Cannondale Coda Brakes de handleiding

Type
de handleiding
Gefeliciteerd en hartelijk dank voor uw aanschaf van het CODA Expert Schijfrem systeem. De CODA
Expert Schijfrem is een volledig, hydraulisch, gesloten systeem, dat optimale remprestaties levert in
alle weersomstandigheden. Het is een lichtgewicht systeem, onderhoudsarm en volledig instelbaar en
te onderhouden. In vergelijk met de traditionele kabel-remsystemen levert de CODA Expert Schijfrem
minder slijtage aan de remblokken, meer efficiency zonder de kabels te rekken of speling te veroorza-
ken en geen aanslepende plaatjes, ook niet wanneer het wiel verbogen is.
Omdat het CODA schijfrem systeem zo uniek is, is er een aantal belangrijke dingen waarvan u op de
hoogte dient te zijn. De aanwijzingen zijn duidelijk beschreven, leest u ze rustig en aandachtig door;
ze zijn er zodat u er uw voordeel mee kan doen.
Zowel de caliper als ook de remgrepen zijn demonteerbaar, echter de demontage procedure vraagt
om unieke onderdelen en uitgebreide kennis van hydraulische systemen, daarom kunnen reparaties
alleen uitgevoerd worden door de Erkende Cannondale Service Centers.
CODA Expert Schijfremmen zijn ontworpen om optimaal te functioneren met zowel draai-schakelsys-
temen als ook met druk-schakelsystemen.
CODA schijfremmen dienen te worden gebruikt met wielen opgebouwd rond de CODA schijfrem-com-
patibele naven. Deze wielen dienen kruis over drie gespalkt te worden met 14, 14/15, 15 of 15/16
roestvrijstalen spaken, en ingevlochten door een ervaren wielenbouwer. Het gebruik van een
kwaliteitsvelg met eyelets wordt aanbevolen.
NB: CODA Expert schijfremmen dienen niet gebruikt te worden op tandems en downhill fietsen. Ze
zijn ontworpen om gebruikt te worden op cross-country mtb fietsen.
ROTOR MAAT GIDS
CODA expert schijfrem diameter
Wiel Fiets en Jaar (gestampt in rotor) Onderdeel
no.
Voor Alle Cannondale en anderen 171mm rotor QBDRF/171
Achter 1999 en later, Cannondale en anderen 151mm rotor QBDRR/151
BENODIGD GEREEDSCHAP
Waswater, van een 1 op 10 oplossing van afwasmiddel, met heet water
7mm steeksleutel
8mm steeksleutel
Goede kwaliteit kabelsnijder (of een scherp mesje)
Moment sleutel
Schone doeken, zeker niet besmet met enigerlei olie of vet.
SECTIE I: INSTALLATIE EN SET UP
Belangrijk: remsystemen zijn zeer belangrijk voor de veiligheid van elke fiets en daarom adviseert
Cannondale dat elke reparatie geschied door een erkende Cannondale dealer. De volgende instruc-
ties zijn voor personen met een goede kennis van fietsen en fiets-specifieke procedures en die
bovendien beschikken over het juiste gereedschap. Onjuiste installatie of reparatie van het remsys-
teem kan leiden tot blessures of zelfs tot dodelijke ongelukken. Mocht u enige twijfel hebben bij het
uitvoeren van de volgende procedures, neemt u dan contact op met uw lokale Cannondale dealer.
Indien de rotor ook maar een enkele keer verontreinigd, is geraakt met olie, vet of remvloeistof, dient
deze grondig te worden gereinigd met de afwasmiddeloplossing, gespoeld met schoon water en daar-
na te worden gedroogd voordat de fiets weer bereden wordt. Wanneer de remplaatjes verontreinigd
zijn, dienen deze gedemonteerd en vervangen te worden. Smerige en vettige oppervlakken hebben te
weinig frictie om de fiets te stoppen, wat resulteert in een verlies van controle over de fiets, wat tot
58.
CODA Expert Schijfrem Gebruikers Gids
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:50 PM Page 58
blessures kan leiden.
BEVESTIGING VAN DE ROTOR AAN DE
NAAF.
1. Bevestig de rotors aan de naaf door gebruik
te maken van de meegeleverde M5 x 12 bout-
jes. Zoals aangegeven in het bovenstaande
schema gaat de grootste rotor op het voorwiel.
De maat van elke rotor wordt in mm
aangegeven op de rotor. Draai de boutjes aan
met een momentsleutel van 4.5 tot 6 Nm. Wees
er zeker van dat de rotor gemonteerd is met de
rotatiepijl in de richting van de draaiing van het
voorwiel. (zie figuur 1)
Wees er van bewust dat de Lefty naaf een plas-
tic afdichting gebruikt die tussen de rotor en het
industrie lager wordt geplaatst om water en vuil
buiten te houden. Wees er zeker van dat de
afdichting op zijn plaats is voordat u de rotor op
het voorwiel monteert en dat de rotor de afdicht-
ing op zijn plek houdt.
