Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
De HB-M788 voorwielnaaf is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter,
●
afhankelijk van de rijomstandigheden, kan er in de naafas een scheurtje ontstaan,
hetgeen het defect raken van de naafas kan veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot
gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan
rijden dient u uw naven zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen
scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of andere
abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
De HB-M788 kan gebruikt worden in combinatie met een speciale voorvork en de
●
E-Thru. Als deze gebruikt wordt tezamen met een andere voorvork of vaste as, kan
dit er toe leiden dat tijdens het rijden het wiel van de fiets losraakt en dat ernstig
lichamelijk letsel veroorzaakt wordt.
De bevestigingsmethode en het aantrekkoppel voor het voorwiel verschillen beide
●
afhankelijk van het type voorveringvork welke gebruikt wordt. Volg bij het monteren
van het voorwiel aan de voorveringvork altijd de aanwijzingen die gegeven worden in
de montage-instructies voor de voorveringvork. Als de aanwijzingen niet worden
opgevolgd, bestaat de kans dat het voorwiel uit de voorveringvork valt en dat ernstig
letsel veroorzaakt wordt.
Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit
●
de buurt van de draaiende schijfremrotor tijdens montage
of onderhoud aan het wiel. De rotor is bijzonder scherp en
kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze in de
openingen van de draaiende rotor beklemd raken.
De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet
●
worden, dus raak deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen
van de fiets niet aan, omdat anders de kans bestaat dat u brandwonden oploopt.
Controleer alvorens te proberen de remmen af te stellen of de remonderdelen
voldoende afgekoeld zijn.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en achterremmen
●
correct functioneren.
Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de
●
remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
●
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als
dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
Als de E-Thru hendel zich aan dezelfde kant als de rotor
●
bevindt, bestaat het gevaar dat deze in contact komt met de
rotor, dus controleer dat deze geen contact maakt.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met
●
de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of andere
manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
●
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde
onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig
letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van
originele Shimano vervangingsonderdelen.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
●
plaats voor toekomstige referentie.
Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens zorgvuldig door te
●
lezen.
LET OP
Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en
●
monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten de buitenzijde van de rotor niet
met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen tegen verwonding
te beschermen.
Inloopperiode
■
Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
●
verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de rotor vernieuwd worden.
Opmerking
Als het montageuitsteeksel van de remklauw en de vork niet parallel zijn, bestaat de
●
kans dat de rotor en de remklauw elkaar raken.
Als de rotor versleten, gescheurd of kromgetrokken is, dient deze vernieuwd te
●
worden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het
●
gevolg is van normaal gebruik.
E-Thru
hendel
Rotor
Technische montage-instructies
SI-2UC0A-001
HB-M788
Voorwielnaaf
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen gebruik te
maken van on derstaande combinatie.
Serie XT
Remblokhouder BR-M785
Remhendel BL-M785
Rotor SM-RT81
Specificaties
Voorwielnaaf
Model Nr.
HB-M788
Aantal spaakgaten 32
Onderhoud
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties.
Elk van de onderdelen dient periodiek met vet gesmeerd te worden.
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y-04110000)
Aantal kogels: 17 voor zowel
links als rechts
Kogelgrootte: 5/32”
Opmerking:
De afdekking aan de rechterzijde
van de naafeenheid kan niet
worden gedemonteerd.
< Montage >
Monteer de asbuis en gebruik vervolgens de speciale gereedschappen om de borgmoer
zodanig aan te trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de
illustratie.
TL-7S20
(22 mm)
TL-HS21
(23 mm)
Vastdraaien
Asbuis
Aantrekkoppel:
21 - 26 N•m
{210 - 260 kgf•cm}
Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals
aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Gebruik bij montage van het wiel het TL-HB16
montagegereedschap.
Monteren van de rotor
Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het
verwijderen en monteren van de rotorbevestigingsring, er op letten
de buitenzijde van de rotor niet met uw handen aan te raken. Draag
handschoenen om uw handen tegen verwonding te beschermen.
Aantrekkoppel:
40 - 50 N•m {400 - 500 kgf•cm}
Borgring van
rotorbevestiging
TL-FC36
RechtsvoorLinksvoorDraairichting van wiel
LET OP
SI-2UC0A-001-03
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)