Haba 301890 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

Spielanleitung
Instructions
Règle du jeu
Spelregels
Instrucciones
Istruzioni
Copyright - Spiele Bad Rodach 2016
Space
Planets
Space
Planets
Die Feuerkristalle
Dragon Thunder Tooth · Au pays des petits dragons
Draak Dondertand · Dragón Diente de Trueno
Draghetto Mordituono
NEDERLANDS
15
Draak Dondertand
Een bliksemsnel wedloopspel voor 2 tot 4 kleine draken
van 3 tot 99 jaar.
Auteur:
Felix Leicht
Illustraties:
Janina Görrissen
Duur van het spel:
10 - 15 minuten
Het is niet meer lang tot het grote feest voor Drakendag. Vooral de
jonge draken zijn al erg opgewonden – zo ook draak Dondertand
en zijn drie vrienden Vonkenvlucht, Zilverschicht en Vuurstaart. Zo
meteen start namelijk de wedstrijdvlucht door het Drakendal. Wie
deze wint, mag op Drakendag het grote vuurwerk aansteken. In de
verte lonkt het doel van de wedstrijd: de grote vulkaan met op de top
vier oplichtende vuurkristallen. Natuurlijk wil elke draak winnen. Maar
opgelet! Steeds opnieuw waait een verraderlijke wervelwind door het
dal en brengt jullie van het pad af. Dat kost jullie wat tijd, maar op de
afgelegen wegen vinden jullie de meeste vuurkristallen. Het is niet de
snelste draak die op het einde de wedstrijd wint, maar diegene met de
meeste vuurkristallen.
Inhoud van het spel:
1 spelbord
1 groene draak, Dondertand
1 gele draak, Vonkenvlucht
1 oranje draak, Vuurstaart
1 paarse draak, Zilverschicht
4 wervelwindkaartjes
1 wervelwinddobbelsteen
60 vuurkristallen
1 handleiding
NEDERLANDS
16
Voorbereiding van het spel
Puzzel het spelbord in elkaar en leg het in het midden van de tafel.
Zet de vier wervelwindkaartjes in de gepaste gaten van het spelbord.
De pijl op de wervelwinden wijst in het begin naar de oranje hoofdweg.
Iedereen kiest een draak en zet deze op het startveld. Overtollige draken
leg je terug in de doos.
Leg 4 vuurkristallen op de vulkaan (= doel). De andere kristallen leg je als
voorraad naast het spelbord. Houd de dobbelsteen klaar. De wedstrijd
kan beginnen!
Verloop van het spel
Je speelt kloksgewijs. De speler die het beste als een draak kan blazen,
mag beginnen en gooit.
Wat toont de wervelwinddobbelsteen?
• 1, 2 of 3 ogen:
Zet je draak zoveel velden in de richting van de vulkaan als je
ogen gegooid hebt. Op een veld mogen tegelijk ook meerdere
draken staan.
NEDERLANDS
17
• De wervelwind:
Er waait een wervelwind door het dal. Draai alle wervelwind-
kaartjes zodat de pijlen naar de andere weg naar de vulkaan wijzen
– dus van oranje naar geel of van geel naar oranje. Dat doe je ook
als een draak op een wervelwindkaartje staat.
Waar brengt de weg je naartoe?
Als je op het einde van je beurt op een veld met vuurkristallen
terechtkomt, neem je uit de voorraad zoveel kristallen als er op
het veld te zien zijn. Daarna is het de beurt aan de volgende
speler.
Als je voorbij een wervelwindkaartje gaat, telt dat net als elk
ander veld. Als je het wervelwindkaartje verlaten hebt, draai je
de wervelwind naar de andere weg.
Als je op het einde van je beurt op een wervelwind terechtkomt,
blijf je daar staan en is je beurt voorbij. Als je bij je volgende beurt
het wervelwindkaartje verlaat, draai je het naar de andere weg.
Dat doe je ook als er net een draak op een wervelwindkaartje
staat.
Als je op een veld zonder wervelwind of kristal staat, gebeurt
er niks. Je beurt is dan voorbij.
NEDERLANDS
18
Belangrijk: Als de voorraad kristallen op is, kan je helaas geen kristal
meer krijgen. Nu resten er enkel nog de kristallen op de vulkaan.
Haast je om er als eerste aan te komen!
Let wel op, want in het Drakendal gelden de volgende drakenregels:
Je mag je draak niet terug richting start zetten.
Je kunt enkel van weg veranderen op de wervelwinden tussen
beide paden (oranje en gele).