2. Controleer regelmatig dat de bouten die de
rotor tegen de naaf houden goed vast zitten.
INSTALLATIE EN DEMONTAGE VAN DE REMPLAATJES
WAARSCHUWING: DE PLAATJES DIE MEEGELEVERD WORDEN MET DE CODA EXPERT REM-
MEN ZIJN GEMAAKT VAN EEN STOF OP BASIS VAN KEVLAR, SPECIAAL ONTWIKKELD
VOOR HET CODA SYSTEEM MET DE ROESTVRIJSTALEN ROTOR. GEBRUIK BIJ VERVANG-
ING ALLEEN DE CODA PLAATJES (KIT # QBDPAD/GRN) DIE HOREN BIJ DE ROTOR. WEES
ER VAN BEWUST DAT DE VIERKANTE PLAATJES NIET UITWISSELBAAR ZIJN MET DE
NIEUWE CODA EXPERT EN COMPETITION ROTORS (171 EN 151MM DIAMETER).
DAARENTEGEN KUNNEN ALLE NIEUWE VIERHOEKIGE PLAATJES GEBRUIKT WORDEN OP
ALLE CODA ROTORREMSYSTEMEN, ONAFHANKELIJK VAN DE ROTORAFMETING. DE
NIEUWE VIERHOEKIGE REMBLOKKEN ZIJN OOK LINKS EN RECHTS SPECIFIEK. HET
PLAATJE DIENT ZO TE WORDEN GEMON-
TEERD DAT DE ZE OVER HET GEHELE VLAK
CONTACT MAKEN MET DE ROTOR. ZIE
ONDERSTAANDE FIGUUR VOOR IDENTIFI-
CATIE.
WAARSCHUWING: GEBRUIK ENKEL ORIG-
INELE CODA PLAATJES. HET GEBRUIK VAN
ANDERE PLAATJES ZAL DE GARANTIE
LATEN VERVALLEN EN ZOU KUNNEN LEIDEN
TOT HET FALEN VAN DE REMPRESTATIES.
1. De CODA Expert remplaatjes worden in de
caliper gehouden door magnetische kracht. De
plaatjes hebben een stalen achterkant en dienen
te worden geïnstalleerd met deze stalen achterkant in de caliper en de voorkant van het plaatje naar
de rotor toe. Deze loopt tussen de twee plaatjes.
2. De CODA Expert remplaatjes zijn links en rechts specifiek. Het plaatje dient zo te worden gemon-
teerd dat het over de gehele oppervlakte contact maakt met de rotor. (zie figuur 2. Voor links en
rechts identificatie)
3. Tijdens het installeren van de plaatjes, kan het nodig zijn de caliperstelschroeven met een 5mm
59.
Fig. 1
Fig. 2
LINKER PLAATJE
RECHTER PLAATJE
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:50 PM Page 59
inbussleutel tegen de klok in naar buiten
te draaien. Dit staat meer ruimte toe in de
caliper, zodat de plaatjes makkelijker op
hun respectievelijke plaats schuiven. De
5mm imbusschroef aan de ontluchtings
kant van de caliper stelt de positie in van
het door de zuiger actieve plaatje, terwijl
de 5mm imbusschroef aan de andere kant
de positie instelt van het vaste plaatje.
Wees er van op de hoogte dat de rechter
(vaste) kant van de caliper geen stop
heeft en dat de instelschroef volledig uit
de caliper gedraaid kan worden. Mocht dit
gebeuren, installeer dan opnieuw de
afstellingschroef met een aantal druppels
blauwe loctite (#242) in de caliper.
4. Installeer de plaatjes één voor één door
de plaatjes simpelweg bij de 'tab' te
houden en door de plaatjes in te brengen
in de caliper (zie figuur 3). De pin op elke
zuiger dient te vallen in het gat in de
achterkant van de plaatjes, en de tabs
dienen uit de caliper te steken. Opnieuw:
wees er zeker van dat elk van de plaatjes
aan de goede kant van de caliper gemon-
teerd is.
5. Plaatjes kunnen gedemonteerd worden
door eenvoudigweg de plaatjes bij de stal-
en 'tabs' aan te pakken, en zo de plaatjes
uit de caliper te manoeuvreren.
