Vetus Splash stop type FS Installatie gids

Type
Installatie gids
2 4.0402
Brandstof-overloop
Inleiding
De Vetus brandstof-overloop voorkomt dat brandstof uit de tank
via de vuldop overloopt en op het dek terecht komt.
Overlopen van de brandstof kan gebeuren tijdens het vullen als
de tank vrijwel vol is of als de brandstoftank gevuld is met zeer
koude brandstof, uit een ondergrondse tank, terwijl de omge-
vingstemperatuur van de tank aan boord hoog is. De brandstof
zal dan tijdens het opwarmen uitzetten!
De uit de tank overlopende brandstof wordt in een 2 liter groot
reservoir opgevangen. Dit reservoir zal uiteindelijk via de ont-
luchtingsleiding in de brandstoftank leeg lopen.
De werking van de brandstof-overloop wordt sterk verbeterd
indien gebruik wordt gemaakt van een vulpistool met automati-
sche afslag.
Gebruik
Plaats eerst het vulpistool zo ver mogelijk in de interne vulbuis
(door de rubberflappen van de anti-spat mof) van de brandstof-
overloop, bedien dan het vulpistool om de tank te vullen.
WAARSCHUWING
Brandstof is schadelijk voor het millieu. Voorkom morsen
van brandstof! Houdt olieabsorberende doeken gereed
als voorzorgsmaatregel!
Installatie
Algemeen
Bepaal een geschikte plaats voor de brandstof-overloop en de
vuldop. De brandstof-overloop is geschikt om te worden toege-
past met zowel een in het dek geplaatste vuldop als met een in
een schot (vertikaal vlak) geplaatste vuldop.
De brandstof-overloop FS3816 is alleen toepasbaar in combi-
natie met:
- de Vetus dekdop voor diesel ø 38 mm
- de Vetus dekdop voor ‘unleaded gasoline’ (benzine) ø 38
mm
- een dekdop met een uitwendige diameter van ø 37,7 mm tot
ø 38,3 mm
De brandstof-overloop FS5116/ FS5119/ FS5122/ FS5125 is
alleen toepasbaar in combinatie met:
- de Vetus dekdop voor diesel ø 51 mm
- een dekdop met een uitwendige diameter van ø 51 mm tot
ø 52,8 mm
Het schot moet bij voorkeur zodanig schuin staan dat de vul-
buis in de brandstof-overloop 10˚ of meer aflopend schuin is
opgesteld.
FS3816/ FS5116:
Indien een slang van
ø 51 mm wordt aan-
gesloten, dient de
aansluiting voor
slang ø 38 mm te
worden afgezaagd.
Braam het zaagvlak
goed af. Verwijder
eventueel zaagsel
uit de brandstof-
overloop.
WAARSCHUWING
Plaats de vuldop nooit in een afgesloten ruimte, gemorste
brandstof kan dan in het schip terechtkomen !
Indien als brandstof benzine (in plaats van dieselolie) wordt
toegepast dient de brandstof-overloop in een zeer goed
geventileerde ruimte te worden opgesteld!
De slangaansluitingen van de brandstof-overloop moeten tij-
dens de montage goed toegankelijk zijn, houdt hier rekening
mee bij het kiezen van de plaats voor de brandstof-overloop en
de vuldop.
Ook voor controle en eventueel onderhoud is een goede toe-
gankelijkheid van belang.
Indien de vuldop in
een vertikaal vlak is
gemonteerd dan
moet het kleine
ontluchtingsgat in
de anti-spatmof
zich op het laagste
punt bevinden.
ø38 (1.5")
ø51 (2")
Afbramen
Afzagen
4.0402
3
Brandstof-overloop
NEDERLANDS
Montage
Monteer de vuldop. De
slangaansluiting van de
vuldop dient zo kort
mogelijk te zijn, kort
indien noodzakelijk de
slangaansluiting in.
De brandstof-over-
loop is aan de
bovenzijde voor-
zien van een aan-
sluiting voor de
ontluchtingslei-
ding. Deze aan-
sluiting is circa
200˚ draaibaar.
Monteer de brandstof-overloop met de reeds voorgemonteer-
de rubbermof en de meegeleverde slangklem op de vuldop.
Gebruik eventueel water of zeep; geen olie.
Ondersteun de brandstof-
overloop door de meege-
leverde strip aan het dek
of het gangboord vast te
maken. De strip kan
zowel links als rechts aan-
gebracht worden.
Monteer een vulslang tussen de brandstof-overloop en de
tank, pas hiervoor een brandstofbestendige slang met een
inwendige diameter van 38 mm resp. 51 mm toe. Installeer deze
slang zodanig dat zowel de tank als de brandstofoverloop niet
mechanisch worden belast.
