKET AS Amber
RR-317-WUA SW W/O BRACKET DIN Amber
● Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van
normaal gebruik.
● Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn, bestaat de kans dat
de rotor en de remklauw elkaar raken.
● Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te worden.
Asontgrendel-
hendel
Rotor
1
Onderlegring
Plug
Spaak
Moer
2
3
Spaakaanslag
Waarde van spaakspanning
Rechterzijde Linkerzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specifi caties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-4G30A-002-03