BEVESTIGING VAN REMGREPEN
NB: De CODA Expert Schijfrem komt geassembleerd met de linker remgreep gemonteerd aan de
voorste caliper en de rechte remgreep gemonteerd aan de achter caliper. Mocht u de grepen willen
omwisselen, draait u dan eenvoudigweg de grepen om. De remgrepen zijn symmetrisch en kunnen
gebruik worden aan beide kanten van het stuur. De bevestigingsbout kan verwijderd worden zodat
deze toegankelijk is van beide kanten van de greep.
1. Schuif de remgrepen op het stuur, met de remleidingen wijzend naar het midden van het stuur,
zoals u elke remgreep zou monteren. Over het algemeen dient u druk-schakelsystemen voor de rem-
greep te monteren, terwijl de draai-schakelsystemen na de remgreep gemonteerd worden.
2. Draai de schakelaars aan en bevestig de handvatten zoals beschreven door de fabrikant.
3. Wanneer de remgrepen en schakelaar gepositioneerd zijn, draai dan de remgrepen aan met 8-12
Nm.
4. Het bereik van elke remgreep kan worden ingesteld door de 2mm inbusbout aan te draaien danwel
uit te draaien. Dit brengt ook de remplaatjes dichter tegen de rotor. Wanneer u de remgreep afstelt,
nadat u de remmen heeft gemonteerd, kan het nodig zijn de caliper opnieuw af te stellen met de twee
5mm inbusschroeven in de caliper. Zie ook 'afstellen van de remplaatjes' hieronder.
WAARSCHUWING: demonteer nooit de 2mm inbusbout uit de greep unit. Deze houdt de greep in de
unit en verwijdering zou kunnen leiden tot het uitvallen van de greep uit de unit, wat leidt tot het weg-
vallen van remprestaties.
Wees er van bewust dat de CODA Expert schijfremgrepen en CODA Competition schijfremgrepen
niet uitwisselbaar zijn.
60.
Fig. 3
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:50 PM Page 60
BEVESTIGING VAN DE CALIPER
1. Voordat u de caliper monteert, installeer elk wiel
in het frame of vork, en wees er zeker van dat de as
van het wiel correct bevestigd is (de rotor dient
gemonteerd te worden aan de kant van de caliper-
bevestiging). Bevestig de quickrelease stevig.
WAARSCHUWING: VOOR INSTRUCTIES VOOR
HET CORRECTE GEBRUIK VAN QUICK RELEAS-
ES, ZIE SECTIE 6 (HOW THINGS WORK) VAN DE
CANNONDALE OWNER'S MANUAL OF DE SEC-
TIE OVER QUICK RELEASES IN DE GEBRUIK-
ERSGIDS.
2. Wees er zeker van dat de plaatjes correct in de
caliper geïnstalleerd zijn. Mocht het nodig zijn, dan
kan de ruimte tussen rotor en plaatjes afgesteld wor-
den door de beide 5mm schroeven in de caliper.
3. Hang de caliper over de rotor, zo dat de ontlucht-
ingsschroef aan de buitenkant, links van de fiets
geplaatst is. Plaats twee shims per bout tussen de
caliper en de bevestigingnokken, en draai de M6 x
18 bouten aan. Draai de bouten aan met een momentsleutel van 8-9 Nm.
4. Controleer of de rotor gecentreerd is in de caliper. Als dit niet het geval is, plaats of verwijder dan
van elke bout een shim totdat de rotor gecentreerd is tussen de caliper. (De)Monteer altijd even veel
shims bij de onderste- en bovenste bevestigingsbout. Stel de caliper zo af dat de plaatjes zo hoog
mogelijk volledig contact maken met de rotor. De plaatjes moeten niet boven de bovenste rand van
de rotor staan.
5. Wanneer het systeem is afgesteld, draai de bevestigingbouten aan met het draaimoment 8-9Nm.
6. Herhaal de procedure voor de andere caliper.
WAARSCHUWING: BEVESTIG DE REMLEIDINGEN AAN DE GEBRUIKELIJKE KABELSTOPS
AAN HET FRAME DOOR GEBRUIK TE MAKEN VAN DE MEEGELEVERDE CLIPS (KIT # QBDC/).
DE REMLEIDINGEN DIENEN GEEN CONTACT TE MAKEN MET HET WIEL OF BAND, OF DE
VOORVERING DANWEL HET STUREN TE BEÏNVLOEDEN. WEES ER OOK ZEKER VAN DAT DE
REMLEIDINGEN NIET KUNNEN KNAKKEN TIJDENS HET RIJDEN. ZIE OOK DE SECTIE OVER
HET INKORTEN VAN DE REMLEIDINGEN.
AFSTELLEN VAN DE REMPLAATJES
1. Wanneer het systeem volledig geïnstalleerd is, of wanneer u de remplaatjes vervangt, het systeem
ontlucht, of de reikwijdte van de remgreep verandert, dient u de positie van de remplaatjes af te
stellen. Bij elk van de caliper dient u de vaste kant van de caliper aan te draaien totdat het remplaatje
lichtjes tegen de rotor schuurt. Daarna laat u de afstelschroef zo staan. De bewegende kant van de
caliper dient te worden ingesteld voor de gewenste remweg en het remgevoel.