Plaats de ontluchtingsnippel, zo hoog mogelijk, boven het
niveau van de brandstof-overloop. Uittrede van brandstof uit de
ontluchting wordt hiermee voorkomen.
WAARSCHUWING
Kies een zodanige plaats voor de ontluchtingsnippel
dat dampen niet in het schip terecht kunnen komen!
Via de ontluchtingsnippel kunnen onaangename geuren vrijko-
men. Dit is te voorkomen door het installeren van een actief kool-
filter (Vetus geurfilter) in de ontluchtingsleiding. Raadpleeg de
bijbehorende handleiding voor installatie van het Vetus geurfilter.
Het Vetus geurfilter is alleen geschikt voor diesel, niet voor ben-
zine.
Monteer de ontluchtingsleiding, pas hiervoor een brandstof-
bestendige slang met een inwendige diameter van 16, 19, 22 of
25 mm toe (afhankelijk van de uitvoering).
Het eerste stuk ontluchtingsleiding, tevens retourleiding voor de
in de brandstof-overloop opgevangen brandstof, dient van de
tank naar de aansluiting RETURN te worden gevoerd.
Het tweede stuk ontluchtingsleiding dient van de aansluiting
VENT naar de ontluchtingsnippel te worden gevoerd.
De ontluchtingsleiding dient, vanaf de tank tot aan het geurfilter
of de zwanehals, voortdurend in hoogte oplopend te worden
gemonteerd.
Monteer alle slangverbindingen met 2 RVS slangklemmen!
De dekfitting en de andere metalen delen die in aanraking kun-
nen komen met de brandstof moeten geaard worden om von-
ken ten gevolge van statische electriciteit te voorkomen. Toe te
passen draaddoorsnede tenminste 1 mm
2
, kleur van de isolatie
groen/geel.
Onderhoud
Controleer regelmatig de ontluchtingsnippel en reinig de zeef
van de ontluchtingsnippel indien noodzakelijk.
Controleer jaarlijks:
- de anti-spatmof en vervang
deze indien noodzakelijk.
- de slangen en slangverbindingen op mogelijke lekkage en
monteer nieuwe slangen en/of slangklemmen indien nood-
zakelijk.
Technische gegevens
Inhoud reservoir : 2 liter
Materiaal : Polyetheen
Gewicht : 1,3 kg
FS3816 FS5116
FS5119
FS5122
FS5125
Aansluitingen
Dekdop Vulslang Ontluchting
FS3816
ø 38
ø 38 / ø 51 ø 16
FS5116
ø 51
FS5119
ø 51
ø 19
FS5122
ø 22
FS5125
ø 25
14 4.0402
Splash-Stop
Installatievoorbeelden
Installation examples
Installationsbeispiele
Exemples d’installation
Ejemplos de instalación
Esempi di installazione
4.0402
15
Splash-Stop
Hoofdafmetingen
Principal dimensions
Hauptabmessungen
Dimensions principales
Dimensiones principales
Dimensioni principali
1 Brandstof-overloop
2 Vuldop
3 Vulslang ø 38 mm respectievelijk ø 51 mm
4 Ontluchtingsnippel
5 Geurfilter
6 Zwanehals
7 Ontluchtingsleiding
8 Brandstoftank
1 Splash-Stop
2 Filler cap
3 Filler pipe 38 mm diameter, 51 mm diameter respectively
4 Breather nipple
5 Odour filter
6 Goose neck
7 Breather pipe
8 Fuel tank
1 Treibstoff-Überlauf
2 Einfüllstutzen
3 Einfüllschlauch ø 38 mm bzw. ø 51 mm
4 Entlüftungsnippel
5 Geruchsfilter
6 Schwanenhals
7 Entlüftungsleitung
8 Treibstofftank
1 Splash stop pour gas-oil
2 Entrée de remplissage
3 Tuyau de remplissage ø 38 mm respectivement ø 51 mm
4 Douille de prise dair
5 Filtre anti-odeur de gas-oil
6 Col-de-cygne
7 Event
8Réservoir de carburant
1 Rebosadero de carburante
2Tapón de relleno
3 Tubo de relleno ø 38 mm respectivamente ø 51 mm
4 Purgador
5 Filtro anti-olor
6Sifón
7 Tubo de purgación
8 Depósito de carburante
1 Interruttore di flusso per carburante
2 Tappo di rifornimento
3 Tubo di rifornimento ø 38 mm e ø 51 mm
4 Valvola di sfiato dellaria
5 Filtro antiodori
6 Collo doca
7 Condotto di aerazione
8 Serbatoio del carburante
* Alléén/ Only/ Nur/ Seulement/ Únicamente/ Unico
FS3816 / FS5116
D1 D2
FS3816
ø 38
ø 16
FS5116
ø 51
FS5119
ø 19
FS5122
ø 22
FS5125
ø 25

Documenttranscriptie

Inleiding De Vetus brandstof-overloop voorkomt dat brandstof uit de tank via de vuldop overloopt en op het dek terecht komt. Overlopen van de brandstof kan gebeuren tijdens het vullen als de tank vrijwel vol is of als de brandstoftank gevuld is met zeer koude brandstof, uit een ondergrondse tank, terwijl de omgevingstemperatuur van de tank aan boord hoog is. De brandstof zal dan tijdens het opwarmen uitzetten! De uit de tank overlopende brandstof wordt in een 2 liter groot reservoir opgevangen. Dit reservoir zal uiteindelijk via de ontluchtingsleiding in de brandstoftank leeg lopen. Het schot moet bij voorkeur zodanig schuin staan dat de vulbuis in de brandstof-overloop 10˚ of meer aflopend schuin is opgesteld. De werking van de brandstof-overloop wordt sterk verbeterd indien gebruik wordt gemaakt van een vulpistool met automatische afslag. FS3816/ FS5116: Indien een slang van ø 51 mm wordt aangesloten, dient de aansluiting voor slang ø 38 mm te worden afgezaagd. Braam het zaagvlak goed af. Verwijder eventueel zaagsel uit de brandstofoverloop. Gebruik Plaats eerst het vulpistool zo ver mogelijk in de interne vulbuis (door de rubberflappen van de anti-spat mof) van de brandstofoverloop, bedien dan het vulpistool om de tank te vullen. Afbramen Afzagen ø38 (1.5") ø51 (2") WAARSCHUWING Brandstof is schadelijk voor het millieu. Voorkom morsen van brandstof! Houdt olieabsorberende doeken gereed als voorzorgsmaatregel! Installatie Algemeen Bepaal een geschikte plaats voor de brandstof-overloop en de vuldop. De brandstof-overloop is geschikt om te worden toegepast met zowel een in het dek geplaatste vuldop als met een in een schot (vertikaal vlak) geplaatste vuldop. De brandstof-overloop FS3816 is alleen toepasbaar in combinatie met: - de Vetus dekdop voor diesel ø 38 mm - de Vetus dekdop voor ‘unleaded gasoline’ (benzine) ø 38 mm - een dekdop met een uitwendige diameter van ø 37,7 mm tot ø 38,3 mm De brandstof-overloop FS5116/ FS5119/ FS5122/ FS5125 is alleen toepasbaar in combinatie met: - de Vetus dekdop voor diesel ø 51 mm - een dekdop met een uitwendige diameter van ø 51 mm tot ø 52,8 mm 2 4.0402 WAARSCHUWING Plaats de vuldop nooit in een afgesloten ruimte, gemorste brandstof kan dan in het schip terechtkomen ! Indien als brandstof benzine (in plaats van dieselolie) wordt toegepast dient de brandstof-overloop in een zeer goed geventileerde ruimte te worden opgesteld! De slangaansluitingen van de brandstof-overloop moeten tijdens de montage goed toegankelijk zijn, houdt hier rekening mee bij het kiezen van de plaats voor de brandstof-overloop en de vuldop. Ook voor controle en eventueel onderhoud is een goede toegankelijkheid van belang. Indien de vuldop in een vertikaal vlak is gemonteerd dan moet het kleine ontluchtingsgat in de anti-spatmof zich op het laagste punt bevinden. Brandstof-overloop NEDERLANDS Monteer de ontluchtingsleiding, pas hiervoor een brandstofbestendige slang met een inwendige diameter van 16, 19, 22 of 25 mm toe (afhankelijk van de uitvoering). Montage Het eerste stuk ontluchtingsleiding, tevens retourleiding voor de in de brandstof-overloop opgevangen brandstof, dient van de tank naar de aansluiting ‘RETURN’ te worden gevoerd. Het tweede stuk ontluchtingsleiding dient van de aansluiting ‘VENT’ naar de ontluchtingsnippel te worden gevoerd. Monteer de vuldop. De slangaansluiting van de vuldop dient zo kort mogelijk te zijn, kort indien noodzakelijk de slangaansluiting in. De ontluchtingsleiding dient, vanaf de tank tot aan het geurfilter of de zwanehals, voortdurend in hoogte oplopend te worden gemonteerd. Monteer alle slangverbindingen met 2 RVS slangklemmen! De brandstof-overloop is aan de bovenzijde voorzien van een aansluiting voor de ontluchtingsleiding. Deze aansluiting is