Einde van het spel
Als de eerste draak de vulkaan bereikt en de vier vuurkristallen verzamelt,
eindigt het spel en moeten alle draken op hun plaats blijven staan.
Nu telt elke speler de vuurkristallen die hij onderweg verzamelde. Wie de
meeste vuurkristallen heeft, is de winnaar van de wedstrijdvlucht door
het Drakendal en mag het grote vuurwerk op Drakendag ontsteken. De
andere draken zijn echter geen verliezer: zij mogen bij het grote vuurwerk
op de eerste rij zitten!
Bij gelijkspel hebben beide draken gewonnen en mogen ze samen het
vuurwerk ontsteken.
Een drakenhandige telhulp
Heb je het moeilijk om te tellen? Geen probleem: draai het spelbord om
en leg je kristallen op de voetsporen van je kleur. Wie het langste spoor
heeft, is de winnaar.
Liebe Kinder, liebe Eltern,
unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen,
ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist.
Dear Children and Parents,
At www.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part
of a toy or game can still be delivered.
Chers enfants, chers parents,
Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue
est encore disponible sur www.haba.fr dans la partie Pièces détachées.
Geachte ouders, lieve kinderen
via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte
delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld.
Queridos niños, queridos padres:
en www.haba.de/Ersatzteile pueden ver si todavía disponemos de una pieza de
juego que hayan perdido.
Cari bambini e cari genitori,
sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete informarvi se un pezzo
mancante del gioco è ancora disponibile.
Queridas crianças, queridos pais,
Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página
www.haba.de/Ersatzteile para ver se há peças de reposição.
Kære børn, kære forældre,
på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile kan du helt enkelt
spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres.
Kära barn, kära föräldrar,
se hemsidan www.haba.de/Ersatzteile , när du vill fråga
om det finns en reservdel till den leksak som kommit
bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den.
Kedves Gyerekek, kedves Szülők!
A www.haba.de/Ersatzteile internetes címen egyszerű
módon megérdeklődhetik, hogy a játék elveszett
darabja még megrendelhető-e.

Documenttranscriptie

Spielanleitung • Instructions • Règle du jeu • Spelregels • Instrucciones • Istruzioni Space Planets stalle ri Die Feuerk Dragon Thunder Tooth · Au pays des petits dragons Draak Dondertand · Dragón Diente de Trueno Draghetto Mordituono Copyright - Spiele Bad Rodach 2016 Draak Dondertand Een bliksemsnel wedloopspel voor 2 tot 4 kleine draken van 3 tot 99 jaar. Het is niet meer lang tot het grote feest voor Drakendag. Vooral de jonge draken zijn al erg opgewonden – zo ook draak Dondertand en zijn drie vrienden Vonkenvlucht, Zilverschicht en Vuurstaart. Zo meteen start namelijk de wedstrijdvlucht door het Drakendal. Wie deze wint, mag op Drakendag het grote vuurwerk aansteken. In de verte lonkt het doel van de wedstrijd: de grote vulkaan met op de top vier oplichtende vuurkristallen. Natuurlijk wil elke draak winnen. Maar opgelet! Steeds opnieuw waait een verraderlijke wervelwind door het dal en brengt jullie van het pad af. Dat kost jullie wat tijd, maar op de afgelegen wegen vinden jullie de meeste vuurkristallen. Het is niet de snelste draak die op het einde de wedstrijd wint, maar diegene met de meeste vuurkristallen. NEDERLANDS Felix Leicht Auteur: Illustraties: Janina Görrissen Duur van het spel: 10 - 15 minuten Inhoud van het spel: 1 spelbord 1 groene draak, Dondertand 1 gele draak, Vonkenvlucht 1 oranje draak, Vuurstaart 1 paarse draak, Zilverschicht 4 wervelwindkaartjes 1 wervelwinddobbelsteen 60 vuurkristallen 1 handleiding 15 Voorbereiding van het spel Puzzel het spelbord in elkaar en leg het in het midden van de tafel. Zet de vier wervelwindkaartjes in de gepaste gaten van het spelbord. De pijl op de wervelwinden wijst in het begin naar de oranje hoofdweg. Iedereen kiest een draak en zet deze op het startveld. Overtollige draken leg je terug in de doos. Leg 4 vuurkristallen op de vulkaan (= doel). De andere kristallen leg je als voorraad naast het spelbord. Houd de dobbelsteen klaar. De wedstrijd kan beginnen! NEDERLANDS Verloop van het spel Je speelt kloksgewijs. De speler die het beste als een draak kan blazen, mag beginnen en gooit. Wat toont de wervelwinddobbelsteen? • 1, 2 of 3 ogen: Zet je draak zoveel velden in de richting van de vulkaan als je ogen gegooid hebt. Op een veld mogen tegelijk ook meerdere draken staan. 