Deze opzet zal de remplaatjes toestaan lichtjes tegen de rotor te schuren tijdens de eerste rit of totdat
de plaatjes zijn ingelopen. Het zal de plaatjes erg dicht tegen de rotor aan positioneren (waar ze
horen te zijn) en zal de plaatjes toestaan gelijkmatig in te lopen.
2. Wanneer de plaatjes al eerder ingelopen zijn in de rotor en deze zijn afgesteld na het ontluchten
van het systeem, dient u nog steeds de vaste kant van de caliper aan te draaien totdat het plaatje
lichtjes tegen de rotor schuurt, en draai vervolgens de afstelschroef terug, zodat het schuren stopt.
61.
Fig. 4
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 61
Het plaatje dient kort tegen de rotor aangemonteerd te worden, voor een optimale remkracht. Stel
hierna de bewegende zuiger in, voor reikwijdte en remgevoel.
3. Controleer of de remmen goed functioneren en dat de remleidingen goed gemonteerd zijn, voordat
de fiets gebruikt wordt. Rijdt voorzichtig totdat u gewend bent aan de nieuwe remmen, omdat
hydraulische remmen anders remmen dan traditionele kabelremmen. Onthoudt dat de nieuwe plaat-
jes 30 tot 40 volledige stops nodig hebben om goed in te lopen. Het inlopen kan worden bevorderd
door te rijden op een vlak terrein (een parkeerplaats bv) en daar 200-300 meter te rijden met de rem-
men ingedrukt. Daarna maakt u 20 tot 30 volledige stops.
REMPLAATHOUDER
Wanneer u het wiel demonteert, plaats dan de CODA remplaathouder (kit# QC111/) in de caliper om
er zeker van te zijn dat de plaatjes niet uit de caliper vallen. Controleer eerst of de houder vrij is van
olie, vet of remvloeistof. . Installeer de CODA remplaathouder met de uitsparing in zijn geheel in de
caliper. De twee ronde knoppen zullen de houder in de caliper houden. (zie figuur 5)
Wees er zeker van dat beide remplaatjes in de caliper zitten wanneer u het wiel opnieuw installeert.
REM- SLIJTAGE INDICATORS
Vervang de CODA plaatjes wanneer de pin op de zuiger volledig door het plaatje gaat. (zie figuur 6.)
De CODA rotors zijn ook aan slijtage onderhevig en dienen te worden te vervangen wanneer deze
dunner zijn dan 1.73mm. Nieuw meten de rotors 1.98mm.
De CODA remvloeistof, ontwikkeld door de NASA, is niet onderhevig aan veranderingen door
extreme temperaturen en absorbeert geen vocht, zodat ze afbreekt naar verloop van tijd.
SECTIE II: SERVICE
HET VERKORTEN VAN DE REMLEIDINGEN
NB: Het is aan te bevelen de Expert Schijfremleiding te verkorten bij de remgreep.
62.
Fig. 5
Fig. 6
NIEUWE PLATJEE
VERLESTEN PLAT-
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 62
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN PLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERSTE GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE PLAATJES
SMERIG ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
1. Draai de afstelschroeven volledig uit (voor een maximale ruimte tussen de plaatjes).
2. Verwijder de wielen en plaatjes van de fiets. Trek de plastic beschermkap van de remgreep, zodat
de bevestigingsschroef van de remleiding zichtbaar is.
3. Gebruik een 8mm steeksleutel, draai de schroef los en trek de remleiding uit de remgreep. Schuif
de beschermkap en de bevestingsschroef ver weg van de plaats waar u gaat verkorten.
Druk de remgreep niet in als de remleiding
niet bevestigd is.
4. Gebruik een scheermes of een speciaal
stuk snijd-gereedschap om de remleiding op
de gewenste lengte te knippen. Snijdt de
remleiding recht af en tenminste 1cm van het
oude uiteinde om te voorkomen dat u de
insert beschadigt. Gebruik geen gekartelde
messen of scharen, omdat deze het uiteinde
van de lijn kunnen beschadigen.
5. Schuif een nieuwe knelring ver genoeg
over het einde van de remleiding, zodat
5mm van de remleiding zichtbaar is. Plaats
de knelring met de scherpe kant richting de
bevestigingsschroef (weg van de remgreep).
Plaats dan een nieuwe insert in de remleid-
ing. De afstand van de knelring tot de rand
van de insteekadapter zal niet meer dan
1.6mm bedragen. Zie figuur 7.
Belangrijk: Gebruik een nieuwe knelring en een insert elke keer als de remleiding wordt verkort.
Meerdere reserveonderdelen zijn meegeleverd bij de remset.
6. Druk het uiteinde van de remleiding in de mastercylinder totdat de knelring kontakt maakt met de
caliper, en controleer dat de remleiding niet de band, het wiel of onderdelen van de fiets raakt. Schuif
de bevestigingsschroef terug in de mastercylinder en draai deze met 8-9Nm aan. Wees voorzichtig
met het aandraaien, zodat u niet de schroefdraad in de mastercylinder beschadigt.
7. Trek voorzichtig aan de remleiding om er zeker van de zijn dat deze goed vast zit.
8. Voor het opnieuw installeren van de wielen of de remplaatjes, dient u het systeem te ontluchten.
Zie de volgende sectie voor het correct uitvoeren van het ontluchten.
HET ONTLUCHTEN VAN HET SYSTEEM / VLOEISTOF VERVANGEN
GEBRUIK ENKEL EN ALLEEN CODA REMVLOEISTOF. ANDERE VLOEISTOFFEN ZIJN NIET
UITWISSELBAAR MET DE EXPERT AFDICHTINGEN EN HET HYDRAULISCHE SYSTEEM.
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN REMPLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
63.
Fig. 7
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 63
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB: WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERST GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE PLAATJES
SMERIG ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
Elke keer wanneer het systeem geopend is, dient het te worden ontlucht. Als er lucht in het systeem
is, zal de remgreep zacht aanvoelen en zullen de remprestaties onder de maat zijn. Indien het sys-
teem goed ontlucht is, zal dit door de remgreep goed voelbaar zijn, bij het indrukken van de remgreep
is te voelen dat de remplaatjes stevig op de rotor drukken. De rem voelt dan niet sponsig aan.
De doorbloedingskit (kit# QBDS, bijgeleverd bij elke set) bestaat uit een flesje remvloeistof, 2 slanget-
jes, een 20cc spuit en vier knelringen en 4 insteekadapters (inserts).
1. Verwijder de wielen en de plaatjes van de fiets, mocht u dit nog niet gedaan hebben.
2. Draai de caliper instelschroef aan de linkerkant helemaal uit (tegen de klok in). Wees er ook zeker
van dat de remgreep volledig uitgeveerd is en dat de 2mm reikwijdte stelschroef niet de reikwijdte
onderdrukt. Plaats een kunststof handvat van een inbus T sleutel in de sleuf van de caliper en
gebruik een 5 mm inbussleutel om de rechter caliper stelschroef zover in te draaien dat het kunststof
handvat klem komt te zitten tussen de vlakke kanten van de zuigers (niet tegen de uitstekende pin-
netjes van de zuigers plaatsen!)
3. Verwijder de rubberen beschermingen van de caliper en van de remgreep. Als deze afwezig zijn,
wees er dan zeker van dat ze vrij zijn van vuil en andere besmetting. Gebruik een 1.5mm inbussleutel
om vuil te verwijderen. Het voor het ontluchten niet verwijderen van het vuil zal de levensduur van de
interne afdichtingen aanmerkelijk verkorten.
4. Draai de remgreep los en draai de greep zo dat de ontluchtingsschroef naar boven wijst. Bevestig
één van de slangetjes aan de ontluchtingsschroef en steek het andere einde in de schone droge fles.
NB: Het makkelijkste is om de opvangfles aan het stuur vast te binden met een draad, elastiek of met
behulp van een oude spaak. Wees er zeker van dat de vloeistof en het flesje absoluut schoon blijven.
Gebruik nooit vloeistof die smerig is.
5. Bevestig de tweede slang aan de spuit en vul de spuit met remvloeistof. Zet de spuit met slang op
de kop, zodat de lucht uit de spuit en de slang kan. Bevestig nu de slang aan de ontluchtingsschroef
van de caliper.
6. Gebruik een 7mm steeksleutel om de ontluchtingsschroef op de remgreep een halve slag te
draaien. Gebruik hierna een 5mm inbussleutel om de zuigerzijde van de caliper op zijn plaats te
houden, terwijl u met een 7mm steeksleutel de ontluchtingsschroef op de caliper opent. Begin te
drukken op de spuit. Ga door met het ontluchten totdat de schroeven dichtgedraaid worden in stap
10.
NB: Als er geen vloeistof meer aanwezig is in de spuit, sluit dan simpelweg de ontluchtingsschroef op
de caliper. Verwijder de slang en vul deze opnieuw, daarna begint u overnieuw.
7. Terwijl u druk uitoefent op de spuit, begint u met de plastic achterkant van een schroevendraaier op
de caliper te tikken, zodat de kleinste luchtbellen uit de caliper verdwijnen. Gedurende deze actie kunt
u waarschijnlijk luchtbellen door het systeem naar boven zien komen in de opvangfles.
8. Begin nu te tikken op de remleiding, en langzaam gaat u door tot aan boven aan het systeem, ter-
wijl u nog steeds op de spuit drukt.
9. Tik op de cilinder op de remgreep om daarna enkele malen langzaam de greep in te drukken en
los te laten. Dit om lucht uit de zuiger van de cilinder te krijgen, terwijl u druk blijft uitoefenen op de
spuit.
64.
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 64
10. Als u er zeker van bent dat alle lucht uit het systeem is, sluit u de ontluchtingschroef op de caliper
en daarna die op de remgreep. Draai de ontluchtingsschroeven aan met 6-7Nm. De ontluchtingss-
chroef op de caliper laat zich het makkelijkst sluiten door wanneer de zuiger zijde tegengehouden
wordt met een 5mm inbussleutel. Verwijder de slangen van de ontluchtingsschroeven en retourneer
de vloeistof in de opvangfles in de oorspronkelijke fles, als deze er niet verontreinigd, besmet of
verkleurd uitziet.
11. Herpositioneer de remgreep en draai de bevestigingsbout aan met 8-12 Nm. Druk de greep een
aantal malen goed in om er zeker van te zijn dat er geen lek is bij een van de twee ontluchtingss-
chroeven. De rem zou stevig moeten aanvoelen tegen het stuk plastic. Als u er zeker van bent dat er
geen lucht meer is in het systeem, verwijdert u het plastic T-stuk uit de caliper.
12. Alvorens u de plaatjes of de rotor behandelt, was eerst de buitenkant van de remleiding, caliper
en remgreep met de 1 op 10 oplossing van afwasmiddel en heet water. Spoel met schoon water en
laat het geheel drogen, daarna herinstalleert u de plaatjes en de wielen.
13. Stel de reikwijdte van de remgreep in door middel van een 2mm stelschroef. En stel de ruimte
tussen plaatjes en rotor in door middel van de 5mm inbussleutel, zoals beschreven in "Het afstellen
van de plaatjes". Onthoudt dat de plaatje aan de vaste kant van de caliper zo dicht mogelijk tegen de
rotor aan dient te staan, zonder deze af te remmen.
NB: Maak ook de spuit en de slangen schoon met de oplossing. Als u vloeistof in de spuit laat, zal dit
de spuit aantasten.
VERVANGING VAN REMLEIDING
WAARSCHUWING: GEBRUIK ALLEEN CODA SCHIJFREM LEIDINGEN (KIT# QBDT/110).
ANDERE LEIDINGEN ZIJN NIET UITWISSELBAAR OF KUNNEN BREKEN ONDER DRUK.
WAARSCHUWING: VERWIJDER WIELEN EN PLAATJES VOOR HET VERKORTEN VAN DE
REMLEIDINGEN. WEES ER ZEKER VAN DAT DE PLAATJES EN DE ROTOR VRIJ BLIJVEN VAN
OLIE, VET OF REMVLOEISTOF. ALVORENS DE PLAATJES EN DE ROTOR TE BEHANDELEN,
DIENT U DE REMLEIDINGEN, DE CALIPER EN DE REMGREEP SCHOON TE MAKEN MET DE
OPLOSSING VAN AFWASMIDDEL, DAARNA TE SPOELEN MET SCHOON WATER, EN TE
LATEN DROGEN. NB: WAS EERST UW HANDEN !! WANNEER DE ROTOR BESMET IS MET
REMVLOEISTOF, MAAK ZE DAN EERSTE GOED SCHOON MET DE OPLOSSING VAN AFWAS-
MIDDEL, SPOEL ZE MET SCHOON WATER EN LAAT ZE DROGEN. WANNEER DE REMPLAAT-
JES BESMET ZIJN, VERWIJDER ZE EN GEBRUIK NIEUWE PLAATJES.
De CODA Schijfrem leiding vervangingskit bestaat uit een nieuwe remleiding, knelringen, en
hydraulische leidinginsteek adapters
NB: Wanneer u een remleiding vervangt is het het makkelijkst als u eerst de nieuwe leiding aan de
caliper bevestigd en daarna aan de remgreep. Ook zal de zilveren fitting afgeknipt moeten worden,
die aan het einde van elke hydraulische leiding bevestigd zijn. Deze zijn enkel voor het gebruik met
de Competition rem.
De procedure voor het vervangen van de remleidingen is identiek aan het verkorten van de remleidin-
gen, behalve dat de remleiding ook weer aan de caliper bevestigd dient te worden. Bij de Expert schi-
jfrem wordt gebruikt gemaakt van exact dezelfde fittingen aan beide einden van de remleiding.
1. Verwijder eerst de remleiding van de remgreep zoals beschreven in de stappen 1-3 in het verko-
rten van de remleiding.
2. Met een 8mm steeksleutel dient de fitting uit de caliper geschroefd te worden. Trek de lijn uit de
caliper.
3. Gebruik de oude remleiding als een maat voor het bepalen van de lengte van de nieuwe leiding.
65.
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 65
66.
Wees er van bewust dat de nieuwe leiding 110 inch lang is, zodat de leiding kan dienen om voor- en
achterrem gelijktijdig te vervangen. Wees er zeker van de zilveren uiteinden af te knippen en weg te
gooien voordat u de lengte bepaald van de nieuwe leiding.
4. Schuif een nieuwe knelring ver genoeg over het einde van de remleiding, zodat tenminste 3mm
van de remleiding zichtbaar is. Plaats de knelring met de scherpe kant richting de bevestigingss-
chroef (weg van de remgreep). Plaats dan een nieuwe adapter in de remleiding. Druk het uiteinde
van de remleiding in de caliper tot het niet verder kan en controleer dat de remleiding niet de band,
het wiel of onderdelen van de fiets raakt. Schuif de bevestigingsschroef terug in de remgreep en draai
deze met 8-9Nm aan. Wees voorzichtig met het aandraaien, zodat u niet de schroefdraad in de rem-
greep beschadigt. Schuif de plastic beschermkap van de oude leiding over de bevestigingsschroef.
Ga naar stap 5 van "het verkorten van de remleiding" sectie om de procedure af te ronden. Als een
keer de nieuwe leiding gemonteerd is, dient het systeem eerst doorbloedt te worden alvorens te rijden
met de fiets.
PERIODIEK ONDERHOUD
Volg de volgende stappen iedere paar maanden of indien nodig eerder:
1. Vet de remgreep in met dikke olie of vet.
2. Controleer of alle bouten vastzitten met de juiste momentsleutel specificatie.
3. Verwijder de plaatjes en controleer ze op slijtage. Zie ook bovenstaande informatie over slijtage
aan plaatjes. Maak de caliper schoon en verwijder het vuil. Gebruik geen hogedrukspuit om vuil uit de
caliper te spuiten. Beëindig de schoonmaakbeurt door de caliper, binnen en buiten met de 1 op 10
afwasmiddel / heet water oplossing schoon te maken.
WAARSCHUWING VOOR DE CODA EXPERT SCHIJFREM:
DE CODA EXPERT SCHIJFREM CALIPERS KUNNEN ALLEEN GEMONTEERD WORDEN OP
EEN FRAME MET ORIGINELE INTEGRALE SCHIJFREM BEVESTIGINGSNOKKEN. PROBEER
NIET OM OP ENIGE ANDERE WIJZE (LASSEN, BINDEN ETC.) NOKKEN TE BEVESTIGEN OP
EEN FRAME OF VORK. GEBRUIK GEEN ADAPTERS OF IETS DERGELIJKS ALS DEZE NIET
DOOR CODA GEFABRICEERD ZIJN. HET GEBRUIK VAN NIET-ORIGINELE NOKKEN KAN LEI-
DEN TOT PERSOONLIJKE BLESSURES OF ONGEVALLEN.
DE PLAATJES DIENEN VOL CONTACT TE MAKEN MET DE ROTOR. ELK WIEL DIENT
VOLLEDIG IN DE PATTEN EN STEVIG EN VEILIG GEÏNSTALLEERD TE WORDEN. BOVENDIEN
ZIJN DE PLAATJES LINKS- EN RECHT SPECIFIEK. ALS DE PLAATJES NIET VOLLEDIG CON-
TACT MAKEN MET DE ROTOR KUNNEN DE REMPRESTATIES ONDER DE MAAT ZIJN MET ALS
GEVOLG EEN VERLIES AAN CONTROLE OVER DE FIETS MET DE MOGELIJKE GEVOLGEN
VAN DIEN.
CONTROLEER DE REMLEIDINGEN REGELMATIG OP SCHADE, EN/OF PUTTEN. KNAK OF
BUIG EEN REMLEIDING NOOIT. VERVANG ELKE BESCHADIGDE REMLEIDING DIRECT EN
ALLEEN DOOR ORIGINELE CODA REMLEIDINGEN. EEN BESCHADIGDE REMLEIDING KAN
BREKEN, RESULTEREND IN EEN PLOTSELING VERLIES VAN REMPRESTATIES EN
MOGELIJKE PERSOONLIJKE BLESSURES.
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 66
DE CODA EXPERT SCHIJFPLAATJES VRAGEN OM 30 TOT 40 STOPS OM IN TE LOPEN EN OM
MAXIMALE REMPRESTATIES TE VERKRIJGEN. BOVENDIEN DIENEN DE REMMEN
VOORZICHTIG OP EEN VLAKKE ONDERGROND TE WORDEN UITGEPROBEERD OM DE REN-
NER TE LATEN WENNEN AAN DE KRACHT VAN DE SCHIJFREMMEN.
WEES ER ZEKER VAN DAT DE BEIDE PLAATJES IN DE CALIPER ZITTEN NA VERWIJDERING
VAN HET WIEL EN VOOR HER-INSTALLATIE VAN DE WIELEN OP DE FIETS. DRUK DE REM-
GREPEN NIET IN ALS ER GEEN PLAATJES IN DE CALIPER ZITTEN (OF ALLEEN MET DE
PLASTIC HOUDER). DE ZUIGER KAN VERDER DRUKKEN DAN HAAR AFDICHTINGEN, RESUL-
TEREND IN EEN VERLIES VAN REMVLOEISTOF.
REMSCHIJVEN, CALIPERS EN REMPLAATJES KUNNEN EXTREEM HEET WORDEN TIJDENS
GEBRUIK. PAS OP VOOR UW HANDEN EN VOETEN, DAT DE REMMEN VOLLEDIG AFKOELEN
VOORDAT HET SYSTEEM EEN BEURT TE GEVEN.
WANNEER U EEN MET EEN CODA SCHIJFREM UITGEVOERDE FIETS WAST, WEES
VOORZICHTIG OM GEEN VET, OLIE OF KETTINGOLIE OP DE ROTOR EN HET PLAATJE TE
SPUITEN. BOVENDIEN DIENT U GEEN SMEERMIDDEL, WAX OF POETSMIDDEL IN DE BUURT
VAN DE ROTOR OF REMPLAATJES AAN TE BRENGEN.
DRAAG ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL WANNEER U HET SYSTEEM ONDERHOUDT OF WAN-
NEER U AAN ANDERE DELEN VAN UW FIETS SLEUTELT. KIJK OP DE CODA SCHIJFREM
VLOEISTOF FLES VOOR WAARSCHUWINGEN OVER CONTACT MET DE OGEN.
CODA GARANTIE
Alle CODA onderdelen zijn gegarandeerd tegen productiefouten in materiaal of vakmanschap voor
een periode van één jaar vanaf de datum van aanschaf.
Niet gedekt onder deze garantie is schade voortkomend uit: onjuiste installatie, modificatie of onder-
houd, gebrek aan onderhoud, veranderingen, valpartijen of gebruik, door CODA beoordeeld als over-
matig of misbruik.
Voor vragen over garantie of meer informatie over CODA producten, neemt u gerust contact op met
ons.
USA en Canada: (888) CODA-USA
Europa (EC): (31) 541-573580
Japan: (81) 722-99-9399
Australië: (61) 2-9979-5851
USA en Canada: [email protected]
Europa (EC): [email protected]
HYPERLINK http://www.codausa.com
http://www.codausa.com
http://www.cannondale.com
APPENDIX
Lijst van CODA Expert Schijfrem specifieke vervangingonderdelen:
QBDS/ Ontluchtingskit
67.
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 67
QBDPAD/GRN Remplaatjes, paar
QC111/ Remplaathouder, oranje, voor wanneer het wiel niet in de fiets geïnstalleerd is.
QBDRF/171 Rotor voor Expert Schijfrem, voor, 171mm diameter
QBDRR/151 Rotor voor Expert Schijfrem, achter, 151mm diameter
QBDR/MHW Bouten voor rotor, 8 stuks
QBDC/MHW Caliper bouten en plaatjes, 4 bouten en 32 plaatjes
QBDT/110 Vervangings remleiding, 110 inch lang, met fittingen
QBDC/ Remleiding bevestigingen
QBDF/8 Remvloeistof voor CODA schijfrem, pakket van 4
QBDCF/10 Klemringen en insteekadapters (inserts), pakket van 10
QBDCS/2 Bevestigingsschroeven, houdt de remleiding, de caliper en de remgreep,
pakket van 2
QBDBS/2 Bloedschroeven, pakket van 2
QBDCAP/BLEEDER Rubberen dopjes voor op ontluchtingsschroef, 4 stuks
QBDELEV/ Expert Schijfrem remhendel, 1 stuk (links en rechts zijn identiek)
QBDECAL/ Expert Schijf Caliper, 1 stuk (links en rechts zijn identiek)
QBDEMAS/ Expert Schijfrem, compleet met remhendel (links en rechts zijn identiek)
68.
CODAExpertDBUsManCE.qxd 8/21/00 3:51 PM Page 68
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11

Cannondale Coda Brakes de handleiding

Type
de handleiding