Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
TL-FC31
TL-HS23
Asbuis
Vastdraaien
Borgring van rotorbevestiging
TL-FC36
Controleer of de spaken zijn
ingeregen zoals aangegeven in de
illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden
toegepast.
Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen
en monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de
rotor niet met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen
tegen verwonding te beschermen.
Inrijgen van de wielspaken
Draairichting van wiel
Linksvoor Rechtsvoor
Aantrekkoppel:
40 N·m {400 kgf·cm}
Aantrekkoppel:
30 - 35 N·m {300 - 350 kgf·cm}
LET OP
Monteren van de rotor
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
<Montage>
Monteer de asbuis en gebruik vervolgens de speciale gereedschappen (TL-
HS23 en TL-FC31) om de borgmoer zodanig aan te trekken dat het
mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
Gebruik de TL-HB15 voor het afstellen van de soepelheid van de naafrotatie.
Technische montage-instructies SI-2TL0A-002
BR-M665
BL-M665
SM-RT64
Kunststof remblokken
Metalen remblokken
A01S
M06
Serie
Remblokhouder
Remhendel
Rotor
Remblokeenheid
SLX
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken
van on derstaande combinatie.
Model Nr.
Voorwielnaaf
Aantal spaakgaten
Specificaties
Onderhoud
HB-M667
36 / 32
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties.
Elk van de onderdelen dient periodiek met vet gesmeerd te worden.
Opmerking:
De afdekking aan de rechterzijde
van de naafeenheid kan niet worden
gedemonteerd.
Algemene veiligheidsinformatie
• De HB-M667 voorwielnaaf is niet geschikt voor het rijden van afdalingen en off-
road rijden. Echter, afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de naafas
een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect raken van de naafas kan
veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk
letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u uw naven zorgvuldig te
controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in de assen zijn en
als u een teken vindt van een scheurtje of andere abnormale toestand, de fiets
NIET gebruiken.
• De bevestigingsmethode en het aantrekkoppel voor het voorwiel verschillen
beide afhankelijk van het type voorveringvork welke gebruikt wordt. Volg bij het
monteren van het voorwiel aan de voorveringvork altijd de aanwijzingen die
gegeven worden in de montage-instructies voor de voorveringvork. Als de
aanwijzingen niet worden opgevolgd, bestaat de kans dat het voorwiel uit de
voorveringvork valt en dat ernstig letsel veroorzaakt wordt.
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de
draaiende schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan
het wiel. De rotor is bijzonder scherp en kan ernstig letsel
aan uw vingers toebrengen als deze in de openingen van
de draaiende rotor beklemd raken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet
worden, dus raak deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het
afstappen van de fiets niet aan, omdat anders de kans bestaat dat u
brandwonden oploopt. Controleer alvorens te proberen de remmen af te stellen
of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en
achterremmen correct functioneren.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de
remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de
remblokken te vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de
rotor te reinigen. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet
correct functioneren.
• Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor bevindt, bestaat
het gevaar dat deze de rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan
rijden.Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets
losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde
onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en
ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te
maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een
veilige plaats voor toekomstige referentie.
• Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens zorgvuldig
door te lezen.
• Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en
monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de rotor
niet met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen tegen
verwonding te beschermen.
■ Inloopperiode
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan
met het verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de
toename van de remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de
inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de
rotor vernieuwd worden.
Opmerking
• Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn,
bestaat de kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
• Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te
worden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat
het gevolg is van normaal gebruik.
LET OP
WAARSCHUWING
HB-M667
SI-2TL0A-002-03
03