circa 200˚ draaibaar. Monteer de brandstof-overloop met de reeds voorgemonteerde rubbermof en de meegeleverde slangklem op de vuldop. Gebruik eventueel water of zeep; geen olie. Ondersteun de brandstofoverloop door de meegeleverde strip aan het dek of het gangboord vast te maken. De strip kan zowel links als rechts aangebracht worden. Monteer een vulslang tussen de brandstof-overloop en de tank, pas hiervoor een brandstofbestendige slang met een inwendige diameter van 38 mm resp. 51 mm toe. Installeer deze slang zodanig dat zowel de tank als de brandstofoverloop niet mechanisch worden belast. Plaats de ontluchtingsnippel, zo hoog mogelijk, boven het niveau van de brandstof-overloop. Uittrede van brandstof uit de ontluchting wordt hiermee voorkomen. WAARSCHUWING Kies een zodanige plaats voor de ontluchtingsnippel dat dampen niet in het schip terecht kunnen komen! Via de ontluchtingsnippel kunnen onaangename geuren vrijkomen. Dit is te voorkomen door het installeren van een actief koolfilter (Vetus geurfilter) in de ontluchtingsleiding. Raadpleeg de bijbehorende handleiding voor installatie van het Vetus geurfilter. Het Vetus geurfilter is alleen geschikt voor diesel, niet voor benzine. Brandstof-overloop FS3816 FS5116 FS5122 FS5119 FS5125 De dekfitting en de andere metalen delen die in aanraking kunnen komen met de brandstof moeten geaard worden om vonken ten gevolge van statische electriciteit te voorkomen. Toe te passen draaddoorsnede tenminste 1 mm2, kleur van de isolatie groen/geel. Onderhoud Controleer regelmatig de ontluchtingsnippel en reinig de zeef van de ontluchtingsnippel indien noodzakelijk. Controleer jaarlijks: - de anti-spatmof en vervang deze indien noodzakelijk. - de slangen en slangverbindingen op mogelijke lekkage en monteer nieuwe slangen en/of slangklemmen indien noodzakelijk. Technische gegevens Inhoud reservoir : 2 liter Materiaal : Polyetheen Gewicht : 1,3 kg FS3816 FS5116 FS5119 FS5122 FS5125 Aansluitingen Dekdop Vulslang ø 38 ø 38 / ø 51 ø 51 ø 51 Ontluchting ø 16 ø 19 ø 22 ø 25 4.0402 3 Installatievoorbeelden Installationsbeispiele Ejemplos de instalación Installation examples Exemples d’installation Esempi di installazione 14 4.0402 Splash-Stop Hoofdafmetingen Principal dimensions Hauptabmessungen Dimensions principales Dimensiones principales Dimensioni principali D1 * Alléén/ Only/ Nur/ Seulement/ Únicamente/ Unico FS3816 / FS5116 FS3816 ø 38 FS5116 FS5119 FS5122 FS5125 ø 51 D2 ø 16 ø 19 ø 22 ø 25 1 2 3 4 5 6 7 8 Brandstof-overloop Vuldop Vulslang ø 38 mm respectievelijk ø 51 mm Ontluchtingsnippel Geurfilter Zwanehals Ontluchtingsleiding Brandstoftank 1 2 3 4 5 6 7 8 Splash stop pour gas-oil Entrée de remplissage Tuyau de remplissage ø 38 mm respectivement ø 51 mm Douille de prise d’air Filtre anti-odeur de gas-oil Col-de-cygne Event Réservoir de carburant 1 2 3 4 5 6 7 8 Splash-Stop Filler cap Filler pipe 38 mm diameter, 51 mm diameter respectively Breather nipple Odour filter Goose neck Breather pipe Fuel tank 1 2 3 4 5 6 7 8 Rebosadero de carburante Tapón de relleno Tubo de relleno ø 38 mm respectivamente ø 51 mm Purgador Filtro anti-olor Sifón Tubo de purgación Depósito de carburante 1 2 3 4 5 6 7 8 Treibstoff-Überlauf Einfüllstutzen Einfüllschlauch ø 38 mm bzw. ø 51 mm Entlüftungsnippel Geruchsfilter Schwanenhals Entlüftungsleitung Treibstofftank 1 2 3 4 5 6 7 8 Interruttore di flusso per carburante Tappo di rifornimento Tubo di rifornimento ø 38 mm e ø 51 mm Valvola di sfiato dell’aria Filtro antiodori Collo d’oca Condotto di aerazione Serbatoio del carburante Splash-Stop 4.0402 15
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Vetus Splash stop type FS Installatie gids

Type
Installatie gids