16 Waar brengt de weg je naartoe? Als je op het einde van je beurt op een veld met vuurkristallen terechtkomt, neem je uit de voorraad zoveel kristallen als er op het veld te zien zijn. Daarna is het de beurt aan de volgende speler. Als je voorbij een wervelwindkaartje gaat, telt dat net als elk ander veld. Als je het wervelwindkaartje verlaten hebt, draai je de wervelwind naar de andere weg. NEDERLANDS • De wervelwind: Er waait een wervelwind door het dal. Draai alle wervelwind kaartjes zodat de pijlen naar de andere weg naar de vulkaan wijzen – dus van oranje naar geel of van geel naar oranje. Dat doe je ook als een draak op een wervelwindkaartje staat. Als je op het einde van je beurt op een wervelwind terechtkomt, blijf je daar staan en is je beurt voorbij. Als je bij je volgende beurt het wervelwindkaartje verlaat, draai je het naar de andere weg. Dat doe je ook als er net een draak op een wervelwindkaartje staat. Als je op een veld zonder wervelwind of kristal staat, gebeurt er niks. Je beurt is dan voorbij. 17 Belangrijk: Als de voorraad kristallen op is, kan je helaas geen kristal meer krijgen. Nu resten er enkel nog de kristallen op de vulkaan. Haast je om er als eerste aan te komen! Let wel op, want in het Drakendal gelden de volgende drakenregels: • Je mag je draak niet terug richting start zetten. • Je kunt enkel van weg veranderen op de wervelwinden tussen beide paden (oranje en gele). Einde van het spel NEDERLANDS 18 Als de eerste draak de vulkaan bereikt en de vier vuurkristallen verzamelt, eindigt het spel en moeten alle draken op hun plaats blijven staan. Nu telt elke speler de vuurkristallen die hij onderweg verzamelde. Wie de meeste vuurkristallen heeft, is de winnaar van de wedstrijdvlucht door het Drakendal en mag het grote vuurwerk op Drakendag ontsteken. De andere draken zijn echter geen verliezer: zij mogen bij het grote vuurwerk op de eerste rij zitten! Bij gelijkspel hebben beide draken gewonnen en mogen ze samen het vuurwerk ontsteken. Een drakenhandige telhulp Heb je het moeilijk om te tellen? Geen probleem: draai het spelbord om en leg je kristallen op de voetsporen van je kleur. Wie het langste spoor heeft, is de winnaar. Liebe Kinder, liebe Eltern, unter www.haba.de/Ersatzteile können Sie ganz einfach nachfragen, ob ein verlorengegangenes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist. Dear Children and Parents, At www.haba.de/Ersatzteile it‘s easy to ask whether a missing part of a toy or game can still be delivered. Chers enfants, chers parents, Vous pouvez demander tout simplement si la pièce de jeu que vous avez perdue est encore disponible sur www.haba.fr dans la partie Pièces détachées. Geachte ouders, lieve kinderen via www.haba.de/Ersatzteile kunt u heel eenvoudig navragen of kwijtgeraakte delen van het spelmateriaal nog kunnen worden nabesteld. Queridos niños, queridos padres: en www.haba.de/Ersatzteile pueden ver si todavía disponemos de una pieza de juego que hayan perdido. Cari bambini e cari genitori, sul sito www.haba.de/Ersatzteile (ricambi) potete informarvi se un pezzo mancante del gioco è ancora disponibile. Queridas crianças, queridos pais, Se perdeu a peça de um jogo, consultar a página www.haba.de/Ersatzteile para ver se há peças de reposição. Kære børn, kære forældre, på hjemmesiden www.haba.de/Ersatzteile kan du helt enkelt spørge om en tabt del/brik af spillematerialet stadigvæk kan leveres. Kära barn, kära föräldrar, se hemsidan www.haba.de/Ersatzteile , när du vill fråga om det finns en reservdel till den leksak som kommit bort. Fråga helt enkelt om vi kan leverera den. Kedves Gyerekek, kedves Szülők! A www.haba.de/Ersatzteile internetes címen egyszerű módon megérdeklődhetik, hogy a játék elveszett darabja még megrendelhető-e.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28

Haba 301890 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor